|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Christina i Taxinge~
27-07-2008, 17:47
Idag är det 8 månader och 11 dagar sedan jag slutade röka. Det har gått nästan larvigt bra Visst har det funnits "sug" mellan varven, men mycket mindre än jag fruktade.... Just nu känns det helt självklart at jag aldrig mer kommer att röka! (men vem vet....  ) Hur går det för alla övriga slutare? Och alla ni som "funderar på att sluta" - gör det! Kanske redan ikväll? Prova åtminstone!
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 27-07-2008, 18:47)  Idag är det 8 månader och 11 dagar sedan jag slutade röka. Det har gått nästan larvigt bra Visst har det funnits "sug" mellan varven, men mycket mindre än jag fruktade.... Just nu känns det helt självklart at jag aldrig mer kommer att röka! (men vem vet....  ) Hur går det för alla övriga slutare? Och alla ni som "funderar på att sluta" - gör det! Kanske redan ikväll? Prova åtminstone! Grattis Christina! Imorron kl. 21.40 är det 6 år 11 mån sedan jag fimpade min sista. Har aldrig någonsin ångrat mitt stopp.
ingrid fuxwall
27-07-2008, 21:55
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 27-07-2008, 18:47)  Idag är det 8 månader och 11 dagar sedan jag slutade röka. Det har gått nästan larvigt bra Visst har det funnits "sug" mellan varven, men mycket mindre än jag fruktade.... Just nu känns det helt självklart at jag aldrig mer kommer att röka! (men vem vet....  ) Hur går det för alla övriga slutare? Och alla ni som "funderar på att sluta" - gör det! Kanske redan ikväll? Prova åtminstone! Men det är jobbigt att sluta röka och jag har lust att börja om varje dag men det är snart 5 månader sedan jag slutade och jag har inte för avsikt att börja om med dumheterna men vill bara påpeka att det är jobbigt väldigt länge - kanske livet ut
Christina i Taxinge~
27-07-2008, 22:06
Men Ingrid, jag tror att det är väldigt olika med "jobbigheten"..... Under de 43 år jag rökte försökte jag sluta mååånga ggr och jag håller med dig - det var JOBBIGT och jag klarade inte att sluta.
Men så plötsligt! var det LÄTT att sluta! Vad hände? Inte vet jag! Men just därför tycker jag att man ska försöka & försöka - plötsligt kanske det går hur lätt som helst!
Du som röker idag - testa åtminstone att se hur länge du kan hålla upp mellan cigaretterna:-)
Biggan_
28-07-2008, 11:47
 .........................osv..... Mängder av applåder till er, det ÄR tufft och jobbigt men det går! Får nog ge mej själv en applåd också  , det är drygt 3 år o 8 månader sen jag slutade. Jag kan fortfarande känna sug ibland, men då tänker jag som så att skulle jag ta en endaste en cigg och jag trillar dit så är hela den här jobbiga tiden man haft till ingen nytta och man får börja om igen! Så håll ut!!! Suget går rätt fort över ändå tycker jag.
Nån från Odla som ej klarar av det hela?? http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=...t&from=menuCITAT Publicerad 28 juli Rånare tvingade förare köra flera mil Flera personer rånade en lastbil med cigaretter i centrala Örebro vid lunchtid på måndagen, uppger Svt Tvärsnytt. Rånarna hotade lastbilschauffören med kniv och tvingade honom att köra flera mil ut från staden. Vid Örebro flygplats tryckte rånarna ner föraren på marken och lastade sedan om cigaretterna till andra fordon. Enligt lastbilschauffören bar två av rånarna munkjackor och solglasögon. Chauffören skadades inte fysiskt i samband med rånet.
Christina i Taxinge~
28-07-2008, 21:15
Då har 5 månader gått sedan jag slutade (känns som 5 år  ) suget kommer med jämna mellanrum, men jag vill INTE börja igen
Håll uuut!! Ni är så duktiga.
Aqvakul
07-08-2008, 10:42
Passerade oxå 5 månader utan nikotin idag - sista månaden har gått bäst, fast mkt halsttabletter har det blivit.......
dalkullan
31-08-2008, 15:45
vad roligt att läsa om lyckade resultat i kampen mot nikotinet. själv ska jag börja min imorgon. kamp alltså... hoppas att ni kan peppa mig lite, jag kommer säkerligen att behöva det... jag bestämde datum i början av sommaren, och imorgon är det alltså dags efter 30 års rökning. nu har jag gett tobaksdirektörerna nog med pengar, jag behöver dem bättre själv!! dessutom vill jag inte utsätta min kropp för detta längre, basta!! idag är jag tuff...få se hur det är imorgon... ha en bra dag alla !!!!!! P.S. jag kommer till o från att blogga om mitt rökstopp. länk till denna blogg är http://logg.slutarokalinjen.org/startSidanmin signatur där är "sigrid" titta gärna in...
Aqvakul
31-08-2008, 15:48
Lycka till dalkullan! Jag håller alla tummar jag har. Tänk: Jag kan röka, men jag vill inte!
dalkullan
31-08-2008, 15:53
tack Aqvakul , dina ord värmer! jag kan röka, men jag vill inte. ja, så är det ju. egentligen.
Biggan_
01-09-2008, 11:57
Håller också tummarna och hejar på!  ...och en styrkekram Kika in här när du behöver peppas, finns nästan alltid någon till hands när det behövs! Hur går det för er andra då?
Aqvakul
01-09-2008, 12:04
Heja Dalkullan! Det är värst i början.
På söndag så har jag varit utan nikotin i ett halvår, efter att ha snusat i 40 år! Det går faktiskt oroväckande lätt nu.
Myosotis
01-09-2008, 20:48
Heja Dalkullan!! Grattis Aq till snart ett halvår, det är ju jättebra!
Lycka till dalkullan!
Här hålls alla tummar ... firade själv 7 fria år i onsdags ... det efter 39 rökarår.
Inga från Närke
02-09-2008, 20:51
Grattis till alla ni som lyckats sluta inkluderar även mig själv. Man måste berömma sig själv lite ibland också för att man orkar ta tag i dessa ovanor man skaffade sig i ungdomsåren. Har rökt i ca 45 år och var uppe i ca 15-20 cigg/dag men den 14 januari sade kroppen ifrån efter en riktig lunginflamation och konstaterad kol så det var droppen som gjorde att jag slutade. Hade ju inget annat att välja på. Sedan den 13 januari 2008 har jag då varit rökfri och det med hjälp i början av plåster men bara någon vecka. Min sambo slutade ca en månad senare med hjälp av Campix. Han har rökt ungefär lika länge men var uppe i ca 30 cigg/dag och han är också rökfri idag. Det är en stor bedrift när båda slutar också p.g.a. av eventuella humörsvängningar m.m. men det har gått över förväntan bra och nu börjar det avtag detta rökbegär men ibland längtar man, då är det bara att hitta på något annat att göra. Har klarat vikten också som ibland är ett skäl för att inte sluta röka, för de flesta brukar gå upp i vikt när ämnesomsättningen ändras men p.g.a att jag började äta lite nyttigare mat också så har det inte blivit mer än de 3 kg jag gick ner när jag låg på lasarettet från den 14 jan. och 2 veckor framåt som jag har fått tillbaka nu under semestern, men de ska bort igen. Lycka till ni som håller på och till er som funderar på att sluta hoppas det går bra.
Aqvakul
07-09-2008, 12:17
Passar på att gratta mig själv för att jag klarat ½ år utan nikotin
Myosotis
07-09-2008, 12:22
Grattis!!!
stennie
08-09-2008, 09:16
Grattis alla ni som har lyckats! Och till er som kämpar....ge inte upp, för varje dag blir det lite lättare.....
Själv har jag varit nikotinfri i drygt 2 år. Visst känner jag ett sug ibland....men jag kommer aldrig att börja igen!
CITAT (stennie @ 08-09-2008, 10:16)  Själv har jag varit nikotinfri i drygt 2 år. Visst känner jag ett sug ibland....men jag kommer aldrig att börja igen! 2 år Grattis  i lördags var det 6månader och det knallar på.
Grattis till er som lyckas, jag önskar att det vore lika enkelt att sluta nu som det var för drygt 11 år sedan (då höll jag upp i drygt 10 år), men icke. Nu röker jag drygt 10 cigaretter om dagen, men då rökte jag tre paket och slutade tvärt, nu känns det svårare
Biggan_
08-09-2008, 10:41
Grattis till er som lyckats! ...och kämpa, kämpa, kämpa på ni som har det tufft, det är värt det!
Den 6 mars 2008 slutade jag att röka, idag är det 7 månader sedan...... Gud så duktig jag är
Aqvakul
06-10-2008, 16:28
två dar kvar till 7 månader utan snus - varit helt nikotoinfri efter 40 års snusande - är faktiskt lite stolt över mig själv......
