|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Christina i Taxinge~
08-03-2010, 22:32
CITAT (Lilla Sibirien @ 07-03-2010, 18:04)  Snälla, ge mig ett tips på hur man slutar röka!!! Och jag behöver inte gå upp i vikt. Om man är beroende av att "hålla nåt i handen" är munstycket med nikotinkapslar väldigt bra! Finns på apoteket. Tänk så bekvämt dessutom.....man behöver inte gå ut efter kaffet! Man kan sitta bland jobbkompisar och "röka" utan att de lider! Om man dröjer läääänge innan man byter kapsel så blir det förstås mindre nikotin i kroppen efter hand - vilket var meningen! Idag har jag varit rökfri i 2 år 3 månader 3 veckor - HURRA!!!!
ingrid fuxwall
08-03-2010, 22:41
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 08-03-2010, 22:32)  Om man är beroende av att "hålla nåt i handen" är munstycket med nikotinkapslar väldigt bra! Finns på apoteket. Tänk så bekvämt dessutom.....man behöver inte gå ut efter kaffet! Man kan sitta bland jobbkompisar och "röka" utan att de lider! Om man dröjer läääänge innan man byter kapsel så blir det förstås mindre nikotin i kroppen efter hand - vilket var meningen!
Idag har jag varit rökfri i 2 år 3 månader 3 veckor - HURRA!!!! Din tråd om att sluta röka var den som hjälpte mig när jag tog beslutet - en stor eloge till dig! Själv tog jag hjälp av dessa preparat och det var först häromdagen som jag skippade dem så nu slutar jag än en gång, man kan alltså blir beroende även av sluta röka hjälpmedel
Christina i Taxinge~
09-03-2010, 09:45
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-03-2010, 22:41)  Din tråd om att sluta röka var den som hjälpte mig när jag tog beslutet - en stor eloge till dig!
Själv tog jag hjälp av dessa preparat och det var först häromdagen som jag skippade dem så nu slutar jag än en gång, man kan alltså blir beroende även av sluta röka hjälpmedel Kul, Ingrid! Den här tråden verkar ha gjort susen för många när det gäller att sluta......gläder mig mycket! Men du nämner en oerhört viktig sak: att se till att INTE BLI BEROENDE av rökavvänjningsmedlen!!!!Alla som slutar borde vara uppmärksamma på detta luriga fenomen! Lycka till igen, Ingrid, med detta avslut!
Christina i Taxinge~
16-05-2010, 17:02
Idag är det 22kg och 2,5 år sedan jag slutade röka!Ska man skratta eller gråta....!?
ingrid fuxwall
16-05-2010, 18:06
För mig är det två år, två månader, 11 dagar och en ½ tum i midjan - ska skärpa mig. Fast helst av allt skulle jag ju vilja börja röka igen
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-05-2010, 19:06)  För mig är det två år, två månader, 11 dagar och en ½ tum i midjan - ska skärpa mig. Fast helst av allt skulle jag ju vilja börja röka igen Det vill inte jag, och det är skönt det. Men periodvis blir jag fortfarande röksugen. Ibland dagligen. Irriterande.
Christina i Taxinge~
16-05-2010, 20:40
CITAT (Anma @ 16-05-2010, 19:36)  Det vill inte jag, och det är skönt det. Men periodvis blir jag fortfarande röksugen. Ibland dagligen. Irriterande. Jag har inte något som helst sug efter cigaretter. Fascinerande egentligen.... Däremot har jag insett vilken underbar guldgruva det är att ösa matrecept ur internet! Jag som aaaaaaaldrig knappt brytt mig om vad jag ätit och som avskytt att laga mat tillbringar nu ansenlig tid i köket......gissa tre ggr varför jag gått upp så kopiöst i vikt! Men matintresset kom inte genast, det liksom smög sig på.....
Jag har varit rökfri i strax 8 år och 9 månader ... inte en endaste gång har jag varit röksugen. Gick upp 24 välbehövliga kilon varav jag numera saknar 8 som jag ofrivilligt tappat. Jobbar hårt varje dag för att behålla kilon jag har och förhoppningsvis lägga på några till. Apropå det här med vikten ... minns att jag för länge sedan fick ett bildspel som gick ut på... på ett ungefär ... leva och ha roligt ... eller kämpa för att bli ett vackert lik. Grattis alla ni som slutat och kämpa på ni som är i startgroparna!
Anki på Öland
17-05-2010, 10:46
Firar 10-årsjubileum den 30 maj och har heller inte kännt mig sugen på en cigg i princip sen den dag jag bestämde mig och sen upptäckte att jag hade klarat en hel dag utan att röka....... La också på mig 15 kg och efter ung. 5 år tog jag tag i vikten och gick ner 10 igen. Dom sista 5 får stanna för dom känns bra..  Tror man skall ta tag i en sak i taget, då funkar det bättre! Anki
Nu har jag varit rökfri i 7,5 dar! Vågar inte säga sluta eftersom jag var oerhört kaxig förra ggn. Men jag behöver ju gå NER i vikt!!
Jag har nog ganska dålig karaktär men lyckades sluta snusa på 1 månad och har inte varit närheten att försöka igen. Slutade i Oktober 2008. En kompis slutade röka samtidigt men hon kör fortfarande på 6-7 mg sugtabletter/dag vilket inte är mkt. Jag använder ingefära under läppen och biter av lite då o då. Kanon! Mitt tips är att ha ngn att sluta tillsammans med o diskutera allt som händer under tiden. Vi har haft oförglömliga diskussioner... Sedan våga testa att sluta. Ngt av det bästa är att jag inte föder tobaksindustrin med min surt beskattade pengar längre...
hattstugan
26-06-2010, 18:54
Har fått tabletterna Champix utskrivena nu för jag MÅSTE sluta röka! Har återigen drabbats av infektioner och får inte mera antibiotika! Så nu ber jag er andra Odlaiter om stöd för att hjälpa mig att sluta röka en gång för alla!
Meriona
26-06-2010, 19:00
Vi ska heja på så glatt som vi bara orkar hattstugan!  Vet inte vad det är för tabletter du nämner, jag slutade genom att tugga tuggummi en månad. Men det är så olika för varje person, vad som passar bäst. Håller tummarna!
hattstugan
26-06-2010, 19:29
Tack Meriona!! Kommer att behöva allt stöd jag kan få!!
Håller både tummar och tår för dig! Så klart kommer du att lyckas sluta denna gång ... det är viljan som styr ... och den ser du ut att ha.
hattstugan
26-06-2010, 23:24
Tackar för det Netha!!
har sakt i tre år att jag ska sluta röka  har fullt av Nickotinet eller vad det heter i mitt medecinskåp !men det är som om jag inte törs !förstår ni vad jag menar då ni som vill sluta eller försöker ?
Christina i Taxinge~
27-06-2010, 09:01
CITAT (hattstugan @ 26-06-2010, 19:54)  Har fått tabletterna Champix utskrivena nu för jag MÅSTE sluta röka! Har återigen drabbats av infektioner och får inte mera antibiotika! Så nu ber jag er andra Odlaiter om stöd för att hjälpa mig att sluta röka en gång för alla! Det kommer att gå bra!!!!!!!!! LYCKA TILL!
Christina i Taxinge~
27-06-2010, 09:08
CITAT (Motti @ 27-06-2010, 00:47)  har sakt i tre år att jag ska sluta röka  har fullt av Nickotinet eller vad det heter i mitt medecinskåp !men det är som om jag inte törs !förstår ni vad jag menar då ni som vill sluta eller försöker ?  Motti, gör inte så stor grej av det! Sätt upp mål - första dan ska jag inte röka före kl 12.00 - andra dan ska jag inte röka före 13.00 - tredje dan likadant - fjärde dan försöker jag låta bli före 16.00 - nästa söndag ska jag inte röka alls - nästa måndag får jag röka två cig....om jag vill..... osv Det går så länge det går! Och hur länge det än går så har du varit duktig som verkligen försökt!! Sen kan du börja om igen med nya mål! Rätt vad det är "försöker du vid rätt tidpunkt" och då är det plötsligt jättelätt att sluta Kom ihåg att det är inte farligt att försöka - det är farligt att låta bli att försöka!
Biggan_
27-06-2010, 09:51
CITAT (hattstugan @ 26-06-2010, 19:54)  Har fått tabletterna Champix utskrivena nu för jag MÅSTE sluta röka! Har återigen drabbats av infektioner och får inte mera antibiotika! Så nu ber jag er andra Odlaiter om stöd för att hjälpa mig att sluta röka en gång för alla! Jag hejar på, och håller tummar och tår jag också! Håller du bara ut den första tiden, så går det lättare för varje dag sedan! Se till att du har något att göra när suget sätter in, ät ett äpple, gå en promenad, ring en kompis, eller vad som helst som bryter suget för tillfället. CITAT (Christina i Taxinge~ @ 27-06-2010, 10:08)  Kom ihåg att det är inte farligt att försöka - det är farligt att låta bli att försöka! Vilka tänkvärda ord!
ängsvädd
27-06-2010, 11:33
CITAT (hattstugan @ 26-06-2010, 19:54)  Har fått tabletterna Champix utskrivena nu för jag MÅSTE sluta röka! Har återigen drabbats av infektioner och får inte mera antibiotika! Så nu ber jag er andra Odlaiter om stöd för att hjälpa mig att sluta röka en gång för alla! Lycka till, det klarar du  jag tycker det hjälper att ha andra "laster" istället, det finns smaskiga nyttiga saker man kan äta som godis. Sedan är det det här med sugbehovet, att ha något annat att suga på hjälper - det finns substitutcigaretter att suga på på apoteket tror jag. Att pyssla med något är bra. Lycka till, det här grejar du och du kommer att upptäcka vilket underbart liv du får när du blir fri från slaveriet. jag har varit rökfri sedan 2001 så jag vet.
hattstugan
27-06-2010, 13:32
Tack alla för er era uppmuntrande ord! Det värmer och hjälper!!
Min läkare talade skarpt om för mig att jag inte får röka 1 vecka innan operation. (Det är nästa måndag det) och inte under 1 månad efter.  Han skrev ut nikotinplåster till mig och idag morse åkte första på.  Tänker verkligen göra allt jag kan för att komma över det här beroendet så gott jag kan. Är riktigt urleda trött på att lukta rök, att kläderna luktar rök, äckliga askfat och dyra cigaretter jämt och ständigt. Vet att plåster fungerar för mig sedan innan. Det jobbiga är bara att komma förbi dom där speciella tillfällena man så gärna vill ta en cigg. Som efter maten, på morgonen, till kaffet och efter sex. Så länge jag är utomhus är det mycket lättare att låta bli för då är tankarna på annat håll och det kan gå timmar utan att jag röker eller tänker på det men när man landar framför tvn och datorn blir det svårt. Jäkla mamma som röker inne!!! grrrr Hoppas bara jag kan låta bli att stoppa allt annat i munnen istället, för gå upp i vikt är det sista jag behöver. Det räcker med dom 35kg extra jag redan har. Får försöka virka framför tvn så jag sysselsätter händerna och hjärnan. *suck* Vad dum man är att ens börja
Myosotis
28-06-2010, 09:39
CITAT (hattstugan @ 26-06-2010, 19:54)  Har fått tabletterna Champix utskrivena nu för jag MÅSTE sluta röka! Har återigen drabbats av infektioner och får inte mera antibiotika! Så nu ber jag er andra Odlaiter om stöd för att hjälpa mig att sluta röka en gång för alla! Lycka till!
