|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
En besökare på min äppelservering idag.
[attachment=55917:_lg1.jpg] [attachment=55918:_lg2.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
30-10-2010, 16:41
Så kul med en sån fin besökare, Olle. Den kanske blir en återkommande gäst i vinter. Har rådjuren börjat komma också?
Det är flera veckor sedan jag såg några rådjur här, men de kommer säkert de också. Älgen här är en årskalv. Jag var lite osäker först, men nu är både hon och hennes betydligt större mamma framme. Olle
Gunilla T
30-10-2010, 17:20
Men så fint Olle!...blir så glad av dina bilder
Tack Gunilla!  Det är tur att jag har gott om äpplen i lager. Jag misstänker att så här stora djur kan bli ganska dyra i drift när jag måste köpa äpplen i affären. Olle
CITAT (Olle A @ 30-10-2010, 16:54)  En besökare på min äppelservering idag.
[attachment=55917:_lg1.jpg] [attachment=55918:_lg2.jpg]
Olle Är det en ettårskalv eller? Fina bilder som vanligt!  CITAT (Myosotis @ 28-10-2010, 13:55)   Vackert ljus i bokskogen Så vackert! Träden häruppe slutar uppe vid bildkanten din ... nästan. Därför får jag nackspärr när vi är neråt landet ... älskar att titta upp på alla höga träd.
CITAT (netha @ 30-10-2010, 21:48)  Är det en ettårskalv eller? En kalv som föddes i våras. Den ser kanske stor ut, men mamman var mycket större. Synd att det inte var fotoljus när jag såg mamman, vi får hoppas att båda kommer igen i morgon. Kalvarna följer sin mamma i ett år, sedan stöts de bort när mamman ska ha nya kalvar. Olle
CITAT (Olle A @ 30-10-2010, 21:59)  En kalv som föddes i våras. Den ser kanske stor ut, men mamman var mycket större. Synd att det inte var fotoljus när jag såg mamman, vi får hoppas att båda kommer igen i morgon. Kalvarna följer sin mamma i ett år, sedan stöts de bort när mamman ska ha nya kalvar.
Olle OK ... då hade jag rätt ... visade bilderna för maken och undrade om inte det var en årets kalv ... nej sa han ... trodde det var en års ...  Ser fram emot att få se fler bilder.
Huggorm
30-10-2010, 23:04
CITAT (netha @ 30-10-2010, 21:48)  Är det en ettårskalv eller? Fina bilder som vanligt!  Så vackert! Träden häruppe slutar uppe vid bildkanten din ... nästan. Därför får jag nackspärr när vi är neråt landet ... älskar att titta upp på alla höga träd.  Det var en sak som en viss person från Happaranda som jag pratade med också noterade när han första gången reste söderut, tallarna blev plötsligt så fruktansvärt höga
Meriona
31-10-2010, 09:05
Vilken gullig älg du har Olle!  Men jag hade allt varit rädd för hans mamma, det måste jag säga.
Härliga bilder på 'barnet' Olle!  Jag hade nog också varit lite skrajsen för den morsan.... Och Myosotis skogsbild är ju bara såå fin!  Den kunde man ha som tavla eller som fototapet!
Inga från Närke
31-10-2010, 16:42
Fin bild på älgen Olle.
Idag fångade jag dessa på bild. Det var 8 st rådjur och flera hundra gäss o ett antal svanar utanför på gärdet en bit från där jag bor. Har tyvärr inte vidvinkel på kameran annars skulle ni se hur många det var.
[attachment=55944:2010_10_...r_vi_bor.JPG][attachment=55945:2010_10_...v_rt_hus. JPG]
Fina bilder Inga! Roligt att det är liv och rörelse i markerna hos dig också. Olle
Ja det var fina bilder! Dom där gässen är inga småfåglar minsann har jag upptäckt!  Och inte alltid så vänliga heller ... Här kommer ett miniatyrlandskap från bergsklacken här bredvid. Om ni tittar noga så ser ni att där finns innevånare också! [attachment=55946:IMG_8346...erad_1_0.jpg]
Meriona
31-10-2010, 17:58
Aha jag ser honom/henne!  Läcker bild!
Ingela i Segersberg
31-10-2010, 18:28
Jag ser den också. Vilket fint hus spindeln har och vilken fin bild, Lokan.
Åh här är det som vanligt härliga bilder, så nära du är kalven Olle !! O Ingelas droppe, läcker! O skogsbilden va ju för härligt o gässen o rådjuren  O Lokans miniatyrvärld, fast jag gillar ju inte sånna små kompisar tyvärr tagit bort bilder
Fint Tikka, kul att du också fick se älgar! Och en "bummeblomma" (som vi kallade maskrosbollarna när jag var liten) och sedan en sak som inte ser fullt så mjuk ut.  Olle
Nu är älgarna framme igen! Kalven poserar villigt, men mamman (första och sista bilden) är lite skygg.
[attachment=55975:_lg1.jpg] [attachment=55976:_lg2.jpg] [attachment=55977:_lg3.jpg] [attachment=55978:_lg4.jpg] [attachment=55979:_lg5.jpg] [attachment=55980:_lg6.jpg] [attachment=55981:_lg7.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
01-11-2010, 10:07
Jättefina bilder, Olle
Ja verkligen!  Den sista är ju ett perfekt porträtt av mor och dotter (?)
Tack ska ni ha! Visst är det mor och dotter.  Olle
Meriona
01-11-2010, 12:28
Oh så söt hon är den lilla!  Jag skulle önska att de inte blev större än sådär...
Helt fantastisk som vanligt Olle. Vi hade en stor älg (med långt skägg) här igår kväll och han gick rakt förbi oss (vi stod i ett mörkt rum och väntade då vi visste han skulle gå den vägen) bara någon meter (!!) ifrån oss. Han stannade till vid fönstret och tittade oss rakt i ögonen. Jag fick gåshud!  Han fortsatt bort till äppelträdet och mumsade på det i minst en kvart. Tyvärr var det så mörkt att bilderna blev bara sudd. Jag visar dem ändå... [attachment=55986:PA310049b.jpg] [attachment=55987:PA310050b.jpg]
Tack ska ni ha! Laura, när jag släcker ljuset i rummet går det riktigt bra att se din älg. Han har nosen precis ovanför lampan och måste ha varit riktigt nära! Bildkvaliteten betyder inte allt, det är roligt att ta del av folks upplevelser också!  Olle
 Han var så otroligt nära precis innan han kom fram till äppelträden (i bilden), alltså hade fönstret varit öppet hade jag nästan kunnat sträcka ut handen och klappat honom!! Ja, man blir kanske lite avskräckt från att ladda upp sina halvsuddiga bilder när man ser alla fina bilderna här, men visst är det roligt som du säger att höra vad som händer i andras trädgård runt om i landet...?
Inga från Närke
01-11-2010, 17:33
Vilka fina bilder ni har tagit alla i denna tråden. Kul med Olles älgar, tyvärr så har vi ingen där jag bor men desto flera rådjur. När jag tog min bild på rådjuren var de 8 st och på andra sidan väen längre bort fanns det 3 st så det blir nog många besök under vintern när snön har kommit i våra trädgårdar letande efter äpplen under snön.
CITAT (Lokan @ 31-10-2010, 17:26)  Ja det var fina bilder! Dom där gässen är inga småfåglar minsann har jag upptäckt!  Och inte alltid så vänliga heller ... Här kommer ett miniatyrlandskap från bergsklacken här bredvid. Om ni tittar noga så ser ni att där finns innevånare också! [attachment=55946:IMG_8346...erad_1_0.jpg] En sån liknande ... brun ... hade jag inne i rummet för ett tag sedan. Vill inte ha dem inomhus. Fin bild! CITAT (Ingela i Segersberg @ 01-11-2010, 10:07)  Jättefina bilder, Olle  Instämmer.
Tack Netha! Laura, det är vad bilden berättar som är det viktiga! Och dina älgbilder berättar verkligen!  Måste ha varit en fantastisk känsla att vara så nära !!!
Instämmer med föregående talare
CITAT (Laura @ 01-11-2010, 13:15)  Helt fantastisk som vanligt Olle. Vi hade en stor älg (med långt skägg) här igår kväll och han gick rakt förbi oss (vi stod i ett mörkt rum och väntade då vi visste han skulle gå den vägen) bara någon meter (!!) ifrån oss. Han stannade till vid fönstret och tittade oss rakt i ögonen. Jag fick gåshud!  Han fortsatt bort till äppelträdet och mumsade på det i minst en kvart. Tyvärr var det så mörkt att bilderna blev bara sudd. Jag visar dem ändå... [attachment=55986:PA310049b.jpg] [attachment=55987:PA310050b.jpg] Häftigt mystiskt mörka bilder.  Riktigt så nära har jag bara varit älg i hägn.
Nu är älgarna framme igen! Men några nya bilder blir det inte idag. Även om jag har flexibel arbetstid, är det inte bra att komma för sent till jobbet varje dag.
Olle
 Nä Olle, det är nog inte så 'hälsosamt'! Igår gick jag runt med kameran i högsta hugg! Ojoj vad det finns mycket roligt att fota! Datorn spricker nog snart av alla bilderna .... Här ett miniatyrlandskap (igen) med innevånare.... [attachment=56024:IMG_8377...erad_1_0.jpg]
Meriona
03-11-2010, 07:55
Oj vilken STOR invånare. Blir du inte våt när du fotograferar så där i gräsrotsnivå?
Jaa, fast jag har ju heltäckande regnkläder på så jag kan krypa omkring lite hur som helst!  Det är värre med kameran som ibland får sig en liten dusch...  , inte så bra....
Gossen Ruda
03-11-2010, 14:44
Innevånaren ser ut att vara en Rovspindel, Pisaura mirabilis.
Tack Ruda! Tyckte väl den hade 'mord i sinnet'  !
Meriona
03-11-2010, 20:58
CITAT (Lokan @ 03-11-2010, 09:29)  Jaa, fast jag har ju heltäckande regnkläder på så jag kan krypa omkring lite hur som helst!  Det är värre med kameran som ibland får sig en liten dusch...  , inte så bra.... Kan du inte låta en kompis fota dig när du håller på att åla runt med kameran, det hade varit lite skojigt att se?
Det här är det närmsta jag kan komma Lokan med kameran mot marken inte bara svampkorg alltså tagit bort bild
 Och var hade jag byxorna?????
 ja var e dom!!!!!!!
Meriona
03-11-2010, 21:24
CITAT (Tikka @ 03-11-2010, 21:13)  Det här är det närmsta jag kan komma Lokan med kameran mot marken inte bara svampkorg alltså  [attachment=56048:DSCN3378_r.jpg]  Ni är underbara!
Gossen Ruda
03-11-2010, 21:34
Röda stövlar!!! Var inte det populärt nån gång på 70-talet eller ditåt?
Oj, var det en sååå gammal bild??!  Undra på att jag är så snygg ....
Meriona
03-11-2010, 21:41
jag har turkosa.  Fick dem i 40årspresent. Så får ni själva räkna ut hur gamla de är.
Oj jaha är det så det är man räknar ålder på folk..... Undra hur gammla dessa är då tagit bort bild
Meriona
03-11-2010, 21:52
De med grilliga mönster är inte så gamla ändå, de andra är mer tidlösa. Det behöver däremot inte säga nåt om hur naturnördig man är, har jag lärt mig.
Miniatyrlandskapet idag! [attachment=56082:IMG_8504...erad_1_0.jpg]
Fint litet konstverk, Lokan! Frostig bägarlav. CITAT (Meriona @ 03-11-2010, 21:52)  De med grilliga mönster är inte så gamla ändå, de andra är mer tidlösa. Det behöver däremot inte säga nåt om hur naturnördig man är, har jag lärt mig.  Nej, det ser man på andra saker än färg och mönster. "Håll stövlarna leriga!" säger fältbiologerna.  Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|