|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Papegojflickan, bäst av allt på dom här 10 sidorna, så sant så sant.
Jonas70
31-05-2007, 14:37
CITAT (Tezzla @ 30-05-2007, 19:43)  Ja, låtom oss allihop bygga stora utomhusburar åt våra katter. Då blir säkert allt frid och fröjd. Jag kan nästan lova att de som nu gnäller om lösspringande katter sedan kommer att gnälla över de stora, fula, missprydande burarna Denna diskussion är absurd! Tänk att ett djur som katten, som varken invaderar våra hem, tuggar sönder elledningar eller gräver långa gångar i gräsmatta och rabatter kan anses som ett sånt skadedjur. Jag häpnar. Skillnaden är att de djur du hänvisar till inte är husdjur och följaktligen ingen enskilds ansvar. Katter är husdjur och inga tamdjur, glöm inte det! Lagen ser väldigt olika ut för respektive! Så länge du har buren på din tomt, så är jag mer nöjd med det alternativet än att katten ska springa runt och sprida sina odörer i min trädgård. Sedan läste jag någon inlägg om att det hade sett annorlunda ut om inte katten hade grävt ner sitt bajs, i jämförelse med hundars bajs. Rätt befängt tycker jag. Så om jag gräver ner min hunds bajs i min grannes rabatt så skulle det vara ok, eller?
Jonas70
31-05-2007, 14:44
CITAT (Tezzla @ 31-05-2007, 11:53)  Det håller jag absolut med dig om och det är detta som är själva kärnan i allt. Att släppa ut en okastrerad katt är vansinne och väldigt oseriöst. Att däremot låta en katt som är vaccinerad och kastrerad vara ute i rätt miljö (alltså inte i stan!!!) ser jag inte som oseriöst. Men att kastrera en katt är väl lika onaturligt som att den bara skulle bo inomhus, eller?
CITAT (Jonas70 @ 31-05-2007, 15:44)  Men att kastrera en katt är väl lika onaturligt som att den bara skulle bo inomhus, eller? Jasså, varför det?
Alla katter som inte ingår i avel borde kastreras, dels för att minska antalet oplanerade och ofta oönskade kullar och inte minst för katternas egen hälsa. Mvh Fenja
160kvm stort hus
31-05-2007, 14:55
Alltså alla ni som fnyser åt astma och allergier. SKÄMS PÅ ER!!!
JAg tycker jättemycket om katter, har haft flera själv. Men nu när min sambo är tokallergisk så går det inte. Och ja vi skyddar oss och ser till att vi inte hamnar i den situationen.
Men hur mycket ska man skydda sig egentligen? Visst kissarna får gärna vara på min tomt om dom vill. Hunden hemma älskar katter och hälsar gärna.
Men ska jag jämt och ständigt behöva ha fönster och dörrar stängda för att inte få kattbesök? Ska jag aldirg kunna ligga och sola på min gräsmatta för att det ev kan komma en kelsjuk kisse och stryka sig mot mig?
Ska JAG behöva sätta upp 14 meters stängsel runt hela tomten bara för att någon inte kan ta ansvar för sina djur?
Och ja katter tar harungar och nyfödda kid. Det är mycket man inte vet om vad lilla misse gör när han är ute i naturen...
När vi bodde i lägenhet så hade vi en kille som vr ute och gick med sin katt flera gånger om dagen i koppel. Det gick hur bra som helst.
Och en annan granne hade byggt en snygg utebur ( stor ) där katterna fick springa ut och in som dom ville. Hur bra som helst! Katterna är ute men utan att störa någon. Och eftersom dom kunde gräva ner sitt bajs i hans jord så behövde han aldrig mer köpa kattsand, lådor eller liknande. Så den buren betalade sig på ett år.
Och har man itne tid att gå ut med katten, ja då kanske man inte ska ha katt? Eller köper man katt bara för att ha nånting då och då när det passar en själv?
( köp ett mjukisdjur istället )
CITAT (16kvm stor balkong @ 31-05-2007, 15:55)  Alltså alla ni som fnyser åt astma och allergier. SKÄMS PÅ ER!!! Här fnyses ingenting, jag medicinerar både min pälsdjursallergi och astma året om. Skulle aldrig falla mig in att välja bort stora delar av livet bara för att jag är allergisk!! 90 % av alla allergier går att medcinera så att de som har det kan leva ett fullvärdigt liv. Det ÄR inte farligt att näsan rinner, att det kliar i halsen eller att man nyser som en tok. En mycket liten del av allergiker och astmatiker är drabbade så till den milda grad att det får anses obotligt och dessa bör naturligtvis inte exponera sig för det som är dödshotande. Jag kan tillexempel inte äta penicillin för jag får lungödem av det och riskerar att kvävas per omgående. Men det är fortfarande MITT och ingen annans ansvar att se till jag inte får det i mig. I verkligheten finns inga "borde" (läs ta hand om sina katter) utan bara exakt hur det är (det finns lösspringande katter). Mvh Fenja
malin72
31-05-2007, 15:43
en fråga bara hade inte tänkt att lägga mig i denna tråd...men hur länge har sverige haft ute katter??????????? tex sommar katter som är något som gör mig illa till mods... men med tanke på vad som skrivs här så verkar det som ett nytt fenomen för er..... herregud
jag förstår nog inte och orkat inte ens läsa allt som sagt...skummat har jag gjort men............. så jag undrar bara för det är inte nytt för mig som bara är 35 år att det alltid har varit katter på områden som jag bott på.... har en i familjen som är hyper allergisk(inte hemma men i närfamiljen) ska vi dit måste det vara ny tvättat och tumlat för att minska katthåren...så jag skulle aldrig säga något om dom som inte tål djuren absolut inte...men nu är det inte det jag reagerar på utan hur man annars tänker och talar........... hur tror ni katterna kom till...ja ja ja det avlades till att tex egypen hade dom för bla bla bla men allvarligt är katterna ett djur verkligen som kom till av naturen till inne djur...njaaaaaaaa VI har gjort dom till inne katter-husdjur.......vad katten mår bäst av ja vem vet det
malin72
31-05-2007, 16:32
Blomstertanten
02-06-2007, 18:30
En samvetsfråga till alla kattägare ! Om en granne kommer och säger att din katt grävt upp och förstört plantor i deras rabatt , vad säger du då ? A: Näää  , de kan inte vara min katt , för han/hon gör inte så ! B: Du får skylla dej själv om du inte hägnar in o sätter nät över hela rabatten ! C: Åh, jag är verkligen ledsen  och ber om ursäkt ! Klart jag ska ersätta det förstörda ! Det går att sätta in tex nerpinkade dynor eller annat lämpligt alternativ. Vad blir svaret ????
zaaritha
02-06-2007, 19:23
Jag fattar tyvärr inte att det blir nerkissade dynor o dyl. Vad är det för katter? Vi har alltså 11 st o de kissar aldrig på dynor, möbler,o liknande! De flesta av våra grannar har också katter som kommer hit, ibland. Men; inte heller dessa kissar i utemöbler, hammock, o s v. Så--jag undrar; hur är dessa kissande katter fostrade?
Hmm, jag skulle ge grannen en massa av de plantor som jag har över eller erbjuda mig att tvätta dennes dynor, den HÄR gången. Sedan skulle jag be grannen att dokumentera - med foto - den katt som orsakar problemen till nästa gång. (För vet de att det är min katt så måste de ju ha sett katten göra det...) Mvh Fenja
ingrid fuxwall
02-06-2007, 22:58
CITAT (Anki på Öland @ 31-05-2007, 00:47)  Du tror inte det är mera troligt att lagen skrevs för att på den tiden hölls katter som ladugårdskatter och stallkatter, alltså ute på landet och dom höll sig på gården och hade ett jobb att sköta, dom sprang varken omkring i städer eller villaområden. Jag tror nog att det var det man tänkte på när man skrev lagen, knappast kattens behov att att leva fritt........ Anki När jag senast läste lagboken så gick hästen för bilen, även det en gammal lag och det förstår ju alla att i en storstad hör inte hästar hemma. Så nu bytte jag ämne! Låt oss tala om hästar i stället och undersöka om det ämnet är lika infekterat
TantGredelin
03-06-2007, 10:02
CITAT (zaaritha @ 02-06-2007, 20:23)  Jag fattar tyvärr inte att det blir nerkissade dynor o dyl. Vad är det för katter? Vi har alltså 11 st o de kissar aldrig på dynor, möbler,o liknande! De flesta av våra grannar har också katter som kommer hit, ibland. Men; inte heller dessa kissar i utemöbler, hammock, o s v. Så--jag undrar; hur är dessa kissande katter fostrade? Det handlar inte alls om uppfostran. Att kissa på de ställen dessa katthysteriker beskriver är fullständigt oförenligt med katters normala instinkt och beteende, att gömma sina lukter så mycket det bara går. Som de flesta rovdjur. Dock finns det tyvärr okastrerade hankatter som markerar revir just på detta sätt, och det är verkligen ett problem. Okastrerade hankatter borde inte få röra sig fritt. Ingrid F skrev:Låt oss tala om hästar i stället och undersöka om det ämnet är lika infekteratJa, det finns ett förslag (från en dam i Östergötland, fast inte jag) att de som rider ska plocka upp hästskiten efter sig, tydligen går det ett ridstråk förbi utanför hennes tomt. Ryttare skulle alltså medföra stora bajspåsar, sitta av, skyffla upp och sedan leta upp närmsta hästbajstunna. Vad tycks? [attachment=3578:bajs.jpg]
CITAT (TantGredelin @ 03-06-2007, 11:02)  Det handlar inte alls om uppfostran. Att kissa på de ställen dessa katthysteriker beskriver är fullständigt oförenligt med katters normala instinkt och beteende, att gömma sina lukter så mycket det bara går. Som de flesta rovdjur. Dock finns det tyvärr okastrerade hankatter som markerar revir just på detta sätt, och det är verkligen ett problem. Okastrerade hankatter borde inte få röra sig fritt. Ingrid F skrev:Låt oss tala om hästar i stället och undersöka om det ämnet är lika infekterat Ja, det finns ett förslag (från en dam i Östergötland, fast inte jag) att de som rider ska plocka upp hästskiten efter sig, tydligen går det ett ridstråk förbi utanför hennes tomt. Ryttare skulle alltså medföra stora bajspåsar, sitta av, skyffla upp och sedan leta upp närmsta hästbajstunna. Vad tycks? [attachment=3578:bajs.jpg] Bara att återigen konstatera att det FINNS folk till allt... Mvh Fenja
ingrid fuxwall
03-06-2007, 22:09
CITAT (TantGredelin @ 03-06-2007, 11:02)  Det handlar inte alls om uppfostran. Att kissa på de ställen dessa katthysteriker beskriver är fullständigt oförenligt med katters normala instinkt och beteende, att gömma sina lukter så mycket det bara går. Som de flesta rovdjur. Dock finns det tyvärr okastrerade hankatter som markerar revir just på detta sätt, och det är verkligen ett problem. Okastrerade hankatter borde inte få röra sig fritt. Ingrid F skrev:Låt oss tala om hästar i stället och undersöka om det ämnet är lika infekterat Ja, det finns ett förslag (från en dam i Östergötland, fast inte jag) att de som rider ska plocka upp hästskiten efter sig, tydligen går det ett ridstråk förbi utanför hennes tomt. Ryttare skulle alltså medföra stora bajspåsar, sitta av, skyffla upp och sedan leta upp närmsta hästbajstunna. Vad tycks? [attachment=3578:bajs.jpg] Nu är jag ju inte lika avföringsfixerad som vissa så jag hade inte en tanke på att ryttare skulle stanna och plocka upp spillningen - var inte ens detta jag tänkte på, men inser att här, på Odla, vill man på alla sätt träta, speciellt när det gäller djur - att Ni orkar  . ingrid
CITAT (Fenja @ 03-06-2007, 12:08)  Bara att återigen konstatera att det FINNS folk till allt... Mvh Fenja  Uppenbarligen!
Nu handlar ju inte tråden om hästar utom om störande katter och hur man blir av med dessa från sin gård. Det är ju som många redan har konstaterat inte alls trevligt med kattskit i rabatter eller i barnens sandlådor och för kattalergiker är det inte bara kattskit som är problemet. Om man inte vill ha katter på sin gård/tomt/trädgård/altan blir man ju inte speciellt hjälpt av att få höra att katter absolut INTE pinkar och skiter vart som helst... Om vi alla läser första inlägget igen och endast utgår från det nu... Det finns något medel som heter Feliway® och finns här: http://www.katt.nu/artikel-fyspray.htmÄr det någon som har testat liknande medel med gott resultat?
Rosa Alba
04-06-2007, 09:16
CITAT (papegojflickan @ 31-05-2007, 11:54)  Efteratt ha läst igenom hela ,nåja skummat en del, den här tråden så kan jag bara konstatera att människor ska inte bo för tätt inpå varandra. Ärligt talat så verkar katterna bara vara ett ämne att ta till för att få ut sina agressioner mot allt o alla. Alla orättvisor och avundsjuka man känner. Att hacka på att katterna springer på en tomt, kissar ner, gräver upp rabatter osv verkar ju bara drabba en del människor. Kanske dom som stör sig på mycket annat också men inte vågar klaga på det, tex grillning, musik, gräsklippning eldning, barnskrik, hundskall mm. Men att klaga på katter är liksom legalt. Då är det ok att bli arg o upprörd, man får ju stöd av andra dessutom. Dom andra som inte störs av katterna trots besök verkar framstå som betydligt tillfreds med sig själva.Troligt vis är det dom som inte bryr sig om vad andra tycker o tänker o lägger ner hela sin själ i vad grannarna gör, o inte gör.Som inte klipper gräset med nagelsax o kanske tom tycker att vissa ogräs kan vara vackert.
Det går väldigt lätt att dra paraleller om detta till det andra heta ämnet om man bor i lägenhet- Tvättstugan. Samma tjat där om den o dess skötsel.
Dessutom till er som anser att katter bara ska bo på landet. Vi som bor på landet har också trädgårdar med altaner o dynor, vi har barn i vagnar o vi har rabatter. Jo det är sant. Väldigt bra skrivet! Nu när jag lugnat ner mig lite kan jag säga att jag faktiskt förstår att man inte vill att katter ska gräva i rabatter och kissa på dynor. Men som någon redan nämnt så är det faktiskt OVANLIGT att katter kissar på dynor! En normal kastrerad katt med ansvarsfull ägare går inte och kissar på dynor. Jag har tre katter och är ständigt orolig för att mina katter ska göra något otyg hos mina grannar, mest för att ingen mindre förstående människa ska göra dom illa. Så nu tänker jag vidta vissa säkerhetsåtgärder som att ställa ut en låda, ordna liggplatser och klösmöbel. Och så ska jag försöka hålla dom borta från vår närmaste grannes tomt. Det verkar vara ovanligt kul för mina missar att skutta just där... Men sånt kräver ju också tid och pengar. Tid har jag men inte pengar just nu. Så jag kan inte ordna allt på en gång! Sen kan jag liksom alla människor störa mig på vissa saker som att vår ena granne har en son som har en epatraktor och kompisar med sådana, vilka brummar och låter i tid och otid. Vi hör det väldigt bra i vårt sovrum. Sen är det vår andra granne som jämt ska lägga sig i allt. Gräset på allmänningen måste klippas minst tre gånger i veckan, så just hans tomt inte ska ha maskrosor... Bråkar andra grannar så ska han lägga sig i, just hans förordlingar är heliga och skulle någon katt (just min fast det finns typ 10 andra i området) vara där och bara gå på hans tomt så är det lagbrott... Jag är ledsen, men hela mitt liv går inte ut på att se till att han har det bra! Sen har vi en hare som ibland skuttar runt i området och äter av mitt körsbärsträd. Vi har fåglar på vinden också. Men jag försöker att inte låta allt detta ge mig en hjärnblödning. Värden är inte perfekt! Man mår bäst av att inte bekymra sig för allt. Det misstaget har jag gjort så många gånger och det slutar bara med att jag blir deprimerad. Jag vet att jag dessutom är väldigt envis och tycker att jag själv alltid har rätt. Så jag säger glatt hej till min granne fast jag har svårt att klara av hans stora behov av att vara social.  Jag lindar in mitt körsbärsträd för att skydda det från haren och jag beundrar grannsonens fint målade epatraktor... Allt det här är ju trots allt bara i-landsproblem
Rosa Alba
04-06-2007, 09:22
CITAT (TantGredelin @ 03-06-2007, 11:02)  Det handlar inte alls om uppfostran. Att kissa på de ställen dessa katthysteriker beskriver är fullständigt oförenligt med katters normala instinkt och beteende, att gömma sina lukter så mycket det bara går. Som de flesta rovdjur. Dock finns det tyvärr okastrerade hankatter som markerar revir just på detta sätt, och det är verkligen ett problem. Okastrerade hankatter borde inte få röra sig fritt. Ingrid F skrev:Låt oss tala om hästar i stället och undersöka om det ämnet är lika infekterat Ja, det finns ett förslag (från en dam i Östergötland, fast inte jag) att de som rider ska plocka upp hästskiten efter sig, tydligen går det ett ridstråk förbi utanför hennes tomt. Ryttare skulle alltså medföra stora bajspåsar, sitta av, skyffla upp och sedan leta upp närmsta hästbajstunna. Vad tycks? [attachment=3578:bajs.jpg] Nu bor jag i ett område där man knappast har problem med hästskit. Men rent ut sagt tycker jag allt det låter överdrivet att man ska behöva plocka upp sånt. Tids nog försvinner det av sig själv
Gossen Ruda
04-06-2007, 09:24
Risken finns väl också att nån trädgårdsägare kommer springande med borste och skyffel för att skaffa gödsel.
CITAT (papegojflickan @ 31-05-2007, 11:54)  Det går väldigt lätt att dra paraleller om detta till det andra heta ämnet om man bor i lägenhet- Tvättstugan. Samma tjat där om den o dess skötsel. Mmm, i tvättstugan syns det verkligen vilka som är respektlösa idioter. Att förstå en simpel bokningslista tycks vara ett oöverstigligt hinder för en del - och att sen, om den mot förmodan förstås, respektera tiderna - det verkar ännu svårare.
TantGredelin
04-06-2007, 19:30
Har ni sett TV-programmet Grumpy old men? Man behöver varken vara old eller men för att låta som en.
CITAT (Rosa Alba @ 04-06-2007, 10:16)  [...] Sen är det vår andra granne som jämt ska lägga sig i allt. Gräset på allmänningen måste klippas minst tre gånger i veckan, så just hans tomt inte ska ha maskrosor... Bråkar andra grannar så ska han lägga sig i, just hans förordlingar är heliga och skulle någon katt (just min fast det finns typ 10 andra i området) vara där och bara gå på hans tomt så är det lagbrott... Jag är ledsen, men hela mitt liv går inte ut på att se till att han har det bra! Sen har vi en hare som ibland skuttar runt i området och äter av mitt körsbärsträd. Vi har fåglar på vinden också. Men jag försöker att inte låta allt detta ge mig en hjärnblödning. Värden är inte perfekt! Man mår bäst av att inte bekymra sig för allt. Det misstaget har jag gjort så många gånger och det slutar bara med att jag blir deprimerad. Jag vet att jag dessutom är väldigt envis och tycker att jag själv alltid har rätt. Så jag säger glatt hej till min granne fast jag har svårt att klara av hans stora behov av att vara social.  Jag lindar in mitt körsbärsträd för att skydda det från haren och jag beundrar grannsonens fint målade epatraktor... Allt det här är ju trots allt bara i-landsproblem  Mycket, mycket bra skrivet, och TÄNKT framför allt! Jag har en likadan granne som lägger sig i som sjutton, och snackar skit om ALLA! Allt kretsar kring dem och deras liv o alla andra som lever annorlunda (tack o lov) är IDIOTER som hon brukar uttrycka sig. Och absolut, så himla klockrent skrivet, allt e ju bara i-landsproblem!
Förr i tiden var det lagligt att lösa sådana här konflikter på enklaste sätt : om en oönskad katt kom in på tomten så sköt man den som vilket skadedjur som helst. Vi har ju själv haft ute-katter, och jag är inte road av en så våldsam lösning, men som utekattsägare får man räkna med att katten nog kanske inte dör av hög ålder. Man kan kalla det här ett i-landsproblem, men för många ÄR det ett problem att grannkatterna använder barnens sandlåda som toalett, eller krafsar runt bland alla fröer/småplantor man mödosamt (kanske med smärta) ägnat hela helgen åt att sätta. Hade såklart varit värre i ett u-land, åtminstone om det är matplantor man satt, men att det är ett i-landsproblem innebär inte att det är ett negligerbart eller fånigt problem. Själv tar jag som sagt inte till avancerat våld. Skyddar 4 pallkragar med 'nät' medan växterna är små, tycker det är bra med katter som håller borta möss från bil och håller bort sork från rabatterna. Sen om de gödslar lite grand på våren, det står jag ut med. Framåt skörd är det för igenväxt för att katterna ska se odlingarna som toaletter tror jag. Men jag har svårt för den ansvarsfrihet som många ägare tycks vilja ha. Ok då, men då bör i konsekvensens namn även folk få eliminera kattproblem utan att straffas för det. Om Ägare A är övertygad om att dennas Katt B inte går in på Ägare Cs morotsland eller kissar på Cs stolar på altanen, då bör det ju inte vara något problem för A om C tar fram hagelgeväret för att freda sig... Stackars katter. Nåja, det kunde varit värre antar jag. Det här är ingen ny diskussion, den är ständigt pågående. Nedan följer ett utdrag ur Husmodern från 1935, ur "Rättvisans spalt" Fråga: Har å min tomt satt upp en fågelholk. Grannens katt stör fåglarna. Får man låta skjuta katten, utan att delgiva grannen? Grannsämja.
Svar: Ja, om han anträffas å eder gård. Juristhttp://runeberg.org/husmoder/1935/0002.html
Smyger in lite igen. Bara för att berätta att den långhåriga gråa katten med halsband promenerar runt på Hjärteväns tomt och sprejar in reviret. Altanen blev insprejad i gårkväll. Det är så KUL. Luktar gör det också, som det värsta u-land ... Men, men, vi bor ju i ett i-land så det är dumt att bli ledsen eller irriterad, för att inte tala om hur dumt det vore att börja klaga, så jag låter bli.  Fram för katternas rättigheter framför allt annat! Åtminstone andras katters rättigheter. Bara inte dessa katters ägare behöver få några skyldigheter, de bor ju i ett i-land, och det är himla synd om dem, när grannarna blir ledsna och besvärade... Glömde: Nej, vi hann inte hejda katten. När vi fick syn på den och jagade bort den, var det för sent. Nej, Hjärtevän har inte byggt ett staket runt sin stora tomt, mycket obetänksamt av honom. Nej, Hjärtevän springer inte runt med olika antikatt-medel för att "pinka in" sitt eget revir, väldigt dumt av honom det med. Han jobbar ju bara hela dagarna och önskar lite fritid när han kommer hem, så i-lands-aktigt så man kan ...jaja, nu slutar jag. Hejdå, ha en trevlig helg.
Snöflinga
09-06-2007, 17:20
papegojflickan
10-06-2007, 13:31
Mmmm har katt själv o ofta besök av andra katter. detta är inte störande. Men när man ligger o sussar mitt i natten o vaknar med katt o tillhörande mus i storlek L på magen, då är åtminstone inte jag kattvän. Ändå är det min egen som stolt visar nattens fångst.
TantGredelin
10-06-2007, 19:56
Amaira skrev: "Nej, Hjärtevän springer inte runt med olika antikatt-medel för att "pinka in" sitt eget revir, väldigt dumt av honom det med. Han jobbar ju bara hela dagarna och önskar lite fritid när han kommer hem, så i-lands-aktigt så man kan ...jaja, nu slutar jag. Hejdå, ha en trevlig helg. " Stackars stackars stackars Amaira och hjärtevännen ( som jobbar minsann, jojo). Vi för står att det är ett gränslöst lidande och hoppas era kattägande grannar låter kastrera sin hankatt så fort som möjligt. Kanske kan ni trots allt lidande hitta någon kvadratmeter på tomten som inte luktar u-land. Annars kan jag tipsa er om att ta in dynorna när ni inte använder dem och att spola av revirmarkeringen med lite vatten från stolsbenen. Och för hjärtevännens skull - håll dörrar och fönster stängda - katter är inte det värsta man kan få in, jag hade en kaja inne en gång, yog flera timmar att få ut den, inget var sig likt efteråt. Och ingen granne att skylla på... Så se upp! Bor man på marken så kan allsköns problem drabba en. Det finns lägenheter några trappor upp, bara som ett tips. Mer fritid för Hjärtevännen säkert.
TantGredelin
10-06-2007, 21:17
Ni som tycker att grannarnas katter är det största problemet - läs gärna tråden "grannen har en ilsken hund" och se hur jobbigt ni har det jämfört med DEN familjen! [attachment=3862:image_kamphund.jpg]
CITAT (TantGredelin @ 10-06-2007, 22:17)  Ni som tycker att grannarnas katter är det största problemet - läs gärna tråden "grannen har en ilsken hund" och se hur jobbigt ni har det jämfört med DEN familjen! [attachment=3862:image_kamphund.jpg] Hur hjälper det här trådskaparen att få bukt på sitt problem? Nej, svara inte för det glider bara iväg än mer från det verkliga ämnet.
*Stintan*
11-06-2007, 00:00
Ja detta har verkligen blivit en urspårad tråd. Varför ska man inte få ha rätt att bli irriterad och sur på att andras djur inkräktar och förstör ? Varför ska just kattägare slippa ta ansvar som djurägare? Helt obegripligt tycker jag.
CITAT (Stintan43 @ 11-06-2007, 01:00)  Ja detta har verkligen blivit en urspårad tråd. Varför ska man inte få ha rätt att bli irriterad och sur på att andras djur inkräktar och förstör ? Varför ska just kattägare slippa ta ansvar som djurägare? Helt obegripligt tycker jag. Lagen är ju nu sådan att kattägare ej har ansvar för skada eller besvär som katt ställer till med under utevistelse! Men visst har du rätt att bli sur och irriterad, men än så länge så blir det ju just inget annat än en massa gnäll... som inte leder till någonting. Vore kanske fruktsammare om alla som stör sig på katterna försökte påverka lagstiftarna än att sitta här och tjôta? Ungefär lika verksamt som att sitta och upprepa att det borde vara böter på att gå mot röd gubbe vid övergångsställena, det är det inte heller enligt lagen... Mvh Fenja
Det jag reagerar mest över i den här tråden är att somliga hånar och raljerar över dem som upplever sig ha problem med grannarnas katter.
Maria S
11-06-2007, 13:18
CITAT (Fenja @ 11-06-2007, 13:30)  Lagen är ju nu sådan att kattägare ej har ansvar för skada eller besvär som katt ställer till med under utevistelse! Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske missat något, men jag trodde i min enfalt att lagen var väldigt tydlig på att husdjursägare alltid har ett strikt ansvar för sitt djur. I "Lag om tillsyn över hundar och katter" paragraf 1 sägs : "Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter." Var finns det en annan lag som säger att kattägare inte ansvarar för sina djur under utevistelse? Maria - kattägare till två gigantiska kastrerade hankatter
CITAT (Maria S @ 11-06-2007, 14:18)  Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske missat något, men jag trodde i min enfalt att lagen var väldigt tydlig på att husdjursägare alltid har ett strikt ansvar för sitt djur. I "Lag om tillsyn över hundar och katter" paragraf 1 sägs : "Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Var finns det en annan lag som säger att kattägare inte ansvarar för sina djur under utevistelse?
Maria - kattägare till två gigantiska kastrerade hankatter Läs tråden, där finns prejudikatet angivet. Mvh Fenja
*Stintan*
11-06-2007, 13:52
Jag håller med dig Magdis.
Dessutom kan det faktiskt finnas olika bestämmelser som gäller i olika kommuner. Alltså lokala ordningsföreskrifter om hur katter får hållas. I Åre t.ex. måste katt hållas i koppel eller vara under uppsyn om den går utanför tomten. Detta för att minska olägenheterna en katt kan ställa till med för andra. Där kan en lösdrivande katt omhändertas och får sedan lösas ut av ägaren.
Att du Fenja hela tiden hänvisar till ett domslut betyder faktiskt inte att du är fri från ansvar gällande dina katters eventuella upptåg hos grannen.
Ansvaret kan ju aldrig ligga hos den irriterade grannen att slippa ha andras husdjur som förstör i sin trädgård. Och på tal om gnäll så verkar gnällandet mest komma från en del kattägare som inte kan respektera att alla inte vill ha främmande katter som pinkar o skiter i rabatter o sandlådor.
Själv har jag varken katter eller kattägande grannar numera men jag förstår och respekterar trådskaparens irritation.
CITAT (Stintan43 @ 11-06-2007, 14:52)  Att du Fenja hela tiden hänvisar till ett domslut betyder faktiskt inte att du är fri från ansvar gällande dina katters eventuella upptåg hos grannen. Jo, det är precis det som det betyder! Sen kanske man inte ska vara så snabb på att dra slutsatser om raljering och annat när man inte vet ett skit om hur jag kommunicerar med mina grannar runt detta. För om DET har jag inte berättat ett dugg, jag har bara sagt vad lagen säger. Och att allt tyckande utöver detta inte är något annat än just tyckande och en massa gnäll!! Mvh Fenja
Det är inte så fasligt många år sedan man åtlade med katt i stora kräftburar... OJ! halkade jag ifrån ämnet nu igen
*Stintan*
11-06-2007, 14:50
Märkligt ändå att detta ämne är så laddat bland kattägarna att man måste vässa alla klor och gå till attack mot den som inte vill ha kattbesök i trädgården. Ingen förståelse verkar det finnas.
Fenja, Magdis skrev inte att just du raljerade och hånade, hon skrev somliga, så varför tog du åt dig av det?
CITAT (Stintan43 @ 11-06-2007, 15:50)  Märkligt ändå att detta ämne är så laddat bland kattägarna att man måste vässa alla klor och gå till attack mot den som inte vill ha kattbesök i trädgården. Ingen förståelse verkar det finnas. Gäller nog båda sidor. Jag kan se en hel del inlägg i denna tråd som är allt annat än trevliga gentemot kattägare OCH katter. Sedan tycker jag fortfarande det är väldigt underligt att trots alla goda råd i tråden så verkar ingen vilja ta dem till sig. Får mig nästan att tro att viljan inte finns  Bättre att vara ilsken och irriterad istället och köra ett patetiskt krig mot katten. Ja, jag säger då det... *suck*
CITAT (Stintan43 @ 11-06-2007, 15:50)  Fenja, Magdis skrev inte att just du raljerade och hånade, hon skrev somliga, så varför tog du åt dig av det? Nej precis, det var inte Fenja jag tänkte på. Jag tänkte på dem som skrivit i stil med "å stackars stackars dig då" med en hånfull ton.
CITAT (Stintan43 @ 11-06-2007, 15:50)  Fenja, Magdis skrev inte att just du raljerade och hånade, hon skrev somliga, så varför tog du åt dig av det? Känner du på något sätt att jag har särskilt stor skyldighet att stå tillsvars just inför dig? Jag förklarade bara att jag INTE tog åt mig om det förbigick dig... Magdis att den tonen används kanske kan ha något att göra med Amairas raljerande? Men det gills kanske inte när det är "rätta sidan" som gör det? Varför har en del så SVÅRT ATT FATTA vad lagen säger?!! Det är inte mig/oss som kattägare ni ska gå på utan det är lagstiftarna ni ska vända er till. Att vissa kommuner inför egna regler är tydligt, jag emotser ett prejudikat rörande dessa med! Det här blir ju bara en massa löjligt gnäll... löjligare och löjligare dessutom. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 11-06-2007, 17:05)  Magdis att den tonen används kanske kan ha något att göra med Amairas raljerande? Men det gills kanske inte när det är "rätta sidan" som gör det?
Mvh Fenja Fast det förekom innan Amairas inlägg också. Men men, jag har ingen lust att hålla på o bråka om sånt här. Vad som är "rätta sidan" har jag dessutom ingen aning om. Katterna har inte stört mig personligen men jag tycker ändå inte att de som råkat illa ut ska behöva bli hånade.
Snöflinga
11-06-2007, 17:02
En sak undrar jag att varför är det bara "bonnkatter" som är utekatter  Har aldrig sett en sk. "raskatt" som sprungit omkring ute ...
CITAT (Snöflinga @ 11-06-2007, 18:02)  En sak undrar jag att varför är det bara "bonnkatter" som är utekatter  Har aldrig sett en sk. "raskatt" som sprungit omkring ute ... Vad tror du själv? Jag har sett många raskatter springa ute, men att det är mest bondkatter som är utekatter är väl dels för att det faktiskt finns betydligt fler såna är raskatter samt att raskattägare ofta har "en annan syn" på katter än "vanligt folk" (och detta får ni tolka både negativt eller positivt om ni vill  )
Rapchic
11-06-2007, 18:58
CITAT (TantGredelin @ 10-06-2007, 20:56)  Och för hjärtevännens skull - håll dörrar och fönster stängda - katter är inte det värsta man kan få in, jag hade en kaja inne en gång, yog flera timmar att få ut den, inget var sig likt efteråt. Och ingen granne att skylla på... Så se upp! Bor man på marken så kan allsköns problem drabba en. Det finns lägenheter några trappor upp, bara som ett tips. Mer fritid för Hjärtevännen säkert. vi har fått in en get i hallen
Både min perser och norska skogkatt var utekatter, det är de fortfarande trots att de flyttat. Där jag bodde innan fanns både perser, birma, norsk skogkatt och siameser ute. Jag tycker att det är relevantare att fundera över varför det förskrivs så mycket lugnande medel till innekatter, särskilt i samband med denna debatt...  Men det är precis som det är egalt, hur djuren mår tyvärr. Mvh Fenja
Ska man då som djurvän i varje miljö då tillfredställa sitt eget behov av ”sällskap” genom att skaffa sig djur?
Här i stan är katterna en plåga, i sommarstugan gör de inte en människa förnär likväl som att här i stan så är måsarna en sanitär olägenhet. I sommarstugan, vid havet hör de till miljön.
Jag har gjort ett medvetet val…..eftersom jag bor i stan så kan jag inte ha katt dels pga. att det finns risk för att den stör grannarna och dels för att jag alltid skulle vara orolig att något skulle hända katten. Hund har jag också valt bort eftersom den måste vara ensam 6-8 timmar/dag.
Det är lite tungt, men så resonerar jag.
/Anki
Hej! Även jag har katter i trädgården som möblerar om mina blomsterfrö (det blir inga blommor). Jag har strött ut kattströ som luktar pest och pina, katterna kommer ändå. Vad är det för pinnar alla trycker ner i jorden?
En som inte gillar katter, kanske på avstånd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|