Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Monaxe
Är fortfarande snusfri sedan oktober -08, mycket stolt faktiskt.
Men jag är inte stolt över vågen ninja.gif , visst är det tydligt så att förbränningen i kroppen förändras om man inte tillför Nikotin. Jag har inte ätit mer sedan jag slutade, men det verkar ändå som om kilona bara kommer flygande...
Nåja, ut och motionera mera! ninja.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Monaxe @ 12-01-2009, 20:56) *
Är fortfarande snusfri sedan oktober -08, mycket stolt faktiskt.
Men jag är inte stolt över vågen ninja.gif , visst är det tydligt så att förbränningen i kroppen förändras om man inte tillför Nikotin. Jag har inte ätit mer sedan jag slutade, men det verkar ändå som om kilona bara kommer flygande...
Nåja, ut och motionera mera! ninja.gif

Men fy bubblan va´ duktiga vi är allihop! bravo.gif
Grattis Monaxe!!!

Och de där hemska kilona.......*suck*
Doktorn sa att jag skulle bära dem med stolthet, men ibland är det svårt! mad.gif

Aqvakul
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-01-2009, 21:18) *
att jag skulle bära dem med stolthet, men ibland är det svårt! mad.gif

flirting.gif
Anki på Öland
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-01-2009, 21:18) *
..............Och de där hemska kilona.......*suck*
Doktorn sa att jag skulle bära dem med stolthet, men ibland är det svårt! mad.gif

Släpade på mina kilon i ung. 5 år, sen vände det och det gick att få bort dom!
Anki
Monaxe
Så stolt är jag inte, skulle hellre vara utan kilona OCH snuset.

Faktum är att idag blev jag så lessen när jag vägde mej, att maken frågade om han skulle köpa snus till mej när han var och handlade.
Jag sa självklart bestämt nej, men det svider i hjärtat när kläderna börjar att sitta åt igen, jag som just lyckats gå ner 10 kg innan snusstoppet, nu är dom snart tillbaka, ALLIHOP!!!! -cry-.gif angry.gif
Ralf
men Monaxe
spelar inte julmaten in på viktökning?? Jag har inte slutat röka men jag har ändå gått upp några kg de sista veckorna.
(men jag röker inte alls..)
Monaxe
CITAT (Ralf @ 12-01-2009, 22:34) *
men Monaxe
spelar inte julmaten in på viktökning?? Jag har inte slutat röka men jag har ändå gått upp några kg de sista veckorna.

Faktiskt inte så mycket Ralf, inte så mycket som man skulle junna tro iaf, gillar inte julmaten, äter helst bara laxen osv, inga feta inläggningar osv...
Christina i Taxinge~
ja.....jag har gått upp 11 kg.....och ALLTIHOP sitter framtill på mitten mad.gif
jag ser inte klok ut.... crying.gif

och nya kläder måste inköpas eftersom jag behöver se hyfsad ut på jobbet - det blir dyrt!
så snart det blir ljusare på kvällarna ska jag ut och motionera - har jag aldrig behövt förr, ny erfarenhet blush.gif
eftrsom jag bor mitt i skogen är det alltid för mörkt att ge sig ut när jag kommer hem från jobbet - måste nog skaffa en crosstrainer eller nåt.....

det blir som ett nytt liv när man slutar med nikotinet - på alla möjliga sätt!

tills vidare är det bara att kånka på med kilona, men det Anki skrev lät hoppfullt - tack för det! yes.gif
Azola
Tack snälla ni.... (det går fortfarande rätt så bra med hjälp av både nicotinplåster och tuggummi.) Men det känns fortfarande som om man levde i en bubbla...när blir allt som förr igen? hmmm...nikotinet talar!
Har slutat ett par ggr tidigare, men börjat efter ca 1 år igen. Nu får det emellertid räcka med dumheterna ;o)
Vet med mig ang. viktökningen, det är till viss del så (måste erkännas) att jag hellre rökte än gick upp i vikt. Nu ska jag försöka balansera med mer motion, inget extra mellan måltiderna...mer än morötter då ohmy.gif) Ja vi får se vart detta slutar! wacko.gif
Jag vet att det inte går att sluta röka samtidigt som jag håller sträng diet..får ta en last i taget ;o)
Aqvakul
CITAT (Monaxe @ 12-01-2009, 22:26) *
jag som just lyckats gå ner 10 kg innan snusstoppet, nu är dom snart tillbaka, ALLIHOP!!!! -cry-.gif angry.gif

Tyvärr har det samma inträffat för mig, samlar ihop mig för att ta itu med vikten nu....
Christina i Taxinge~
...hur ska du göra då???

Inspirera oss "tjockisar", tack!

Aqvakul
när jag gick ner 12 kg och 15 cm runt midjan hösten 2006 så bantade jag typ viktväktarna, men nu är jag lite inne på lågkolhydratlinjen - har dock inte motiverat mig ännu riktigt....
Christina i Taxinge~
hmmmm...........jag som aldrig tidigare behövt banta (snarare tvärtom...) är helt rudis på olika "metoder"!
Viktväktare har jag hört talas om och testade i somras. Jag skulle få äta 18 points/dag tror jag det var wink.gif och det gick åt pepparn efter två dagar!
"lågkolhydratlinjen".....är det GI?
Klarar inte att hålla koll på en massa grejer!
Ska jag banta måste det bli den hårda vägen - ät allt, men mindre och mer motion!
Vi kanske ska starta en "bantartråd" här på forumet och delge varandra antal hekton som försvinner! biggrin.gif

Noak
Ja! Starta en bantartråd innan vågen sprängs!
(15 kg på de dryga tre år som gått sen sista blosset...) fear.gif
Monaxe
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 13-01-2009, 21:36) *
hmmmm...........jag som aldrig tidigare behövt banta (snarare tvärtom...) är helt rudis på olika "metoder"!
Viktväktare har jag hört talas om och testade i somras. Jag skulle få äta 18 points/dag tror jag det var wink.gif och det gick åt pepparn efter två dagar!
"lågkolhydratlinjen".....är det GI?
Klarar inte att hålla koll på en massa grejer!
Ska jag banta måste det bli den hårda vägen - ät allt, men mindre och mer motion!
Vi kanske ska starta en "bantartråd" här på forumet och delge varandra antal hekton som försvinner! biggrin.gif

Jag hänger på! Så kan vi fortsätta att inspirera och motivera varandra att inte röka/snusa eller äta!!! giggle.gif
Aqvakul
Gärna en bantartråd, men helst med fokus på peppning och mattips och inte en massa jämförande av tappade hekton...
Betty
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 13-01-2009, 21:36) *
..../
/....

Vet du, jag tror det där är den vettigaste metoden av dem alla! tummenupp.gif
Monaxe
CITAT (Aqvakul @ 13-01-2009, 22:15) *
Gärna en bantartråd, men helst med fokus på peppning och mattips och inte en massa jämförande av tappade hekton...

Helt enig även här ninja.gif
Christina i Taxinge~
Jamen, då så!
Vi fortsätter i bantartråden då!?

Men man måste väl få glädjas tillsammans med nån när man lyckats gå ner litegrann....eller?
Det är ju ingen tävling!!!
Monaxe
Klart att vi måste kunna glädjas åt viktminskning, det är absolut ingen tävling. Men det vore bra med lite tips och råd, recept osv... själv tror jag mycket på ditt förslag, ät som vanligt men MINDRE MÄNGD och MER MOTION.....
Problemet tycker jag är att man är trött efter jobbet, det är mörkt när man kommer hem, då är det så himla motigt att ta sej ut att gå/springa...
Azola
Hej igen! Vill bara uppdatera och säga att det går över förväntan...bra alltså! rolleyes.gif
Har fortfarande plåster, de ska man använda minst 6 veckor enl. föreskriften.
Tuggar också nicotintuggummi då suget blir allt för påträngande. Kanske 5 om dagen.
Tycker att det går bättre så här med hjälp av dessa "medikamenter" wink.gif Jag ska trappa ner på plåster nicotinstyrkan om ett par veckor...och ännu en styrke minskning därefter.

Rökfri: 2 vec, 6 dag, 16 tim och de viktiga 6 minuterna! *fniss*
Sparat: 785,52kr, ej rökt 413 cig!!

** klart jag hänger på bantnings tråden jag också** men inte ännu blush.gif
Får ta bort en last i taget, idagsläget blir det för mycket med båda.
Kram på er alla duktiga rök/snus-fria Odlaiter kompiskram.gif
Biggan_
CITAT (Azola @ 30-01-2009, 15:33) *
Hej igen! Vill bara uppdatera och säga att det går över förväntan...bra alltså! rolleyes.gif
Har fortfarande plåster, de ska man använda minst 6 veckor enl. föreskriften.
Tuggar också nicotintuggummi då suget blir allt för påträngande. Kanske 5 om dagen.
Tycker att det går bättre så här med hjälp av dessa "medikamenter" wink.gif Jag ska trappa ner på plåster nicotinstyrkan om ett par veckor...och ännu en styrke minskning därefter.

Rökfri: 2 vec, 6 dag, 16 tim och de viktiga 6 minuterna! *fniss*
Sparat: 785,52kr, ej rökt 413 cig!!

** klart jag hänger på bantnings tråden jag också** men inte ännu blush.gif
Kram på er alla duktiga rök/snus-fria Odlaiter kompiskram.gif

bravo.gif bravo.gif bravo.gif Starkt jobbat! rose.gif
Azola
thanks.gif Biggan!
Aqvakul
CITAT (Azola @ 30-01-2009, 15:33) *
klart jag hänger på bantnings tråden jag också** men inte ännu blush.gif

Klokt resonerat! När jag slutade att snusa i mars förra året så blev det mer godis av olika slag och större mage. Möjligen är det inte barar ökat kaloriintag utan också lite förändrad metabolism som spökar. Först nu har jag kraft och motivation att ta tag i övervikten. Men nu känns det också bara så bra....
Azola
Visst är det så aqvakul...man får ta en "stor förändring" i taget.
Det är i alla fall skönt att man börjat med någon ninja.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Azola @ 30-01-2009, 16:06) *
Visst är det så aqvakul...man får ta en "stor förändring" i taget.
Det är i alla fall skönt att man börjat med någon ninja.gif

Håller alla mina två tummar för att det ska fortsätta gå bra med rökavvänjningen!!!!!!!!

Aqvakul
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 30-01-2009, 16:27) *
Håller alla mina två tummar för att det ska fortsätta gå bra med rökavvänjningen!!!!!!!!

samma här... tummenupp.gif tummenupp.gif
Anma
Jag har "smygrökt" i två år nu... men nu är det slut. Inne på andra dagen och det går hyfsat. Har inte rökt i varje fall...
Aqvakul
CITAT (Anma @ 01-02-2009, 13:04) *
Jag har "smygrökt" i två år nu... men nu är det slut. Inne på andra dagen och det går hyfsat. Har inte rökt i varje fall...

tummenupp.gif Good luck!
Aqvakul
Lycka till allihop! kompiskram.gif
Christina i Taxinge~
Heja Anma!!!!!!!! bravo.gif

Drick vatten, ät apelsiner, tugga morot, gå ut en stund, putsa spegeln på toa, vädra kläder, gör rent dörrfacken i kylskåpet........ja, gör vad fasen som helst, men rök inte när suget kommer!!!

Håller tummarna för dig!
tummenupp.gif
Azola
thanks.gif Christina och Aqvakul!

Till Anma: Lycka till du med...vi "hänger liksom i " samma division du och jag för tillfället.

Ps! man mår faktiskt bättre, luktar mycket bättre rose.gif (rosdoft?) 'fniss*
hälsan tar sig dag för dag...osv. Häng i nu ..och om det blir för jobbigt, köp nicotintuggummi eller plåster. Fortsätt, du är jätte duktig! kram
Myosotis

bravo.gif Lycka till!
Anma
Tacke tack för allt stöd!
Trodde att det skulle bli svårast att gå ut med hundarna, det är ju då jag har rökt. Men nehej, det är inne, innan jag går ut som begäret slår klorna i mig... När jag väl kommit ut är det ok ändå.

Christina i Taxinge~
CITAT (Anma @ 01-02-2009, 19:34) *
det är inne, innan jag går ut som begäret slår klorna i mig...

Typisk betingad reflex!
Den förvagas med tiden eller så får du bryta den genom att förändra nånting i "gå-ut-ritualen"
Kanske kan promenaden i sig bli en belöning istället för cigaretterna?

Jag tror inte det blir nåt stort problem för dig, men var medveten om att detta är ett sånt tillfälle som du måste "se upp" med även längre fram......

Heja på! bravo.gif
Monaxe

Lycka till! Håller alla tummar jag kan.....har varit snusfri sedan oktober (och är nu ca 8 kg tyngre...) men det är bara att fortsätta kämpa!
Bettis
Idag är det 11 månader sedan jag slutade yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif visst tänker jag på en cigg ibland men det är så himla skönt att slippa det och fy så illa folk luktar som röker whist.gif giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Bettis @ 06-02-2009, 13:42) *
Idag är det 11 månader sedan jag slutade yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif visst tänker jag på en cigg ibland men det är så himla skönt att slippa det och fy så illa folk luktar som röker whist.gif giggle.gif

tack för påminnelsen Bettis, då firar jag mina 11 månader utan snus på söndag... yahoo.gif
Azola
bravo.gif Bravo!!! det är verkligen värt att fira!!
Här går det också bra, fast bara 4 veckor ännu... shy.gif
Här i Nyköpingstrakten har det snöat idag igen, nu har vi plockat fram snöskyffeln på nytt!
Trevlig helg på er alla!
Myosotis
bravo.gif
GrönAnna
Lycka till ni som just slutat! tummenupp.gif Det kommer att gå hur bra som helst!
Jag slutade den 5/9-08 - efter 34 år - och känner mig otroligt nöjd och stolt över det. Det är kanske det bästa jag gjort för mig själv i livet. Jag har ockå gått upp ca 9 kilo och det är verkligen inte särskilt kul, men jag försöker att inte haka upp mig på det just nu. Det är, trots allt, så oändligt mycket bättre att väga lite för mycket, än att röka.
Den där länken som flera av er skrivit om - skulle man kunna få den? Det skulle vara jättekul att kunna följa hur många ciggar jag inte rökt...tack på förhand!
Jag sparar alla intjänade ciggpengar på ett eget konto och det blir snabbt rätt mycket yes.gif
Christina i Taxinge~
Grattis GrönAnna - visst är det härligt att ha slutat röka! biggrin.gif

Här är länken du efterfrågade:
Rökslutarlänk!

Just nu kan jag se att jag inte har rökt 7171st cigaretter och att jag varit rökfri i 1år 2 månader 3 veckor

Å, va nöjd jag är! wub.gif biggrin.gif

GrönAnna
Tack för länken Christina!
Jag har avstått från minst 3085 ciggar...det är rätt många yahoo.gif
Jag funderade länge på hur jag skulle belöna mig själv för att jag faktiskt klarat av att sluta. Det skulle vara något bara för mitt eget nöjes skull, något jag tycker om, som jag annars inte skulle ha unnat mig, som skulle påminna mig om att jag lyckats...kanske en resa...???
Gissa vad det blev?

Myosotis
wub.gif Vilket bra val!! Grattis!
Christina i Taxinge~
Men GrönAnna!!!!!!!!!!!!!! Vilket bra val! wub.gif wub.gif smile.gif
Vad heter h*n?
GrönAnna
Tack Christina o Myosotis, jag är själv rätt nöjd med valet av sluta-röka-symbol... yahoo.gif
Han heter Leonard och om några veckor blir vi sambo!
Här är han med kompisen farbror Albert 11 år.

Jag är kär... wub.gif
godanro
CITAT (GrönAnna @ 06-02-2009, 21:33) *
Tack för länken Christina!
Jag har avstått från minst 3085 ciggar...det är rätt många yahoo.gif
Jag funderade länge på hur jag skulle belöna mig själv för att jag faktiskt klarat av att sluta. Det skulle vara något bara för mitt eget nöjes skull, något jag tycker om, som jag annars inte skulle ha unnat mig, som skulle påminna mig om att jag lyckats...kanske en resa...???
Gissa vad det blev?

Vilken lycka att ha i famnen. kompiskram.gif

Tur att du slutade röka annars
kanske du inte haft denna dunboll.
Å vilka ögon han har. Man smälter
bara man tittar på dom smiley_small_hug.gif
Christina i Taxinge~
Men fy bubblan vilket litet godispaket han är! wub.gif

Leonard, ditt liv har en verklig mening - ge matte ett längre liv utan cigaretter!

Anma
Nu har det gått en vecka och två dagar, ärligt talat har det aldrig varit så lätt att sluta som nu.

Känns som att jag aldrig mer vill röka. Förut när jag slutat har jag fått en längtan så fort jag sett någon röka, men nu känner jag ingenting, inte ens förakt för rökaren (vilket jag gjorde förut under mina rökpauser, tror det berodde på att jag mådde dåligt över att jag så gärna ville röka och skulle då vara "bättre" genom att se ner på rökning).
Det där inom parentes har jag aldrig erkänt förr för någon, bara en sån sak! whist.gif

Blir röksugen då och då under dagen, men när jag tänker på min vän med kol går det över på en gång. Tänk att det behövdes en vän med blodig hosta för att jag ska kunna lägga av... crying.gif
Grattis till alla som hållit sig och lycka till till alla som ska sluta!
Christina i Taxinge~
Anma, jag tror du har lyckats sluta i precis en sån där perfekt fas i livet när det bara funkar jättelätt!
Så var det för mig och jag känner igen det du skriver så väl!

Visst kunde det komma suuug, men det var för det mesta enkelt att bli av med.
Nu har det gått över ett år för mig och jag har ingen längtan öht efter cigaretter och jag känner heller inget förakt för de som röker, men jag kan känna nästan sorg när jag ser tonårsflickor med cigarett i munnen crying.gif

Håll i detta, Anma - du är också en slutare! biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon