Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
zissi
Oj, så fina snöflingor, blåmesar, rådjur m.m. thanks.gif

Vilka fantastiska fotografer det finns här på odla kompiskram.gif
Ingela i Segersberg
Tack Meriona och Lokan. Jättefin bild på den frusna blåmesen. Sitter den och väntar på mer jordnötter?
Olle A
Vilken söt lite blåmes, Lokan! wub.gif

Nu är det dags för dagens rådjursrapport. smile.gif

[attachment=57005:R_djur4.jpg]

Vad funderar hon på?

[attachment=57006:R_djur5.jpg]

Gamla julkärven smakar gott.

[attachment=57007:R_djur6.jpg]

Gå in genom den trånga porten...

[attachment=57008:R_djur7.jpg]

På vandring i den djupa snön.

[attachment=57009:R_djur8.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
Härliga rådjursbilder som vanligt, Olle bravo.gif
Här är dagens snöstjärna.

Snöstjärna

Tikka
Sicken söt lite burrig blåmes Lokan, o rådjuren är så vackra o Ingelas flingor så sköna biggrin.gif
Igår gick jag en promenad längs kajen bort mot operan, en del salskrakar låg o guppade.

Tagit bort bilder
Lokan
bravo.gif Jättefina hamnbilder Tikka! Och Ingelas flinga.... suck, sååå fin! Och Olles råddisar är som vanligt utsökta! tummenupp.gif
Olle A
Tack ska ni ha! smile.gif
Härlig snöstjärna också som vanligt, Ingela! Och fina hamnbilder, Tikka. tummenupp.gif

Olle
Ingela i Segersberg
Tack ska ni ha, Tikka, Lokan och Olle.
Olle A
Jag hamnade också vid en hamn idag...

[attachment=57028:Hamn.jpg]

...där en gråtrut satt fint på en lyktstolpe.

[attachment=57029:Gr_trut.jpg]

Så här ser det ut ovanför mitt hus nu.

[attachment=57030:Hemma1.jpg]

Lite längre uppifrån.

[attachment=57031:Hemma2.jpg]

En hamlad lönn nere vid vägen.

[attachment=57032:Tr_d.jpg]

Olle
Meriona
Ett litet rådjur lyckades komma med på bild nr 4, sicken listig liten rackare! smile.gif
Olle A
Man kan väl inte lägga in bilder helt utan rådjur heller! tongue.gif

Olle
Meriona
CITAT (Olle A @ 27-12-2010, 17:30) *

Olle

giggle.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Olle A @ 27-12-2010, 17:30) *

Olle

Näe! De kan man inte!!!!! Fortsät tså!!!
Lokan
Härliga bilder Olle! Ser precis likadant ut där som här! yes.gif Och väldigt fin bild av pippin!!!
Tikka
Åh va härliga bilder av din omgivning Olle smile.gif
Här kommer några från min promenad på Skinteboisen med min farsa.
Jodå vi hade isdubbar runt halsen.

Tagit bort bilder
xlxl67
Otroliga bilder Tikka - vilka färger o vilken stämning!
Thalassa
Verkligen vackra bilder, Tikka, Olle och ni andra! smile.gif
anne-li i olofstorp
underbara foton alla!!!!! bravo.gif thanks.gif för att ni delar med er!!! Och Tikka, man kan nästan känna doften av hav, fast det är fruset!!!!! thanks.gif
Olle A
Tack allihop! smile.gif
Tikka, dina bilder är verkligen fina också! Som sagt, skärgården är fantastisk även på vintern. tummenupp.gif

Olle
Tikka
Säger som Olle, tack ska ni ha o visst har vintern sin tjusning smile.gif
Olle A
Det är inte direkt någon brist på rådjur här, om någon trodde det. smile.gif

[attachment=57115:R_djur20.jpg]
[attachment=57116:R_djur21.jpg]
[attachment=57117:R_djur22.jpg]
[attachment=57118:R_djur23.jpg]
[attachment=57119:N_tskrikor.jpg]
[attachment=57120:R_djur24.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
Oj, Olle! Så många! Härligt! Här hemma har jag bara 2 st. Förut var det 3 st. Jag tror det beror på skjutglada jägare häromkring. mad.gif Har hört skott då och då de senaste dagarna. ranting.gif Har jaktsäsongen på rådjur börjat redan?
Olle A
Rådjursjakten har pågått ett bra tag och är inte mycket att göra åt. Säkert måste stammen begränsas, även om vi naturligtvis önskar att "våra" rådjur ska klara sig. I södra och mellersta Sverige jagar man rådjur 1 oktober till 31 januari (begränsad bock- och kidjakt börjar tidigare) och i norr 1 oktober till 31 december.

Olle
Thalassa
CITAT (Olle A @ 28-12-2010, 15:16) *
Det är inte direkt någon brist på rådjur här, om någon trodde det. smile.gif

Olle

Oj, vad många på samma bild. Fint med så stor yta för utfodringen också. Jag har själv arbetat på att utöka mitt område idag, en himskans massa skottning innebar det, men det är nog nyttigt för både mig och rådjuren wink.gif
Ingela i Segersberg
Jag tycker inte att det är gott om rådjur härikring, däremot är det väldigt gott om dovhjort. Vi ser ofta flockar på 10-15 djur. Men de tycks vara mer "svårjagade".
Tikka
Fina bilder men vad är det för liten fågel du fotat Olle?
Själv fick jag gå till Slottskogen för att se lite djur idag wink.gif

Tagit bort bild
Olle A
Vilka fina bilder från Slottskogen Tikka! Dovhjortarna brukar jag också hälsa på ibland, t ex innan jag ska på möte med biologiska föreningen som håller till på Naturhistoriska museet. Den svarta fågeln framför rådjursnosen är en koltrast, de som äter rågkross i lådan är nötskrikor.

Olle
Olle A
CITAT (Thalassa @ 28-12-2010, 17:29) *
Oj, vad många på samma bild. Fint med så stor yta för utfodringen också. Jag har själv arbetat på att utöka mitt område idag, en himskans massa skottning innebar det, men det är nog nyttigt för både mig och rådjuren wink.gif

Jättebra att du utökar utfodringsområdet! Min huvudmatplats är ganska begränsad, så jag lägger också ut äpplebitar på ängen ca 30-40 meter därifrån.

[attachment=57128:R_djursflock.jpg]

Olle
Tikka
Tack Olle smile.gif
Koltrast kan jag men fick hjärnsläpp på nötskrikan den ser jag ju ofta när jag är i skogen blush.gif
Meriona
Vilken näpen säl Tikka! Du skulle inte sagt att det var från Slottskogen. whistling.gif
Tikka
Visst va den söt! Haha nä ok den var från därute jag har båten för där ser vi säl varje år...askimsfjorden, ska se om de oxå fastnar i kameran till sommaren smile.gif
Thalassa
Tog en vinterpromenad idag och kameran fick förstås följa med. Här kommer en bild på kraftstationen som jag gick förbi.

Olle A
Fin bild Thalassa! Är det öppet vatten i dammen?

Olle
Olle A
Till julbordets läckerheter hör absolut julkärven. Den är lite svår att nå bara.

[attachment=57142:R_djur1.jpg]
[attachment=57143:R_djur2.jpg]

Man behöver ju inte glömma vardagsmaten bara för att det finns en restaurang i närheten. Lite knaprigt enris är också gott.

[attachment=57144:R_djur3.jpg]
[attachment=57145:R_djur4.jpg]

Olle
Thalassa
CITAT (Olle A @ 29-12-2010, 21:24) *
Fin bild Thalassa! Är det öppet vatten i dammen?

Olle

Ja det är öppet vatten som är strömt. Jag tog kortet med en lång slutartid, det är därför det ser så blankt ut. Under promenaden hittade jag vart mina änder håller till nuförtiden också (uppströms kraftstationen), det dumma var bara att jag inte hade med mig något bröd. Lite besvikna blev de allt när jag kommer och hälsar på och har glömt något så viktigt. crying.gif

Fina rådjur som vanligt Olle, men du får nog ta och sänka havrekärven lite wink.gif
Olle A
Jag vet inte om jag ska sänka eller höja kärven, den är ju inte avsedd för rådjuren som får så mycket annat gott. Fint att ni fortfarande har öppet vatten! Här är allt fruset. Just nu visar termometern -14 grader, nyss var det -16.

Olle
Thalassa
CITAT (Olle A @ 29-12-2010, 22:33) *
Jag vet inte om jag ska sänka eller höja kärven, den är ju inte avsedd för rådjuren som får så mycket annat gott. Fint att ni fortfarande har öppet vatten! Här är allt fruset. Just nu visar termometern -14 grader, nyss var det -16.

Olle

Det är samma bistra kyla här. Vår del av ån har ju varit frusen i många veckor nu men det var glädjande att se att så mycket runt kraftstationen fortfarande är öppet. Det var mer än jag trodde faktiskt. Jag skämtade angående kärven, jag förstår att den inte är till rådjuren. Själv har jag väldiga problem med min utfodring, de äter fortfarande inte hösilage och har nu nästan slutat komma för att det inte finns pellets. Jättetråkigt.
Olle A
Då kanske du får ge dem båda delarna ett tag ändå. Fast inte "tillräckligt" med pellets. Förr eller senare borde de lära sig att äta huvudrätten om de lockas med en god förrätt som de inte blir helt mätta av.

Olle
Tikka
CITAT (Thalassa @ 29-12-2010, 18:08) *
Tog en vinterpromenad idag och kameran fick förstås följa med. Här kommer en bild på kraftstationen som jag gick förbi.

Oj va vackert Thalassa! Vilken spegling smile.gif

Olle dina bilder är härliga att se, såg på nyheterna att det är viktigt att stödutfodra rådjuren nu när det är som det är.

Själv var jag på utflykt på isen idag igen o med var gubben min.

Tagit bort bilder
Olle A
Asteroid? Det är ju kronan på den glade kungens huvud ser du väl! biggrin.gif

Härliga bilder Tikka. Vitt så vitt man kan se! smile.gif

Olle
Tikka
Hahaha men så klart så kan man oxå se på det smile.gif
Tack Olle!

Ingela i Segersberg
Vilka härliga vinterbilder, Tikka och Thalassa. Och såå fina rådjursbilder, Olle.
Här är dagens snökristall.

Snökristall

Gossen Ruda
CITAT (Ingela i Segersberg @ 30-12-2010, 06:52) *
Vilka härliga vinterbilder, Tikka och Thalassa. Och såå fina rådjursbilder, Olle.
Här är dagens snökristall.

Snökristall

Jag brukar inte kommentera varje bild, eller ens de flesta bilder, men nu kan jag inte vara tyst längre. Du tar fantastiska bilder och jag hoppas du fortsätter länge till.
Thalassa
Vilka roliga bilder Tikka och vilken fin iskristall Ingela! Jag tänkte egentligen inte diskutera rådjursmatandet här inne eftersom det är lite off topic, men jag har idag gjort en hösilage/pelletsblandning till rådjuren. Finfördelat hösilage så de inte kan plocka bort det blandat med pellets. Jag hoppas att det gör att de vågar smaka. Tack för ditt engagemang i mina rådjur Olle! wub.gif
Berith
Jag blir helt....! Sån här

av alla fantastiska bilder!

Och jag hoppas att det skapas en rådjurstråd för 2011 som nån nämnde tidigare. Fantastiskt att få följa (t.ex.!) Olles rådjur under ett år, att få se deras kid och annat. tummenupp.gif
Olle A
Berith, vilken rolig bild på katten! biggrin.gif Och jag håller med om att Ingelas snökristaller är helt fantastiska. Efter nyår ska jag starta en rådjurstråd så fort jag hinner.

Olle
Ingela i Segersberg
thanks.gif för berömmet på min snökristall. biggrin.gif Alla dessa vackra snöstjärnor gör det lättare att stå ut med vintern.
Gossen Ruda
Årets sista soluppgång.

Noak
En snabbtitt ut genom köksfönstret gjorde att jag rusade efter kameran... fear.gif
[attachment=57202:ny_r_017_b.JPG]
Sen såg jag vad det var... giggle.gif

Myosotis
w00t.gif Ser ut som en björn! Men jag ser fortfarande inte vad det är, en presenning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon