|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Tack Krolliljan och Thalassa. Tyvärr är fotoljuset borta nu, men jag kan tala om att älg, rådjur och hare är framme samtidigt! Olle
Alla tre sorterna var alltså framme i eftermiddag precis innan jag skulle iväg och äta julbord. När jag står och rakar mig framför spegeln i toarummet, ser jag plötsligt genom det lilla fönstret att den stora älgkon kommer travande uppför trappan precis utanför! Sedan fortsatte hon upp på ängen och började äta äpplebitar. Jag använder inte gärna blixt mot vilda djur, men när jag ändå måste ut och skrämma henne testade jag det.
[attachment=56812:_lg1.jpg]
Kon blev dock inte alltför skrämd av kamerablixten.
[attachment=56813:_lg2.jpg]
Inte heller kalven, som också var på plats. Båda drog sig dock undan efter ett tag.
[attachment=56814:_lg3.jpg]
Olle
Oj va fina bilder Olle!
Biggan_
12-12-2010, 21:14
Du har ju en riktig djurpark hemma hos dej Olle! Så trevligt att ha så fina motiv inpå knuten! ...och fantastiskt fina bilder tar du!
Tack Tikka och Biggan!  I svåra tider gör djur nästan vad som helst för att få mat. En skämtsam kompis på ett naturfotoforum jämförde nyss detta med att vi människor gör vad som helst för pengar: "Lägger man ut en bonuspeng uppe i ett träd kan man få en fin bild på en bankdirektör klängandes i grenverket". Olle
Biggan_
12-12-2010, 21:33
CITAT (Olle A @ 12-12-2010, 21:28)  Tack Tikka och Biggan! I svåra tider gör djur nästan vad som helst för att få mat. En skämtsam kompis på ett naturfotoforum jämförde nyss detta med att vi människor gör vad som helst för pengar: "Lägger man ut en bonuspeng uppe i ett träd kan man få en fin bild på en bankdirektör klängandes i grenverket". Olle
Thalassa
12-12-2010, 21:45
CITAT (Olle A @ 12-12-2010, 21:28)  Tack Tikka och Biggan! I svåra tider gör djur nästan vad som helst för att få mat. En skämtsam kompis på ett naturfotoforum jämförde nyss detta med att vi människor gör vad som helst för pengar: "Lägger man ut en bonuspeng uppe i ett träd kan man få en fin bild på en bankdirektör klängandes i grenverket". Olle Den var bra Jag är avundsjuk på dina älgar, vi ser älgar väldigt sällan här, det händer men inte är det ofta
Myosotis
13-12-2010, 00:10
CITAT (Olle A @ 12-12-2010, 21:28)  "Lägger man ut en bonuspeng uppe i ett träd kan man få en fin bild på en bankdirektör klängandes i grenverket" Som vanligt vackra rådjursbilder och nu älg också, vad roligt att få besök av dem. Har du inte vildsvin i dina trakter förresten? Annars skulle de väl ha hittat till din matning.
Tack Myo! Vildsvin finns ett par mil härifrån. Närmare än så har jag än så länge inte sett några spår, även om det går rykten lite då och då.
Olle
Oj så många fina bilder!!! Thalassas natthimmel är ju urläcker!  Och alla dom andra också.... Roligt med lite omväxling va, Olle?  Väldigt fina bilder på dom snygga älgarna! Älgarna är nog inte alls lika skygga som rådjuren - inte här iaf.!
Meriona
13-12-2010, 12:43
Älgar travande uppför trappor! Jösses, Cirkus Olle på Turné nästa....
CITAT (Lokan @ 13-12-2010, 11:42)  Oj så många fina bilder!!! Thalassas natthimmel är ju urläcker!  Och alla dom andra också.... Roligt med lite omväxling va, Olle?  Väldigt fina bilder på dom snygga älgarna! Älgarna är nog inte alls lika skygga som rådjuren - inte här iaf.! Här verkar älgarna och rådjuren ungefär lika skygga, men älgarna är inte alls framme lika ofta. Skyggast är faktiskt hararna, som jag hittills inte har sett framme i fullt dagsljus. CITAT (Meriona @ 13-12-2010, 12:43)  Älgar travande uppför trappor! Jösses, Cirkus Olle på Turné nästa....  Ja, att dressera mina djur till en cirkusföreställning skulle kanske vara något.  Åtminstone skulle jag nästan kunna ta emot mindre safarigrupper snart, som kan sitta och fika framför köksfönstret och se vad som händer utanför. Rådjur och diverse fåglar utlovas, och när älgarna kommer fram kan man aldrig veta.  Har man riktig tur kan även mer oväntade djur dyka upp. I lördags, när jag var ute och gick, såg jag för första gången en iller som hoppade fram i ett dike. Olle
Myosotis
13-12-2010, 19:57
Ja, vilken affärsidée! Du behöver bara dressera älgarna lite bättre så de kommer fram på kommando, sen kan du bli rik på älgvisningar för tyska turister! De köper älgskit till örhängen också, tyskar är galna och så har de gott om pengar. Du kan ju redan nu börja samla in älgskit...