Christina i Taxinge~
28-06-2010, 10:39
CITAT (TheLan @ 28-06-2010, 08:08)  Hoppas bara jag kan låta bli att stoppa allt annat i munnen istället, för gå upp i vikt är det sista jag behöver. Det räcker med dom 35kg extra jag redan har. Får försöka virka framför tvn så jag sysselsätter händerna och hjärnan. *suck* Vad dum man är att ens börja  Skaffa dig cigarettmunstycke med nikotinampuller på Apoteket! Då kan du "sitta inne och röka"! Händerna får nåt att göra och det känns så lyxigt att t ex kunna stanna kvar inne med arbetskamraterna på fikarasten och inte behöva gå ut och röka. Jag hade sånt munstycke + ampuller, men för mig räckte det att ha i fickan "ifall att...."
Biggan_
28-06-2010, 23:32
CITAT (hattstugan @ 27-06-2010, 14:32)  Tack alla för er era uppmuntrande ord! Det värmer och hjälper!!  Hur går det?
hattstugan
28-06-2010, 23:36
Det går framåt! From nu är det slutrökt totalt sett! Har tom hostat på mig en muskelinflammation så NU ÄR DET NOG!
Tabletterna hjälper otroligt bra också!
Biggan_
28-06-2010, 23:39
CITAT (hattstugan @ 29-06-2010, 00:36)  Det går framåt! From nu är det slutrökt totalt sett! Har tom hostat på mig en muskelinflammation så NU ÄR DET NOG!
Tabletterna hjälper otroligt bra också! Härligt!
hattstugan
28-06-2010, 23:43
Ja nu är det barra framåt som gäller!!
jag har verkligen undvikit denna tråden för jag jobbar på att sluta röka än  men sen vi flyttade ut på landet röker jag bara ute och har skurit ner på det ganska krafftigt,men jag vill sluta men vill inte höra talas om det alls så det så  ja ni vet !alla som tjatar hela tiden det står en upp i halsen bara man fick ta beslutet själv all sin da!de värsta antagonisterna är dom som rökt själva dom vill man inte ta en diskution med alls.Men som sagt jag jobbar på det och vill ta det beslutet själv utan tjat från andra .Man blir som en barnunge helt trottsig mot alla som tjatar om att man ska sluta röka,låt oss vara ifred och ta beslutet själva alldeles på eget bevåg .  Grattis föresten till er som fixat sluta
Biggan_
28-06-2010, 23:45
CITAT (hattstugan @ 29-06-2010, 00:43)  Ja nu är det barra framåt som gäller!! Rätt inställning, hälften vunnit!
Efter 40 år som rökare (tyvärr) så vet man hur ni känner er, jag har varit rökfri i två år och tre månader, visst känner jag ibland oj jäklar just nu skulle det vara gott med en cigg, men tyvärr har jag inga så då är det bara att göra något annat så var lusten över.... man har ju sina speciella stunder då det faktiskt var gott, de sista åren rökte jag nästan en paket om dagen och av de ciggarna var kanske två eller tre "goda att röka" resten gick på vana att bara tända en.. jag trodde ju att om man rökte ute vilket jag alltid gjorde så luktade man inte så illa, det blåste iaf bort ganska fort  skitsnack!!!! gick på IKEA i förra veckan. gick förbi en gubbe med skinnjacka och tviiii vale så han luktade, förmodligen rökte han i bilen med rutan 1cm nere så det satt ju i kläderna och jackan  , nu var det ju inte därför som jag slutade, har nog skrivit om det tidigare men när min pappa (dog förra året  ) låg inne så gick det runt folk med rullator och en syrgastub och med slang i näsan, de gick några steg sedan fick dom stanna och vila, rökare!!!  jösses det borde jag ha sett för många år sedan, då tänkte jag att nä så i helsike heller att jag ska gå där på det sättet (riktikt skrämmande var det) bara för dessa jäkla ciggarnas skull så då var jag verkligen MOTIVERAD och efter detta förstår jag att om du inte vill längst in i dig så går det inte. du måste vilja med hela dig  annars går det aldrig. Skulle jag känna suget idag tänker jag bara på dom stackarna som gick där, vi ska inte tala om däras hosta  , då är det inte svårt att sluta. Nu tycker jag att det är jäkligt skönt att slippa springa ifrån och röka jämt. Ta tag i er om ni vill sluta så går det, från en som vet  LYCKA TILL!!!  (men man måste vilja jäkligt mycket själv)
Fast det finns dom som slutat som tycker det luktar jättegott med rök ändå de slutat !
