Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Christina i Taxinge~
Tack Gillan! wub.gif

Jag måste bara säga att jag tycker att du är värd all beundran för ditt kämpande och att lyckas hålla konsumtionen nere på 3st/dag är verkligen jättebra gjort! bravo.gif

Och till alla andra som kämpar - Lycka Till!!

Snart känns det som att de beundransvärda påhejarna är värda en egen tråd!
Ni är fantastiska - tack!!!! biggrin.gif

Boxer
Jag gör våååågen för er!

LadyG
Hejja, håll ut - ni är fantastiskt duktiga!
Aqvakul
Hallå!
Håller ni igång denna tråden ännu.
Jag trodde ni hade slutat för länge sen. whistling.gif
Netha
Länk som kan vara till hjälp när suget sätter in ... slutarökalinjen.

Nikotinplåster kan också dämpa den första tidens värsta plåga ... tveka inte att besöka Apoteket,
där får du råd om vad som kan vara lämpligast för just dig.

Heja, heja alla slutare och ni som står i startgroparna! bravo.gif rose.gif
Bettis
Jaha, hur går det för er????? kan bara berätta att jag startar idag, nu ska jag sluta röka har rökt så jäkla mycket den sista tiden så lungorna är nog svarta, så nu har jag bestämt mig idag slutar jag crying.gif
Betty
CITAT (Bettis @ 06-03-2008, 07:24) *
Jaha, hur går det för er????? kan bara berätta att jag startar idag, nu ska jag sluta röka har rökt så jäkla mycket den sista tiden så lungorna är nog svarta, så nu har jag bestämt mig idag slutar jag crying.gif

Grattis till dig Bettis som just fattat ett av ditt livs smartaste beslut! blomma.gif
Håller tummarna för dig
tettan
jajamen jag håller tummarna för dej oxå, får inte mycket gjort men vad spelar det för roll. hoppas vi får lite info om hur det går nu oxå, så vi kan peppa dej ordentligt
Boxer
Strålande! tummenupp.gif

Då gör jag vågen för dig oxkså

CITAT (tettan @ 06-03-2008, 07:49) *
jajamen jag håller tummarna för dej oxå, får inte mycket gjort men vad spelar det för roll.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Aqvakul
Har beslutat mig för att sluta snusa till helgen. Har snusat i 40 år utan avbrott!! Ska på fest på lördag och sen är det arbetsvecka nästa vecka. Efter det har jag påsklov. Kanske vore det smartare att skjuta upp det en vecka? Tänker inte trappa ner eller använda surrogat.

Tacksam för råd!
LadyG
CITAT (Aqvakul @ 06-03-2008, 08:28) *
Har beslutat mig för att sluta snusa till helgen. Har snusat i 40 år utan avbrott!! Ska på fest på lördag och sen är det arbetsvecka nästa vecka. Efter det har jag påsklov. Kanske vore det smartare att skjuta upp det en vecka? Tänker inte trappa ner eller använda surrogat.

Tacksam för råd!

*Applåderar*
Imponerande att släppa taget efter så lång tid, du har min fulla respekt.

Äta apelsin (eller citrusfrukter öht) fungerar bra för att bryta suget och är inte lika fettbildande som godis. Borsta tänderna fungerar också jättebra men är kanske inte lika praktiskt genomförbart alla gånger.

Hur ställer du dig till vanliga tuggummi, som Stimorol?
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 06-03-2008, 08:31) *
*Applåderar*
Imponerande att släppa taget efter så lång tid, du har min fulla respekt.

Äta apelsin (eller citrusfrukter öht) fungerar bra för att bryta suget och är inte lika fettbildande som godis. Borsta tänderna fungerar också jättebra men är kanske inte lika praktiskt genomförbart alla gånger.

Hur ställer du dig till vanliga tuggummi, som Stimorol?

Är inte så glad för tuggummi och hustrun tycker dessutom att jag inte kan tugga "fint", vilket hon troligen har rätt i..... giggle.gif

Men vad tror ni - Sluta i vardagen eller när man är ledig?
LadyG
CITAT (Aqvakul @ 06-03-2008, 08:39) *
Är inte så glad för tuggummi och hustrun tycker dessutom att jag inte kan tugga "fint", vilket hon troligen har rätt i..... giggle.gif

Och klubba, som kojak, rekommenderar jag inte med tanke på tandhälsan. Hm... Klurigt.

Jag skulle börja så snart som möjligt, i vardagen. När jag slutade röka vad det den lediga tiden som var jobbigast, när jag hade mindre att göra som distraherade mig från röksuget. Men det är nog individuellt, det finns säkert de osm upplevt det rakt motsatta.
Netha

Det viktigaste är att verkligen vara fast besluten om att sluta.
Vardagar kommer också efter ledigheten och det är så lätt att flytta fram datumet allteftersom.
Så var det iaf för oss.

Jag slutade tvärt efter 39 års rökande, använde 10 st plåster. Maken som både snusat och rökt på jobbet
och rökt hemma, slutade efter 40 år... helt utan hjälpmedel.

28-8 kl 21.40 är det 7 år sedan vi fimpade för gott ... har inte ångrat det en sekund.smile.gif

Önskar dig lycka till och kommer att hålla tummarna. tummenupp.gif
Aqvakul
Ok, då kör vi - inne på sista dosan!
Myosotis

Hörde om en kille som fick slut på snus i början av en fjällvandringssemester och bestämde sig för att passa på och sluta. Det gick tydligen inte så bra. Han blev fruktansvärt grinig, mådde dåligt och fick till slut springa ner till någon by där han kunde köpa snus. Så jag vet inte - kanske lättare i vardagen när man har fullt up och inte tänker lika mycket på det?
Hur som helst - LYCKA TILL Bettis och aq!
Noak
Kämpa på! Jag slutade för snart tre år sen men jag har nicotinell sugtabletter fortfarande...Tror i allafall att det är nyttigare än det paket cigarretter jag drog i mig förut..Lite billigare blir det också. Mitt mål till sommaren är att sluta med nikotin helt och hållet.
Bettis
Ja, nu har det ju gått ett antalt timmar blush.gif och det är ett jäkla tuggande, kör med nicotinell tuggumi nu har käkarna börjat bli lite stela, har nog redan fått träningsvärk i dom crying.gif tar bara ut tuggumit när jag ska stoppa in något annat whist.gif men det här ska gå denna gången, tack för uppmuntran tummenupp.gif
Betty
CITAT (Aqvakul @ 06-03-2008, 08:28) *

Tacksam för råd!

Min man började snusa när han var 14 år. En lördagsförmiddag, 34 år senare, när dosan blev tom så bestämde han sig för att inte åka till macken och köpa nytt snus. Han la bara av rakt upp och ner, använde inga nikotinhjälpmedel alls. Halstabletter har det gått en del sen han slutade, mest under de första veckorna. Han har inte haft några abstinensproblem alls, säger bara att han saknar vanan att stoppa in en prilla efter t.ex. en god middag eller ett gott fika. Men den saknaden har bleknat betydligt sen han slutade. Han har inte snusat sedan 1:a december förra året.

Generellt så tror jag att det är lättare att sluta när man jobbar, då har man ju fullt upp så man inte har så mycket tid att tänka på snuset/ciggen. Är man ledig så har man gott om tid att tänka på och sakna giftet.

När man väl har bestämt sig så är det lättare att komma förbi den krypande känslan av saknad om man intalar sig att "ilet" bara sitter i 7 sekunder, resten är bara saknad av vanan.

för dig att det ska bli lika enkelt och smärtfritt för dig att sluta som det var för min man.
tettan
jag håller tummarna för dej oxå bambumannen. tror att det är lika bra när som att sluta, det viktiga är ju att du bestämt dej, då spelar det ju ingen teater när det är
påsklov? har inte du nyss varit på semester, det låter väldigt onödigt i mina öron, har du inga elever du kan låta sitta kvar
Bettis
CITAT (tettan @ 06-03-2008, 15:03) *
påsklov? har inte du nyss varit på semester, det låter väldigt onödigt i mina öron, har du inga elever du kan låta sitta kvar

rotfl.gif rotfl.gif
Aqvakul
CITAT (tettan @ 06-03-2008, 15:03) *
jag håller tummarna för dej oxå bambumannen. tror att det är lika bra när som att sluta, det viktiga är ju att du bestämt dej, då spelar det ju ingen teater när det är

Lärare är ett lat släkte, vi jobbar så lite vi kan. Påsken kommer väldigt tidigt i år, sen blir det till att jobba på till mitten av juni.
Christina i Taxinge~
Jag hoppas det går fint för er båda två, Bettis & Aqvakul!
Håller verkligen tummarna!

Krångla inte till det - sluta NU och tänk, som tidigare sagts i den här tråden - "jag FÅR röka/snusa, men jag VILL INTE!"

Jag tvärslutade 16/11 2007 efter 43 år som nikotinist och det har gått över all förväntan bra smile.gif
Använde inhalator under en kortare tid, ca en vecka.

Nu i februari har jag varit och röntgat mina lungor på egen begäran och de var helt ok fortfarande - tack & lov!!!
Och igår köpte jag gå-stavar........var ska detta sluta!? tongue.gif

Betty
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-03-2008, 19:46) *

Krångla inte till det - sluta NU och tänk, som tidigare sagts i den här tråden - "jag FÅR röka/snusa, men jag VILL INTE!"

Jag tvärslutade 16/11 2007 efter 43 år som nikotinist och det har gått över all förväntan bra smile.gif

Nu i februari har jag varit och röntgat mina lungor på egen begäran och de var helt ok fortfarande - tack & lov!!!

Starkt jobbat Christina! tummenupp.gif
Netha
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-03-2008, 19:46) *

Grattis Christina! tummenupp.gif

Bettis ... missade att du också slutar...
Håller tummarna och önskar dig lycka till! tummenupp.gif bravo.gif
tettan
gåstavar, my good, blir det vasaloppet nästa år då?
Christina i Taxinge~
Nä nä nä!! Inget Vasalopp! ohmy.gif laugh.gif Nån måtta får det vara.....
Bettis
6 dagar idag som jag varit rökfri -fear-.gif
Aqvakul
fyra dagar utan snus - förfärligt Det enda som hindrar mig från att ge upp, är att jag aldrig skulle orka ge mig på att försöka sluta en gång till..... giggle.gif
Betty
Håll ut! Ni är jätteduktiga! bravo.gif Efter två dygn är kroppen giftfri och återuppbyggningen har kommit igång. Skulle va jättesynd att sabba det va, kämpa på ni klarar det!
Aqvakul
CITAT (Betty @ 11-03-2008, 18:14) *
Håll ut! Ni är jätteduktiga! bravo.gif Efter två dygn är kroppen giftfri och återuppbyggningen har kommit igång. Skulle va jättesynd att sabba det va, kämpa på ni klarar det!

Tack för uppmuntran, behöver det.....
Christina i Taxinge~

HÅLL I, HÅLL UT!!!!!!!!!!!!!!!!
Kunde jag, så kan ni!

Det går faktiskt att sluta - det är alldeles sant!

Ni är såååååååååå duktiga! bravo.gif tummenupp.gif yes.gif rose.gif bravo.gif
Aqvakul
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 11-03-2008, 19:43) *
HÅLL I, HÅLL UT!!!!!!!!!!!!!!!!
Kunde jag, så kan ni!

Det går faktiskt att sluta - det är alldeles sant!

Ni är såååååååååå duktiga! bravo.gif tummenupp.gif yes.gif rose.gif bravo.gif

Meeerrra meeerrra........ thanks.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Aqvakul @ 11-03-2008, 19:46) *
Meeerrra meeerrra........ thanks.gif

Du är superduktig bravo.gif Fortsätt

ingrid
Cacki
HÄPP HÄPP HÄPP HÄPP HEJA HEJA HÄPP HÄPP......!!!!!!!!!! bravo.gif yahoo.gif bravo.gif
Christina i Taxinge~

Om "suget" kommer.......drick vatten, käka morot, kolla alla kanalernas TV-program, ät en apelsin, krama kärestan, lek med katten, leta reda på nåt gott matrecept på internet (eller här på Odla!!), skriv "handla-mat-lista", ta en dusch....gör vad devil.gif som helst som bryter tankegången en stund!!
Det tar bara ett par minuter sen är suget borta!

Hejahejahejaheja!!!!!! bravo.gif smiley_small_hug.gif
Boxer
Sååååååååå duktigt!

fler tips:
Ta katten och köra
Sy och designa egna underkläder
Packa ner sig själv i en låda
Dra fram räven från bakom örat
Skicka kärleksflygplan
Röva bort någon
Ring och beställ saker, ställ många, krångliga frågor och avbeställ sen allt lite senare
Renovera möblerna, sy på applikationer och lägg mosaik
Nakentwist
Lära sig konstens alla ismer
Gör fyrkantiga hamburgare
Klappa ett får

Heja, heja! tummenupp.gif
Netha
Grattis alla slutarökare och slutasnusare!

Ni är sååååå duktiga!
Boxer
Ett paket till rök- och snusFRIA tappra odlare.
ingrid fuxwall
Mina tips är att stryka, det känns lyxigt med nystrukna underkläder whistling.gif
Att så och plantera om är också något som fungerar för mig.

ingrid
Netha
Som lycklig slutare vill jag berätta följande ...
Maken och jag har inte rökt 71.610 cigg/var på dessa 6 år 6 mån 1 vecka 5 dagar som vi varit rökfria. tummenupp.gif bravo.gif biggrin.gif
Bettis
Det är fredagen den 14 mars och jag har varit rökfri i 9 dagar ibland är det allt lite jobbigt, Ingrid jag hoppas att det går bra för dig med.
Aqvakul
inte snusat på 7 dagar - inte helt lätt faktiskt - fast nu tänker jag inte på det precis hela tiden....
Biggan_
Heja, heja, ni är sååååååååååååååååå duktiga! bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif kompiskram.gif
Cacki
Aqvakul
Tack för uppmuntran!!! kompiskram.gif
Boxer
Vart man än vänder sig så gör dom vågen och tummen upp för er. Ni är så BRA!

Christina i Taxinge~
Fy bubblan va braaaaaaa ni är!!!!!!!

Heja Heja Heja!!!!!!!!!!!!!

ingrid fuxwall
Vill man sluta röka ev. även snusa finns det mycket hjälp att få, både på VC och apotek.

Min VC skriver ut sugtabletter/plåster och då slipper man en del av momsen.

ingrid som inte röker, bara suger
Aqvakul
Tack förall support. En vecka helt utan nikotin - trodde det knappast själv.

Ledstjärnan fick jag här någonstans: "Jag kan snusa, men jag vill inte" - genialt i all sin enkelhet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon