|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Berith: Att fota ormen i denna ställning är riktigt häftigt. Otroligt fint fångat! Olle: Kopparödlan är jättefin. Omar är fascinerande...som det mesta annat där ute...
I natt är den full!!! Ut och titta!!! [attachment=51467:IMG_3861...erad_1_0.jpg]
Visst är solrosor fina så man gråter Olle o xlxl67 Tack Lokan fin bild på fullmånen, så här blev min måne ikväll Tagit bort bild
hattstugan
26-06-2010, 23:18
HÄRLIGT!!! (att nånting mer än jag är det)
Ska ut snart och titta då jag stänger dörren till mitt hus för natten!
Ingela i Segersberg
27-06-2010, 06:49
Kanonfina bilder på fullmånen, Lokan och Tikka!
Ja, det var riktigt fina månbilder! Här är en familj ute i djungeln. [attachment=51508:Djungelfamilj1.jpg] [attachment=51509:Djungelfamilj2.jpg] Olle
Ingela i Segersberg
28-06-2010, 19:24
Så fina dom är,Olle! Naturligtvis är dina bilder som vanligt jättefina! Den här bilden tog jag igår när jag var och fotade. Vackert hjärta
Vilken läcker bild Ingela!!  Dom bildar så fint ett hjärta!! Är du säker på att det är i Sverige Olle??  Ser ut som nån exotisk djungel!! Fina bilder!!
Tack Ingela och Lokan! Jättefin bild på flicksländornas hjärta! Lokan, visste du inte att det finns djungel i Bohuslän? Den här ligger bara ett par kilometer hemifrån. Här är en lite mer civiliserad kompis, som har vaknat efter en tupplur i hängmattan. [attachment=51559:R_djur.jpg] Olle
 Den var bra Olle!
Ingela: Får jag använda din bild på sländparet som skrivbordsbakgrund? Otroligt läcker bild  Som vanligt tar ni ju alla här så fina bilder...roligt att ni delar med er
Ingela i Segersberg
28-06-2010, 22:13
Tack Lokan, Olle och Zissi. Du får gärna använda bilden som bakgrund, Zissi.
Som vanligt härligt fina bilder ni tar Kaprifol från min balkong. Doftar så härligt på kvällarna! Tagit bort bild
CITAT (Ingela i Segersberg @ 28-06-2010, 20:24)  Så fina dom är,Olle! Naturligtvis är dina bilder som vanligt jättefina! Den här bilden tog jag igår när jag var och fotade. Vackert hjärtaÅh så fin bild! Vem är hanen? Den blå?
På hemväg från Stockholm stannade vi till vid Sävstaholms slott. Kardvädd tror jag växten med frökapslarna heter.
[attachment=51599:Hembakat...ms_slott.JPG][attachment=51600:Hembakat...ms_pplet. JPG]
Gossen Ruda
30-06-2010, 07:01
CITAT (netha @ 29-06-2010, 23:14)  Åh så fin bild! Vem är hanen? Den blå? Jo, hanen är den blåa. Sländor har ett parningsförfarande som är lite märkligt. Hanen har mynningen för sperierna i bakkroppsspetsen som alla andra insekter. Sen har han ett sekundärt parningsorgan under kroppen. När han skall ut och jaga fruntimmer så måste han först böja bakkroppen och fylla det sekundära organet med spermier. Sen letar han upp en hona och griper henne i nacken med tången på bakkroppsspetsen. Sen får hon i sin tur böja bakkroppen så hon kan hämta spermierna. Det är inte frågan om uppvaktning från hanens sida, snarare våldtäkt. Honan har inget att säga till om. Ser man en trollslända som är ute och flyger sent på kvällen är det honor som jagar utan att behöva bli antastade av hanar.
Gossen Ruda
30-06-2010, 07:24
I helgen blev det lite trädgårdsarbete. En rabatt skall bli lite bredare och gräsmattan lite smalare. Här har jag grävt bort gräsmattan och skall ta bort kantstenarna.  Under/bakom en kantsten uppenbarade sig den här lilla krabaten som jag lyckades fånga in för fotografering.  Strax efter ringlade den av min hand och försvann snabbt ner i gräsmattan. Jag ville inte försöka dra upp den så den fick vara. Sen när jag fortsatte stenupptagandet hittade jag ytterligare en kopparödla men den var normalstor. Det finns ganska bra plats under nejlikrotens rötter med håligheter så det var där de höll till. Nåväl, nästa dag skulle jag köra med mossrivaren på gräsmattan, tänkte att nu hade väl kopparödlan hunnit ringla bort. Icke. Bara ett par dm från där den försvann ner i gräset rev jag upp den med maskinen. Den såg faktiskt ut att ha klarat den vådliga händelsen utan att skadas så den återbördades till rabatten.
Orkidétjuven
30-06-2010, 12:14
Söt liten krabat. Inte fullt så gammal
Gossen Ruda
30-06-2010, 12:59
CITAT (Orkidétjuven @ 30-06-2010, 13:14)  Söt liten krabat. Inte fullt så gammal  Säkert en fjolårsunge.
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2010, 08:01)  Jo, hanen är den blåa. Sländor har ett parningsförfarande som är lite märkligt. Hanen har mynningen för sperierna i bakkroppsspetsen som alla andra insekter. Sen har han ett sekundärt parningsorgan under kroppen. När han skall ut och jaga fruntimmer så måste han först böja bakkroppen och fylla det sekundära organet med spermier. Sen letar han upp en hona och griper henne i nacken med tången på bakkroppsspetsen. Sen får hon i sin tur böja bakkroppen så hon kan hämta spermierna. Det är inte frågan om uppvaktning från hanens sida, snarare våldtäkt. Honan har inget att säga till om. Ser man en trollslända som är ute och flyger sent på kvällen är det honor som jagar utan att behöva bli antastade av hanar.  för svar och intressant info ... man lär sig något nytt nästan varje dag.
Myosotis
01-07-2010, 11:42
 Aklejruta
Gossen Ruda
01-07-2010, 11:55
CITAT (Myosotis @ 01-07-2010, 12:42)   Aklejruta Brrrrr. Jag köpte och planterade några såna i en rabatt för några år sen, nu finns den lite överallt. Fin blomma MEN frösår sig hejvilt. Det gäller att klippa bort alla fröställningar.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2010, 12:55)  Brrrrr. Jag köpte och planterade några såna i en rabatt för några år sen, nu finns den lite överallt. Fin blomma MEN frösår sig hejvilt. Det gäller att klippa bort alla fröställningar. Ingen risk att den sprider sig häruppe ... jag har en liten "dunge" sen 12 år ... min blir närmare 2 m hög. 
skogstroll
01-07-2010, 13:30
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2010, 08:24)  I helgen blev det lite trädgårdsarbete. En rabatt skall bli lite bredare och gräsmattan lite smalare. Här har jag grävt bort gräsmattan och skall ta bort kantstenarna. Under/bakom en kantsten uppenbarade sig den här lilla krabaten som jag lyckades fånga in för fotografering.  Strax efter ringlade den av min hand och försvann snabbt ner i gräsmattan. Jag ville inte försöka dra upp den så den fick vara. Sen när jag fortsatte stenupptagandet hittade jag ytterligare en kopparödla men den var normalstor. Det finns ganska bra plats under nejlikrotens rötter med håligheter så det var där de höll till. Nåväl, nästa dag skulle jag köra med mossrivaren på gräsmattan, tänkte att nu hade väl kopparödlan hunnit ringla bort. Icke. Bara ett par dm från där den försvann ner i gräset rev jag upp den med maskinen. Den såg faktiskt ut att ha klarat den vådliga händelsen utan att skadas så den återbördades till rabatten. tycker de är så sköna att hålla i
Chamomille
01-07-2010, 15:48
Happ. Här kommer dagens bild från mig. [attachment=51670:Digitalis.jpg] Ganska så söt färg tycker jag
Irene_L
01-07-2010, 18:46
Den här trollsländan satt på mitt staket i dag:
[attachment=51676:trollsl_nda.jpg]
Här en bild med lite mer sol: [attachment=51675:trollsl_nda_sol.jpg]
Här var det nya, fina bilder igen!  Mitt nya supertele som jag köpte idag verkar fungera som det ska. Eller vad tycks om denna Mona Lisa med sitt hemlighetsfulla leende? [attachment=51686:R_djur.jpg] Olle
Irene_L
01-07-2010, 20:51
CITAT (Olle A @ 01-07-2010, 21:45)  Här var det nya, fina bilder igen! Mitt nya supertele som jag köpte idag verkar fungera som det ska. Eller vad tycks om denna Mona Lisa med sitt hemlighetsfulla leende? [attachment=51686:R_djur.jpg] Olle Åhhhh vilken fin bild!  Underbar!
Blir glad av alla vackra bilder. Har själv inget att visa upp ... väntar på att stjärnflockans första blomma ska slå ut ... allt är sernt i år och ingen riktig sommar har vi fått än ... men den lovas komma i helgen. *håller tummar*
Chamomille
01-07-2010, 21:40
CITAT (Olle A @ 01-07-2010, 21:45)  Här var det nya, fina bilder igen!  Mitt nya supertele som jag köpte idag verkar fungera som det ska. Eller vad tycks om denna Mona Lisa med sitt hemlighetsfulla leende? [attachment=51686:R_djur.jpg] Olle Nämen... Så fin bild
Ingela i Segersberg
01-07-2010, 21:47
Fantastiskt fin bild, Olle!
Så roligt att se alla era fina bilder Men.....så otroligt fin liten Mona Lisa du fångat på din bild Olle. Supertele + Olle verkar vara en oslagbar kombination, vilka ögon
Tack allihop!  Olle
 Oj så fin bild Olle!!! Vad är det för lins?? Och grattis till den nya proffskameran!!  Både den och linsen tycks ju fungera utmärkt!! Fin slända Irene!
Tack Lokan! Den nya kameran är en Canon EOS 7D och objektivet ett Tokina 80-400. Med detta och mina "gamla" objektiv (Sigma 18-200 och Canon 60 mm macro) täcker jag in det allra mesta jag vill fotografera.
Olle
Red Top
01-07-2010, 23:45
Vilken underbar bild Olle! En manlig släkting till henne, skrämde nästan slag på mig alldeles nyss, när han skrek till i skogen bakom min rygg. Jag tror i alla fall att det var en råbock. Jag var ut för att fånga en bild på månen vilket inte blev så lyckat, eftersom skriket bröt den totala tystnaden, just som jag tryckte av. Han fortsatte att skrika åt mig, så jag tog inga fler bilder. Så här tjusig blev månen
Tack Red Top! Det kunde ju nästan ha blivit ett hjärta av månen. Olle
Vad säger man? Helt fantastiska, vackra, härliga, kuliga bilder!
Myosotis
02-07-2010, 07:21
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2010, 12:55)  Brrrrr. Jag köpte och planterade några såna i en rabatt för några år sen, nu finns den lite överallt. Fin blomma MEN frösår sig hejvilt. Det gäller att klippa bort alla fröställningar. Jaså. Jag har nog aldrig sett en tam. Det här är en vild som växer i skogen, de är rätt sällsynta här, jag känner bara till 2 ställen. CITAT (Red Top @ 02-07-2010, 00:45)  En manlig släkting till henne, skrämde nästan slag på mig alldeles nyss, när han skrek till i skogen bakom min rygg. Jag tror i alla fall att det var en råbock.
Jag var ut för att fånga en bild på månen vilket inte blev så lyckat, eftersom skriket bröt den totala tystnaden, just som jag tryckte av. Han fortsatte att skrika åt mig, så jag tog inga fler bilder.  Innan jag hann läsa din text undrade jag vad det var för fel på månen  Krockat med något stort kanske?
Chamomille
02-07-2010, 07:57
CITAT (Red Top @ 02-07-2010, 00:45)  Vilken underbar bild Olle! En manlig släkting till henne, skrämde nästan slag på mig alldeles nyss, när han skrek till i skogen bakom min rygg. Jag tror i alla fall att det var en råbock. Jag var ut för att fånga en bild på månen vilket inte blev så lyckat, eftersom skriket bröt den totala tystnaden, just som jag tryckte av. Han fortsatte att skrika åt mig, så jag tog inga fler bilder. Så här tjusig blev månen   Så kan det bli när "någon" skrämmer skiten ur en
Red Top
02-07-2010, 11:12
Tidigt i morse var jag lite stadigare på handen, när jag tog en bild av en vacker växt i vår svenska natur. Jag skriver inte ut namnet, så kan ni få fundera lite. Inte Olle förstås, du ser väl direkt vad det är.
Biggan_
02-07-2010, 11:27
Tjusig rallarros!
Skriv ett namn, och det finns ganska bra chanser att det blir rätt. Mjölkört eller rallarros är nämligen den svenska växt som har flest olika lokala namn.  Olle
Red Top
02-07-2010, 14:01
Snyggt jobbat Biggan! Kärt barn har många namn, brukar man ju säga, Olle.
Nu är det hög tid för lillbocken att feja hornen. Snart är det brunsttid och då får man väl inte se ut hur som helst?
[attachment=51732:R_bock1.600.jpg] [attachment=51733:R_bock2.600.jpg]
Olle
Piccante
02-07-2010, 20:31
Den här filuren kom och hälsade på i kväll. [attachment=51754:IMGP0681mindre.jpg]
Vad roligt!  Någon igelkott har jag inte sett än i år. Olle
CITAT (Markus_H @ 02-07-2010, 21:31)  Den här filuren kom och hälsade på i kväll. [attachment=51754:IMGP0681mindre.jpg] Igelkott har jag sett IRL en enda gång ... det var i Dalum ... tror det var -92. De är ju sååå söta.
Full fart!
[attachment=51761:Hare1.jpg] [attachment=51763:Hare2.jpg]
Olle
Haren leder!  Som det väl ska vara i ett lopp... Kom att tänka på en hare som sonen fotade, haren hade bara ett och ett halvt öra. Ska se om jag hittar det fotot!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|