|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Thalassa
19-12-2010, 15:32
CITAT (Meriona @ 19-12-2010, 15:20)  Oj vilka fina bilder Thalassa!  Jag avundas er som har så fina besökare! Ja, det är verkligen fantastiskt att ha dem så nära och kunna studera dem. Att det sedan tvingar mig att smyga omkring hemma för att inte störa och att jag knappt vågar gå ut genom dörren utan att först ha tittat i alla fönster för att kolla att läget är fritt, det är bieffekter man får ta
Thalassa
19-12-2010, 15:52
CITAT (Olle A @ 19-12-2010, 15:29)  Om de alltid kommer tillsammans är den vänstra helt klart son till den högra. Den bakom är inte helt lätt att avgöra, men på första bilden tycker jag att han ser mera vuxen ut. Även på de två nedre bilderna verkar hans huvud något större än kidets. Mamman väntar säkert tillökning till sommaren, men det är inget som syns än. Rådjuren har nämligen fördröjd fosterutveckling, så även om de parar sig på sensommaren börjar fostret inte utvecklas förrän omkring årsskiftet.
Olle Du har nog rätt i att den bakersta har lite större huvud än kidet. Den som vi tror är ett kid verkar ha små begynnande horn på gång, kan det stämma med att det är ett kid? Jag gick precis igenom hela mitt bildarkiv i jakt på bättre bilder på den bakersta men tyvärr verkar den svår att fånga närbilder på. Angående mamman så tyckte jag att hon såg lite rundare ut bara, men det kanske beror på allt renfor och alla äpplen 
Bockkid kan mycket väl få små knölar redan första året, men några riktiga horn blir det inte. På första bilden syns det tydligt att han är ett årskid, då han är så mycket mindre än mamman och rundare i ansiktet. CITAT (Thalassa @ 19-12-2010, 15:32)  Ja, det är verkligen fantastiskt att ha dem så nära och kunna studera dem. Att det sedan tvingar mig att smyga omkring hemma för att inte störa och att jag knappt vågar gå ut genom dörren utan att först ha tittat i alla fönster för att kolla att läget är fritt, det är bieffekter man får ta  Säger du det? Nu när fotoljuset är borta har jag tagit fram pannlampan och spikat upp tre egentillverkade fågelholkar här utanför.  Olle
Duktigt Olle! Vilka fina bilder Thalassa!! Speciellt den första gillar jag!
Vi tar väl några rådjur idag igen!  [attachment=56907:Sn_r_djur1.jpg] [attachment=56908:Sn_r_djur2.jpg] [attachment=56909:Sn_r_djur3.jpg] [attachment=56910:Sn_r_djur4.jpg] [attachment=56911:Sn_r_djur5.jpg] [attachment=56912:Sn_r_djur6.jpg] Olle
Ingela i Segersberg
20-12-2010, 13:59
Jättefina bilder(som vanligt), Olle och Thalassa!
Thalassa
20-12-2010, 14:07
CITAT (Olle A @ 20-12-2010, 13:24)  Vi tar väl några rådjur idag igen!  Vilken bra idé, finfina bilder som vanligt
Suck! Jättefina igen!!  Varför kan inte rådjuren häromkring vara lite mindre rädda, så man kunde få några bra porträtt?!
Gunilla T
20-12-2010, 15:34
Så vackra bilder ni tar!
Jag skall också försöka fota lite kompisar. Är ingen duktig fotograf och har en sprillans ny kamera men får se om jag lyckas få några på bild.
Vi har åtminstone tio rådjur som vi matar, lite svårt att veta men det är vad vi sett som mest vid matplatserna.
Nyss var här tre älgar på tomten men det var för mörkt för att ta kort.
Thalassa
20-12-2010, 15:44
CITAT (Lokan @ 20-12-2010, 15:27)  Suck! Jättefina igen!!  Varför kan inte rådjuren häromkring vara lite mindre rädda, så man kunde få några bra porträtt?!  Går det inte ens om du tar genom fönstret? Jag tar mina genom fönstret med ett teleobjektiv, skärpan blir förstås lidande men de är alldeles för skygga för att det skulle vara möjligt att gå ut. Men genom fönstret går bra för min del, om jag smyger, minsta oväsen och de sticker. CITAT (Gunilla T @ 20-12-2010, 15:34)  Jag skall också försöka fota lite kompisar. Är ingen duktig fotograf och har en sprillans ny kamera men får se om jag lyckas få några på bild. Jag håller tummarna för att det lyckas!
Dom kommer fram till huset bara på natten!  Jag har tidigare fått några bilder när dom vandrat runt här på dagen men i år (och förra året) har dom inte synts till. Dom brukar äta havre under fågelmataren - men som sagt, bara på natten.
CITAT (Lokan @ 20-12-2010, 15:27)  Varför kan inte rådjuren häromkring vara lite mindre rädda, så man kunde få några bra porträtt?!  Sådana här menar du? [attachment=56914:Portr_tt.jpg] Om vintern fortsätter att vara hård, och matbehovet blir alltmer desperat, kommer de säkert fram på dagen också så småningom. Har man tålamod går det då att vänja dem vid att man mycket försiktigt gläntar på fönstret eller dörren. Kanske även vid att man försiktigt smyger ut när de är framme, men det har jag inte försökt eftersom jag inte vill ha dem alltför orädda. En viss respekt måste finnas kvar. Hoppas ni lyckas få fina rådjurbilder ni också!  Olle
Gossen Ruda
20-12-2010, 17:33
Får man komma med ett förslag? Inget ont om rådjursbilder men alla andra bilder drunknar i rådjur. Jag tycker att ni nästa år startar en egen tråd med och för rådjursbilder så kan årets bildtråd behandla allt annat.
evelina
20-12-2010, 18:29
Min älskade ren! [attachment=56915:58010_46...248160_n.jpg]
Meriona
20-12-2010, 20:26
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 17:33)  Får man komma med ett förslag? Inget ont om rådjursbilder men alla andra bilder drunknar i rådjur. Jag tycker att ni nästa år startar en egen tråd med och för rådjursbilder så kan årets bildtråd behandla allt annat. Det tycker jag skulle vara synd, jag tycker att all natur ska få ta plats i tråden.
Gossen Ruda
20-12-2010, 21:19
CITAT (Meriona @ 20-12-2010, 20:26)  Det tycker jag skulle vara synd, jag tycker att all natur ska få ta plats i tråden. Fram för mångfald, nu är det mest enfald.
Okejrå! Här kommer lite mångfald så det inte blir alltför enfaldigt... Vildkatten Trean sitter och väntar på sitt 'dagliga bröd'! [attachment=56919:IMG_8887...erad_1_0.jpg]
Thalassa
20-12-2010, 21:56
CITAT (Lokan @ 20-12-2010, 21:51)  Okejrå! Här kommer lite mångfald så det inte blir alltför enfaldigt... Vildkatten Trean sitter och väntar på sitt 'dagliga bröd'!  Vad söt
Gossen Ruda
20-12-2010, 22:17
Fortsätter med en jösse fotad i kväll från mitt vardagsrum. Dåligt ljus och skitigt fönster var inte perfekt. Tydligen var den ganska van vid folk för den blev knappt rädd när jag gick ut på trappan nägra meter fån den. Den flyttade sig bara en bit. Full fart blev det däremot när jag kastade en snöboll som nästan träffade.  Jag vill inte ha harar i trädgården. Nu äter den äpplen som är avsedda för trastarna och sen till våren mina crocus.
Meriona
21-12-2010, 12:15
Ajabaja Ruda, inte leka snöbollskrig med haren.  Den som är så söt! Vi matade hararna när vi hade hus - med både hö, äpplen och gnagarblandning, men inte åt de upp nåt av vår växtlighet sen ändå. De tyckte nog att vi var så snälla att de åt grannens krokusar istället.
Dagens solnedgång. [attachment=56931:IMG_9073...erad_1_0.jpg] Ja Olle, det var just ett sådant porträtt jag ville ta! Men så där fina får jag nog aldrig....
Thalassa
22-12-2010, 14:34
Jag hoppas att majoriteten i den här tråden uppskattar rådjursbilder, just nu verkar det vara en röst för och en emot. Men om flera delar Rudas uppfattning så kan jag i fortsättningen publicera någon annanstans. Men jag skulle behöva rådjursexperten Olles hjälp  . Här har det nämligen varit full fart idag, tre olika gäng har jag lyckats iaktta redan. Här är ett annat gäng än de som jag publicerade bilder på sist, men också de tre stycken. Det verkar vara en hona med väldigt runt huvud (den till höger) är det ett årskid då? Den verkar i och för sig ganska stor för det? Den i mitten verkar ha tappat sina horn så det är väl en äldre bock antar jag. Den till vänster är en hona till och den ser väl ganska vuxen ut så den kanske är mamma till den till höger?   Den här pojken kom ensam och det tidigare gänget försökte köra bort honom så han fick vackert vänta tills de var klara. Han var ganska liten och jag kunde inte avgöra om han hade begynnande horn eller om han hade tappat sina horn så frågan är, vuxen eller inte?  Dock kom en av honorna tillbaka en snabbis och det verkade gå bra. Jag har lite svårt att avgöra men jag tror att det var den som jag gissade på att det kanske kan vara ett årskid. Den stannade dock inte mer än en minut och åt inget.  Sedan kom de här två, en hona och en hanne. Då hade tyvärr maten tagit slut och det kändes verkligen tråkigt. Jag försöker fylla på regelbundet men det var sådan fart på förmiddagen att jag inte hade en chans. Hannen verkar ha ganska runt huvud så då kanske det är mor och son? I så fall kan det ju vara de som jag fotograferade häromdagen.   Hannen, vuxen eller inte?
Ingela i Segersberg
22-12-2010, 15:14
Visa era rådjursbilder i den här tråden, Thalassa och Olle! Sååå fina!  Jag matar också rådjuren, men jag har inte lyckats ta någon bra bild på dom ännu.
Thalassa
22-12-2010, 15:27
CITAT (Ingela i Segersberg @ 22-12-2010, 15:14)  Visa era rådjursbilder i den här tråden, Thalassa och Olle! Sååå fina!  Jag matar också rådjuren, men jag har inte lyckats ta någon bra bild på dom ännu. Idag har jag haft riktig tur, så fort jag har tittat ut så har det varit rådjur framme. Men det beror väl på den enormt bistra kylan, idag är det verkligen kallt *brrr*.
Gossen Ruda
22-12-2010, 15:34
Jag har inte utfärdat någon fatwa beträffande den HÄR tråden utan hade en önskan om nästa års bildvisningar.  Dvs en tråd för alla fina rådjursbilder, en för fågelbilder och en för övriga naturbilder.
Thalassa
22-12-2010, 16:24
CITAT (Gossen Ruda @ 22-12-2010, 15:34)  Jag har inte utfärdat någon fatwa beträffande den HÄR tråden utan hade en önskan om nästa års bildvisningar.  Dvs en tråd för alla fina rådjursbilder, en för fågelbilder och en för övriga naturbilder. Det låter väl som en bra plan för nästa år. För att inte bli för enfaldig lägger jag också ut en bild som jag tog igår natt.
Oj hjälp så fin månbild!  Hur tog du den? På tid? Och råddisarna var också jättefina!!
Thalassa
22-12-2010, 16:56
CITAT (Lokan @ 22-12-2010, 16:43)  Oj hjälp så fin månbild!  Hur tog du den? På tid? Och råddisarna var också jättefina!!  Jag tog den med ett 300 mm-objektiv, bländaren ställde jag på 11 och slutartiden på 1/250. Jag provade lite andra inställningar också men dessa tyckte jag fungerade bäst. Sedan är bilden beskuren, runt månen var det massor med himmel men den tog jag bort vilket får det att se ut som om jag kom närmare än vad jag egentligen gjorde.
Okej Thalassa, jag ska försöka svara så gott jag kan om dina rådjur.
Bild 1 och 2 visar en vuxen get till vänster, en vuxen bock i mitten och en ungget (troligen årskid, om än ett kraftigt sådant) till höger.
Bild 3 är en ungbock. Med anledning av rangordningen bör man tänka på att sprida ut maten över ett större område, så att alla kan komma fram.
Bild 4 tycker jag ser ut som två vuxna djur, men det är inte helt lätt att avgöra.
Bild 5 är säkert mor och son. Även om sonens bak ser kraftig ut, har han ett typiskt "barnsligt" ansikte.
Bild 6 är en äldre bock.
Olle
Thalassa
22-12-2010, 19:31
CITAT (Olle A @ 22-12-2010, 19:16)  Okej Thalassa, jag ska försöka svara så gott jag kan om dina rådjur. Olle Tack så hemskt mycket för hjälpen. Jag har aldrig funderat över vem som är vem eller släktskap innan. Det var först när du började beskriva dina rådjur så som jag tänkte att det kan ju faktiskt vara intressant att veta. Så jag är helt nybörjare på det men det verkar ju som om jag lyckades hyfsat nu. Vi är ju i stort sett helt överens. På bild 4 är det dock samma bock som på bild 3, dvs. ungbocken. Jag la bara in fler bilder för att illustrera dagens rådjursmatande. Det som var fascinerande med den bilden var att unggeten från bild 1,2 kom tillbaka en kort stund och kollade läget, men sedan följde hon med familjen. Jag var först inte säker på att det var just unggeten men efter att ha studerat mina bilder noga kom jag fram till det. När det gäller bild 5 och 6 så är det samma bock på båda bilderna, geten är bara lite längre bort på den sista. Så då kanske det är ett vuxet par trots allt. Jag har nu gjort så att jag lagt ut pellets regelbundet för att det skall finnas till alla som kommer. Dvs. istället för att lägga ut en stor portion på morgonen har jag delat upp det under dagen för att alla ska få. Dessutom är det svårt att lägga ut mycket på en gång när det snöar. Men jag har alltså lagt på samma ställe eftersom de ändå brukar komma i omgångar. Men imorgon lägger jag på två ställen, bra att du påpekade det!
Okej! Nu har jag varit ute och experimenterat lite  Blev ju inte lika fin som din Thalassa men jag tycker den är klart godkänd iaf. Får nog fortsätta pröva på olika metoder.... Tack för tipsen! [attachment=56942:IMG_5303...erad_1_0.jpg]
Thalassa
22-12-2010, 19:39
Jag tycker den ser bra ut, men det är bara att justera lite och testa tills man blir nöjd. Jag tog cirka 30 bilder igår med olika inställningar och valde sedan ut den som jag tyckte blev bäst. Kul är det i alla fall
CITAT (Thalassa @ 22-12-2010, 19:31)  När det gäller bild 5 och 6 så är det samma bock på båda bilderna, geten är bara lite längre bort på den sista. Så då kanske det är ett vuxet par trots allt. Okej, är de samma är han nog ett årskid trots allt. Huvudena på bild 5 ger verkligen intryck av mor och barn. Kanske är det hans krökta rygghållning på sista bilden som lurar mig. Han verkar ha skumt litet huvud och stor bakdel. Olle
CITAT (Thalassa @ 22-12-2010, 16:24)  Det låter väl som en bra plan för nästa år. För att inte bli för enfaldig lägger jag också ut en bild som jag tog igår natt.  Otrolig bild! Man kan tro att du har en egen rymdraket sån fin närbild du tagit!
CITAT (Thalassa @ 22-12-2010, 16:24)  Det låter väl som en bra plan för nästa år. För att inte bli för enfaldig lägger jag också ut en bild som jag tog igår natt. Oj wow det var en shysst bild på månen
Thalassa
22-12-2010, 23:13
CITAT (Olle A @ 22-12-2010, 19:49)  Okej, är de samma är han nog ett årskid trots allt. Huvudena på bild 5 ger verkligen intryck av mor och barn. Kanske är det hans krökta rygghållning på sista bilden som lurar mig. Han verkar ha skumt litet huvud och stor bakdel.
Olle Håller med om att han ser ut att ha det på bilderna, det var dock inget jag reagerade på i verkligheten. Beror kanske på vinkeln eller något. Nu börjar jag i alla fall få lite bättre koll på mina individer och jag ska fortsätta studera dem under julledigheten. Tack för all hjälp! CITAT (xlxl67 @ 22-12-2010, 19:59)  Otrolig bild! Man kan tro att du har en egen rymdraket sån fin närbild du tagit! och tack ni andra för komplimangerna på månbilden! Jag tror faktiskt att jag lyckades ännu bättre idag: ny månbild
Ingela i Segersberg
23-12-2010, 13:48
Med denna bild önskar jag alla på Odla en God Jul och ett Gott Nytt År! God Jul En snöstjärna på toppen av ett grässtrå.
Tack det samma Ingela! Väldigt fin bild får jag säga
Otroligt vackra bilder överlag på denna tråd !
Men jag måste bara kommentera Månen och Iskristallen; det är verkligen mikro och makro ! Fantastiska, båda två !
Man förstår verkligen att forna månskådare trodde att det fanns hav, även på månen !
Och tänk att något så fascinerande vackert som en iskristall, är "tillverkad" av vanligt vatten !!
Thalassa
24-12-2010, 09:29
Jättefin iskristall Ingela! God jul och gott nytt år önskar även jag och mina vänner.
Anki på Öland
24-12-2010, 13:38
Min bil i morse...... [attachment=56967:101224_2.jpg] Min snälla svärson som trotsade vädergudarna tillsammans med min dotter och mitt barnbarn och kom hit ner igår kväll och har en egen tomt att skotta var gullig nog och skottade fram den åt mig
Ingela i Segersberg
24-12-2010, 14:56
CITAT (Tikka @ 24-12-2010, 00:08)  Tack det samma Ingela! Väldigt fin bild får jag säga  Tack Tikka, Omk och Thalassa! Oj, vad mycket snö ni fått på Öland, Anki.
Ingela, det var en fin iskristall! En riktig naturens adventsstjärna. Anki, jösses vad mycket snö ni har fått! Vi i väst ska nog inte klaga på att det är svårt att ta sig fram. En riktigt god fortsättning på julen önskar jag och mina vänner också.  [attachment=56984:Julr_djur1.jpg] [attachment=56985:Julr_djur2.jpg] [attachment=56986:Julr_djur3.jpg] [attachment=56987:Julr_djur4.jpg] Olle
Thalassa
25-12-2010, 13:49
CITAT (Olle A @ 25-12-2010, 13:45)  En riktigt god fortsättning på julen önskar jag och mina vänner också.  Å vad fina porträtt!
Ingela i Segersberg
25-12-2010, 14:41
Tack Olle. Din rådjursbilder är sååå fina!
Meriona
25-12-2010, 14:59
Vilka underbara bilder igen, på månar, snöflingor och rådjur!
Tack ska ni ha!  Det har sina sidor att vara en galen rådjursfotograf. Köksfönstret och ytterdörren har stått på glänt nästan hela dagen, i 10-15 minusgrader, och jag har gått med smygjackan på inne. Krukväxterna närmast köksfönstret är förstås flyttade, men att ett par akvarier står bredvid gör inget - de får värme från belysningsramperna och skulle det bli några grader kallare gör det inte så mycket för killis. Fotomässigt har det varit bättre idag än på länge, åtminstone när jag har varit hemma. Framför allt när eftermiddagssolen ligger på vid 14.00-14.30 blir det riktigt fint. Fast jag ska erkänna att jag fick värma om pizzan ett par gånger när jag tänkte ta lunch. Att passa på när hyresvärden har varit ute och skrämt rådjuren hjälper inte - just när det är färdigt i micron står djuren naturligtvis i perfekt position med precis rätt ljus på sig. Olle
Meriona
25-12-2010, 15:41
Ojdå Olle, den pizzan måtte blivit seg!
Oj så fina bilder igen Olle! Och Ingelas snöflinga är ju bara superbra! Jag har väntat hela vintern på dina flingor! Jag önskar er alla en god fortsättning på julen med en liten pippi! [attachment=56991:IMG_5312...erad_1_0.jpg]
Meriona
25-12-2010, 16:35
Ojdå vad han burrar upp sig Lokan, det ser kallt ut! Finfin bild!  Igår fick jag lust att köpa ett par korvar till kajorna vid torget när jag väntade på pappa. Tyvärr var det stängt, annars hade de fått en julmåltid, de såg så frusna ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|