|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
CITAT (officinalis @ 01-02-2010, 18:55)  Odlar du allt hemma? Blir en hel del. För egen del så blir det bara tre sorter i år (jamiacan bell, zimbabwe bird och tuscan arizona), har riggat upp lysrör i två ikea-hyllor och alla andra sådder måste ju få plats också  Hur har du löst det? Det bli många, men jag jag behåller inte alla själv. En del går till vänner, en del till chilepepparföreningen osv. Men visst i april-maj är det jäkligt trångt;) Som tur har jag fler platser att förvara plantorna på än bara hemma i lägenheten. Vissa ger jag mycket ljus, andra får klara sig med det lilla. Sår övriga grönsaksfröer sent på våren. Är liksom såld på chilepeppar;)
officinalis
01-02-2010, 19:20
Att ge bort var ju faktiskt en bra idé! Hur lätt har du att bli av med plantor? Vill ju inte ge bort till folk som inte tänker ta hand om dem. Dessutom är det ju intressant att pysa tillbaks och se hur de ser ut och smaka av skörden litegranna så man har något att fylla nothäftet med.
Förlåt en amatör som bryter sig in i tråden. Men i år är första gången som jag har sått några olika sorters chilefrön. Dom har grott nu allihopa och står under ett skrivbordslysrör i ca 22 grader (dom har bara hjärtbladen ännu). Hur vill dom ha det i fortsättningen? Vill dom ha rumsvärme eller ska jag ställa ut dom i garaget till mina andra sådder där är det ca 17 grader?
officinalis
01-02-2010, 19:36
Förutsatt att du har bra belysning i garaget skulle jag rekommendera dig att ställa dem lite svalare. Risken är att de blir långa och rangliga annars. Jag har dock drivit upp chiliplantor i rumstemperatur utan några större problem.
tommot123
01-02-2010, 20:06
Ska stå runt 19-20 grader för bästa resultat! Ej över 20! Men när de gror så är 27-29 för chinense! Min Carribean red grodde efter 4 dagar!
Skulle vilja säga att det med definitiva temperaturer är svårt då det alltid är en balansgång mellan ljus/temp. Själv så kör jag kallt (15-16) ibörjan. Då får man enligt mina erfarenheter väldigt stadiga och kraftiga plantor. Men visst är 19-20 bra, men då ska du ha ljus som räcker för de behov växten har vid dessa grader. Så lite trail and error över några säsonger så hittar man det som passa bäst för ens plantor och belysning. 15-16 kör ju jag som sagt, det passar mig. De växer visserligen sakta, men man får istället väldigt bra plantor senare. Då startar jag hellre tidigare och kör mina grader än att ha varmare och få rangliga plantor. Men som sagt trial and error är bästa sätter att få reda på vad som är bäst för ljust dig!
tommot123
01-02-2010, 21:13
Lysrör med dagsljus 5 cm(max 10) över chilissarna och runt 19-20 grader har funkat bra för mig! Har klätt väggarna med folie och byggt om en armatur med reflektorer som någon slängt på tippen! Belysning.JPG Belysning är lysrör med dagsljus så nära som möjligt!
officinalis
01-02-2010, 21:28
Är det stenull du odlar i eller vad är det?
Anja Danmark
01-02-2010, 21:44
Der er også gang i planterne her - de trives fint under de rødblå LED-spots, som I kan se...
[attachment=46790:chiliplanter.jpg]
[attachment=46791:chocolat...h_bonnet.jpg]
tommot123
01-02-2010, 22:15
Det är rockwoolkuber! Funkar finfint! Använd bara inte gullfiber för det är mögelbehandlat! rotadkub02.JPG DSC02320.JPG Hydroodling.JPG Min Hydroodling! Mycket experimenterande med detta! Hoppas att det lyckas!
officinalis
01-02-2010, 22:23
Ah ok, som jag trodde då. Har testat att rota sticklingar i sådant material, men trivs bättre med vatten eller jord. Det har fungerat bra hittils.
CITAT (tommot123 @ 01-02-2010, 22:15)  Det är rockwoolkuber! Funkar finfint! Använd bara inte gullfiber för det är mögelbehandlat! rotadkub02.JPG DSC02320.JPG Hydroodling.JPG Min Hydroodling! Mycket experimenterande med detta! Hoppas att det lyckas! Vad härligt det ser ut, lycka till med rockwoolen. Kan man förgro i rockwool och sedan odla i jord?
tommot123
02-02-2010, 09:51
Håller på nu och sticklar black congo, fatalii, hot paper lantern i rockwool och lecakulor! De ser ut att trivas bra så de tar sig nog!
tommot123
02-02-2010, 09:59
Ja det går utmärkt att så i rockwool eller annat sterilt medium och sedan sätta i jord! Det är första året som jag odlar så här! Man slipper problemen med övervattning och uttorkning! (Funkar fint med chinense) Jag värmer upp rockwoolen i ugn (150 grader) och tar sedan så varmt kranvatten som möjligt när jag blöter när kuberna och häller sedan bort överskottet!Sår sedan när de svalnat till 30 grader! Låt bara plantorna bli ordentligt rotade innan man sätter dem i jord, hydro eller leca!
Crazy4Flowers
02-02-2010, 13:22
Någon som testat Chili i Lavasten? Jag har rotat Hoyor med mycket bra resultat i det, vet andra som använder det istället för jord. Lavastenen innehåller en del näring och har bra egenskaper mot tex. sjukdommar.
sqrulan
02-02-2010, 13:36
[attachment=46809:chili_10.JPG] Så här ser min chiliodling ut nu. Längtar tills jag kan plantera om dom var för sig.  Härlig odling du har där tommot123
tommot123
02-02-2010, 15:18
Ser bra ut! Håller på och testar nya saker i min odling! Har lite fel på ph-värdet just nu! Jord återställer phvärdet till en del så jag tänkte kombinera hydro och odla i jord och utvärdera detta sedan.
CITAT (Crazy4Flowers @ 02-02-2010, 13:22)  Någon som testat Chili i Lavasten? Jag har rotat Hoyor med mycket bra resultat i det, vet andra som använder det istället för jord. Lavastenen innehåller en del näring och har bra egenskaper mot tex. sjukdommar. På Weibulls City i Stockholm sa det att lavasten är bra för krukväxter men inte för grönsaker. Men det är allt jag hört. Patrik CITAT (sqrulan @ 02-02-2010, 13:36)  [attachment=46809:chili_10.JPG] Så här ser min chiliodling ut nu. Längtar tills jag kan plantera om dom var för sig.  Härlig odling du har där tommot123 ser bra ut!! härligt! Patrik
tommot123
02-02-2010, 20:04
Är inte rockwool gjort av lavasten! Man värmer upp lava och slungar den så det blir långa trådar har jag hört!
Crazy4Flowers
02-02-2010, 22:13
Kika på denna länk http://www.crazy4flowers.se/vulkansten.php jag rotade ett gäng Hoyor i Vulkansten (heter det ju) dom trivdes otroligt bra med det, tror nästan att jag ska göra en hydro med vulkansten och stoppa ner ett par Chiliplantor så får man se vad som händer. Kul o testa lite.
Mentha-Arvensis
03-02-2010, 01:33
annuum - Hot Lemon annuum - Chiluacle negro annuum - Apache annuum - Anaheim annuum - Lombardo annuum - Cayenne long slim annuum - Jalapeno Hercules annuum - Piment d'Espelette annuum - Röd snabbköp 1 annuum - Röd snabbköp 2 annuum - Grön snabbköp annuum - Filius blue annuum - Pequin annuum - Pequin black annuum - Prik Khee New annuum - Cayenne golden annuum - Piri piri aviculare - Tuscon Arizona baccatum - Jamaican bell baccatum - Ear bob baccatum - Inca berry baccatum - Red tip baccatum - Speed ball chacoense - Chacoense chinense - Nepalese bells chinense - Bhut jolokia chinense - Habanero red savina chinense - Habanero röd chinense - Habanero orange chinense - Habanero gul chinense - Bih jolokia chinense - Scotch bonnet chocolate chinense - Scotch bonnet fatali chinense - Habanero red savina chinense - Red caribian chinense - Habanero Lemon frutescens - Tabasco
Har fler på gång, men tror det är en bra start på årets odling.
Någon som vet någonting om någon av sorterna?
Är Bih Jolokia & Bhut Jolokia samma växt eller samma typ?
Fler i dag; annuum - Fresno annuum - Jalapeno baccatum - Cascabel annuum - Orient Annuum - Thai chinense - Scotch bonnet annuum - Dutch.
Finns det någon art som klarar sig bra ute året om i skyddat läge? Kanske någon frutescens.
Micke32
03-02-2010, 01:59
Vad jag förstår av lite fakta jag hitta på en chilisida så ska det vara samma växt.
This landrace chile originates from the northeast of India, particularly Assam, Nagaland and Manipur. It belongs to the Capsicum Chinense family and is known by many names in the different Indian provinces. The most common names include Bhut Jolokia, Bih jolokia, Nagahari, Raja Mircha, Raja chilli or Borbih Jolokia. For example Bih jolokia translates to 'poison chilli' in Assamese. Bhut Jolokia translates to 'Ghost chilli' probably due to its ghostly bite. Raja Mircha means 'King of Chillies'.
tommot123
03-02-2010, 12:35
Vad får man tag i lavasten? Får nog testa det!
Har odlat många de sorterna! Bla
annuum - Hot Lemon! Odlingsvärd ger mkt annuum - Chiluacle negro! Odlingsvärd, fin att torka ger mkt annuum - Apache Kul och Odlingsvärd annuum - Piment d'Espelette! Mkt Odlingsvärda annuum - Pequin = Rolig ger mkt annuum - Cayenne golden Odlingsvärd ger mkt annuum - Piri piri Odlingsvärd ger mkt aviculare - Tuscon Arizona Vacker men smakar sådär baccatum - Jamaican bell = Odlingsvärd(Tycker Patricia är bättre! Godare och större men ngt starkare!) chinense - Habanero röd Mkt Odlingsvärda chinense - Habanero orange Mkt Odlingsvärda chinense - Habanero gul Mkt Odlingsvärda chinense - Bih joloki a= chinense - Bhut jolokia! Mkt Odlingsvärda
Gillar habanero mkt så jag kanske inte är riktigt konsekvent så att säga!!!! Några favoriter är också Bla czeck black, Goat horn, Fatalii, Peru yellow, kongo black, Elisabeth, Padron, Omnicolor, Aji Panca som är mkt odlingsvärda! Köpte en röd spansk på snabbköpet som är en riktig höjdare Växer snabbt, ger mkt och är mycket god! Gav två skördesäsonger i fjol!
Crazy4Flowers
03-02-2010, 13:01
Jag har köpt mina säckar hos våran lokala trädgårdshandlare, men det finns nog på de flesta välsorterade växtbutiker, skulle tro att det finns på Plantagen, Bauhaus osv....
Blandar det i jorden istället för leca numera. Rötterna verkar älska vulkansten i vart fall hos Hoyor men jag tror inte att de är de enda. Den håller fukt rätt bra också.
Det där med vulkansten verkar intressant...
Jag gjorde så här i fjol:
Jag har en tunna som jag delar på mitten och sen gör jag hål en bit upp och sätter fast markduk och sen fyller jag med lecakulor så att det täcker hålen så att överflödigt vatten kan rinna ut! Och ovanpå fyller jag på med jord! Det blir ca 30% lecakulor och 60% jord.
[attachment=46830:Dr_nerin...P__Tunna.JPG]
Om man nu skulle använda sig av vulkansten behöver man byta år från år när man odlat färdigt eller räcker det med att ta upp växten ur vulkansten ?
Och hur går det om man ska övervintra chili i vulkansten ?
Kostnaden för vulkansten ? Om man nu som jag använder 30% lecakullor ( engångskostnad ) jord som man får köpa nytt varje år ! Då kanske det lönar sig att köpa vulkansten om man nu inte behöver byta varje år eftersom en tunna ligger på runt 30L och jag har ca 50st i växthuset + ett gäng med 10L hinkar.
Crazy4Flowers
04-02-2010, 08:03
Bra fråga, men vulkanstenen verkar inte sprängas sönder som leca gör av kylan. Vulkanstenen innehåller viss näring som tar slut efter typ ett år, men det går att fortsätta använda den ändå, kör man hydro så tillför man den näring dom behöver hela tiden. Ingen aning hur det skulle gå att övervintra med bara vulkansten men stänger man igen och förvarar svalt så håller den nog fukten riktigt bra. Ska göra lite tester när mina ska planteras om. Återkommer senare i vår/sommar med resultaten.
Vad jag har märkt så blir rot tillväxen helt enorm med vulkansten. Iaf när man rotar sticklingar.
CITAT (Mentha-Arvensis @ 03-02-2010, 01:33)  annuum - Hot Lemon annuum - Chiluacle negro annuum - Apache annuum - Anaheim annuum - Lombardo annuum - Cayenne long slim annuum - Jalapeno Hercules annuum - Piment d'Espelette annuum - Röd snabbköp 1 annuum - Röd snabbköp 2 annuum - Grön snabbköp annuum - Filius blue annuum - Pequin annuum - Pequin black annuum - Prik Khee New annuum - Cayenne golden annuum - Piri piri aviculare - Tuscon Arizona baccatum - Jamaican bell baccatum - Ear bob baccatum - Inca berry baccatum - Red tip baccatum - Speed ball chacoense - Chacoense chinense - Nepalese bells chinense - Bhut jolokia chinense - Habanero red savina chinense - Habanero röd chinense - Habanero orange chinense - Habanero gul chinense - Bih jolokia chinense - Scotch bonnet chocolate chinense - Scotch bonnet fatali chinense - Habanero red savina chinense - Red caribian chinense - Habanero Lemon frutescens - Tabasco
Har fler på gång, men tror det är en bra start på årets odling.
Någon som vet någonting om någon av sorterna?
Är Bih Jolokia & Bhut Jolokia samma växt eller samma typ?
Fler i dag; annuum - Fresno annuum - Jalapeno baccatum - Cascabel annuum - Orient Annuum - Thai chinense - Scotch bonnet annuum - Dutch. Finns det någon art som klarar sig bra ute året om i skyddat läge? Kanske någon frutescens. HEJ! Vilken underbar lista. Bhut Jolokia är troligtvis samma sort, men det är inte helt säkert. Dvs om du köpt en Bih Jolokia så forstätt kalla den så osv Här finns en undersökning/jämförelse av Bih Jolokia/Bhut Jolokia/Naga Morich http://www.fiery-foods.com/chile-pepper-ga...okia-comparisonfrutescens är värmeälskande och växer i tropikerna och ogillar temperaturer under 15 grader. Tyvärr finns ingen chilepeppar som skulle vara nära att klara sig ute en svensk vinter, vissa kan klara några frostnätter - sen dör de. I italien lyckas de ibland övervintra chilepeppar utomhus. Lycka till med odlingen.
sqrulan
04-02-2010, 11:59
Mina Bih Jolokia och Omnicolor (capsicum bacatum) vägrar att gro fastän jag sådde allt nästan samtidigt. Dom står med riktigt ordentlig undervärme i en plastpåse. Vilka mängder ni sår? Det här är så intressant så jag önskar att jag kunde spola fram tiden lite till april!
CITAT (sqrulan @ 04-02-2010, 11:59)  Mina Bih Jolokia och Omnicolor (capsicum bacatum) vägrar att gro fastän jag sådde allt nästan samtidigt. Dom står med riktigt ordentlig undervärme i en plastpåse. Vilka mängder ni sår? Det här är så intressant så jag önskar att jag kunde spola fram tiden lite till april!  När sådde du? Ibland tar det tid - upp till en månad. Patrik
sqrulan
04-02-2010, 12:21
Jag sådde ett gäng den 10/1 och det andra den13/1, ja då kanske jag får vänta ett tag är kanske lite för ivrig!
tommot123
04-02-2010, 12:27
CITAT (sqrulan @ 04-02-2010, 11:59)  Mina Bih Jolokia och Omnicolor (capsicum bacatum) vägrar att gro fastän jag sådde allt nästan samtidigt. Dom står med riktigt ordentlig undervärme i en plastpåse. Vilka mängder ni sår? Det här är så intressant så jag önskar att jag kunde spola fram tiden lite till april!  Så dem i ett neutralt medium och 27-29grader så får du se på resultat! Annars kan det vara frökvaliten! Lyckas inte gro min egen czeck black men den från 2007 gror hur fint som helst!
sqrulan
04-02-2010, 12:32
Jag har sått dom i sandblandad såjord, nåja jag avvaktar ett tag till. Jag märkte också att man ska inte så fröerna djupt utan dom gror lika bra nästan på jordytan.
Mentha-Arvensis
04-02-2010, 12:38
CITAT (Pata @ 04-02-2010, 10:21)  frutescens är värmeälskande och växer i tropikerna och ogillar temperaturer under 15 grader. Tyvärr finns ingen chilepeppar som skulle vara nära att klara sig ute en svensk vinter, vissa kan klara några frostnätter - sen dör de. I italien lyckas de ibland övervintra chilepeppar utomhus. Vet tyvärr inte vart jag läst det, Men mins att jag läst någonstans att även om själva busken/trädet kräver värme, så tycker inte rötterna om många grader över 20. Så min fundering är; Om man täcker rötterna med täckbark och granris. Och klipper ner den och täcker med skyddande säckväv. Borde inte växten klara sig bra om man utgår ifrån att vintern blir istortsett grön? Men det är bara en teori.
tommot123
04-02-2010, 12:59
Lite info om grotid för min senaste chilisådd! Har grott i Rockwool och 27-30grader utom när värmen skenat iväg nångång! sådde detta 2010-01-04 4 dag: fresno, carribean red! 5 dag: czeck black en korspollinerad version! 6 dag:carribean red! 7 dag: goat horn, czeck black 2007! 8 dag: Big sun, Mulato islena Scotch bonnet chocolate! 9 dag: Joe E Parker! första sådden var 2009-11-11 ------------------------------------ sådde då: Aji Amarillo Aji blanco crystal 7 pot big sun orange hab limo vit hab blondie purple tiger Numex suave orange Fish pepper shishito superchili yellow bumby Dorset naga large red cherry hot ruhunu mirris fuji Datil Monkey face Padron Black pearl Arizona Bolivian rainbow Aurora okänd Frukt Från turkiet Pretty purple Elisabeth Röd spansk från snabbköpet! Mkt lyckad matchili!!!!! Frö från Urban garden, enchili och från egen odling! Verkar vara bra frökvalite jag fått! Lite bilder från mina övervintrade chili Fatalii Black congo Bih jolokia Omnicolor Dorset Naga Har några habanero men de ser ut att inte överleva? omnibihjolok.JPG dorset3.JPG BCongo.JPG fatalii2.JPG
tommot123
04-02-2010, 13:05
CITAT (sqrulan @ 04-02-2010, 12:32)  Jag har sått dom i sandblandad såjord, nåja jag avvaktar ett tag till. Jag märkte också att man ska inte så fröerna djupt utan dom gror lika bra nästan på jordytan. Helt riktigt om man petar ner dem för djupt så ruttnar de lätt! Sandblandad jord men prova bara i sand!
tommot123 vilka fina chiliisar...
Tillbaka angående vulkansten ska iväg och kolla priset och räkna hur mycket det går åt för en tunna och se om det är försvarbart att byta till det från lecakullor!?
som sagt har ca 50st
Som sagt...odling
[attachment=46837:Odling_I_V_xthuset.JPG]
[attachment=46838:Lite_Chi...se_Saker.JPG]
[attachment=46839:Chili_Gr_na.JPG]
sqrulan
04-02-2010, 13:34
 Oj vilka stora plantor ni redan har! Jag kanske borde plantera om mina redan, om jag tar vanlig jord och blandar ut den med småleca så att den inte blir så kompakt det blir väl bra? Bock: Har du snören för att dom slingrar sig / klättrar?
Grönberg
04-02-2010, 13:52
CITAT (sqrulan @ 04-02-2010, 12:21)  Jag sådde ett gäng den 10/1 och det andra den13/1, ja då kanske jag får vänta ett tag är kanske lite för ivrig!  Mina Bih Jolokia kom upp efter 1 vecka, förvällde 48 timmar i ljummet vatten och därefter 1 vecka ovanpå kylskåpet i ca 24-25 grader i minidrivhus, det mesta som jag sådde 16/1 har kommit upp - ca 100 plantor (18 sorter). Mina frön är köpta hos Nickys Verkar vara kanonkvalitet, men även de frön jag plockade själv från förra året funkar.
tommot123
04-02-2010, 14:05
Fin odling du har bock! Man blir nästan lite!!!!!!!!!!!!!
ja så är det sqrulan
Sen har jag gjort om i växthuset och spänt upp vajrar från ena sidan till den andra och med ca 45cm emellan varje vajer på så sätt kan jag ställa tunnorna lite efter plats ect... ps: bilderna är från i fjol våras innan jag hade gjort om men då var det bara på hobbynivå eftersom jag fick växthuset så sent ( slutet av maj ) men i år ska det bli andra saker eftersom jag redan planterat 30 olika sorters chili! ( får ser vad som kommer upp )
var ute nu och tog en bild...
[attachment=46840:Vajrar_I_Taket.JPG]
Oj vad mycket snö vi har...
[attachment=46841:Sn__fram..._xthuset.JPG]
CITAT (Mentha-Arvensis @ 04-02-2010, 12:38)  Vet tyvärr inte vart jag läst det, Men mins att jag läst någonstans att även om själva busken/trädet kräver värme, så tycker inte rötterna om många grader över 20. Så min fundering är; Om man täcker rötterna med täckbark och granris. Och klipper ner den och täcker med skyddande säckväv. Borde inte växten klara sig bra om man utgår ifrån att vintern blir istortsett grön?
Men det är bara en teori. Tyvärr kan jag nästa garantera att det inte kommer fungera. Men det vore underbart om du lyckades. Rötterna älskar värme. Det är därför man med fördel odlar i svarta krukor. Patrik Underbara bilder från er alla!!! Vilken grym Fatalii!!! Vilka växthus...jag vill också ha;) Patrik
Crazy4Flowers
04-02-2010, 14:41
CITAT (Bock @ 04-02-2010, 13:21)  tommot123 vilka fina chiliisar...
Tillbaka angående vulkansten ska iväg och kolla priset och räkna hur mycket det går åt för en tunna och se om det är försvarbart att byta till det från lecakullor!?
som sagt har ca 50st Vulkanstenen är rätt dyr säckarna jag köper är inte så stora och kostar runt 30:- kan det vara typ 5L måste kolla på det hemma. Leca skulle man kanske fortsätta med i botten av tunnorna men ha vulkansten i jordmixen. Ev. Ha mindre kärl och endast vulkansten, tror inte man behöver ha så stora kärl med hydro.
tommot123
04-02-2010, 15:12
Fin hemsida du har Crazy4Flowers!
officinalis
04-02-2010, 15:34
Mentha-Arvensis: C. frutescens 'Tabasco' får du se till att ha i ett riktigt skyddat läge skulle jag tro. Jag har odlat denna sort under två år (samma planta) på söderbalkong utan skörd.
Har kollat med blomsteraffär angående vulkansten och dem trodde inte på det i långa loppet eftersom rötterna skulle ruttna!
Tanken är väl att man ska ha blommor i genomskinliga krukor och att det ska va snyggt samt slippa vattna så ofta.
Så det lägger jag ner med vulkansten. Får forsätta med det jag har gjort tidigare och det har jag varit nöjd med.
officinalis
04-02-2010, 18:01
Jag har köpt sådandär vulkangrus på plantagen. Svindyrt, men verkligen inte värt pengarna tycker jag.
Satte dessa Capsicum annuum 'Piment d'Espelette' 20100108 och det händer inget!! Så jag satte om dessa 20100125 och idag har de tittat upp Det var väl inte så bra frön eller helt enkel för surt i pluggboxen!
tommot123
04-02-2010, 19:22
Det blir nog billigare med rockwool, leca och blomjord! Kommer långt med detta! har kombinerat rockwool med blomjord och det ser bra ut än! Har blomknopp på sticklingarna såg jag![img] http://www.odla.nu/forums/uploads/12652133...4057_108388.jpg[/img] Sticklng02.JPG Denna Aji Blanco Crystal är uppdragen i rockwool och sedan planterad i jord och leca! Ser ut att trivas! AjiBlancoCryst0.JPG Hot Paper Lantern ger bra! HotPaperLantern6).jpg
officinalis
04-02-2010, 20:59
Aji Blanco Crystal ser inte helt frisk ut, näringsbrist?
Hot Paper Lantern var riktigt fin. Hur stora frukter får den?
Mentha-Arvensis
04-02-2010, 22:23
Prova att blanda sandblandad jord mea 20-25% Perlit och Vermiculit. Kanske inte billigt, men helt klart värt pengarna.
När vi endå är inne på jord.
Jag brukar blanda ner sjögräs (i bland rostade sjögräsplattor), citrusskal, fiskben och äggskal i min kompost.
Hitills har jorden gett bra näringsvärde och välsmakande frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|