|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Kakaduan
20-06-2007, 14:48
Kan vi inte bara skriva en lag som gäller för ALLA djur? För inte ens en kattägare vill väl diskriminera eller vara elak mot andra djur eller de som älskar dem? Förslag: - alla människor får ha VILKET djur de vill  , så att de inte känner sig förhindrade, förbjudna, diskriminerade eller ledsna. - alla djur får hållas på ett sätt som är i enlighet med deras natur, så att de inte känner sig instängda, hindrade, onaturliga eller på annat sätt plågade. - ingen djurägare behöver ta ansvar för det deras djur gör på egendom eller mot andra människor så länge det inte strider mot djurets instinkt. Om Anderssons katter bajsar i Bengtssons rabatt, Bengtssons tuppar gal från 3 på morgonen och Carlssons pitbull tuggar på Davidssons barn så får Andersson lägga igen sin rabatt, hela grannskapet skaffa öronproppar mot tupp-galet och Davidssons barn stanna inne. Eftersom Carlsson dessutom får akut andnöd pga allergi mot katt får han stanna inne resten av sommaren. Förresten rymde grannens spottkobra för ett tag sedan, men om det rasslar i din köksventil behöver du inte bli rädd. Stå bara stilla (du vill väl inte såra kobrans känslor?)! Kakaduan
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2007, 14:37)  Det må vara hur som helst med domar mm, jag är inte närmare insatt i frågorna, men jag tycker det är konstigt att man inte som kattägare själv kan inse att katterna ibland ställer till med problem utan måste invänta prejudicerande domar i frågan för att bättra sig. Nog kan domstolarna ha viktigare saker för sig. När det gäller hyresvärdars "lagar och förordningar" så finns detta skrivet i Hyreslagen. Det står i alla hyreskontrakt bl.a att man har att se till att inte skapa olägenhet för boende i området osv... Hyresvärden har rätt att begära vräkning av hyresgäst som inte följer reglerna. Tycker precis som du, att domstolarna har viktigare saker att behandla.
hobbyodlaren
22-06-2007, 07:35
Kattägare men inte gnällig eller förbytt. Har själv katt, bor numera på landet, bodde tidigare i villaområde inne istan, jag får säga att. Visst blev jag irrriterad på grannars katter i området. Men jag sprutade vatten på dem,. Stod beredd med hink eller slang. Sen undvek de min trädgård. Katter gräver HELST ner sin avföring i sand eller lös ny jord. De gräver inte i kompakta rabatter. Det behövs bara växter i landen så slipper du kiss och bajs. Har du bar jord så passar de på. Men vadå en bajs i jorden försvinner ju snart. Brukar du gå och gräva med fingrarna ner i jorden. Jag är tacksam över katter som döljer sin bajs. Värre var det med alla hundar som rastades i området. Utan koppel. Jag har mer än 1 gång tagit bort hundbajs i trädgården, vi bodde utmed promenadstråk, parkmark, runt trädgården. Folket i villa området orkade inte rasta sina hundar tidiga morgnar och sena kvällar. Då släppte de bara ut hunden som sprang in i trädgårdar och gjorde sitt. Jag har absolut ingen förståelse för det här med dynor, min katt hårar inte ner, mer än på våren då den fäller vinterpälsen. Och då hade jag ändå inga dynor ute. De ligger gärna på uteplatsen på en dyna, men inte skräpar de ner. Min katt gör ifrån sig i land och bland plantor men det växer bra i alla land så det är en myt att växterna skulle dö av det. Vad tror du bonden gödslar gärdena med. Jo just skit OCH inte dör säden. Kattens skit är inte farligare än din, min eller kossorna. Gödning som gödning.
Min katt är kastrerad. Men inte ens okastrerade katter revirmärker i tid och otid. Det är när en annan katt tar sig in i jaktområdet, som den märker sitt revir och det brukar ligga långt ute i bushen inte inne på uteplatser och små tomtplättar.
För övrigt så är jag mycket lycklig över att katter är fria djur och inte faller under lagar med tvång. En lycklig katt lever fritt och går fritt. Det är något man får acceptera. Ta alla fåglar, hur mycket skitar dom inte ner. Men det är inga villa ägare som gnäller över dom och de sprider smitta också. De gör inte katten.
