|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Molngrabb
16-08-2010, 15:20
Jag har för frösta gången odlat chili och det är kanonkul att se hur de utvecklas från liten grodd, till planta som blommar och får frukt. Den sort som jag har odlat är Razzamatazz, som säljs här på Odla. Jag har endast fått begynnande frukter, dvs små pluppar, men de kommer ju att växa. Nu har jag inte lusläst tråden men kan man byta/köpa frön av andra chiliodlare i just denna tråd?
Anja Danmark
16-08-2010, 18:06
Du kommer nok til selv at læse den igennem.... Jeg tror ikke, at nogen af os kan huske, hvad der har været i tråden undervejs!
Kul att kika in här ibland, oj vilken översvämning och hagelskur...tufft värre tommot123. hoppas du kunde rädda något.
Vilken fin video Anja, du har lyckats bra! Grattis! (Jag vill också ha ett sådant växthus!)
Manzano, 30 frukter är riktigt bra. De lär nog mogna inom ett par veckor om de varit fullstora i sju - åtta veckor. Grattis!
Patrik
mattias__o
17-08-2010, 21:22
Är det någon som har recept på chilisås som jag kan göra på mina Habaneros? Ser ut som om jag kommer få mycket frukt i år så jag tänkte göra sås på dem. Kan man torka och mala Habaneros till pulver?
Husihelvete
18-08-2010, 11:08
Jag gjorde något bra av min första omgång Jalapenos, jag lade in dem. Det går att läsa mer på Husihelvete
eNChili
18-08-2010, 19:14
CITAT (mattias__o @ 17-08-2010, 22:22)  Är det någon som har recept på chilisås som jag kan göra på mina Habaneros? Ser ut som om jag kommer få mycket frukt i år så jag tänkte göra sås på dem. Kan man torka och mala Habaneros till pulver? Habanero går utmärkt att torka och mala till pulver. Tar lite längre tid bara. Jag brukar torka dem i ugnen på 50 grader, tar några timmar. Låter dem sedan torka i soligt fönster tills de är helt torra. Har inga problem att de möglar då har jag märkt. Gjorde en blandning förra året som blev helt suverän men vanliga heta oranga habanero och blandade det med den stora skörd av numex suave orange. /Niklas
eNChili
18-08-2010, 19:38
Detta år har det blivit lite konstiga saker i växthuset med chili och paprikor. Har en övervintrad lila paprika som är väldigt god och väldigt läcker. Förra året skördade jag många goda paprikor som barnen älskade. I år däremot ger samma planta superheta lika stora paprikor. Inte någon favorit hos barnen längre. Jag fattar inte hur plantan kan göra så. Någon som har en förklaring. Jag hade förstått om jag tagit frön och den blivit korsbefruktad men detta är samma planta.
Odlingarna går bra år, har fått några nya favoriter i år
[attachment=54066:Chinese_...s_100717.JPG] Chinese five colors, väldigt läcker och väldigt god [attachment=54068:Masquerade_100806.JPG] Masquerade, trodde inte de skulle vara så heta men de är mycket heta [attachment=54067:Black_sc...e_100717.JPG] Black scorpion tongue, syns det att jag snöat in mig på lila, svarta sorter i år [attachment=54069:Orange_b...a_100802.JPG] Orange bhut jolokia, blev inte lika skrynklig som övriga jolokias men lika het [attachment=54070:Pimenta_...100806_2.JPG] Pimenta de neyde, otroligt läcker
/Niklas
Mentha-Arvensis
18-08-2010, 20:28
CITAT (mattias__o @ 17-08-2010, 21:22)  Är det någon som har recept på chilisås som jag kan göra på mina Habaneros? Ser ut som om jag kommer få mycket frukt i år så jag tänkte göra sås på dem. Kan man torka och mala Habaneros till pulver? prova: http://mentha-arvensis.blogspot.com/2010/0...bbchilisas.htmlhar recept på en tårta med. en annan kul grej man kan göra, är att köra frukten i juicecentrifug. Stark juice. Använd hanskar, munskydd och skyddsglasögon annars blir det jobbigt. Det torra som blir kvar går att torka till ett lite mildare pulver.
Bolltistel
18-08-2010, 20:29
Busiga och lite oförutsägbara är de, de små rackarna! Är det inte därför man charmas?
tommot123
19-08-2010, 11:55
CITAT (Anja Danmark @ 13-08-2010, 09:58)  Jeg har lavet en lille film fra mit drivhus, så man kan se, hvor mange planter, der er plads til på 21 m2: http://www.youtube.com/watch?v=mxgG1Dvxsnkmvh Anja Trevlig video!!!!!!!!!! CITAT (Molngrabb @ 16-08-2010, 16:20)  Jag har för frösta gången odlat chili och det är kanonkul att se hur de utvecklas från liten grodd, till planta som blommar och får frukt. Den sort som jag har odlat är Razzamatazz, som säljs här på Odla. Jag har endast fått begynnande frukter, dvs små pluppar, men de kommer ju att växa. Nu har jag inte lusläst tråden men kan man byta/köpa frön av andra chiliodlare i just denna tråd? Går alldeles utmärkt, får nog en 40-50 nya sorter nu i höst! Har även skördat så frön har jag gott om en del sorter!! Om någon är intresserad av byte så är det bara att höra av sig eller starta en kedja! Tommy! CITAT (mattias__o @ 17-08-2010, 22:22)  Är det någon som har recept på chilisås som jag kan göra på mina Habaneros? Ser ut som om jag kommer få mycket frukt i år så jag tänkte göra sås på dem. Kan man torka och mala Habaneros till pulver? Jonas borsen har bra recept på inläggningar. Gjorde egen tabascosås i höstas men hittar inte receptet! Ska leta efter det så lägger jag uppet här om jag hittar det! Tommy!
Shrimpii
19-08-2010, 18:45
CITAT (eNChili @ 18-08-2010, 20:38)  Detta år har det blivit lite konstiga saker i växthuset med chili och paprikor. Har en övervintrad lila paprika som är väldigt god och väldigt läcker. Förra året skördade jag många goda paprikor som barnen älskade. I år däremot ger samma planta superheta lika stora paprikor. Inte någon favorit hos barnen längre. Jag fattar inte hur plantan kan göra så. Någon som har en förklaring. Jag hade förstått om jag tagit frön och den blivit korsbefruktad men detta är samma planta.
Odlingarna går bra år, har fått några nya favoriter i år
[attachment=54066:Chinese_...s_100717.JPG] Chinese five colors, väldigt läcker och väldigt god [attachment=54068:Masquerade_100806.JPG] Masquerade, trodde inte de skulle vara så heta men de är mycket heta
/Niklas Oj du! Vad läckra dem var! Är spekulant på förer om du vill sälja  (vore kul att driva upp några småplantor till julafton till släkten) ^^
eNChili
19-08-2010, 19:28
CITAT (Shrimpii @ 19-08-2010, 19:45)  Oj du! Vad läckra dem var! Är spekulant på förer om du vill sälja  (vore kul att driva upp några småplantor till julafton till släkten) ^^ Jag har massor av fröer som jag säljer eller byter, så PM:a till mig så fixar jag det. Jag tycker det är roligt att så jag kunde inte vänta. Har sått 10 nya sorter som kommit upp fint. Om du tycker om lila sorter så är även dessa extremt fina i år. [attachment=54131:kali_mir...100810_3.JPG] Kali mirch [attachment=54132:purple_t...100814_2.JPG] Purple tiger /Niklas
mattias__o
19-08-2010, 20:23
Tack för alla tips om tillagning av chilis.
tommot123
24-08-2010, 12:24
CITAT (eNChili @ 19-08-2010, 20:28)  Jag har massor av fröer som jag säljer eller byter, så PM:a till mig så fixar jag det. Jag tycker det är roligt att så jag kunde inte vänta. Har sått 10 nya sorter som kommit upp fint. Om du tycker om lila sorter så är även dessa extremt fina i år.
[attachment=54131:kali_mir...100810_3.JPG] Kali mirch [attachment=54132:purple_t...100814_2.JPG] Purple tiger
/Niklas Är Kali Mirch god? Ser onekligen fin ut! Får nog så sådan nästa år! Tommy!
tummelstachili
26-08-2010, 00:24
Nu skördas det förfullt hemma hos alla. Hoppas alla haft ett bra odlings år. Tänkte göra lite smygreklam för en chili frö sida. http://chili.tummelsta.seKommer även säljas plantor där mot våren, dock måste man förbeställa dom. Titta in och om ni beställer nått säg att ni är från odla i "Övrigt fältet" så lägger vi med lite extra. Alla frön är tagna från chilifrukter som varit isolerade för att förhindra korspollinering, då detta är väldigt vanligt hos just chilin. MvH //Tummelsta chili
Molngrabb
26-08-2010, 07:36
CITAT (tummelstachili @ 26-08-2010, 01:24) 
Molngrabb
26-08-2010, 07:49
Jag vill ställa en fråga. Vad heter "den vanliga" sortens chili som man kan köpa i affären. Jag menar alltså den som är röd, smal och lång. Det står alltid bara chili på produktlappen.
tummelstachili
26-08-2010, 10:57
Dom kallar den väl för spanskpeppar, vet ej exakt sort.Den ligger runt 500-3000 Scoville. Men du kan ju alltid ta frön från dessa frukter som du handlar och låta torka och sedan odla själv
Molngrabb
26-08-2010, 13:21
CITAT (tummelstachili @ 26-08-2010, 11:57)  Dom kallar den väl för spanskpeppar, vet ej exakt sort.Den ligger runt 500-3000 Scoville. Men du kan ju alltid ta frön från dessa frukter som du handlar och låta torka och sedan odla själv  Spanskpeppar då alltså... okej. Jag har faktiskt tagit frön från en sådan chilifrukt med förhoppning om lyckad odling.
tummelstachili
26-08-2010, 13:22
CITAT (wotan @ 20-07-2010, 23:57)  tjenare. jag har flera plantor yellow vax eller vad den kallas. jättegoda frukter. passar till all mat. men så fick jag se här om dagen att frukterna på ena plantan blev röda. smakade.. och vilken styrka. jag som inte är så jätte förtjust i allt för starkt tyckte den var att jämföra med röd habanero. vad är detta?? det måste blivit någon miss där.. hehe. någon som vet vad det kan vara.  Hungarian yellow hot wax blir faktiskt röda. Och dom är ju starkare som mogna "Röda" än gula/gröna. Så du har nog fått rätt frön
CITAT (Molngrabb @ 26-08-2010, 14:21)  Spanskpeppar då alltså... okej. Jag har faktiskt tagit frön från en sådan chilifrukt med förhoppning om lyckad odling.  Jag sådda några såna fröer för något år sedan men det var lite av en besvikelse. Grobarheten var god och det blev fina plantor med tyvärr itne så mycket frukter. De jag haft gav ca 4-6 frukter första året och andra året gav de bara 2-4 frukter. Men du kanske har bättre tur/skicklighet
Malin_MeL
30-08-2010, 10:32
Jag har nu börjat skörda mina Fish Pepper, det skulle ju vara en mild chili....det blev dock inte mina! De är ju mildare än habanero men ändå väldigt starka! jag har provat att fylla dem med färkost och lägga dem i olja, men tror faktiskt inte de kommer gå att äta så  det blir nog en matlagnings chili detta med. jag har läst någonstans att man kan koka bort hettan innan inläggning, någon som testat? resultat? Vilken chili ska man odla om man vill ha milda frukter?
Malin_MeL
30-08-2010, 10:39
CITAT (Molngrabb @ 26-08-2010, 14:21)  Spanskpeppar då alltså... okej. Jag har faktiskt tagit frön från en sådan chilifrukt med förhoppning om lyckad odling.  Jag gjorde detta förra året, hade 4 plantor, alla olika. Detta berodde på att de man köper i affären är F1 hybrider. det var roligt att testa, men det blev väldigt varierat resultat. men två plantor gav riktigt mycket skörd, och rätt goda oxå.
Mentha-Arvensis
30-08-2010, 11:03
CITAT (Molngrabb @ 26-08-2010, 07:49)  Jag vill ställa en fråga. Vad heter "den vanliga" sortens chili som man kan köpa i affären. Jag menar alltså den som är röd, smal och lång. Det står alltid bara chili på produktlappen.  den som är lite rundad är turkisk cayenne. Dom vanliga är någon thailändsk. Gula är också cayenne. Så svaret får bli cayenne och okänd thai. CITAT (Malin_MeL @ 30-08-2010, 10:32)  Jag har nu börjat skörda mina Fish Pepper, det skulle ju vara en mild chili....det blev dock inte mina! De är ju mildare än habanero men ändå väldigt starka! jag har provat att fylla dem med färkost och lägga dem i olja, men tror faktiskt inte de kommer gå att äta så  det blir nog en matlagnings chili detta med. jag har läst någonstans att man kan koka bort hettan innan inläggning, någon som testat? resultat? Vilken chili ska man odla om man vill ha milda frukter? Paprika!
Malin_MeL
30-08-2010, 11:15
CITAT (Mentha-Arvensis @ 30-08-2010, 12:03)  Paprika!  kanske inte sååå milda  det får gärna vara lite hetta, men fish peppern blev så stark så man vet inte vart man ska ta vägen. och då är vi ändå vana vid starka chili, använder mycket habanero. jag skulle vilja hitta en mild med små raka frukter.
Mentha-Arvensis
30-08-2010, 17:59
CITAT (Malin_MeL @ 30-08-2010, 11:15)  kanske inte sååå milda  det får gärna vara lite hetta, men fish peppern blev så stark så man vet inte vart man ska ta vägen. och då är vi ändå vana vid starka chili, använder mycket habanero. jag skulle vilja hitta en mild med små raka frukter. prova med någon suave, dulce eller datil. (chinense) Jalapeno TAM eller Jalapeno M. (annuum) finns fler men är inte helt säker på styrkan.
tommot123
31-08-2010, 10:05
CITAT (tummelstachili @ 26-08-2010, 14:22)  Hungarian yellow hot wax blir faktiskt röda. Och dom är ju starkare som mogna "Röda" än gula/gröna. Så du har nog fått rätt frön  De är väldigt lik min som jag trodde var korspollinerad! Väldigt god men ifjol hade den violett-vita blommor men i år helt vita! Lagom het tycker jag! Tommy
Molngrabb
31-08-2010, 15:33
Ja jag trycker ner några frön av min spanska ICA-peppar  och ser vad som händer! En annan sak som jag har funderat på. Jag sådde chilisorten "Razzamatazz" och den har tagit sig sent. Jag har två av sex plantor som bär 5-6 frukter vardera. Det är som ni förstår ingen storskörd och det är dessutom inga färdiga frukter. Jag har satt de två finaste i köksfönstret och de är om inget annat väldigt fina att titta på. Men jag hade ju tänkt mig skörd, något som jag nog för vänta med. Men hur gör jag härifrån. Kan plantorna övervintra och förvänta mig ny blomning och frukt till nästa år eller måste jag så nytt? Såhär såg chilin ut den 15/8 och jag har tyvärr ingen nyare bild men frukterna är betydligt större och börjar tona i lila nu.
Malin_MeL
07-09-2010, 20:49
CITAT (Mentha-Arvensis @ 30-08-2010, 18:59)  prova med någon suave, dulce eller datil. (chinense)
Jalapeno TAM eller Jalapeno M. (annuum)
finns fler men är inte helt säker på styrkan. Tack, detta ska jag kolla upp!
Ska göra ett test i år och vinterförvara alla mina chili i växthuset ! Ska ha ca 5 till 10 plusgrader och har satt upp belysning !
Om man nu klipper ner chilin och formar till typ mindre träd eller buskar så borde man få en bra start inför nästa vår / sommar ?
Ska lägga upp lite bilder på hur jag menar...
officinalis
11-09-2010, 11:17
tummelstachili: Fint med shop, men se till att ordna svenskan på sidan. Den ser ju förfärlig ut! Köper du fröer från grossist eller fröodlar du själv. I sådant fall. Hur garanterar du att fröerna är sortäkta?
Min chilepepparodling har haft varierande resultat i år. Tror jag förväxlat frön. Fick av den anledningen aldrig fram någon jamaican bell. Istället har jag två plantor översållade med små zimbabwe bird-frukter. Har en vacker tuscan arizona, som knappt verkar ge frukt alls. De blir små runda knoppar på den. Vissa har börjat mogna. Dock så har plantan börjat bli drabbad av gråmögel. Har haft två plantor i en 19L-kruka. Jag tror inte det har fungerat särskilt bra. De behöver växa luftigare.
Till vänster i bilden syns den högre tuscan arizona och den lägre zimbabwe bird. Vet faktiskt inte varför zimbabwe bird har hållt sig så låg. Enligt specifikationerna ska den bli betydligt större. Bilden är tagen i Juli.
tummelstachili
11-09-2010, 17:59
CITAT (officinalis @ 11-09-2010, 12:17)  tummelstachili: Fint med shop, men se till att ordna svenskan på sidan. Den ser ju förfärlig ut! Köper du fröer från grossist eller fröodlar du själv. I sådant fall. Hur garanterar du att fröerna är sortäkta? Min chilepepparodling har haft varierande resultat i år. Tror jag förväxlat frön. Fick av den anledningen aldrig fram någon jamaican bell. Istället har jag två plantor översållade med små zimbabwe bird-frukter. Har en vacker tuscan arizona, som knappt verkar ge frukt alls. De blir små runda knoppar på den. Vissa har börjat mogna. Dock så har plantan börjat bli drabbad av gråmögel. Har haft två plantor i en 19L-kruka. Jag tror inte det har fungerat särskilt bra. De behöver växa luftigare.
Till vänster i bilden syns den högre tuscan arizona och den lägre zimbabwe bird. Vet faktiskt inte varför zimbabwe bird har hållt sig så låg. Enligt specifikationerna ska den bli betydligt större. Bilden är tagen i Juli. Tycker svenskan är som den ska vara på sidan. Nått spec du tänkte på så får du gärna peka ut det så rättar vi till det. Ang att garantera att en sort är äkta eller ej är helt omöjligt. Vi isolerar våra blommor som vi tar fröna av. Sen är det ju även så att även en sort kan vara äkta men dåligt kultiverad vi säljer mestadels sånt som vi själva odlat upp för just kunna ge kunden det han/hon efterfrågar. Senast i år köpte jag personligen lite nya roliga sorter från fatalii´s sida. Och kan säga av 20 sorter så var 4 sorter HELT fel. Och det är ingen rolig överraskning alls efter allt slit. Te.x sådde dom 5 fröna från den så kallade 1042 sorten. Men det blev istället 2st av en uppåt pekande chili ganska liten. Och en Naga jolokia Purple (tror det är den ser ut som en och smakar lika). Och Aji peru vart 2st bolivian rainbow. Förstår varför frågan kommer upp för dom flesta som säljer frön tar ju bara frön från chili frukter och säljer. Hade vi gjort så hade vi kunnat erbjuda mycket bättre priser och även fler sorter. Men kvalite framför kvantitet. Hoppas det dög som svar, nu ska jag torka lite av dagens skörd om jag orkar rensa dvs  mvh /TummelstaChili
Åsa, mälardalen zon 2
11-09-2010, 18:07
Det finns en del särskrivningar ex. korspollinering är ett ord + en del stavfel det stavas ex. inte ettikett utan etikett, det heter även vadderad inte vaderad, ordet Tillskilland antar jag ska vara till skillnad.
Det jag mest lägger märke till är att det bara finns e-mail till firman inget organisationsnummer och liknande, enligt konsumentverkets hemsida avråder de från att handla hos webbfirmor som enbart uppger e-mail speciellt då det handlar om att man ska betala innan man får varorna.
officinalis
11-09-2010, 18:29
CITAT (tummelstachili @ 11-09-2010, 18:59)  Tycker svenskan är som den ska vara på sidan. Nått spec du tänkte på så får du gärna peka ut det så rättar vi till det. Ang att garantera att en sort är äkta eller ej är helt omöjligt. Vi isolerar våra blommor som vi tar fröna av. Sen är det ju även så att även en sort kan vara äkta men dåligt kultiverad vi säljer mestadels sånt som vi själva odlat upp för just kunna ge kunden det han/hon efterfrågar. Senast i år köpte jag personligen lite nya roliga sorter från fatalii´s sida. Och kan säga av 20 sorter så var 4 sorter HELT fel. Och det är ingen rolig överraskning alls efter allt slit. Te.x sådde dom 5 fröna från den så kallade 1042 sorten. Men det blev istället 2st av en uppåt pekande chili ganska liten. Och en Naga jolokia Purple (tror det är den ser ut som en och smakar lika). Och Aji peru vart 2st bolivian rainbow. Förstår varför frågan kommer upp för dom flesta som säljer frön tar ju bara frön från chili frukter och säljer. Hade vi gjort så hade vi kunnat erbjuda mycket bättre priser och även fler sorter. Men kvalite framför kvantitet. Hoppas det dög som svar, nu ska jag torka lite av dagens skörd om jag orkar rensa dvs  mvh /TummelstaChili I hobbyodling är det förstås inte helt lätt. Men det finns helt klart en del fingervisningar för att få fram bra frön. Till exempel att inte fröodla på för få individer och att isolera sorterna så att det inte finns någon korspollineringsrisk. Angående språket så fanns det en del. Åsa tog upp lite av det.
tummelstachili
11-09-2010, 19:24
Tur att vi inte säljer rättstavnings böcker! Hur hade det sätt ut. Tack så mycket ska genast rätta till det. Ändå har vi haft ett antal personer som läst igenom sidan.
Vad gäller org nummer osv, så är det på gång. Antingen om vi kör på gårdens befintliga eller lägger det på ett eget.
Vi har haft en del kunder redan som gett positiv respons, vilket glädjer oss.
Som sagt hade vi nte isolerat varje blomma så hade vi haft 1000x mer frön och 100x mer sorter att kunna erbjuda.
Vi gör även slupmade tester på att fröna gror. Lägger cirka 100 frön i en ziplock påse med fuktat papper. Och efter 3 veckor cirka så räknar vi groddarna. Och ser till att ligga över 80%. Vilket gör att vi får färre frön att sälja. Men som sagt kvalite framför kvantitet.
Ha en trevlig lördags kväll.
Anja Danmark
12-09-2010, 08:34
CITAT (Bock @ 09-09-2010, 12:32)  Ska göra ett test i år och vinterförvara alla mina chili i växthuset ! Ska ha ca 5 till 10 plusgrader och har satt upp belysning !
Om man nu klipper ner chilin och formar till typ mindre träd eller buskar så borde man få en bra start inför nästa vår / sommar ?
Ska lägga upp lite bilder på hur jag menar... Spændende om det lykkes for dig! 5-10 grader er jo ret koldt for chili og peber... Jeg har læst, at man kan klippe dem ret meget ned og overvintre ved ca. 15 grader, så hvis det lykkes for dig ved så lav temperatur, er vi vist mange, der skal prøve at gøre det samme! [attachment=54861:jalapenos3.jpg]
anders96
19-09-2010, 13:42
Undrar vad detta skulle kunna vara för chilisort
Hej! Passar på att göra lite reklam för chilepepparutställningen på Bergianska i höst. Där kommer man bla kunna se flera av sorterna som jag odlat i år:)  Hoppas ni vill komma på denna utställning som Svenska Chilepeppar Föreningen har annordnat med Bergianska trädgården.   Aci Siviri, capsicum annuum, och den mycket ovanliga lila bärpepparen (capsicum baccatum) Pimenta Barra Do Riberio är några sorterna som kommer att ställas ut. Vi ses!
tummelstachili
03-10-2010, 23:18
Det är ju svårt att säga, men skulle gissa på någon black pearl "strain".
Googla på det och visa bilder. Oftast är det svartare blad och svart frukt som omogen, tar en evig tid att mogna med. Men den är säkert kultiverad.
Hur länge klarar chilisarna i mitt kallväxthus? Än så länge ser de glada ut och fortsätter att växa, förutom en Hungarian Hot Wax vars blad börjar hänga, fast det är troligtvis pga lite mögel långt ned på stammen.
Vi har haft lite frost här i Vallda för ett par veckor sedan och det var nog nere kring noll i natt.
Jag har ganska många frukter på plantorna och undrar om jag kanske borde skörda dem ganska snart trots att de inte är mogna ännu...
Vad tycker ni?
urbangarden
11-10-2010, 10:41
om du riskerar frost nu i dagarna så skulle jag välja att skörda. plantor kan klara sig ett par dagar med frost om man har tur, men allmänt kan man säga att ingen chili tål frost, inte ens c. pubescens tål frost.
om du sen tar in frukterna och låter dom ligga i fönstret så kan de mogna och byta färg,
CITAT (urbangarden @ 11-10-2010, 11:41)  om du sen tar in frukterna och låter dom ligga i fönstret så kan de mogna och byta färg, tack för svaret. det är nog stor risk för frost de kommande dagarna. och även om de är lite skyddade i växthuset tror jag inte de gillar läget  men det är svårt att döda en levande planta... jag läste någonstans att man kan lägga en mogen banan i en låda med omogna tomater och att de mogna fortare. funkar det för chilisarna också tror?
urbangarden
11-10-2010, 14:21
CITAT (Laura @ 11-10-2010, 12:01)  tack för svaret. det är nog stor risk för frost de kommande dagarna. och även om de är lite skyddade i växthuset tror jag inte de gillar läget  men det är svårt att döda en levande planta... jag läste någonstans att man kan lägga en mogen banan i en låda med omogna tomater och att de mogna fortare. funkar det för chilisarna också tror?  jepp
Johan_81
17-10-2010, 19:21
Då var årets plantor slaktade och slängda... Slutresultatet blev 309 (!) frukter från fish peppern som det finns bild på tidigare i trånden. Den okända gav lite över 100. Ganska bra drag i dessa. Fortfarande ingen som vet vad det kan vara för sort? Ska nog så ett par frön från denna nästa år och hoppas det blir ett liknande litet träd igen.
Fick även nåt 100-tal hungarian yellow wax och några nävar små tabasco, och 30-40 rocoto manzano.
Min chili säsong är nog över nu med. Det nu är så pass kallt på min inglasade balkong nu så där finns inget liv kvar hehe. Min mest framgångsfulla planta var överlägset "hot Lemon". Den producerade rikligt och visade sig vara hyfsat resistent mot den ohyra som slot ganska hårt mot mina andra plantor  Tror det var spindelkvalster som terroriserade mina andra plantor och om ja bara börjat bekämpa dem i tid så hade de nog varit mindre problem men men man lever för att lära, nästa säsong kommer ja vaka över mina plantor bättre! Har redan beställt och fått hem mina fröer för kommande säsong 2011! beställde från Thehippyseedcompany i Australien och det blev följande : Peruvian White Habanero Fatali Tabasco Omnicolor Tepin Och så klart blir det även mina egna älskade Hot Lemon nästa säsong med ! Tänkte fråga om när ni lite mer erfarna chiliodlare brukar sätta era fröer? säsongens fröer satte jag den 11e januari och det blev ganska lagom, fast hade nästan kunnat tänka mig att sätta dem lite tidigare så de är stora och fina när de ska ut på balkongen, för i år så var de som finast och bar mest frukt nu när de börjar bli kallt ! Har även hört att plantor av "Habanero-släktet" är lite segare att driva upp och därför kanske ska sättas i god tid ? det är första gången jag försöker mig på denna typ av chili !
Crazy4Flowers
16-11-2010, 14:54
Sitter och funderar jag med på när man ska till och börja så dom sega, tror att det kanske blir snart. Men dom som är snabbare blir nog i januari. Dags att rensa upp hyllan och hänga upp lysröret igen. HÄRLIGT!!!! Tog in 3 chilisar för övervintring får se hur det kommer att gå. Nu vart jag sugen på att så igen, blir nog habanero och mananzo bla som ska sås bland dom 1:a är det några mer som borde ner nu??
Vilka är segast?
Sådär ja ! Nu är det 1a December och de första fröerna är i jorden, kalla mig tidig om ni vill men orkade inte vänta längre  Satte de 3 sorterna av C.chinense släktet som ja tänkte prova på kommande säsong, det blev "Fatali", "Peruvian white habanero" och "Caribbean red habanero". Förra säsongen sådde jag alla mina fröer den 11e januari och de var ganska lagom men där fanns inga av typen C.chinense. så tänkte ja börjar i tid med dem i år
Jag sådde 2 congo black, 2 serrano och 2 bhut jolokia den 23 november  kunde inte låta bli när fröerna droppade ned i bredlådan... och 2 stycken har redan tittat upp  [attachment=56665:Bild036b.jpg]
blomkronan
05-12-2010, 11:59
Nu har även jag satt mina paprika och chili fröer Förra året satte jag sent... i februari och dom började ge frukt då kylan kom på hösten  så i år vill jag vara tidig  [attachment=56683:paprika_chili_s_dd.JPG] Nu var det ju 60 celler i "plugglådan" så jag var ju "tvungen" att sätt i alla 22 sorters paprika och 27 sorters chili... jag kunde inte välja bort någon!! jag satte av alla sorter jag hade hemma
sqrulan
05-12-2010, 12:09
 Oj vilka mängder Blomkronan men det ser fint och spännande ut! Jag själv skulle ju försöka att övervintra mina fina svarta men nu verkar en vara döende, bladen bara rasar av den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|