|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Då har man införskaffat ytterligare 3 sorter chili via tradera....
7 podBrasileiro [/size] [size="2"]Chiluacle negrooch 2 till på gång! Då är jag uppe i 22 sorter och jag har sagt ett max på 25 sorter i år ( får se om jag kan hålla mig för Örtagårdens katalog kommer i slutet av denna vecka ) Undran är oxå om denna sort Brasileiro ( Udda sort? ) hittade inget på nätet om denna ( http://www.thechileman.org <-- Brukar ha de flesta sorter som finns men inte denna )
CITAT (hattstugan @ 12-01-2010, 21:32)  Hjälp!! Hur ska jag göra med mina övervintrade plantor av Jamaican Bell???
Dom står halvmörkt men har börjat sjuta nya skott och sätta nya blad!!!
Ska dom ha någon näring nu eller?
Tacksam för råd/hattstugan Jag tycker att du skall vänta ett tag tills det blir ljusare utomhus och sedan plantera om den genom att ta bort en del av den gamla jorden och de gamla rötterna och plantera om i ny jord i stället. Så gjorde jag när jag övervintrade chiliplantor. Det känns bättre än att ha ett näringslöst substrat som tappat strukturen som man får näringsvattna hela tiden. Det får man ju visserligen göra efter några veckor ändå men då har åtminstone inte jorden hunnit kompakteras lika mycket och jag inbillar mig att det är bättre
urbangarden
13-01-2010, 09:05
CITAT (hattstugan @ 12-01-2010, 21:32)  Hjälp!! Hur ska jag göra med mina övervintrade plantor av Jamaican Bell???
Dom står halvmörkt men har börjat sjuta nya skott och sätta nya blad!!!
Ska dom ha någon näring nu eller?
Tacksam för råd/hattstugan Du kan nog ställa plantorna i fönstret, och alla skott och blad behöver du nog inte pilla bort längre. Ansa lite vart efter som istället, nu är det ju ändå ljusare dagar på väg  Om du tittar på bilderna i mina album så ser du plantor som jag övervintrar, de har fått stå i fönstret och all ny utväxt har skett de sista månaderna av 09. Däremot så är jag väldigt snabb med att knipsa bort blomskott, de snor energi och kan ändå inte åstadkomma mirakel vilket skulle vara kravet för att ge något så här tidigt. Näring kan du vara supersnål med. Kanske ge näring 1-2ggr i 1/4 rekommenderad dos, från att du börjar övervintring till att du omskolar för våren. Vatten kan du också vara väldigt snål med under tiden plantorna vilar upp sig. De som jag övervintrar har nog inte ens fått någon näring sedan de gått i ide  Du kan redan nu röja runt bland rötterna och ta bort praktiskt taget allt och låta en stubbe ovanför jord vara kvar och 50/50 proportionerligt med rötter, och sätta plantorna i små ca. 1L krukor eller sätta dom i "sista krukan" på en gång, det senare alternativet är det jag kommer göra med dom jag valt att övervintra. Går att göra lite hur som helst, det mesta går bra. Chili är en riktigt överlevare, de klarar sig nog bra bara de slipper frost. Frost tål ingen chilisort, även om det lite varstans står att c.pubescens tål det, men det är en myt, inte sant alls. Visst de växer uppe i Anderna, och växer bäst vid något svalare väder, men frost är ett no-no för de med.
CITAT (urbangarden @ 13-01-2010, 09:05)  Frost tål ingen chilisort, även om det lite varstans står att c.pubescens tål det, men det är en myt, inte sant alls. Mina 'Hungarian Yellow Hot Wax' tålde en eller två frostnätter i rad och var ändå vid liv och verkade fortsätta att växa på  Det var för mig ganska förvånande men överlevde gjorde den
urbangarden
13-01-2010, 11:22
CITAT (Nauti @ 13-01-2010, 10:04)  Mina 'Hungarian Yellow Hot Wax' tålde en eller två frostnätter i rad och var ändå vid liv och verkade fortsätta att växa på  Det var för mig ganska förvånande men överlevde gjorde den  Det händer att de överlever 1-2 frostnätter, tack vare sparad energi i rötterna. Då har plantan haft tur, bara undantag. Hungarian Hot Wax passar bra till vårt klimat, tålig och ger en pålitlig skörd.
skogstroll
13-01-2010, 11:55
jag är så glad att mina klarade sig så länge (i växthuset och ouppvärmt). Senare tog jag in två andra men de klarade sig inte. Har en fjuttig lampa bara så jag kunde inte försöka med alla
sqrulan
13-01-2010, 12:17
Oj, oj, oj jag som inte skulle så så många chili, som den nybörjare jag är. Här är min lista på dom jag skall så. Jag tyckte också att dom svarta var så snygga så jag kunde inte motstå dom. Early jalapeno (sådd) Hungarian Hot Wax (sådd) Black Pearl Belingrath Gardens Purple Omnicolor capsicum baccatum Pretty Purple Bih Jolokia En frömix
Pimenta Da Neyde Capsicum chinense visar upp sina röda ben   Så här i väntans tider  har jag har skrivit lite om Dave Dewitt & Paul Boslands chilepepparböcker i min blogg. De går numera till stor del att läsa på nätet.
Pata va fint det ser ut...satte mina chili för en vecka sen ( 8/1-10 ) och jag kollar varje dag för att se om det händer nått Men det tar väl 1-2 veckor innan det brukar komma nått så jag får väl bara ha tålamod.
skogstroll
14-01-2010, 09:08
CITAT (Pata @ 13-01-2010, 21:05)  Pimenta Da Neyde Capsicum chinense visar upp sina röda ben   gud vad fina
Shrimpii
14-01-2010, 09:31
Hejsan! Tänkte ge mig på att odla lite för första gången. Bland annat chili då  Köpte på mig den här sorten Capsicum chinense och väntar på att dem ska anlända. Vad bör man tänka på vid chili sådd? Vilken jord och hur mkt vattning ska dem ha? Ska man sätta ett frö i varje "kruka" eller fungerar det med flera i en? Tack på förhand! //Räkan CITAT (sqrulan @ 13-01-2010, 12:17)  Oj, oj, oj jag som inte skulle så så många chili, som den nybörjare jag är. Här är min lista på dom jag skall så. Jag tyckte också att dom svarta var så snygga så jag kunde inte motstå dom. Early jalapeno (sådd) Hungarian Hot Wax (sådd) Black Pearl Belingrath Gardens Purple Omnicolor capsicum baccatum Vart köpte du black pearl?
urbangarden
14-01-2010, 09:40
CITAT (Shrimpii @ 14-01-2010, 09:31)  Hejsan! Tänkte ge mig på att odla lite för första gången. Bland annat chili då  Köpte på mig den här sorten Capsicum chinense och väntar på att dem ska anlända. Vad bör man tänka på vid chili sådd? Vilken jord och hur mkt vattning ska dem ha? Ska man sätta ett frö i varje "kruka" eller fungerar det med flera i en? Tack på förhand! //Räkan Vart köpte du black pearl? Det viktigaste är att få upp temperaturen och att försöka hålla den konstant. Särskilt om du har köpt c.chinense-sorter. Jag brukar försöka hålla temperaturen kring 28-29grader celsius. De sorter som gror riktigt sakta och är kinkiga med hög/rätt temperatur gillar även att man får upp temperaturen till 30-31grader celsius men jag tycker det blir lite obekvämt när temperaturen är vid 30 då jag inte har en termostat som reglerar temp. om den blir för hög. Över 31 grader celsius bör aldrig temperaturen gå då fröna lätt ruttnar, risk för ohyra osv. Jag gillar att använda torvbriketter, vanliga som finns på Weibulls/plantagen. Jag sår alltid ett frö i varje av praktiska skäl. Om ett frö inte verkar fungera så kan du ju pilla bort det och sätta ett nytt och försöka igen med samma brikett. Om du vill så fröna i jord så är såjord helt ok, vanlig blomjord är för fuktig, kompakt och har för mycket näring för att användas när fröna ska gro. Går nog helt ok om man inte har tillgång till annat. Vermikulit är bra för att så fröna i, luftigt och håller samtidigt vatten bra.
skogstroll
14-01-2010, 09:44
jag ska ta en tur till Weibulls idag och hade tänkt köpa såjord men tvekar lite och kanske ska köra briketter istället. Jag använde briketter ett år och vär väl sådär halvnöjd... men jag kanske ska testa igen och så slipper jag släpa på jord  tyvärr tycker jag ofta det lätt blir för torrt i jorden/briketterna men det kanske är mitt eget fel
sqrulan
14-01-2010, 10:09
CITAT (Shrimpii @ 14-01-2010, 09:31)  Hejsan! Tänkte ge mig på att odla lite för första gången. Bland annat chili då  Köpte på mig den här sorten Capsicum chinense och väntar på att dem ska anlända. Vad bör man tänka på vid chili sådd? Vilken jord och hur mkt vattning ska dem ha? Ska man sätta ett frö i varje "kruka" eller fungerar det med flera i en? Tack på förhand! //Räkan Vart köpte du black pearl? Jag fick tag på den på Tradera, hadde lite tur för den är så fin även som prydnadsväxt tycker jag.
Tack Bock och Skogstroll. Bock, det är bara att vänta de kommer snart;)
Såjord tycker jag är ok, men använd aldrig gammal såjord. Risken är nämligen stor att denna har sorgmyggelarver i sig. Köp ny. Jag häller sedan kokande vatten på såjorden (mina krukor klarar det - de tunnanste gör inte det). På så sätt slipper jag sorgmyggor (ofta kallade blomflugor) ett tag.
Urbangarden, bra info om värme - tack. Frön (av de flesta chilepepparsorterna) gror ju även vi lägre temperaturer som tex inomhustemp på 20-22 grader - men då oftast ojämt och långsammare.
Patrik
Lotte Hansen
14-01-2010, 15:37
Hej
Flot side du har Pata, og tak for linket til The Chile Book, den er spændende tror jeg.Sikke en anderledes chili med røde ben, den kom lige på ønskelisten.
Venlig hilsen Lotte
CITAT (Lotte Hansen @ 14-01-2010, 15:37)  Hej
Flot side du har Pata, og tak for linket til The Chile Book, den er spændende tror jeg.Sikke en anderledes chili med røde ben, den kom lige på ønskelisten.
Venlig hilsen Lotte Ja sorten är verkligen häftig! Den börjar som mörklila och slutar som svart. Det är den enda chilepepparen som är svart som mogen!
officinalis
14-01-2010, 18:51
Den där var riktigt ball. Vad heter sorten?
CITAT (officinalis @ 14-01-2010, 18:51)  Den där var riktigt ball. Vad heter sorten? Pimenta de Neyde eller Pimenta da Neyde På alla chiliforum runt om i världen har denna sort rönt störst uppmärksamhet efter de superheta sorterna från Indien och Trinidad (Bhut Jolokia/Naga Morich/7 Pod). Att en chilipeppar stannar i svart är unikt, det finns ju många andra svarta me de mognar i rött tex Czechoslovakian Black. Pimenta Da Neyde är också mycket god, med en fruktig habanero smak. Czechoslovakian Black är först svart 20071007 018.jpg och övergår sedan i rött (Black Cherry heter tomaten) Sensommar 2007 2140001.JPG
Anja Danmark
14-01-2010, 22:34
CITAT (Lotte Hansen @ 14-01-2010, 15:37)  Hej
Venlig hilsen Lotte Hej Lotte - måske skulle vi lige tale sammen, når en af os får fat i den? Vi bor jo ikke så langt fra hinanden... mvh Anja - Slagelse
Tyvärr har jag lovat bort mina extra frön till Fuel, många plantor på gång dock.
Nu har jag lagt in en beställning på Örtagården, kul, Rune sa att den redan var på gång. (För ett par år sedan var jag och hälsade på hos Örtagården. Bilder finns på bloggen)
Va gött det så ut på din blogg ( Lite avis bara på dig Pata ) man blir sugen att blogga som du men eftersom du gör det så bra så kommer jag att kolla så att du sköter dig Väntar på Örtagårdens katalog får se om den kommer idag ? Dom fröna som jag beställde från Danmark i Söndags borde komma idag, det kliar i fingrarna !
Anja Danmark
15-01-2010, 10:24
Pimiento de Neyde kan købes hos fatalii.net - men man skal købe for minimum 15 EUR.
Hvis nogen af jer vil være med, kan jeg godt bestille to eller flere portioner og sende frø rundt...
Mvh Anja
och här http://www.wildchilli.eu/oscommerce/Vet dock inte vem det är, de flesta på den sidan är dock mycket seriösa. Tror att han som säljer fröer heter Lee. Patrik
CITAT (Bock @ 15-01-2010, 09:33)  Va gött det så ut på din blogg ( Lite avis bara på dig Pata ) man blir sugen att blogga som du men eftersom du gör det så bra så kommer jag att kolla så att du sköter dig Väntar på Örtagårdens katalog får se om den kommer idag ? Dom fröna som jag beställde från Danmark i Söndags borde komma idag, det kliar i fingrarna !  Tack! Härligt, vad blev det för sorter från danmark - var det Rocoto? Måste också erkänna att jag är svårt avis på ditt växthus! Patrik
Crazy4Flowers
15-01-2010, 12:49
Pimenta da Neyde var rätt dyr hos Fatalii, vet någon hur många fröer som dom skickar? Hittar inte den infon på sidan. Läcker Chili, man får nog ta och odla den något år.
ingen katalog idag heller  och inga frön från Danmark heller.... då får man vänta tills nästa vecka...tråkigt när det kliar så i fingrarna... Men lite positivt ändå ser att min Capsicum baccatum 'Aji' är på gång att komma upp
Anja Danmark
15-01-2010, 13:13
Jeg skrev lige til Fatalii.net - der er minimum 5 frø i en pakke, så de er dyre...
Men hvis vi er et par stykker, så vil jeg stadig gerne sørge for bestilling.
mvh Anja
Jag har fått många fröer från Fatalii, de flesta fröpåsarna innehåller 6-9 frön.
Patrik
Jag fick mina fröer från fatalii igår. Det var precis som Pata skrev 6-9 frö i varje vilket är helt okej. Hoppas det går bra med era odlingar! Hri nte kunnat vara så aktiv denna vecka som ni kanske har märkt  Har ju inte skrivit så mycket i tråden, men ska bli bättring  //Oscar
Det är väl så att man får ta sakerna allt eftersom de kommer Fuel Jag ska till kusten imorrn för tredje gången denna vinter å fiska på havsisen ( Skrevsvik ) Så i morgon när jag kommer hem så tittar jag säkert en sväng här ( blivit som ett gift nu när denna säsong är igång )
Lotte Hansen
15-01-2010, 16:00
Hej
Anja: Ja det har du ret i.Jeg håber også at kunne komme ud til dig til sommer og se dit drivhus.
Jeg har jo allerede d 1+2 januar sået 40 forskellige chili og de begynder nu så småt at komme op, jeg tror der var 5 i dag der var kommet op af jorden, så nu går det stærkt.Det er spændende.
Venlig hilsen Lotte
skogstroll
16-01-2010, 10:56
är det bra att ha chilisådderna på en underbevattningsmatta? tycker det torkar ut snabbt ibland
Jag rekommenderar godislådor som jag alltid gör. Perfekta för sådder tycker jag
Anja Danmark
16-01-2010, 11:46
CITAT (Lotte Hansen @ 15-01-2010, 16:00)  Hej
Anja: Ja det har du ret i.Jeg håber også at kunne komme ud til dig til sommer og se dit drivhus.
Jeg har jo allerede d 1+2 januar sået 40 forskellige chili og de begynder nu så småt at komme op, jeg tror der var 5 i dag der var kommet op af jorden, så nu går det stærkt.Det er spændende.
Venlig hilsen Lotte Måske kan vi udveksle lidt planter, så vi kan få endnu flere slags....
skogstroll
16-01-2010, 15:27
CITAT (Nauti @ 16-01-2010, 11:38)  Jag rekommenderar godislådor som jag alltid gör. Perfekta för sådder tycker jag  ja det kanske är det bästa... får käka mera godis
Jag köpte ett litet odlingsväxthus med undervärme, där ingick bevattningsmatta. Så jag tar för givet att det är bra.
Patrik
Lotte Hansen
16-01-2010, 17:41
Hej Anja
Ja jeg bytter gerne planter og har nu fået sået 63 forskellige chili/peber ialt og 20 forskellige tomater, så der skulle være noget for enhver smag.
Jeg mener du havde Toftegårds citronchili?Hvis jeg husker ret, kunne den godt bruges her på matriklen.
Venlig hilsen Lotte
CITAT (skogstroll @ 16-01-2010, 15:27)  ja det kanske är det bästa... får käka mera godis  Man kan be i affären och få tomma direkt, så slipper man äta en massa sådant där
Då var man hemma från fisket ( inte så bra idag )! Kollade in här för att se om det hänt nått?
Men detta har hänt hemma hos mig...
Fish Peppar [attachment=46305:Fish_Pep..._V_g_Upp.JPG]
Aji [attachment=46306:Aji_P__V_g_Upp.JPG]
Sen odlar jag så här med bevattningsmatta [attachment=46307:Min_Fr_o...20100116.JPG]
Anja Danmark
16-01-2010, 23:37
CITAT (Lotte Hansen @ 16-01-2010, 17:41)  Hej Anja
Ja jeg bytter gerne planter og har nu fået sået 63 forskellige chili/peber ialt og 20 forskellige tomater, så der skulle være noget for enhver smag.
Jeg mener du havde Toftegårds citronchili?Hvis jeg husker ret, kunne den godt bruges her på matriklen.
Venlig hilsen Lotte Jeg har frø af den, men har ingen planter, da min stikling fra sidste år allerede er begyndt at sætte frugt, og jeg har en plante fra sidste år, som jeg forsøger at overvintre... Men du kan sagtens få nogle frø! mvh Anja
Lotte Hansen
17-01-2010, 10:40
Hej Anja
Det vil jeg meget gerne bede om engang ved lejlighed.
Venlig hilsen Lotte
urbangarden
17-01-2010, 10:51
Finfint nursery. Grattis till småttingarna CITAT (Bock @ 16-01-2010, 21:44)  Då var man hemma från fisket ( inte så bra idag )! Kollade in här för att se om det hänt nått?
Men detta har hänt hemma hos mig...
Fish Peppar [attachment=46305:Fish_Pep..._V_g_Upp.JPG]
Aji [attachment=46306:Aji_P__V_g_Upp.JPG]
Sen odlar jag så här med bevattningsmatta [attachment=46307:Min_Fr_o...20100116.JPG]
skogstroll
17-01-2010, 15:24
CITAT (Nauti @ 16-01-2010, 18:41)  Man kan be i affären och få tomma direkt, så slipper man äta en massa sådant där  det är inga problem jag har en sambo
Inga frön idag heller & katalog från Örtagården Hur lång tid tar det att få hem frön från utlandet ( Danmark )? Beställde förra söndagen och betalat har jag också gjort ( Bjarnes frö og planter ) skulle skickas i brev. Väntar otåligt på mina chilifrön !
Jag och Lotte Hansen bytte frön och då kom de fram på 2 arbetsdagar åt båda hållen. Så det tar inte så lång tid, vilket kanske inte var så glada nyheter för dig då. Men de är säkert bara långsamma att skicka sakerna
ja så kan det va men jag får väl hoppas att det kommer fram i morgon ( är bara så sugen att få ner fröna i jorden )
Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också!  Fuel du verkar gilla hetta;) Fröerna skickades idag, så du lär ha dem imorgon. Patrik
CITAT (Bock @ 18-01-2010, 14:19)  ja så kan det va men jag får väl hoppas att det kommer fram i morgon ( är bara så sugen att få ner fröna i jorden ) Håller tummarna för att de kommer imorrn då  Annars kommer det nog vilken dag som helst! CITAT (Pata @ 18-01-2010, 16:54)  Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också!  Fuel du verkar gilla hetta;) Fröerna skickades idag, så du lär ha dem imorgon. Patrik Jo kan väl vara så att man gillar lite starkare saker  Men jag har ju Chocolate Fatalii den ska ju vara väldig svag  Men annars ligger ju de andra i tävlingen om världens starkaste  Men det blir ju lätt så haha. Skickade dina frön idag också så du har väl dem imorrn också. Men nu får man väl belägra postlådan tills posten kommer då så man får tag på dem direkt  haha
Jag pratade med fröfirman i Danmark idag och det verkar som att deras bank tagit en avgift på 30 DKK så det var väl ok att skicka pengar i ett brev för det blir billigast för oss båda tyckte jag och då skulle dem betala hälften och det är väl ok Tråkigt att det ska va så här men man får väl gilla läget om man nu vill ha sakerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|