|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
bergvallmo
03-10-2010, 07:54
Vilka fina svampbilder. Man kanske ska ge sig av ut i skogen på en svampfotoexkursion idag, blir lite sugen. Ja det är fint här, för att vara i Sverige, höll jag på att säga. Men blir ni sugna på att semestra i Sverige så är Höga Kusten-området inte så tokigt. Igår när jag vandrade runt på en led, så hittade jag en skylt där det stog att om ca 2500 år så är det kanske så att vi nästan kan promenera till Finland.  (Landhöjningen är ju nästan en centimeter per år)
Tack! Kan lätt säga att jo jag blev gör sugen på att semestra vid Höga Kusten efter att ha sett din fina bild  Ska lägga det som förslag här hemma.
En dålig bild, men visst går det att se vem jag skrämde iväg från äppelserveringen när jag kom hem i kväll?
[attachment=55373:_lg.jpg]
Olle
Gunilla T
07-10-2010, 18:19
Heja Olle!..nu var du snabb med kameran, fin bild
Meriona
07-10-2010, 18:24
Oj vilken stor älg! Vi råkade ut för en ganska obehaglig älgincident igår, huvvaligen! En stor älgtjur som vi såg i en trädgård tyckte att vi i bilen blev för närgångna och började jaga bilen, eller rättare sagt utmed oss. Fy sjutton vad obehagligt det var, han glodde på oss hela tiden och försökte ta sig över diket och rammma oss, men som tur var så kom han inte närmare. Kan de bli aggressiva av äppelätande? han fick upp en jäkla fart, först när jag körde 60 tyckte jag att vi drog ifrån.
Myosotis
07-10-2010, 18:29
Hjälp vad obehagligt! Han kanske var full på jästa äpplen?
Meriona
07-10-2010, 18:32
Jo det var nog det vi trodde, för först stod han alldeles för still under ett träd för att det skulle vara helt normalt, precis som om han inte var helt pigg-i-bäret.
"pigg-i-bäret" ....  Det var ett roligt uttryck!!! Ja dom kan ju bli lite aggressiva av jästa äpplen. Obehagligt! Tur att allt gick bra! Fin bild på flyende Hälge, Olle!
Tack ska ni ha!  Men Meriona, usch vad obehagligt att bli jagad av en stor älgtjur!  Att en älg står stilla under ett träd ser jag inget onormalt i, men det stämmer att de kan bli fulla och aggressiva av jästa äpplen. Den här älgkon var dock inte ilsken utan blev bara rädd när jag kom. Efter att jag hade lagt in bilden, och ätit middag, var jag ute och plockade en ny påse vildäpplen i mörkret. När jag kom tillbaka brakade det till uppåt skogen, så tydligen var hon tillbaka - och försvann lika fort den här gången, för jag hittade henne inte när jag lyste med ficklampan. Om jag ska fortsätta mata henne beror på hur det hela utvecklar sig. Fortsätter hon att vara lika rädd är det inga problem, men blir hon tamare är det nog bäst att sluta. De små hårda vildäpplena jag lägger ut nu lär i alla fall inte hinna jäsa så mycket innan de blir uppätna. Olle
Här kommer en något mindre dramatisk bild. Ett blomsterarrangemang som jag gjorde i går på en "Skapa med blommor-kurs" i en av byns blomsteraffärer. Det tog lika lång tid att bygga stommen av äppelkvistar och ståltråd som att fixa till blommorna sen. Otroligt kul var det i alla fall. [attachment=55376:Kvarn_ke...or_nr._2.JPG]
Jättefin bukett Zissi! Så fina höstfärger!
Här sitter guldögonsländan på väggen i gårkväll.
[attachment=55381:IMG_7592...erad_1_0.jpg]
Fin blombukett och fin guldögonslända!  Olle
evelina
08-10-2010, 06:56
Utsikt från mitt fönster, hösten är så vacker!
bergvallmo
08-10-2010, 09:09
CITAT (evelina @ 08-10-2010, 07:56)  Utsikt från mitt fönster, hösten är så vacker!  Så vackert du bor, en väldigt fin bild
Oj va fin höstbild  O lite otrevligt där med älgen Meriona! Var i Uddevalla med jobbet tors fre o vacker torsdag var det tagit bort bild
Oj så fint!!!! Både evelina och Ticka!!
Meriona
08-10-2010, 21:50
Ja, det är fantastiskt fint med dessa klara höstdagar. Strandpromenaden i Uddevalla är underbar, men sjön här är inte dum heller.
[attachment=55415:H_st1.jpg] [attachment=55416:H_st2.jpg] [attachment=55417:H_st3.jpg] [attachment=55418:H_st4.jpg]
Olle
Huggorm
09-10-2010, 19:01
CITAT (Tikka @ 08-10-2010, 22:30)  Oj va fin höstbild  O lite otrevligt där med älgen Meriona! Var i Uddevalla med jobbet tors fre o vacker torsdag var det  [attachment=55395:DSC08480.JPG] Vägen förbi hästepallarna går ju i överkant på bilden, nu är det en liten väg men förr var det södra huvudinfarten till Uddevalla. Min mor, som egentligen inte alls är från den delen av landet, kom körande på just den vägen någon gång på sjuttiotalet, och blev så tagen av utsikten att hon bestämde sig för att flytta till Uddevalla.
Meriona
09-10-2010, 20:06
CITAT (Huggorm @ 09-10-2010, 20:01)  Vägen förbi hästepallarna går ju i överkant på bilden, nu är det en liten väg men förr var det södra huvudinfarten till Uddevalla. Min mor, som egentligen inte alls är från den delen av landet, kom körande på just den vägen någon gång på sjuttiotalet, och blev så tagen av utsikten att hon bestämde sig för att flytta till Uddevalla. Så romantiskt!  Ovanlig anledning att flytta, men om hon inte gjort det så hade ju du inte blivit du!  Vilka jättehärliga höstbilder Olle!
Tack Meriona!  Idag har jag varit hos mina släktingar och plockat sådana här också. [attachment=55424:_pplen.jpg] Olle
Meriona
09-10-2010, 20:14
Oh de såg goda ut! Du skämmer då bort dina rådjur, Olle!
Vilka fina, stämningsfulla bilder från sjön Olle!! Det är så vackert nu att man önskar tiden kunde stanna!
bergvallmo
09-10-2010, 21:05
Jag kan bara hålla med dig Lokan. Det är en fantastiskt vacker årstid. Likaså alla vackra bilder i denna tråd. Önskar man kunde plocka ut dem och ha en sida som ett galleri
Tack ska ni ha! Här är en besökare på ängen nu på morgonen.
[attachment=55439:R_djur.jpg]
Olle
Chamomille
10-10-2010, 08:43
CITAT (evelina @ 08-10-2010, 07:56)  Utsikt från mitt fönster, hösten är så vacker!  Oj. Den bilden skulle du lika gärna kunna vända uppochner. Tjusig
bergvallmo
10-10-2010, 11:58
[attachment=55444:bilv_g.jpg] Så här ser skogarna ut när jag är på svampjakt. Hittade lite svarta trumpetsvampar innan jag blev bortjagad av en älgko med två kalvar. Det var här jag såg en kungsörn förra helgen [attachment=55445:svart_tr...igerad_3.jpg]
Fina bilder, Bergvallmo! Jag höll också på att bli jagad av en älg idag, åtminstone såg det ut så ett tag. Jag hade varit hos mina släktingar och plockat äpplen, och cyklade hem med två stora påsar på styret. Ute på ett fält fick jag se en älgtjur. Jag stannade, ställde ner äpplepåsarna och tog upp kameran. [attachment=55464:_lg1.jpg] Älgen verkade inte rädd, utan började springa snett åt mitt håll. Kul! Jag tog en bild till. [attachment=55465:_lg2.jpg] Men så ändrade han riktning och började springa rakt emot mig!  Var han störd av fotografen, eller ute efter mina äpplen??? Jag tog upp äpplepåsarna på styret och gjorde mig beredd att fly. Som väl var svängde han av ute vid vägen och sprang förbi mig, in i en trädgård på andra sidan. Då vågade jag ta upp kameran igen, och tog de här obeskurna bilderna. Som oskyddad cyklist blir man lite skraj när en stor älg springer förbi på kanske tio meters håll! [attachment=55466:_lg3.jpg] [attachment=55467:_lg4.jpg] Olle
 Oj!!!! Jag skulle nog ha blivit livrädd och sprungit!  Glömt både kamera och äppel.... JÄTTEfina bilder Olle!!!! Och eloge för att du hade sinnesvaro att knäppa dem!!
Tack Lokan! Jag brukar inte bli rädd för vilda djur, utan när de kommer nära åker kameran upp nästan automatiskt. Det gjorde den nu också.  Olle
Oj tjena vilka dramatiska bilder Olle! Ja att du va kall o våga stå kvar det var inte dåligt! Bergvallmo vilka fina bilder  Var är det någonstan? Jag kom ut till urplockat svampskog idag....men fint vid Inseros Mölndal var det o skön promenad fick jag. tagit bort bilder
bergvallmo
10-10-2010, 19:57
Ja jäklar Olle vilken upplevelse och vilka fina bilder du fick. Jag skulle sprungit för livet. När kon och kalvarna kom mot mig i dag fick jag riktigt bråttom. Härlig höstbild Tikka, det är så fint vid vatten nu på hösten när det är vindstilla.. Bilden med vägen där jag plockar svamp är på väg mot Östmarkum, en liten by mellan Docksta och Bjästa i Ångermanland.
CITAT (bergvallmo @ 10-10-2010, 20:57)  Härlig höstbild Tikka, det är så fint vid vatten nu på hösten när det är vindstilla.. Bilden med vägen där jag plockar svamp är på väg mot Östmarkum, en liten by mellan Docksta och Bjästa i Ångermanland. Jamen visst är det härligt ute nu  Den bilden på vägen där den är så storslagen tycker jag, ser jättemaffigt ut! Trumpeterna e fina dom med såklart!!
Ingela i Segersberg
11-10-2010, 05:54
Puss och kram Den här bilden tog jag igår. Visst ser det ut som den ena myran ger den andra en puss.
Gossen Ruda
11-10-2010, 07:10
CITAT (Ingela i Segersberg @ 11-10-2010, 06:54)  Puss och kram Den här bilden tog jag igår. Visst ser det ut som den ena myran ger den andra en puss. Fantastiskt fin bild. Myror som möts brukar hälsa på varandra, utbyta dofter mm. Ibland kan myror som tankat sig fulla med godsaker som bladlusdagg dela med sig. Det kan vara ett sånt tillfälle för den högra myran ser ut att ha uppsvälld bakkropp. Det är någon stackmyra i Formica rufa-gruppen som agerar.
Ingela i Segersberg
11-10-2010, 11:29
Tack ska du ha, Ruda. Intressant att läsa det du skriver. Spyr myran upp maginnehåll och delar med sig via munnen?
Gossen Ruda
11-10-2010, 11:56
CITAT (Ingela i Segersberg @ 11-10-2010, 12:29)  Tack ska du ha, Ruda. Intressant att läsa det du skriver. Spyr myran upp maginnehåll och delar med sig via munnen? Just det. Funktionen har drivits till sin fulländning hos honungsmyrorna där vissa individer fungerar som levande honungskrukor.
Myosotis
11-10-2010, 13:55
Så otroligt fina både djur- och höstbilder som kommer in här
Myo, vilka härliga höstfärger! Ingela, dina myror är fantastiska också. Olle
Ingela i Segersberg
11-10-2010, 16:08
Tack, Olle. Dina bilder på rådjuren och älgarna är också fantastiska. Myo, vilken färgprakt! Såå vackert.
Fantastiska bilder!!!  Allihopa!! Igår var jag i svampskogen och hade strålande väder hela dagen! När jag körde hem över åkrarna så fanns det plötsligt en regnbåge!  Såg inte till nåt regn ... Månne vi hade plockat så intensivt att vi inte märkte att det regnat...? Åkern full med tofsvipor och till höger några måsar. [attachment=55514:IMG_7789...erad_1_0.jpg]
evelina
12-10-2010, 05:36
Sååååååå vackra bilder ni visar allihopa!
skogstroll
12-10-2010, 10:59
CITAT (Olle A @ 10-10-2010, 19:51)  Fina bilder, Bergvallmo! Jag höll också på att bli jagad av en älg idag, åtminstone såg det ut så ett tag. Jag hade varit hos mina släktingar och plockat äpplen, och cyklade hem med två stora påsar på styret. Ute på ett fält fick jag se en älgtjur. Jag stannade, ställde ner äpplepåsarna och tog upp kameran. Men så ändrade han riktning och började springa rakt emot mig!  Var han störd av fotografen, eller ute efter mina äpplen??? Jag tog upp äpplepåsarna på styret och gjorde mig beredd att fly. Som väl var svängde han av ute vid vägen och sprang förbi mig, in i en trädgård på andra sidan. Då vågade jag ta upp kameran igen, och tog de här obeskurna bilderna. Som oskyddad cyklist blir man lite skraj när en stor älg springer förbi på kanske tio meters håll! Olle är det det som kallas älgjakt... när man blir jagad av älg?
Naturligtvis!  Vi får se hur det går för honom nu när jakten har börjat. Olle
Meriona
12-10-2010, 19:16
Jösses vilka fina bilder ni lagt in på både natur och djur de sista dagarna! Myos höstiga träd älskar jag ,detta är den underbaraste tiden på hela året!
Biggan_
12-10-2010, 20:55
Så många proffsiga, vackra bilder i denna tråden! Jätteduktiga fotografer, ingen nämnd o ingen glömd!
Anki på Öland
13-10-2010, 12:50
Underbart vackert vid havet idag!
[attachment=55556:stock.jpg]
[attachment=55557:hundar_2.jpg]
Anki
Aqvakul
13-10-2010, 17:51
[attachment=55560:kv_ll1.jpg][attachment=55561:kv_ll2.jpg][attachment=55562:kv_l l3.jpg]
Solnedgång över Lommabukten....
Wow!!! Vilken solnedgång!!! Fantastiska färger! Och härliga strandbilder Anki! Gillar kompositionen på den nedre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|