| |
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
[attachment=49862:fs1.jpg]
Från skalbankarna i Uddevalla. Skön miljö att gå omkring och filosfera i. Aurorafjärilen är verkligen svår att fånga på bild då men till slut får man tillfället ett litet ögonblick ivf.
Ingela i Segersberg
10-05-2010, 19:01
Vilken fin bild på Aurorafjärilen! Här hemma (i Sörmland) har jag inte sett den ännu, bara grönsnabbvingen och tosteblåvingen än så länge.
Myosotis
10-05-2010, 19:06
Har inte heller sett den i Skåne, allt är sent i år.
Gossen Ruda
10-05-2010, 21:02
Solnedgång i lördags, solen lyser lite olika på molnen.
Ingela i Segersberg
10-05-2010, 21:36
Fantastiskt vacker solnedgång, Ruda. Vilka färger!
Jättefin Aurorafjäril och maffig solnedgång! Osannolik.... Här är en trötter som slocknat mitt i maten! [attachment=49947:IMG_1731...erad_1_0.jpg]
Visst är det en härlig tid nu!
[attachment=49977:V_r.jpg]
Min vän blir allt rundare och ska snart ha småttingar.
[attachment=49978:R_djur.jpg]
Olle
Hos mig dröjer det innan grönska .... Fina bilder du har på rådjuren.
Nostalgia
14-05-2010, 21:16
Många nya fina bilder Javisst är det en härlig tid nu Olle A  med alla vitsippor som ligger som snötäcken  hoppas att du lyckas fånga småttingarna på bild också Vilken underbar solnedgång GR Så har såg det ut hos mig när solen gick ner på söndagskvällen förra helgen, det var ganska dimmit och endast +1 grad [attachment=49980:PIC_2021__3_.JPG]
Fin kvällsbild Nostalgia! Nu är rådjuren i full färd med att byta päls, som den här vackra gaffelbocken. [attachment=50153:R_djur1.jpg] [attachment=50154:R_djur2.jpg] Det är nog snart en månad sedan jag såg några rådjur från huset, men på det här fältet en bit bort brukar de beta på mornar och kvällar. Att de inte är långt borta hörde jag i kväll när jag höll på att kruka in dagliljor. Då blev rådjuren oroliga uppe i skogen, och en riktig "skällkonsert" bröt ut. Flera djur skällde, bl a ett som knappast kan ha varit mer än ca 50 meter bort. Kan det ha berott på att något farligt närmade sig ett nyfött kid? Jag har inte sett några sådana här hemma än, men härom kvällen såg jag en get med två kid neråt Stenungsund. Olle
Nu på morgonen har geten varit framme här på ängen. Hon är fortfarande rund och har inga kid än.
Olle
Gossen Ruda
20-05-2010, 06:47
CITAT (Lokan @ 13-05-2010, 19:18)  Jättefin Aurorafjäril och maffig solnedgång! Osannolik.... Här är en trötter som slocknat mitt i maten! [attachment=49947:IMG_1731...erad_1_0.jpg] Kan ju meddela att det är en ängshumla.
Myosotis
20-05-2010, 20:25
Nu blommar hägg, slån och fågelbär.  Det gjorde de inte för två dagar sen.
Meriona
20-05-2010, 20:32
Vilken förändring på bara två dagar!  Häggen blommar här med såg jag idag...
Oj hoppsan! Där hade jag missat ditt svar Gossen Ruda!  Tack för det! Inte för att jag kommer att känna igen den nästa gång men roligt att ha ett namn på bilden! Hos oss har plommonträdet börjat blomma! [attachment=50254:IMG_2141...erad_1_o.jpg]
Platinum
22-05-2010, 18:33
Meriona
22-05-2010, 19:26
Jösses vilket monster platinum! Jag har inte nån bild på mina bombplan. Men nu är de här, de jäklarna. Myos älskade Tornseglare. Jag både såg och hörde dem förut, fy fabian, nu kan man väl inte sova inatt då....
Huggorm
23-05-2010, 00:02
CITAT (Meriona @ 22-05-2010, 20:26)  Jösses vilket monster platinum! Jag har inte nån bild på mina bombplan. Men nu är de här, de jäklarna. Myos älskade Tornseglare. Jag både såg och hörde dem förut, fy fabian, nu kan man väl inte sova inatt då....  Jag satt just och tänkte på tornseglarna tidigare idag, jag har inte sett till några hittills i år. Men då borde dom snart vara här också
Meriona
23-05-2010, 07:44
Konstigt nog har de varit tysta inatt, de kanske redan dragit västerut?
Mycket som blommar nu härliga bilder, härlig tid Här i stan blommar syrenen o hästkastanjen med sina ljus Ute på en ö idag blommade trift. Tagit bort bild
Meriona
23-05-2010, 19:48
Åååh vilken underbart somrig bild, Tikka!
Tikka: Så vackert och enkelt - en konst bara det! Ängsnätfjäril på Björkö är sen denna säsong men hittade var de hängde ngnstans till slut och fick bilder på den läckra baksidan.
[attachment=50315:odla.jpg]
..och framsidan.
[attachment=50316:odla2.jpg]
Xl, det var fina bilder på en annorlunda fjäril! Tikkas trift är jättefin också. Olle
TAck Olle  Skickar med en Fetörtsblåvinge från i helgen... [attachment=50351:fs2.jpg]
Meriona
24-05-2010, 20:56
Jag har svårt att förstå varför alla blåvingar inte är blå...
Oj, grattis Xl till fetörstblåvingen! Sådana sällsyntheter ser man inte varje dag. Meriona, de flesta blåvingar är blåa på översidan (åtminstone hanarna) men det är främst på undersidans mönster man känner igen de olika arterna. Fetörtsblåvingen är ett undantag som inte är blå utan gråbrun på översidan. Här är ett par harar som jag har varit ute och smugit på i kväll. [attachment=50356:Harar.jpg] Olle
Gossen Ruda
25-05-2010, 05:10
CITAT (Platinum @ 22-05-2010, 19:33)  Ser ut som en Barrträdslöpare (Rhagium inquisitor). Det finns även en liknande Lövträdslöpare (Rhagium mordax) men den har ett mer markerat tvärband. Jag kan dock inte hålla isär dem i minnet så jag har har fått Googla lite.
CITAT (Meriona @ 24-05-2010, 21:56)  Jag har svårt att förstå varför alla blåvingar inte är blå...  Här är ovansidan förresten. [attachment=50368:od2.jpg] De är inom samma släkte o som Olle sa så är de flesta blå därför fick de nog namnet blåvingar trots att rödfläckig, brun o midsommarblåvinge är bruna båda könen.
Där ser den faktiskt blå ut! Det gör den inte på bilden i nationalnyckeln, men eftersom mönstret stämmer för övrigt är det säkert rätt.
Olle
CITAT (Olle A @ 25-05-2010, 07:06)  Där ser den faktiskt blå ut! Det gör den inte på bilden i nationalnyckeln, men eftersom mönstret stämmer för övrigt är det säkert rätt.
Olle Honan har mkt mer svart och det blir snabbt slitet till grått så du har rätt på sätt o vis när det gäller honan. Mönstret och den ngt brokiga blå nyansen gör den omisskännlig. Jättefin bild på hararna!
Tack Xl!  Olle
Ingela i Segersberg
25-05-2010, 17:16
[attachment=50377:IMG_3783.jpg] Den här bilden tog jag igår morse. En regndroppe på ett liljekonvaljblad som solen skiner på.
Ingela, vilken pärla! Olle
Ingela i Segersberg
25-05-2010, 18:13
Tack ska du ha, Olle
Meriona
25-05-2010, 20:06
Jösses Ingela, nu svimmar jag igen! Har du funderat på att sälja dina bilder till nåt företag som tillverkar vykort? De är så vackra!
Aqvakul
25-05-2010, 20:07
CITAT (Ingela i Segersberg @ 25-05-2010, 18:16)  [attachment=50377:IMG_3783.jpg] Den här bilden tog jag igår morse. En regndroppe på ett liljekonvaljblad som solen skiner på. Suveränt!
ängsvädd
25-05-2010, 20:12
Ingela vilken fantastisk bild  I år verkar starhäckningen gå bra - peppar, peppar... Här syns en unge spana ut, den är ganska orädd, jag kan nog gå närmare o fota också skulle jag tro:  Äppelträden blommar:  Björkarna spirar. Denna fågelholk har jag inte sett några häckningar i. Eventuellt sitter den för nära en annan holk eller så beror det på att den lutar. Måste göra något åt saken. Har dock inga lämpliga träd på tomtan, får flytta den på samma träd.
Ingela i Segersberg
25-05-2010, 20:38
Tack ska ni ha! Mimmi, dina bilder är jättefina. Vilken härlig röd färg på äppelblommen. Jag har också starar här hemma. Dom häckar i ett bohål i huset och det hörs verkligen när föräldrarna kommer med mat till dom.
Tack, trift på ön det är lite sommrigt Fina harar Olle o XL dina fjärilar är härliga att se Vattendroppen är ju fantastisk Ingela! O så äppelblom på det, härligt!
Tack Tikka! Det är gott om fina bilder i den här tråden.
På kvällarna är det alltid lika spännande att smyga ut i skogen nu, och i kväll hade jag verkligen tur. När jag hade kommit uppför en backe på en stig anade jag att en rygg höjde sig över gräset. "Rådjur!" tänkte jag och tog upp kameran. Mycket försiktigt smög jag vidare framåt - men det var ju inget rådjur utan en älgko som gick där! Tyvärr drog hon sig snart undan en bit, men strax efteråt sprang en ungtjur fram och ställde sig på samma ställe. När han tittade upp ett ögonblick hann jag knäppa en bild, som blev ganska bra trots dåligt ljus. Sedan sprang även han vidare, upp i skogen tillsammans med sin kompis. Som närmast var de nog inte mer än ca 20-30 meter från mig. Troligen var det ett par vilsna fjolårskalvar som nyss hade stötts bort från sin mamma. Men det är ändå mäktiga djur!
[attachment=50382:_lg.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
25-05-2010, 22:05
Vilken upplevelse, Olle. Och en jättefin bild!
Tack Ingela!  Olle
Myosotis
26-05-2010, 11:33
 Snälla släpp ut mig?  Tack, det här var mycket bättre!
En sån söt liten mus! Klart att sötingen vill ut i friheten. Olle
Meriona
26-05-2010, 20:32
Åååååh jag är kär!
Här kommer några bilder från vår semestervecka i Stockholm. Vi har bott i den gamla skatteskrapan på Södermalm där vår ena son har sin studentlya. Det var verkligen en upplevelse. Men av korten att döma så var det naturen och alla vackra gamla hus vi fascinerades av mest under veckan. Det stämmer också och våren har verkligen satt fart på allvar nu. På sista bilden har Amigo precis smakat på vårens första lösglasskula på Ulriksdals slottscafé. Inte dumt alls! [attachment=50414:G_tgatan..._gammalt.JPG][attachment=50415:G_tgatan...p__S_der. JPG] [attachment=50416:G_tgatan...p__S_der.JPG][attachment=50417:G_tgatan...r___b_st. JPG] [attachment=50418:G_tgatan...lindstam.JPG][attachment=50419:G_tgatan...ottscaf_. JPG]
Härliga vårbilder, Zissi! "Mina" råbockar, som ju fick horn till slut, håller nu på att göra upp om sina revir. [attachment=50420:Bockar.jpg] På ett annat fält håller en flock kronhjortar till ibland. Här är en hind med en fjolårskalv som jag fotograferade i morse. [attachment=50423:Kronhjor...igerad_2.jpg] Olle
Meriona
27-05-2010, 11:15
OJ! Jag har aldrig sett dem stångas om revir, ser det inte lite obehagligt ut Olle? Jättefina bilder både Olle och Zissi!
För det mesta är det inte så farligt som det ser ut, utan handlar mest om att mäta varandras styrka. Här får nog gaffelbocken till höger ge sig för den anfallande sextaggaren. Visst händer det att det blir allvarliga strider om två jämnstarka bockar möts, men det är ganska sällan.
Olle
[attachment=50479:Appelblom.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|