Chamomille
06-10-2008, 16:34
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2008, 17:28)  två dar kvar till 7 månader utan snus - varit helt nikotoinfri efter 40 års snusande - är faktiskt lite stolt över mig själv......
två dar kvar till 7 månader utan snus - varit helt nikotoinfri efter 40 års snusande - är faktiskt lite stolt över mig själv...... Undrar om du inte ska börja snusa igen. Du skriver dubbelt
Aqvakul
06-10-2008, 17:06
CITAT (Chamomille @ 06-10-2008, 17:34)  Undrar om du inte ska börja snusa igen. Du skriver dubbelt  kanske är som att "se dubbelt"..... (uppkopplingen är så fruktansvärt seg idag och jag hade gett upp och tryckte en gång till på skicka...)
Biggan_
08-10-2008, 10:12
titti49zon6
08-10-2008, 14:50
Heja vad duktiga vi är  , nu är det 4 1/2 månad sen jag slutade och det går över förväntan bra, sällan att jag känner nåt sug numer. Jag har rökt 45 år så lite lik Bettis bild är jag nog  fast utan cigg
CITAT (titti49zon6 @ 08-10-2008, 15:50)  Heja vad duktiga vi är  , nu är det 4 1/2 månad sen jag slutade och det går över förväntan bra, sällan att jag känner nåt sug numer. Jag har rökt 45 år så lite lik Bettis bild är jag nog  fast utan cigg Såå himla duktiga ni är! Ni är värda varsin [attachment=25470:hooray.gif] hela bunten!
ingrid fuxwall
08-10-2008, 19:01
CITAT (Betty @ 08-10-2008, 17:33)  Såå himla duktiga ni är! Ni är värda varsin [attachment=25470:hooray.gif] hela bunten!  Du också
Vad ni är duktiga allihop!
Har varit rökfri drygt tre år nu, men fortfarande finns begäret där...
Nu behöver jag all peppning jag kan få! Har inte snusat på en hel vecka.....och abstinensen river i mej! Är tom röksugen fast det är 17 år sedan jag slutade att röka och började snusa istället. ANvänder lite papper att stoppa under läppen bara för att få "känslan", har ni några andra tips?
Vill inte använda Onico eller något liknade eftersom det innehåller socker och tänderna behöver inte utsättas för det oxå. Nicotinersättningmedel fungerade så där tyckte jag...fick mest klåda av plåstren och sugtabletterna blev bara slemmiga.....
Har ni tips å goda råd...så fram med dom nu!!!!! Jag tom drömmer om snus just nu....
Aqvakul
26-10-2008, 13:54
Jag slutade ju tvärt 7 mars - det var ett litet helvete särskilt den första månaden Ärligt talat så tror jag inte på en massa knep utan det är bara viljekraft det hänger på - "Jag kan snusa, men jag vill inte" ......
Maggan H
26-10-2008, 13:57
Tuggummi kanske? Har aldrig snusat men däremot rökte jag i många år, det är 14 år sen jag slutade och jag skulle inte få för mig att ta ett bloss igen. Men det finns faktiskt ett nikotinfritt snus baserat på örter i likadana engångspåsar, om du vill kan jag fråga maken vad det hette, han köpte några dosor på Gotland i somras. Dyrt var det kommer jag ihåg i alla fall.
CITAT (Maggan H @ 26-10-2008, 13:57)  Tuggummi kanske? Har aldrig snusat men däremot rökte jag i många år, det är 14 år sen jag slutade och jag skulle inte få för mig att ta ett bloss igen. Men det finns faktiskt ett nikotinfritt snus baserat på örter i likadana engångspåsar, om du vill kan jag fråga maken vad det hette, han köpte några dosor på Gotland i somras. Dyrt var det kommer jag ihåg i alla fall. Är det inte det som innehåller en hel del socker då? Socker vill jag inte gärna ha mer av... Behövde du ingenting Aqvakul? slutade tvärt av bara? Maken försöker att göra exakt likadant....kanske är enda sättet. Nåväl, nu har vi gjort en snusfri vecka tillsammans, ingen skilsmässa i sikte ännu...
GrönAnna
26-10-2008, 14:51
Hej, är själv rökfri sedan 7 veckor - äntligen! Efter 34 års rökning, trodde jag knappast att jag skulle kunna sluta, men det gick! Jag använder plåster och kombinerar med tuggummi för att slippa det där värsta suget, som ju ökar risken att ta ett bloss. Alla studier visar att man har större chans att lyckas med nikotinhjälpmedel, så det finns ingen anledning att känna sig mindre duktig för att man använder dem. Detta har hjälpt mig: Jag har aldrig gillat tuggummi - har svårt för att tugga o blir trött i käkarna - men nu köper jag Nicotinell 2mg mint, stoppar i munnen tuggar 3-4 tugg och sen lägger jag det som en prilla under läppen. Efter en stund flyttar jag det till ena kinden, sen den andra osv. Det "hugger" till sådär lite skönt efter en stund, och det gillar jag. Samtidigt håller det munnen upptagen, och det är väldigt bra för mig, som annars vill stoppa allt jag kommer över i munnen...gick upp 4kg de första 4 veckorna, så det känns lite nervöst. Angående plåster: prova en annan plåstersort, finns flera olika märken o man kan vara känsligare för en sort. De genomskinliga kliar inte alls på mig, men det gjorde de andra sorterna. Prova också att sätta plåstret på ngt annat ställe, och se till att variera placeringen, så att inte samma ställe blir utsatt hela tiden. Lycka till! Tänk på att du redan gjort det värsta - första veckan.  Edit: Nicotinell är sockerfria, innehåller sorbitol.
Aqvakul
26-10-2008, 14:54
CITAT (Monaxe @ 26-10-2008, 14:28)  Behövde du ingenting Aqvakul? slutade tvärt av bara? Maken försöker att göra exakt likadant....kanske är enda sättet. Nåväl, nu har vi gjort en snusfri vecka tillsammans, ingen skilsmässa i sikte ännu... Det ska vara svårt, krångla inte till det... Du är ju ett sjutusan till fruntimmer, visst kommer du att klara det....
Myosotis
26-10-2008, 16:15
DragonLady
26-10-2008, 18:44
HEJA ALLA FRISKT HUMÖR... DET E DET SOM SUSEN GÖR!!!
Själv är jag en Colaoman men har kunnat avhålla mig över två veckor nu utan en enda liten sipp..
Aqvakul
26-10-2008, 19:56
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 18:44)  [/color] Själv är jag en Colaoman men har kunnat avhålla mig över två veckor nu utan en enda liten sipp.. [/size][/font] Bra jobbat!
En hel vecka utan snus nu, nu gäller det att ta en vecka i taget...Mycket papper upptryckt under läppen och envishet, så ska det väl gå...
Maggan H
27-10-2008, 16:02
CITAT (Monaxe @ 26-10-2008, 14:28)  Är det inte det som innehåller en hel del socker då? Socker vill jag inte gärna ha mer av...
Behövde du ingenting Aqvakul? slutade tvärt av bara? Maken försöker att göra exakt likadant....kanske är enda sättet. Nåväl, nu har vi gjort en snusfri vecka tillsammans, ingen skilsmässa i sikte ännu... Nej, enl innehållsdeklarationen inget socker, några E-saker finns det i med det är ingenting jämfört med tjära och nikotin.... Gotlandssnus
Biggan_
28-10-2008, 10:49
CITAT (Monaxe @ 26-10-2008, 20:42)  En hel vecka utan snus nu, nu gäller det att ta en vecka i taget...Mycket papper upptryckt under läppen och envishet, så ska det väl gå...  Jag vet någon som slutade snusa med hjälp av små lagom skivor rå ingefära som fick bästa snusplatsen under läppen! Det skulle tydligen ge liknande sting som en pris!
 BÅDE du och maken?? Modigt! Lycka till!! Papper under läppen?? Har du inte gasväv över
Aqvakul
28-10-2008, 11:27
CITAT (Wilmer @ 28-10-2008, 11:17)   BÅDE du och maken?? Modigt! Lycka till!! Papper under läppen?? Har du inte gasväv över  Ett litet foto med det där pappret under läppen hade uppskattats....
CITAT (Maggan H @ 27-10-2008, 16:02)  Nej, enl innehållsdeklarationen inget socker, några E-saker finns det i med det är ingenting jämfört med tjära och nikotin.... GotlandssnusSka kolla upp det Maggan ! Tack för tippset. Alla andra tips mottages tacksamt. Nu har abstinenshuvudvärken satt igång oxå....tror jag stoppar huvet i frysen en stund, och laddar in med med gasväv/papper under läppen... CITAT (Biggan_ @ 28-10-2008, 10:49)  Jag vet någon som slutade snusa med hjälp av små lagom skivor rå ingefära som fick bästa snusplatsen under läppen! Det skulle tydligen ge liknande sting som en pris!  Ska genast köpa ingefära!
 Gör något lagom pyssel så du får annat att tänka på!! Något riktigt kul. Åk och shoppa lite, något du kan belöna dig med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|