Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Meriona
Nämen då.... wub.gif Är det hon som har två kid med sig? Då får de förbereda sig på att lämna mamsen snart... unsure.gif
Olle A
Ja, hennes två fjolårskid följer henne fortfarande men får snart ge sig iväg. Det är bara mellan en och två månader kvar tills hon ska få nya kid.

[attachment=48852:R_djur6_...igerad_2.jpg]

Olle
Myosotis
CITAT (Ingela i Segersberg @ 10-04-2010, 21:02) *
[attachment=48847:DSC01995.jpg]
Två vårtecken i samma bild: Myran och blåsippan.

OJ!!! [attachment=48857:haka.gif] Det där var en av de vackraste bilderna jag nånsin sett! häftigt!! Du måste skydda dina bilder, Ingela, annars kommer någon att sno dem och vinna fototävlingar med dem!
zissi
Fantastiska bilder ni tar och delar med er av här. Jag njuter verkligen av dem. thanks.gif

Myran Ingela duh.gif wub.gif
Ingela i Segersberg
TACK, Myostis. Jag tycker det är så kul att fota och nu när jag har en bra kamera, blir det ännu roligare.
Irene_L
Idag gick jag en promenad till den lilla bäcken. I år har det blivit en massa vatten i bäcken så nu får jag kalla den stora bäcken iställer..hihi.
Här med mina bilder kan ni följa bäcken: (klicka gärna upp bilderna)

Här kommer det sen bli massor av vitsippor men dom har inte kommit ännu!
Meriona
Där var det fart på vattnet! Härligt med våren! wub.gif
Myosotis
Jättefint även utan vitsippor! bravo.gif
Myosotis

Jag vet inte om det är samma biart som brukar få blå byxor av scillapollen? Lite tidigt i så fall, och i en krokus istället.

Gossen Ruda
CITAT (Ingela i Segersberg @ 10-04-2010, 21:02) *
[attachment=48847:DSC01995.jpg]
Två vårtecken i samma bild: Myran och blåsippan.

Jag har inte kollat närmare förut men detta är ingen vanlig stackmyra. Frånvaron av svarta fält på mellankroppen pekar mot att det är en arbetare av Blodröd rövarmyra, Formica sanguinea. Den ena av Sveriges två myrarter som håller sig med slavar. De överfaller samhällen av närbesläktade arter och rövar puppor av dem och som när de kläckts sen hjälper till i boet. De kan klara sig utan men oftast har de slavar. Den andra arten är Amazonmyran som är sällsynt. Den klarar sig inte utan slavar, där finns det inga arbetare utan bara krigare. Ruskigt fina bilder fö. tummenupp.gif

Skumt, bilden syns inte?

CITAT (Myosotis @ 14-04-2010, 17:14) *

Jag vet inte om det är samma biart som brukar få blå byxor av scillapollen? Lite tidigt i så fall, och i en krokus istället.

Ett sandbi är det iaf, vågar inte ge mig på vilken art.
Ingela i Segersberg
Blodröd rövarmyra? Tack ska du ha, Ruda. Då fick jag lära mig något nytt. Jättefin bild på sandbiet. Vilken skärpa! Några vårbilder från de senaste dagarna...
Blåsippa

Huggormen värmer sig i vårsolen

Myosotis
Jättevackra bilder!! Perfekt oskarp bakgrund på blåsippebilden, jag gillar lugn neutral bakgrund bravo.gif

quote name='Gossen Ruda' date='14-04-2010, 17:23' post='1208964']
Ett sandbi är det iaf, vågar inte ge mig på vilken art.
[/quote]
Tack!
xlxl67
CITAT (Myosotis @ 14-04-2010, 17:14) *

Jättehärlig bild fast jag undrar vad hans mamma säger när han kommer hem med nedpollenerade vingar, antenner, päls...Blir till att äta kall honung på rummet o uteflygsförbud wink.gif
Myosotis
giggle.gif
Meriona
Åååh vilken vacker huggorm! wub.gif
Hoppades få se en på min skogspromenad idag, men det var bara årets första ödla som visade sig. Men han var lika välkommen såklart.
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 14-04-2010, 18:33) *
Jättehärlig bild fast jag undrar vad hans mamma säger när han kommer hem med nedpollenerade vingar, antenner, päls...Blir till att äta kall honung på rummet o uteflygsförbud wink.gif

"Hans" mamma säger nog inget för det här är en hona. Syns på pollenkorgarna(gula)på bakbenen. Skall jag ge mig på en gissning så blir det ett Ängssandbi, Andrena bicolor. Jag har inget själv men har kollat på lite bilder. Det är dessutom väldigt tidigt.
Nutten
Nästan överblommad tibast

Vitsippa

Hybridjulros och bi

Scilla och bi

Påfågelöga

Scilla och bi (notera den blå pollen!)

Samtliga bilder är tagna idag i Alnarpsparken (Skåne)
zissi
Ni är så duktiga fotgrafer här så jag vågar knappt visa er min mobilbild på vårens först blåsippor tagen idag. Tar mod till mig...här kommer den:

[attachment=49010:Hembakat...20100415.JPG]
Ingela i Segersberg
Vilkan kanonbilder, Nutten och Zissi! Jättebra fotat!!! tummenupp.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Ingela i Segersberg @ 11-04-2010, 15:00) *
TACK, Myostis. Jag tycker det är så kul att fota och nu när jag har en bra kamera, blir det ännu roligare.

Vad har du för "bra" kamera, Ingela? Jag går i tankarna att köpa en ny...
Ingela i Segersberg
Jag har en systemkamera Sony DSLR A350 och till den ett makroobjektiv Tamron AF DI 90 mm 1:2,8 Macro 1:1, vilket är fenomenalt att ta bilder på insekter, blommor och andra närbilder med, även fåglar på några meters håll.
Objektivet ska även ta väldigt bra porträttbilder. Men objektivet får man köpa separat.
Olle A
Det är inte lätt att upptäcka ett rådjur som ligger stilla så här års.

[attachment=49034:R_djur.jpg]

Olle
Meriona
Jaså du menar stenen? laugh.gif innocent.gif
xlxl67
CITAT (Meriona @ 16-04-2010, 19:14) *
Jaså du menar stenen? laugh.gif innocent.gif

biggrin.gif Ser du den inte längst bort till höger;)

Så kul att se alla personliga bilder - fortsätt...Själv har jag ingen laddare men skall snarast bidraga... ninja.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2010, 21:47) *
"Hans" mamma säger nog inget för det här är en hona. Syns på pollenkorgarna(gula)på bakbenen. Skall jag ge mig på en gissning så blir det ett Ängssandbi, Andrena bicolor. Jag har inget själv men har kollat på lite bilder. Det är dessutom väldigt tidigt.

Ok intressant info! Det jag sett mest hittills som är ute o flyger är bin eller humlor. Är de generellt de tidigaste?
Sussie F-Flower
Väldigt fina bilder ni visar upp allihopa! wub.gif
Idag ska jag också lägga upp en bild, om än otydlig för den är tagen genom fönstret.
Jag har haft rådjurstjejerna här hos mig i flera timmar nu, (mor och dotter).

Den här bilden är från imorse när Rå-dottern stog med alla fyra ben i pallkragen och åt av mina jordgubbsplantor. Med tanke på den bistra vintern så lät jag henne göra det... biggrin.gif
Olle A
Stackars rådjur som fortfarande har vinter och snö. sad.gif

Olle
Olle A
En av mina rågetter är mitt uppe i sitt pälsbyte och ser ganska rufsig ut.

[attachment=49102:R_djur1.jpg]

Det kliar ordentligt...

[attachment=49103:R_djur2.jpg]

...särskilt på halsen där vinterpälsen faller av först.

[attachment=49104:R_djur3.jpg]

Olle
Olle A
Titta, jag har fått horn!!! biggrin.gif

[attachment=49113:R_djur4.jpg]

Ja ja, skryt lagom! sad.gif

[attachment=49114:R_djur5.jpg]

Olle
Lokan
Vilka härliga bilder Olle!!! Det är nästan så man önskar att man själv skulle få horn! giggle.gif Fast det kanske man har redan fast dom inte syns.... whistling.gif
Här kommer månen och lyser vägen för dina råddisar! smile.gif

[attachment=49118:IMG_0629...igerad_1.jpg]
Olle A
Tack Lokan! giggle.gif Tack också för månskenet, för nu är det nästan omöjligt att se rådjuren i mörkret när de inte vänder de vita bakarna till. smile.gif

Olle
zissi
CITAT (Olle A @ 18-04-2010, 22:07) *
Titta, jag har fått horn!!! biggrin.gif

[attachment=49113:R_djur4.jpg]
Ja ja, skryt lagom! sad.gif

[attachment=49114:R_djur5.jpg]
Olle

Hur nära är du de små liven när du fotograferar?
Sussie F-Flower
CITAT (zissi @ 20-04-2010, 13:58) *
Hur nära är du de små liven när du fotograferar?

-Jaa Olle, det undrar jag med...?
Jättefina bilder du har fångat på rådjuren! wub.gif
Olle A
Här är jag nog inte mer än kanske 7-8 meter ifrån dem. I vintras var de ju i desperat behov av mat, och sedan har de stegvis lärt sig att jag är ganska ofarlig så länge jag sitter vid det öppna fönstret eller försiktigt gläntar på dörren.

Olle
Red Top
Hej alla naturbildsvänner.

Nu har jag vaknat ur vinteridet i Fjollträsk och börjat ta lite stapplande fotosteg på våryra ben. Har ägnat kvällen åt att bläddra i tråden och njuta av alla otroligt vackra bilder ni tagit under vintern och vårvintern.

Tänkte visa lite våtmarksbilder/betesmarker tagna i dag i närheten av Tierp i Norduppland. Lite svårt att föreställa sig att det betar kor här på sommaren. Det är Tämnarån, en trevlig paddelled i Norduppland, som minst sagt svämmat över sina bräddar.

Stängslet ska hålla korna borta från vägen. =)

Olle A
Där var det vått, Red Top! ohmy.gif Här är det kallt och frostigt på morgonen.

[attachment=49197:R_djur6.jpg]

Olle
Meriona
Huamej RedTop så mycket vatten!
På påsk var vi hos mamsen på landet, det var många gärden som såg ut som "dina". Hoppas att det rinner undan snart!
Anki på Öland
Var på promix på Alvaret för några dagar sedan - trots att det är torrt i markerna här har inte vattnet runnit undan där ännu sen snösmältningen.

Det är "Yla" som fotat!
[attachment=49199:smillahanna.jpg]

Anki
Meriona
Jaså självutlösare då? laugh.gif
Så vackert ändå med vattnet!
Ingela i Segersberg
[attachment=49208:DSC03896.jpg]
Dagens bild från mig blir en insekt. Någon som vet vad den heter?
Meriona
Ingen aning, men det var en sagolik bild, och visst är det nåt slags bi ändå?
Olle A
Visst är det ett bi! Troligen ett sandbi av släktet Andrena, men det kan Ruda bättre.

Olle
xlxl67
CITAT (Anki på Öland @ 21-04-2010, 09:20) *
Var på promix på Alvaret för några dagar sedan - trots att det är torrt i markerna här har inte vattnet runnit undan där ännu sen snösmältningen.

Det är "Yla" som fotat!
[attachment=49199:smillahanna.jpg]

Anki

Va kul att se alvaret vid den här årstiden.
Olle A
Den här lilla sötnosen ville bo under min diskbänk, men hamnade i en levandefälla och fick åka buss in till Stenungsund i morse. Där släpptes h*n ut i ett litet skogsområde nära stationen.

[attachment=49237:Mus.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
wub.gif Så söt! wub.gif
Meriona
CITAT (Olle A @ 22-04-2010, 20:41) *
Den här lilla sötnosen ville bo under min diskbänk, men hamnade i en levandefälla och fick åka buss in till Stenungsund i morse. Där släpptes h*n ut i ett litet skogsområde nära stationen.

Olle

Olle, du vet att du är min stora idol! smiley_small_hug.gif wub.gif

Men hur gillade den att åka buss... rolleyes.gif Visste dina medpassagerare vad du hade i väskan? flirting.gif
Olle A
Vad den tyckte om att åka buss frågade jag inte, vi får se om den kommer tillbaka och vill ha en tur till. giggle.gif Jag visade inte upp den för skolbarnen i bussen, för jag ville inte stressa det lilla livet mer än nödvändigt.

Olle
Meriona
Åker du skolbuss!? w00t.gif flirting.gif

Jag tror säkert den kommer tillbaka när den blir så väl behandlad, nästa gång tar du väl med den till Liseberg... laugh.gif
netha
CITAT (Olle A @ 22-04-2010, 20:41) *

Olle

Så söt ... men jag vill inte heller ha dem inomhus.smile.gif

Är så imponerad av alla fina bilder i tråden ... många duktiga fotografer här. tummenupp.gif bravo.gif
Olle A
CITAT (Meriona @ 22-04-2010, 20:48) *
Åker du skolbuss!? w00t.gif flirting.gif

Jag tror säkert den kommer tillbaka när den blir så väl behandlad, nästa gång tar du väl med den till Liseberg... laugh.gif

giggle.gif
När jag inte cyklar är det skolbussen som gäller. Den åker jag ganska ofta nu, för då kan jag sitta hemma en halvtimme till i förhoppning att få se mina kära rådjur i fin morgonsol. smile.gif

Olle
Meriona
Det kan vara värt bussresa då kanske.
Får jag spara ner din mus-bild Olle? Att anvanda som skrivbordsunderlägg?

rolleyes.gif Snäääälla..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon