|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
CITAT (Olle A @ 07-02-2010, 15:49)  Måste bara säga att jag verkligen uppskattar alla fina vinterbilder i den här tråden!  Håller verkligen med dig Olle! Helt fantastiska bilder ni tar  . Jag försöker men lyckas inte ofta få till det som ni gör här.
Ingela i Segersberg
07-02-2010, 16:18
Vilken tur att det stackars rådjuret hittade rätt på din utfodring, Olle!
 Solnedgången ikväll
Ingela i Segersberg
08-02-2010, 06:53
Isblomma Gjord av spindeltråd och is. Dålig skärpa. Men tänk så det kan bli. En liten isblomma med stjälk och blad.
Den var fin! Ser verkligen ut som en liten blomma. Olle
Vilka fantastiska vinterbilder på den här tråden! Bravo! och Tack för att ni visar dem! och om man dessutom gillar rådjur som jag gör, smälter man rent av att se Olle A:s bilder!
Meriona
08-02-2010, 12:24
Nu är jag övertygad om att Ingela fuskar på nåt sätt....  Det är väl inte den stackars spindeln som blivit en blomma? Lokan - jättehärlig bild! Olles rådjur... de blir bara fler och fler, nu äter de dig snart ut huset..  Den magre äter nog snart upp sig...
Roligt att ni gillar mina rådjursbilder! Visst äter rådjuren en hel del, men i förra veckan när äpplena var billiga köpte jag ett rejält lager. Igår skulle jag också få äpplen som svar på en annons i lokaltidningen. Glad i hågen gick jag ut och mötte säljarna - och blev grymt besviken när bagageluckan öppnades och jag såg ett stort lager genomruttna äpplen. Det gick inte att se vilken färg de hade haft! "Gamla äpplen" hade jag visserligen skrivit, men hur tänker folk? Olle
Meriona
08-02-2010, 15:40
 USCH! Det måste de väl ändå begripit att du inte ville mata dem med! Näää, vad trist! Jag borde med andra ord köpt med mig äpplen som jag först tänkt!
Meriona, du behöver inte bidra med ALLT! Jag gillar dig ändå! Olle
Myosotis
08-02-2010, 17:32
CITAT (Olle A @ 08-02-2010, 14:09)  ...blev grymt besviken när bagageluckan öppnades och jag såg ett stort lager genomruttna äpplen. Det gick inte att se vilken färg de hade haft! "Gamla äpplen" hade jag visserligen skrivit, men hur tänker folk? Sidensvansar föredrar ruttna äpplen, även trastarna uppskattar dem. Hur det är med rådjur vet jag inte. Det är inte farligt för fåglarna med äpplen som blivit bruna, de ska bara inte vara mögliga.
Eva i Höga
08-02-2010, 17:52
CITAT (Olle A @ 08-02-2010, 15:58)  Meriona, du behöver inte bidra med ALLT! Jag gillar dig ändå! Olle Jaha, vad har ni två ihop?
Ingela i Segersberg
08-02-2010, 18:06
[quote name='Meriona' date='08-02-2010, 12:24' post='1170688'] Nu är jag övertygad om att Ingela fuskar på nåt sätt....  Det är väl inte den stackars spindeln som blivit en blomma? Lokan - jättehärlig bild! Olles rådjur... de blir bara fler och fler, nu äter de dig snart ut huset..  Den magre äter nog snart upp sig... [/quote  Nej, Meriona, det är spindelnät. Så jag fuskar inte.
CITAT (Eva i Höga @ 08-02-2010, 17:52)  Jaha, vad har ni två ihop?  Precis lika mycket som du och Kurt! Olle
Gossen Ruda
08-02-2010, 20:31
Bidrar med en bild på sommarstugan från söndagen. 30-35 cm snö, möjligen lite mer på något ställe. Det dröjer nog en stund innan det blir vår.
[attachment=46991:100207_1.jpg]
Eva i Höga
08-02-2010, 20:35
CITAT (Olle A @ 08-02-2010, 19:42)  Precis lika mycket som du och Kurt! Olle Olle, du är härlig!
Meriona
08-02-2010, 21:02
CITAT (Olle A @ 08-02-2010, 19:42)  Precis lika mycket som du och Kurt! Olle  CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2010, 20:31)  Bidrar med en bild på sommarstugan från söndagen. 30-35 cm snö, möjligen lite mer på något ställe. Det dröjer nog en stund innan det blir vår.
[attachment=46991:100207_1.jpg] Du får nog upp på taket och skotta Ruda....
Gossen Ruda
08-02-2010, 21:36
Jo, kommer det mer så men så länge klarar det sig allt. Det största bekymret är om det kommer en massa regn, snön fungerar som ett läskpapper och suger upp vattnet. DÅ kan det bli läskigt.
Meriona
08-02-2010, 21:40
Läskigt ja...
Läskigt kan det bli här också...
[attachment=47052:Huset.jpg]
...fast "rådjursgömslet" blir allt bättre kamouflerat.
[attachment=47053:Istappar.jpg]
Olle
Meriona
10-02-2010, 20:26
Du får nog upp och skotta bort lite snö Olle, så att du inte får takdropp! Tapparna kan få vara kvar, de är oerhört vackra!
Hur har du tänkt att jag ska få bort snön utan att tapparna åker med? Olle
Meriona
10-02-2010, 21:16
Du får väl skotta på längden?  Alternativt bredden. Beroende på hur du bedömer ditt hus.
Idag är jag förkyld och hemma från jobbet. Dock inte värre än att jag kan sätta rekord i antal rådjur på samma bild. [attachment=47071:R_djur1.jpg] [attachment=47072:R_djur2.jpg] Olle
Eva i Höga
11-02-2010, 13:17
Krya på dig Olle, hoppas förkylningen går över snart.  Något bra har ju förkylningen med sig iallafall - du kan vara hemma och titta på dina kära rådjur.
Meriona
12-02-2010, 09:43
Olle, kan du kanske ta VAR (Vård Av Rådjur) istället för sjuklön, så slipper du karensdagen. Det var ju en som var lite mager, han behöver nog lite omvårdnad...
Gårdagens solnedgång över hygget ....
Läcker färg på himlen, Lokan! CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 09:43)  Olle, kan du kanske ta VAR (Vård Av Rådjur) istället för sjuklön, så slipper du karensdagen. Det var ju en som var lite mager, han behöver nog lite omvårdnad...  Ja, det skulle han nästan behöva. Han verkar inte fullt så mager längre, men har fått ett otäckt sår på högra bakbenet och haltar betänkligt.  [attachment=47090:Gammelbocken.jpg] Kanske hade det varit bra att ha några extra ben, som rådjursvärldens Sleipner? [attachment=47091:Sleipner.jpg] Olle
Meriona
12-02-2010, 18:04
Uschamej, kan han ha fastnat i nåt hag tro? Hoppas han tillfrisknar, vilda djur är ändå makalösa på att vara härdiga.
Ja, vi får hoppas på det bästa. Bara det är lugnt omkring matplatsen, så att han inte behöver springa för mycket i skaren, kan det nog läka bra.
Olle
Inga från Närke
12-02-2010, 18:15
CITAT (Olle A @ 11-02-2010, 12:31)  Idag är jag förkyld och hemma från jobbet. Dock inte värre än att jag kan sätta rekord i antal rådjur på samma bild. Olle Fina bilder du tagit på dina "husdjur" (ler). Vi har 5 stycken utanför hos oss men de är så snabba att jag inte hinner med att ta kort. 2 bockar och 3 getter eller vad honorna heter. Den stora bocken motar bort den lilla så den bör nog snart leta eget revir annar ligger den risigt till. Går väl med sin mamma ännu kan jag tro.
Meriona
12-02-2010, 18:25
Du får ligga och smyga, Inga! Eller sitta bakom gardinen...
Myosotis
12-02-2010, 18:37
CITAT (Olle A @ 12-02-2010, 16:37)  Han verkar inte fullt så mager längre, men har fått ett otäckt sår på högra bakbenet och haltar betänkligt.   Tror du inte att den är jättegammal kanske?
Gammal är han, men hur gammal är svårt att säga.
Olle
Myosotis
12-02-2010, 19:50
Kan det inte vara så att hans tänder är slitna då så att det är därför han är mager?
Så kan det mycket väl vara. Svårt att avgöra när man inte kan undersöka munnen närmare. Han äter gärna nedfallna solrosfrön och här tuggar han på en äpplebit.
[attachment=47103:Gammelbocken.jpg]
Olle
Myosotis
12-02-2010, 20:09
 Jag tycker han ser riktigt dålig ut.
Bra är han inte, det kan vi vara överens om. Men bortsett från skadan i benet tycker jag att han verkade sämre i förra veckan än nu. Men det kan ju också vara jag som VILL att det ska gå åt rätt håll. Olle
Myosotis
12-02-2010, 20:29
Brukar du också fundera på om man i vissa fall bara förlänger plågan genom sitt omhändertagande? Jag har tagit hand om många fågler, de flesta är så dåliga redan att de dör samma dag, en del blir friska, men ibland finns det fall där man grubblar om man gjorde rätt. För några år sedan hade jag en stenknäck, den åt själv och var orädd och lugn. Efter två veckor blev den plötsligt sämre och dog, och jag upptäckte att den hade fått en stor knöl - cancer? Jag försökte få i den mat men den spottade ut det; enligt min erfarenhet är det kört för fåglar som använder sina sista krafter till att spotta ut maten. Enda sedan dess har jag grubblat på om jag plågade den i 2 veckor. Hade jag låtit bli att fånga den hade den blivit uppäten av en sparvhök eller nåt samma dag.
Meriona
12-02-2010, 21:33
Det är nog ganska mänskligt/naturligt att man försöker ändå. Så länge man inte inser att slaget redan är förlorat tycker jag att man kan försöka, den stunden man inser att det ändå är kört ska man lägga ner och om möjligt se till att de får gå bort snabbt. Det är ju lite svårare med vilda djur som springer löst i skogen, där försöker man kanske hjälpa in i det sista, det är svårare att avkorta livet där.
Tulipanaros
14-02-2010, 21:30
Dina rådjursbilder är fantastiska, Olle! Här en bild på en lite mindre, men också hungrig, krabat, tyvärr fotad med dåligt objektiv så han syns inte så bra. Det som lockar är blåeldsfrö; han klättrade upp och ner längs stammarna i sin egen lilla skog. Eller hon; vad vet jag! Mus i snön
Lägger upp ett par vinterbilder.
Meriona
14-02-2010, 21:58
CITAT (Tulipanaros @ 14-02-2010, 21:30)  Nämen. ååååh vilken ljuvlig liten varelse.... Vad AVUNDSJUK jag blir....
Gossen Ruda
15-02-2010, 08:54
Jag har och har haft lite vankelmodig inställning till fågel och djurmatning men har nu bestämt mig för att mata så lite som möjligt och över huvud taget låta naturen sköta sig själv. Där människan ställt till det må gå an men inte annars. Eftersom jag och skogsägare fäller träd sätter jag upp fågelholkar men inte till överdrift. Samma med fågelmatning, lite äpplen till trastarna och solrosfrön till övriga får passera, mest för att det är trevligt att se lite liv i den ogästvänliga vinternaturen. Aldrig på sommaren. Aldrig matning till djur men att försöka hindra mössen att ta för sig under fröautomaten är omöjligt. Sen ÄR dom söta.
Tulipanaros
15-02-2010, 10:55
CITAT (Meriona @ 14-02-2010, 21:58)  Nämen. ååååh vilken ljuvlig liten varelse.... Vad AVUNDSJUK jag blir....  Ja, visst är den charmig! Och den såg verkligen tjock ut, men jag antar att det mest är uppburrad päls. Men det fanns å andra sidan gott om frön! -- När man har barn har djurmatningen också en rätt viktig pedagogisk (eller vad man ska kalla det) dimension, som jag egentligen också tror kan omfatta vuxna varelser som mig själv. Det handlar på något vis om att visa och lära ut respekt och vördnad för naturen och över huvud taget för det liv som omger oss. Det är väl närmast en etisk dimension av tillvaron, som inte har så mycket med rationella argument att göra, men som jag tror är fundamental för oss. Och mat är ett så ursprungligt uttryck för omtanke. När jag berättade för min femåring om musen som jag hade sett leta mat på skaren sade hon allvarligt: mamma, du gav den väl mat?
Myosotis
15-02-2010, 18:09
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2010, 08:54)  Jag har och har haft lite vankelmodig inställning till fågel och djurmatning men har nu bestämt mig för att mata så lite som möjligt och över huvud taget låta naturen sköta sig själv. Där människan ställt till det må gå an men inte annars. Eftersom jag och skogsägare fäller träd sätter jag upp fågelholkar men inte till överdrift. Samma med fågelmatning, lite äpplen till trastarna och solrosfrön till övriga får passera, mest för att det är trevligt att se lite liv i den ogästvänliga vinternaturen. Aldrig på sommaren. Aldrig matning till djur men att försöka hindra mössen att ta för sig under fröautomaten är omöjligt. Sen ÄR dom söta.  Mycket förnuftigt. Man får inte glömma att man matar för sin egen skull och t.o.m. kan skada fåglarna genom att mata dem.
[attachment=47228:DCAM0035x.jpg] Man kan ju inte mäta sej med Olles rådjursbilder  men det här togs i skymningen i gränsen mellan trädgården och skogen igår kväll. I lördags fick vi se ett rådjur som åt av nedtappade solrosfrön, och i söndags var det två! I går var det tre rådjur som vågade sej fram, två fick vi på bild men det tredje höll sej lite för långt till vänster. Med den takten så är vi uppe i 47 rådjur den 1 april!
Myosotis
16-02-2010, 12:29
CITAT (Berith @ 16-02-2010, 07:25)  Med den takten så är vi uppe i 47 rådjur den 1 april!   Om du skriver det den 1. april kan det dock hända att ingen tror dig.
CITAT (Myosotis @ 16-02-2010, 12:29)   Om du skriver det den 1. april kan det dock hända att ingen tror dig.
Nostalgia
17-02-2010, 10:52
Många nya härliga bilder här som vanligt Från tidig morgon och hela förmiddagen igår var jag på sjön och pimplade  första gången för i år, har varit för kallt tidigare, men nu så äntligen  vart inte mer än några abborar, ett par som dessutom var så små att dom fick gå tillbaks, men för mig är det inte mängden fisk som har så stor betydelse utan bara känslan av att sitta och njuta av lugnet på sjön, finner det lika rofyllt i en båt på sommaren eller som nu på isen [attachment=47264:PIC_2045.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|