Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Solstolen
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 19:06) *
Vi kanske ska göra katterna till kattvärldens svar på chihuahua och klä ut dem i en massa trasor med spetsar och paljetter och pierca in en massa bling i öronen på dem, så att vi kan visa alla andra också hur mycket vi bryr oss om dem?

Människor... sick.gif

Drama-Queen giggle.gif
herkules
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 11:36) *
Så för att du gör det är det bästa sättet att sköta en katt?
Du förespråkar alltså att det ska bli lagstiftning på att alla katter ska hållas inomhus.

Så, har du några bra idéer om hur vi ska ta hand om gnagarproblemen som kommer att bli större?

eh nä..? OM jag skulle ha problem med grannskapets katter, om jag skulle tycka att de är en sanitär olägenhet, så skulle jag prata med kattägarna, hjälper inte det så skulle jag vända mig till kommunen.
det var vad jag skrev.
sen skrev jag också hur jag tycker att man ska ta hand om en katt eftersom jag tycker att katter är husdjur.
om det är bäst vet jag inte men jag tror det.
sen kan man ju skita i grannarna om man tycker det är kul eller fly ut på vischan.
men visst lagstiftning, varför inte?
det finns ju ett visst koppeltvång för hundar så ..

ang råttorna så skulle jag ringa anticimex eller något annat skadedjursbekämpningsbolag.

CITAT (Fenja @ 17-06-2008, 16:54) *
Helt rätt Solstolen och de fall man vill ha lagändring så hjälper det mycket bättre att ta kontakt med lagstiftarna än att sitta och spy galla på ett växtforum!
Mvh
Fenja

går fra-förslaget igenom i morgon bitti så behöver vi inte ta kontakt med lagstiftarna, de kommer läsa allt vi skriver.. flirting.gif
Grå
CITAT (herkules @ 17-06-2008, 19:22) *
eh nä..? OM jag skulle ha problem med grannskapets katter, om jag skulle tycka att de är en sanitär olägenhet, så skulle jag prata med kattägarna, hjälper inte det så skulle jag vända mig till kommunen.
det var vad jag skrev.
sen skrev jag också hur jag tycker att man ska ta hand om en katt eftersom jag tycker att katter är husdjur.
om det är bäst vet jag inte men jag tror det.
sen kan man ju skita i grannarna om man tycker det är kul eller fly ut på vischan.
men visst lagstiftning, varför inte?
det finns ju ett visst koppeltvång för hundar så ..

ang råttorna så skulle jag ringa anticimex eller något annat skadedjursbekämpningsbolag.

Vadå, "om"? Det handlar inte om "Om". Hur ska lagstiftningen se ut? Katter inomhus och kopplade utomhus, ja eller nej?

Anticmex kan du glömma när råttorna börjar pippa på, de har fullt upp med energibesiktningarna och dessutom helgstängt.

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 19:21) *
Drama-Queen giggle.gif

App app! Håll på din Gråbojkott, annars förlorar du anseende. rtfm.gif
herkules
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 19:34) *
Vadå, "om"? Det handlar inte om "Om". Hur ska lagstiftningen se ut? Katter inomhus och kopplade utomhus, ja eller nej?
Anticmex kan du glömma när råttorna börjar pippa på, de har fullt upp med energibesiktningarna och dessutom helgstängt.

jo, för mig handlar det om "om".
du får väl öppna eget anticimex.
Grå
CITAT (herkules @ 17-06-2008, 20:01) *
jo, för mig handlar det om "om".
du får väl öppna eget anticimex.

Jag förstår det - det är lätt att säga att "ansvarsfulla djurägare ser till att deras husdjur inte stör grannarna" och låta förnuftig och bror duktig på alla vis, men att inte ha något konkret förslag på hur detta ska göras eftersom det kan binda ris till egen röv i sista änden.

Eget anticimex, javisst, vilken av mina anställda vill du konsultera?
Jag vill bara upplysa om att jag har en "fri" personalpolicy...

[attachment=19861:Oscar_liten.JPG][attachment=19862:Lillgulingen_liten.JPG]
[attachment=19863:Busliten1.JPG][attachment=19864:Nisse_liten.JPG]
[attachment=19865:Skruttanliten1.JPG][attachment=19866:Tyson_liten.JPG]
henriks
CITAT (Inga från Närke @ 17-06-2008, 18:39) *
När jag hade katter så var de innekatter och jag gick ut med dem i koppel och aktiverade dem inomhus med lek och annat. Maten fick de av mig som jag köpte i affären, inte ute i naturen. Möjligen om det kom en liten råtta in i lägenheten eller i huset men det var inte ofta när vi hade katter.
Reste jag bort och inte kunde ha dem med så hade jag någon som passade dem, bodde hemma hos mig eller katterna bodde hos dem, för att stimulera katterna för att de var innekatter. En katt skall inte vara ute 24 timmar/dygn utan man ska se till dem varje dag. De som jag pratade om tidigare blev av med en katt p.g.a. att de inte tränat den varje kväll att komma hem när de kallade.
Det går har sett det med andra kattägare som tar ansvar.

Ja jäklar vad katterna här måste vara misshandlade, misskötta och må dåligt när de kan komma och gå som de vill genom en egen ingång och äta när och om de vill. Jag kan lova att när katten själv får bestämma - då är den bara inomhus när det är minusgrader allternativt riktigt busväder. Annars kommer den in, äter och går ut igen!

Enda nackdelen med "systemet" med lösgående katter är att det händer då och då att det kommer in en främmande katt i källaren genom kattluckan - Men det brukar sluta med att inkräktaren körs bort.

Är jag en oansvarig kattägare för att katten får gå som den vill?

Träna på att komma in när man kallar... slap.gif

Det har pratats en del om lika ansvar för katter och hundar och lika skötsel - ett litet påpekande: en hund ser (förhoppningsvis) "sina" människor som flockledare och har helt andra behov av socialt umgänge än en katt som på sin höjd "tolererar" sin husse och matte - visst, den vill gärna bli kelad med och vill gärna ha maten man ger den, men det är på kattens villkor hela tiden. Hur många dresserade katter finns det som kan göra saker på kommando?
Solstolen
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 19:34) *
App app! Håll på din Gråbojkott, annars förlorar du anseende. rtfm.gif

Jag har inget anseende att bekymra mig om - eller rättare sagt jag bryr mig inte. whist.gif

Kan bara inte låta bli att ge uttryck för hur kul det är att läsa dina inlägg. a0a.gif
Grå
Jag vet en katt som kunde sitta på kommando.
Ägarna hade jättemycket nytta av det... åtminstone kunde de visa upp det varje gång det kom besök och sådant är ju väldigt oumbärligt. Ett måste för varje ansvarsfullt kattägarskap, tycker du inte?

Jan Lindgren
Hej!
Vi får väl försöka få tillbaka den gamla förståndiga lagen om lösspringande katter. Det var uppenbarligen mindre problem på den tiden.
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 17-06-2008, 20:37) *
Hej!
Vi får väl försöka få tillbaka den gamla förståndiga lagen om lösspringande katter. Det var uppenbarligen mindre problem på den tiden.
MVH
Jan Lindgren

"Skjut den som skjute kan"? Jag tror det beror på att folk hade färre stolsdynor på den tiden.

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 20:36) *
Jag har inget anseende att bekymra mig om - eller rättare sagt jag bryr mig inte. whist.gif

Kan bara inte låta bli att ge uttryck för hur kul det är att läsa dina inlägg. a0a.gif

Du ska få en signerad bok.
Solstolen
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 20:41) *
Du ska få en signerad bok.

Nej tack! Stor risk för muskelkramp i ansiktets skratt-muskler. fear.gif
Grå
CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 20:51) *
Nej tack! Stor risk för muskelkramp i ansiktets skratt-muskler. fear.gif

Har du såna? Jag trodde de hade förtvinat redan när du var liten och ilsk. Där ser man...

Nattinatt!
*Stintan*
Men henriks visst kan det väl vara bra om man får katten att komma när man ropar. Mina gjorde alltid det och det var inget vi övade.
Solstolen
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 20:53) *
Har du såna? Jag trodde de hade förtvinat redan när du var liten och ilsk. Där ser man...

Nattinatt!

Asch neeej då. "Så du prater" tongue.gif Ingen risk när världen förgylls av gråa ....hm ..... individer biggrin.gif
henriks
CITAT (Stintan43 @ 17-06-2008, 21:05) *
Men henriks visst kan det väl vara bra om man får katten att komma när man ropar. Mina gjorde alltid det och det var inget vi övade.

jodå - visst vore det bra om katten kommer när man ropar på den, och det gör den - om den själv vill.
Om jag försöker locka på den när det inte passar - då tittar den bara oförstående på mig och ser ut som den tänker: "VAD vill du NU då?"

Det jag menar är att katter är mycket självständigare än hundar - åtminstonde de "bonnkatter" som jag känner.
En hund kan göra saker för att den vet att husse blir glad - katten gör saker som gör katten glad.
Solstolen
CITAT (henriks @ 17-06-2008, 21:20) *
En hund kan göra saker för att den vet att husse blir glad - katten gör saker som gör katten glad.

Fast jag vet inte om jag riktigt håller med dig om att en hund gör saker för att göra matte glad. smile.gif

Jag har hållt på en hel del med hundträning förr om åren - både spårträning som tävlingsgren och inom räddningshund. Att hunden "lyder" är ju ett inlärt beteende där hunden från början lärt sig att det lönar sig att göra på ett visst sätt. "Lönen" kan vara godis eller något roligt föremål.

När jag spårtränade mina hundar hade jag alltid en boll vid spårets slut som jag kastade iväg. Jag tror inte han letade sig igenom hela spåret för att göra mig glad utanför att han "visste" vad som väntade i slutet. smile.gif

Kan förresten berätta om en väninna till mig som faktiskt roade sig med att träna sina katter i "apport". Dvs hon slängde iväg en liten plastgrej som katten sprang och hämtade.

Men jag måste nog erkänna att den katten var lite unik för hon lyckades definitivt inte träna min katt jag hade då till att göra detsamma - och ingen annan katt heller. biggrin.gif
embees
CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 21:39) *
Kan förresten berätta om en väninna till mig som faktiskt roade sig med att träna sina katter i "apport". Dvs hon slängde iväg en liten plastgrej som katten sprang och hämtade.

Men jag måste nog erkänna att den katten var lite unik för hon lyckades definitivt inte träna min katt jag hade då till att göra detsamma - och ingen annan katt heller. biggrin.gif

Nä, den var inte unik. Har haft flera katter (kastrerade hankatter) som jag har tränat till att apportera. Ingen av de nuvarande katterna gör det.
herkules
CITAT (Grå @ 17-06-2008, 20:14) *
Jag förstår det - det är lätt att säga att "ansvarsfulla djurägare ser till att deras husdjur inte stör grannarna" och låta förnuftig och bror duktig på alla vis, men att inte ha något konkret förslag på hur detta ska göras eftersom det kan binda ris till egen röv i sista änden.

vad är det du inte kan läsa? jag har redan skrivit - ta hand om katter såsom husdjur ska tas omhand så uppstår inte problemet.
ris åt röven, nä inte min iaf.
Solstolen
CITAT (embees @ 17-06-2008, 21:44) *
Nä, den var inte unik. Har haft flera katter (kastrerade hankatter) som jag har tränat till att apportera. Ingen av de nuvarande katterna gör det.

w00t.gif Akta nu så du inte blir anklagad för att våldföra dig på kattens fria själ eller nåt! biggrin.gif
Motti
Måste säga att trotts en "lite små hetsig diskution "så håller alla en god ton här vilket är positivt plus att det finns en grundton av humor i den här diskutionen kompiskram.gif Jag är deffinitivt för utekatter som är kastrerade men inte i städer och bostadsområden med hyresgäster,katter ska bo i villaområden och på landet om de ska vara utekatter,ja jag kan hålla på att broderara ut hur mycket som helst vad jag tycker men jag får aldrig aldrig alla andra att tycka som jag,katt ska man gärna ha !men bedöm gärna riskerna om hur var när du bor . Själv skulle jag aldrig skaffa katt om jag bodde i lägenhet eller i radhus katter ska få gå ut när de vill men de SKA VARA KASTRERADE och Id-märkta och försäkrade.Katter är helt underbara djur det är ägarna som inte alltid är underbara thumbdown.gif confused.gif Undrar just hur många här som är "gammla Spinnare" från webbkattidningen whist.gif

Ägare till kastrerade Helge 7 år Motti
Grå
CITAT (herkules @ 17-06-2008, 21:50) *
vad är det du inte kan läsa? jag har redan skrivit - ta hand om katter såsom husdjur ska tas omhand så uppstår inte problemet.
ris åt röven, nä inte min iaf.

Jo, men frågan var hur du skulle sy ihop det?
Vad innebär din tanke om hur "husdjur ska tas om hand" när det gäller katter?
Att förvandla en ensamjägare till ett bundet flockdjur?

Att jag är så tjatig om detta är för att höra vad ni (du och andra) egentligen tror att en lagändring kommer att innebära, för dig, mig och andra.
Det kan väl ändå inte vara så svårt att svara på, du som har så mycket åsikter?
Grå
CITAT (embees @ 17-06-2008, 21:44) *

... nämen..? Du har väl inte börjat bli slarvig och ansvarslös med dina katter på gamla dar..?

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 21:39) *
Jag har hållt på en hel del med hundträning förr om åren - både spårträning som tävlingsgren och inom räddningshund. Att hunden "lyder" är ju ett inlärt beteende där hunden från början lärt sig att det lönar sig att göra på ett visst sätt. "Lönen" kan vara godis eller något roligt föremål.

En hund lyder sin "alfa" p.g.a en medfödd insinkt att vara flocken till lags. Unghundar har en naturlig dragning till att vilja testa gränserna. Om en hund inte lyder med mer än att den får godis så betyder det att den inte ser husse/matte som någon vidare värdig alfa och har redan utnämnt sig själv till det.

Om du verkligen har tränat några hundar så borde du veta det.
herkules
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 06:56) *
Jo, men frågan var hur du skulle sy ihop det?
Vad innebär din tanke om hur "husdjur ska tas om hand" när det gäller katter?
Att förvandla en ensamjägare till ett bundet flockdjur?

Att jag är så tjatig om detta är för att höra vad ni (du och andra) egentligen tror att en lagändring kommer att innebära, för dig, mig och andra.
Det kan väl ändå inte vara så svårt att svara på, du som har så mycket åsikter?

jag har skrivit hur jag tycker katter ska tas om hand.
och ja, du är tjatig.
Grå
CITAT (herkules @ 18-06-2008, 07:07) *
jag har skrivit hur jag tycker katter ska tas om hand.
och ja, du är tjatig.

Du tycker alltså att katter ska hållas inomhus och utomhus ska de kopplas, ja eller nej?

Jag har betalt för att vara tjatig. Ackordpeng.
Gillan
Tack gode gud, började Tezzla sitt inlägg på sidan 28 i den här tråden...........och jag kan bara hålla med.................sicken tur att vi alla är så perfekta och gör allting rätt naughty.gif ..............varför vara objektiv när man kan vara subjektiv crazy.gif

Sen har vi "Henriks" alla tänkvärda inlägg som jag, som alltid haft katt känner igen mig i, och i stort håller med om blush.gif

Sedan "julen -07" har vi tyvärr ingen katt längre ( Fantast gick efter långvarig sjukdom bort då ).....................

Jag/vi har aldrig upplevt nåt av de problem ni radar upp såsom revirmarkerde dynor och liknande..................Vad vi däremot upplever nu!.... är att vi har fågelskit överallt!! Och då menar jag verkligen överallt!!! ...........Det är vidrigt, rent ut sagt! Frågan är vad vi ska göra? Ska vi försöka få till en lagfästelse som förbjuder fåglarna att skita?...........För nåt måste man väl göra dunno.gif

Jag tror att den smartaste lösningen är att ; Skaffa egen katt!! flirting.gif
herkules
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 07:09) *
Du tycker alltså att katter ska hållas inomhus och utomhus ska de kopplas, ja eller nej?
Jag har betalt för att vara tjatig. Ackordpeng.

eftersom du har betalt (det har inte jag) för att tjata i detta så ber jag dig gå tillbaka och läsa de inlägg jag gjort i den här tråden så får du svaret på din fråga.
Grå
CITAT (herkules @ 16-06-2008, 15:03) *
som djurägare ser man till att grannarna inte har något att gnälla över. så enkelt är det och klarar man inte upp det ska man fundera på om man verkligen ska ha husdjur.

Detta har jag redan ifrågasatt en gång och svaret du gav på det var "Nej så skrev jag inte"

confused.gif

"Jag skrev om jag hade problem med andras katter" skrev du sedan.

Det är inte dina tänkta problem med andras katter jag frågar om utan det är din förklaring på hur du ska lösa ovanstående åsikt.

Kan du inte svara här och nu får jag väl anta att det är samma sak med dig som med solstolen - du kan egentligen inte hävda dina åsikter och samtidigt ha ett bra svar. Du kan bara ha en massa åsikter som låter bra om man inte synar dem.
herkules
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 07:05) *
Om en hund inte lyder med mer än att den får godis så betyder det att den inte ser husse/matte som någon vidare värdig alfa och har redan utnämnt sig själv till det.

nej, hunden ser inte sig själv per automatik som en ledare/husse,matte som ickeledare bara för att den inte lyder.

CITAT (Gillan @ 18-06-2008, 07:15) *
Frågan är vad vi ska göra? Ska vi försöka få till en lagfästelse som förbjuder fåglarna att skita?...........För nåt måste man väl göra dunno.gif

fåglar är vilda djur, det är inte katter. men har du för mycket fåglar där du bor så borde de väl kunna skjutas av?
Gillan
CITAT (herkules @ 18-06-2008, 07:25) *
fåglar är vilda djur, det är inte katter. men har du för mycket fåglar där du bor så borde de väl kunna skjutas av?

Det ska mycket till för att jag skulle börja skjuta av fåglarna ( det var mest en ironisk tanke, det där med att man skulle behöva göra nåt ). För övrigt har vi nog inte samma syn på katterna, jag och du, men det gör ju ingenting...........vi kanske är överens i nåt annat? Vilket jag vet att vi faktiskt ibland är giggle.gif
Solstolen
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 07:23) *
Kan du inte svara här och nu får jag väl anta att det är samma sak med dig som med solstolen - du kan egentligen inte hävda dina åsikter och samtidigt ha ett bra svar. Du kan bara ha en massa åsikter som låter bra om man inte synar dem.

Några problem med att hävda mina åsikter har jag aldrig haft men det är skillnad på att inte kunna hävda sina åsikter och att inte vilja göra det. Var snäll och fatta det.

Pga att du redan från början spetsade in dig på att håna och raljera över mina inlägg så har jag medvetet bestämt att inte överhuvudtaget diskutera sakfrågan med dig mer - har ingenting med oförmåga att inte kunna hävda mina åsikter att göra.

Har heller inga problem med att ha ett s k "bra" svar men det enda svar som du kan tänkas tycka vara ett bra svar är om man håller med dig.

Jag vet precis vad jag skulle vilja ha för lagstiftning - en lagstiftning som jag mycket väl är medveten om inte skulle lösa alla problem men som skulle hjälpa till att få bort en del av dåligt kattägarskap.

Det finns ingen lag överhuvudtaget som löser alla problem men det finns lagar och bestämmelser för andra husdjur och det ska det absolut finnas för katten också.

Det är också anmärkningsvärt att en person som bor på en skogsgård eller två? - kan ha så stark övertygelse om hur vissa människor har det med katter i väldigt tätbyggda stora villaområden?

Jag undanber mig dina amatörpsykolog-analyser om min person - att jag inte kan hävda mina åsikter etc. Har ingenting med det att göra utan jag är helt enkelt inte intresserad av att diskutera ämnet med dig av uppenbara skäl.

Solstolen
CITAT (Grå @ 18-06-2008, 07:05) *
En hund lyder sin "alfa" p.g.a en medfödd insinkt att vara flocken till lags. Unghundar har en naturlig dragning till att vilja testa gränserna. Om en hund inte lyder med mer än att den får godis så betyder det att den inte ser husse/matte som någon vidare värdig alfa och har redan utnämnt sig själv till det.

Nu tänker jag inte ge mig in i någon hundtränarfilosofi-diskussion med dig.

Men läs lite bättre va? Du har så bråttom att i min text hitta något du kan slå ner på att du inte läser ordentligt.

Jag skrev: " Att hunden "lyder" är ju ett inlärt beteende där hunden från början lärt sig att det lönar sig att göra på ett visst sätt. Jag uttryckte mig kanske inte riktigt tydligt hur jag menade, tog väl för givet att man skulle förstå det.

Om du själv har någon erfarenhet av hundträning (eller vilket djur som helst) så vet du väl att en hund inte har en hjärna som vi.

Jag kan inte ta en helt "grön" hund, säga till den "spår" och sen följer den hela spåret och plockar upp/markerar ev spår-apporter längs vägen.

Allt detta måste läras in steg för steg och då använder man sig av belöningar/förstärkningar. Det borde du veta eller?

En annan sak: Du skriver så här: En hund lyder sin "alfa" p.g.a en medfödd insinkt att vara flocken till lags. Unghundar har en naturlig dragning till att vilja testa gränserna.

Ja kära du, du behöver inte hålla lektion om det. Detta lärde jag mig förmodligen ganska många år tidigare än du. whistling.gif

Tezzla
Men allvarligt talat, Grås fråga är intressant och befogad. En del här menar att lagen ang. katter borde ändras, men på vilket sätt vill ni att den ska ändras? Vad ska den innehålla? Vad ska ev. plockas bort? Man kan inte bara ändra en lag för att den "är dålig", man måste ha något bättre att komma med också.

Ska alla katter hållas inne? De katter som vistas ute får bara göra det i rastgård eller koppel? Får man ha löplina till katten? (något som har skadat och dödat många katter) Finns det katter som kan få "dispens" för dessa regler? Kanske katter som bor i en stuga mitt i skogen eller katter på ladugårdar? Kan man få dispens om man bara har ett fåtal grannar som alla tycker det är okej om katten spatserar över deras altan? Hur ska isåfall denna dispens utfärdas?

Och, viktigast av allt, hur gör man med katter som menatalt inte klarar av att leva begränsat inom fyra väggar och i rastgård? Såna katter som utvecklar diverse beteendestörningar om de inte får hoppa runt på egen tass ibland? För såna katter finns definitivt, jag har haft ett par stycken som förmodligen skulle ha dött (mentalt och fysiskt) om de hade spärrats in. Ska vi avliva dessa djur? Medicinera dem? Vad ska vi göra?

Vad är ett värdigt kattliv? Hur många av kattens egenskaper och instinkter kan man plocka bort/förändra/justera utan att katten förlorar sin "status" som katt?

Många funderingar men nog borde väl någon som menar att den nuvarande lagen är så dåligt kunna ge sig på ett försök att åtminstone svara på några av frågorna.
Grå
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 08:02) *
Det är också anmärkningsvärt att en person som bor på en skogsgård eller två? - kan ha så stark övertygelse om hur vissa människor har det med katter i väldigt tätbyggda stora villaområden?

Jag undanber mig dina amatörpsykolog-analyser om min person - att jag inte kan hävda mina åsikter etc. Har ingenting med det att göra utan jag är helt enkelt inte intresserad av att diskutera ämnet med dig av uppenbara skäl.

Nej, jag märker att du inte är intresserad av att diskutera ämnet alls egentligen, ack du gamla och visa godisautomat, sålänge det inte sker på dina villkor.

Ja, jag bor på en gård, eller två men jag har faktiskt spenderat "några" år i mer tätbebyggda områden tillsammans med er andra apor - tro't om du vill.

CITAT (herkules @ 18-06-2008, 07:25) *
nej, hunden ser inte sig själv per automatik som en ledare/husse,matte som ickeledare bara för att den inte lyder.

Har jag rätt om jag anar att du inte har någon motivering till detta påståendet heller?

Om du har en hund som är tre-fyra år gammal och den inte lyder dig såvida den inte får godis, så kan du fetglömma att den ser dig som en potentiell ledare.
Sen kanske din puli fungerar annorlunda, det kan ju inte jag säga.
Solstolen
CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 08:37) *
Men allvarligt talat, Grås fråga är intressant och befogad.
.......
Många funderingar men nog borde väl någon som menar att den nuvarande lagen är så dåligt kunna ge sig på ett försök att åtminstone svara på några av frågorna.

Ja det är den, det ska jag inte förneka. tummenupp.gif

Mitt problem med att svara "den gråe" är att hon är oförskämd och det är onödigt (Nu kommer väl Grå att påpeka att jag är en lika god "kålsupare") men arga katter får rivet skinn. Ingen här kan påstå att jag varit nedlåtande och spydig mot någon annan som kan diskutera på ett trevligt sätt.

Jag är på intet sätt någon lagskrivare och jag lämnar mer än gärna över det jobbet på dem som kan det.

Jag vill heller inte förknippas med dem som vill ha en "nolltollerans-lag" dvs inga katter alls ute. Detta har aldrig varit min åsikt.
Jag kan bara komma med förslag som jag tycker är viktiga och det är 1) Katter som går ute lösa ska kastreras. 2) Inför obligatorisk märkning även av katter.

Dessa två punkter skulle faktiskt hjälpa till att sansa situationen på vissa platser betydligt.

Kastrering = inga oönskade kattungar som säljs för 1 kr och som sedan hamnar på katthemmen i mängder. Dessutom luktar pisset mycket mindre från hankatterna och de blir inte lika benägda att vandra iväg långa sträckor med alla de risker det innebär för kissen själv.

Märkning= Om katten kommer bort är det lättare för upphittaren att finna ägaren vilket jag tycker varje kattägare borde inse. Dessutom om katten ställer till med något "jäkelskap" så kan man hitta ägaren och diskutera ansvarsfråga, vilket i princip är omöjligt nu.

Två enkla åtgärder som inte inskränker allt för mycket på kattens fria liv enligt mig. smile.gif

TantGredelin
herkules skrev:"eftersom du har betalt (det har inte jag) för att tjata i detta"
Vad menade han? Är Grå anställd på Odla? Eller har Grå en organisation som hon företräder? Det skulle vara bra att veta vilka som tjatar ideellt tummenupp.gif och vilka som har andra intressen thumbdown.gif av att såna här "diskussioner" hålls vid liv.
*Stintan*
Det är märkligt att dom som gnäller så förbaskat på andras katter inte kan komma med ett enda vettigt svar på hur dom vill att lagen skulle se ut. Det vore väl rimligt att man om man slänger ur sig åsikter om något man inte gillar också kan tala om hur man skulle vilja ha det istället och på vilket sätt detta skulle vara genomförbart. Det är ju inget svar att säga att lagen borde ändras. Tala istället om HUR ni vill att lagen ska se ut.

Solstolen
CITAT (TantGredelin @ 18-06-2008, 09:34) *
herkules skrev:"eftersom du har betalt (det har inte jag) för att tjata i detta"
Vad menade han? Är Grå anställd på Odla? Eller har Grå en organisation som hon företräder? Det skulle vara bra att veta vilka som tjatar ideellt tummenupp.gif och vilka som har andra intressen thumbdown.gif av att såna här "diskussioner" hålls vid liv.

Ja mycket intressant skulle det vara smile.gif

Själv är jag bara ideell. Sitter här för det mesta med min opererade fot i bandage. smile.gif

CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 09:39) *
Det är märkligt att dom som gnäller så förbaskat på andras katter inte kan komma med ett enda vettigt svar på hur dom vill att lagen skulle se ut. Det vore väl rimligt att man om man slänger ur sig åsikter om något man inte gillar också kan tala om hur man skulle vilja ha det istället och på vilket sätt detta skulle vara genomförbart. Det är ju inget svar att säga att lagen borde ändras. Tala istället om HUR ni vill att lagen ska se ut.

Ja det har jag gjort. smile.gif
Anki på Öland
CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 09:39) *

Tycker solstolen "tjatat" om vad hon anser vara en bra lösning ett otal gånger på dom senaste 20 sidorna - ett mycket bra förslag tycker jag också.
Finns det sen någon speciell lag på att man måste tycka om katter?? Det kan ju vara så enkelt också, att man inte gillar katter och därför inte vill ha dom hos sig!
Anki
*Stintan*
CITAT (TantGredelin @ 18-06-2008, 09:34) *

Vad är det där för fånig antydning?
Solstolen
CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 09:45) *
Vad är det där för fånig antydning?

Fånigt och fånigt....... Jag vet inte heller vad Hercules menade så vi får väl hoppas att h*n återkommer och förklarar. smile.gif

Min första tanke var förstås inte att Grå skulle var anställd för att sitta här och skriva inlägg, nej nej giggle.gif

Men ibland har man ju hört detta uttryck om folk som på sitt arbete sitter och använder arbetstid till att chatta och surfa runder på nätet. Nu påstår jag INTE att Grå gör detta men det kan ju kanske vara Hercules tanke?

Vi får se om vi får något svar smile.gif
Betty
Svaret är enkelt: Läs Grås inlägg på föregående sida (ovanför Gillans inlägg).
Tezzla
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 09:31) *
Dessa två punkter skulle faktiskt hjälpa till att sansa situationen på vissa platser betydligt.

Kastrering = inga oönskade kattungar som säljs för 1 kr och som sedan hamnar på katthemmen i mängder. Dessutom luktar pisset mycket mindre från hankatterna och de blir inte lika benägda att vandra iväg långa sträckor med alla de risker det innebär för kissen själv.

Märkning= Om katten kommer bort är det lättare för upphittaren att finna ägaren vilket jag tycker varje kattägare borde inse. Dessutom om katten ställer till med något "jäkelskap" så kan man hitta ägaren och diskutera ansvarsfråga, vilket i princip är omöjligt nu.

Två enkla åtgärder som inte inskränker allt för mycket på kattens fria liv enligt mig. smile.gif

Tack för svar!

Dessa två saker håller jag absolut med dig om, det är en självklarheter att man märker och kastrerar sina katter. Det är dessutom något som gynnar katten, som stärker dess "värde" om man kan kalla det så.

MEN, detta är ju ändå inget som har så värst mycket med problemet lösspringande katter i sig att göra. Även kastrerade och märkta utekatter kommer att spatsera i andra människors trädgårdar och de kommer förmodligen att kissa i rabatterna. Det som de flesta i denna tråd ser som ett problem är just att katterna rör sig på deras tomter och altaner, det handlar alltså inte om katterna är okastrerade och ickemärkta utan att de överhuvudtaget rör sig i ens trädgård.

Om man då hojtar om att lagen måste föräääändras!!!! så undrar jag HUR. Vad är det man vill ska förändras? På vilket sätt? Ja, jag behöver inte upprepa frågorna i mitt inlägg ovan...
Tezzla
CITAT (Anki på Öland @ 18-06-2008, 09:43) *
Tycker solstolen "tjatat" om vad hon anser vara en bra lösning ett otal gånger på dom senaste 20 sidorna - ett mycket bra förslag tycker jag också.
Finns det sen någon speciell lag på att man måste tycka om katter?? Det kan ju vara så enkelt också, att man inte gillar katter och därför inte vill ha dom hos sig!
Anki

Solstolens förslag kommer ju dock inte gynna dig eftersom din önskan är att katterna håller sig borta från dig och din trädgård. För att det ska gå i upfyllelse så måste ju lagen ändras till att det blir förbjudet att överhuvudtaget ha katter lösa. Jag antar att det är det du vill? I så fall kan du väl försöka svara på de frågor och funderingar jag ställde lite högre upp smile.gif
TantGredelin
Tack Betty, jag hade missat den repliken. Jag tar tillbaka min konspirationsantydande fråga! blush.gif Ursäkta Grå, får väl köpa en tvål eller nåt som kompensation...
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 18-06-2008, 09:43) *
Anki

Ja Anki jag har också sett solstolens "tjat" om lösning men uppriktigt hur skulle det vara genomförbart? Ska bara innekatter kunna få ungar? Ska man kunna få dispens? Ska det gälla alla katter oavsett var och hur man bor? Hur ska det kunna kontrolleras? Det finns massor med frågetecken och dessutom är det inte samma problem överallt. Går det att reglera detta i den lokala ordningsstadgan kanske?

Nej självklart kan man inte begära att alla ska älska katter och jag har full förståelse för dom som har problem trots att jag aldrig upplevt något liknande en del beskriver i den här tråden. Bodde jag i ett tätbebyggt område skulle jag självklart kastrera min katt om jag hade någon men frågan är ju hur man kommer åt alla dom som struntar i att göra det.

Anki på Öland
CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 10:06) *
Solstolens förslag kommer ju dock inte gynna dig eftersom din önskan är att katterna håller sig borta från dig och din trädgård. För att det ska gå i upfyllelse så måste ju lagen ändras till att det blir förbjudet att överhuvudtaget ha katter lösa. Jag antar att det är det du vill? I så fall kan du väl försöka svara på de frågor och funderingar jag ställde lite högre upp smile.gif

Antag inte, läs bara vad jag skriver. Jag har aldrig sagt att jag inte gillar katter! Det var bara en tanke till varför somliga kanske inte vill ha katter springande hos sig och speciellt inte inomhus. Var då lagen som solstolen föreslog och katten var märkt kunde man prata med ägaren och var katten kastrerad märkte han förhoppningsvis inte på diverse ställen runt hus, verandor och sittgrupper - och gjorde han det så luktade det inte lika illa. Och även då kunde man ta reda på ägaren genom märkningen.
ANki

CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 10:10) *
............................ är det inte samma problem överallt. Går det att reglera detta i den lokala ordningsstadgan kanske? .........................

Narturligtvis måste ju lagar kunna vara olika i tättbebyggt område och på landsorten! Det är väl inte något konstigt!
Anki
Solstolen
CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 09:59) *
MEN, detta är ju ändå inget som har så värst mycket med problemet lösspringande katter i sig att göra. Även kastrerade och märkta utekatter kommer att spatsera i andra människors trädgårdar och de kommer förmodligen att kissa i rabatterna. Det som de flesta i denna tråd ser som ett problem är just att katterna rör sig på deras tomter och altaner, det handlar alltså inte om katterna är okastrerade och ickemärkta utan att de överhuvudtaget rör sig i ens trädgård.

Ok, det finns säkert de som absolut inte gillar katter alls eller inte vill ha dem i sin trädgård/hus etc av andra skäl.

Min svärmor har t ex problem med att hon inte vågar ha sin Birma ute i sele i trädgården och kortare stunder gå in för att kanske bara hämta något. Sist hon gjorde det flög en stor hankatt på hennes kisse och resultatet blev ett dyrt veterinärbesök som blev några till eftersom kattens ena öga blev svårt skadat. Skulle du frågat henne så hade hon bestämt sagt att hon INTE vill ha katter lösa.

Men jag tycker att många här har gjort det klart att det är det stinkande pisset som är huvudproblemet.

Du har helt rätt i att katter kommer att fortsätta pissa och använda allas trädgårdar som genomfartsled. Men jag har själv haft hankatter och min erfarenhet av dem är att pisset inte luktar lika jäkligt och de är inte lika benägda att markera.

Visst kan markering förekomma ändå men det skulle säkerligen bli bättre. Min gubbes gamla mormor tog hand om en hankatt som skvätte både ute och inne. Vi hjälpte henne med att få iväg katten till kastrering han skvätter inte alls på samma sätt längre och det luktar inte apa.

Om man märker katterna och inför kastrering så tror jag dessutom att man får bort många olämpliga kattägare- de som skiter i kattens välbefinnande. De vill inte lägga ner några större summor på sina djur och vill förhoppningsvis inte riskera böter.
*Stintan*
Tror nog vi är överens Anki, frågan är om solstolen m.fl. är det eftersom jag tycker de svar jag sett varit ganska generella och förenklade.
Solstolen
CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 10:31) *
Tror nog vi är överens Anki, frågan är om solstolen m.fl. är det eftersom jag tycker de svar jag sett varit ganska generella och förenklade.

Jag förstår inte hur mitt svar kan anses generellt och förenklat?

Hur menar du att jag ska svara då?

Det vet väl du lika bra som jag att när en lag kommer så täcker den inte upp precis alla situationer som uppkommer utan det finns alltid utrymme för olika tolkningar av en lag.

Det är därför vi har t ex rättsväsendet som ska bl a hjälpa till att lösa tvister och olika lagtolkningar.

*Stintan*
CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 10:37) *
Jag förstår inte hur mitt svar kan anses generellt och förenklat?

Hur menar du att jag ska svara då?

Det vet väl du lika bra som jag att när en lag kommer så täcker den inte upp precis alla situationer som uppkommer utan det finns alltid utrymme för olika tolkningar av en lag.

Det är därför vi har t ex rättsväsendet som ska bl a hjälpa till att lösa tvister och olika lagtolkningar.

För att slippa upprepa så kan du läsa ovan i mitt svar till Anki kl 10:10 där jag ställt en del frågor just beroende på att jag tycker dina svar är för generella dvs du skriver att utekatter ska kastreras. Men du kanske kan svara på dom frågorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon