Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
TantGredelin
Det kanske finns en lika intelligent diskussion i Sydafrika, vem vet?
http://ad.co.za/indexcats.html
karldentolfte
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 23:55) *
Som verkligheten ser ut idag och det är den som gäller, inte borde eller vad du eller jag eller någon annan tycker så ÄR det ditt problem att hålla dörrar och fönster stängda så att katter eller andra djur inte kommer in i ditt hem, ja!
Mvh
Fenja

Nej, mitt problem är inte att hålla mina dörrar och fönster stängda, mitt problem är dåliga kattägare och dåliga lagar.
Men det finns lösningar på problem.

Skaffar jag en hund får jag se till att hålla den i koppel, skaffar jag orm får jag ha den i terranium..... o.s.v. eller är det kanske du min käre granne som får hålla dina ungar borta från din trädgård så att min vovve kan skita fritt där och hålla din balkongdörr stängd så att inte min skallerorm skall råka glida in där. Det är ditt eget fel att den glider in där, hade du haft myggnät för dörren eller inte lagat något som luktade så gott så hade mitt lilla mysdjur hållit sig hemma.
Nä, nu ballar jag ur, det är ju bara katter som man får göra hur man vill med. Alla andra djur finns det lagar för, hur ägaren skall hålla dem. Katter kan vilken idiot som helst skaffa och släppa ut fritt. De blir hela villakvarterets ansvar.
Härligt att kunna köpa husdjur och veta att man kan ha dem fritt strövande över hela villaområdet utan att grannarna kan göra ett dugg. Man kanske skulle köpa 10 stycken...

Jag vill inte ha katter i min trädgård.
Vill grannen ha katter i sin har jag inget med det att göra.
Vill han ha dem i min, tror han fel. Eller rättare sagt, får han skylla sig själv. Här finns sånt som inte är så nyttigt för katter. Det finns där därför att jag just mekat med bilen.

Jag har inte lagt ut det för att döda katter och jag har inte en tanke på att en katt kanske skulle kunna äta av det. Jag har ju ingen katt.

Korkat att tro att du kan ha dina katter i min trädgård.
Grå
Jag ska genast skriva till regeringen och be dem införa krav på lydandsträning för råttor och andra skadedjur, så att de håller sig borta från Utomhus och därmed borde behovet av utomhuskatter minska radikalt.

Eftersom ugglan inte kan bo i stan, och huggormen inte får ligga och sola på asfalten, räven skjuts så fort den skymtas... vem ska ta hand om råttorna som brunstar vart femte dygn och får ett femtontal livskraftiga ungar per kull?

Anticimex? Det har de inte tid med, de har fullt upp med att åka runt och energibesikta hus nu förtiden. Mer pengar i det.

Katten är din bäste vän, om du inte hellre bor i en jordkällare med gnagsäkra stenväggar - glöm inte det.
Nästa gång du ser en katt som har lite behov så kan du skicka in dem i min trädgård. Det finns värre skit att stoppa fingrarna i - glasskärvor från krossade ölflaskor i ungarnas sandlåda i lekparken t.ex.
Aqvakul
CITAT (Grå @ 26-05-2008, 18:16) *
Jag ska genast skriva till regeringen och be dem införa krav på lydandsträning för råttor och andra skadedjur, så att de håller sig borta från Utomhus och därmed borde behovet av utomhuskatter minska radikalt.

Eftersom ugglan inte kan bo i stan, och huggormen inte får ligga och sola på asfalten, räven skjuts så fort den skymtas... vem ska ta hand om råttorna som brunstar vart femte dygn och får ett femtontal livskraftiga ungar per kull?

Anticimex? Det har de inte tid med, de har fullt upp med att åka runt och energibesikta hus nu förtiden. Mer pengar i det.

Katten är din bäste vän, om du inte hellre bor i en jordkällare med gnagsäkra stenväggar - glöm inte det.
Nästa gång du ser en katt som har lite behov så kan du skicka in dem i min trädgård. Det finns värre skit att stoppa fingrarna i - glasskärvor från krossade ölflaskor i ungarnas sandlåda i lekparken t.ex.

tummenupp.gif bravo.gif Bra rutet!
Grå
CITAT (Pirum @ 28-06-2007, 00:18) *
Men om en granne upprepade gånger hade fått problem så får man ju som kattägare (anser jag) försöka motverka att katten ställer till problem.

Hur kan man har problem med en katt?
Jag hade däremot lite problem med en granne en gång som inte gillade katter. Nog inte sjutton spikade jag fast henne i skampåle för det?
Problemen uppkommer först när människan gör anspråk på all vistelserätt på hela jäkla planeten.
Jag har lite svårt för människor. Kan de inte hålla sig inomhus?
*Stintan*
CITAT (Grå @ 26-05-2008, 18:26) *
Jag hade däremot lite problem med en granne en gång som inte gillade katter. Nog inte sjutton spikade jag fast henne i skampåle för det?
Problemen uppkommer först när människan gör anspråk på all vistelserätt på hela jäkla planeten.

tummenupp.gif a0a.gif
Fenja
wub.gif Grå! Karldentolfte du får väl jobba på att påverka lagstiftarna, för inte hjälper det ett endaste dugg att du sitter här och muttrar om vad du tycker. Katten får fortfarande bajsa på din tomt wink.gif enligt lagen...
Mvh
Fenja
embees
CITAT (Pia L @ 23-04-2007, 12:15) *
Och jag är väl en sådan där kattägare som blir som förbytt då unsure.gif
Jag har absolut ingen förståelse för det här med dynor, jag har själv fyra katter och jag tar in dynorna när jag inte sitter på dom ute, för jag vill inte heller ha katthår och kattmarkeringar på dom.
Jag förstår inte varför en del gör så stor sak av det, samma sak med kattskit i rabatterna, stick ner lite otrevliga pinnar så är det inte så attraktivt att gräva där, själv så ser jag skiten som gödning.
Dom enda ställena som jag inte har bra växtlighet på är där katterna inte kommit åt att toaletta, där får jag hålla på att stödgöda istället.
Nu har jag ju steriliserade och kastrerade katter så dom markerar ju inte, och där kan jag hålla med om att man kan tycka att det är en olägenhet att ägarna släpper ut sina katter som ska markera revir, det är därför jag tar in dynorna.
Men det här med tålamod.....det känns som att det går att dra en paralell mellan rökare och ickerökare också, ickerökarna är överlag "gnälligare" och har lägre tålamod för rökarna än rökare, samma med kattägare, vi har mer tålamod och förståelse för katternas beteende än icke kattägare.

Jag är själv kattägare, men jag har lika lite tålamod som en person utan katt. Inte fan vill jag ha allt nerhårat eller nerkissat, dynor, skor, dörrar eller något som man ställer tillfälligt utanför dörren som en sopsäck osv.

Problemet är -och jag har tagit upp det tidigare- dessa kattägare som INTE fattar att katter som går ute i tätbebyggda samhällen ALLTID SKA VARA KASTRERADE, BÅDE HONOR OCH HANAR. Tänk att det ska vara så jäkla svårt att fatta för en del!!

Dom kissar inte på dynor, skor, dörrar osv för att de är kissnödiga utan för att de markerar revir!! Att de sedan gör sina behov i rabatten stör mig inte. Koskit eller kattskit kan kvitta. Och är katten bara kastrerad så luktar inte kisset lika jäkligt.
Anic
CITAT (embees @ 26-05-2008, 20:11) *
JOch är katten bara kastrerad så luktar inte kisset lika jäkligt.

Fast det stämmer tydligen inte alltid, jag har hört både och från olika vetrinärer. Men du har rätt, om man inte skall avla, bör man kastera för kattens, sin egen och omgivningens skull.
Myosotis

bravo.gif
embees
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 20:16) *
Fast det stämmer tydligen inte alltid, jag har hört både och från olika vetrinärer. Men du har rätt, om man inte skall avla, bör man kastera för kattens, sin egen och omgivningens skull.

Nog är det så alltid att kattkiss inte luktar parfym precis (vems kiss gör det?) men när katten är okastrerad så stinker det.
Bettis
Här springer dom jäklarna (gillar katter men inte när dom kissar i mina rabatter) på nätterna när inte hundarna är ute, usch sätter en pärla i häcken på dom snart whist.gif det stinker´...
CillaM
Att det ska komma till sådana här diskussioner om katters vara eller icke vara, jag fattar det inte. Inte fanken gnölar jag över att grannarnas ungar kör sönder vägen med sina förbannade mopeder och motorcyklar eller att de slänger flaskor och burkar i varenda buske. Eller att de trampar ner och förstör mina planterade björkar vid min tomtgräns. Eller att de skriker och gnäller så att jag nästan stänger in mig i mitt hus, för att slippa höra svenssonligan i toppform...? Funderar på att sätta en pärla i häcken på dom där små kräken.... Ärligt? Finns det inget viktigare att klaga över? Jaja, kasta på bara men jag var bara tvungen...
Bettis
CITAT (CillaM @ 26-05-2008, 22:32) *
Jaja, kasta på bara men jag var bara tvungen...

giggle.gif jomenvisst, finns det massor, men ibland är det lite jobbigt när hela tomten stinker av kattkiss, tänk grannen ungar kör en plasttraktor på trätrallor i timmar, hur kul är det??
Anki V
CITAT (CillaM @ 26-05-2008, 22:32) *
Att det ska komma till sådana här diskussioner om katters vara eller icke vara, jag fattar det inte.

Jag kanske missförstått något….Men inte handlar det här väl om katters vara eller icke vara confused.gif ? Jag trodde att det handlade om att de som valt att inte ha katt skulle slippa andra människors val att ha katt blink.gif .

Det finns ju oftast en anledning till att man valt bort katt…eller hund….eller något annat husdjur och den anledningen har sällan något med djuret att göra.

Personligen så är jag skiträdd att få in någon grannes husdjuri min lägenhet och av misstag stänga en katt som ligger och trycker under sängen, under soffan eller i garderoben när jag reser bort en vecka eller två.

/Anki

CillaM
Jag förstår fortfarande inte. Jag har 4 katter, grannen ovan har 5, totalt i området, ett f.d. sommarstugeområde, bor runt 25 katter. Jag känner ALDRIG av lukten av kattkiss, om det inte är så att någon hankatt märkt mitt hus, då känns det. Lite kattskit i rabatten, tja, vaddå då? Lite katthår, jaha ja, mina svarta byxor ser väl inte så kul ut ibland men är det hela världen? Till saken är att jag blev klassad som superallergisk när jag var liten, men med stadig kontakt med katt när jag blev äldre växte allergierna bort. För mig är katthår till och med en utmaning, tillsammans med koskit, hästskit och tillhörande producenter. Man kan inte leva i en sluten bubbla och tro att man blir friskare av det, tvärtom, ju mer skit desto friskare människor.
Anki V
Men är ni kattägare inte rädd att era djur ska fara illa när ni släpper ut dom i tätbebyggda områden?

Vi har säkert lika många kattor vid sommarstugan som i stan´n men där ställer de inte alls till med samma problem….