hattstugan
29-06-2010, 00:00
JA! Motti jag har tagit detta beslut efter en det senaste halvårets ständiga infektioner! Men har tidigare känt precis som du och reagerat som en tjurig unge! Med ATT JAG KAN SJÄLV! Men de här tabletterna hjälper verkligen redan efter ett par dagar! Du har allt stöd du behöver här bara DU bestämmer dig!
Aqvakul
29-06-2010, 00:03
Lycka till  från en som varit nikotinfri sen mars 2008, efter 40 års missbruk...
Hattstugan !jag kan inte äta dom tabeltterna som du fick så där stupar det direkt,jag måste hitta andra vägar och det är inte lätt när man rökt så länge som jag gjort,närmare bestämt 42 år utom när jag fick barn då rökte jag inte.
hattstugan
29-06-2010, 00:04
Tack! Kommer att behöva allas stöd! Har rökt "bara" i 36 år!
Jag är imponerad av alla som försöker sluta
hattstugan
29-06-2010, 00:12
Ja det är jag också! Man kan om man vill sägs det! Men jag tänker inte säga att du ska sluta för att jag känner att jag ska! Du har mitt stöd vad du än beslutar i frågan om att röka eller ej!
Har man haft Panikångest förut kan man inte äta dom tabltterna tyvär dom kan framkalla det igen.Önskar att det inte hade varit så,längesedan jag hade det men man kan inte äta dom pillrerna då.Skitt ! hade varit god hjälp helt klart
CITAT (hattstugan @ 29-06-2010, 01:12)  Man kan om man vill sägs det! Ja det var just det, man kan om man vill men om man inte vill längst inne då går det inte. Det är när man slår näven i bordet och säger att nu räcker det. Ni ska bara veta hur många gånger jag "försökt" sluta men då har det nog varit omgivningen som har velat det och inte jag inerst inne, jag och ni hörde Aqvakul det ÄR INTE LÄTT!!!!! först måste man vilja själv.....om ni vill, om ni verkligen vill så bestämm er att det räcker nu.... Lycka till och vill ni ha hjälppppp så säg till vi på Odla hjälper er så gott vi kan
Christina i Taxinge~
29-06-2010, 08:13
Jag säger som jag sagt förut: DET ÄR LÄTT ATT SLUTA RÖKA!Det gäller bara att sluta vid rätt tidpunkt! Och man vet inte i förväg när det är rätt tidpunkt alltså får man prova att sluta med jämna mellanrum. En timme här, en timme där, en hel dag ibland, kanske t o m två dagar. Sluta att klaga på dig själv när du faller tillbaks till rökande! Var glad för de cig du lyckades hoppa över istället. Och alla besserwissrar som ska tala om för en att man måste sluta röka..... Finns det tröttsammare människor?! "Vadå sluta röka? Är det farligt, säger du??  Tänk det hade jag ingen aaaaaaning om!  ".....brukade jag säga. (finns det nån här som vet med sig att den brukar tjata på folk om att sluta röka = sluta tjata! det hjälper inte!) Plötsligt upptäcker du att du försöker sluta vid rätt tidpunkt och det går så bra!!!!
Aqvakul
29-06-2010, 08:57
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 29-06-2010, 09:13)  Jag säger som jag sagt förut: DET ÄR LÄTT ATT SLUTA RÖKA!Det gäller bara att sluta vid rätt tidpunkt! Och man vet inte i förväg när det är rätt tidpunkt alltså får man prova att sluta med jämna mellanrum. En timme här, en timme där, en hel dag ibland, kanske t o m två dagar. Sluta att klaga på dig själv när du faller tillbaks till rökande! Var glad för de cig du lyckades hoppa över istället. Och alla besserwissrar som ska tala om för en att man måste sluta röka..... Finns det tröttsammare människor?! "Vadå sluta röka? Är det farligt, säger du??  Tänk det hade jag ingen aaaaaaning om!  ".....brukade jag säga. (finns det nån här som vet med sig att den brukar tjata på folk om att sluta röka = sluta tjata! det hjälper inte!) Plötsligt upptäcker du att du försöker sluta vid rätt tidpunkt och det går så bra!!!! 
Myosotis
30-06-2010, 08:43
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 29-06-2010, 09:13)  ...(finns det nån här som vet med sig att den brukar tjata på folk om att sluta röka = sluta tjata! det hjälper inte!)... Jag brukade tjata på mina föräldrar förr, men det slutade jag med för flera år sen. Pappa slutade tvärt för ett tag sen och började sen igen. Jag kan inte hjälpa att jag oroar mig otroligt mycket för dem och känner mig skyldig för att jag inte kan hjälpa dem att sluta.
Christina i Taxinge~
30-06-2010, 11:09
CITAT (Myosotis @ 30-06-2010, 09:43)  Jag brukade tjata på mina föräldrar förr, men det slutade jag med för flera år sen. Pappa slutade tvärt för ett tag sen och började sen igen. Jag kan inte hjälpa att jag oroar mig otroligt mycket för dem och känner mig skyldig för att jag inte kan hjälpa dem att sluta.  Vilket bara bevisar att din pappa tänker på rökningen, vill sluta. Gläd dig åt de cig han inte rökte under upphållet! Börja inte tjata igen.....:-) Men visa att du blir glad när han håller upp - för han kommer att försöka igen! Ingen annan kan hjälpa en rökare att sluta röka - det måste man fixa själv! Du ska absolut inte känna dig skyldig till nånting för att dina föräldrar röker. Ge dem inte dåligt samvete för nåt sånt, då kanske de tröströker mer! Men som sagt; visa att du blir glad och peppa dem lite när de försöker!!
Chamomille
30-06-2010, 11:56
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 29-06-2010, 09:13)  Jag säger som jag sagt förut: DET ÄR LÄTT ATT SLUTA RÖKA!Det gäller bara att sluta vid rätt tidpunkt! Och man vet inte i förväg när det är rätt tidpunkt alltså får man prova att sluta med jämna mellanrum. En timme här, en timme där, en hel dag ibland, kanske t o m två dagar. Sluta att klaga på dig själv när du faller tillbaks till rökande! Var glad för de cig du lyckades hoppa över istället. Och alla besserwissrar som ska tala om för en att man måste sluta röka..... Finns det tröttsammare människor?! "Vadå sluta röka? Är det farligt, säger du??  Tänk det hade jag ingen aaaaaaning om!  ".....brukade jag säga. (finns det nån här som vet med sig att den brukar tjata på folk om att sluta röka = sluta tjata! det hjälper inte!) Plötsligt upptäcker du att du försöker sluta vid rätt tidpunkt och det går så bra!!!!  Så bra skrivet!  Har ett praktexempel på en som tjötar heeela tiden. Min pappa... Suck. Så fort det luktar rök någonstanns så gnäller han högt och ljudligt  Pinsamt..
hattstugan
30-06-2010, 13:21
Mmm gnällande fäder är inte kul precis! Har en sådan far jag med!
Är nu inne på andra dagen utan cig! Det funkar bra även om någon röker i min närhet!
Det känns så bra att inte röka nu iaf!
Chamomille
30-06-2010, 13:26
CITAT (hattstugan @ 30-06-2010, 14:21)  Mmm gnällande fäder är inte kul precis! Har en sådan far jag med!
Är nu inne på andra dagen utan cig! Det funkar bra även om någon röker i min närhet!
Det känns så bra att inte röka nu iaf!
Biggan_
30-06-2010, 13:31
CITAT (hattstugan @ 30-06-2010, 14:21)  Mmm gnällande fäder är inte kul precis! Har en sådan far jag med!
Det känns så bra att inte röka nu iaf!  Första steget taget! Bravo!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|