Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Lokan
Ja jösses vilka bilder!!! Otroligt fina!! Och Olles norska älg i duschen älskar jag!! biggrin.gif Inget fel på råddisarna heller ....
xlxl67
CITAT (Tikka @ 27-08-2010, 23:19) *
Åhh så vacker bild över sjön....magiskt! smile.gif

Jag hade bara mobilkameran men en härlig solnedgång fick jag ikväll nära jag fiskade makrill.

Vilken otroligt elektrisk bild!! Superfotat..Glöm inte mobilkameran nästa gång;)

zissi: underbara bilder på bryggan och får får man ju aldrig nog av...

Olle: Jättefint komponerade solnedgångsbilder o rådjur...
Lokan
... och här försöker man ta fina och konstnärliga bilder av den vackra naturen.... och vad får man?? angry.gif ett par kattben som uppenbarat sig precis när man trycker på knappen! ranting.gif

[attachment=54503:IMG_6323...erad_1_0.jpg]
Olle A
Tack Lokan och Xl! smile.gif

Rolig bild på bägarlav och kattfot! smile.gif

Olle
smuleborg
CITAT (Olle A @ 27-08-2010, 22:35) *
Här var det som vanligt gott om fina bilder. Smuleborg, det röda är fruktkropparna (apothecierna) på en bägarlav.

I kväll var det en fin solnedgång över sjön.

[attachment=54447:Solnedg_ng1.jpg]
[attachment=54448:Solnedg_ng2.jpg]

Olle

Tack Olle. Och vilka fina bilder. Får man fråga vad du har för hus och glugg? Ja, ja - kameran är inte allt, men...
Olle A
Jag har en Canon EOS 7D med tre objektiv. Ett Sigma 18-200 för allt möjligt inklusive solnedgångar, ett Tokina 80-400 för bl a rådjur och ett Canon 60 mm macro för närbilder på blommor, småkryp m m.

Här är en ny kvällsbild.

[attachment=54517:Kv_llsbild.jpg]

Olle
Tikka
Tack o xlx jag ska försöka komma ihåg att ta med mobilkameran nästa gång wink.gif

Lokan det va en skojig bild biggrin.gif
smuleborg
Mycket fin bild Olle; det är ju i arla morgon och sen eftermiddag/kväll som ljuset är som bäst. Och tack för svar.

Jag har använt en digital kompaktkamera (Canon Ixus nånting) i tre-fyra år (innan dess analoga systemkameror). För ett par veckor sedan köpte jag en Canon EOS 7D med EF-S 15-85 IS USM. Har så småningom, när ekonomin tillåter, tänkt mig: macro (gärna Canon EF 100/2,8 LIS USM, men ack så dyrt...) och teleglugg (ingen aning om vilken). I alla fall, först idag testade jag olika bländare. Tidigare kunskaper är som bortblåsta, det är märkligt hur fort det går.

Mycket fina bilder Olle. Och på rådjuren också.

Vilket stativ använder du?
Olle A
När jag smyger på rådjur använder jag ett enbent stativ, Velbon RUP-L40. Jag har ett trebent också, men använder det nästan aldrig eftersom det är för tungt och bökigt att släpa med sig.

Olle
Lokan
Jag har länge gått och grunnat på ett macroobjektiv men eftersom dom inte är helt gratis så har jag velat och velat och inte kunnat bestämma mig. Är du nöjd med ditt Canonmacro Olle? Vad är bra och vad är dåligt med det??
Jättefin solnedgång!!
Gossen Ruda
Solnedgång hit och solnedgång dit, här är en månuppgång. rolleyes.gif Överexponerad 2 bländarsteg för att få med lite moln.

Tulipanaros
Dagens mest surrealistiska bild, Lokan! Rolig!
Olle A
CITAT (Lokan @ 29-08-2010, 22:34) *
Jag har länge gått och grunnat på ett macroobjektiv men eftersom dom inte är helt gratis så har jag velat och velat och inte kunnat bestämma mig. Är du nöjd med ditt Canonmacro Olle? Vad är bra och vad är dåligt med det??
Jättefin solnedgång!!

Ja, jag är mycket nöjd med mitt macroobjektiv. Tycker att det ger bra skärpa och fina färger. Någon gång kanske man skulle önska lite längre tele när man har t ex en skygg fjäril framför sig, men ofta är det bra att kunna vara nära motivet. Tyvärr kan jag inte jämföra med andra macroobjektiv eftersom jag aldrig har haft något annat.

[attachment=54529:Blomfluga.jpg]
[attachment=54530:Killi.jpg]

Olle
Lokan
Vilken skarp och fin bild på blomflugan!! Jag fotar mycket på nära håll och det som irriterar mig är att jag inte får till skärpan som jag vill. Det är min favoritkamera, en Canon Powershot SX10 IS, som är en "allt-i-ett"kamera och väldigt behändig med närgräns 0cm och zoom 20x! Men linsen är inte så ljusstark och det begränsar väldigt mycket - plus att det inverkar på skärpan eftersom jag helst inte använder blixten. Jag tror nog jag får lov att skaffa en riktig macro till systemkameran för att bli nöjd ... kanske ett tips åt jultomten rolleyes.gif
Här en snigel (som inte var stor!!) på jordkällarvalvet....

[attachment=54536:IMG_6163...erad_1_0.jpg]

Tack Olle för att du tog dig tid! Får ta en närmare titt på 'din' lins! smile.gif

Tack Tulipanaros, visst blev den lite rolig!? flirting.gif
Olle A
På spaning ut över åkern.

[attachment=54554:R_bock.jpg]

Olle
Meriona
Hihi Lokan, din lilla söta snigel har sprängt målsnöret just. wub.gif

Olle bock ser fundersam ut, känner han på sig att det börjar bli höst tro? unsure.gif
Lokan
Kandelabersvamp i regnet!

[attachment=54710:IMG_6710...erad_1_0.jpg]
Red Top
Härliga bilder här som vanligt! Kattfötterna var riktigt roliga.

Här kommer lite morgonbilder från mig.

Morgondimman lättar, flygplansspår bland molnen.

Mjölke/Rallarros

bergvallmo
Härlig morgondimma, man bara väntar på att älgen ska kliva fram ur slöjorna smile.gif
Gossen Ruda
Dags för lite bilder, först en larvig sak jag mötte ute på Risholmen. Jag trodde det skulle vara enkelt att bestämma den men jag går bet. Något nattfly tror jag dock, eller möjligen en spinnare.

Så lite solbelyst morrondimma.

Till sist ett hål som plötsligt öppnade sig i det kompakta molntäcket och ovan där sken solen.

Tikka
Ja oj va fina bilder smile.gif Snigel, blomfluga, bock, svamp mfl ojojoj vackert!!!!
O jag väntar på att älvorna ska dansa där i dimman smile.gif

[attachment=54797:DSCN4712_r.jpg]

Den här rackaren har knôr sig upp ur marken wink.gif

Tagit bort bild
Ingela i Segersberg
Dagens naturbild från mig blir två solbadande ödlor.
[attachment=54803:IMG_8660.jpg]
Olle A
Roligt att här har kommit lite nya fina bilder. Mysig morgondimma, en vacker larv, en färggrann flugsvamp och jättefina ödlor. Det är roligt att titta in här!

Olle
Meriona
CITAT (Ingela i Segersberg @ 09-09-2010, 22:28) *
Dagens naturbild från mig blir två solbadande ödlor.
[attachment=54803:IMG_8660.jpg]

Vilka dekorativa ödlor! wub.gif Jag har en i järn på min balkong, men hade gärna velat ha äkta vara!
Lokan
Jättefina ödlor!!! tummenupp.gif Roligt att få två på samma bild!

Och här kommer en hälsning från svampskogen! smile.gif

[attachment=54920:IMG_7021...erad_1_0.jpg]
andersen
får inte till det med bilden. förstår inte hur man tar bort bilden, för det var fel bild ja la upp.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 15-09-2010, 23:19) *
får inte till det med bilden. förstår inte hur man tar bort bilden, för det var fel bild ja la upp.

Du går in på ändra och raderar bildlänken.
zissi
Lokan: Vilken exemplarisk flugsvamp bravo.gif och så fint foto sen.

De röda flugsvampar jag hittat i år har inte haft en endaste vit prick på sig.
Meriona
CITAT (zissi @ 16-09-2010, 23:11) *
Lokan: Vilken exemplarisk flugsvamp bravo.gif och så fint foto sen.

De röda flugsvampar jag hittat i år har inte haft en endaste vit prick på sig.

Intressant det du säger. De jag hittade tidigt hade massa hylleprickar och de jag hittar nu har inga. De har väl regnat bort.
bergvallmo
Vilken härlig flugsvamp och vad häftigt att få se ödlor sola sig sådär...

Mor vaknade en morgon och gick upp för att göra kaffe. Utanför fönstret kom två lodjur. De gick förbi och genom trädgården. Chocken, förvåningen och lyckoruset så starkt att det inte hanns med att fokusera bilden, trots att kameran låg på bordet bredvid fönstret. Men rumpan på den som gick sist kom med iallafall när de började gå uppför vägen smile.gif

[attachment=54952:lo2.jpg]
Meriona
OJ! Vad fantastiskt med två lodjur i trädgården! Åh vad avundsjuk jag blir! wub.gif
Lokan
Jaa, va härligt att få se dom så nära inpå!! Rena drömmen!