Thalassa
13-12-2010, 22:55
Tack Lokan och ni andra. Denna gång blir det ännu mera natthimmel, jag är nämligen just nu väldigt fascinerad av att fotografera stjärnor. Den första bilden är utan stjärnspår med en exponeringstid på 30 sekunder. Den andra är med spår med en sammanlagd exponeringstid på 26 minuter. Jag gillar båda, den första i sin enkelhet och den andra för att det är ett kul experiment.  Stjärnornas rörelser under 26 minuter:
Myosotis
13-12-2010, 23:45
Oj så vackert!! Har du testat att rikta kameran mot polstjärnan och exponera länge? Jag gjorde det en gång (30 min.), det blev snyggt. Tyvärr kan jag inte exponera så länge med digitalkameran
Thalassa
14-12-2010, 16:57
CITAT (Myosotis @ 13-12-2010, 23:45)  Oj så vackert!! Har du testat att rikta kameran mot polstjärnan och exponera länge? Jag gjorde det en gång (30 min.), det blev snyggt. Tyvärr kan jag inte exponera så länge med digitalkameran  Tack!  Jag har inte provat att fotografera just polstjärnan specifikt ännu. Jag har precis upptäckt det här med att fotografera stjärnor, men jag ska givetvis prova. Tack för tipset. Bilden ovan med stjärnspåren är inte en enda lång exponering på 26 minuter utan 52 bilder à 30 sekunder styck som sedan är ihopmonterade i datorn. Det kanske din digitalkamera klarar? Jag läste på nätet att man oftast får bättre kvalitet om man gör så och jag har inget att klaga på, bilderna blev väldigt skarpa. (Ovan är de dock kraftigt komprimerade för att odla skulle godkänna dem.)
Ingela i Segersberg
14-12-2010, 17:40
Supersnyggt, Thalassa
Ja det där var ju riktiga drömbilder!!!  Fantastiska!! Jag har nog mycket att lära mig ännu ...
... men vanliga lärkkvistar kan jag knäppa!! [attachment=56829:IMG_4986...erad_1_o.jpg]
Thalassa
14-12-2010, 20:21
CITAT (Lokan @ 14-12-2010, 20:01)  ... men vanliga lärkkvistar kan jag knäppa!!  och de är ju också jättefina!
 Tack!
Irene_L
15-12-2010, 11:55
Visst längtar jag till vår och värme men åhh så vackert det är med all snö när man är ute och går! Igår tog jag med mig kameran och tog lite kort på allt det vackra:  Jag bara njuter när jag är ute och går! Är solen framme blir det magiskt när den skiner på snön!
bergvallmo
15-12-2010, 12:12
Vilka härliga bilder Irene L. Vintern är inte så tokig ändå
skogstroll
15-12-2010, 12:16
nä jag lär mig gilla den mer och mer när jag går till bussen på morgonen. Det är rätt skönt med kyla så länge man inte huttrar  synd det måste vara becksvart vid halv sju bara... [attachment=56838:if_nen_012.jpg]
Myosotis
15-12-2010, 13:57
CITAT (Thalassa @ 14-12-2010, 16:57)  ...Bilden ovan med stjärnspåren är inte en enda lång exponering på 26 minuter utan 52 bilder à 30 sekunder styck som sedan är ihopmonterade i datorn. Det kanske din digitalkamera klarar? Jag läste på nätet att man oftast får bättre kvalitet om man gör så... Jaha, vad intressant. Får läsa på om min kamera kan göra så. Risken är dock att jag inte klarar av att sätta ihop dem i datorn. Jag undrade faktiskt varför inte ljusen och hela bilden var mycker ljusare än den andra, nu förstår jag.
Thalassa
15-12-2010, 17:32
CITAT (Myosotis @ 15-12-2010, 13:57)  Jaha, vad intressant. Får läsa på om min kamera kan göra så. Risken är dock att jag inte klarar av att sätta ihop dem i datorn. Jag undrade faktiskt varför inte ljusen och hela bilden var mycker ljusare än den andra, nu förstår jag. Jag är en riktig vinterhatare i vanliga fall men till och med jag måste erkänna att det är väldigt vackert ute just nu. För att sätta samman bilderna använde jag det lilla programmet "startrails". Det var bara att ladda in alla bilderna och trycka på en knapp, sedan var det färdigt. Kan inte bli enklare  programmet finns att ladda ner här: http://www.startrails.de/html/software.html
Myosotis
15-12-2010, 18:14
Jaha okej, tack så mycket!  Det måste jag testa.
Meriona
15-12-2010, 20:08
Oj vilka vackra vinterbilder Irene och Skogstroll! Snö har vi här så det räcker och blir över, men inte nån sol!
Irene_L
17-12-2010, 14:17
 Här är en till bild på Milla från den dagen!  "Vad kan det finnas lååångt där borta?"
Biggan_
17-12-2010, 18:23
CITAT (Thalassa @ 13-12-2010, 22:55)  Tack Lokan och ni andra. Denna gång blir det ännu mera natthimmel, jag är nämligen just nu väldigt fascinerad av att fotografera stjärnor. Den första bilden är utan stjärnspår med en exponeringstid på 30 sekunder. Den andra är med spår med en sammanlagd exponeringstid på 26 minuter. Jag gillar båda, den första i sin enkelhet och den andra för att det är ett kul experiment.  Stjärnornas rörelser under 26 minuter:  Vilka fantastiska bilder!  Lokan ,Irene och skogstroll, ni har också jättefina vinterbilder!
Thalassa
18-12-2010, 09:31
CITAT (Biggan_ @ 17-12-2010, 18:23)  Vilka fantastiska bilder!  Lokan ,Irene och skogstroll, ni har också jättefina vinterbilder!  Tack Biggan!
Här har vi troligen samma bock i söndags...
[attachment=56873:Bock_med_horn.jpg]
...och idag.
[attachment=56874:Bock_utan_horn.jpg]
Undras var fällhornen ligger...
Olle
Mor och dotter är också framme i snöyran.
[attachment=56875:Mor_och_dotter.jpg]
Olle
Meriona
18-12-2010, 18:04
Vilka fina rådjursbilder igen Olle.  De ser så kloka ut!
Jaa, jättefina!!  Du får springa ut och leta fram hornen!! Här kommer solnedgången idag! Lite suddig men.... [attachment=56878:IMG_5165...erad_1_0.jpg]
Meriona
18-12-2010, 18:12
Orättvist Lokan! Här har jag inte sett varken soluppgång solmedgång eller solnedgång på evigheter! Bara grått grått grått!
Fantastiska bilder - tack för att ni delar med er  !
Lokan, det var en fin stämningsbild! Idag snöar det på mina vänner. [attachment=56886:Sn_r_djur1.jpg] [attachment=56887:Sn_r_djur2.jpg] [attachment=56888:Sn_r_djur3.jpg] Olle
Vi tar väl några bilder till!  [attachment=56889:Sn_r_djur1.jpg] [attachment=56890:Sn_r_djur2.jpg] [attachment=56891:Sn_r_djur3.jpg] Olle
Thalassa
19-12-2010, 12:57
Fina snöiga rådjur Olle! Nu får jag lust att gå och lurpassa i fönstret själv och knäppa några bilder, det snöar nämligen här också.
Tack Thalassa! Mycket bra idé tycker jag.  Olle
Jättefina bilder
Tack Tikka!  Olle
Meriona
19-12-2010, 14:53
Än har de gott hull, dina rådjur, Olle!  Så fina så!
Tack Meriona! Jag såg nyss att bockarna jag lade in igår inte är samma. Han med hornen har dem kvar än.
Olle
Meriona
19-12-2010, 15:06
Aha! Då har du ännu fler individer på din matstation! Grattis!
Tack, det tycks vara minst fem som håller till här nu. Två vuxna getter, ett getkid, en bock med horn och en utan. Fler kan mycket väl finnas.
Olle
Thalassa
19-12-2010, 15:13
Meriona
19-12-2010, 15:20
Oj vilka fina bilder Thalassa!  Jag avundas er som har så fina besökare!
Om de alltid kommer tillsammans är den vänstra helt klart son till den högra. Den bakom är inte helt lätt att avgöra, men på första bilden tycker jag att han ser mera vuxen ut. Även på de två nedre bilderna verkar hans huvud något större än kidets. Mamman väntar säkert tillökning till sommaren, men det är inget som syns än. Rådjuren har nämligen fördröjd fosterutveckling, så även om de parar sig på sensommaren börjar fostret inte utvecklas förrän omkring årsskiftet.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|