I stugan har aldrig en katt smugit sig in i huset även om vi ser dem flera ggr om dagen. Här i sta´n så har jag minst tre-fyra ggr i veckan katter inne som jag måste köra ut. Om jag av misstag stänger in en katt i min lägenhet när jag reser bort en vecka….vilket lidande katten utsätts för!

Jag har alltid mer eller mindre ångest/funderingar om att jag kanske missat något ställe när jag (beroende på hur bråttom jag hade)….föresten ska jag tvingas söka igenom hela lägenheten innan jag reser bort? Jag har aldrig haft ett annat ”vilt” djur inne.

Eftersom katten dessutom ”retar” många människor med skulle jag vara skiträdd att ”någon” skulle vara dum med min katt… Jag känner till katter som at skjutets med hagelgevär, bränts med eld och misshandlats…..och det räcker för mig att inte skaffa någon…i alla fall inte en frigående.

/Anki
CillaM
Jag vet ju med mig att mina små kommer hem flera gånger om dagen, speciellt kommer de när jag kommer hem. Att det finns en skog bakom mig, jag bor ganska lantligt fast i tätbebyggt område, gör att jag känner den trygghet om mina katter känner. Dessutom är mina katter ganska skygga, vilket jag är glad för, för då håller de sig borta från grannarna och bilarna.

Men livet är ju inte ofarligt eller bekvämt hela resan, det tror jag de flesta vet. Min mamma som blir akut dålig av parfym kan tex inte åka ner till byn eller nån annanstans för den delen, utan att bli sjuk. Eller andra som blir fruktansvärt dåliga av rök/röklukt. Eller de som har astma, eller blir sjuka av jordnötslukten 10 meter bort....

Att leta genom lägenheten är väl inte så enormt jobbigt, speciellt om man är rädd för vad som kan hända om man inte gör det? Jag kollar alltid under bilen innan jag åker iväg.

Och den som skulle göra något mot mina små, han/hon får det inte roligt och får ångrasina handlingar, det kan jag garantera devil.gif
Busan73
Tycker det är lite konstigt att kattägare släpper ut sina katter vind för våg, är ni inte oroliga att ngt ska hända katten. Det finns folk som inte gillar katter och gör precis allt för att bli av med de inkl. avlivar dem. Känner en person som fångar in och gasar ihjäl katter och därefter "placerar" ut dem utmed olika vältrafikerade vägar. Grannens katt försvann för ett par veckor sedan vart den har tagit vägen vet hon inte. Personligen tycker jag att skaffar man husdjur så har man ansvar för dem och ska inte låta dem springa omkring utan uppsyn. Men kattägare verkar som sagt vara ett eget släkte. smile.gif
Lemonne
CITAT (Busan73 @ 27-05-2008, 00:26) *
Tycker det är lite konstigt att kattägare släpper ut sina katter vind för våg, är ni inte oroliga att ngt ska hända katten. Det finns folk som inte gillar katter och gör precis allt för att bli av med de inkl. avlivar dem. Känner en person som fångar in och gasar ihjäl katter och därefter "placerar" ut dem utmed olika vältrafikerade vägar. Grannens katt försvann för ett par veckor sedan vart den har tagit vägen vet hon inte. Personligen tycker jag att skaffar man husdjur så har man ansvar för dem och ska inte låta dem springa omkring utan uppsyn. Men kattägare verkar som sagt vara ett eget släkte. smile.gif

Menar du på allvar att du känner en person som gör så? Hoppas du har gjort något åt det. Det låter som din vän är svårt psykiskt sjuk, har man otur så tycker h*n en dag inte det räcker med att gasa ihjäl katter, och då får vi väl se vad det blir härnäst.
Myosotis
Tycker det är lite konstigt att kattägare släpper ut sina katter vind för våg, är ni inte oroliga att ngt ska hända katten...

Jag har tagit hand om vildkatter som bara har dykt upp, magra, skygga och fulla med mask och fästingar. Jag har avmaskat, kastrerat osv., men det känns fel att tvinga dem att bli innekatter, de får panik inne och har det så mycket bättre ute. Honan jag har nu är minst 8 år, hon är lycklig ute och har blivit tam. Hennes liv är mycket rikare så här. Och visst är man orolig ibland, men det är ju folk också när det gäller barn. Ska man spärra in dem också kanske? Så att det inte händer dem något?
Rosmarin
Hej! Jag är kattägare och jag älskar katter. Jag vill däremot inte att mina katter ställer till problem vare sig i mitt hus eller hos mina grannar. Det är mitt ansvar att se till att de inte ställer till med otrevligheter.

Det finns olika sätt att göra en plats oattraktiv för en katt. Och andra saker som attraherar dem.
Katten är ett djur som är en stor livsnjutare. Om den hittar en solig terass med dynor på bänkarna så är det nästan självskrivet att den lägger sig där. Eller en varm och mysig barnvagn! Mmmm...så underbart!!!

En katt jag hade hade väldiga problem att bli rumsren. Hon gick och skvätte i hörnen lite överallt och det var INTE roligt!!! Det man kan göra i ett sådant fall är att tvätta överallt där man inte vill att katten ska infinna sig med soda. Kaustiksoda TYCKER DE INTE OM!!! Sodan är doftlös efter tvätt så det är inte störande för människor. Använd handskar vid hanterandet eftersom soda är starkt. Dosering ca 100 g/liter vatten. Om du t.ex tvättar hela golvet på terassen med detta så borde katterna inte vilja installera sig där.

Jag har hört att ättikssprit också ska ha avstötande effekt på katter men jag har inte provat. Kanke du kan ställa en liten skål där katterna tar sig in i trädgården?

Använd INTE klorin: Klorin drar till sig katternas intresse och får dem att vilja markera sitt revir.

Och barnvagnen.... du kanke kan täcka över den med en filt eller ett lakan (eller varför inte en bit vaxduk?) som lätt kan lyftas av och läggas över igen. Jag förstår att du inte vill behöva göra detta men det är ju lättare att ta av/lägga på ett skynke än att göra ren hela vagnen varje gång-eller hur?

Katten är ett flitigt nyttodjur, vi har inte längre problem med möss eller sorkar som vi hade innan ; dem har katterna tagit hand om. (Kändes otrevligt att sätta ut fällor och vara tvungen att tömma dem hela tiden...)

Vad gäller katter som gör sina behov i sandlådor och rabatter : Kattens instinkt är ju att gräva ner sin avföring - dvs att städa efter sig. Detta tycker jag är betydligt trevligare än min grannes hundar som lämnar efter sig sina stora äckliga korvar var som helst i min trädgård ( - men det ska vi inte diskutera här och nu!!!). Det är ju tack vare denna instinkt som det går att ha en katt inomhus om den har tillgång till kattlåda.
Det stör mig inte i rabatterna. Jag gräver ner kogödsel också och det är ju i princip samma sak.
I barnens sandlåda är det äckligt med djurs avföring. Kanske man kan testa att skvätta ättika i sanden? Är det någon som har provat?

Med vänlig hälsning; Rosmarin
embees
CITAT (Bettis @ 26-05-2008, 22:23) *
Här springer dom jäklarna (gillar katter men inte när dom kissar i mina rabatter) på nätterna när inte hundarna är ute, usch sätter en pärla i häcken på dom snart whist.gif det stinker´...

Mina tre katter är kastrerade och använder våra rabatter som toa utan att det stinker (finns även toa inne som alltid rensas en gång om dagen).
Problemen med stinkande urin i rabatterna kommer sig av att så många kattägare INTE kastrerar sina katter. Hur kommer man åt just det problemet? För det är ju kattägarna som inte kastrerar katt-en/erna som egentligen är orsak till det onda/eländet.

Kastrerade katten ränner oftast inte på samma sätt som okastrerade. Kastrerade katter blir oftast mer hemmaikring än okastrerade. Okastrerade har jättestora revir som ska patrulleras av och kissas ner och hittar katten ute på revirrundan ett skönt ställe att ta en tupplur på så gör katten det.

Vi har köpt elstängsel för just smådjur ... giggle.gif ... som har legat i sin låda i tre år. Kanske dax att sätta upp eltråden runt tomten? Då håller sig våra katter på tomten och inga objudna kommer in. Obehaget mina katter ev orsakar drabbar mig själv och ingen annan.
Busan73
Först kommer rådjuren och äter diverse godsaker på tomten ( alla tulpaner), sedan har vi katterna som gör sina behov lite varstans och nu dyker "mördarsniglarna" upp igen. sad.gif Personligen tycker jag att sniglarna är den största plågan men sambon fortsätter jakten på katterna.
embees

Vad menar du med det? confused.gif confused.gif confused.gif

Man kan istället fråga sig vad sådana som inte är kattägare är, som den där du känner som fångar in och gasar ihjäl katter.
Det skulle nog aldrig falla en "kattägare" in att medvetet ha ihjäl en katt sådär utan vidare, om inte katten var obotligt sjuk eller skadad vill säga.

Nä, jag skulle nog vilja påstå att det finns människor och det finns människor. En del av dem som har katt -eller djur öht- skulle inte få ha djur alls.
Det finns djurägare som missköter sina djur så att de måste omhändertas och i värsta fall avlivas och det finns människor som verkligen bryr sig om sina djur och försäkrar, vaccinerar osv. och så finns det alla andra typer däremellan.

Man kan inte dra alla över en kam och tro att för man har katt så är man en viss personlighet.

Gör man det då bör man nog vidga sina vyer.
Sofiia
Jag kan också bli trött på att ha de små (o)djuren rännandes på vår gård. Speciellt då vi har kaniner ute på vår gård som vi gärna skulle vilja ha ifred. Varje natt vaknar jag av att kaninerna stampar (dom är precis utanför mitt sovrumsfönster) och är det inte en katt som står där och dreglar utanför buren då.

Tur att vi har våra vaktpudlar som jagar bort alla katter från vår gård tongue.gif
Fenja
Busan73 om du känner en person som fångar in och gasar ihjäl katter utan att polisanmäla det, så är du precis lika skyldig till olagligheter som den personen är. Det kallas för medhjälp.
Mvh
Fenja
Virriz
CITAT (Anki V @ 26-05-2008, 23:05) *
Men är ni kattägare inte rädd att era djur ska fara illa när ni släpper ut dom i tätbebyggda områden?

Eftersom katten dessutom ”retar” många människor med skulle jag vara skiträdd att ”någon” skulle vara dum med min katt… Jag känner till katter som at skjutets med hagelgevär, bränts med eld och misshandlats…..och det räcker för mig att inte skaffa någon…i alla fall inte en frigående.

/Anki

Bra sagt!

Är kattägare själv och skulle aldrig, aldrig ha dem ute i tätbebyggt område!! Dels för att jag är rädd om dem, och dels för att jag tycker att det är helt sjukt att låta dem springa och skita i barnens sandlådor, så dom får sitta och gräva i kattbajs...

Mina katter får gå på innätad balkong/uteplats, och så är det med det! Vad har de för "rätt" att springa ute bara för att de är katter?
Ingen släpper väl hundar att springa runt på gården eller i radhusträdgårdar?!
Motivet "katten är jägare" köper jag inte, för det finns jakthundar också, och de får ändå inte springa lösa hur som helst...

Mina kissar får vara ute i sommarstugan, som vi har 300 meter från närmsta granne...
Trots detta har vi en kisse som bor ca en kilometer från oss som brukar komma och sova på våra dynor ibland, men spelar roll!?!?!??! Det handlar om EN katt som bor på landet, life goes on...

Grå
Att hålla en hund instängd inomhus dygnet runt, året om skulle räknas som djurplågeri även om den gick på potta själv.
Jag tycker inte att kattägare som håller sina katter instängda är föredömliga.
getwet
CITAT (Pia L @ 23-04-2007, 12:15) *
Och jag är väl en sådan där kattägare som blir som förbytt då unsure.gif
Jag har absolut ingen förståelse för det här med dynor, jag har själv fyra katter och jag tar in dynorna när jag inte sitter på dom ute, för jag vill inte heller ha katthår och kattmarkeringar på dom.
Jag förstår inte varför en del gör så stor sak av det, samma sak med kattskit i rabatterna, stick ner lite otrevliga pinnar så är det inte så attraktivt att gräva där, själv så ser jag skiten som gödning.
Dom enda ställena som jag inte har bra växtlighet på är där katterna inte kommit åt att toaletta, där får jag hålla på att stödgöda istället.
Nu har jag ju steriliserade och kastrerade katter så dom markerar ju inte, och där kan jag hålla med om att man kan tycka att det är en olägenhet att ägarna släpper ut sina katter som ska markera revir, det är därför jag tar in dynorna.
Men det här med tålamod.....det känns som att det går att dra en paralell mellan rökare och ickerökare också, ickerökarna är överlag "gnälligare" och har lägre tålamod för rökarna än rökare, samma med kattägare, vi har mer tålamod och förståelse för katternas beteende än icke kattägare.

Nr 1 Kastrerade katter kan visst markera
Nr 2 Varför ska jag ta in mina dynor, ta in din katt istället
Nr 3 Min granne har småbarn som kryper på alla fyra, ska dom krypa i kattskit på egen mark tycker du?
Nr 4 Pinnar i backen......så jag inte kan gå ut med mina innekatter i sele eller? Dom vill inte vara i vår egen trädgård med de pinnar som du påtalar.
Nr 5 Ska kattägare med utekatter betala byte av sand i barnens lekpark? JA!
Nr 6 Ska kattägare till utekatter betala andra markägares skador, typ uppgrävda blomlökar och nedpinkade/döda växter? JA!

Tålamod, javisst men jag kanske ska skicka in min häst i din bostad/tomt/mark så får vi se hur mycket tålamod det finns!
Anic
CITAT (getwet @ 27-05-2008, 22:04) *
Tålamod, javisst men jag kanske ska skicka in min häst i din bostad/tomt/mark så får vi se hur mycket tålamod det finns!

Du får gärna släppa in din häst på min tomt yes.gif
Aqvakul
CITAT (Anic @ 27-05-2008, 22:08) *

rotfl.gif
getwet
CITAT (Gita @ 23-04-2007, 20:16) *
Jag för min del föredrar katter framför råttor, om inga katter skulle få gå fria så skulle vi ha råttor överallt.
Sen det här med dynor , katter kissar inte på dem , hårar gör de förstås. Själv tar jag alltid in mina dynor, inte för katternas skull, jag vill inte ha fåpgelspillning på dem. Fåglar sprider faktiskt betydligt farligare saker än vad katter gör.
Slutligen har jag svårt att förstå mig på människor som inte tycker om katter men säger sig tycka om trädgård och natur. Det stämmer inte i min värld.
Gita

Den sanna djurvännen ser till att sin "jägare" inte kommer åt alla andra trevliga djur i naturen. Kattens naturliga beteende är att ta ALLT som rör sig i lagom storlek, inte bara råttor! Fågelungar, ekorrar, harungar osv. Vi andra som tänker ett varv till kanske tycker det är mer värt att rädda dessa än att katten tar en o annan råtta som knappast har en skadefunktion i vår världsdel längre. Och om det finns en aktuell skadesitutaion kan man använda sig av effektiva fällor, inte en katt som jagar ALLT.
getwet
CITAT (Anic @ 27-05-2008, 22:08) *

Ska bli, 600kg Hero halvblod kommer när du vill.....Två katter ingår, en Perser och en liten tremånaders Brittish blue, naturligtvis INNEKATTER, vad annars, allt annat otänkbart.
Anic
CITAT (getwet @ 27-05-2008, 22:28) *
Ska bli, 600kg Hero halvblod kommer när du vill.....Två katter ingår, en Perser och en liten tremånaders Brittish blue, naturligtvis INNEKATTER, vad annars, allt annat otänkbart.

thanks.gif Jag ser fram imot det, några extra lekamrater till mina egna katter, men du får förklara för dina katter att de inte får äta mina fåglar som finns både inne och ute flirting.gif

Pst vi har stort hs men mkt yta för katterna att springa på
Aqvakul
När vi bodde i en by på landet så flyttade det in ett par med två kattor från stan som grannar. Vår Linus ville markera att han var herre på täppan och det ledde till att grannkatterna fick några små blessyrer som renderade (onödiga) dyra veterinärräkningar. Vi uppmanades att betala veterinärräkningarna och göra oss av med vår psykiskt sjuka katt, annars hotades med polisanmälan. Mitt svar var frejdigt: "Vi betalar inte. Anmäl ni!". Tror ni inte att de polisanmälde! Den lokala polisen ringde och höll förhör. Min kompis, som är domare, diskuterade fallet med sina kolleger och det blev veckans garv. Alla människor i byn skrattade åt staborna.
Själv planerade jag att ta med mina elever i Samhällskunskap till rättegången.

