|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Meriona
22-06-2010, 17:32
Jisses vilket skutt!  Fin teknik!
Visst är bilden på den hoppande bocken (hoppar han bock?) lite rolig, men jag tar hellre bilder på lugna, ostörda djur. Som i kväll när jag satt vid en åkerkant och väntade på den här bocken, som sakta kom allt närmare.
[attachment=51286:R_bock.jpg]
Olle
CITAT (Meriona @ 22-06-2010, 18:13)  Jag börjar misstänka att Olle hägnar in sina rådjur... Jättefina bilder!  Jag har bara sett rådjur i hägn Irl ... fantastiskt fina bilder Olle!
Jättefina bilder igen Olle! Och snygga horn på bocken! Här kommer lite annat.... Smycke på rosbladet [attachment=51287:IMG_3525...erad_1_0.jpg] Tittut! [attachment=51288:IMG_3531...erad_1_0.jpg]
Lokan, ditt smycke var också en fin långhorning!  Vad är det som tittar fram bakom bladet? Olle
 Det var den här filuren! Skorpionsländan! [attachment=51289:IMG_3529...erad_1_0.jpg]
Orkidétjuven
22-06-2010, 23:23
Suverän front bild på bocken Olle. Bra jobbat. Håller med att det är klass för att rama in och hänga på väggen. Gillar era insektsbilder Lokan och Ingela.
Gossen Ruda
23-06-2010, 07:31
Fina bilder här, ingen nämnd och ingen glömd. Tycker det är mycket skorpionsländor i år. Såg en som blev getingmat, sånt är livet.
Håller med, jättefina bilder alla!
För ett tag sen såg jag ett rådjurskid på nära håll. Riktigt nära håll... Det stod i dikeskanten på väldigt ostadiga ben. Såg ut som om det precis lärt sej stå och gå, benen var verkligen vingliga. Jag stannade bilen för att låta det komma ner i diket, och när jag var så nära såg det faktiskt ut som om navelsträngen hängde kvar. Kunde det verkligen vara den jag såg? Kidet var annars torrt så det var ju inte precis nyfött. Men alldeles Bambi-prickigt!
Ja verkligen vilka bilder I söndags var vi vid Pilane på Tjörn och tittade på konst i en fårhage...men jag tyckte nog att detta va roligare att fota Baggar som jag inte kommer ihåg vad det heter ?
Ingela i Segersberg
23-06-2010, 20:20
Tikka, det är Fläckig blombock som du fotat. Och det gjorde du bra!!
Bengalow
23-06-2010, 20:29
Denna sortens dagslända såg vi många av på Kerkyra. Någon som vet vad den heter?  för att inte tala om "mopparna" (dom lät som en trimmad moppe när dom satte igång!)
Gossen Ruda
23-06-2010, 20:52
CITAT (Ingela i Segersberg @ 23-06-2010, 21:20)  Tikka, det är Fläckig blombock som du fotat. Och det gjorde du bra!!  Den heter tom Fyrbandad blombock om jag kommer ihåg rätt, Leptura quadrifasciata. CITAT (Bengalow @ 23-06-2010, 21:29)  Denna sortens dagslända såg vi många av på Kerkyra. Någon som vet vad den heter?  för att inte tala om "mopparna" (dom lät som en trimmad moppe när dom satte igång!)  Blå jungfruslända tror jag det är, och en sjögroda/gölgroda/ätlig groda.
Tack Sökte på båda namnen och tyckte de var väldigt lika....vad är skillnaden? Är det de små fläckarna högs upp mot huvudet på fläckig blombock?
[quote name='Tikka' post='1246421' date='23-06-2010, 20:37']Ja verkligen vilka bilder I söndags var vi vid Pilane på Tjörn och tittade på konst i en fårhage...men jag tyckte nog att detta va roligare att fota fel svar  )
Ingela i Segersberg
23-06-2010, 21:50
Naturligtvis har Ruda rätt och jag fel.  Jag tittade inte tillräckligt noga på din bild. Ååh, en blå jungfruslända, Bengalow. Så vacker!
Harens ögon är placerade så att den kan se åt alla håll.
[attachment=51356:Hare1.jpg] [attachment=51357:Hare2.jpg] [attachment=51358:Hare3.jpg]
Den här fina familjen mötte jag också i kväll.
[attachment=51359:R_djursfamilj.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
23-06-2010, 22:14
Fantastiska bilder....igen, Olle!  Dom här bilderna tog jag idag hemma i trädgården. Bred trollslända, hanne Bred trollslända, hona Det är väl en hona?
Tack detsamma, fantastiska bilder igen Ingela! Visst är det bred trollslända, hane och hona. Olle
Orkidétjuven
23-06-2010, 23:26
Härligt med så mycket trollsländor i trädgården. Riktigt tjusiga.
Orkidétjuven
23-06-2010, 23:41
Två blå dvärgpingviner i en av mina holkar. Gjorde en holkinventering och gps igår. Hanen Darcy, den ringmärkta har gett ett vitt papper i present till sin maka. Vingarna är lite lätt blodiga vilket kan ses på bilden, gott tecken på att det förhoppningsvis blir en häckning i år i denna holk. Detta blir isåfall Darcys första häckning. Han ringmärktes som kyckling den 30/12 2008.
Bra jobbat Orkidétjuven! Hoppas det blir häckning i år. Här är ett vackert par ute på hygget i morse. [attachment=51384:R_djurspar.jpg] Olle
Meriona
24-06-2010, 18:19
Jag mötte en släkting till dina rådjur imorse Olle, när jag for och handlade så mötte jag ett medelstort djur som gick så duktigt på trottoaren mitt i villakvarteret. Trodde först att det var en förrymd GrandDanois, men såg sedan att det var en råbock! När jag saktade in så tittade han på mig, backade och fortsatte på trottoaren (duktig pojke!) runt hörnet till nästa gata. Naturligtvis har man inte kamera med sig i såna lägen, iallafall om man inte heter Olle...
Häftigt! Fast det gäller att se upp med rådjuren i trafiken.
[attachment=51393:R_djur_p__v_g.jpg]
Olle
Meriona
24-06-2010, 18:33
Hua ja, så där ser man ju dem ibland, peppar peppar så har jag klarat mig hittills från att köra på ett....
Ingela i Segersberg
24-06-2010, 18:44
CITAT (Olle A @ 23-06-2010, 23:51)  Tack detsamma, fantastiska bilder igen Ingela! Visst är det bred trollslända, hane och hona. Olle Tack Olle och Orkidetjuven!
Orkidétjuven
24-06-2010, 21:25
CITAT (Olle A @ 24-06-2010, 17:14)  Bra jobbat Orkidétjuven! Hoppas det blir häckning i år. Olle Ja, det vore väldigt roligt i såfall och då kan jag återkomma med en liten serie bilder av hela händelseförloppet ( med två veckors intervaller) Händer iof ganska mycket på den tiden.
Red Top
24-06-2010, 22:11
Orkidétjuven, Varför ringmärker man pingviner på vingarna? Eller är det jag som ser fel  . Hoppas oxå att det blir häckning, så vi får se.
Myosotis
25-06-2010, 09:28
CITAT (Orkidétjuven @ 24-06-2010, 00:41)  ...Vingarna är lite lätt blodiga vilket kan ses på bilden, gott tecken på att det förhoppningsvis blir en häckning i år i denna holk... Hur hänger det ihop?
Orkidétjuven
25-06-2010, 09:29
De har så korta ben så det finns inte utrymme för en ring runt benet. Därför sätter man den på överarmen. Nya varianter är dock märkte bla med mikrochip. Det pågår forskning hurvida ringar över vingarna kan dra ner på hastigheten när de simmar och bla jagar. Därför är mikrochip bättre. Dessutom kan man kontrollera hur pingvinerna rör sig då de alltid går samma stig på land till sina häckningsplatser. Man bara sätter upp en liten avläsare som registrerar när pingvinen går förbi och på så sätt får man myyycket mer data över deras rörelsermönster, tider osv.... Både här och i australien så minskar de, även om de inte är akut hotade än. Least concern på röda listan. De biter varandra i vingarna när de blir upphetsade
Myosotis
25-06-2010, 09:48
CITAT (Orkidétjuven @ 25-06-2010, 10:29)  De biter varandra i vingarna när de blir upphetsade  Jaha. Inser att jag inte vet någonting om pingviner. Parning på land? I vattnet? I holken? Olika för olika arter?
Orkidétjuven
25-06-2010, 10:13
Visst. På land. Parning i holken eller utanför nattetid.
Varierar säkert. Kan inte tänka mig en kejsarpingvin får plats i en fågelholk stor som en byrålåda . Hehe Vet inte om det finns holkar för andra pingvinerarter, men jag tror nog det gör det för mindre arter.
Först en varning till ormrädda: här kommer en ormbild!
När jag var ute och cyklade i kväll, fick jag se den här nykläckta lilla hasselsnokungen på vägen. Jag blev riktigt glad och följde den med en liten pinne i handen när den ringlade fram över vägen. Som väl var kom det inga bilar, utan den kom över till andra sidan utan problem. Hasselsnokar finns det inte så gott om, arten är klassad som sårbar (VU) i den nya rödlistan. Här i trakten misstänker jag dock att den är lite förbisedd. Inte för att jag ser hasselsnokar ofta, men jag har ändå sett dem ganska många gånger på olika plaser.
[attachment=51421:Hasselsnok.jpg]
Olle
mamamaggan
25-06-2010, 23:20
Vacker snok. Tror aldrig jag har sett en hasselsnok. Har haft en snok på tomten vid stugan och sett någon enstaka huggorm en bit ifrån oss . Har träffat på en huggorm i svampskogen , har gått på samma ställen under drygt 45 år .
Orkidétjuven
25-06-2010, 23:30
Jag hittade en hasselsnok i kungenskurva för några år sedan. Jag blev helt till mig. Hade aldrig sett ngn trots att jag letat. De är så fina
Piccante
25-06-2010, 23:47
Var ute och gick vid denna skogssjö igår.... [attachment=51422:IMGP0650liten.jpg] Vattnet var stilla och i de grunda vikarna kunde man faktiskt bada.
mamamaggan
25-06-2010, 23:47
Ser inbjudande ut. Vacker bild.
Piccante
25-06-2010, 23:53
Gissa om vi blev förvånade när vi stod där med fötterna i vattnet på en klippa som sluttade ned i sjön när vi såg ett stort mörkt djur komma krypande mot oss på botten Eftersom jag hade en fjärilshåv med på vandringen så tog vi en närmare titt på "djuret"... [attachment=51423:IMGP0658mindre.jpg]
Alexander-VG-zon3
26-06-2010, 00:16
och gissa vem som fångade den
Vad kul att ni hittade en kräfta! Här är en råbock i fint morgonljus. [attachment=51424:R_bock.jpg] Olle
Meriona
26-06-2010, 07:23
Oj vad ni varit aktiva med kamerorna! Jättefina bilder Olle och Markus!  Ni åt väl inte kräftan? Jag har heller aldrig sett någon hasselsnok vad jag vet. Hur stor var den?
Den var pytteliten, kanske 10-15 cm och smal som ett snöre.
Olle
Gunilla T
26-06-2010, 09:24
Hmmm...nu blir jag fundersam..tack för ormbilden Olle. Undrar om jag också sätt en hasselsnok?...fast jag är ju så ormrädd så några närmare studier blir det ju inte.
Den första jag såg precis vid baksidan på trädgården var brun och hade ett mönster på ryggen, kanske 3 dm lång och snabb var den..
Den andra låg på en av stockarna vid mossplanteringen och iakttog mig, svår att se innan den rörde på sig - vi var nog lika skraja båda två. Denhär var också brun med mönstrad rygg, mycket liten och tunn som en penna, trodde det var en äsping.
Piccante
26-06-2010, 09:28
CITAT (Meriona @ 26-06-2010, 08:23)  Oj vad ni varit aktiva med kamerorna! Jättefina bilder Olle och Markus!  Ni åt väl inte kräftan? Jag har heller aldrig sett någon hasselsnok vad jag vet. Hur stor var den? Nej vi åt inte kräftan. Den var ganska aggressiv av sig  så det är inget man bär med sig hem i handen i flera kilometer. Men jag blev lite förvånad, har aldrig sett kräftor vid stränder förr. Sen är det ju synd att det är en signalkräfta. Den är väl förmodligen där pga otillåten utplantering och det har ju slagit ut flodkräftan.
Allas bilder är helt fantastiska, oavsett vilket motivet är. På tal om ormar så mötte sonen den här för ett tag sen. Den väste åt honom när han ställde upp stativet och monterade kameran... [attachment=51434:DSCN0424ax.jpg]
Gunilla, jag trodde också att det var en äsping först, men såg sedan att den inte hade huggormars breda sicksackband utan ett mönster av fläckar som inte flöt ihop. Berith, att din sons huggorm i försvarsställning är en hona kan man se på ett den har övervägande brun färg. Hanarna är mera blågråa.
Det här är däremot ingen orm utan en kopparödla, som jag nyss fick lyfta undan från vägen.
[attachment=51439:Koppar_dla.jpg]
Olle
Hona! Ska meddela sonen detta.
Oj vilka fina bilder ni tagit, pingviner, skogssjö, kräfta ormar rådjur...härlig variation Jag var på havet idag och på ön växte det ....ros av något slag. Tagit bort bild
Den första är väl en solros? Fin effekt med solen i bakgrunden i alla fall! Olle
Tikka: Mkt vackert - blir tårögd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|