För övrigt vill jag säga människor som inte gillar blommor och djur är inga trevliga människor. Kan du bara föredra växter så är det en falskhet. Blommor och djur hör ihop en växt och djurvän är alltid en sympatisk människa. TACK FÖR ORDET.
Svårt att se nålen i sitt egna öga... eller hur var det nu? Att börja anklaga människor som inte tycker om ett eller annat för att inte vara trevliga får du ju gärna utveckla... VAD i HELA fridens namn grundar du det på??? Hur FAN kan du påstå att en växt & djurvän alltid är sympatisk??? Katter ÄR INTE fria och lyder under lagar dom också... har du inte ens läst tråden? Det här med at fåglar sprider smitta... Hur ofta har du hört att någon smittats av någonting från en friflygande fågel? (Glöm salmonella och sånna sjukdommar i hönserier och liknande nu) Kan du visa mig ett bra fall kanske? Jaa... du tänker på fågelinfluensan!!!  Sen en sista sak... varför i hela världen blir du irriterad på grannens katter och kastar vatten på dom när du har egen katt??? Är du inte djurvän och sympatisk?  Det bor en liten jävel i oss alla oavsett om vi vill eller inte... alla har vi olika syn på saker och ting... kattägarna måste acceptera att det finns många som inte vill ha deras telningar på sina privata marker oavsett vad lagen idag säger.
CITAT (dahla @ 22-06-2007, 10:22)  Svårt att se nålen i sitt egna öga... eller hur var det nu? Att börja anklaga människor som inte tycker om ett eller annat för att inte vara trevliga får du ju gärna utveckla... VAD i HELA fridens namn grundar du det på??? Hur FAN kan du påstå att en växt & djurvän alltid är sympatisk??? Katter ÄR INTE fria och lyder under lagar dom också... har du inte ens läst tråden? Det här med at fåglar sprider smitta... Hur ofta har du hört att någon smittats av någonting från en friflygande fågel? (Glöm salmonella och sånna sjukdommar i hönserier och liknande nu) Kan du visa mig ett bra fall kanske? Jaa... du tänker på fågelinfluensan!!!  Sen en sista sak... varför i hela världen blir du irriterad på grannens katter och kastar vatten på dom när du har egen katt??? Är du inte djurvän och sympatisk?  Det bor en liten jävel i oss alla oavsett om vi vill eller inte... alla har vi olika syn på saker och ting... kattägarna måste acceptera att det finns många som inte vill ha deras telningar på sina privata marker oavsett vad lagen idag säger. Skulle uppskatta om du låter bli att svära och att dessutom skrika ut svordomarna. I övrigt önskar jag dig en riktigt trevlig midsommar och hoppas att du har något annat att ta dig för än att sitta här och vara spydig! Mvh Fenja
CITAT (hobbyodlaren @ 22-06-2007, 08:35)  För övrigt vill jag säga människor som inte gillar blommor och djur är inga trevliga människor. Kan du bara föredra växter så är det en falskhet. Blommor och djur hör ihop en växt och djurvän är alltid en sympatisk människa. TACK FÖR ORDET. Kanske inte riktigt det ordval jag skulle valt och jag håller inte med dig om allt, men jag förstår vad du menar, tror jag. Du har en poäng. Jag har också svårt för hur man kan vurma för små skalbaggar på marken (och t.o.m. bladlöss) och samtidigt fräsa och spotta över andra djur. Oskyldiga djur. Djur och nartur hör ihop för mig. Det går inte att tycka om det ena men inte det andra.
Nu är jag ju inte hobbyodlaren, men läser inläggen ändå. Nålen var något nytt, annars har jag hört att "det är svårt att se skogen för alla träd"
Att alla djur och växtvänner skulle vara sympatiska.....hmm, nja du inger inget sympatiskt intryck just nu tycker jag, men det är jag det. Jag har läst tråden, och lagarna också, katten ÄR fri, men under ansvar, ansvaret går ut på att den ska ha omvårdnad inte internering, den ska ha ett gott hem, mat skötsel. Lagen säger att katten inte ska berövas sitt naturliga behov av att ströva fritt så länge den inte orsakar avsevärd skada, lite skit i rabatten är inte avsevärd skada, även om psyket hos vissa som VILL vara negativa och gnälliga kan få sig en törn.
Fåglar sprider smitta, och det är inte bara hönserierna som har salmonella, det är hönserierna som blir smittade av vilda fåglar, inte tvärtom, fåglar som kalasar i sandlådan på rester av kakor och annat gott som ungarna fått med sig ut, sen skiter dom i sandlådan. Då kommer säkert nästa anklagelse till dom oansvariga kattägarna angående skiten....TOXOPLASMOS Det är flera gånger vanligare att ett barn på dagis drabbas av skabb, tro det eller ej MUL OCH KLÖVSJUKA, salmonella, hårlöss och gud vet vad än just toxoplasmos som är ett encelligt urdjur, så katten är inte att skylla på där heller. Jag har fyra barn, varav inget av dom har drabbats av kattrelaterade sjukdomar fast vi alltid har haft katter, men väl alla andra nämnda sakerna.
Och varför man blir irriterad på grannens katter??? Jo för att det är inte våran sak att uppfostra grannens katter, jag har nog att uppfostra mina egna, mina katter ska dessutom få ha sin tomt för sig själva om dom vill, så det är upp till var och en att spruta vatten på eller skrämma iväg katterna från den egna tomten.
Och vi kattägare accepterar faktiskt att det finns dom som inte vill ha våra katter hos sig, det vi har svårt att förstå är varför man hellre gnäller och tror att alla problem försvinner istället för att spruta vatten på katterna som inkräktar eller tar in dynorna som man inte vill ha markerade eller håriga.
Ska det vara så svårt att förstå att gnället inte leder till något? Hur många kattägare i sverige tror ni läser erat gnäll här? Inse att det bara är ni själva som kan göra något åt situationen, prata med grannen som har katterna eller försök att få till en lagändring, men det leder ingen vart med att gnälla i ett trädgårdsforum, det enda det ställer till möjligtvis är osämja mellan medlemmarna, vilket vore mycket synd enligt min åsikt.
Vad trist det är när orensade rabatter och katter gör grannar till ovänner. Det är såklart lättare att skälla på kattägare än på rävar, rådjur, älgar, harar. Katter är läraktiga, så om man sprutar vatten på dem eller kastar grus eller på annat sätt gör livet surt för dem då de besöker "fel" trädgård, så kommer de säkert på besök mindre ofta. Jag uppmanar folk att göra så med min katt och jag märker själv att han blivit mer vaksam när han är ute, vilket är en bra egenskap för en utekatt.
Angående toxoplasmos så är risken rätt liten, bara ca 20 barn smittas i livmodern per år, men i exempelvis södra Sverige är ungefär 25% av 30-åriga kvinnor smittade någon gång i livet (de har antikroppar). Hur många missfall som beror på toxoplasmos vet jag inte. Toxoplasmos kan anses harmlös för folk flest, men jag tycker man bör undersöka de där beteendestörningarna som drabbade individer möjligen eventuellt kankse kunde uppvisa - det skrevs en del om det för ett par år sedan. Hur som helst, gnäll kan vara mycket konstruktivt...  ...men jag återkommer i diskussionen.
Men Guuuuuuuud vilken sjuk, långdragen, seg och knäpp debatt om ett I-lands"problem"... !!! Kan inte den här tråden bara läggas ner innan det blir för pinsamt?!?
CITAT (Virriz @ 25-06-2007, 13:12)  Men Guuuuuuuud vilken sjuk, långdragen, seg och knäpp debatt om ett I-lands"problem"... !!! Kan inte den här tråden bara läggas ner innan det blir för pinsamt?!? Men bara två dar fick den ligga för att så småningom falla i glömska, sen kom du och drog upp den i ljuset igen... Snyggt jobbat Virriz!
CITAT (Betty @ 25-06-2007, 13:49)  Men bara två dar fick den ligga för att så småningom falla i glömska, sen kom du och drog upp den i ljuset igen... Snyggt jobbat Virriz!  Förlååååååååååååååååååt  !!!!!!!! Glöm det här...
CITAT (dahla @ 22-06-2007, 10:22)  Katter ÄR INTE fria och lyder under lagar dom också... Jag tror inte det finns någon kisse som bryr sig om våra lagar.
CITAT (Kathy @ 27-06-2007, 15:35)  Jag tror inte det finns någon kisse som bryr sig om våra lagar.  Tack och lov!
Gossen Ruda
27-06-2007, 16:14
Den här tråden har minst lika många liv som (o)djuret den handlar om. Jag har väl redan sagt vad jag kan säga här men vill bara understryka en sak: TAMKATTEN HAR INTE I VÅR SVENSKA NATUR ATT GÖRA. Den har lika stor rätt att vara där som elefanter, hyenor eller lejon för att ta några exempel och gör förmodligen lika stor skada som dessa djur hade gjort om man släppte dom fria här.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2007, 17:14)  Den har lika stor rätt att vara där som elefanter, hyenor eller lejon för att ta några exempel och gör förmodligen lika stor skada som dessa djur hade gjort om man släppte dom fria här. Ja, tjosan! Det var bland det roligaste jag hört!  Katt = elefant = lika stor skada i den svenska faunan
Gossen Ruda
27-06-2007, 16:29
Skönt att kunna roa sina medmänniskor. Nu skrev jag naturen och inte faunan vilket är en viss skillnad. En elefant kan trampa ner och äta stora mängder föda precis som katterna som lär döda ca 10 miljoner fåglar per år bara i Sverige.
Varför blir kattägare som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar?
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2007, 17:29)  Skönt att kunna roa sina medmänniskor. Nu skrev jag naturen och inte faunan vilket är en viss skillnad. En elefant kan trampa ner och äta stora mängder föda precis som katterna som lär döda ca 10 miljoner fåglar per år bara i Sverige. Så du mende verkligen allvar med ditt inlägg?  Du tror på allvar att katter gör lika stor skada i NATUREN som elefanter, lejon och hyenor skulle göra?
I Australien debatteras på allvar att utrota katterna i landet, inte bara de lösdrivande vandalerna som går hårt åt den inhemska naturen (främst djur då alltså), utan även tamkatternas vara eller icke vara debatteras på fullt allvar.
Jag tycker tama katter är bra i Sverige, de håller efter möss, råttor och sorkar. De enda vilda katterna vi bör ha i landet är lokatter.
Gossen Ruda
27-06-2007, 17:32
Så fort man introducerar en art utanför sitt normala utbredningsområde brukar det bli problem, av olika storlek och dignitet. Tamkatten hör hemma i norra Afrika, låt den stanna där tillsammans med dom andra Afrikanska djuren. Det var andemeningen med mitt inlägg och som säkert dom flesta förstod.
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 17:31)  Varför blir kattägare som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar?  Ja, varför blir föräldrar som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar? Ja, varför blir hundägare som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar?
CITAT (Kathy @ 27-06-2007, 19:00)  Ja, varför blir föräldrar som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar? Ja, varför blir hundägare som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar?  Problemet, som jag ser det, med katt- och hundägare är att dessa tar det personligt om någon kritiserar katter och/eller hundar i allmänhet. Sen vad det gäller de exempel du räknar upp, så vill jag nog påstå att kattägare är exceptionellt lättstötta.
CITAT (Kathy @ 27-06-2007, 19:00)  Ja, varför blir föräldrar som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar? Ja, varför blir hundägare som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar?  Mmmm och sedan är väl frågan vem som är mest förbytt i denna tråd, kattmotståndarna eller kattägarna.... Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 19:13)  kattmotståndarna Varför anser kattägare att man är kattmotståndare bara för att man inte vill ha in andras katter i sin närmiljö? Jag har inget emot katter, däremot kattägare som inte tar sitt ansvar.
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 19:18)  Varför anser kattägare att man är kattmotståndare bara för att man inte vill ha in andras katter i sin närmiljö? Jag har inget emot katter, däremot kattägare som inte tar sitt ansvar. Enligt nuvarande lagstiftning så tar kattägare som har utekatter det ansvar lagen föreskriver och allt gnäll om detta börjar blir rätt trist tycker jag! Mvh Fenja
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 19:13)  Problemet, som jag ser det, med katt- och hundägare är att dessa tar det personligt om någon kritiserar katter och/eller hundar i allmänhet.
Sen vad det gäller de exempel du räknar upp, så vill jag nog påstå att kattägare är exceptionellt lättstötta. Jadu, det är nog inte för inte som uttrycket "curlingförälder" myntats. Har träffat några föräldrar från den kategorin och nåde dig om man ens yppar något ofördelaktigt om deras barn - även om det sen är sant. Nåja. Din erfarenhet om lättstötthet får stå för dig utifrån de kattägare du träffat. Däremot tycker jag inte att man kan dra alla kattägare/hundägare över en och samma kam.
Alltså, vi lever i en värld där en stor del av mänskligheten lever med krig, svält och sjukdomar, i en värld där den accelerande klimatförändringen och miljöförstöringen är vårt största reella hot. Sen finns det dom som tycker att ett oskyldigt, ofarligt djur som en katt är ett stort problem. Jag undrar faktiskt vilket perspektiv man har då? Gita
Gita...Grodperspektiv??
CITAT (Gita @ 27-06-2007, 19:59)  Alltså, vi lever i en värld där en stor del av mänskligheten lever med krig, svält och sjukdomar, i en värld där den accelerande klimatförändringen och miljöförstöringen är vårt största reella hot. Sen finns det dom som tycker att ett oskyldigt, ofarligt djur som en katt är ett stort problem. Jag undrar faktiskt vilket perspektiv man har då? Gita Jag kan inte göra annat än instämma. Hur ser perspektivet ut?
Gossen Ruda
27-06-2007, 19:45
Håller faktiskt med också. Hade det varit frågan om svältande i Darfur skulle grannens frispringande katt varit middagsmat för länge sen och det problemet ur vägen. Bara 9999 problem kvar att lösa sen.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2007, 20:45)  Håller faktiskt med också. Hade det varit frågan om svältande i Darfur skulle grannens frispringande katt varit middagsmat för länge sen och det problemet ur vägen. Bara 9999 problem kvar att lösa sen. Jag har svårt att tro att de svältande i Darfur håller sig med katter som husdjur.
Gossen Ruda
27-06-2007, 20:05
CITAT (Kathy @ 27-06-2007, 20:49)  Jag har svårt att tro att de svältande i Darfur håller sig med katter som husdjur.  Det var grannen till dom svältande... Det var bara ett tankeexperiment och som förhoppningsvis visar att varje region har sina problem och att man inte skall jämföra hur som helst. En del av världen har torka medans källrarna i Småland blir översvämmade. Skall inte husägarna få klaga då? Nu lämnar jag tråden åt sitt öde, blir det lite rössel här kanske jag återkommer.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2007, 21:05)  Det var grannen till dom svältande... Det var bara ett tankeexperiment och som förhoppningsvis visar att varje region har sina problem och att man inte skall jämföra hur som helst. En del av världen har torka medans källrarna i Småland blir översvämmade. Skall inte husägarna få klaga då? Nu lämnar jag tråden åt sitt öde, blir det lite rössel här kanske jag återkommer. Nej, just precis. Kanske lika bra att inte jämföra katter med elefanter heller. Tjing!
anncharlotte
27-06-2007, 21:48
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 19:18)  Varför anser kattägare att man är kattmotståndare bara för att man inte vill ha in andras katter i sin närmiljö? Jag har inget emot katter, däremot kattägare som inte tar sitt ansvar. Och varför ignoreras helt och hållet dom kattägare som faktiskt tar ansvar för sina katter och ser till att dom inte orsakar sina grannar några problem, samtidigt som dom tar hand om sina djur så att dom inte utsätts för onödig fara. Istället för att önska våra katter tillbaka till Afrika, propagera för en katthållning som visar att katter har samma värde som andra husdjur.
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 19:22)  Enligt nuvarande lagstiftning så tar kattägare som har utekatter det ansvar lagen föreskriver Men du kan väl tänka själv och sätta dig in i andras situation oavsett vad lagen säger? Som allergiker är lösspringande katter ett problem. Kan du förstå det? Eller är kattens rättigheter viktigare än mina? CITAT (anncharlotte @ 27-06-2007, 22:48)  Och varför ignoreras helt och hållet dom kattägare som faktiskt tar ansvar för sina katter /.../ Har jag gjort det?
*Stintan*
27-06-2007, 21:58
CITAT (anncharlotte @ 27-06-2007, 22:48)  Och varför ignoreras helt och hållet dom kattägare som faktiskt tar ansvar för sina katter och ser till att dom inte orsakar sina grannar några problem, samtidigt som dom tar hand om sina djur så att dom inte utsätts för onödig fara.
Istället för att önska våra katter tillbaka till Afrika, propagera för en katthållning som visar att katter har samma värde som andra husdjur. Vem har ignorerat dom kattägarna undrar jag? Tvärt om så är det väl så att alla uppskattar dessa ansvarstagande kattägare.
Bettson
27-06-2007, 22:23
Husdjur kan alltid vålla konflikter antingen det är meningen eller inte. Ofta tas det som intäkt för att klaga på folk som man egentligen inte tycker om för något annat.
Vi har själva haft en massa besvär med lösspringande katter. VÄrst var när en av dem smet in och kissade på en antik soffa. Eller när vi målade källaren och hade fönstren öppna för att färgen skulle torka. Kattkisset på betonggolvet gör att vi inte har kunnat måla golvet i det rummet ännu.
Fast vi har inte sagt ett ont ord till grannarna. Har schasat, satt på vattenspridaren osv.
Så skaffade vi hund. VI har häck runt tomten och dessutom så gjorde vi ett valptätt staket tio meter in på tomten så att hunden absolut inte skulle frestas att hoppa över av förbipasserande vänligt klappande och matande damer. Vi har lagt ner stor möda på att dressera, lära den att hålla sig på tomten till varje pris. Men Rom byggdes inte på en dag. Det har varit lång väg dit.
Nåväl förra sommaren när hon var ett år dvs nästan fullvuxen så började hon rymma, två gånger utan att vi visste anledningen. Men den fick jag så veta. Områdets större katter satt på staketet och retade hunden. När hon snällt och vänligt, för vi har lärt henne att vara vänlig mot katter, gick fram till staketet så sitter kattrackaran och örfilar henne och river henne på nosen.
Innan jag hann ut så tog det hus i h*.'e. Hundrackaren blir förbannad och hoppar över staketet och jagar katten två kvarter bort. När vi nu visste orsaken till varför hon hoppade över staketet så har vi tagit itu med detta. Inte en enda gång har hon rymt efter det.
Ändå går skitsnacket. Vår hund springer lös hela dagarna ( visst inne på vår inhägnade tomt) den skrämmer hela området, är farlig, äter katter osv. Varje ortsbo som snackar lägger på lite till för varje dag som går. Och vi är världshistoriens sämsta hundägare som har köpt en hund som vi inte ägnar oss åt. Och ändå har hunden aldrig bitit, knappt aldrig skällt på folk, aldrig hoppat upp på någon annan än famlijen, inte knuffat ikull barn och vi tar upp allt hundbajs när vi någon sällsynt gång promenerar i området.
Vi lägger ner massro med tid på vår hund.
Men nu har vi inte haft en katt inne på tomten på två år, vi kan ha altandörren öppenutan att få nerkissat i huset. Så nu ska jag kanske byta tyget och stoppningen på den antika soffa. Och kryddlandet kanske vi återplanterar.
För hunden har vi koll på, men människors skitprat kommer vi aldrig undan. SÅ jag tror nog att husdjurskonfliter ofta är något annat. Tex inflyttade outsiders.
Å nej, nu måste jag skriva igen.. Jo, även MITT HUS djur har stort värde för mig, därför vill jag tex. inte ha grannens katt rännande i huset och försöka äta upp det... (Som hände när vi bode i stan). Men det var ju bara att bomma igen huset och lida i värmen, för mina egna djurs skull! Jag lovar, inga rävar, illrar eller andra djur har någonsin funderat på att gå in (nja funderat kanske) i huset och mumsa i sig mina marsvin.
Sedan är det väl en sak vad lagen säger och en annan att visa lite hänsyn och förståelse. Jag och alla andra ryttare har vår fulla rätt att skrida fram på vägarna ivägen för alla medtrafikanter, men för allas trevnad undviker de flesta detta. Min häst blev skrämd och hoppade på en parkerad bil så att blinkers glaset gick sönder. Jag hade inte enligt lagen behövt göra något mer än säga sorry och rida vidare, men så tycker jag inte man beter sig bara för att man har lagen på sin sida!
/ Wilma marsvins mamma
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 22:58)  Men du kan väl tänka själv och sätta dig in i andras situation oavsett vad lagen säger? Som allergiker är lösspringande katter ett problem. Kan du förstå det? Eller är kattens rättigheter viktigare än mina? Har jag gjort det? Ja, jag kan förstå det, men jag kan inte förstå varför man sitter här gnäller och beklagar sig istället för att försöka påverka lagstiftarna om nu problemet är så stort. Jag är allergiker själv och anser framförallt att det är MITT problem att undvika exponering för det jag inte tål eller att medicinera så att jag kan leva utan att begränsa mig eller min omgivning. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 23:35)  Ja, jag kan förstå det, men jag kan inte förstå varför man sitter här gnäller och beklagar sig istället för att försöka påverka lagstiftarna om nu problemet är så stort. Jag är allergiker själv och anser framförallt att det är MITT problem att undvika exponering för det jag inte tål eller att medicinera så att jag kan leva utan att begränsa mig eller min omgivning. Mvh Fenja Återigen så hänvisar du till lagen... Mitt problem? I mitt eget hus så måste jag ändå kunna få leva som jag vill. Men jag ska alltså anpassa mitt liv så att mina grannars katter inte ska behöva begränsas i sina liv utan kunna gå in i mitt hem om de behagar?
Som verkligheten ser ut idag och det är den som gäller, inte borde eller vad du eller jag eller någon annan tycker så ÄR det ditt problem att hålla dörrar och fönster stängda så att katter eller andra djur inte kommer in i ditt hem, ja! Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 19:22)  Enligt nuvarande lagstiftning så tar kattägare som har utekatter det ansvar lagen föreskriver och allt gnäll om detta börjar blir rätt trist tycker jag! Mvh Fenja Det är inte olagligt att vara otrevlig, missunnsam, lögnare, etc, utom i specialfall. Däremot är det väl inte direkt bra. På samma sätt är det tillåtet för katter att gå fritt - däremot är det dåligt om katterna gör skada. Att tolka lagen bokstavligt, och tycka allt annat är irrelevant, känns rätt extremt. Jag har växt upp med katter. Som har gått helt fritt, och sovit i garage. Såvitt jag vet har de inte ställt till skada. Men om en granne upprepade gånger hade fått problem så får man ju som kattägare (anser jag) försöka motverka att katten ställer till problem. Om man tar det till extremen; om en katt strövar fritt och råkar ut för skada när någon skyddar sina kaninungar mot ett angrepp inne på en tomt så får katten skylla sig själv. Trots att katten kanske har laglig rätt att leka med kaninerna och tugga lite på dem för nöjes skull.
anncharlotte
27-06-2007, 23:25
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 22:58)  Men du kan väl tänka själv och sätta dig in i andras situation oavsett vad lagen säger? Som allergiker är lösspringande katter ett problem. Kan du förstå det? Eller är kattens rättigheter viktigare än mina? Har jag gjort det? Ja jag anser faktiskt att i dom flesta inlägg här så klumpas kattägare ihop i en grupp, en grupp som inte tar hänsyn till omgivningens önskan om att ha katter eller inte ha katter på sin tomt/i sitt hem.
CITAT (Pirum @ 28-06-2007, 00:18)  Det är inte olagligt att vara otrevlig, missunnsam, lögnare, etc, utom i specialfall. Däremot är det väl inte direkt bra. På samma sätt är det tillåtet för katter att gå fritt - däremot är det dåligt om katterna gör skada. Att tolka lagen bokstavligt, och tycka allt annat är irrelevant, känns rätt extremt.
Jag har växt upp med katter. Som har gått helt fritt, och sovit i garage. Såvitt jag vet har de inte ställt till skada. Men om en granne upprepade gånger hade fått problem så får man ju som kattägare (anser jag) försöka motverka att katten ställer till problem. Om man tar det till extremen; om en katt strövar fritt och råkar ut för skada när någon skyddar sina kaninungar mot ett angrepp inne på en tomt så får katten skylla sig själv. Trots att katten kanske har laglig rätt att leka med kaninerna och tugga lite på dem för nöjes skull. Det är sant som du skriver och om du läser hela tråden så skriver både jag och andra kattägare om vilka åtgärder vi vidtagit för "grannsämjans" skull. Men fortfarande så leder det ingen vart att sitta här och vara förbannad på kattägare, utan om man vill ha till förändringar så är det påverkan av lagstiftarna som är den verksammaste vägen att gå om det inte hjälper att prata med kattägarna man har runt om kring sig. Just den bristen på kommunikation verkar ju vara den springande punkten i den här diskussionen. Mvh Fenja
CITAT (anncharlotte @ 27-06-2007, 22:48)  Och varför ignoreras helt och hållet dom kattägare som faktiskt tar ansvar för sina katter och ser till att dom inte orsakar sina grannar några problem, samtidigt som dom tar hand om sina djur så att dom inte utsätts för onödig fara.
Istället för att önska våra katter tillbaka till Afrika, propagera för en katthållning som visar att katter har samma värde som andra husdjur. Inte ignoreras väl de, tvärt om! Heder åt dem som tar sitt fulla ansvar som djurägare. Men det är väl som med allt annat - det är de som sabbar och stör som syns mest och får mest uppmärksamhet.
CITAT (Betty @ 28-06-2007, 11:41)  Inte ignoreras väl de, tvärt om! Heder åt dem som tar sitt fulla ansvar som djurägare. Men det är väl som med allt annat - det är de som sabbar och stör som syns mest och får mest uppmärksamhet. Huvet på spiken!
Chamomille
29-06-2007, 11:47
CITAT (caprifol @ 23-04-2007, 15:08)  Plocka in dynor, sticka ned pinnar, spraya med "fy-medel", duscha med vattenslangen (hur 17 hinner man pricka en normal katt med vattenstrålen?) täcka sandlådan - men huvudfrågan återstår tycker jag:VARFÖR FÅR JAG INTE VÄLJA MITT DJURUMGÄNGE? Varför ska jag, som valt att inte ha katt, tvingas vidta dessa åtgärder? Jag håller bestämt med! Vi bor inte i stan utan lite utanför i villa med tomt. Här springer 6 katter (minst) på vår tomt, och jag tycker inte att det är ett dugg roligt. De skiter under vår veranda, i landen mm. Ska jag behöva åla mig in under en 100 m2 veranda och stoppa mer pinnar där??? Eller spraya fy (eller vad det heter) på 3000 m2? Det är inte kul å kliva i skiten eller känna lukten när man fikar på verandan. Så, varför ska vi tvingas vidta dessa åtgärder? Jag har inget emot söta katter men avföringen är inte kul.
160kvm stort hus
29-06-2007, 13:37
"Alltså, vi lever i en värld där en stor del av mänskligheten lever med krig, svält och sjukdomar, i en värld där den accelerande klimatförändringen och miljöförstöringen är vårt största reella hot. Sen finns det dom som tycker att ett oskyldigt, ofarligt djur som en katt är ett stort problem. Jag undrar faktiskt vilket perspektiv man har då? Gita "
Ok ok, nu är det slutdisskuterat i alla trådar. Eftersom vi bara får disskutera svältande barn och krig. Så lägg ner alla " vad händer med mina rosor" "Hur ska jag göra för att få liv i mina kallor" "varför gror inte sådden" och liknande.
Det räcker ju faktskt att bara ha en tråd öppen. Tänk va mycket plats och pengar odla.nu skulle spara på det!!
Så, vad tycker ni om situationen i sydafrika?
CITAT (16kvm stor balkong @ 29-06-2007, 14:37)  "Alltså, vi lever i en värld där en stor del av mänskligheten lever med krig, svält och sjukdomar, i en värld där den accelerande klimatförändringen och miljöförstöringen är vårt största reella hot. Sen finns det dom som tycker att ett oskyldigt, ofarligt djur som en katt är ett stort problem. Jag undrar faktiskt vilket perspektiv man har då? Gita "
Ok ok, nu är det slutdisskuterat i alla trådar. Eftersom vi bara får disskutera svältande barn och krig. Så lägg ner alla " vad händer med mina rosor" "Hur ska jag göra för att få liv i mina kallor" "varför gror inte sådden" och liknande.
Det räcker ju faktskt att bara ha en tråd öppen. Tänk va mycket plats och pengar odla.nu skulle spara på det!!
Så, vad tycker ni om situationen i sydafrika?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|