Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Motti
I skottland finns en vildkatt sen århundraden Gossen Ruda flirting.gif ,katter har funnits sen tidernas begynelse att låsa in alla katter rätt över löser inga problem ,däremot kan man som kattägare försöka kompromisa med sina grannar och försöka göra det bästa av situationen så att alla känner sig belåtna,själv har jag sakt till mina grannar att höra av sig om det uppstår problem,det har nu gått sex år och inte en enda granne har beklagat sig över vår katt tvärtom så gillar de att han tar möss och råttor.Kanske det är så att vi lever i ett väldigt tolerant villakvater och faktum är att nästan alla har katt eller hund,har aldrig hört någon klaga på att katter pissa ner deras dynor eller kraffsar upp land,JO en granne klagade över att en del katter pissade under hans entretrappa vilket han löste genom att lägga upp sten så de inte kom in.Det finns även kattskrämare att köpa med högfrikvent ljud ungefär som sorkskrämare de ska vara 100%tillförlitliga,så har ni grannar som klagar !gå och köp en sådan kattskrämare till dom så kanske allt blir frid och fröjd.Sen är jag emot att folk har utekatter i städer och stora bostadsområden ,finns alldeles för mycket faror på sådana ställen som tex elaka barn och vuxna katthatare, bilar och hundar, ska man ha utekatt ska det vara i lugna områden och så ska katten vara kastrerad och ID-märkt. 000.gif

Mvh motti g.gif
Grå
Jo, så var det ju det här med Anticimex...
Fortsätter denna tråd istället för att starta en ny. Det handlar ju till syvende och sist ändå om samma sak.

Hemma i Småland har jag inte haft några problem med sork de senaste åren. När jag flyyttade dit var det sorkhögar överallt.
När Alfons var valp som försökte Lill-Gulingen till och med lära honom att jaga sork (det är sant!) och lyckades nästan, fast jag fick sätta hejd på det.
Det fungerar inte så bra med en 80 kg's Grand Danois som ska ner i ett sorkhål...

Henrik har haft sorkproblem under en längre tid på sin gård och har försökt med både sorkskrämmor och annat krafs som bara föser runt sorken i trädgården istället.
I fredags flyttade jag upp Lill-Gulingen och Oscar hit. Nu har de spanat av terrängen och funnits sig tillrätta. De har koll på sina matskålar i ladugården och vilka rabatter som är lättkrafsade.
Vi har inte sett några nya sorkhögar här sedan i lördags och imorse levererade Lill-Gulingen sina "head-hunter-troféer" lagom så att jag skulle kunna ta kort på dem innan han plockade bort sin favorit. Näbbmöss äter de ju inte.

Min lilla favoritsädesärla som alltid kommer och tittar när jag gräver bryr de sig inte om. Katterna sover på dagen och jagar på nätterna.
Katter som tillåts vara katter och som får göra det de är bra på är helt oumbärliga. Plockas de bort utifrån kommer folk att ångra sig gruvligt.
Soffkuddar ska man sy, inte avla på.

[attachment=20481:Lillguli...3_080628.JPG] [attachment=20482:Oscar_080628.JPG]
[attachment=20483:Jaktlycka_080701.JPG] [attachment=20484:Lillguli...ispallen.JPG]
Tezzla
CITAT (Grå @ 01-07-2008, 12:16) *
Katter som tillåts vara katter och som får göra det de är bra på är helt oumbärliga. Plockas de bort utifrån kommer folk att ångra sig gruvligt.

Visst är det så! Jag har flera katter som verkligen kan det här med att jaga råttor/möss/sorkar, det blir en hög varje natt. Däremot har de endast vid ett par tillfällen tagit fåglar. Jag antar att de inte ser fåglar och fågelungar som någon match, råttdjur däremot kräver lite mer arbete biggrin.gif Fågelbeståndet är därmed ICKE hotat hos mig (vilket det egentligen borde vara enligt en del i denna tråd).
Jan Lindgren
Hej Motti!
De flesta husdjur och även andra djur har varit vilda sedan tidernas begynnelse. Jag tror inte mina grannar blir mycket gladare av att veta det om jag släpper in mina hästar i deras trädgårdar. Ägaren ansvarar för att deras husdjur inte besvärar omgivningen. Har du en stor egen omgivning som exempelvis Grå och Henrics så är det inga problem med lösspringande husdjur. Jag har mina ankor lösa. De går inte bort till grannarna och rotar i deras trädgårdar och grannarna är nog tacksamma fastän ankorna skulle äta upp en hel del sniglar. Vildänder som är tamankans ursprung finns faktiskt vilda i Sverige fortfarande.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Jo, jag vet att den europeiska vildkatten finns i Skottland. Huruvida den är naturlig där eller inplanterad låter jag vara osagt. Visserligen kan det snöa och vara kallt i Skottland, särskilt på höglandet, men klimatet är trots allt mycket mildare än i Sverige. Vildkatten är dock en annan art än "våran" framodlade bastard. Vi har ju också en katt här i Sverige men lodjuret är mycket bättre anpassat till vårt klimat.

Sen undrar jag bara hur en kattägare kan säga att min katt tar inga fåglar, den kommer bara hem med "råttor"? Mumsiga fågelungar kanske förtärs direkt utan att dela med sig. Jag har inga större problem med fyrfota skadedjur i min trädgård på landet trots avsaknad av katt. Ibland händer det lite olyckor, i år fick jag sätta upp korrugerad plast runt jordgubbarna men det är inget bekymmer. Blir gnagarna för många kommer vesslor eller ugglor och decimerar antalet. Det är oftest människan själv som är orsaken till för mycket gnagare eftersom dom förses med både mat och husrum. Det var människan som själv ofrivilligt förde hit brunråttan.
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 01-07-2008, 13:44) *
Har du en stor egen omgivning som exempelvis Grå och Henrics så är det inga problem med lösspringande husdjur.

Även bönder gillar att sätta ner röven på soffdynor ibland, likväl är katterna mer till nytta än till besvär.

Men vill tätortsborna så gärna ha sina gnagare, sjukdomar och skit, så kan jag väl låta dem ha det. Men det lär ju knappast bli ett lagförslag som innebär att det är kattförbud på vissa gator eller ens vissa orter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon