|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
CITAT (Fuel @ 06-01-2010, 23:19)  Jag & Sara i zon 7 har precis beställt lite fröer från Fatalii. Hoppas att de kommer fram snart bara. De sorter som vi beställde var följande: Mina: 7-pod Jonah Strain Trinidad Scorpion, Morouga Blend Black Scorpion Tongue Chocolate Fatalii Saras beställning: CAP 220 Champion Chocolate Fatalii Orchid Criolla Sella Så det blir nog roligt när de nya fröerna dyker upp!  Härliga sorter ni beställt. Alla 7 pod varianter jag provat har alla varit tokheta! Av alla Trinidad Scorpion varianter så ser Morouga Blend grymmast ut - odlar den för andra året. Chocolate Fatalii låter mycket spännande. Det lär visst vara en Vit Fatalii på gång också. Lustigt att alla supheta sorter kommer i alla möjliga färger. Själv odlade jag förra året Chocolate Bhut Jolokia, som var en het men trevlig bekantskap. Nu vill många ha den gula Bhut Jolokian, på en Engelsk sida kostar 10 pund för 10 frön. Cap 220 och Champion minns jag som mycket produktiva sorter.  Cap 220  Champion
blomkronan
07-01-2010, 09:43
CITAT (Pata @ 06-01-2010, 22:04)  Vilken underbar bild
CITAT (blomkronan @ 07-01-2010, 09:43)  Vilken underbar bild  Tack Mari! //Patrik
CITAT (Pata @ 07-01-2010, 08:51)  Härliga sorter ni beställt. Alla 7 pod varianter jag provat har alla varit tokheta! Av alla Trinidad Scorpion varianter så ser Morouga Blend grymmast ut - odlar den för andra året. Chocolate Fatalii låter mycket spännande. Det lär visst vara en Vit Fatalii på gång också. Lustigt att alla supheta sorter kommer i alla möjliga färger. Själv odlade jag förra året Chocolate Bhut Jolokia, som var en het men trevlig bekantskap. Nu vill många ha den gula Bhut Jolokian, på en Engelsk sida kostar 10 pund för 10 frön. Cap 220 och Champion minns jag som mycket produktiva sorter. Trevligt att du har bra erfarenheter av de sorter som vi valt. Då gjorde man ju ett ganska bra jobb då när man valde bland alla dessa varianter.  Har för mig att jag har haft Morouga Blend tidigare (förra året), men vet inte. 7-Pod Jonah Strain verkar ju minst sagt väldigt intressant. Sen är det ju som jag har sagt tidigare att jag älskar chokladfärgade chilisar. Helt underbar färg tycker jag  Gula Bhut Jolokia verkar ju också intressant, men framförallt finns en sort som jag absolut vill ha tag på vilken är Trinidad Douglah. Ingen som har frön över från denna? Har hittat några olika firmor som säljer denna, men det är ju väldigt svårt att veta om det är äkta frön, med en så sällsynt chilisort menar jag. Så tråkigt när man pysslar om en planta en hel säsong och sedan bara får någon skitvariant pga. felaktiga fröer Eller Trinidad Douglah kallas ju även 7-pod Chocolate. 10£ för 10 frö är väldigt dyrt enligt mig, men det är väl så när man börjar komma upp i dessa lite mer sällsynta sorterna. Kan du skicka länk till firman som säljer gula Bhut Jolokian? //Oscar
Crazy4Flowers
07-01-2010, 14:03
Mina frön har kommit idag, beställde den 29/12 och leverans från USA idag, det tycker jag är rätt bra, samma snabba och trevliga bemötande fick jag i fjol. Här beställde jag http://www.tradewindsfruit.com portot är inte så dyrt och det verkar vara bra kvalitet på fröer. Beställde även lite andra grönsaker. Jag är intresserad av Chili som är lagomt stark, bra att ha i matlagning och gärna med mycket smak. Ni som har odlat Chili vilka skulle ni säga passar in??
CITAT (Crazy4Flowers @ 07-01-2010, 14:03)  Mina frön har kommit idag, beställde den 29/12 och leverans från USA idag, det tycker jag är rätt bra, samma snabba och trevliga bemötande fick jag i fjol. Här beställde jag http://www.tradewindsfruit.com portot är inte så dyrt och det verkar vara bra kvalitet på fröer. Beställde även lite andra grönsaker. Jag är intresserad av Chili som är lagomt stark, bra att ha i matlagning och gärna med mycket smak. Ni som har odlat Chili vilka skulle ni säga passar in?? Den butiken verkar ju trevlig, hade ne hel del olika chilisorter om man letar efter lite mildare, mer "användbara" sorter än de allra starkaste. Några sorter jag kan rekommendera direkt är väl de som Sara beställde samtidigt med mig, det ska tydligen vara goda och ganska milda chilisar. Det var dessa som hos beställde: CAP 220 Champion Chocolate Fatalii Orchid Criolla Sella Fröerna finns på Fatalli Seeds, men en del verkar vara slut av dessa. Iaf Champion tog slut när vi beställde. Men det finns så klart en massa mer odlingsvärda sorter. Skicka ett pm om du är intresserad av fler sorter så ska jag leta på ett par bra sortnamn till dig!
Pata: Var det hos Chili Pepper Company du såg gul Bhut Jolokia? Såg nämligen att de hade fått in det nu. Väldigt bra butik för övrigt. Snabba leveranser och bra kvalite på fröer. De kostade ju 4£ för 5 fröer.
Malin_MeL
07-01-2010, 16:11
CITAT (skogstroll @ 05-01-2010, 10:31)  Hur sent kan man så egentligen om man inte har någon vidare belysning? förra året satte jag mina chilis 22e jan, jag hade många plantor men bara ett litet lysrör. det gick jättebra, inte en enda dog. och ingen blev ranglig heller. de stod i 16-17 grader fram till april-maj då fick de flytta upp till ett söderfönster uppe i huset och sen fick de flytta ut i växthuset när det var klart i juni. det var 3 habaneroplantor och 3 andra som jag sått från frön från köpechili. Habaneron blev ändå väldigt sen till att sätta frukt. men jag hann ändå få mängder. jag skördade den sista habaneron häromdagen. Jag tog in den när kylan kom men man får ju lusduscha rätt ofta! iår har jag redan satt frön, de håller precis på att titta upp ur jorden. nu har jag en habaneroplanta i ett ganska kyligt fönster i källaren, jag hoppas på att den ska överleva vintern där. Det misstag som jag gjorde förra var att jag hade för mycket chili och för lite paprika. det räcker med en chiliplanta av varje sort. men paprika kan man inte ha för många plantor av. iår satte jag: Tepin (birds eye) ska vara ruskigt stark Crab pepper, eller hette den fish pepper...rätt mild ska den vara iaf frön från en chili som vi fick med oss efter ett besök på en indisk restaurang här i stan. Fruit and spicy. ska vara en stark paprika, vad det nu e?? Granny Smith (paprika) Tomatpaprika alexander
urbangarden
07-01-2010, 20:39
Min odlingslista 2010 29/10/2009 Trinidad Scorpion Naga Morich Dorset Naga Bhut Jolokia Gul 7Pod Sorter som jag kommer att så nu i början av året: Brun 7Pod Brun Bhut Jolokia Devils Tongue Scotch Bonnet Grenada Trinidad Congo Kommer så fler sorter men vet inte riktigt vad, måste bestämma mig vilka som ska prioriteras
Trevligt att du hittat hit UrbanGarden. Blir bra när det är ännu fler osm kan hjälpas åt att svara på frågor som dyker upp eftersom här i tråden!
urbangarden
07-01-2010, 21:49
CITAT (Fuel @ 07-01-2010, 21:39)  Trevligt att du hittat hit UrbanGarden. Blir bra när det är ännu fler osm kan hjälpas åt att svara på frågor som dyker upp eftersom här i tråden!  tack. jepp, blir kul om tråden får sitt eget liv och rullar på som en gemensam growlog för säsong 2010
Det börjar ju bli lite folk som läser denna tråd stadigt, och ännu bättre folk som skriver en hel del i tråden. Det är ju alltid lite tråkigt när man får sitta o nöta en tråd hel själv utan någon respons, men det verkar ju som att den börjar få liv o rulla på. Sen blir det ju naturligtvis roligare när alla fröer grott och allt börjar växa då man kan visa bilder på odlingarna osv. Då blir det ju förmodligen ännu mer frågor från alla hörn som vi tillsammans får hjälpa till att lösa!
//Oscar
http://www.chileseeds.co.uk/yellow_bhut_jo...epper_seeds.htmVar stället jag såg chilepepparen, gäller Trinidad Douglah så grodde inte mina frön förra året - jag odlar den igen i år. Även /-pod Brown odlade jag förra året. Övervintrar en planta. Tyvärr är det ofta så med det mycket ovanliga sorterna. De är svåra att få tag i eftesom riktigt seriösa fröfirmor vill veta att sorten är helt stabil innan de släpper den på marknaden. Jag måste dock erkänna att av chilepeppar jag odlad är några av de bästa ej sortäkta hybrider. Bla denna hybrid av Giant White Habanero.  Hybrid of Giant White Habanero Patrik
Anja Danmark
07-01-2010, 22:48
Her går det i hvert fald fint - næsten alle frø er spiret, så nu må det gerne snart blive forår...
[attachment=46045:DSC_0418.jpg]
[attachment=46047:DSC_0451.jpg]
mvh Anja
blomkronan
07-01-2010, 23:10
VA sjutton... jag som inte skulle fröså chili  men det blev lite plats kvar efter att jag sått alla paprikor. Jag valde jalapeno till en arbetskamrat som älskar jalapeno, Aurora för dom fina lila blommornas skull och Mini Bonnet för dom fina frukternas skull
CITAT (Pata @ 07-01-2010, 22:14)  http://www.chileseeds.co.uk/yellow_bhut_jo...epper_seeds.htmVar stället jag såg chilepepparen, gäller Trinidad Douglah så grodde inte mina frön förra året - jag odlar den igen i år. Även /-pod Brown odlade jag förra året. Övervintrar en planta. Tyvärr är det ofta så med det mycket ovanliga sorterna. De är svåra att få tag i eftesom riktigt seriösa fröfirmor vill veta att sorten är helt stabil innan de släpper den på marknaden. Jag måste dock erkänna att av chilepeppar jag odlad är några av de bästa ej sortäkta hybrider. Bla denna hybrid av Giant White Habanero. Precis som du skriver så vill de ju gärna ha en lång rad generationer av chilisorterna innan de säljs i de mest seriösa fröbutikerna. Detta är väl för att helt konstatera att de är sortäkta. Men jag tycker att det är skitroligt ändå att odla lite mer ovanliga sorter som inte alla har, det är ju liksom det allt går ut på när man har det som en liten hobby. Men frön hittar man ju nästan alltid om man bara lägger ned tid och letar, men då är det ju problemet igen att man ska ju hitta isolerad fröer osv. men det är ju iof ganska roligt & sitta vid datorn och leta efter de fröer man verkligen vill ha. Jag letade väl itne speciellt hårt efter Trinidad Douglah iår heller eftersom jag redan har en massa intressanta "strains" av andra sorter som ska få en chans iår. Men visst är det helt klart spännande när den är så himla sällsynt. Korspollinerat kan ju också vara intressant, men då har jag mer det på "leknivå" där man inte har speciellt höga förväntningar på utgången. Men det är ju häftigt om man lyckas få fram en sort som skiljer sig från alla andra sorter. Men då ska man ju experimentera mycket då de flesta korspollineringarna ju tyvärr gör att fröerna blir sterila. Vilket är synd, annars hade man ju enkelt kunnat göra riktigt spännade korsningar. CITAT (Anja Danmark @ 07-01-2010, 22:48)  Her går det i hvert fald fint - næsten alle frø er spiret, så nu må det gerne snart blive forår...
[attachment=46045:DSC_0418.jpg]
[attachment=46047:DSC_0451.jpg]
mvh Anja Ser väldigt fint ut och roligt att nästan all fröerna har grott!
Hejsan!
Gött att det har kommit en tråd om chili...hoppas att den håller i sig...för idag bär det av till affären och införskaffa lite såjord!!
Ska sätt dessa!
Jamaican Bell Habanero Hot Lemon Piment d'Espelette Rocoto Manzano Blondie Vit Habanero
Och lita paprika ( Vanlig som jag säger )
Sweet Banana Zlata Corno di Toro
Ha det så gott!
Ps Har någon sett om Örtagården's 2010 katalog är klar ?
CITAT (Bock @ 08-01-2010, 08:01)  Hejsan!
Gött att det har kommit en tråd om chili...hoppas att den håller i sig...för idag bär det av till affären och införskaffa lite såjord!!
Ska sätt dessa!
Jamaican Bell Habanero Hot Lemon Piment d'Espelette Rocoto Manzano Blondie Vit Habanero
Och lita paprika ( Vanlig som jag säger )
Sweet Banana Zlata Corno di Toro
Ha det så gott!
Ps Har någon sett om Örtagården's 2010 katalog är klar ? Vilket bra urval. Några av varje, många mycket goda, några riktigt heta. Och av de milda har du valt sorter som är mycket odlingsvärda, som ger bra skörd. Örtagården har släppt fröerna på hemsidan så katalogen lär väl vara på gång, den brukar komma första 2 veckorna i januari. Patrik
Anja! kul att så många kommit upp redan! Fuel, håller med det är en besvikelse när en sort visar sig inte vara äkta, men när sedan hybriderna blir bra kommer det som plåster på såren. Jag kan försöka isolera 7 pod Brown och Trinidad Douglah till nästa år. Här är en bild på Trinidad Douglah från min vän Christopher. Om man ser till den absurda mängden frövägg (placental tissue) så kan man förstå att denna chile är extremt stark.  Patrik
sqrulan
08-01-2010, 11:21
Vilka härliga bilder. jag har inte vågat att så mina ännu för det blev så kallt både ute och inne och dom vill ju gärna ha värme, men snart ska det ske.
Upptäckte idag till min stora glädje att även 7-pod har kommit upp ur jorden. Bilder kommer senare, inte mycket att visa just nu ändå!  sqrulan: Har du ingenstans som de kan stå då? Jag har t.ex. mina står på datorn och den lyckas hålla temperaturen på exakt 28 grader konstant vilket verkar fungera perfekt för fröerna. Men sedan fungerar ju inte allt för heta element och andra varma saker lika bra till att värma fröerna, golvvärme ska ju t.ex. vara bra för att hålla en lagom värme. Det är ju jättebra om man har undervärme också (alltså sådana som jag just sagt), men det fungerar självklart med t.ex. en lampa över också. Lycka till med odlingen!
Nu kunde jag inte hålla mig längre, utan det blev en liten beställning även på 10st frö av Yellow Bhut Jolokia. Blir nog roligt att odla alla 3 färgerna iår. Sedan kan man ju göra lite tester och se vilken man tycker är starkast! Så det blir nog bra, ska få dom att gro bara när de dyker upp
CITAT (Fuel @ 08-01-2010, 18:13)  Nu kunde jag inte hålla mig längre, utan det blev en liten beställning även på 10st frö av Yellow Bhut Jolokia. Blir nog roligt att odla alla 3 färgerna iår. Sedan kan man ju göra lite tester och se vilken man tycker är starkast! Så det blir nog bra, ska få dom att gro bara när de dyker upp  Hej Fuel! Grymt kul, är du intresserad av byta några frön kan jag fixa fram Trinidad Douglah/7pod Brown redan i år;) Bor du i närheten av Stockholm kanske vi kan byta några plantor senare....  Jag kan slänga in några plantor/isolerade frön av Pimenta Da Neyde - underbara capsicum chinense som är den enda chilepepparen som är svart även som mogen. Hur som helst du får hålla oss updaterad på denna gula sort. Den verkar superhäftig. Patrik
Hejsan igen! Införskaffade 50L såjord på granngården idag och fick ner dessa i jorden... lite mera än vad jag tänkt!? Jamaican Bell Habanero Hot Lemon Cayenne Long Slim Piment d'Espelette Bih Jolokia Trinidad Seasoning Brazil Aji Blondie Vit Habanero Monkeyface Fish Pepper Birds Eye Sen blev det lite paprika oxå... Alexander California Wonder Golden Calwonder Corno di Toro Zlata Sweet Banana Mitt rum som jag har uppdrivningen [attachment=46082:Uppdrivn...tor_2010.JPG] Pluggboxarna [attachment=46083:Pluggbox...20100108.JPG]
En fråga bara?
Jag har fryst in en massa chili om man nu tinar dessa och plockar ur fröna går det att så dessa eller är de förstörda efter att ha legat i frysen? Bara en undran... Någon som testat att så sådana fröer??
Ha det!
Tjena Pata! Självklart så kan vi byta lite fröer  Den verkar onekligen väldigt intressant och ska odlas med största försiktighet och kärlek  Men är det isolerade frön av Trinidad Douglah också? Eller blir det lite "wildcard"?  Pimenta Da Neyde tänkte jag faktiskt köpa av Fatalii, men den var ju så himla dyr  Så då kan det ju passa bättre att byta med dig! Plantor låter också intressant, jag bor i Gävle så det är dock en bit ifrån. Men det kanske går att lösa längre fram ivår! //Oscar
Bock: Jag har för mig att fröerna ska klara köldgrader, men då ska de väl helst vara typ 100% torra först. Om du frös in dem i chilifrukterna så var de ju förmodligen inte helt torra utan ganska fuktiga? Då är nog risken större att de kan ha frusit sönder. Men jag har inte 100 koll på detta så någon annan får gärna fylla i och bekräfta eller rätta mig  Sedan måste jag säga att du har ett perfekt litet rum för odlingen! Där måste det väl växa bra va? Du hade även valt ut bra sorter tycker jag, du hade ju lyckats med det som inte jag kan lyckas med. Alltså att blanda alla möjliga smaker och styrkor. Själv så ser min planering för chili ut såhär: Naga Morich - Kommit Upp 7-pod - Kom upp idag Bhut Chocolate (Choklad Bhut Jolokia) - Ligger o myser i jorden fort. Trinidad Scorpion, Morouga Blend - Fröna finns väl ute på något postkontor i världen  7-pod Jonah Strain - Samma öde som ovan Yellow Bhut Jolokia - Beställdes idag, kommer väl nästa vecka eller måndagen därpå Trinidad Douglah - Om Pata delar med sig Pimenta Da Neyde - Samma lika som ovan!  Så det är ju ganska stark här Men ska även peta ner Redskin Paprika för att jämna ut det lite iaf!
Först frågan så har du rätt att de ligger kvar i frukterna men jag tog fröer av de som hade bäst anlag ( de största baljorna ). Om det finns någon som har testat att så med frysta fruktfröer så kan ni väl tala om hur det gick bara för skojs skull!!! För det andra så växer det alldeles kanon i rummet nästan för bra...jag hade nog på för mycket av växtbelysningen i fjol så resultatet blev detta: [attachment=46085:082.JPG] Men inför i år så har jag fixat till detta rummet som du kan se Fuel och ska vara lite mera sparsam med belysningen i början iallafall! Sen har jag platsen för att plantera ut det i växthus senare i vår... Växthuset [attachment=46086:V_xthuset_20090608.JPG]
Ser ut att vara ett fint växthus det där! Som sagt så har jag aldrig provat att så fröer som har blivit frysta på det sättet, men det kanske säkert någon annan hjälpa dig med! Verkar ju som det växer så det knakar nästan hos dig  Själv så brukar jag köra kylmetoden på mina chiliplantor, alltså 15-16 grader kanske o ljust, då växer de ju lite långsammare och blir stadiga och fina enligt mina erfarenheter iaf. Sedan brukar ju tempen stiga längre fram, men då vill jag ju ha igång dem också så den takten som det händer i brukar vara alldeles perfekt för chilisarna. Tomater osv. som jag också odlar brukar få lite annan behandling, men det hör till någon annan tråd det!
Ska nog göra som du Fuel bara de kommer upp om någon vecka...eller när det händer? så nu har jag runt 25 grader sen kommer jag nog sänka till en sådär som du 15-20 grader och så får det till en början bara några timmar med växthusbelysningen ( har en timer ) annars blir de nog rangliga som du har erfarenhet av. Det märkte jag ifjol ( tomater ) men det är en annan historia.. Här ska vi snacka chili och byta erfarenheter Kunde inte låta bli att gå ut och ta ett foto på växthuset nu när det är så kallt och mycket snö. Växthuset 20100108 [attachment=46087:DSC00657.JPG]
Låter som en bra plan tycker jag. Det är nog varmt o skönt inne i växthuset just nu
sqrulan
09-01-2010, 20:15
Vilket underbart växthus du verkar ha Bock ett sånt skulle vara roligt att äga, vill haaaa! Imponerande sådder! Fuel: Jag vet att man ska ha jämn värme vid odlingen men nu då det var som kallast så hadde jag endast 15 + inne, kylan slog in då det blev varmare ute. Jordvärmen räcker inte till då det är 36 minus ute men nu har det blivit varmare så snart ska dom ner i jorden!
Lotte Hansen
10-01-2010, 11:58
Jeg har også sået en del forskellige chili og har nogle tilovers at bytte med, nogle er der mange af, andre knap så mange.
Anaheim Ancho Apache Black Namaqualand Bolivian Rainbow Calabria California Wonder Capsicum annuum Choricero Criolla Sella Czech Black Ecuador Feher Fatali Fish Happy Birds Hot Hungarian Wax Pepper Lemon Drop Lila Lucy Nepali Orange mini spitzpaprika Padron Pimente Vegetariene Ring of Fire Scotch Bonnet Szentesi Csereszynze Thai Dragon
Venlig hilsen Lotte
skånepåg
10-01-2010, 12:08
Iår ska jag odla Habanero, penis pepper och en till som jag inte kommer på namnet på
Kul att se så många som ska odla en massa sorter, Bock och Lotte Hansen ni har verkligen gjort bra val! Imponerande listor. Skånepåg, den där penis peppar är ju bara för rolig. Lycka till med odlingen. Patrik http://www.chilepeppar.blogspot.com/
Hallå allihopa! Har fått några förfrågningar om byten (och några är ju genomförda också), men nu börjar ju vissa sorter ta slut. Så jag skickar in min uppdaterade lista här igen så alla har koll på vad som finns. Då behöver ingen sitta och längta efter vissa fröer och sen är det slut den sorten/sorterna. Det är ju inge roligt alls, så detta blir nog en bra lösning!  Hinkelhartz Yellow (Capsicum Annuum) Cedrino (Capsicum Annuum) Naga Morich ( Capsicum Chinense) EJ TILLGÄNGLIG FÖR BYTE ETC. Naga Morich (en annan strain än den ovan) (Capsicum Chinense) EJ TILLGÄNGLIG FÖR BYTE ETC. Bhut Chocolate (Capsicum Annuum) EJ TILLGÄNGLIG FÖR BYTE ETC. 7-Pod (Capsicum Chinense) EJ TILLGÄNGLIG FÖR BYTE ETC. Bhut Jolokia (Från CPI (Chili Pepper Institute). Alltså direkt från de plantor som uppmättes till världens starkaste) (Capsicum Chinense) EJ TILLGÄNGLIG FÖR BYTE ETC. Bhut Jolokia (Från Assam där upptäckten av världens starkaste chili gjordes) (Capsicum Chinense) EJ TILLGÄNGLIG FÖR BYTE ETC. Red Savina (Capsicum Chinense) SLUT! Fatalli Chocolate Habanero (Capsicum Chinense) Orange Habanero (Capsicum Chinense) Fireworks (Capsicum Annuum) SLUT! Mini Bonnet (Capsicum Baccatum) Peach Habanero Early Jalapeno Maya Pimento Antilaais Caribbean Numex Suave Orange Peter ”Penis” Pepper SLUT! Ring of Fire (Capsicum Annuum) Nya sorterna (Dessa är EJ tillgängliga för byte etc.): Fatalii Chocolate (Hette den så?, på resa hit från Fatalii iaf.) Yellow Bhut Jolokia 7-pod Jonah Strain (Mycket intressant, samma resa som Fatalii Chocolate) Trinidad Scorpion Morouga Blend (Samma som den ovanför) Black Scorpion Tongue (Samma igen, på väg från fatalii alltså  ). Trinidad Douglah (Om affären går i lås dvs. Men det är nog inga problem *Pekar mot dig Pata*, tittar även mot dig Urbangarden, men vi har ju vår deal!  ). Pimente De Neyde (Samma som ovan) Lite andra sorter som kanske dyker upp
Jag skickade fråga till Örtagården ang när deras katalog kommer men inte fått svar ännu..återkommer när jag vet mera
ha det
Låter bra det! Den är alltid rolig att kolla igenom. De brukar ju också vara snabba med svaren på mail. Jag har alltid haft svar inom 24 timmar iaf. Och det är ju ändå riktigt bra tycket jag så du får nog svar inom kort ska du se. De brukar ju också kunna vara lite långsamma med sin katalog vilket är synd om man vill igång med chiliodlingen
Ja så är det! Impecta den katalogen trillade ner innan jul... Sen när jag gick igenom mina fröer så var denna slut Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano' så jag tänkte beställa den från Impecta och där var den slut med Finns det någon som har denna sort så vill jag köpa frön ( 7st )??? [attachment=46162:3406.jpg]
Anja Danmark
10-01-2010, 17:26
CITAT (Bock @ 10-01-2010, 16:08)  Ja så är det! Impecta den katalogen trillade ner innan jul... Sen när jag gick igenom mina fröer så var denna slut Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano' så jag tänkte beställa den från Impecta och där var den slut med Finns det någon som har denna sort så vill jag köpa frön ( 7st )??? [attachment=46162:3406.jpg] Hej Bock - prøv her: http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_p...ha_filter_id=77mvh Anja
Tack Anja! Dessa blev det Manzano / Rocotto - Gul Manzano / Rocotto - Orange Manzano / Rocotto - Rød Hej Den bör vara hos dej i slutet på nästa vecka. Hälsningar Rune Så nu är Örtagårdens katalog på gång!!! Ha det Chilivänner
Låter bra det, så man har lite mer att läsa igenom
bushman
10-01-2010, 23:00
CITAT (urbangarden @ 07-01-2010, 21:49)  tack. jepp, blir kul om tråden får sitt eget liv och rullar på som en gemensam growlog för säsong 2010  urbangarden som finns på tradera antar jag? i så fall har jag köpt fröer av dig (kirilha), varav tre sorter redan grott efter några dagar i jord (8 fröer av 12 satta). väntar på några fröer till, men dom får jag nog så en av varje, annars blir det nog lite platsbrist här (lägenhetsodlare som man är). kul ska det bli i alla fall, första gången jag provar att odla chili.
urbangarden
11-01-2010, 14:06
CITAT (bushman @ 10-01-2010, 23:00)  urbangarden som finns på tradera antar jag? i så fall har jag köpt fröer av dig (kirilha), varav tre sorter redan grott efter några dagar i jord (8 fröer av 12 satta). väntar på några fröer till, men dom får jag nog så en av varje, annars blir det nog lite platsbrist här (lägenhetsodlare som man är). kul ska det bli i alla fall, första gången jag provar att odla chili. Tja! Ja det är jag  Jag hade faktiskt precis tänkt att börja paketera dina frön. Jag kommer skicka dom innan kl17 idag så dom bör vara framme imorgon. Roligt att du blivit intresserad av chiliodling, det är en rätt beroendeframkallande hobby. Kul att fröna gror som dom ska. Vissa chilisorter kan vara lite kinkiga, särskilt c.chinense. Jag odlar också i lägenhet, lite irriterande att jag blir tvungen att prioritera vissa sorter, har i och för sig tur att jag fått tillåtelse att ockupera alla fönster hos mina föräldrar, som turligt nog har tillräckligt med sol för att ge en bra skörd inomhus. Hoppas du får en bra odlingssäsong, lycka till!
eNChili
12-01-2010, 19:01
Mycket trevlig tråd. Ja det är lätt att bli såld på chili. Odlade nästan 100 sorter i växthuset förra året. Får besinna mig lite i år. Hittade en del favoriter men testar även lite nytt i år bl a:
Orange bhut jolokia Mem jolokia Dorset naga Bonda ma jaques Amazon Bhavnagari long Faizabadi
Favoriter från tidigare år Golden habanero Peruviano arancio Brasileiro Super chili Aji golden
Sådde fröerna runt nyåret och det mesta har kommit upp. Härligt att säsongen startat.
eN`chili (Niklas)
Hej ENchili Kan du skriva vilket tid du sår sort och vilka resultat . H:Bassam
eNChili
12-01-2010, 19:29
Generellt sår jag det mesta i aug, då hinner plantorna växa till sig och ger då 2 skördar på en säsong. De som jag sådde i höstas är fantastiskt fina nu och blommar för fullt. Dock gäller det att ha plats inomhus för dem under vintern. Jag har bra möjligheter i källaren att odla med belysning och bord så jag är inte så beroende av när jag sår. De som tar längst tid att gro och utveckla sig är capsicum chinese. Jag sår aldrig senare än i feb.
eN´chili
CITAT (eNChili @ 12-01-2010, 19:01)  Mycket trevlig tråd. Ja det är lätt att bli såld på chili. Odlade nästan 100 sorter i växthuset förra året. Får besinna mig lite i år. Hittade en del favoriter men testar även lite nytt i år bl a:
Orange bhut jolokia Mem jolokia Dorset naga Bonda ma jaques Amazon Bhavnagari long Faizabadi
Favoriter från tidigare år Golden habanero Peruviano arancio Brasileiro Super chili Aji golden
Sådde fröerna runt nyåret och det mesta har kommit upp. Härligt att säsongen startat.
eN`chili (Niklas) Kul med så många chilepeppar! Ytterligare fler jolokias, det finns många nu:) Vore kul att se bilder från din megaodling. Lycka till med odlingen!
hattstugan
12-01-2010, 21:32
Hjälp!! Hur ska jag göra med mina övervintrade plantor av Jamaican Bell???
Dom står halvmörkt men har börjat sjuta nya skott och sätta nya blad!!!
Ska dom ha någon näring nu eller?
Tacksam för råd/hattstugan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|