|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
skånepåg
13-02-2010, 17:05
Läste om ett inlägg här med en wettexduk, kan man använda (pappers metoden) till alla fröer??
Anja Danmark
13-02-2010, 17:28
Nu tror jeg ikke, at jeg skal så mere chili/paprika - min liste ser sådan ud: Aji Benito Aji Amarillo Bhut Jolokia Cigaretta di Bergamo Chocolate Scotch Bonnet Habanero Dulce Trinidad Perfume Czechoslovakian Black Orange Thai-chili Marketplace Habanero Rocoto Manzano Sivri Orange snackpeber Rød snackpeber Golden Treasure Sweet Cayenne Sweet Banana Chocolate Beauty White Diamond Mini Chocolate Bell Starfish Padron Tequila Sunrise - ikke kommet op... Jamaican Bell Black Pearl Toftegaard citron - Aji Limo Roberto's Cuban Seasoning Purple Beauty Og de sidste 4, som jeg har sået i dag: Rød snackpeber Rubens Pimenta da Neyde Corno di Toro giallo Vicentes Sweet Habanero Dem har jeg købt her: http://www.semillas.de/cgi-bin/shop_en/shop.cgimeget hurtig levering, og prisen er OK!
Malin_MeL
13-02-2010, 17:40
CITAT (skånepåg @ 13-02-2010, 17:05)  Läste om ett inlägg här med en wettexduk, kan man använda (pappers metoden) till alla fröer?? jag har testat på lite olika fröer, men de får ju vara i hanterbar storlek. läste om hur man eg ska göra för att det ska vara lagom fuktigt. man har en liten frigolitskiva som man läggar att flya i ett vattenkar och uppe på frigoliten lägger man tyg/trasa/papper eller nåt som suger upp vatten, materialet ska vara större än frigolitskivan så den hänger ner i vattnet. sen så man uppe på. men det går väldigt bra med wettex iaf... mina chiluacle negro, som jag köpte häromdagen, grodde på 2 dagar
tommot123
13-02-2010, 17:48
CITAT (Shrimpii @ 13-02-2010, 15:21)  Tjenare! Nu har de flesta av mina black pearls tittat upp ur jorden, men ett par av dem har knasig form på hjärtbladen. Jag tror att det kan bero på att de hade problem med att ta sig ur själva fröet, men är inte helt säker på det. [attachment=47124:Foto_0582.jpg] Man kan se att de är lite "skruvade" Är det som jag tror eller kan det bero på övervattning/för dålig vattning en annan som är frisk ser ut så här [attachment=47125:Foto_0585.jpg] (beklagar skärpan, men mobilkameran är inte den bästa  ) Trevligt med Black Pearl! De är verkligen fina chili! Black Pearl!
skånepåg
13-02-2010, 17:54
CITAT (Malin_MeL @ 13-02-2010, 17:40)  jag har testat på lite olika fröer, men de får ju vara i hanterbar storlek.
läste om hur man eg ska göra för att det ska vara lagom fuktigt. man har en liten frigolitskiva som man läggar att flya i ett vattenkar och uppe på frigoliten lägger man tyg/trasa/papper eller nåt som suger upp vatten, materialet ska vara större än frigolitskivan så den hänger ner i vattnet. sen så man uppe på.
men det går väldigt bra med wettex iaf...
mina chiluacle negro, som jag köpte häromdagen, grodde på 2 dagar Hehe ok, de gånger jag gjort pappersmetoden på lite större fröer så e det ju bara att vika ihop lite toa papper med fröerna och spruta med en flaska med lite vatten mellan 2 tallrikar och ställa varmt så bara lyfter man tallriken 1-2 ggr om dagen och blöter om det behövs ^^ Dagarna börjar bli längre nu så om typ 2 veckor åker 3 olika chili-sorter i jorden i mitt söderfönster
Malin_MeL
13-02-2010, 18:17
WOW Black pearl verkar vara en vacker planta! är frukten god? stark/mild?
Anja Danmark
13-02-2010, 18:25
Black Pearl er relativt stærk - omkring styrke 7 på Scoville-skalaen...
Mentha-Arvensis
13-02-2010, 19:39
Chilin växer ju inte alltid så fort som man vill. Därför gjorde jag en sås som jag tänkte att fler kanske gillar.
Fruktig chilisås
10 Thai chili. 5 Habanero 8 Vitlöksklyftor 2 Gullök 2 Morot 2 Persiljerot 1 Dm. Färsk ingefära 2 Sharon 10 Physalis 2 lime (juice och rivet skal) 8 Dl. Havtornsjuice 3 msk. Mörk sirap 1 Dl. Vitvinsvinäger 1 Msk. Svartpeppar 3-5 Msk. Hel koriander 1 Tsk. Salt Citronolja Vatten Hacka morot, rotpersilja och ingefära och stek mjukt i olja. Hacka gullök, vitlök, sharon, blanda ner och fortsätt steka. Dela chilin på mitten rensa ur fröerna och lägg i gryta med kokande vatten (några deciliter.) Koka i 30 sekunder. Häll ner havtornsjuice i grytan och koka på svag värme i fem minuter. Riv skal från limen och blanda med limejuice, sirap, salt, peppar, koriander och vinäger. Häll alla ingridienser i mixer och mixa på hög hastighet till en slät sås. (Om den är lite grumlig kan man tillsätta extra vatten.)
Inga mått är exakta, men det löser sig nog.
tommot123
13-02-2010, 20:11
CITAT (Malin_MeL @ 13-02-2010, 18:17)  WOW Black pearl verkar vara en vacker planta! är frukten god? stark/mild? Smakar hyfsat? Finns bättre matchili tycker jag men som prydnadschili är den läcker! Har två stycken på gång nu får väl hoppas att de blir lika fina som den jag odlade förra året!!!!
Crazy4Flowers
13-02-2010, 20:14
Roligt med recept. Att så i papper har jag testat, tar papper tex torky eller dyl av bra kvalite och blöter den kramar ur vattnet lägger ut fröerna, viker ihop pappret och stoppar i plastpåse med zipp. Kollar fröerna lite då och då när dom börjar gro är det bara att plantera. Har inte testat på Chili, men det borde fungera bra.
skogstroll
14-02-2010, 10:27
nu har jag fått upp vit habanero (idag), Nepal Snakebite, Hot Lemon och Espelette  det tar sig sa mordbrännaren. Nu ska det bli intressant att se vilka chocolate scotch bonnet som kommer upp först, Örtagårdens fröer eller mina hemskördade
Rød snackpeber Rubens Pimenta da Neyde Corno di Toro giallo Vicentes Sweet Habanero Dem har jeg købt her: http://www.semillas.de/cgi-bin/shop_en/shop.cgimeget hurtig levering, og prisen er OK! [/quote] Jag har flera gånger bytt fröer med Peter som driver Semillas. Han är mycket trevlig och helt klart ett ställe att kolla upp om man ska köpa roliga sorter chilepeppar, de har 600 olika sorter! Kul att du fick tag på Pimenta da Neyde;) Lycka till
skogstroll
14-02-2010, 14:00
CITAT (Pata @ 14-02-2010, 13:44)  tack för tipset, chililänkar kan man inte få för många
Anja Danmark
14-02-2010, 15:19
CITAT (skogstroll @ 14-02-2010, 14:00)  tack för tipset, chililänkar kan man inte få för många Det er rigtigt! Jeg fandt dem, da jeg surfede efter Pimenta da Neyde - som jeg måtte have efter at have læst om den her på Odla. Den ligner jo ikke nogen af alle de andre....
skogstroll
14-02-2010, 15:25
jag kan knappt bärga mig att smaka på min vita habanero... de är så fina... och starka och säkert jättegoda
Det verkar ju vara många som ställer sina chilisar svalt när de har kommit upp. Gör ni det med alla sorter? Eller finns det vissa sorter som inte klarar 15-16 grader när de är så små? Tex chinense som vanligtvis gillar mycket värme.
Platinum
15-02-2010, 19:21
Har för första gången försökt att övervintra chilisar men med denna kalla vinter som varit så har det nog inte varit optimalt klimat i källaren (fall neråt 4-5grader), har nu tagit upp dem i rumstemperatur och klippt ner dem.
Fröer har jag satt förstås för säkerhets skull men det vore ju roligt om jag lyckats övervintra någon. Om de klarat persen hur många dagar/veckor får man räkna med att det kan ta innan de visar tecken på överlevnad i meningen skjuter blad?
CITAT (zippoo @ 15-02-2010, 18:10)  Det verkar ju vara många som ställer sina chilisar svalt när de har kommit upp. Gör ni det med alla sorter? Eller finns det vissa sorter som inte klarar 15-16 grader när de är så små? Tex chinense som vanligtvis gillar mycket värme. Chinense och frutescens gillar värme, så temperaturer under 15-16 grader kan inte rekomenderas. Däremot är varmare på dagen och kallare på natten är det bra (inte så lätt inomhus). Ofta stävar man att ha det ganska kallt i början eftersom plantan inte ränner lika lätt då. Jag har försökt övervintra chilepepparplantor flera gånger i temperaturer på ca 10 grader. Det har tex pubescens gillat men nästan alla mina chinense har dött:( Patrik
Shrimpii
16-02-2010, 01:08
Såg att mina hot paper lanterns jag fick utav pata börjat gro nu  (planterade 11/02) Sjukt skoj ^^ Alltså, det här är mitt första år jag odlar saker över huvud taget, och det är som sagt lite beroende framkallande.  Finns det någon spännande litteratur man kan kika i? Där det exempelvis står om de olika sorterna, hur de trivs osv? Börjar bli en del chilisar nu som kravlar sig upp ur jorden  CITAT (tommot123 @ 13-02-2010, 17:48)  Trevligt med Black Pearl! De är verkligen fina chili! Black Pearl!Dem lila frukterna nere till höger, är det black pearl med?
CITAT (Shrimpii @ 16-02-2010, 01:08)  Såg att mina hot paper lanterns jag fick utav pata börjat gro nu  (planterade 11/02) Sjukt skoj ^^ Alltså, det här är mitt första år jag odlar saker över huvud taget, och det är som sagt lite beroende framkallande.  Finns det någon spännande litteratur man kan kika i? Där det exempelvis står om de olika sorterna, hur de trivs osv? Börjar bli en del chilisar nu som kravlar sig upp ur jorden  Dem lila frukterna nere till höger, är det black pearl med? Kul att det gror, Hot Paper Lantern är en mycket trevlig sort;) När det gäller litteratur så finns boken chilipeppar av Philippe Plöninge, den har funnits på bokrean förut men börjar nog ta slut nu. Det är en bra bok som beskriver grunderna. Sedan finns det The complete chilepeppar bok av Dewitt & Bosland på Engelska. De är de två böckerna jag rekomenderar att man börjar med. Det finns ca 10 000 sorters chilepeppar eller mer, så det finns ingen bok som täcker in alla sorter. Den som kommer närmast är Peppers of the World och den uppger nästan 500 sorter (men den är över 10 år gamal och har inte med de sorter som kommit till sedan dess + att många fler sakanas) Då är det bättre att söka på webben. www.thechileman.org är ett bra ställe att börja på. Kolla gärna i min blogg i januari där beskriver jag böcker av dewitt & bosland med länkar där man kan läsa stora delar av dem på nätet.
skogstroll
16-02-2010, 09:52
Hot paper lantern verkar häftig!! Nu har mina mustard habanero börjat titta upp tjohoo  Förresten, när jag planterar om mina chilisar som är rätt skrangliga, kan jag sätta dem ner nästan till bladen?
Mentha-Arvensis
16-02-2010, 15:49
CITAT (skogstroll @ 16-02-2010, 09:52)  Hot paper lantern verkar häftig!! Nu har mina mustard habanero börjat titta upp tjohoo  Förresten, när jag planterar om mina chilisar som är rätt skrangliga, kan jag sätta dem ner nästan till bladen? Om du ser till att dom understa bladen är någon cm över jorden går det bra. Det viktiga är att den kan ta åt sig ljuset bra.
CITAT (skogstroll @ 16-02-2010, 09:52)  Hot paper lantern verkar häftig!! Nu har mina mustard habanero börjat titta upp tjohoo  Förresten, när jag planterar om mina chilisar som är rätt skrangliga, kan jag sätta dem ner nästan till bladen? Hej, enligt philippe plöninge så ska man sätta hjärtbladen(de första bladen) i nivå med jorden. Patrik
Shrimpii
16-02-2010, 23:52
Det blir ju väldigt djupt på vissa då. Iaf hos mig... Finns ett par rackare som är ca 5cm till hjärtbladen. Ska man alltså plantera ner dem så djupt?
Anja Danmark
17-02-2010, 07:17
CITAT (Shrimpii @ 16-02-2010, 23:52)  Det blir ju väldigt djupt på vissa då. Iaf hos mig... Finns ett par rackare som är ca 5cm till hjärtbladen. Ska man alltså plantera ner dem så djupt? Du behøver det selvfølgelig ikke - men du får bedre planter, hvis du gør....
skogstroll
17-02-2010, 10:53
då gör jag nåt mittemellan  mina är dock ganska rangliga så de får åka ner en bit
Hej
Växter blir rangliga om de får lite ljus .
H:Bassam
skogstroll
18-02-2010, 16:27
ja jag vet det men jag skaffade belysning till dem men tydligen inte tillräckligt. Sambon blir nog knäpp om jag skaffar flera lysrör
tommot123
20-02-2010, 14:52
Mina övervintrade chili blommar nu ska man nypa bort blommorna eller låta dem sitta kvar! Små plantor ska ju inte blomma för tidigt?
CITAT (tommot123 @ 20-02-2010, 14:52)  Mina övervintrade chili blommar nu ska man nypa bort blommorna eller låta dem sitta kvar! Små plantor ska ju inte blomma för tidigt? Ta bort de blommorna som kommer nu du. Om du inte har väldigt bra belysning? Då kan du ha dem kvar, men har du normal "uppdragnings" belysning så är det bättre om du tar bort blommorna för annars så tar det bara kraft från plantan och utan tillräcklig belysning så blir det sällan några frukter av betydande storlek. Så ta du bort dem så kommer det ju nya hela tiden tills det är lagom ute för dom. Då får du ändå chiliplantor som blommar direkt när de kommer ut och är stora och fina (förhoppningsvis)
CITAT (tommot123 @ 20-02-2010, 14:52)  Mina övervintrade chili blommar nu ska man nypa bort blommorna eller låta dem sitta kvar! Små plantor ska ju inte blomma för tidigt? Kanske lite för tidigt, men kom ihåg att chili som pollineras av sig själv inomhus utan insekter ger fukter med sortrena fröer, dvs om du vill spara fröer. Övervintrade plantor är ofta så stora att de klarar ett par frukter. Min Hot Pepper Lantern satt 40 frukter förra året som jag kunde skörda i maj/juni, då med endast en 20 w ikea lampa + fönsterljus som hjälp. Men som sagt än är det lite tidigt. Patrik
tommot123
21-02-2010, 21:51
Tack för tipsen med blomningen! Undrar lite om det här med olika färger på belysningen. Blått och rött? Vad gör det för nytta egentligen? Har bara kört med dagsljus och tycker det funkar bra!
Har även funderat lite på korspollinera Black Kongo och Fatalii om nu mina chili överlever den här svåra vintern? Tror det skulle bli en lyckad hybrid? Tommy!
CITAT (tommot123 @ 21-02-2010, 21:51)  Tack för tipsen med blomningen! Undrar lite om det här med olika färger på belysningen. Blått och rött? Vad gör det för nytta egentligen? Har bara kört med dagsljus och tycker det funkar bra!
Har även funderat lite på korspollinera Black Kongo och Fatalii om nu mina chili överlever den här svåra vintern? Tror det skulle bli en lyckad hybrid? Tommy! blått ljus är till för växtfasen och rött är för blomning. I ditt "dagsljus" så är det antagligen ganska mycket blått ljus (även fast ljuset från ljuskällan inte ser blått ut)
Mentha-Arvensis
22-02-2010, 02:14
CITAT (tommot123 @ 21-02-2010, 21:51)  Har även funderat lite på korspollinera Black Kongo och Fatalii om nu mina chili överlever den här svåra vintern? Tror det skulle bli en lyckad hybrid? Tommy! Något intressant jag upptäkt är att även om man korsar två sjukt starka sorter är det inte alltid resultatet blir en stark chili. En följdfråga jag har tänkt på ett tag är; Om man t.ex. har en svartfruktig (eller annan färg) och en stark och vill att resultatet ska bli en svartfruktig (eller annan färg) stark, vilken av dom två arterna ska polineras? Och finns det något enkelt sätt att påverka mönstret utan att försämra kvaliteten på plantan? Kanske lite överkurs.
skogstroll
22-02-2010, 09:51
mina övervintrade chilisar börjar få en massa skott på stammen... ska man ta bort dem?
Malin_MeL
22-02-2010, 09:59
Ni som övervintrat chili, hur ser plantorna ut? är det fortfarande blad kvar eller vissnar de? jag har en i källaren som ser helt död ut, men kan den vara vid liv fast den ser helt vissen ut? eller är det bara att kasta?
tommot123
22-02-2010, 10:05
CITAT (zippoo @ 21-02-2010, 23:48)  blått ljus är till för växtfasen och rött är för blomning. I ditt "dagsljus" så är det antagligen ganska mycket blått ljus (även fast ljuset från ljuskällan inte ser blått ut) De chili jag drar upp nu endast med lysrör dagljus har inget annat ljus bildar mycke blommor så det kanske även finns lite rött är? Har nu lysrören så nära plantorna som möjligt 1-2cm! Tror det kanske inverkar lite? Tommy
tommot123
22-02-2010, 10:10
CITAT (Malin_MeL @ 22-02-2010, 09:59)  Ni som övervintrat chili, hur ser plantorna ut? är det fortfarande blad kvar eller vissnar de? jag har en i källaren som ser helt död ut, men kan den vara vid liv fast den ser helt vissen ut? eller är det bara att kasta? När de tappat bladen och ser bruna tror jag att de har dött! Har 2 habaneros och en patricia(snyft) som ser ut så! Bildar de nya blad så är de nog på gång! Får mina chilis blad på stammen så får de sitta kvar! Har märkt att viss beskärning inte är gynnsam för övervintring! Elelement är inte heller så bra så hoppas det blir vår snart!!!!!!!! Min senaste sådd börjar nu komma upp! Svårt att låta bli de små liven! Tommy
Ginflyer
22-02-2010, 11:35
Hej alla.
Kul att hitta denna otroligt inspirerande tråden.
Jag är en novis på chiliodling och kör min första säsong i år. Satte mina fröer i början på Februari och de flesta har grott. Jag har dem under 2x36W lysrör vid ett söderfönster och temperaturen håller ca 24-26 grader. Timer till lyset från 07.00-22.30. När alla kommit upp ordentligt tänker jag försöka sänka temperaturen till 18-20 grader. Tror ni att det är för varmt och att de blir rangliga? Har svårt att hitta något svalare utan att gå under 15 grader.
Detta är vad jag satt i början på Feb.
○ Habanero (oklart vilken) ○ Serrano ○ Hot Lemon (Capsium annuum) ○ Spanish Pepper ○ Cayenne ○ Caribbean Red Habanero ○ Serrano
[attachment=47487:Chilibebisar.jpg]
Nu när jag läst på mig både här och där, har jag blivit sugen på ett gäng fler sorter som jag beställt från Örtagården.
○ Fireworks ○ Nepal Snakebite ○ Fish Pepper ○ Peruwian Purple ○ Hot Orange ○ Bih Jolokia ○ Chocolate Scotch Bonnet ○ Purple Hazel
Frågan är om det är för sent att så dessa nu. Borde kunna ha dem i jorden under lysrör runt den 25 Februari. Vad tror ni som är gamla i gamet?
Edit: Bor längst ner längs sydkusten. Har dock inget växthus (tyvärr). Funderar på att bygga något under semestern, men det hör nog hemma i en annan tråd
CITAT (Ginflyer @ 22-02-2010, 11:35)  Nu när jag läst på mig både här och där, har jag blivit sugen på ett gäng fler sorter som jag beställt från Örtagården.
○ Fireworks ○ Nepal Snakebite ○ Fish Pepper ○ Peruwian Purple ○ Hot Orange ○ Bih Jolokia ○ Chocolate Scotch Bonnet ○ Purple Hazel
Frågan är om det är för sent att så dessa nu. Borde kunna ha dem i jorden under lysrör runt den 25 Februari. Vad tror ni som är gamla i gamet?
Edit: Bor längst ner längs sydkusten. Har dock inget växthus (tyvärr). Funderar på att bygga något under semestern, men det hör nog hemma i en annan tråd jag är visserligen inte "gammal i gemet" men jag skulle försöka med några från och spara några till nästa år för säkerhets skull. Förra året (min första odling) så sådde jag bih jolokia i början på mars och jag hann få mogen frukt iaf  Edit: slutet på feb början på mars var det, kommer inte ihåg riktigt. Jag bor i uppland (uppsala) utan växthus  . Så det är nog inga större problem för dig skulle jag tro
CITAT (skogstroll @ 22-02-2010, 09:51)  mina övervintrade chilisar börjar få en massa skott på stammen... ska man ta bort dem?  Nej, de är ju årets tillväxt. Spara dem och njut av tillväxten. Chili beskär jag endast för utseendet skull - och då väldigt sparsamt (dvs sällan). Aldrig för att plantan skulle behöva det (med undantag på vintern). Våren är här;) (-20 ute) Patrik
skogstroll
22-02-2010, 12:45
CITAT (Pata @ 22-02-2010, 12:44)  Nej, de är ju årets tillväxt. Spara dem och njut av tillväxten. Chili beskär jag endast för utseendet skull - och då väldigt sparsamt (dvs sällan). Aldrig för att plantan skulle behöva det (med undantag på vintern).
Våren är här;) (-20 ute)
Patrik Härligt, de får så gärna sitta kvar - skönt med lite nytillväxt
Shrimpii
22-02-2010, 18:12
Har säkert redan ställt frågan, men vilken jord rekommenderas vid omplantering?
CITAT (Shrimpii @ 22-02-2010, 18:12)  Har säkert redan ställt frågan, men vilken jord rekommenderas vid omplantering? Jag kör perliteblandad P-jord till mina, om det är optimalt vet jag inte men det duger då
tommot123
22-02-2010, 19:26
CITAT (Nauti @ 22-02-2010, 19:15)  Jag kör perliteblandad P-jord till mina, om det är optimalt vet jag inte men det duger då  Hört att hasselfors plantjord är bäst även för övriga krukväxter! Använder hasselfors p-jord själv! Tommy!
Malin_MeL
22-02-2010, 20:40
jag kör blomjord av den sorten jag springer på. ica, eller plantagens blir det oftast. Senare när jag planterar om dem i stora krukor till växthuset då köper jag lite bättre jord. inte hasselfors som säkert är bäst, men den e ju skitdyr. Förra året körde jag med plantagens naturgödslade, den fick fina värden i nåt test som jag läste, och den var bra. höll sig mjuk och sjönk inte ihop. Vet inte om jag tänker galet, kanske skulle ha den bästa jorden först, det kanske är den tiden som är den viktigaste i plantans livscykel eg...fast jag fick vädligt starka och tåliga plantor förra året iaf
tommot123
22-02-2010, 21:01
CITAT (Malin_MeL @ 22-02-2010, 20:40)  jag kör blomjord av den sorten jag springer på. ica, eller plantagens blir det oftast. Senare när jag planterar om dem i stora krukor till växthuset då köper jag lite bättre jord. inte hasselfors som säkert är bäst, men den e ju skitdyr. Förra året körde jag med plantagens naturgödslade, den fick fina värden i nåt test som jag läste, och den var bra. höll sig mjuk och sjönk inte ihop. Vet inte om jag tänker galet, kanske skulle ha den bästa jorden först, det kanske är den tiden som är den viktigaste i plantans livscykel eg...fast jag fick vädligt starka och tåliga plantor förra året iaf Hasselfors har en sort som heter haga som ska vara lite billigare, har inte testat den? Någon som provat? Tommy!
officinalis
23-02-2010, 10:26
Haga har jag testat ett par gånger. Näringsmässigt så ska den vara bra enligt något test jag läst, men tyckte inte att strukturen och den vattenhållade förmågan var något vidare i den. I år har jag blivit rekommenderad att blanda kogödsel, barkmull med billigare jord. Annars har jag kört med Hasselfors P- och U-jord. Gillar U-jorden bäst, grov struktur och funkar bra utomhus i lådor, krukor osv. Men lite dyrt som sagt.
skogstroll
23-02-2010, 13:13
oj oj nu börjar mina Hot Lemon bli omplanteringsklara och inga krukor har jag till hands... har nog nere i skjulet men det är liksom insnöat
officinalis
23-02-2010, 13:16
Ta vad du har. En gammal mjölkförpackning t.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|