Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 23-07-2010, 00:21) *
Vilken härlig bildsvit med pippin i såssnipan!
...och sen kan jag förstås inte låta bli att undra varför du har en såssnipa på farstubron? angel_not.gif

Det måste ju vara för att förvara fåglar i
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 23-07-2010, 00:35) *
Det måste ju vara för att förvara fåglar i

Tänkte inte på det! rolleyes.gif
Basil
Tog en bild under dagens skogspromenad men på vad ja det är frågan! Jag vet knappt om det är en blomma, mossa eller svamp sos.gif
Olle A
Härligt, Basil! Gul parasollmossa (Splachnum luteum) är inte vanlig, men fantastiskt vacker. Den växer på spillning av olika växtätande djur, främst älg.

Olle
xlxl67
CITAT (Olle A @ 19-07-2010, 22:36) *
Bortsett från storleken tycker jag att den liknar vår bohuslänska landskapsinsekt, den upp till 3 cm långa myskbocken (Aromia moschata).

Olle

Ok tack Olle:)
Lokan
Tack så mycket Amaira! Konstigt att dom kan slitas så ... confused.gif

Vilken härlig mossa!! Har aldrig sett! Den kanske inte blommar så länge.

Vi hade en lång konversation. Bää hit och bää ä dit! Men till slut fick jag säga ifrån! 'Inte prata med mat i munnen!' nono.gif

[attachment=52777:IMG_2751...erad_1_0.jpg]
Red Top
CITAT (Lokan @ 24-07-2010, 20:00) *
Tack så mycket Amaira! Konstigt att dom kan slitas så ... confused.gif

Vilken härlig mossa!! Har aldrig sett! Den kanske inte blommar så länge.

Vi hade en lång konversation. Bää hit och bää ä dit! Men till slut fick jag säga ifrån! 'Inte prata med mat i munnen!' nono.gif

[attachment=52777:IMG_2751...erad_1_0.jpg]

giggle.gif

CITAT (Basil @ 23-07-2010, 21:53) *
Tog en bild under dagens skogspromenad men på vad ja det är frågan! Jag vet knappt om det är en blomma, mossa eller svamp sos.gif

Fantastisk bild. har heller aldrig sett sådan mossa.
Tikka
Oj vilken fin bild på mossan! Har heller aldrig sett någon sådan mossa. Jättehäftig får jag säga smile.gif
Lokan det är sant att man inte ska prata med mat i munnen wink.gif Skojig bild biggrin.gif
Berith
Och som vanligt - fantastiska och vackra och härliga och roliga och konstiga och helt underbara bilder! bravo.gif
Chamomille
[attachment=52784:D_d_f_gel.jpg]

Hittade en snubbe utanför dörren i morse. Kolla fötterna, så gulligt mitt i allt elände...
Basil
Tack ja det var en stilig mossa! Mossig som jag är kommer en ny bild smile.gif. Vad kan den heta...

Huggorm
CITAT (Basil @ 25-07-2010, 21:21) *
Tack ja det var en stilig mossa! Mossig som jag är kommer en ny bild smile.gif. Vad kan den heta...

Trollsmör, Fuligo septica. En slags slemsvamp.
Olle A
Jag är inte säker på det, för trollsmör brukar ha mycket starkare gul färg. En slemsvamp (myxomycet) är det nog, eller möjligen någon fingersvamp eller liknande.

Olle
Basil
Haha jaha det var inte ens en mossa.
Lokan
Bilden är lite väl otydlig - svårt att se! Du får gå tillbaka och titta efter hur det utvecklar sig! Finns det endast en kladdig hög kvar så var det trollsmör. biggrin.gif

Påfågelsöga har jag saknat hela sommaren men igår såg jag en! rolleyes.gif

[attachment=52823:IMG_2791...erad_1_0.jpg]
[attachment=52824:IMG_2798...erad_1_0.jpg]
bergvallmo
Denna satt i en av mina blommor i morse, alltid roligt att se, men inte känna dem på nära håll smile.gif Klicka gärna på bilden...

[attachment=52838:geting.jpg]
Lokan
Oj!!! Vilken PANGbild, Bergvallmo!!! bravo.gif
bergvallmo
CITAT (Lokan @ 26-07-2010, 12:47) *
Oj!!! Vilken PANGbild, Bergvallmo!!! bravo.gif

Tack,ja ibland har man tur och den sitter där smile.gif
Ingela i Segersberg
Instämmer med Lokan! tummenupp.gif
Red Top
Väldigt bra bild, bergvallmo. Hade själv aldrig vågat ta en närbild på en 'Vespula'. Beundrar ditt mod. bravo.gif
bergvallmo
Tack, var faktiskt lite orolig att den skulle bli sur och sticka mig smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (bergvallmo @ 26-07-2010, 12:24) *
Denna satt i en av mina blommor i morse, alltid roligt att se, men inte känna dem på nära håll smile.gif Klicka gärna på bilden...

[attachment=52838:geting.jpg]

Fin bild. Lite svår att bestämma men jag tror det är en Norsk geting, Dolichovespula norwegica.
Tikka
Instämmer med föregånde ! Vilken kanon bild bergvallmo! biggrin.gif

Jag bidrar med tre bilder idag...fjärilen kanske någon kan säga vad den heter och en skalbagge av något slag....o så lite skogsguld...kantareller biggrin.gif Närmre 3 kg blev dagens skörd smile.gif Bra början på semstern!

Tagit bort bild
Olle A
Jag instämmer också i hyllningskören till den häftiga getingbilden. Tikka, vilket härligt skogsguld du hittade! Skalbaggen är en långhorning som jag inte kan artbestämma, men fjärilen tror jag är en hona av silverstreckad pärlemorfjäril.

Olle
Gossen Ruda
Baggen ser ut som en hane av Leptura rubra.
zissi
Gossen Ruda eller någon annan, vet ni vad detta är? happy.gif
[attachment=52873:Koppetor...udafj_ll.JPG]
Olle A
Är det ett fiskfjäll?

Olle
bergvallmo
CITAT (Tikka @ 26-07-2010, 21:39) *
Instämmer med föregånde ! Vilken kanon bild bergvallmo! biggrin.gif

Jag bidrar med tre bilder idag...fjärilen kanske någon kan säga vad den heter och en skalbagge av något slag....o så lite skogsguld...kantareller biggrin.gif Närmre 3 kg blev dagens skörd smile.gif Bra början på semstern!

Tack så mycket... Åh va härligt med kantareller. Jag har inte varit ut och tittat än, men ska göra ett försök i slutet av veckan tänkte jag. smile.gif
bergvallmo
CITAT (Gossen Ruda @ 26-07-2010, 21:29) *
Fin bild. Lite svår att bestämma men jag tror det är en Norsk geting, Dolichovespula norwegica.

Tack, ja de vore kul att veta vilka det är som bor här. Är det lättare att se på denna blid, fast den är oskarp?
[attachment=52877:geting3.jpg]
xlxl67
Snygga bilder o så har Tikka äntligen tid att vara ute i naturen på heltid;)

Skickar med en Tallört från den täta Tallskogen:
[attachment=52898:tall_rt.jpg]

Mars attacks?...
[attachment=52900:Bj_rnmossa.jpg]
...eller Björnmossa?...

[attachment=52901:Sm_s.jpg]
Småsileshår
zissi
CITAT (Olle A @ 27-07-2010, 01:43) *
Är det ett fiskfjäll?

Olle

Javisst, det är ett torkat fjäll från en ruda.
Ingela i Segersberg
Idag blev det (nästan) fjärilsinvasion här hemma, det har varit väldigt dåligt med fjärilar hittills. Påfågelfjärilar, nässelfjärilar, citronfjärilar, pärlemorfjärilar, smygare...

Mindre guldvinge

Silverstreckad pärlemorfjäril

Gossen Ruda
CITAT (zissi @ 27-07-2010, 19:37) *
Javisst, det är ett torkat fjäll från en ruda.

Tyckte väl att det såg bekant ut.
Gossen Ruda
CITAT (bergvallmo @ 27-07-2010, 07:42) *
Tack, ja de vore kul att veta vilka det är som bor här. Är det lättare att se på denna blid, fast den är oskarp?
[attachment=52877:geting3.jpg]

Jo, det är en norrman. Ok, en norska egentligen. De röda sidofläckarna på bakkroppen är arttypiska.
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 27-07-2010, 20:42) *
Tyckte väl att det såg bekant ut.

giggle.gif
Thalassa
Dagens bild för mig idag är definitivt den här, två små ällingar som pussas kram1.gif

Ingela i Segersberg
CITAT (Thalassa @ 27-07-2010, 20:52) *
Dagens bild för mig idag är definitivt den här, två små ällingar som pussas kram1.gif

wub.gif Vilken fin bild! wub.gif
Tikka
Ja xlxl nu kan jag vara ute på heltid smile.gif
Sileshåren va ju fina! Fick jag se förra året i Verlegammelskog.
O Ingelas bilder, härliga!
Ällingar som pussas åhhhh så gulligt biggrin.gif
Red Top
Den här lustigkurren, eller någon annan, har roat sig med att bara äta av det blå på kronbladen. Snacka om finsmakare. giggle.gif

Vad är det för något?

Kärleksblomster, Nemophila maculata

Ursäkta bildkvalitén.

Kärleksblomster, Nemophila maculata
Olle A
Vilka söta små ällingar! wub.gif Och en fin, glänsande långhorning (art vet jag inte) på kärleksblomstret. smile.gif

Olle
Olle A
Ett rådjur igår kväll.

[attachment=52958:R_djur1.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
Som vanligt, Olle, en riktig kanonbild! bravo.gif
Olle A
Tack Ingela! smile.gif

Olle
Thalassa
CITAT (Olle A @ 28-07-2010, 18:19) *
Ett rådjur igår kväll.
Olle

Jättefin bild på rådjuret Olle!

Själv bidrar jag idag med en bild på ett flyende Skrakpar. Vi kom med vår båt mot dem och de blev jätteskraja och flydde i vild panik. Det såg verkligen jättekul ut när de sprang på vattnet för att hinna undan.

Skrakpar i vild panik

mamamaggan
Vilken bild !

Man ser verkligen att de är skrämda.
Thalassa
CITAT (mamamaggan @ 29-07-2010, 00:36) *
Vilken bild !
Man ser verkligen att de är skrämda.

Ja, jag förstår dock inte att de blev så rädda, vi har en liten elmotor på båten som går helt tyst och vi åkte max 4 knop (promenadfart). Men bättre fly än illa fäkta! giggle.gif
Gossen Ruda
Anledningen till att de springer iväg och inte flyger är att de är inne i ruggningsperioden så de kan inte flyga.
Olle A
CITAT (Thalassa @ 28-07-2010, 23:35) *
Jättefin bild på rådjuret Olle!

Själv bidrar jag idag med en bild på ett flyende Skrakpar. Vi kom med vår båt mot dem och de blev jätteskraja och flydde i vild panik. Det såg verkligen jättekul ut när de sprang på vattnet för att hinna undan.

Tack Thalassa! Din bild på skrakarna var också rolig. smile.gif

Olle
Red Top
CITAT (Olle A @ 28-07-2010, 18:19) *
Ett rådjur igår kväll.

[attachment=52958:R_djur1.jpg]

Olle

Jättefin bild Olle. Det ser ut som om hon säger:

"Är du äntligen här med kameran? Bäst att jag visar mig från min bästa sida då." smile.gif
Olle A
Tack Red Top! kompiskram.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon