|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Jag tycker att man borde id-märka (borde vara lag på det), vaccinera och kastrera katter man endå inte skall avla på(ffa om man bor i villa, lägenhets områden, ute på landet kanske det inte märks på samma sätt?). Då slipper man många problem med grannarna, även för att katten skall må bra och många gånger mår man bättre själv efter som katten ofta blir mer harmonisk och lever längre. Och man minskar mängden oönskade kattungar som det finns i mängder.
Kastrering = Vinst för alla
MEN man får absolut inte skada katter bara för man störs av dem eller de orsakar problem. Här några förslag jag tycker man kan prova. 1. Prata med ägare, försök få dem att kastrera katten och förklara varför alla är tyvärr inte så kunniga att de förstår varför man bör kastrera. 2. Funkar det inte med ägaren, gå ihop flera grannar och försök prata med ägare tillsamman eller skriv ett brev som alla skriver på som tala om hur mkt problem katten orsakar. Se till att ägaren verkligen förstår , säg inte bara "din katt kissa på mina dynor" när ni pratar över staketet, ta er tid att sätta er ner och prata om det går. 3. Klaga hos myndigheter(vet inte vart man vänder sig men det finns väl någonstans) 4. Kan inte komma på fler förslag, kanske någon annan kan komma med konstruktiva förslag istället för alla destruktiva förslag.
Aldrig aldrig aldrig skada katten, det är ju inte dens fel.
Jag kan ha fel, men jag tror att många bara gnäller utan att verkligen ta tag i det och prata med ägaren, jag syfta inte på någon här och jag har sett att någon försökt prata med ägare också.
Embees: Jag hoppas du inte tänker skada något djur då är du dum, annars hoppas jag du löser problemet.
Aqvakul
15-06-2008, 20:36
Du är både klok och snäll, Anic. Om alla tänkte som du så skulle problemen vara få.
Tror att "kattproblemet" handlar mer om hänsyn och empati än om inställningen till katter.
Mer än 500 inlägg - vilket engagemang!
CITAT (Anic @ 15-06-2008, 21:22)  Jag tycker att man borde id-märka (borde vara lag på det), vaccinera och kastrera katter man endå inte skall avla på(ffa om man bor i villa, lägenhets områden, ute på landet kanske det inte märks på samma sätt?). Då slipper man många problem med grannarna, även för att katten skall må bra och många gånger mår man bättre själv efter som katten ofta blir mer harmonisk och lever längre. Och man minskar mängden oönskade kattungar som det finns i mängder.
MEN man får absolut inte skada katter bara för man störs av dem eller de orsakar problem. Här några förslag jag tycker man kan prova. 1. Prata med ägare, försök få dem att kastrera katten och förklara varför alla är tyvärr inte så kunniga att de förstår varför man bör kastrera. 2. Funkar det inte med ägaren, gå ihop flera grannar och försök prata med ägare tillsamman eller skriv ett brev som alla skriver på som tala om hur mkt problem katten orsakar. Se till att ägaren verkligen förstår , säg inte bara "din katt kissa på mina dynor" när ni pratar över staketet, ta er tid att sätta er ner och prata om det går. 3. Klaga hos myndigheter(vet inte vart man vänder sig men det finns väl någonstans) 4. Kan inte komma på fler förslag, kanske någon annan kan komma med konstruktiva förslag istället för alla destruktiva förslag.
Jag kan ha fel, men jag tror att många bara gnäller utan att verkligen ta tag i det och prata med ägaren, jag syfta inte på någon här och jag har sett att någon försökt prata med ägare också.
Embees: Jag hoppas du inte tänker skada något djur då är du dum, annars hoppas jag du löser problemet. Då infinner sig nästa problem. Vad gör man med lösgående okastrerade katter, som används i avel då? Jag tror att problemet är lika stort i villaområden och på landet, som i lagenhetsområden, om inte större. Jag tror att det är där som dom flesta har utemöbler med dynor. IOFS. förstår jag inte problemet riktigt. Vi har massor av okastrerade katter här, men dom har endast markerat en kruka här. Om dom markerar på dynor medans du hämtar kaffet, så är den så nära innan, att du kan spruta vatten på den med vattenslag. Skaffa en dynbox och lägg ner dynorna, när du inte använder dom. Sätt upp ett högre staket runt din tomt. Spruta vatten på katten när den kommer, med slang. Använder du sprutflaska, så blanda i citron, det gillar inte katter. Det finns lämpliga medel att köpa, som förhindrar att katter förorenar i rabatter, annars: lägg nät över det du är rädd om. Jag tror att om kattägare och dom som inte vill ha katter rännandes, kan hjälpas åt att lösa problemet med enkla medel. vill du inte ha katter på din mark, är det lika mycket ditt ansvar att dom inte kommer åt dina ägodelar, som det är kattägarens ansvar att hålla ordning på sin katt. Jag är Kattägare med kastrerade innekatter som har tillgång till altanen, där dom håller sig.
Ett litet tillägg: När det gäller tex.andra saker, tar vi ett egenansvar för att skydda vår egendom. Vi vill inte ha in andra personer på våra ägor, så vi har staket.
Vi vill inte att någon ska sno våra prylar, så vi lägger ned en förmögenhet på larm, inbrottssäkra lås o.s.v
Varför är vi då så emot att vidtaga åtgärder själva för att slippa katter? Ligger inte det också i vårt egenansvar att skydda oss emot dom? Att hindra katter från att ta sig in i hus och på tomter, är inte så speciellt kostsamt, men vilket är viktigast? att punga ut med dom kronorna eller att ha katter på ägorna?
Problemet med andras katter, blir precis så stort som man gör det till, undantag sandlådor i bostadsområden... DÄR är det problem.
CITAT (Anic @ 15-06-2008, 21:22)  Jag tycker att man borde id-märka (borde vara lag på det), vaccinera och kastrera katter man endå inte skall avla på(ffa om man bor i villa, lägenhets områden, ute på landet kanske det inte märks på samma sätt?). Då slipper man många problem med grannarna, även för att katten skall må bra och många gånger mår man bättre själv efter som katten ofta blir mer harmonisk och lever längre. Och man minskar mängden oönskade kattungar som det finns i mängder.
Embees: Jag hoppas du inte tänker skada något djur då är du dum, annars hoppas jag du löser problemet. Nä, ingen katt kommer att komma till skada....jag lovar! Det skulle inte falla mig in att göra ett djur illa på något sätt. Som jag har skrivit tidigare. Det är inte kattens fel, den följer bara sina instinkter. Den som är dum är den som inte inser att katter som inte går i avel SKA KASTRERAS!!
Solstolen
15-06-2008, 21:18
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 21:45)  IOFS. förstår jag inte problemet riktigt. Vi har massor av okastrerade katter här, men dom har endast markerat en kruka här. Jaha, det var ju bra - det hade jag också tyckt om det hade varit så väl. Jag förstår att du inte förstår problemet om du endast fått en kruka markerad men de som är trötta på skvättandet har nog lite mer problem än så
CITAT (Solstolen @ 15-06-2008, 22:18)  Jaha, det var ju bra - det hade jag också tyckt om det hade varit så väl. Jag förstår att du inte förstår problemet om du endast fått en kruka markerad men de som är trötta på skvättandet har nog lite mer problem än så  Det jag inte förstår, är att det är så svårt att försöka att själv skydda sig mot problemet, genom att ta in dynor och barnvagnar. Att lägga nät över sina rabatter och själv göra vad man kan för att förhindra att katter kommer in. Jag håller med dej, kattpiss är fruktansvärt, så man får göra vad man kan för att slippa det.
TantGredelin
15-06-2008, 21:47
Det här käbblet startade i april 2007. Statistiskt sett borde några av de förhatliga förorenande katterna vara trafikdödade, ormbitna eller av något skäl avlivade av ägarna, eller helt naturligt döda. Dom har inte evigt liv, särskilt inte den delen som får ströva omkring som dom vill... Den som startade tråden har inte gjort några inlägg i den sedan slutet av maj 2007, såvitt jag kan se. Börjar det inte bli dags att runda av?
Solstolen
15-06-2008, 21:55
Pejori: Jag har ca 1000 m2 tomt som omgärdas av stor häck, fårnät intryckt i häcken samt även nu det nyaste - hönsnät för att försöka hålla ute katterna. Detta var totalt verkningslöst för i dag när vi var ute och fixade lite i trädgården prasslade det till i häcken och in kom en katt trots hönsnät. Det finns ett öppet parti utan häck vid infarten till tomten men där har vi staket som är 1 meter (vilket inte räcker för en katt) Ska jag alltså bygga ännu högre staket så det ser ut som en bunker till slut? Vad ska jag göra med grannens förråd som står en liten bit från vår gräns? Där har jag sett att katterna går upp på taket och vidare in i vår trädgård - ska jag kanske be grannen ta bort sitt skjul? Jag ska alltså behöva inkapsla hela tomten för att få väck andras okastrerade katter? Angående att stänga dörrarna - jag ska kunna ha mina dörrar och fönster öppna på sommaren och jag ska inte behöva lägga alla mina dynor i en låda så fort jag går in för en stund pga andras katter. En sak vill jag förtydliga: Jag hade definitivt inte brytt mig så mycket om det hade rört sig om kastrerade katter eftersom de inte brukar pinka revir. Och om alla katter dessutom varit märkta så hade det varit enkelt att hitta rätt ägare om man ville få tag i dem av någon anledning. CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 22:47)  Det här käbblet startade i april 2007. Statistiskt sett borde några av de förhatliga förorenande katterna vara trafikdödade, ormbitna eller av något skäl avlivade av ägarna, eller helt naturligt döda. Dom har inte evigt liv, särskilt inte den delen som får ströva omkring som dom vill... Den som startade tråden har inte gjort några inlägg i den sedan slutet av maj 2007, såvitt jag kan se. Börjar det inte bli dags att runda av? Ja men du, du vet väl hur många nya katter det föds stup i kvarten pga okastrerade katter så problemen tar aldrig slut  ......och statistik ska man inte lita på
CITAT (Solstolen @ 15-06-2008, 22:51)  Pejori:
Jag har ca 1000 m2 tomt som omgärdas av stor häck, fårnät intryckt i häcken samt även nu det nyaste - hönsnät för att försöka hålla ute katterna. Detta var totalt verkningslöst för i dag när vi var ute och fixade lite i trädgården prasslade det till i häcken och in kom en katt trots hönsnät.
Det finns ett öppet parti utan häck vid infarten till tomten men där har vi staket som är 1 meter (vilket inte räcker för en katt)
Ska jag alltså bygga ännu högre staket så det ser ut som en bunker till slut?
Vad ska jag göra med grannens förråd som står en liten bit från vår gräns? Där har jag sett att katterna går upp på taket och vidare in i vår trädgård - ska jag kanske be grannen ta bort sitt skjul?
Jag ska alltså behöva inkapsla hela tomten för att få väck andras okastrerade katter?
Angående att stänga dörrarna - jag ska kunna ha mina dörrar och fönster öppna på sommaren och jag ska inte behöva lägga alla mina dynor i en låda så fort jag går in för en stund pga andras katter.
En sak vill jag förtydliga: Jag hade definitivt inte brytt mig så mycket om det hade rört sig om kastrerade katter eftersom de inte brukar pinka revir. Och om alla katter dessutom varit märkta så hade det varit enkelt att hitta rätt ägare om man ville få tag i dem av någon anledning. Jag förstår ditt resonemang. MEN du har väl inte 1000 kvadratmeter med rabatter?. att en katt går över din tomt, är det ett problem? Vad jag menar, är att man får skydda sin altan och sitt hem från katter. Visst ska du kunna ha öppet, så myggnät för fönstrena är en lösning. vill du inte ha besväret med en dynbox, får du fråga dej om det är mindre besvär med att dom blir nedkissade. Håller också med om att katter ska vara märkta, men det är inte genomförbart, då inte ens alla hundar är märkta, trots lag om det. Tyvärr tror jag att kattproblemet är här för att stanna, så man får försöka lösa det genom att konsekvent jaga bort/spruta vatten på katterna ochgöra vad man kan för att slippa få in dom. CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 22:47)  Det här käbblet startade i april 2007. Statistiskt sett borde några av de förhatliga förorenande katterna vara trafikdödade, ormbitna eller av något skäl avlivade av ägarna, eller helt naturligt döda. Dom har inte evigt liv, särskilt inte den delen som får ströva omkring som dom vill... Den som startade tråden har inte gjort några inlägg i den sedan slutet av maj 2007, såvitt jag kan se. Börjar det inte bli dags att runda av? Varför ska den rundas av?? Det har fötts massor av nya katter sedan dess, så problemet kvarstår.
TantGredelin
15-06-2008, 22:09
Kära solstolen! Skaffa en hankatt så har du löst problemet. Även kastrerade hankatter kör bort främmande katter. Fast lite hår på dynorna blir det förstås... Gredelintanten
CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 23:09)  Kära solstolen! Skaffa en hankatt så har du löst problemet. Även kastrerade hankatter kör bort främmande katter. Fast lite hår på dynorna blir det förstås... Gredelintanten  En hund fungerar också
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 22:59)  Tyvärr tror jag att kattproblemet är här för att stanna, så man får försöka lösa det genom att konsekvent jaga bort/spruta vatten på katterna ochgöra vad man kan för att slippa få in dom. På tal om att jaga bort katter permanet. När vi köpte huset, hade den förre ägaren som avskyr katter, har för mig att han utryckte att de var satans otyg, sett till att skämma igäg alla katter och det vågade sig inte in en katt på tomten. Sen flyttar vi in(stora kattaälskare), med oss katter, han som försökt bli av med dessa otyg och grannen som inte alls gillar kate måste blivit förtvivlad  . Tänk så olika man vill ha det, jag blir glad om jag får besök från en katt, vilket tyvärr inte är så vanligt eftersom min håller hårt på sitt revir ute och patrullera tomtgränsen.
TantGredelin
15-06-2008, 22:28
Å Anic!  Patrullerar tomtgränsen! En så bra beskrivning. Även min lilla halsbandsförsedda mjukgulltasskatt ger sig iväg med en alldeles speciell hållning så fort han tror att någon grannkatt är på väg. Sedan sitter han, oavsett vädret och vaktar åt det misstänkta hållet i flera timmar. Säkerhet framför allt. Håll med om att Solstolen skulle slippa bunker om hon hade en egen.
CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 23:28)  Å Anic!  Patrullerar tomtgränsen! En så bra beskrivning. Även min lilla halsbandsförsedda mjukgulltasskatt ger sig iväg med en alldeles speciell hållning så fort han tror att någon grannkatt är på väg. Sedan sitter han, oavsett vädret och vaktar åt det misstänkta hållet i flera timmar. Säkerhet framför allt. Håll med om att Solstolen skulle slippa bunker om hon hade en egen.  Ja, de minsan små tappra soldater och när de kommer hem förväntar de sig lön för mödan i form av mat.
CITAT (Solstolen @ 15-06-2008, 11:56)  Den som har lust kan gå tillbaka och läsa mina inlägg. Jag protesterar mot pisset som orsakas till största delen av okastrerade hankatter i mitt område. Men man kan tolka allting på det sätt man bestämmer sig för. Ok, då tolkar jag dina som att det är ok att släppa både hundar, hästar och horbockar lösa i ditt kvarter sålänge de är kastrerade och idmärkta. Och när kattpisshatarna går ihop om detta och detta ger effekt i lagstiftningen så är det detta och endast detta ni är ute efter. Bra ideologi du har Solstolen!
Solstolen
16-06-2008, 06:10
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 06:48)  Ok, då tolkar jag dina som att det är ok att släppa både hundar, hästar och horbockar lösa i ditt kvarter sålänge de är kastrerade och idmärkta. Och när kattpisshatarna går ihop om detta och detta ger effekt i lagstiftningen så är det detta och endast detta ni är ute efter. Bra ideologi du har Solstolen!  Ditt inlägg är så urbota korkat att jag inte ens ids svara. Vänder och vrider på allt för att plocka "clown"-poäng. Håna och raljera är tydligen det enda du är ute efter nu så fort jag skriver något. Läs en gång till: Jag protesterar mot pisset som orsakas till största delen av okastrerade hankatter i mitt område. Bra fattningsförmåga du har Grå!
Solstolen
16-06-2008, 06:16
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 23:12)   En hund fungerar också  Jag har hund som kör bort dem så fort han är ute och ser dem men det hjälper inte.
Solstolen
16-06-2008, 06:25
CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 23:09)  Kära solstolen! Skaffa en hankatt så har du löst problemet. Även kastrerade hankatter kör bort främmande katter. Fast lite hår på dynorna blir det förstås... Gredelintanten Nej tack, har hund som inte gillar katter.
Solstolen
16-06-2008, 06:49
Pejori: Nej jag har absolut inte 1000 m2 rabatter  ...tack och lov för det!  Men det är inte rabatterna som är mitt problem - de få jag har är inte problemet. Har faktiskt inte hittills hittat någon kattbajs där så jag tillhör inte dem som har problem med det.  Det verkar som om ni tror att det bara är mina dynor som råkar illa ut? Tyvärr är det inte så för givetvis hade jag fått "ge mig" och lagt ner dem i lådan så fort jag lämnade uterummet. När det är soligt och varmt så luktar det kattpiss utspritt i hela trädgården. De skvätter på husväggarna, man ser nya mörka fläckar varje dag. De skvätter på cyklarna, bilarna, krukorna, de stora stenarna runt dammen, möllan som står på gräset, stolarna i syrenbersån, soptunnrna etc etc etc. Jag kan omöjligt plocka in allt detta varje dag. Jag har också provat med diverse medel att spruta på men det hjälper inte ett dugg. Jag tror att alla vi som faktiskt upplever det som ett problem har försökt med det mesta eftersom man givetvis hoppas på att hitta "dunderkuren". Jag vill verkligen inte rensa området från katter, tro mig. Och det finns givetvis jätte många kattägare som är ansvarsfulla nog att inte släppa ut okastrerade katter så ni behöver inte ta åt er eller känna att ni måste försvara kattens hela existensberättigande  Men samtidigt så måste även ni vara medvetna om att det även finns massor som inte sköter sig? Det är de kattägarna jag är så förbannad på och tyvärr finns det tydligen ganska många sådana här där jag bor.
CITAT (Solstolen @ 16-06-2008, 07:10)  Ditt inlägg är så urbota korkat att jag inte ens ids svara. Jag märker det. Du skriver ganska långa ickesvar. Ha det gott.
Solstolen
16-06-2008, 07:23
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 08:04)  Jag märker det. Du skriver ganska långa ickesvar. Ha det gott. De som kan hålla en trevlig ton och som inte hela tiden anmärker på mitt personliga sätt att skriva får svar av mig men du har verkligen spetsat in dig på att håna och raljera. Mina långa svar är ibland svar på andras långa frågor och om du inte gillar det så "fine". Upp till dig. Ska du inte gnälla på mitt användande av situationstecken också? Du har redan hånat mig för mina utropstecken och mitt sätt att svara. Alla människor kan inte hålla med varandra om allt och detta är ett diskussionsforum så det får man vara beredd på. Men det är inte OK att håna mig för mitt sätt att uttrycka mig så lägg ner det nu tack.
TantGredelin
16-06-2008, 07:52
Det verkar som om det finns alltför många katter på alltför liten yta just där du bor, men lagen medger nog inte att man gör nåt åt det.Har ni inget byalag eller annat forum där du kan gå samman med andra för att tala med de slarviga kattägarna? Ett sommarreportage i lokaltidningen?
Solstolen
16-06-2008, 08:26
CITAT (TantGredelin @ 16-06-2008, 08:52)  Det verkar som om det finns alltför många katter på alltför liten yta just där du bor, men lagen medger nog inte att man gör nåt åt det.Har ni inget byalag eller annat forum där du kan gå samman med andra för att tala med de slarviga kattägarna? Ett sommarreportage i lokaltidningen? Precis, äntligen någon som förstår  Kan berätta att det har varit uppe på agendan i kommunen för på vissa platser har det kommit många klagomåli och med alla dessa katter som inte verkar vara kastrerade. Kommunen har skickat ut infoblad till alla kommuninnevånare och det har då handlat om kastrering, vaccinering, avmaskning etc ja allt sånt som rör kattens eget välbefinnande. Man tog också upp det här med hänsyn till sina grannar, vilka problem katter kan ställa till med för småfåglarna, allergiker etc. Tyvärr verkar det inte ha hjälpt alls men kanske det är så att de kattägare som verkligen bryr sig om sina katter, ja de har redan sett till att kastrera och bryr sig om deras små kissar kommer hem till natten eller ej. Slarvpottorna skiter i vilket. Men givetvis är inte "kampen" över.  Trycket är ganska stort på politikerna här men frågan är vad man ska göra? Som du mycket riktigt påpekade så finns det kanske inte ännu något stöd i lagen. Och om det blir lagändring så är jag den förste att hoppas på att det inte blir inskränkningar för dem som faktiskt sköter sig och sina katter.
Hi! Katter finns och kommer nog alltid att finnas i tätbebygda områden. Om det kan man tycka vad man vill. Om man inte kan få bort dom så får man lära sig att leva med dom. Så enkelt är det! Att hela tiden gå och hetsa uppsig över några katt hår verkar vara lite fånigt. Min erfarenhet ät att det är extremt ovanligt att en katt hoppar upp och lägger sig i främmandes ute möblere. En katt liksom alla vilda djur har ett bra minne och kommer inte tillbaka om man har skrämmt i väg den. Visste kan det hända att den gå över tomten om ingen är där. Så what?
Mjauuu
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 22:29)  Det jag inte förstår, är att det är så svårt att försöka att själv skydda sig mot problemet, genom att ta in dynor och barnvagnar. Att lägga nät över sina rabatter och själv göra vad man kan för att förhindra att katter kommer in. Jag håller med dej, kattpiss är fruktansvärt, så man får göra vad man kan för att slippa det.  Men hallåå!! Du kan ju inte ha varit med om något speciellt vad gäller kattpiss när du kan uttrycka dig så. Jag hade också struntat i det om det bara hade rört sig om enstaka katter som kom och hälsade på. Kattskitandet i rabatterna är inget problem för mig. Inte heller katthåren. DET ÄR PISSMARKERINGARNA SOM ÄR VÄRST !! ÖVERALLT !! PÅ ALLTING !! HELA TIDEN !!
Tycker det skulle vara lag på att katt som påträffas lösgående och som är okastrerad ska omhändertas och om den inte är chipmärkt ska den avlivas på momangen. Själv har jag mina katter kastrerade, chipmärkta och de har fått alla vaccinationer. OCH jag tror inte en enda okastrerad katt är chipmärkt. Hmm, det skulle vara intressant att veta en sak som jag undrar över så jag ställer en fråga; Hur många av er som skriver i eller bara läser den här den här tråden har katter som är okastrerade och chipmärkta?
CITAT (Carl @ 16-06-2008, 09:45)  Hi! Katter finns och kommer nog alltid att finnas i tätbebygda områden. Om det kan man tycka vad man vill. Om man inte kan få bort dom så får man lära sig att leva med dom. Så enkelt är det! Att hela tiden gå och hetsa uppsig över några katt hår verkar vara lite fånigt. Min erfarenhet ät att det är extremt ovanligt att en katt hoppar upp och lägger sig i främmandes ute möblere. En katt liksom alla vilda djur har ett bra minne och kommer inte tillbaka om man har skrämmt i väg den. Visste kan det hända att den gå över tomten om ingen är där. Så what?
Mjauuu En till som inte begriper vidden av att bli terroriserad av pissande okastrerade katter! Om du hade läst alla inläggen så kanske du hade fattat att det är inte katterna jag är ute efter, det är deras ägare som inte orkar/bryr sig (eller vad det nu beror på) att kastrera dem som är problemet eller rättare sagt roten till det onda. Angående att skrämma katter så de inte återvänder så kanske du skulle vilja precisera metoden. Dessutom tala om hur man ska lyckas pricka in sekunden som de begår sin missgärning. Det faller liksom på sin egen orimlighet att bevaka tomten dygnet runt, eller hur?
Solstolen
16-06-2008, 08:57
CITAT (Carl @ 16-06-2008, 09:45)  ..... Att hela tiden gå och hetsa uppsig över några katt hår verkar vara lite fånigt. En katt liksom alla vilda djur har ett bra minne och kommer inte tillbaka om man har skrämmt i väg den. Visste kan det hända att den gå över tomten om ingen är där. Så what? Nu pratar jag bara för mig själv  - jag hetsar inte upp mig över några katthår. Jag har levt nästan hela livet med katter och hundar och de har fällt rejält. (Schäfrar, Labrador). De flesta här tycker jag mig förstå att de klagar på pisset som stinker värre än fan om det blir för mycket. Ingen har väl egentligen heller klagat på att katterna går över tomten? Det är fortfarande pisset som är problemet för många. Du har antagligen inte några stora problem där du bor men så ser det tyvärr inte ut överrallt.
CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 23:09)  Kära solstolen! Skaffa en hankatt så har du löst problemet. Även kastrerade hankatter kör bort främmande katter. Fast lite hår på dynorna blir det förstås... Gredelintanten Ursäkta, men var får du det ifrån? Jag känner inte till en enda kastrerad hane som hävdar sitt revir!
CITAT (Solstolen @ 16-06-2008, 09:26)  Precis, äntligen någon som förstår Kan berätta att det har varit uppe på agendan i kommunen för på vissa platser har det kommit många klagomåli och med alla dessa katter som inte verkar vara kastrerade. Kommunen har skickat ut infoblad till alla kommuninnevånare och det har då handlat om kastrering, vaccinering, avmaskning etc ja allt sånt som rör kattens eget välbefinnande. Man tog också upp det här med hänsyn till sina grannar, vilka problem katter kan ställa till med för småfåglarna, allergiker etc. Tyvärr verkar det inte ha hjälpt alls men kanske det är så att de kattägare som verkligen bryr sig om sina katter, ja de har redan sett till att kastrera och bryr sig om deras små kissar kommer hem till natten eller ej. Slarvpottorna skiter i vilket. Men givetvis är inte "kampen" över.  Trycket är ganska stort på politikerna här men frågan är vad man ska göra? Som du mycket riktigt påpekade så finns det kanske inte ännu något stöd i lagen. Och om det blir lagändring så är jag den förste att hoppas på att det inte blir inskränkningar för dem som faktiskt sköter sig och sina katter. Kommunen där jag bor i har också skickat ut information sedan jag påtalade problemet. Inte ens efter det brydde sig min granne om att kastrera sin hankatt. Men den (katten) är ju historia numera, dock ersatt av nya friska hankatter (inte av grannen) som kan pissa nya markeringar...! Jag vill nog inte nöja mig med ett sånt enkelt tilltal som "slarvpottor" på dem som inte kastrerar sina katter. Nä, de är nog totalt ointresserade och snåla. Man kostar inte på en katt någonting som kostar något. Jag vill nog ge dem epitetet "dumskallar" i stället, för det är precis vad de är! Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag det skulle vara lag på att katt som påträffas lösgående och som är okastrerad ska omhändertas och om den inte är chipmärkt ska den avlivas på momangen. Ganska givet då att mina katter och dina katter Solstolen kommer att klara sig galant!
Alla mina är kastrerade och vaccinerade. Men Lill-Gulingen är bossen ändå och markerar där det behagar honom. Om det kommer en ny bil och parkerar på gården t.ex, men han sprider ju inte överallt som ni påstår att katter gör. Jag har faktiskt aldrig sett en katt bete sig som ni beskriver och jag är fortfarande ganska säker på att ni överdriver rejält för att det ska låta bra. "Syndast i hela stada"
Är du säker på att det inte är dina egna katter som markerar allting, överallt, hela tiden när du inte ser på?
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 21:45)  Då infinner sig nästa problem. Vad gör man med lösgående okastrerade katter, som används i avel då? Man förbjuder helt enkelt avelskatter att gå fritt. Avelskatter måste vara garanterat fria från FIP och annat otyg som kan äventyra hälsan på avkomman, sig själva och den andra kattföräldern!
Jag tror att problemet är lika stort i villaområden och på landet, som i lagenhetsområden, om inte större. Jaha?
Jag tror att det är där som dom flesta har utemöbler med dynor. Konstigt, eller?
IOFS. förstår jag inte problemet riktigt. Vi har massor av okastrerade katter här, men dom har endast markerat en kruka här. Vilken tur för dig då!
Om dom markerar på dynor medans du hämtar kaffet, så är den så nära innan, att du kan spruta vatten på den med vattenslag. Vilken korkad kommentar! Du har katt själv? Skaffa en dynbox och lägg ner dynorna, när du inte använder dom. Sätt upp ett högre staket runt din tomt. Så höga staket får man oftast inte sätta ens med bygglov!
Spruta vatten på katten när den kommer, med slang. Den försvinner för stunden men återvänder igen! Jag vet!!Använder du sprutflaska, så blanda i citron, det gillar inte katter. Det finns lämpliga medel att köpa, som förhindrar att katter förorenar i rabatter, annars: lägg nät över det du är rädd om. Det handlar åter igen INTE om kattbajset!
Jag tror att om kattägare och dom som inte vill ha katter rännandes, kan hjälpas åt att lösa problemet med enkla medel. vill du inte ha katter på din mark, är det lika mycket ditt ansvar att dom inte kommer åt dina ägodelar, som det är kattägarens ansvar att hålla ordning på sin katt. Hör du inte hur fånigt det låter?
Jag är Kattägare med kastrerade innekatter som har tillgång till altanen, där dom håller sig. Vad roligt för dig då!
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 10:29)  Alla mina är kastrerade och vaccinerade. Men Lill-Gulingen är bossen ändå och markerar där det behagar honom. Om det kommer en ny bil och parkerar på gården t.ex, men han sprider ju inte överallt som ni påstår att katter gör. Jag har faktiskt aldrig sett en katt bete sig som ni beskriver och jag är fortfarande ganska säker på att ni överdriver rejält för att det ska låta bra. "Syndast i hela stada"
Är du säker på att det inte är dina egna katter som markerar allting, överallt, hela tiden när du inte ser på? Ganska trångsynt sätt att se på problemet. Du har inte problem och då har ingen annan det heller, det är så du menar. Genom att iaktta dina katter vet du hur ALLA katter beter sig. Smart! Genom att läsa vad du skriver så vet jag vad alla andra också tycker, eller?
CITAT (embees @ 16-06-2008, 10:37)  Ganska trångsynt sätt att se på problemet. Du har inte problem och då har ingen annan det heller, det är så du menar. Genom att iaktta dina katter vet du hur ALLA katter beter sig. Smart! Ungefär så ditt svar till pejori ser ut också "MINA katter" "JAG har då aldrig sett...". "JAG har pms idag, därför skriver jag med STORA RÖDA BOKSTÄVER " Lugna ner dig lite..?
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 10:50)  Ungefär så ditt svar till pejori ser ut också "MINA katter" "JAG har då aldrig sett...". "JAG har pms idag, därför skriver jag med STORA RÖDA BOKSTÄVER " Lugna ner dig lite..? Du har svårt att hålla dig till ämnet, eller hur? Retar jag dig mycket med mina röda bokstäver? Va bra, då hade det avsedd effekt! Det tråkiga är att du missade innebörden. Men man kan väl inte begära allt.........
Hi! Anpassa till tillverkligheten! Katterna ligger säkert inte och gömmer sig i buskarna. Så fort det är fritt fram så kaastar dom sig fram och pissar. Ta in dynorna när du går där i från en längre tid så är problemet löst.
I går var de närmaste tre grannarnas sex kattor av sju på min uteplats….samtidigt.
Tilda, närmaste grannens långhåriga steriliserade honkatt är inget problem. Hon är så pass skygg att hon inte går in till grannarna och blir hon kissnödig så går hon ofta på sin låda som matte så föredömligt placerat lättåtkomlig.
När den lilla vita/grå honkatten (som nyss fått tre ungar) är ute och promenerar smyger hon sig gärna in om en altandörr/fönster står öppet. Ibland har hon sin fjolårsunge med sig. Det var de två jag av misstag låste in i min lägenhet när jag fort bort.
För att försöka lösa det problemet har jag satt myggnät med kardborrband för ”vädringsfönstret”…men tyvärr. Det tog bara några dagar innan de lärt sig forcera den spärren.
Den kolsvarta ”frässen” med rött halsband vet jag inte var han hör hemma men han friar ljudligt till kattfröknarna. Dessutom markerar han på det mesta i sin väg.
Hans konkurrent, den grå långhåriga som sägs vara kastrerad….fast det vet han nog inte om eftersom han försöker slåss för sitt markerade revir (min altan). Oftast sitter de på var sin ände av staketet och blänger på varandra…det är bara ibland de ryker ihop.
Den andra magra, kolsvarta hanen verkar inte ha något hem. Den strök omkring här hela vintern och jag vet att snälla grannar stödmatade den.
Som grädde på moset är altanerna i vårt bostadsområde byggda på plintar, runt plintarna har man fyllt ut med massor av sand = kattoalett.
Kattorna smiter även in i trapphusen och ställer till problem….Jag vet till och med kattägare som bor på våning tre och som ställt ut mat och vatten i trapphuset när de rest bort över helgen.
Kattproblemet uppstår när det är för många kattor i ett område…..Bara runt mitt hus har jag räknat till 14 kattor. Det är precis samma olägenhet som när det har blivit för mycket kanadagäss, rådjur, björnar, måsar mf.
Ska jag då dessutom skaffa mig en egen katt som i sin tur ska lösa mitt problem? Nä aldrig i livet… därtill är jag för mycket djurvän.
Vi har kattor som gärna vistas tomten där vi har vårt fritidshus…..men aldrig att de har pissat ner något eller på något annat sätt varit besvärliga…..tvärt om.
Tidigare i livet bodde jag på landet.....i jordbruksbygd och hade aldrig problem med kattor där heller.
/Anki
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 10:29)  Alla mina är kastrerade och vaccinerade. Men Lill-Gulingen är bossen ändå och markerar där det behagar honom. Om det kommer en ny bil och parkerar på gården t.ex, men han sprider ju inte överallt som ni påstår att katter gör. Jag har faktiskt aldrig sett en katt bete sig som ni beskriver och jag är fortfarande ganska säker på att ni överdriver rejält för att det ska låta bra. "Syndast i hela stada"
Är du säker på att det inte är dina egna katter som markerar allting, överallt, hela tiden när du inte ser på?
Så du vet inte skillnaden på lukten mellan en okastrerad och en kastrerad katts kiss?
CITAT (embees @ 16-06-2008, 11:02)  Så du vet inte skillnaden på lukten mellan en okastrerad och en kastrerad katts kiss? Jodå, det vet jag. De använder det de kan, det skulle nog du också göra om du varit katt.
Jag tycker att det är så underligt, alla mina katter är fertila utekatter (4 honor och 1 hane) och dessutom har vi en fertil bonuskatt som dräller här då vi stödmatar honom. Sedan kommer grannarnas fertila hankatter och det är ett herrans liv speciellt på vårarna. Aldrig har någon av dessa pinkat på trädgårdsmöblerna, -dynorna, annat lösöre eller på altanerna. Nu bor vi långt ute på landet men jag gissar att katter här inte beter sig annorlunda än andra fertila katter? Mvh Fenja
Jan Lindgren
16-06-2008, 10:48
Hej! Konstigt att en del människor inte accepterar och förstår att deras "älsklingar" stör andra människor. Husdjur som uppenbarligen inte sköts på ett tillfredsställande sätt är fredlösa. Det är inte förbjudet att köra över katter och det är kattägarens problem om "älsklingen" går in till grannen och äter något olämpligt.
Katter ska hållas inomhus eller på tomten. Påståendet att katter måste ränna omkring överallt är ett sätt att försöka förklara sin egen snålhet och slöhet.
Det går utmärkt att ta en förvildad tamkatt, kastrera den och ha den inomhus som keldjur. En av våra katter har varit förvildad i generationer. Den gick inte att komma närmare än hundra meter. Efter att den fått ungar i ett av våra uthus matade vi in den och kastrerade den. Nuförtiden går den bara ut i buren om det är mycket vackert väder.
Ett annat svepskäl för att missköta sina katter är att de håller gnagare borta. De flesta större orter har ett stort problem med råttor. Samtidigt är det ett problem med magra lösspringande katter. Om katterna vore så bra råttjägare så borde städerna vara fulla av osedvanligt feta katter. Min kompis har en gård. Hans kastrerade hankatt verkar hålla andra katter borta. Katten är en bra jägare men det är Anicimex som med hjälp av åtskilliga kilo råttgift som hålle gnagarbeståndet nere. Katten tar dock en del kaninungar så lite nytta gör den. Varför ska katten jaga råttor när det finns massor av läckra fågelungar som inte kan flyga.
Gnagarbeståndet varierar stort utan nämnvärd påverkan av katter. Senaste vintern var ett ovanligt gnagarår här i trakten. Det var inte brist på katter men gott om möss och sorkar. Mössen invaderade källare och bilar men det gick ganska bra att få bort dem med massor av gift. Jag fick tom lägga ut mycket gift i förökningsbänken i år. Det är lite ovanligt.
Jag hoppades att vesslan som var här i våras skulle göra en insats mot sorken. Tyvärr försvann den efter ett tag. Troligen dödad av en kringströvande katt.
Här i trakten kommer nog katterna att minska i år eftersom det just nu är mycket gott om räv. Grannens katt har redan försvunnit.
Vi som bor i skogen har nog ändå mycket små problem med kringströvande katter. Mina sammanlagda kostnaderna på grund av kattskador uppgår kanske till några tior om året för så det spelar ingen roll. Det är värre för dem som bor i tätort med hänsynslösa kattägare som grannar.
MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 16-06-2008, 11:48)  Jag fick tom lägga ut mycket gift i förökningsbänken i år. Det är lite ovanligt.
Jag hoppades att vesslan som var här i våras skulle göra en insats mot sorken. Tyvärr försvann den efter ett tag. Troligen dödad av en kringströvande katt.
MVH Jan Lindgren Ja eller hur... det kan ju definitvt inte varit giftet som tog död på vesslan... råttgift dödar ju bara råttor, det hörs ju på namnet
Jan Lindgren
16-06-2008, 11:14
Hej! På våren var det inga besvärande möss kvar så då behövdes inte något gift dessutom så äter inte vesslor råttgift. Det gör inte katter heller. MVH Jan Lindgren
Rosmarin
16-06-2008, 11:30
CITAT (Jan Lindgren @ 16-06-2008, 12:14)  dessutom så äter inte vesslor råttgift. Det gör inte katter heller. MVH Jan Lindgren Hur kan du vara så säker på det??? Mvh Rosmarin
*Stintan*
16-06-2008, 11:35
CITAT (Jan Lindgren @ 16-06-2008, 12:14)  Hej! På våren var det inga besvärande möss kvar så då behövdes inte något gift dessutom så äter inte vesslor råttgift. Det gör inte katter heller. MVH Jan Lindgren Det har du nog fått om bakfoten. En av de vanligaste förgiftningsorsakerna bland hunar och katter är just råttgift. Råttgiftet är gjort så att det smakar gott annars skulle inte råttor och möss heller äta det. Varör tror du det är varningstext på förpackningarna att det inte får läggas ut så att husdjur kan komma åt det? Servera råttgift på en tallrik så käkar nog vilket hungrigt djur som helst av det.
TantGredelin
16-06-2008, 12:02
embees skrev så här till mig: "Ursäkta, men var får du det ifrån? Jag känner inte till en enda kastrerad hane som hävdar sitt revir!"
Alla friska hankatter, kastrerade eller ej, hävdar sina revir. Om man bortser ifrån att jag har mer än trettio års egen erfarenhet, så går det även att läsa i kattlitteraturen. Kastrerade hankatter markerar med ett sekret som känns tydligt för andra katter, men som inte märks alls för människor. Därför har inte en enda främmande katt kommit in genom kattluckan, eller genom den mestadels öppna altandörren, eller någonsin legat i våra utemöbler.Vi har haft kastrerade hankatter (en i taget, oftast adopterade från något hem för övergivna katter) mycket länge och det har alltid fungerat bra med reviret. Vi bor i ett kattrevir, som vi själva slipper känna lukten av, och jag önskar tt alla kunde få lika positiva erfarenheter.
Jan Lindgren skrev så här:"De flesta större orter har ett stort problem med råttor. Samtidigt är det ett problem med magra lösspringande katter. Om katterna vore så bra råttjägare så borde städerna vara fulla av osedvanligt feta katter" Tyvärr är det så att de flesta ägarlösa katterna får mask av att "äta ute" och det gör att de ser dramatiskt avmagrade ut på kort tid. Ägarlösa katter som katthemmen inte kan ta hand om borde faktiskt avlivas.
 När jag läser hur gärna ni vill avliva och mörda katter blir jag så ledsen att tårarna bränner bakom ögonlocken, katten kan inte hjälpa att den inte blir id-märk eller kastrerad? Därimot om det blir lag på id-märkning(vilket jag hoppas) tycker jag man ska oplacera den omärkta katten och/eller ta rejäla böter från ägaren, men avliva, varför? Jag vet inte om jag ska gråta  eller skrika  hysterisk när jag ser hur illa ni vill behandla andra levade varelser som bara gör det instinkterna tala om för dem för att ägarna inte tar ansvar. Några av er som förspråkar avlivning och avrättning hade ju själva katter, ser ni dem bara som ägodelar? När ni tittar på era katter kan ni inte tänka: tänk om de fått ett sämre hem och de var de som sprang okastrerade och blev dödade för att vissa tyckte de var ett bekymmer? Se till de levadne varelserna de faktiskt är och tycka synd om de som inte fått ett bra hem och ha lite medlidande? I kväll skall jag få in 5 hemlösa katter (om allt går som det ska) och jag hoppas genom att ta in dem att jag räddar dem från människor som er och ett liv på gatan! Och det finns visst id-märkta men okastrerade katter, i lördags fick jag in en sådan tjej som troddes var hemlös, men hade tatuering i örat vid närmare kontroll och äagren ville ha tillbaka katten som spang lös inne i gbg vid hårt traffikerade vägar, katten var 5 år. Min lilla tjej blev id-märkt vi först vaccineringen jag gjorde och har inte blivit kastrerad än, är 1 år För att inte tala om de flesta raskatter som säljs id-märkta och okastrerade, och alla blir tyvärr inte kasterade sen heller. Min kastrerade honkatt hävdar revir dessutom. Råttgift dödar även andra djur som katter & hundar, även om det är vanligt att katter äter det geom att ta råttor som blivit förgiftade så kan de även äta själva råttgiftet. Kanske vi i Sverige borde funderar på kastering av kattungar som inte skall avlas på, som i USA, efter att ha utvärderat lämpligheten? Vet inte så mkt om det har bara hört lite och det verkar ju inte ge några dåliga effekter på katten? Jag blir verkligen ledsen när folk inte ser hos liv hos katter bara att de är lättare av döda för att en egen vardag ska bli lite lättare. Att de ställer till problem, visst, men är verkligen avrättning den enda/bästa lösningen? Var är er empati?
Anki på Öland
16-06-2008, 13:13
CITAT (Anic @ 16-06-2008, 13:54)  ............................. Var är er empati? Det undrar jag med men åt andra hållet...... Är majoriteten av kattägarna så hänsynslösa mot sina grannar och sin omgivning som Grå, Fenja, TantGredelin, Carl m.fl förstår jag mycket väl att många har problem med grannskapets katter!! Anki
CITAT (Anki på Öland @ 16-06-2008, 14:13)  Det undrar jag med men åt andra hållet...... Är majoriteten av kattägarna så hänsynslösa mot sina grannar och sin omgivning som Grå, Fenja, TantGredelin, Carl m.fl förstår jag mycket väl att många har problem med grannskapets katter!! Anki *snyft*  Mycket krokodiler i buskarna här... Ska man se till att grannar och människor i omgivningen har det bra och inte har något att klaga på så kan man lika illa ligga hemma och sparka sig trött i luften. Är det ingen av er som har tänkt tanken att gnälliga grannar kan vara ett jävla problem för djurägare?
Anki på Öland
16-06-2008, 13:56
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 14:31)  ............. Är det ingen av er som har tänkt tanken att gnälliga grannar kan vara ett jävla problem för djurägare? Jodå. Jag har inga problem med mina grannar och mina hundar, men det beror på att jag inte låter dom stå vid staketet och skälla. Det skulle jag ju kunna göra och säga att, tyvärr så gör hundar......... dom är på min tomt och kan inte rymma, det har jag sett till, men dom skulle kunna vara väldigt störande ändå eftersom dom är flera - just nu 5. Så visst skulle jag kunnat haft gnälliga grannar........... Men eftersom jag anser att man skall ta hänsyt till sin omgivning så säger jag till eller hämtar in dom om dom sätter igång något. Men jag skulle kunna ha problem - men det kanske beror på om man ger grannarna orsak att gnälla......... för oftast finns det säkert någon orsak till gnället! Anki
herkules
16-06-2008, 14:03
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 14:31)  Är det ingen av er som har tänkt tanken att gnälliga grannar kan vara ett jävla problem för djurägare? som djurägare ser man till att grannarna inte har något att gnälla över. så enkelt är det och klarar man inte upp det ska man fundera på om man verkligen ska ha husdjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|