|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Myosotis
24-08-2010, 12:01
CITAT (hattstugan @ 24-08-2010, 09:09)  Nu har jag klarat av 8 veckor utan att röka!!! Har inte ens haft lust att prova så jag känner mig jätte stolt nu!
Meriona
24-08-2010, 12:06
CITAT (hattstugan @ 24-08-2010, 09:09)  Nu har jag klarat av 8 veckor utan att röka!!! Har inte ens haft lust att prova så jag känner mig jätte stolt nu!  till er som kommit med uppmuntran och stöd! Du har all rätt i världen att vara stolt! Du är grym!
Farbror Blå
24-08-2010, 12:08
Bravo=)
Biggan_
24-08-2010, 23:48
hattstugan
06-10-2010, 08:02
Nu har det gått 14 veckor utan röka!!!!
Har även lyckats få sonen att åtminstånde göra ett uppehåll i rökandet med hjälp av samma sorts tabletter jag använt mig av!
Meriona
06-10-2010, 09:04
GRATTIS, du är verkligen jätteduktig Hattstugan!
Aqvakul
06-10-2010, 13:49
Biggan_
06-10-2010, 14:08
Det är bara till att gratulera till en fin prestation! Grattis! ...kan du sedan få sonen att sluta också, så är det absolut en av de godaste gärningarna du gjort för din son!
Christina i Taxinge~
16-11-2010, 11:33
Det är knappt så jag tror det själv, men idag är det.... 3 år sedan jag slutade röka!Så fort tiden har gått?! Och så lätt det var att sluta när man lyckades tajma rätt tidpunkt! Det är därför man måste försöka sluta gång på gång tills man träffar rätt tidpunkt. Ge aldrig upp hoppet - det går att sluta och det kan t o m vara ganska lätt!
GRATTIS GRATTIS  så skööönt att vara av med skiten, i mars är det två år jag slutade och det är så himla skööönnnttt.
Christa
16-11-2010, 11:58
Att det är väldigt svårt att röka tvivlar jag inte en sekund på men den här sidan borde åtminstone ge ökad motivation till det. http://www.northerner.com/articles/Pa%20Sv...rkningar-18999/
sqrulan
16-11-2010, 12:01
GRATTIS!!!
Jag själv är stolt för jag slutade då dom flög in i tornen den 11 septemper.=0/ Tjuvrökte innan jag skulle börja i sjuan, mammas Långa Bill!!!
Anki på Öland
16-11-2010, 14:04
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 11:58)  Att det är väldigt svårt att röka tvivlar jag inte en sekund på men den här sidan borde åtminstone ge ökad motivation till det. http://www.northerner.com/articles/Pa%20Sv...rkningar-18999/Sånt ger inte ökad motivation, pekpinnar funkar tyvärr oftast tvärtom..... man blir så skärrad att man måste ta en extra cigg för att lugna nerverna...... ALLA rökare vet skadeverkningarna!
Christa
16-11-2010, 15:01
CITAT (Anki på Öland @ 16-11-2010, 14:04)  Sånt ger inte ökad motivation, pekpinnar funkar tyvärr oftast tvärtom..... man blir så skärrad att man måste ta en extra cigg för att lugna nerverna...... ALLA rökare vet skadeverkningarna! Blir lite förvånad när du kallar skadeverkningar för pekpinnar. Det trodde jag var något helt annat. Jag har i alla fall hört flera som slutat när läkaren sagt att det är en förutsättning för överlevnad.
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 11:58)  Att det är väldigt svårt att röka tvivlar jag inte en sekund på men den här sidan borde åtminstone ge ökad motivation till det. http://www.northerner.com/articles/Pa%20Sv...rkningar-18999/Funkar inte på den som inte vill eller är redo att lägga av, tyvärr. CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-11-2010, 11:33)  Det är knappt så jag tror det själv, men idag är det.... 3 år sedan jag slutade röka!Så fort tiden har gått?! Och så lätt det var att sluta när man lyckades tajma rätt tidpunkt! Det är därför man måste försöka sluta gång på gång tills man träffar rätt tidpunkt. Ge aldrig upp hoppet - det går att sluta och det kan t o m vara ganska lätt!  Grattis!!!
Christa
16-11-2010, 16:13
CITAT (Anma @ 16-11-2010, 15:47)  Funkar inte på den som inte vill eller är redo att lägga av, tyvärr. Grattis!!! Synd, jag trodde jag kunde hjälpa någon genom den sidan. Jag har i alla fall träffat många rökare som inte har en aning om att i stort sett varenda sjukdom är vanligare hos rökare. Jag har nog lite svårt att förstå hur människor resonerar ibland. En person kan vara rädd för svininfluensa och gå och vaccinera sig och samtidigt röka fast risken att bli allvarligt sjuk av det är hundratals gånger större. Fast det är klart, nikotin är ju enligt uppgift mer beroendeframkallande än heroin så det är ju inte så lätt. Det som verkligen är konstigt är att det fortfarande finns människor som börjar röka nu när det finns så mycket information att få tag på.
Aqvakul
16-11-2010, 16:37
CITAT (Bettis @ 16-11-2010, 11:37)  GRATTIS GRATTIS  så skööönt att vara av med skiten, i mars är det två år jag slutade och det är så himla skööönnnttt. Är det inte tre år i mars? Jag har för mig att du slutade röka strax innan jag slutade med snuset...
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 16:13)  Synd, jag trodde jag kunde hjälpa någon genom den sidan. Jag har i alla fall träffat många rökare som inte har en aning om att i stort sett varenda sjukdom är vanligare hos rökare.
Jag har nog lite svårt att förstå hur människor resonerar ibland. En person kan vara rädd för svininfluensa och gå och vaccinera sig och samtidigt röka fast risken att bli allvarligt sjuk av det är hundratals gånger större.
Fast det är klart, nikotin är ju enligt uppgift mer beroendeframkallande än heroin så det är ju inte så lätt. Det som verkligen är konstigt är att det fortfarande finns människor som börjar röka nu när det finns så mycket information att få tag på. Känner en person som är runt 30 år, har svår kol och lite annat, har fått 5-6 år till at leva enligt läkarna, max. Har personen slutat röka? Nej.
CITAT (Anma @ 16-11-2010, 16:39)  Känner en person som är runt 30 år, har svår kol och lite annat, har fått 5-6 år till at leva enligt läkarna, max. Har personen slutat röka? Nej. Tyvärr allt för vanligt bland KOL sjuka, när man får diagnosen ger man upp och resonerar som så, att har man redan fått diagnosen är det ändå ingen ide att sluta röka. Allt för många med KOL sitter hemma och kippar efter luft och behöver syrgasbehandling, vilket de inte kan få eftersom de fortfarande röker och det är en stor brandrisk att röka i smb med syrgastillförsel. Har jobbat som KOL sköterska i många år och kan bara bekräfta att rökningen/nikotinet är otroligt beroendeframkallande. Dessutom är sjukdomen rejält ångestframkallande (inte konstigt med tanke på andnöden) och då är det extra frestande att ta en "lugnande" cig. Sorgligt eftersatt är denna sjukdom också, det är en mycket sjuklig patientgrupp som behöver gedigna insatser från sjukvården, vilket de dessvärre inte får i den omfattning det behövs. Så ni som slutat, grattis till ett kanonjobb! Det är inte lätt att sluta röka och det är verkligen en prestation att genomföra!
CITAT (Anma @ 16-11-2010, 16:39)  Känner en person som är runt 30 år, har svår kol och lite annat, har fått 5-6 år till at leva enligt läkarna, max. Har personen slutat röka? Nej. Hur kan läkarn ha gett personen det beskedet?
CITAT (netha @ 16-11-2010, 22:19)  Hur kan läkarn ha gett personen det beskedet? Det vet inte jag.
CITAT (Anma @ 16-11-2010, 22:40)  Det vet inte jag. OK ... jag hade 32% lungkapacitet i januari 2002 men inte fick jag någon "tidsgräns" ... därför undrade jag.
Anki på Öland
16-11-2010, 22:49
Du hade kanske inte "lite annat" Netha och dessutom slutade du ju röka!
CITAT (Anki på Öland @ 16-11-2010, 22:49)  Du hade kanske inte "lite annat" Netha och dessutom slutade du ju röka! Jomenvisst har jag lite annat också ... hjärta som inte riktigt orkar med, men som inte är i akut behov av t.ex klaffbyte ... men kanske snart ... Men ... jag slutade röka!
CITAT (netha @ 16-11-2010, 22:42)  OK ... jag hade 32% lungkapacitet i januari 2002 men inte fick jag någon "tidsgräns" ... därför undrade jag.  Den här människan har en massa andra sjukdomar också, det kanske beror på det? Jag tänker inte lämna ut mer om de sjukdomarna här.
ingrid fuxwall
16-11-2010, 23:38
Om man är så sjuk att man snart ska dö i en lungsjukdom tror jag inte speciellt många slutar röka. Står man vid sidan tycker anser man givetvis att det är ett självklart beslut men personen som ändå ska dö fortsätter oftast att röka. Det är min erfarenhet.
ingrid
Meriona
17-11-2010, 20:40
Det är nog precis som du säger Ingrid, ska man ändå dö snart och känner att det enda positiva man har är cigaretter, så är det klart att man ska röka, vad spelar det för roll? egentligen.
Nu har jag läst lite här och där i tråden Finns många bra tankar att ta till sej.Det är ju inte första ggn jag försöker men var väldigt kaxig förra ggn.Nu har jag inte rökt sen i söndags kväll det är det enda som har hänt.Jag sover mycket äter godis ja även lite morötter.Jag har skrivit ut Boxers härliga vers om att inte tappa taget den sitter på insidan av köksskåpet bredvid en tabell från konsumentverker om vad olika småposter kostar/år.Rökningen leder ju i kostnad det har inte hjälpt mej än.Vet inte riktigt varför jag skriver här alltså det känns fel att säja jag har slutat röka men samtidigt är man ju en idiot om man tar en cigg nu.Men nu har det gått 43! (oj är det så många!)timmar sen!
Aqvakul
23-11-2010, 17:57
CITAT (Klint @ 23-11-2010, 17:03)  Nu har jag läst lite här och där i tråden Finns många bra tankar att ta till sej.Det är ju inte första ggn jag försöker men var väldigt kaxig förra ggn.Nu har jag inte rökt sen i söndags kväll det är det enda som har hänt.Jag sover mycket äter godis ja även lite morötter.Jag har skrivit ut Boxers härliga vers om att inte tappa taget den sitter på insidan av köksskåpet bredvid en tabell från konsumentverker om vad olika småposter kostar/år.Rökningen leder ju i kostnad det har inte hjälpt mej än.Vet inte riktigt varför jag skriver här alltså det känns fel att säja jag har slutat röka men samtidigt är man ju en idiot om man tar en cigg nu.Men nu har det gått 43! (oj är det så många!)timmar sen! "Jag kan röka, men jag vill inte" - ett genialt mantra i all sin enkelhet
Om det ändå vore så AQ! men jag kan röka men väljer att låta bli kanske är lite närmare sanningen änsålänge
CITAT (Klint @ 23-11-2010, 18:11)  Om det ändå vore så AQ! men jag kan röka men väljer att låta bli kanske är lite närmare sanningen änsålänge Mycket bra mantra det med!
Christina i Taxinge~
23-11-2010, 22:30
CITAT (Klint @ 23-11-2010, 18:11)  .....jag kan röka men väljer att låta bli kanske är lite närmare sanningen änsålänge Ett alldeles utmärkt mantra du har! Häng i nu! En timme i taget - drick vatten, käka morötter, sortera gamla foton, sätt böckerna i bokstavsordning i bokhyllan, ät apelsiner (de är jättegoda nu!)........ håll ut så länge du kan!!!
CITAT (Klint @ 23-11-2010, 17:03)  Nu har jag läst lite här och där i tråden Finns många bra tankar att ta till sej.Det är ju inte första ggn jag försöker men var väldigt kaxig förra ggn.Nu har jag inte rökt sen i söndags kväll det är det enda som har hänt.Jag sover mycket äter godis ja även lite morötter.Jag har skrivit ut Boxers härliga vers om att inte tappa taget den sitter på insidan av köksskåpet bredvid en tabell från konsumentverker om vad olika småposter kostar/år.Rökningen leder ju i kostnad det har inte hjälpt mej än.Vet inte riktigt varför jag skriver här alltså det känns fel att säja jag har slutat röka men samtidigt är man ju en idiot om man tar en cigg nu.Men nu har det gått 43! (oj är det så många!)timmar sen! 43 tim är ju jättebra! Håller tuimmar för dig! När jag äntligen lyckades sluta, tänkte jag som så att jag FÅR röka men VILL INTE. Det hjälpte mig och nu är det drygt 9 år sen sista blosset.
Tack för stödet Det känns väldigt bra (haha jaja men det känns bra )med ert stöd alltså!!
Jag vill röka men väljer att låta bli ! Alltså jag är väl annorlunda men jag skulle helst bara vilja sova,fast det är väl för att jag sover lite dåligt på natten. Än så länge går det....det gäller att ta 1timme i taget
Anki på Öland
25-11-2010, 11:23
Bravo! Jag blev tvärtom när jag slutade. Var tvungen att göra saker hela tiden, jag rensade garderober, städade på loftet, målade huset....... skulle kanske börja igen för att kunna sluta och få lite gjort......
Nej nej nej ja jag förstår att du skämtar(väl?) men du har ju gjort en hel massa ute i dag själv har jag inte kommit längre än hit
Anki på Öland
25-11-2010, 16:46
Jadå, enbart skämt, skulle aldrig komma på tanken!!
Gud va gott när/om man känner så.Mej är det synd om för tillfället saknar den där pinnen.Det känns som jag har hormonstörningar varm kall och lätt för att glad/ledsen om vartannat mest ledsen
Anki på Öland
25-11-2010, 19:50
Du fixar det - tänk det är snart en vecka!!
CITAT (Klint @ 25-11-2010, 17:29)  Gud va gott när/om man känner så.Mej är det synd om för tillfället saknar den där pinnen.Det känns som jag har hormonstörningar varm kall och lätt för att glad/ledsen om vartannat mest ledsen  Ja det kan kännas så där. Det är en vän du gjort slut med. Men tänk på att det är en falsk vän som bara vill dig ont och utnyttjar ditt beroende. Såna vänner vill man inte ha. Sörj, och när du sörjt färdigt, var stolt för att du fixade det!
Ja visst har ni rätt!! Ju längre tiden går ju dummare är man ju om man tar ett bloss Jag får röka,men väljer att låta bli!  Tack för era kloka ord de värmer
Jaha igår var det 3 år sedan jag slutade röka, jösses vad tiden går fort!! känns såååååå härligt att slippa skiten! Hoppas det går bra för er andra som nyss slutat, kan bara säga att det är värt att kämpa på!
Aqvakul
07-03-2011, 10:03
CITAT (Bettis @ 07-03-2011, 08:21)  Jaha igår var det 3 år sedan jag slutade röka, jösses vad tiden går fort!! känns såååååå härligt att slippa skiten! Hoppas det går bra för er andra som nyss slutat, kan bara säga att det är värt att kämpa på! och i morgon är det tre år sen jag slutade snusa...
CITAT (Aqvakul @ 07-03-2011, 10:03)  och i morgon är det tre år sen jag slutade snusa... Grattis på dig Aqvakul, så duktiga vi är
Aqvakul
07-03-2011, 11:25
CITAT (Bettis @ 07-03-2011, 10:53)  Grattis på dig Aqvakul, så duktiga vi är  Aspelut!
ingrid fuxwall
08-03-2011, 19:25
Det är mer än tre år sedan jag slutade röka sist - har lust att börja igen men tar ofta ett djupt andetag - har rökt min sista, hoppas jag
Christina i Taxinge~
09-03-2011, 15:57
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-03-2011, 19:25)  Det är mer än tre år sedan jag slutade röka sist - har lust att börja igen men tar ofta ett djupt andetag - har rökt min sista, hoppas jag Men Ingrid, så jobbigt det låter! Hoppas verkligen du kan fortsätta motivera dig att INTE börja igen! Du är ju egentligen suveränt duktig som lyckats låta bli i mer än tre år trots att du egentligen vill röka..... En riktig kämpe är du!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|