Vackert i skogen idag!

[attachment=54975:IMG_7112...erad_1_0.jpg]
[attachment=54976:IMG_7113...erad_1_0.jpg]
Meriona
Oj ja, vilka vackra svampar! Lite som i Mumindalen. smile.gif
Monarda
Många bäckar små....

[attachment=54996:P9170200.jpg]

blir till slut ett stort vattenfall.

[attachment=54997:P9170221.jpg]
Lokan
Oooo så fint!! Var finns det vackra vattenfallet?
zissi
Så vackra bilder ni tar kompiskram.gif

Här kommer en bild från dagens svampexkursion med Naturskyddsföreningen. Är nog samma sorts svamp som på din bild Lokan. Fick reda på att hatten är ätbar men kommer naturligtvis inte ihåg namnet på den nu. Känns inte så aktuell att äta för min del i alla fall. Det fanns massor av den i skogen nu.
[attachment=55007:__Stubbs...lig_hatt.JPG]
Monarda
CITAT (Lokan @ 19-09-2010, 20:37) *
Oooo så fint!! Var finns det vackra vattenfallet?

Vid Stops fäbodar i Älvdalen.
Lokan
Tack Monarda! Säkert ännu finare 'på riktigt'!

Svampen är en honungsskivling och kan framkalla magproblem och allergi hos endel människor, så den är väl ett gränsfall ... Och det finns ju så mycket annat gott i skogen just nu! Väldigt fin skogsbild!! smile.gif Jag älskar skogen på hösten!!
skogstroll
här var i morse på väg till bussen. Dimmigt var det allt.
[attachment=55015:100919_022.jpg]
Tikka
Här är det som vanligt skoj att kika in, så fina bilder ni tar!

Idag på svampplockartur nära en sjö en båt som är dax att ösa wink.gif
[attachment=55115:DSCN5060_r.jpg]

Tagit bort bild
Lokan
Fina bilder Skogstroll och Tikka!! tummenupp.gif
Här kommer en kandelabersvamp!

[attachment=55124:IMG_7326...erad_2_0.jpg]
Tikka
Fin bild Lokan!

[attachment=55131:DSCN5086_r.jpg]

Denna hittade jag idag, blomkålssvamp som ska friteras o inmundigas i morgon smile.gif

Tagit bort bild
zissi
CITAT (Tikka @ 26-09-2010, 21:24) *
Fin bild Lokan!

[attachment=55131:DSCN5086_r.jpg]

Denna hittade jag idag, blomkålssvamp som ska friteras o inmundigas i morgon smile.gif

Fin svamp Tikka! Vi åt nyss upp blomkålssvampen som vi hittade i dag. Jag stekte den i smör och till sist hällde jag på en gräddsvätt. Jättegott! Det är den andra blomkålssvampen vi hittar i år. Har hört att den ska vara så god friterad men vi har ingen fritös så det får bli stekt i stället.
Tikka
Tack. Jag har inte heller nån fritös jag tar en kastrull o häller oljan däri o friterar, funkar finfint smile.gif
zissi
CITAT (Tikka @ 26-09-2010, 22:41) *
Tack. Jag har inte heller nån fritös jag tar en kastrull o häller oljan däri o friterar, funkar finfint smile.gif

Jaha, hur länge behöver svampen ligga i oljan då? Jag hittar väl ingen mer blomkålssvamp i år antar jag men friterar du andra sorts svampar också?
Tikka
Jag har inte friterat annan svamp än blomkålssvampen....du får testa med räkor om du inte hittar fler blomkålar wink.gif
Jag låter de ligga i tills de fått gyllenbrun färg o det brukar bli gott o bra.

Red Top
Härliga bilder i den här tråden, som vanligt. Särskilt förtjust i bäcken. wub.gif Önskar jag hade något sådant på gångavstånd.

Lite bilder på soluppgången i morse. Hösten är nog min älsklingsårstid.

KarinSKARA
Jag älskar också hösten med alla dessa underbara färger i natturen och trädgårdarna.
Underbar syrerik luft med ofta lagom varmt väder så man orkar gräva nya rabatter inför vårens planteringsyra.

[attachment=55146:1Norr_ti...SDC18224.JPG]

Karin i Marum //
Huggorm
CITAT (KarinSKARA @ 27-09-2010, 09:34) *
Jag älskar också hösten med alla dessa underbara färger i natturen och trädgårdarna.
Underbar syrerik luft med ofta lagom varmt väder så man orkar gräva nya rabatter inför vårens planteringsyra.

[attachment=55146:1Norr_ti...SDC18224.JPG]

Karin i Marum //

Jag har nog sagt det förr, men du har en tjusig trädgård med många intressanta buskar och träd tummenupp.gif
Ingela i Segersberg

Höstfärger

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon