Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Bovine
CITAT (Tezzla @ 28-05-2007, 15:33) *
om de nu skulle lägga en klick avföring under rosbusken, so what?

blomma.gif

Exakt! So what? biggrin.gif
Betty
Jisses vilken eldfängd tråd... blink.gif

Svar till Virriz: Nej det kanske inte händer så ofta - men en enda gång är en gång för mycket.
I övrigt håller jag med om resten i ditt inlägg.

Svar till Bovine: Självklart har man själv ansvar för sin medicinering om man är allergisk eller har annan sjukdom - men det underlättar en del om men slipper ta bort katthår från sina dynor på altaner och balkonger - andras katter har inte där att göra. Dina funderingar kring pollen och meterologer lämnar jag utan kommentar.

Svar till Airamya: Grattis, det verkar vara bra ordning på katterna i ert grannskap! Tyvärr är det inte så i en del andra bostadsområden. Här där jag bor (kombinerat radhus/hyreshusområde) springer många katter vind för våg. Rabatter används som kattoa, äckligt när man hittar kattavföring när man ska snygga till efter deras grävningar. Inte helt ovanligt med överkörda katter liggande i dikena vid den 70-väg som går alldeles bakom bostadsområdet. Katter strykandes på altaner hör till vardag här.

Jag målade en hel massa plankor här om dan, de låg på ett par bockar på altanen för att torka. En katt kom upp på altanen och hoppade upp på de nymålade brädorna. Efter att den hade gått några steg så föll några brädor ner på altangolvet och katten blev rädd och hoppade ner. Den sprang hem till sitt, med röda fötter...
Betty
CITAT (Pia L @ 28-05-2007, 15:42) *
Jag har tre av mina fyra katter som utekatter och jag bor i ett radhusområde, vad definierar "vind för våg" när ni pratar om lösspringande katter?
Ingen av mina katter får vara ute nattetid, och jag försöker att få in dom innan jag åker någonstans, oavsett om det bara är på affären, är jag ansvarslös då?
När jag använder uttrycket "vind för våg" så menar jag : Utan tillsyn, fritt i bostadsområdet, både dag och natt.
Airamya
CITAT (Betty @ 28-05-2007, 15:58) *
Jag målade en hel massa plankor här om dan, de låg på ett par bockar på altanen för att torka. En katt kom upp på altanen och hoppade upp på de nymålade brädorna. Efter att den hade gått några steg så föll några brädor ner på altangolvet och katten blev rädd och hoppade ner. Den sprang hem till sitt, med röda fötter...

rotfl.gif Jisses, förlåt om jag skrattar men det låter så dråpligt! laugh.gif
Stackars katt. Och stackars dig. Och stackars kattens matte och/eller husse... a0a.gif
Det är verkligen synd om er allihop samtidigt som jag kan inte låta bli att se det komiska i det hela...
Ja jösses, så tokigt det kan bli.
Betty
CITAT (Airamya @ 28-05-2007, 16:05) *
rotfl.gif Jisses, förlåt om jag skrattar men det låter så dråpligt! laugh.gif
Stackars katt. Och stackars dig. Och stackars kattens matte och/eller husse... a0a.gif
Det är verkligen synd om er allihop samtidigt som jag kan inte låta bli att se det komiska i det hela...
Ja jösses, så tokigt det kan bli.

Det var tack och lov vanlig falu rödfärg (slamfärg) och den är vattenlöslig så jag tror inte att det var alltför svårt att få bort färgen från tassarna. Inte så synd om mig, jag torkade snabbt bort fotspåren/tassavtrycken på altangolvet. giggle.gif Med lite tur så tyckte katten att det var en obehaglig upplevelse och låter bli att klampa omkring på min altan ett tag... tongue.gif
Rosa Alba
CITAT (Stintan43 @ 28-05-2007, 00:05) *
Min vovve gillar oxå katter och skulle jag skaffa en så skulle den bli en innekatt eftersom jag nu bor så att det inte skulle gå att släppa ut katten. Vem har påstått att det är djurplågeri att ha innekatter? Det är bara skitsnack!!!

Jo för att om du visste lite mer om katter så skulle du veta att raser är olika. Nork skogskatt t.ex kräver mer utrymme än en del andra och lämpar sig inte som innekatt, kanske möjligtvis att gå i koppel om man lär den redan som liten. Men sådant kräver en hel del jobb att lära katten att inte hoppa ner i diket och nosa i tre timmar när man ska ut på promenad.. tro mig jag vet! Så därför gör jag mig inte besväret...

Mina katter va faktiskt innekatter, eller dom hade en rastgård på altanen. Men jag gjorde misstaget att låta mina katter strosa ute lite då och då fritt. Och sedan dess har det inte gått att ha dom inomhus, speciellt in hankatt. Han jamade så hjärtskärande enda tills jag släppte ut honom. Och ändå är dom kastrerade allihop!
Airamya
Vissa katter trivs som innekatter, andra katter gör det inte.

Vissa människor kan inte leva utan djur, andra människor borde inte ha några djur.

Svårare än så är det väl egentligen inte?
Rosa Alba
CITAT (Airamya @ 28-05-2007, 18:46) *
Vissa katter trivs som innekatter, andra katter gör det inte.

Vissa människor kan inte leva utan djur, andra människor borde inte ha några djur.

Svårare än så är det väl egentligen inte?

Nej det har du rätt i. Och nu vet jag inte vad jag ska göra med mina katter, hålla dom inne och lyssna på jamande dagarna i ända eller släppa ut dom och lyssna på en granne som inte ens tål att katterna går på hans tomt... Suck!
*Stintan*
Och du Rosa Alba vet förståss hur mycket jag vet om katter och olika raser och deras olikheter nono.gif

Tala för dig själv i fortsättningen är du snäll och låt bli att ha förutfattade meningar om andras kunskaper och erfarenheter för dom har du inte den blekaste aning om.
För mej får du gärna tycka vad du vill men det måste även vi andra få göra utan att behöva bli betraktade som mindre vetande.
Airamya
CITAT (Rosa Alba @ 28-05-2007, 18:52) *
Nej det har du rätt i. Och nu vet jag inte vad jag ska göra med mina katter, hålla dom inne och lyssna på jamande dagarna i ända eller släppa ut dom och lyssna på en granne som inte ens tål att katterna går på hans tomt... Suck!

Det där låter onekligen lite komplicerat...
Testa att muta grannen wink.gif Nej, det kanske inte var en så bra idé...
Har du möjlighet att bygga någon form av inhängnad åt katterna?
Fenja
CITAT (Rosa Alba @ 28-05-2007, 18:52) *

Försök att instruera grannen om att kasta vatten, klappa i händerna hårt åt/på katterna när de är på hans tomt. Det skadar inte katterna och efter ett tag brukar de tycka att det inte är värt besväret att besöka sådana tomter. Tipsa om att ha lite citronsaft (eller köp och ge honom ett par sådana där plastcitroner som han kan blanda i vattnet) i vattnet så blir det extra otäckt för katterna! Sätt ut kattmynta i ytterkanterna på din egen tomt så kanske katterna stannar upp och blir kvar där. Håll hela tiden en öppen diskussion och var förstående mot din granne, men upplys också om vad lagen säger i dag: Att kattägare ej har ansvar för skador eller besvär som katt orsakar vid utevistelse. Kommunikation brukar lösa en hel del!
Min erfarenhet är att det är svårt att vänja om katter som är präglade utomhusdjur till att vara inne, försök att förklara för grannen. Erbjud dig att ta reda på kattbajs i hans rabatter om det är det som är irriterande. Som du säkert förstår så ser jag katten som ett utedjur wink.gif!
Lycka till!!
Fenja
aldo
http://www.koping.se/kopingtemplates/Page.aspx?id=8039

Något att läsa kanske ........

Själv har jag en kastrerad katt på 10 år o grannen en kastrerad katt på 11 år .........aldrig problem .

Men.....andra grannar "älskar " inte katter och de får kasta en kanna vatten för att markera STOPP .

Vi har oxå lösa älgar som stör 1000 ggr värre då de kommer .

Apropå bajs .....kan det inte vara igelkotten som varit framme ??

Fenja
CITAT (aldo @ 28-05-2007, 21:45) *

Hmm, ett försök till en egen tolkning av kommunen i fråga, det håller inte eftersom det finns en prejudiserande dom från miljödomstolen år 2002 som är gällande tillsvidare. Om något lägger in sitt veto mot detta så kommer antagligen kommunen att få backa...
Mvh
Fenja
Bovine
CITAT (Fenja @ 28-05-2007, 21:16) *
Försök att instruera grannen om att kasta vatten, klappa i händerna hårt åt/på katterna när de är på hans tomt. Det skadar inte katterna [...]

Klappa händerna hårt på katterna låter i mina öron som djurmisshandel crying.gif . Herregud, det räcker väl att vifta med armarna och säga SCHAS! crazy.gif

Förresten en väninna till mig som jag visade tråden för uttryckte följande:
CITAT
Allvarligt! Hur orkar man?? Djur är ju en del av världen och de som vill förbjuda dem måste ha nå't fel i skallen... i alla fall enligt min åsikt. Men visst... jag kan gärna hårddra det och fråga om de vill förbjuda ALLA djur, så pajar hela ekosystemet och även människor lär få svårt att överleva.

Jag är helt enig i hennes resonemang. Vi lär dö ut om kattägarhatarna får bestämma och det blir bara såna här alien.gif kvar. g.gif Det kanske är aliens som sitter och knappar i denna tråd rtfm.gif , med syfte att utrota nuke.gif alla djur inklusive människan! sos.gif

a0a.gif
ingrid fuxwall
Oj som detta inlägg eskalerat!

ingrid
Lotte i Skåne
Jösses!! Är rätt så ny här.. o kom att läsa denna tråd eftersom jag själv just går o grunnar på det här med katter som använder vår tomt som toalett... förstår att det är ett ämne som berör.. Antingen så ogillar man fenomenet eller så tycker man det är okay..

Någon påstår att det inte skulle vara naturligt att katter kissar på andras dynor o dyligt.. Då har vi en hel del onaturliga katter här.. faktiskt.. Nån annan skrev att katter går hem o sköter sina toalettbestyr.. Hmm.. Då måste det finnas et antal katter som anser att detta är deras hem...

Jag kan bara konstatera.. Det är tråkigt att stöta på kattskit när man sår i trädgårdslandet.. Det är tråkigt att det luktar kattpiss i vart o varatannat hörn.. Det är tråkigt med katter som inte hör hemma här.. Jag kan inte påverka det.. dom struntar totalt i både klappandet .. och vattensprutan.. dom kommer tillbaka .. varje dag.. Skiter o pinkar där det faller dom in...

Tråkigt är det.... men förmodligen något vi får finna oss i.. vare sig vi vill eller ej..
råse-marie
CITAT (Bovine @ 28-05-2007, 14:49) *
[i]

Javisst duh.gif , ja menar det måste ju varit ett trauma värre än de som befann sig i tornen på Manhattan den 11 september år 2001 ohmy.gif , eller varför inte lika plågsamt som aidsepidemien i Afrika, som ju drabbar miljoner människor... tongue.gif

Nä du, thumbdown.gif det finns betydligt värre saker som kan hända oss än lite hår på dynor.

Och jag förstår inte hur så många här orkar lägga så mkt energi på detta som inte ens är ett problem!!!

Shit happens!

Den här diskussionen är lika löjlig som debatten tvättstugepoliserna för...

Skaffa er ett liv, ett eget liv som NI trivs med, så ska ni se att lite katthår faktiskt inte är heeela världen...! giggle.gif

å du ger dig in i den gång på gång... tilloch med topp 5 ... whistling.gif
Kanske dags att läsa andra trådar ...jag menar som inte är lika löjliga cool.gif
Carl
Hi!
Är övertygat om att alla som inte gillar katter har övertygat dom som gillar katter i trädgården att inte gilla katter i trädgården.
Dom som gillar katter har övertygat dom som inte gillar katter i trädgården att gilla det.

Herregud nu är vi tillbaka till ruta ett igen. Två grupper igen rotfl.gif
caprifol
Jag var inne i denna diskussion i ett tidigare skede och tänkte inte ge mig in igen, men det är helt obegripligt att de ska bli så inflammerat. Jag förstår egentligen varför vi ska behöva "skylla på" eller snarare förklara att vi är allergiska, rädda, kanske inte gillar katter, får besvär o s v, o s v. Till svar får vi att vi ska plocka in våra dynor, stoppa ned kattpinnar, att vi är djurhatare m m. m .
Det borde väl räcka med att vi säger: "JAG VILL INTE HA DIN KATT PÅ MIN ALTAN OCH I MITT GRÖNSAKSLAND!".

caprifol

PS. I mitt område springer faktiskt två raskatter lösa på dagarna och för mig betyder "vind för våg" att familjerna går till jobb o skola på morgonen och katterna är ute. De gör sina behov även under dagtid. DS.
Malvia
Har vi löst några problem här? Många tips och förslag har kommit och om man vill ta åt sig dem är upp till mottagaren.

" Kom inte med problem, kom med lösningar!"
Betty
CITAT (caprifol @ 29-05-2007, 09:36) *
Jag var inne i denna diskussion i ett tidigare skede och tänkte inte ge mig in igen, men det är helt obegripligt att de ska bli så inflammerat. Jag förstår egentligen varför vi ska behöva "skylla på" eller snarare förklara att vi är allergiska, rädda, kanske inte gillar katter, får besvär o s v, o s v. Till svar får vi att vi ska plocka in våra dynor, stoppa ned kattpinnar, att vi är djurhatare m m. m .
Det borde väl räcka med att vi säger: "JAG VILL INTE HA DIN KATT PÅ MIN ALTAN OCH I MITT GRÖNSAKSLAND!".

caprifol

Instämmer till fullo!
kattan
Jag kan förstå att man inte vill ha katter i sin trädgård. På exakt samma sätt som jag inte vill vakna varenda jävla natt för att min grannes nyfödda skriker! Kom nu inte och säg att det inte är samma sak för det är det! Jag har valt att inte ha barn, jag har mina katter istället. De är mina barn.

Men jag kan inte gnälla på mina grannar, jag har valt att bo här och får då stå ut med barnskrik. Bor man i t.ex. ett villaområde så får man räkna med att det går katter ute. Det vet man för det mesta om när man flyttar dit. Det går inte att inrätta hela världen enbart efter sina egna önskningar och behov!

Vissa tycker inte om katter, andra gör det. Så är det bara! I den här tråden har det dykt upp massa bra förslag på hur man kan hantera situationen om man inte gillar katter i trädgården. Varför inte bara prova att använda sig av dem istället för att fortsätta gnälla och gnälla och gnälla? Varför inte försöka visa lite förståelse för dem som faktiskt älskar sina katter och vill ge dem ett så bra liv som möjligt (det vill säga springa fritt och få chansen att använda sina jaktinstinkter, något som är viktigt för en katts må-bra, en katt kan inte jaga i sele och koppel).

Alla människor har olika önskningar och behov och något som gör mig irriterad är många människors ovilja att ens vilja försöka förstå sig på sina medmänniskor och bara tänka på sig själv. Förlåt mig om jag trampar någon på tårna men det är förbannat egoistiskt!! Som det är sagt många gånger förr... hur i helsike ska vi kunna få slut på alla krig i världen om inte ens grannar kan låta bli att sura på varandra istället för att vara så jävla trångsynta?

Nu har jag sagt vad jag vill i den här urlöjliga och barnsliga diskussionen. Jag kommer inte kunna ändra på något genom det här inlägget, jag vet, men jag blev bara så förbannat trött på alla jäkla gnällspikar!
Bovine
Jag tycker faktiskt det är störande att alla fåglar bajsar på min bil... Jag SKA inte behöva ställa in den i garaget för att slippa det! giggle.gif För att inte tala om all älgskit i skogen som jag riskerar att trampa i när ja rastar mina hundar, vadå liksom... ja plockar ju upp efter hundarna. Ska det vara så svårt för skogsägarna att hålla rent i skogen? Det gör mig TOKIG! Förutom älgbajs så har vi ju rådjurs- och harpluttarna också. Nä, nu är måttet rågat! ranting.gif

rotfl.gif a0a.gif tongue.gif
titti49zon6
Släpp alla djur fria
Låt både hundar och katter springa lösa, inga av dom är ju eg. till för att hållas fångna
Vi människor får väl anpassa oss till deras betenden
Tänk vad bra för miljön när dom springer lösa på vägarna, alla måste köra sakta och avgasutsläppen minskar,jagar in människorna i husen och vi slipper allt trädgårdsarbete eftersom djuren tar hand om allt grävande

cynisk? inte jag iallafall

(en som hatar katter på biltaket och i trädgårdsmöbler både innom och utomhus men det är inte kattens fel utan ägaren som inte vill ta ansvar för sitt djur, annars så tycker jag om alla djur, dom skall inte behöva stå bundna hela dygnet utan tillsyn eller motion)
Tezzla
CITAT (Malvia @ 29-05-2007, 09:41) *
Har vi löst några problem här? Många tips och förslag har kommit och om man vill ta åt sig dem är upp till mottagaren.

" Kom inte med problem, kom med lösningar!"

Många förslag har kommit, men frågan är ju om man överhuvudtaget vill ha tips och förslag flirting.gif Som jag skrev tidigare så känns det här som ett absurt krig. "Jag krigar mot katten och jag tänker baske mig inte ge mig!"

Lite OT men själv tar jag oftast in mina dynor på kvällen. Jag vill inte ha fågelskit eller massa frön och pollen på dem. Detta beslut var inte svårt att ta och det krävdes inte mycket funderande och ältande. Inte heller lämnar jag mat eller matrester ute för jag vill varken ha myror, råttor eller fåglar på min uteplats. Enkel lösning för mig.
råse-marie
CITAT (Bovine @ 29-05-2007, 11:45) *
Jag tycker faktiskt det är störande att alla fåglar bajsar på min bil... Jag SKA inte behöva ställa in den i garaget för att slippa det! giggle.gif För att inte tala om all älgskit i skogen som jag riskerar att trampa i när ja rastar mina hundar, vadå liksom... ja plockar ju upp efter hundarna. Ska det vara så svårt för skogsägarna att hålla rent i skogen? Det gör mig TOKIG! Förutom älgbajs så har vi ju rådjurs- och harpluttarna också. Nä, nu är måttet rågat! ranting.gif

rotfl.gif a0a.gif tongue.gif

nämen ...... är du här igen ...... naughty.gif
kan inte låta bli va....... a0a.gif
Malvia
råse-marie' date='23-04-2007, 10:09

Hur ska man bära sig åt för att slippa ha katter på sin tomt (vi har en atrium gård som är ganska inhägnad redan .)

Har du fått några bra svar på din fråga?

Och har du gjort några förändringar som minskar dina problem?
Bovine
CITAT (råse-marie @ 29-05-2007, 12:07) *
nämen ...... är du här igen ...... naughty.gif
kan inte låta bli va....... a0a.gif

giggle.gif Å du me... Men visst e de kul! a0a.gif laugh.gif rotfl.gif
råse-marie
CITAT (Malvia @ 29-05-2007, 12:23) *
råse-marie' date='23-04-2007, 10:09

Hur ska man bära sig åt för att slippa ha katter på sin tomt (vi har en atrium gård som är ganska inhägnad redan .)

Har du fått några bra svar på din fråga?

Och har du gjort några förändringar som minskar dina problem?

Tyvärr har jag väl bara konstaterat att det är fler än jag som har problem.
Att vi tycker olika (visste vi väl redan .... )vad som kan vara ett problem för endel är en skitsak för andra och man förlöjigar eller förnekar saker.
Men vi är ju som sagt olika ....

Att det finns många kattägare som tar ansvar för sina katter vet jag sen tidigare ,dom flesta här i mitt område är
rädda om sina katter och har dom inne eller går ut med dom i koppel.

Man kan väl bara hoppas på att det kommer nya bestämmelser för vad som är HUSDJUR och vilka regler som ska gälla inom ex radhus områden .
Om jag inte vore så allergisk skulle jag gärna skaffa pälsdjur men det går tyvärr inte , men jag är glad åt igelkottar och fåglar som kommer in på tomten och inte blir jag sjuk av dom heller tongue.gif

trevlig sommar
Ramoth
Det är mycket märkligt att just ägare till husdjuret katt tillåts vara fullständigt ansvarslösa och att alla andra ska tvingas att acceptera det.
Att ta ansvar för andras djur ska man inte behöva göra, men så är det uppenbarligen med just katt - och enbart katt.
Denna attityd skadar i slutändan just katterna. Något som alla de som låter sina djur springa omkring hur som helst - och kallar sig djur-/kattälskar - uppenbarligen inte tänker på. Det man gör är att vidmakthålla kattens låga status och även får annars sansade och vettiga människor att förvandlas till rabiata katthatare. (De borde i stället bli kattägar-hatare!)

Pia L
Jag anser inte att mina katter har låg status, jag behandlar dom i princip på samma sätt som jag har behandlat barnen, dom är fullvärdiga familjemedlemmar här.
Dom får vacinationer i tid, dom får specialfoder som passar just dom, dom får den motion och stimulans dom har behov av genom att ha fritt ut och inträde ur lägenheten.
Det är något svårt att stimulera en katt fullt ut i en lägenhet, våran lilla vildkatt får inte vara ute, men hon apporterar leksaker inne så hon får sin mortion.
12 åringen börjar bli lite seg på gamla dar så hon väljer att inte vara ute så mycket, 3 åringarna däremot är det full sula på och det finns inget i världen (jo, kanske lugnande då) som skulle kunna lugna dom och hålla dom som innekatter, eller koppelkatter.
Jag tycker inte heller om att okastrerade hankatter markerar dynor så därför plockar jag in dom, inte vill jag att hankatterna ska markera in väggar och dörrar här heller, men det händer med jämna mellanrum ändå.
Som Kattan sa, det finns mycket annat som jag inte har valt in i mitt boende, mopedåkande ungdommar, fylla och slagsmål utanför sovrumsfönstret, dunka dunkaspelande tonåringar som närmsta grannar, skrikande småbarn i mängder utanför mitt köksfönster (brukar vara 15-20 ungar i varierande åldrar) för att jag har lekplatsen fyra meter från fönstret.
Det finns så mycket som jag inte har valt som hyresgäst, men som jag får på köpet.
Mina katter går dessutom på lådan inne, fast dom är utekatter, dom har bråttom in för att springa ner på toan. Alla katter är inte som en del här beskriver, och inte vi kattägare heller, jag anser att jag tar ansvar för att mina djur har det bra och framförallt MÅR bra.
Gossen Ruda
Kopplingen mellan skrikande och störande ungar i olika åldrar å ena sidan och frispringande katter å andra sidan haltar en hel del. Åtminstone så länge ungarna inte går in i min eller andras trädgårdar och skiter i rabatterna, pinkar på kuddar eller jagar och dödar fåglar. Då har man rätt att bli arg. Samtidigt som jag struntar i om kattfan enbart håller sig i ägarens trädgård eller är ute på gatorna och springer.
Pia L
Jodu Gossen Ruda, ovanligt säkert men här förekommer det.
Vi har haft problem med ungar som inte bara skitit i sandlådorna, det är mitt på asfalten, i trädgårdarna också, föräldrarna har dessutom utrustat sina telningar med saxar och lyft över ungarna på våra tomter, vi som klagat över skiteriet.
Väl inne på våra tomter så har ungarna skövlat hela planteringarna, mina rosor klippte dom till konfetti och två stora rabarberbestånd skövlades totalt, så jag anser inte att gränserna är så skyhöga där mellan störande ungar och störande katter.
Största skillnaden här är att jag hatar inte alla barn bara för att en del är otroligt störande, men du verkar hata katter bara dom befinner sig ute.
Gossen Ruda
Det beteendet av barn/föräldrar torde vara synnerligen sällsynt. Jag tycker mycket om innekatter, accepterar katter i ägarens trädgård, tycker illa om katter i naturen och avskyr katter i min trädgård.
TantGredelin
Pia L skrev: Det finns så mycket som jag inte har valt som hyresgäst, men som jag får på köpet.

Visst det är så sant så sant. Jag har en granne som äger sex gamla bilar, men inget garage. Han har även ett stort antal bilburna kompisar, som med dånande bashögtalare och nervevade bilrutor låter sina bilar stå på tomgång timmar i sträck under sommarkvällarna medan de skrikande utbyter åsikter om ditt och datt. Jag har en annan granne som älskar att elda, och ju fler drinkar han får i sig, desto häftigare brasor blir det. Det som eldas är lastpallar, spillbitar drån olika halvfärdiga byggprojekt på och kring huset, samt tidningar som han pressar ihop i nån slags apparat från 70-talet, så att det blir som briketter, bara att briketterna löser upp sig i elden , stora flagor lossnar och flyger omkring i nejden, alltmedan denne man skrockande lägger fler likadana på brasan. Jag har en granne som fortfarande eldar sin urgamla oljepanna hela vintern, ett fett svartgrått lager hamnar på fönster och fasader på de närmaste husen. En kvinna tvärs över vägen håller sig med en vakthund som skäller i stort sett hela dagarna. Hennes bil är larmad så illa att den tjuter titt som tätt och hon har strålkastare runtomkring på tomten som lyser för det mesta under den mörkare halvan av året.En annan kör sin urgamla, och extremt högljudda gräsklippare på 45:e året ett par timmar på söndagsförmiddagarna när det är grässäsong. Jag har grannar som låter sina barn skjuta raketer åt alla håll kring nyår, påsk, Valborg, midsommar, halloween och på en massa födelsedagar som firas grundligt i familjen. Jag har även grannar som försöker omvända den förhärdade trakten till Jehovas vittnen några gånger om året
Jag står ut med alltihop, kortvarig irritation förvandlas för det mesta till ett välvilligt överseende, blir det alltför illa så går jag in eller ut på en promenad. Dessa helt normala grannar med helt normala avvikelser i beteendet har det gemensamt med mig att de tolererar och visar förståelse för varandra. De förstår att en katt måste få vara katt och att det finns människor som älskar katter. Ingen av oss har valt att ha just oss som grannar, men det är möjligt att det dyker upp mer segregerade områden där det anses olämpligt med nyårsraketer, eldning, gamla bilar, katter eller skällande hundar. Bra i så fall för den som behöver ha kontroll, men för egen del föredrar jag att bo och leva mitt i det oförutsägbara och okontrollerbara livet. Med katt på taket ibland.

P1010270.JPG

Gossen Ruda
Kul historia tanten men jag hajjar fortfarande inte kopplingen till katter i min och andras trädgårdar i ditt och andras inlägg. g.gif
TantGredelin
Jo Gossen, vi tycker att du ska stå ut med att en och annan katt tar vägen genom dina ägor, det bara låter som om vi sparkas, egentligen vädjar vi: Tyck om oss och stå ut med oss fast vi har den här egenheten. Snälla!!!
Tezzla
Åh vad härligt skrivet Tant Gredelin! blomma.gif
lena:-)
För min del får katterna gärna passera, bara de inte stannar tilll shy.gif
Gossen Ruda
Tycka om och tycka om, jag tycker inte illa om nån här. Jag och många andra anser bara att ägaren till husdjuren ansvarar för vad dom hittar på. Om nån tämjer en älg, dom är mycket lätta att få tama, är det ok då att släppa ut den på bete i villaträdgårdarna? För min del har jag inget större problem med katterna, dom är i klass med åkerfräkenet, men jag vill inte ha dom där bl.a. eftersom jag tycker om fåglar. Men vad som kattägarna tycks negligera hela tiden är att vissa människor har väldigt stora problem med exempelvis allergi och/eller nerpinkade kuddar. Det är ägarnas ansvar anser jag och eftersom katter är i det närmaste ouppfostringsbara får man hålla katterna hemma. Hur saknar betydelse.
ingrid fuxwall
CITAT (Ramoth @ 29-05-2007, 13:38) *
Det är mycket märkligt att just ägare till husdjuret katt tillåts vara fullständigt ansvarslösa och att alla andra ska tvingas att acceptera det.
Att ta ansvar för andras djur ska man inte behöva göra, men så är det uppenbarligen med just katt - och enbart katt.
Denna attityd skadar i slutändan just katterna. Något som alla de som låter sina djur springa omkring hur som helst - och kallar sig djur-/kattälskar - uppenbarligen inte tänker på. Det man gör är att vidmakthålla kattens låga status och även får annars sansade och vettiga människor att förvandlas till rabiata katthatare. (De borde i stället bli kattägar-hatare!)

Måste ge díg en eloge för hur du skrev
Lotte i Skåne
...
Blomstertanten
Jag tycker att det är lite märkligt att alla som inte vill ha andras katter springande ,
både i trädgården o innomhus kallas för katthatare !

Jag älskar katter , men jag vill inte att de gräver i mina rabatter och jag vill inte
att de springer in så fort jag har dörrn öppen ! no.gif

Ok, grävandet i rabatten kan jag kanske stå ut med , så länge de inte gräver upp allt nyplanterat.
Men eftersom jag är allergisk (och därför inte själv har katt ) så vill jag baske mej inte ha in dem hos mej ! sleep.gif

Så jag tänker allt fortsätta gnälla över lösspringande katter !
Men kalla mej för sjutton INTE katthatare bara för det ! nono.gif
Netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-05-2007, 22:38) *
Måste ge díg en eloge för hur du skrev

Instämmer.
Tezzla
CITAT (Blomstertanten @ 29-05-2007, 23:14) *
Jag tycker att det är lite märkligt att alla som inte vill ha andras katter springande ,
både i trädgården o innomhus kallas för katthatare !

........................

Men kalla mej för sjutton INTE katthatare bara för det ! nono.gif

Vem har gjort det? confused.gif
Blomstertanten
CITAT (Tezzla @ 29-05-2007, 23:16) *
Vem har gjort det? confused.gif

Jag menade inte att nån kallat just mej för katthatare !
Men så fort frågan om lösspringande katter kommer upp så skriker folk om katthatare. Och då framförallt vissa kattägare.
Fenja
CITAT (TantGredelin @ 29-05-2007, 20:10) *
Pia L skrev: Det finns så mycket som jag inte har valt som hyresgäst, men som jag får på köpet.

Visst det är så sant så sant. Jag har en granne som äger sex gamla bilar, men inget garage. Han har även ett stort antal bilburna kompisar, som med dånande bashögtalare och nervevade bilrutor låter sina bilar stå på tomgång timmar i sträck under sommarkvällarna medan de skrikande utbyter åsikter om ditt och datt. Jag har en annan granne som älskar att elda, och ju fler drinkar han får i sig, desto häftigare brasor blir det. Det som eldas är lastpallar, spillbitar drån olika halvfärdiga byggprojekt på och kring huset, samt tidningar som han pressar ihop i nån slags apparat från 70-talet, så att det blir som briketter, bara att briketterna löser upp sig i elden , stora flagor lossnar och flyger omkring i nejden, alltmedan denne man skrockande lägger fler likadana på brasan. Jag har en granne som fortfarande eldar sin urgamla oljepanna hela vintern, ett fett svartgrått lager hamnar på fönster och fasader på de närmaste husen. En kvinna tvärs över vägen håller sig med en vakthund som skäller i stort sett hela dagarna. Hennes bil är larmad så illa att den tjuter titt som tätt och hon har strålkastare runtomkring på tomten som lyser för det mesta under den mörkare halvan av året.En annan kör sin urgamla, och extremt högljudda gräsklippare på 45:e året ett par timmar på söndagsförmiddagarna när det är grässäsong. Jag har grannar som låter sina barn skjuta raketer åt alla håll kring nyår, påsk, Valborg, midsommar, halloween och på en massa födelsedagar som firas grundligt i familjen. Jag har även grannar som försöker omvända den förhärdade trakten till Jehovas vittnen några gånger om året
Jag står ut med alltihop, kortvarig irritation förvandlas för det mesta till ett välvilligt överseende, blir det alltför illa så går jag in eller ut på en promenad. Dessa helt normala grannar med helt normala avvikelser i beteendet har det gemensamt med mig att de tolererar och visar förståelse för varandra. De förstår att en katt måste få vara katt och att det finns människor som älskar katter. Ingen av oss har valt att ha just oss som grannar, men det är möjligt att det dyker upp mer segregerade områden där det anses olämpligt med nyårsraketer, eldning, gamla bilar, katter eller skällande hundar. Bra i så fall för den som behöver ha kontroll, men för egen del föredrar jag att bo och leva mitt i det oförutsägbara och okontrollerbara livet. Med katt på taket ibland.

P1010270.JPG

DU har proportioner på tillvaron, jag är SÅ tacksam att det fortfarande finns sådana som du!! smiley_small_hug.gif
Mvh
Fenja
Netha

Klokt tänkt och skrivet.. jag håller med om vartenda ord. smile.gif
Carl
Hi!
Tycker att tantgredelin gjorde en bra sammanfatting om vad generellt gäller i en boende miljö. I en boende miljö finns och kommer alltid att finnas (hoppas jag) människor som tycker och beter sig på ett sätt som man själv skulle göra. Oftast har vi människor en förmåga att tycka att ett onormalt (störande osv) beetende är ett beteende som avviker från vårt eget beteende.

Jag tror att vi alla skulle tjäna på att uttöka sin egen sfär för vad som är ok eller inte. Vi skulle alla må bättre då. Självklart ska man inte utesluta möjligheten att föra dialog eller på andra sätt lösa en olägenhet.
amaira

Bra uttryckt. Men visst är det lustigt att det inte hjälper det minsta, att helt ordagrant tala om vad som är PROBLEMET? Och att sedan som svar få tusen ovidkommande påståenden satta på sig.

I ärlighetens namn så är väl dessa kattägare som inte riktigt förstår frågan, utan enbart "tänder" och går i försvar, visst är de i minoritet, som tur är. Även om de "gapar" som om varje individ vore tio stycken. rolleyes.gif

Jag hatar definitivt inte katter!! Jag tycker de är helt fantastiska mjuka snälla vänliga djur med en helt underbar förmåga att bli sin människas VÄN.
Nu har jag inte katter själv, tog bort mina två senaste av ålder för ett par år sedan, de vilar i min trädgård (till fåglarnas stora förtjusning). Jag älskade (och älskar än) mina katter, blicken ur deras ögon kan jag inte glömma, det lyser så mycket VÄNLIGHET i dem. Tilltro, förtrolighet. Glädjen när de kommer mig tillmötes, det fulla förtroendet de har för mig som deras människa, ("hade", men de är levande i mitt minne).

Inte heller kan jag hata andra människor som har lösa katter!! Hur ska jag kunna det? Det är mina grannar, jag känner dem, jag vet hur de är, jag tycker om dem!! Jag VET att de är BRA människor!!!

MEN jag AVSKYR verkligen PROBLEMEN som JAG ska behöva utstå, och det ANSVAR som JAG får PÅSATT mig, därför att ANDRA människor anser att de inte ska behöva bry sig, och SJÄLVA inte orkar eller vill ta något ansvar över SIN EGEN djurhållning.

Jag tänker INTE "hata" någon, varken människa eller djur, för att lagen - och en djupt rotad tradition - ännu inte är mer rationellt ändrad, så som den är i tusen andra fall.

Det kommer, och då kommer det förstås att bli högljudda protester från vissa, så som det alltid blir när något förändras. Men efter ett tag kommer förändringen att sjunka in och bli en självklar verklighet, och dagens lagtext tillhöra stenåldern, så som barnaga gör idag, och rökning på offentliga platser.

Jag är också LEDSEN för den skada som lösspringande katter gör i naturen. De ÄR INTE naturliga inslag i vår svenska natur, och de bidrar till obalans (ibland även utrotning) till skillnad från de vilda rovdjuren som bidrar till BALANSEN i naturen.

Hos mig har jag kattuggla, hök, räv och grävling som håller efter möss, råttor och sork, om nu "råttor" ska vara katternas frisedel.
Mycket hellre sover jag till kattugglans ljuvliga läten i lönnen utanför mitt fönster, än luktar på kattpiss på verandan på morgonen. Hur mycket jag än gillar katter och mina grannar!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon