|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
WingDing
18-01-2010, 20:34
Tänk bara på att Pimenta Da Neyde blir STOR slö i starten vill inte ha max sol men mycket värme. Min fick gröna blad lr bladen blev gröna när den inte fick tillräckligt med sol MEN får den för mycket sol så stannar den nästan i växten. Fixar du detta så blir det ett monster typ 3+meter hög inte mycket frukt men fräck växt. CITAT (Pata @ 13-01-2010, 21:05)  Pimenta Da Neyde Capsicum chinense visar upp sina röda ben  Så här i väntans tider  har jag har skrivit lite om Dave Dewitt & Paul Boslands chilepepparböcker i min blogg. De går numera till stor del att läsa på nätet.
 Mer sorter planterades idag. Kul var också att den udda baccatumsorten som är lila som omogen äntligen grodde. Läs gärna mer på min blogg. Ja, Pimenta da Neyde blir stor. Odlar den faktiskt för tredje året, första året stod den på sämsta stället och det blev ingen större skörd. Förra året så sålde jag överblivna plantor i Svenska Chilepeppar Föreningens monter på Nordisk Trädgård och råkade då sälja alla mina plantor av sorten  Den liksom sålde sig själv. Så i år satsar jag hårt på att få fram ett fin exemplar, till mig själv.
Anja Danmark
19-01-2010, 08:07
Og så kom der lidt flere frø i jorden:
Purple Beauty - igen, er den eneste, som ikke spirede, af de første jeg såede Mini Chocolate Bell
Habanero Dulce Jamaican Bell Black Pearl Toftegaards Citronchili - formentlig en Aji Limon, da de har en dårlig vane med at give planterne deres egne navne - det er lidt noget rod... Roberto's Cuban Seasoning Gul kirsebær - skulle være god til at fylde med ost Trinidad Perfume - for den kan man godt have lidt ekstra af, den smager fantastisk i sommersalaterne...
CITAT (Anja Danmark @ 19-01-2010, 08:07)  Og så kom der lidt flere frø i jorden:
Purple Beauty - igen, er den eneste, som ikke spirede, af de første jeg såede Mini Chocolate Bell
Habanero Dulce Jamaican Bell Black Pearl Toftegaards Citronchili - formentlig en Aji Limon, da de har en dårlig vane med at give planterne deres egne navne - det er lidt noget rod... Roberto's Cuban Seasoning Gul kirsebær - skulle være god til at fylde med ost Trinidad Perfume - for den kan man godt have lidt ekstra af, den smager fantastisk i sommersalaterne... Härligt, många underbara sorter!!! Fröfirmorna älskar att byta namn på sorter. Såg tex en ny sort hos Örtagården som heter Lemon Habanero, en superhäftig sort - sen kollade jag vidare och då hade Toftegaards samma sort men under namnet Limon Habanero. Sen sökte jag på Limon på the Chileman och såg att den där endast kallades Limon. Limon odlar jag redan i år  . Obs det är en chinense. Men jag förstår fröfirmorna, det gäller att sälja produkten. I Danmark kan jag tänka mig att Toftegaards Citronchili låter mycket lockande. I Sverige heter väl den sorten Hot Lemon. //Patrik
skogstroll
19-01-2010, 10:19
CITAT (Bock @ 18-01-2010, 12:55)  Inga frön idag heller & katalog från Örtagården Hur lång tid tar det att få hem frön från utlandet ( Danmark )? Beställde förra söndagen och betalat har jag också gjort ( Bjarnes frö og planter ) skulle skickas i brev. Väntar otåligt på mina chilifrön ! Örtagården har ju en hemsida man kan beställa på (ortagarden.com) CITAT (Pata @ 18-01-2010, 22:27)  schyssta pinnar, köper du dem eller gör du själv?
Träpinnarna är köpta på Weibulls i skåne tror jag, görs inte längre. Plastvarianten är ituklippta vanliga etiketter.
skogstroll
19-01-2010, 13:36
CITAT (Pata @ 19-01-2010, 12:55)  Träpinnarna är köpta på Weibulls i skåne tror jag, görs inte längre. Plastvarianten är ituklippta vanliga etiketter. vadå för etiketter?
runna plastetiketter, brukar finnas lite här och var. Sök på stickettiketter, enligt mig mycket bättre och billigare än de tjocka gula eller vita etiketterna som lord nelson brukar sälja. tex http://www.froer.nu/products/102204/sticketiketter/
skogstroll
19-01-2010, 15:42
aha tack
Då blir det en uppdatering igen på min frölista då. Bifogar inte min andra lista som redan finns i tråden för då blir det så himla långt och rörigt  Så den får ni leta upp längre bak i tråden om ni vill se. Dock så kan jag inte erbjuda dessa fröer som nämns nu till byte/försäljning då jag inte odlat någon av sorterna och är mycket sugen att prova själv först som ni kanske förstår Från Pata: Wild Chinense Aji Colorado Rocopica Pimenta De Neyde Cajamarca Peruvian Pointer PI215741 Trinidad Douglah Locado PI387838 Capsicum Lanledlatum (felstavning?) Tabasco Morouga Yellow Från Urbangarden: Fresno Scotch Bonnet red Comari Pollux Long Slim Cayenne Trinidad Scorpion Trinidad Perfume Turbo Pube Brun 7-Pod/Trinidad Douglah Sedan är det förmodligen en massa som jag inte har kvar i minnet  Men ska försöka komma ihåg att uppdatera när jag har sorterat iordning alla fröerna så jag har bättre koll på sakerna
eNChili
19-01-2010, 20:34
Jag är ute efter aji amarillo, aji banana och aji brown, inte någon av de ovanliga eller heta sorterna. Är det någon som någon av dem och vill byta? Har själv ca 150 sorter jag kan byta med, både vanliga chili och ovanliga chilifrön.
Pata du ville se bilder från mitt växthus, så här kommer det
eN´chili (Niklas
CITAT (eNChili @ 19-01-2010, 20:34)  Jag är ute efter aji amarillo, aji banana och aji brown, inte någon av de ovanliga eller heta sorterna. Är det någon som någon av dem och vill byta? Har själv ca 150 sorter jag kan byta med, både vanliga chili och ovanliga chilifrön.
eN´chili (Niklas Härliga bilder! Har flera Aji Amarillo sorter (det finns många), några Aji Brown kanske. Tror inte fröerna är isolerade dock. Patrik
skogstroll
20-01-2010, 10:35
CITAT (eNChili @ 19-01-2010, 20:34)  Jag är ute efter aji amarillo, aji banana och aji brown, inte någon av de ovanliga eller heta sorterna. Är det någon som någon av dem och vill byta? Har själv ca 150 sorter jag kan byta med, både vanliga chili och ovanliga chilifrön.
eN´chili (Niklas Härligt, man längtar till sommaren
eNChili
20-01-2010, 12:26
CITAT (Pata @ 20-01-2010, 08:44)  Härliga bilder!
Har flera Aji Amarillo sorter (det finns många), några Aji Brown kanske. Tror inte fröerna är isolerade dock.
Patrik Superbra. Att fröerna inte är isolerade gör inte så mycket. Kan ju bli en ny sort:). Sådde oisolerade frön från chocolate habanero förra året. Chilin blev chokladfärgad men formen helt annorlunda. Man blir lite förvånad men fin var den och superhet. Kan lägga in en bild på den. Att det finns många aji amarillo sorter vet jag, aji banana är ju en av dem. Av någon anledning så har jag bytt bort alla mina aji amarillo frön. Tycker att det är härliga plantor som blir rejält stora med lagom starka frukter. Jag byter gärna till mig några frön om det går bra. Vilka sorter av aji amarillo har du? Säg om det är någon speciell chili du vill ha i utbyte. Niklas
sqrulan
20-01-2010, 13:37
 Härliga bilder Niklas så grönt, sommrigt och frodigt. Jag tänkte också ställa ut mina chilisar i växthuset då det blir varmt men nu undrar jag en sak. Förra året fick jag spinn på mina gurkor som stod i växthuset, tror ni att dom rackarna kan ha övervintrat där och hoppar på mina småplantor då jag ställer ut dom. Tål spinnet kylan här i norrland eller fryser dom bort? Jag sådde Early Jalapeno den 10/1 och nu har alla grott.
eNChili
20-01-2010, 14:24
CITAT (sqrulan @ 20-01-2010, 13:37)   Härliga bilder Niklas så grönt, sommrigt och frodigt. Jag tänkte också ställa ut mina chilisar i växthuset då det blir varmt men nu undrar jag en sak. Förra året fick jag spinn på mina gurkor som stod i växthuset, tror ni att dom rackarna kan ha övervintrat där och hoppar på mina småplantor då jag ställer ut dom. Tål spinnet kylan här i norrland eller fryser dom bort? Jag sådde Early Jalapeno den 10/1 och nu har alla grott.  Jag får ofta spinn på mina gurkplantor i växthuset men ej på chili/paprika. Antar det är för att jag duschar/håller hög fuktighet runt chili och inte runt gurkorna. Om de överlever ej vet jag inte men jag har fått för mig att de överlever kyla, däremot är det viktigt att grundligt städa ur växthuset på våren. Så mitt råd är att duscha chilisarna lite då och då. Roligt att allt du sått kommit upp och snabbt också. /Niklas
sqrulan
20-01-2010, 16:35
CITAT (eNChili @ 20-01-2010, 14:24)  Jag får ofta spinn på mina gurkplantor i växthuset men ej på chili/paprika. Antar det är för att jag duschar/håller hög fuktighet runt chili och inte runt gurkorna. Om de överlever ej vet jag inte men jag har fått för mig att de överlever kyla, däremot är det viktigt att grundligt städa ur växthuset på våren. Så mitt råd är att duscha chilisarna lite då och då.
Roligt att allt du sått kommit upp och snabbt också.
/Niklas Okej då vet jag det, mycket dusch och storstädning av växthuset! Att dom kanske överlever kylan är ju typiskt, dom vidriga kräken klarar visst allt! Alla har inte grott ännu bara dom som jag sådde först Early Jalapeno, nu försöker jag att "glo upp" dom andra!
skogstroll
20-01-2010, 16:36
ja de där otäckingarna dyker ju bara upp som ett straff för att man inte vattnat
CITAT (eNChili @ 20-01-2010, 12:26)  Superbra. Att fröerna inte är isolerade gör inte så mycket. Kan ju bli en ny sort:). Sådde oisolerade frön från chocolate habanero förra året. Chilin blev chokladfärgad men formen helt annorlunda. Man blir lite förvånad men fin var den och superhet. Kan lägga in en bild på den.
Att det finns många aji amarillo sorter vet jag, aji banana är ju en av dem. Av någon anledning så har jag bytt bort alla mina aji amarillo frön. Tycker att det är härliga plantor som blir rejält stora med lagom starka frukter. Jag byter gärna till mig några frön om det går bra. Vilka sorter av aji amarillo har du? Säg om det är någon speciell chili du vill ha i utbyte.
Niklas Kul, jag ska kolla hemma. Jag är intresserad av följande: PERUVIANO ARANCIO BRASILEIRO Pumkin Fatlaii yellow (om de är isolerade - gäller denna sort) Här är en bild på en Aji Amarillo med små frukter som jag odlade förra året.  Patrik
Tjena allihopa! Fick Örtagårdens katalog idag  Har dock inte hunnit kolla igenom den ännu. Men är det någon som har spanat in något roligt i den? Synd att den kommer först nu bara, för man har ju redan varit tvungen att så om man sk aha de lite långsammare chili-sorterna :S //Oscar
Då kanske katalogen kommer till mig i morrn då  Fuel ? Då har jag satt lite chili till här listan Capsicum baccatum 'Jamaican Bell' Capsicum Chinense 'Habanero' Capsicum baccatum 'Hot Lemon' Capsicum annuum 'Cayenne Long Slim' Capsicum annuum 'Piment d'Espelette' Capsicum Chinense 'Bih Jolokia' Capsicum Chinense 'Trinidad Seasoning' Capsicum annuum 'Brazil' Capsicum baccatum 'Aji' Capsicum baccatum 'Blondie' Capsicum Chinense 'Vit Habanero' Capsicum annuum 'Monkeyface' Capsicum annuum L. 'Fish Pepper' Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'Red Capsicum annuum var aviculare 'Birds Eye' Capsicum annuum 'Brasileiro' Capsicum annuum 'Chilhuacle Negro' Capsicum Chinense '7Pod' Capsicum Chinense 'Habanero Chocolate' Capsicum Chinense 'Bih Jolokia'Brown Ett par till är på väg från danmark ( målet var 25 sorter i år men jag slutar nog på 30) sen ska jag ha ett par från örtagården oxå! Bara man får plats...
Mycket trevliga sorter som du har petat ned i jorden. Du har ju lyckats att blanda en massa olika sorter och smaker. Jag själv har ju en lite starkare odlingsinriktning iår  Får väl se hur länge chilipulvret räcker efter att man gjort på alla dessa sorter som en annan ska odla Du får säkert katalogen imorrn. Tar väl någon dag innan de får iväg alla kataloger. Men verkar ju vara en del trevliga saker som de har börjat sälja. Men får nog ta och ge mig med mina sorter för iår nu. Varken hinner eller har plats för fler sorter just nu. Det är ju trots allt inte bara chili man ska odla heller utan det ska ju odlas tomater osv. också. Men lycka till med odlingen och kanske vi får se några bilder senare i odlingen? Tänkte bjuda på några bilder själv senare också när det har växt på sig lite.
Lite Chilisar på väg upp
[attachment=46409:Uppdrivn...20_Chili.JPG]
[attachment=46410:Uppdrivn..._Paprika.JPG]
När jag var inne och kollade tempen i mitt pannrum så hade jag 27 grader ( Kanske för varmt )?
Sen när ni pratar om isolerade frön vad menar ni då? Om jag tar och torkar chilifrön på hösten (på en tallrik tex) och sen förvarar de i en påse mörkt och svalt och sen sätter jag de fröna typ i januari är de då isolerade? eller hur fungerar det med isolerade frön? Nyfiken!
Sen ser det ut så här när jag har fått ner en massa frön
[attachment=46411:Uppdrivn...20100120.JPG]
Ha det!
Nu behöver jag lite råd med mina chiliodlingar !
Jag har av någon anledning den erfarenhet att chili är väldigt svårt att få gro. Jag har testat flera år , ruggat, inte ruggat , haft på värmepannan och inte på värmepannan... Visst har jag alla år fått plantor, men bävar varje år inför sådden , för det känns så väldigt osäkert hur många som gror och NÄR dom gror.
Nu ska jag så igen och vill gärna få några generella tips, råden kan vara olika för olika sorter, det förstår jag ( jag har fröer till ca. 13 olika ) men är det så att jag ska 1)rugga alla försiktigt och 2) sedan lägga byttorna på värmepannan utan belysning eller under ljuset men i rumstemperatur ( just nu 18-22 grader) 3)är de ljusgrående ?
Chilepeppar behöver inte ljus för att gro, de gror bäst i temperaturer på 25-29 grader, kallare än 20 = långsam osäker grodd, över 30 = stor risk för mögel/sjukdommar.
Obs chili behöver ljus så fort de grott dock. Det bör också stå kallare helst 18-20 grader så fort de grott. Annars kommer de ränna iväg.
Chilepepparfrön behöver inte ruggas. Risken är stor att fröämnet skadas.
Det svåra med brätten och pluggboxar är att om man gror chilepeppar mörkt vid värmekälla så gror de ändå ojämt. Mitt råd är att så fort ett par plantor tittat upp är att ställa dem ljust och något svalare.
Så alltid många frön som säkerställer att några plantor kommer upp.
Att isolera frön innebär att att man isolera själva plantan eller ett par blommor med tex tät fiberduk eller liknande. På detta sätt hindrar man att insekter pollinerar blommorna. Risken finns annars att insekten har med sig pollen från en annan chilepepparsort. Sår man sedan fröer från de insektspollinerade frukterna så blir det antigen en korsning mellan dessa två sorter eller så blir fröerna sterila (ofta har dock den egna blomman pollinerat sorten själv innan och då får man samma sort även nästa år). Korsningarna blir ofta bra, men sällan stabila. Dvs året därpå blir det en ny sort. Första korningen kallas för F1, andra generation kallas för F2 osv.
De finns många sätt att isolera. Det absolut lättaste sättet: Ha plantorna insektsfritt inomhus, speciellt bra på våren då även insekterna ute är mycket få.
Sätt två är att när plantorna är relativt små (men ändå har blommor) så täcker man dem med fiberduksmössa.Det finns fler sätt, bla att limma igen själva blomman som då pollinerar sig själv.
Glöm inte att markera blomman/grenen/plantan som är isolerad med en liten tråd. Annars är det lätt att glömma bort vilken sort det är.
Att isolera frön innebär alltså att man säkerställer att man fröerna är sortrena.
Patrik
Tack Patrik för dit omfattande svar, det hjälper mycket  . Jag har nog alltid ruggat mina chilisar, Impectas såråd rekommenderar det för många av deras chilisar. Men nu ska jag INTE göra det . Alla ska till värmepannan och jag bevakar dom som bäbisar ... Omplacering under ljuset direkt när dom tittar ut. Få se om jag orkar isolera några fröer, kanske. Jag har samlat paprikafröer med bra resultat för eget bruk. Någon raritet ska man kanske försöka med.
eNChili
20-01-2010, 21:14
CITAT (Pata @ 20-01-2010, 16:41)  Kul, jag ska kolla hemma. Jag är intresserad av följande: PERUVIANO ARANCIO BRASILEIRO Pumkin Fatlaii yellow (om de är isolerade - gäller denna sort) Här är en bild på en Aji Amarillo med små frukter som jag odlade förra året.  Patrik Jo fatalli yellow är isolerad. Övriga sorter du nämner tycker jag väldigt mycket om. Peruviano arancio blev en favorit förra året. Plantan blev 1,5 m hög med massor av frukter. Pumpkin är en underlig sort. Bladen ser inte alls ut som normala chili. Jag trodde först jag sått fel eller att det var ogräs men den visade sig vara rätt. Låt dock frukterna inte sitta kvar för länge bara. Läcker bild på aji amarillo Bild på peruviano arancio samt thailand pekino Niklas
Crazy4Flowers
20-01-2010, 22:42
Idag har jag sått mina Chilifröer 21 sorter vart det. Nu blir det spännande att se vilka som kommer upp först. Titta gärna in på min hemisida för att se vilka jag har sått, information om varje sort kommer längre fram. http://www.crazy4flowers.se/chili_2010.phpFröer har jag över av vissa sorter.
CITAT (katah @ 20-01-2010, 21:09)  Tack Patrik för dit omfattande svar, det hjälper mycket  . Jag har nog alltid ruggat mina chilisar, Impectas såråd rekommenderar det för många av deras chilisar. Men nu ska jag INTE göra det . Alla ska till värmepannan och jag bevakar dom som bäbisar ... Omplacering under ljuset direkt när dom tittar ut. Få se om jag orkar isolera några fröer, kanske. Jag har samlat paprikafröer med bra resultat för eget bruk. Någon raritet ska man kanske försöka med. Hej! Jag får delvis ta tillbaka mitt svar om att rugga chilifrön. Det rekomenderas ibland. Jag har dock aldrig behövt göra det och jag tror fortfarande att det innebär vissa risker. Läs mer här, prova gärna deras andra metod med att blötlägga fröna. http://thechileman.org/guide_starting.phpPatrik
Anja Danmark
21-01-2010, 22:15
skogstroll
22-01-2010, 08:46
tänkte prova pluggbox eller rootrainer i år. funkar nån av dem med chili? tycker de där pluggboxarna är så pyttiga de måste växa ur dem fort?  Hittills har jag frö till Espelette Hung. Hot wax Jamaican Yellow Hot Lemon Chocolate Scotch Bonnet Vit Habanero Ancho men har beställt mer
CITAT (skogstroll @ 22-01-2010, 08:46)  tänkte prova pluggbox eller rootrainer i år. funkar nån av dem med chili? tycker de där pluggboxarna är så pyttiga de måste växa ur dem fort?  Hittills har jag frö till Espelette Hung. Hot wax Jamaican Yellow Hot Lemon Chocolate Scotch Bonnet Vit Habanero Ancho men har beställt mer  De fungerar utmäkt, nackdelen är dock att alla gror inte samtidigt. Det kan innebära lite problem om du gror dem i ett mörkt utrymme. Patrik
skogstroll
22-01-2010, 09:31
Hm ja... är det svårt att få ur "plantorna" sen ur de små hålen i pluggboxen eller finns nåt sätt att ploppa upp dem?
Crazy4Flowers
22-01-2010, 10:47
Det fungerar jättebra med pluggbox, det är hål i botten så man trycker lätt upp pluggen när det är dags. Som sagt tidigare kan det vara lite problem om dom gror olika. Men dom trivs jättebra i pluggboxen får fina rötter och så har man bra fuktighet i locket, man får vara lite försiktig när man börjar lyfta på den man kan vrida på locket så har man lite öppet.
skogstroll
22-01-2010, 11:02
CITAT (Crazy4Flowers @ 22-01-2010, 10:47)  Det fungerar jättebra med pluggbox, det är hål i botten så man trycker lätt upp pluggen när det är dags. Som sagt tidigare kan det vara lite problem om dom gror olika. Men dom trivs jättebra i pluggboxen får fina rötter och så har man bra fuktighet i locket, man får vara lite försiktig när man börjar lyfta på den man kan vrida på locket så har man lite öppet. tack! jag ska testa i alla fall!
skogstroll
22-01-2010, 12:33
nu ska ni få höra govänner, var till Weibulls och kollade efter pluggbox.... 279 spänn!!!!! det är ju så man gör i byxorna!!!  var ska man gå nu lixom
CITAT (skogstroll @ 22-01-2010, 11:02)  tack! jag ska testa i alla fall!  Denna finns att köpa nästan överallt och är suverän vid omplantering.  Obs kom ihåg för att pluggboxen ska funka och att plantorna ska ploppa ut så måste överdelen vidd sådd vara i det övre läget, inte i det nedre läget. Läs instruktionen. Gör man det felet är det nästan omöjligt att få ut plantorna. Patrik Willab Garden i Bromma har kampanj nu 149 tror jag, även granngården brukar vara billiga (förra året 129:-). Men även plantagen har skapliga priser. Patrik
skogstroll
22-01-2010, 12:46
tackar för hjälpen
Crazy4Flowers
22-01-2010, 12:48
Även Bauhaus hade bra pris på dom förra året.
eNChili
22-01-2010, 13:13
CITAT (skogstroll @ 22-01-2010, 12:33)  nu ska ni få höra govänner, var till Weibulls och kollade efter pluggbox.... 279 spänn!!!!! det är ju så man gör i byxorna!!!  var ska man gå nu lixom Jag använder quickpot som Lindbloms säljer. Jag tycker de är utmärkta, tar liten plats och kostar inte så mycket. Storlek samt antal celler väljs. Pris från 40 kr. http://www.lindbloms.se//Niklas
skogstroll
22-01-2010, 13:20
aha ja de såg ju propra ut! tack för tipset!
CITAT (eNChili @ 22-01-2010, 13:13)  Jag använder quickpot som Lindbloms säljer. Jag tycker de är utmärkta, tar liten plats och kostar inte så mycket. Storlek samt antal celler väljs. Pris från 40 kr. http://www.lindbloms.se//Niklas Ja, det är ju riktiga grejer som proffsen använder. Tex Philippe Plöninge. Patrik
skogstroll
22-01-2010, 13:54
CITAT (Pata @ 22-01-2010, 13:37)  Ja, det är ju riktiga grejer som proffsen använder. Tex Philippe Plöninge.
Patrik japp, ska krypa ner i soffan ikväll och titta i hans chilibok...  Fundelerade lite på om olika chilifrukter kan ge väldigt olika färg på pulvret eller är det bara rödaktigt alltihop?
eNChili
22-01-2010, 14:13
CITAT (skogstroll @ 22-01-2010, 13:54)  japp, ska krypa ner i soffan ikväll och titta i hans chilibok...  Fundelerade lite på om olika chilifrukter kan ge väldigt olika färg på pulvret eller är det bara rödaktigt alltihop? Det finns ju många olika nyanser av rött. Bl a ger tex chimayo ett väldigt mörkt rött pulver. Jag brukar blanda röda/oranga frukter för att få ett fint och gott rött pulver. Har jag mycket orange så separerar jag dessa. Sedan har jag en blandning av gula sorter samt en blandning med vita. Tycker det är gott att blanda starka med lite mildare för att få lagom starkt pulver. Mitt favoritpulver är från peru yellow så den blandar jag ej. /Niklas
skogstroll
22-01-2010, 14:17
CITAT (eNChili @ 22-01-2010, 14:13)  Det finns ju många olika nyanser av rött. Bl a ger tex chimayo ett väldigt mörkt rött pulver. Jag brukar blanda röda/oranga frukter för att få ett fint och gott rött pulver. Har jag mycket orange så separerar jag dessa. Sedan har jag en blandning av gula sorter samt en blandning med vita. Tycker det är gott att blanda starka med lite mildare för att få lagom starkt pulver. Mitt favoritpulver är från peru yellow så den blandar jag ej.
/Niklas jag ska göra mina separata i år (blandade lite i somras) och sen prova mig fram lite. har hittat en spännande mustard habanero också, ska bli intressant! ju starkare dess bättre
CITAT (skogstroll @ 22-01-2010, 14:17)  Ja du kan få alla möjliga färger:  Se denna tråd där jag fått bilden. Min Italienska vän Caludio, som driver sidan Pepperfriends. Läs denna underbara tråd (tyvärr mest på italienska men fina bilder) om pulver http://www.pepperfriends.com/forum/index.p...5&hl=powderEn annan som är duktig på pulver är Jukka som driver sidan Fatalii, han skickade till mig en massa rökta pulver. bla rökt Naga Morich - WOW! Hans röda batch av rökt Aji Crital är jättegott. Jag gjorde nyligen pulver av olika rocoto, mums! Patrik
skogstroll
22-01-2010, 15:08
CITAT (Pata @ 22-01-2010, 15:01)  Ja du kan få alla möjliga färger:  Se denna tråd där jag fått bilden. Min Italienska vän Caludio, som driver sidan Pepperfriends. Läs denna underbara tråd (tyvärr mest på italienska men fina bilder) om pulver http://www.pepperfriends.com/forum/index.p...5&hl=powderEn annan som är duktig på pulver är Jukka som driver sidan Fatalii, han skickade till mig en massa rökta pulver. bla rökt Naga Morich - WOW! Hans röda batch av rökt Aji Crital är jättegott. Jag gjorde nyligen pulver av olika rocoto, mums! Patrik oj jösses vad vackert  jag slukar chilipulver i mängder jag så det får bli en stor skörd...
hur gör ni när ni torkar ? Använder ni någon form av torkmaskin eller bara i ugnen ? kanske rent av att hänga och soltorkas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|