Vad hände sen? Fallet las ner. Grannparet separerade. Grannfrun kom in och bad om ursäkt och skyllde allt på sambon och hans galna katt.
embees
CITAT (getwet @ 27-05-2008, 22:04) *
Nr 1 Kastrerade katter kan visst markera

Ja, för att kattägaren väntat för länge och inte kastrerat katten i ung ålder, före könsmognaden!! Den har ett intränat revirtänk och det försvinner inte för att man kastrerar.
CillaM
CITAT (embees @ 27-05-2008, 22:50) *
Ja, för att kattägaren väntat för länge och inte kastrerat katten i ung ålder, före könsmognaden!! Den har ett intränat revirtänk och det försvinner inte för att man kastrerar.

Det är en ren myt att katter som man väntat med att kastrera markerar revir. ALLA katter markerar revir, oavsett kastration eller icke, det är inte kattpiss de markerar med, utan analkörtlarna. Och dessa opererar man knappast bort vid en kastration. Och både honor och hanar markerar.
Rosmarin
CITAT (Aqvakul @ 27-05-2008, 22:33) *
När vi bodde i en by på landet så flyttade det in ett par med två kattor från stan som grannar. Vår Linus ville markera att han var herre på täppan och det ledde till att grannkatterna fick några små blessyrer som renderade (onödiga) dyra veterinärräkningar. Vi uppmanades att betala veterinärräkningarna och göra oss av med vår psykiskt sjuka katt, annars hotades med polisanmälan. Mitt svar var frejdigt: "Vi betalar inte. Anmäl ni!". Tror ni inte att de polisanmälde! Den lokala polisen ringde och höll förhör. Min kompis, som är domare, diskuterade fallet med sina kolleger och det blev veckans garv. Alla människor i byn skrattade åt staborna.
Själv planerade jag att ta med mina elever i Samhällskunskap till rättegången.

Vad hände sen? Fallet las ner. Grannparet separerade. Grannfrun kom in och bad om ursäkt och skyllde allt på sambon och hans galna katt.

Ja se hur det kan gå när människan försöker lägga sig i och ändra naturens gång!!! Vilken historia!!! a0a.gif
kamrate
CITAT (Bovine @ 28-05-2007, 14:49) *
[i]
Nä du, thumbdown.gif det finns betydligt värre saker som kan hända oss än lite hår på dynor.

Och jag förstår inte hur så många här orkar lägga så mkt energi på detta som inte ens är ett problem!!!

Shit happens!

Den här diskussionen är lika löjlig som debatten tvättstugepoliserna för...

Skaffa er ett liv, ett eget liv som NI trivs med, så ska ni se att lite katthår faktiskt inte är heeela världen...! giggle.gif

Det är ovärdigt att jämföra en mindre olägenhet i vardagen med situationer där folk dör.

Ingen säger att det är hela världen, men det kan vara nog så irriterande iallafall. Det var inte hela världen när någon plockade samtliga tulpaner ytterst i min rabatt, men det var lite surt. Det är inte hela världen att studenterna här i Lund fyllepinkar på mitt hus, men jag ogillar det ändå. Det är inte hela världen att hundägarna låter husdjuren bajsa på trottoaren utanför (eller som en gång på själva trappen) men därmed inte sagt att jag tycker det är OK. Jag bor i ett hus med ett trappsteg ner till trottoaren, och har en fyraåring hemma. Äckligt med kiss o bajs från katter, hundar och människor tycker jag, även om det är ett mindre problem i det stora hela.

Det du missar är att det kanske är helt OK för dig, men stötande för andra. Hänsyn handlar om att sätta sig in i den andres situation. Intolerans kan lika gärna vara att man säger 'äsch det där är inget att bry sig om'. Min katt får definitivt inte gå in till grannen o göra ifrån sig.
Rosmarin
CITAT (Grå @ 26-05-2008, 18:16) *

tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif Bravo!!! bravo.gif bravo.gif bravo.gif Bravo!!!! a0a.gif a0a.gif a0a.gif
skogstroll
Ja det är knivigt, jag tycker inte heller det är särskilt skoj med katter som springer på tomten, och hade väl inte tänkt skaffa katt heller, men den övergivna stackaren flyttade in och det finns nog inte så många som vill ta hand om en halvvuxen kisse heller tyvärr... Jag har försökt acceptera faktum att det kan ligga en korv från nån annans katt nånstans där jag minst anar och använder helt enkelt handskar när jag bökar i jorden. Ertappade lilla kissen att sitta och göra ifrån sig i komposten i våras vilket väl var ett rätt lämpligt ställe giggle.gif

Inte mycket att göra åt, det är väl som med rådjur och sniglar och mossa i gräsmattan - man får lära sig att acceptera det om inget finns att göra.
Carl
Hi!
Ett gammalt ämne kul att se att folf orkar gnälla så mycket. Att hetsa upp sig på några katter som går över tomten. Då är man gnällig så det förslår thumbdown.gif
anncharlotte
Det finns verkligen en underlig inställning till det där med utekatter. Min son flyttade för nått år sen in i en lägenhet, där har han en uteplats, han frågade innan han flyttade in om det var ok att han byggde en kattbur där, alltså inhägnade den så att katterna kunde vara där utan att kunna smita, jo då det var det. Kattburen byggdes, den blev riktigt fin, och inget som störde utseendet på huset. Men det dröjde inte många dagar förrän det kom en representant för bostadsbolaget och sa att han var tvungen att riva den igen, det var inte tillåtet att bygga något sådant !!! Den som svarat att det var ok hade inte förstått vad det handlade om. -fear-.gif
Det är svårt att hitta lägenheter i stan, han kände sej ganska liten, kämpade mot ett tag men till slut var det bara att riva nybygget.
Men om han stänger in sina katter i något rum och öppnar sin balkongdörr så kommer grannkatten in, det tycker bostadsbolaget därimot är helt ok , det ska han finna sej i. Det är också helt ok att han släpper ut sina katter så att dom går och kissar i barnens sandlåda, bara han inte förstör utseendet på huset med att inhägna sin altan. angry.gif
Solstolen
Jag gillar verkligen katter - när jag var liten tog min pappa hand om massor av katter som for illa och genom åren har jag själv också haft några. Dock inte nu då vi i stället har hund.

En del som skriver här verkar inte förstå att man absolut kan gilla katter men man vill självklart inte att andras katter ska ställa till förtret för det!?

Någon menade att katter inte pinkar på dynor - jooo det gör faktiskt en del och har en bara börjat så kan man lika gärna slänga dynorna direkt för det kvittar hur mycket man tvättar - lukten finns där ändå. Dessutom lockar lukten till nya "skvätterier" från andra katter. Katterna här har bl a pinkat på en filt som låg på gräset, dynor, husväggarna, bilarna, gräsklipparen, ett hästtäcke som vi hängt på tork etc etc etc ......

Oftast är det ju de okastrerade hankatterna som är värst men jag har även sett två olika honkatter som pinkat på mina dynor.

Jag bor själv mitt inne i ett villaområde och här finns massor med katter som gärna traskar igenom vår trädgård och väldigt ofta ser man hur de har skvätt upp mot husväggen för att pinka revir. Detta luktar apa nu i solgasset vilket inte är så trevligt.

Vad det gäller dynor så har jag redan fått slänga två dynor som stank av kattpiss! Och att ta in dynorna ska man verkligen inte behöva göra. Jag har tak över uteplatsen och en av sakerna jag tyckte var så skönt med att ha tak var just att slippa släpa in och ut på dynor.

Som någon annan sa: undrar just vad dessa nonchalanta och oförstående kattägare (alla är givetvis inte sådana) skulle tycka om jag rastade min hund i deras trädgård?

Solstolen

Hur kan man ha så lite förståelse för att andra människor faktiskt kan ha problem med katter? Man behöver inte hålla med men man ska väl för sjutton respektera det?

Allergiker är en stor grupp som har problem och jag tycker faktiskt också det är ett problem i mitt område även om jag inte är allergisk.

Du skriver: "Hur kan man ha problem med en katt?" Snälla du, det är för det mesta inte frågan om endast en katt! Bara i vår lilla gata finns det vad jag vet 5 katter som springer här och runt omkring i detta stora område med både hyreslägenheter och villor finns det ytterligare en stor mängd.

Så det lilla problemet kan vara större än du vill tro.

Och anspråk på hela planeten? Nej, men jag vill inte ha detta stinkande i min trädgård och på mina grejor som jag lagt ner både pengar och tid på. thumbdown.gif
Anic
CITAT (Solstolen @ 08-06-2008, 12:53) *
Jag bor själv mitt inne i ett villaområde och här finns massor med katter som gärna traskar igenom vår
Som någon annan sa: undrar just vad dessa nonchalanta och oförstående kattägare (alla är givetvis inte sådana) skulle tycka om jag rastade min hund i deras trädgård?

Jag tycker det är lite skillnad, om jag ser min katt bajsa i andras rabatter, försöker jag faktiskt själv plocka upp det, nu har jag nog tur för det verkar som om min katt hellre bajsar i buskar och i mina rabatter(vad jag vet). Om någon rastar sin hund på min tomt(vilket är vanlig att folk låter sina hundar göra sina behov vid utkanten av andras tomter) tycker jag att de borde ta upp bajset när de ändå ser vad den gör.

En av mina grannar avskyr mina katter, en gång sa hon att hon skulle kasta ättika på dem om de mom nära hennes tomt, men det sa vi att hon inte fick, vatten räcker gott och väl för att köra bort våra katter, som jag är säker på inte kissa på andra dynor/väggar eftersom de föredrar att göra i undanskymda rabatter.

När det gäller att göra rent efter kisset, så funkar det med att hälla ättiksprit på kattkisset, visst det luktar ättika i nägra dagar men det brukar inte lukta kattkiss efter så det är det värt. En fördel är även att katterna inte tycker att det är så trevligt med den lukten och rynkar på näsa åt det. Man skall absolut inte rengöra med medel som innehåller chlorin eller ammoniak, för det lockar katterna att kissa igen på samma ställe. Sen finns det något som heter urine-off som ska lösa upp urinkristaller och inte bara dölja doften.

Jag har full förståelse för att man inte vill att katter skall kissa på en saker, jag har själv haft problem med att en av mina katter kissade inne här hemma och det är måttligt roligt att göra rent efter dem. Men å andra sidan tycker jag att katter skall få gå lösa och det är väldigt svårt som ägare att förbjuda sina katter att kissa på andras dynor(de lyssnar inte när man säger till den ju). Men har man en katt och inte ska avla, så är det en självklarhet(för mig) att kastrera den, alla vinner ju på det, kattägare, grannar och framför allt katten själv.
Bettson
Historien med lösspringande katter upprepar sig alltid.

Innan vi skaffade hunden så var det katter som smet in in källaren och pinkade på cementgolvet så det stank kattpiss i hela källaren och upp på övervåningen så fort det blev varmt.

Likaså smet det in katter genom altandörren och kissade på antika soffan som stod i vardagsrummet.

Jag hatar inte katter för det, men spruta vatten på dom då fort de kom in på tomten gjorde vi för att skrämmas. Vore ju fint att tex kunna skörda de grönskaer och kryddor man sått och inte behöva slänga dessa på komposten pga kattpiss.

Nåväl trädgårdsintresset fick stryka på foten och nu gör vi bara det nödvändigaste. Grönsakslandet är i träda, rabatten med lökar förnyade vi inte eftersom de blev uppgrävda av skitande katter.

Klipper gräsmattan gör vi, men inget mer.

Så skaffade vi hund, gjorde en 400 kvm stor inhägnad på baksidan så att det skulle vara långt till tomtgränsen. Ingen skulle störas av vår hund ( ingen skulle störa vår hund heller och locka henne att hoppa över staketet). Hon var ofta ute i trädgården själv.

Helt plötsligt började hon att rymma när hon var ett år gammal. VI förstod inte varför men en dag såg jag områdets största hankatt sitta på en av grindarna, reta hunden och locka den till sig. VI har förbjudit henne att jaga katter pga av grannsämjan och hon sprang nyfiket och tillitsfullt fram till katten för att hälsa/leka. Då ger kattrackaren henne en tidernas örfil rakt i ansiktet med klorna ute och river henne i huvudet. Det unde lika gärna ha tagit i ögonen och katten försvarade sig inte på något sätt alls. Den njöt av att djävlas helt enkelt.

Då brakar h******t löst. Hunden hoppar över staketet och jagar katten samt kommer tillbaka 10 min senare. Detta händer ett antal gånger och vi vet inte riktigt vad vi skall göra. Kattägarna tycker att det är helt OK att deras katter retar hunden. VI som har hunden inhägnad skulle ha den kopplad ansåg kattägarna.

Nåväl en kväll när samma sak hände så gav vi henne tillåtelse att jaga katten. Nu la hon inte fingrarna emellan utan nu var det riktig jakt i maxfart hela gatan nerför och nästa också tills den tidigare sturska numera chockade katten fann för gott att ta tillflykten upp i ett träd.

Efter den resan så har hunden aldrig någonsin rymt ur trädgården. För ingen katt retar henne längre.

Katten hon jagade på allvar törs inte längre gå in o vår trädgård, alla andra katter hålls inne eftersom det går väldiga rykten om vår mordiska hund spridet av den sturkska kattens ägare.

Så det finns en del som inte hälsar på oss i området.

Men.... vi har inga katter som snor våra grillade fläskkotletter när vi går in för att hämta något i köket.
Vi skulle numera kunna odla igen, men vi har tappat intresset. Det är roligare att åka ut med hundarna och jobba.
Kryddlandet kommer vi nog aldrig någonsin att bygga, det får tillhöra de hemliga planerna som vi får förverkliga ifall vi bosätter oss på landet.

Jag har inget emot katter på något vis, har haft katt själv en gång i tiden. Det jag inte förstår är kattägarna.

Att deras katter pinkar, förstör och begränsar andra människors liv inne i sina egna hem och på deras egna tomter och altaner är OK.

Men att vi som har inhägnat vår tomt, håller hunden i herrans tukt och förmaning, oss ska det snackas skit om att vi är dåliga hundägare osv när hunden enbart har varit provocerad av deras katter.

För mig går den ekvationen inte ihop. Jag anser att man får försöka samsas så gott det går och då håller man reda på sina husdjur alltså även katterna.

Jag vidhåller fortfarande att det inte är husdjuren det är fel på när det blir konflikter utan deras ägare.
Anic
CITAT (Bettson @ 08-06-2008, 14:40) *
Den njöt av att djävlas helt enkelt.

Tror du på fullaste allvar att den njöt? Det är en katt inte en människa, att du haft katt verkar inte lärt dig så mycket om katter. Katten kunde ju inte veta att hunden bara ville hälsa när den sprang fram utan kände sig nog hotad och försvarade sig bara(för det var väl eran hund som sprang fram och inte katten som sprang fram). De retas knappast, att tro att en katt jävlas beror på att man inte förstår dem överhuvud taget och projecera mänskligt betende på dem. Tror snarare att katten antingen är nyfken eller försvarar sitt revir. (fast jag har själv haft katter ed beteende som gort att det känns om de "jävlas" med en, fast tittar man närmre brukar det finnas en förklaring)

Att eran hund smiter är ett problem och att den jagar katter är också ett problem, men det är inte kattens fel utan snarare ert problem.
Det kunde likaväl varit en annan hund istället för en katt. Om en hund springer fram till en annan hund kan den åka på stryk även om den bara vill hälsa.

Katter provocerar inte för att jävlas, det finns anledningar till deras beteende och det gäller bara att lista ut varför vilket inte är det lättaste, men det är inte elakhet.

CITAT (Bettson @ 08-06-2008, 14:40) *
Jag vidhåller fortfarande att det inte är husdjuren det är fel på när det blir konflikter utan deras ägare.

Håller helt och hållet med dig.
skogstroll
Sannolikt är det ägaren det är fel på även om katter är svåra att förstå sig på efter 5-10 katter som jag haft (många var det iaf).

Ibland får de för sig saker (på ett rätt speciellt sätt) olikt andra djur. Jag har tagit hand om en övergiven kisse för ingen annan hade antagligen gjort det och katthemmen är fulla, men jag kan förstå grannars frustration över andras katter. Bor man i tätbebyggelse kunde man ju tänka en eller två gånger innan man köper katt. Det kan bli problem och gör man det bara för sig själv är det ju ännu dummare. Det finns andra husdjur man kan ha glädje av som inte besvärar andra (allergiker eller annat).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon