Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Ingela i Segersberg
Jättebra bild på fjärilen, Xl. (Inte lika bra bild på dig.)

På väg En fluga som flög omkring, men då och då stod den alldeles still i luften.

Den här bilden tog jag igår, när jag var ute och fotade.
Lokan
Ja fjärilen är ju för rolig!! Råkade ut för nåt liknande härom dagen. Den jag tänkt fota flög upp och satte sig på linsen! laugh.gif Så jag fick studera den på nära håll i stället!
Din fluga är fin Ingela!! Dom är inte lätta dom där - just när man fått bra skärpa och ska knäppa så flyttar dom på sig.... -cry-.gif
Idag skulle jag fota humlan på bollarna men upptäckte när jag kom hem att jag fått med lite annat också !
[attachment=50849:IMG_0221...erad_1_O.jpg]
Gossen Ruda
En del småkryp är samarbetsvilliga, andra helt omöjliga. Lokan, på din bild ser jag en Stenhumla och en trolig Gurkspindel.
Meriona
Ojoj vilka fina bilder ni tar! wub.gif Fast lite konstigt självporträtt på XL.. rolleyes.gif
Lokan
Tack Gossen Ruda!! tummenupp.gif
Olle A
Jättefina bilder på diverse smådjur! Jag har ju gått in för lite större djur, som den här rågeten som ännu går i väntans tider. Tyvärr blev bilden ganska kornig, eftersom det var mörkt och hon gick ganska långt bort.

[attachment=50853:R_djur.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
CITAT (Lokan @ 08-06-2010, 20:35) *
Ja fjärilen är ju för rolig!! Råkade ut för nåt liknande härom dagen. Den jag tänkt fota flög upp och satte sig på linsen! laugh.gif Så jag fick studera den på nära håll i stället!
Din fluga är fin Ingela!! Dom är inte lätta dom där - just när man fått bra skärpa och ska knäppa så flyttar dom på sig.... -cry-.gif
Idag skulle jag fota humlan på bollarna men upptäckte när jag kom hem att jag fått med lite annat också !
[attachment=50849:IMG_0221...erad_1_O.jpg]

Jag gillar din bild på humlan och så spindeln som "grädde på moset". 000.gif
Meriona
CITAT (Olle A @ 08-06-2010, 23:23) *
Jättefina bilder på diverse smådjur! Jag har ju gått in för lite större djur, som den här rågeten som ännu går i väntans tider. Tyvärr blev bilden ganska kornig, eftersom det var mörkt och hon gick ganska långt bort.

...

Olle

Men nu måtte det väl snart vara dags, hon ser stor ut! trostar.gif
Olle A
Ja, nu är det dags när som helst! smile.gif

Olle
Olle A
Här är en bättre bild på den högdräktiga geten.

[attachment=50871:R_djur.jpg]

Olle
Tikka
Lokan dina lila blomster var ju läckra med humlan, o Xlxl fjäril va skojig wink.gif
Ingelas fluga var spännande, tänk att ta en bild i flykten smile.gif
O Olle din sista bild här den va fin tummenupp.gif hon ser enna lite förvånad ut, visslade du eller nåt så hon hörde dig?
Olle A
Tack Tikka! smile.gif Nej, jag visslade inte men hon råkade visst se mig ändå.

Olle
zissi
Ohhh, så läckra bilder ni tar wub.gif jag njuter!

Här en bild på min ampeljordgubbe med blomblad som inte vill släppa taget.
[attachment=51031:Hembakat...__blomma.JPG]
Aqvakul
CITAT (zissi @ 14-06-2010, 19:15) *
Ohhh, så läckra bilder ni tar wub.gif jag njuter!

Här en bild på min ampeljordgubbe med blomblad som inte vill släppa taget.
[attachment=51031:Hembakat...__blomma.JPG]

Underbar bild! wub.gif
Olle A
Zissi, det var en vacker jordgubbe! wub.gif

Här kikar en av mina vänner fram mellan grenarna.

[attachment=51089:R_djur1.jpg]

Hoppsan!

[attachment=51090:R_djur2.jpg]

Olle
Tikka
Ja det var en läcker gubbe biggrin.gif o Olle vad gjorde du som skrämde iväg rådjuret confused.gif Fina bilder !
Olle A
Jag försöker så långt som möjligt att inte skrämma rådjuren när jag fotograferar, men ibland går det inte att undvika. Här kom jag cyklande på grusvägen hemmavid, med kameran i beredskap. Bocken gick fint i gräset, så jag stannade för att ta en bild - vilket han inte gick med på utan vidare, men bilden blev ju lite rolig ändå.

Olle
Lokan
Väldigt läcker 'gubbe' - nästan som en prinsesstårta flirting.gif Och Olle, en sådan hoppbild är nog svårare att ta än en där dom bara betar!! Snyggt gjort!
Lokan
Och här kommer nånting som dom som har spindelfobi kanske inte ska titta på....
En mamma med många barn! Det ser ut som om dom svävar i luften men trådarna syns inte från den här vinkeln. C. 1 mm stora.... kameran hade lite svårigheter att fokusera .... rolleyes.gif

[attachment=51128:IMG_3360...erad_1_0.jpg]
Olle A
Lokan, det var en fin bild! Tänk att spindlar kan vara så goda föräldrar. tummenupp.gif

Ni får säga till om ni tröttnar på mina rådjur och harar. Här är i alla fall en kompis som kom springande mot mig på grusvägen i kväll.

[attachment=51131:Hare1.jpg]
[attachment=51132:Hare2.jpg]

Olle
zissi
Olle: Dina vänner verkar bli paralyserade av dig blink.gif ... de verkar sitta så still unsure.gif ... hur långt ifrån är du haren? ... eller är de halvtama allihopa? Dresserade? ELLER HUR BÄR DU DIG ÅT OLLE g.gif
Otroligt levande bilder lyckas du med, hur du nu än beter dig bravo.gif
Lokan: Äckelpäckel, jag har inte spindelfobi men det där spindelgänget ger mig rysningar fear.gif duh.gif shy.gif MEn ärligt talat tycker jag det var en jättehäftig bild duh.gif
netha
CITAT (Olle A @ 16-06-2010, 22:52) *
Lokan, det var en fin bild! Tänk att spindlar kan vara så goda föräldrar. tummenupp.gif

Ni får säga till om ni tröttnar på mina rådjur och harar. Här är i alla fall en kompis som kom springande mot mig på grusvägen i kväll.

[attachment=51131:Hare1.jpg]
[attachment=51132:Hare2.jpg]

Olle

Du är duktig fotograf ... som lyckas få sååå fina bilder. tummenupp.gif
Olle A
Ja, hur gör jag egentligen? Det funderade jag faktiskt på själv när jag gick hem nu med kvällens bildskörd. Att fotografera vilda djur ska ju vara så svårt, och så lyckas jag nästan varje kväll nu! Kan det vara så enkelt att jag alltid försöker vara så tyst och försiktig jag kan? Att jag har en mörkgrön tröja som inte prasslar? Ofta sitter jag (eller står) stilla länge, väl dold, och väntar på att djuren ska komma närmare. Har man tålamod kan det lyckas ibland, den dräktiga rådjursgeten bland maskrosbollarna är ett exempel. Men att tre olika harar (på olika platser) har kommit springande rakt emot mig på bara ett par veckor - det måste väl ändå vara mer tur än skicklighet? Haren jag mötte i kväll var kanske 6-7 meter från mig. Rekordet hittills satte jag i onsdags, då en hare kom så nära som 2-3 meter från mig. Då fick jag den här bilden, tagen med 200 mm objektiv och inte beskuren. Behöver det sägas att jag försöker stå absolut orörlig, med kameran framför ansiktet, när de närmar sig på så sätt?

[attachment=51133:Hare3.jpg]

Olle

Orkidétjuven
Jag tar ju en hel del bilder här, men det är ju i ett helt annat land. Vill vi bara ha svensk natur och djur här? Känner mig lite utanför som inte kan bidra med ngt svensk unsure.gif
Myosotis
kompiskram.gif Klart vi vill se bilder från NZ!! bravo.gif
Olle A
Instämmer! Det är alltid spännande med annorlunda djur och natur. tummenupp.gif

Olle
Olle A
Här kommer årets mest efterfrågade bild. smile.gif

[attachment=51190:R_djursfamilj.jpg]

Pappa får också vara med.

[attachment=51191:R_bock.jpg]

Olle
Orkidétjuven
Var på en liten promenad i ett omårde som heter Kaitoke. Det en en av de sista regnskogarna på nordöns södra del.
Det är hur mäktigt som helst och otroligt vackert. Sorgligt nog är det knäpptyst. Ngn enstaka Tui och tomtit på sin höjd. Par bofinkar höll mig sällskap när vi hade lunch.
Finns inga fåglar kvar.
Lägg märke på en av bilderna att ett av träden har en skyddskrage av metall för att hindra råttor och possums från att äta upp knoppar och bär i trädens krona.
Floden på bilden brukar jag simma i när det är sommar.
Skogen består mest av "broadleaf" och podocarper. Gamla släkten av träd som daterar tillbaka till Gondwana och när dinosaurierna strövade omkring...
Olle A
Vackert, Orkidétjuven! Det verkar vara en spännande natur att vandra i. tummenupp.gif

Olle
Tikka
Ojojoj Olle det där va ju härligt att få se!!!! Tack för fina bilder biggrin.gif
Jag har fått se kid en gång live i mitt liv och det var när jag var ute och körde bil inför svampplockning, då gick dom där på en äng. Härligt!

Oj vilken natur du har runtomkring dig Orkidétjuven! smile.gif

Själv såg jag en överblommad maskros häromdagen wink.gif smile.gif

Tagit bort bild
Lokan
Ja det där ser verkligen härligt ut!! Ett önskeresemål....
Och äntligen Olle!!! Vilka små sötnosar!! Tre kid?? Samma mamma? Ojoj, jobbigt för henne!
Härliga bilder!!
Ingela i Segersberg
Instämmer med Lokan, Olle. Fantastiska bilder! Såå söta små kid! wub.gif
Olle A
Tack ska ni ha! smile.gif De tre kiden har samma mamma, vilket inte är så ovanligt.

Olle
Ingela i Segersberg
Den här bilden tog jag idag. Jag tror att det är en Silverblåvinge, men jag vet inte säkert. Nån som vet?

Silverblåvinge?

Olle A
Silverblåvinge ser ut att kunna stämma, men det är svårt att säga säkert om man inte ser undersidan. Den är fantastiskt fin i alla fall! tummenupp.gif

Olle
Ingela i Segersberg
[attachment=51205:DSC06398.jpg]
Tack Olle. Här kommer undersidan av blåvingen.
Olle A
Tack, det är en silverblåvinge. smile.gif

Olle
Tikka
Oj men vilken vacker bild på fjärilen Ingela biggrin.gif

Hade bara mobilen med nu när jag var ute och grillade och fiskade ikväll smile.gif Det blev spegelblankt tillslut och gudomligt vackert.

Tagit bort bild
Olle A
Vilken fin kvällshimmel över havet! smile.gif

Olle
Olle A
Gömd i det höga gräset.

[attachment=51240:R_djur.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
Fantastiskt fina bilder, Tikka o Olle!
Bidrar med en bild på Aurorafjärilen, som för en gång skull satt still några ögonblick, så att jag kunde ta några bilder på den.

Aurorafjäril

Meriona
WOW! Vilken fin fjäril! Som ett smycke, Ingela! bravo.gif
zissi
Tack för alla era ljuvliga bilder!
I dag är det ju sommarsolståndet men just nu njuter både hunden och vi som bäst av de långa ljusa kvällarna. Bilden är tagen strax före 21.00 häromkvällen i svärföräldrarnas stuga.

[attachment=51267:Hembakat...vid_Glan.JPG]
Olle A
Ja, det var en fin bild på aurorafjärilen Ingela! En av de mer svårfotograferade fjärilarna vet jag, för den sitter ju nästan aldrig stilla. Och Zissi, vilken mysig sommarbild! Man får ta vara på de ljusa kvällarna nu innan det vänder för mycket.

Här är en vän som ställde upp på en porträttbild i kväll.

[attachment=51273:R_bock.jpg]

Olle
Lokan
Härlig bild på den vackra fjärilen Ingela! Och Zissis bild är helt underbar!!! Riktig sommarkvällsstämning - man kan nästan höra hur myggorna inar!!Det porträttet borde du förstora upp Olle, och ha på väggen!! Jättefint!! En av dina bästa! tummenupp.gif
Olle A
Tack Lokan! smile.gif

Olle
Ingela i Segersberg
Tack, Lokan, Meriona och Olle. Vilken härlig sommarkväll, Zissi! Jättefin bild! Din rådjursbild är fantastisk, Olle.
Som vanligt!!!
Olle A
Tack, då tar vi en från i morse också. smile.gif

[attachment=51281:R_djur.jpg]

Olle
Meriona
Jag börjar misstänka att Olle hägnar in sina rådjur... laugh.gif

Jättefina bilder! wub.gif
Olle A
Det är ingen idé, har du väl sett. giggle.gif

[attachment=51284:R_djur2.jpg]

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon