|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Ginflyer
28-02-2010, 20:50
Hittade svarta 12 litershinkar på Biltema för 17:- stycket. Det är överkomligt tycker jag.
Hur många gånger planterar ni om? Jag kommer att plantera om till 7cm krukor nu i dagarna då det andra paret blad kommit ordentligt. Vad gäller sen? Hur vet man när är det dags igen och till vilken storlek?
tommot123
28-02-2010, 21:31
CITAT (Ginflyer @ 28-02-2010, 20:50)  Hittade svarta 12 litershinkar på Biltema för 17:- stycket. Det är överkomligt tycker jag.
Hur många gånger planterar ni om? Jag kommer att plantera om till 7cm krukor nu i dagarna då det andra paret blad kommit ordentligt. Vad gäller sen? Hur vet man när är det dags igen och till vilken storlek? Ska inte vara för stora krukor för chili! 3,5l för normalstora och sedan beror det på hur stora chili man har? Kan vara mellan 3,5-20 Liter beroende på! Exempel Patricia som krävde en 20 liters kruka som jag hittade på Ikea! Annars är en bra regel när rötterna börjar synas under krukan och den dricker mycket vatten så kan det vara dags för omplantering! Tommy!
Britt zon 3 fi
28-02-2010, 21:45
Hej! Jag sår inte så många chilisorter varje år så jag är nog novis på chilisådder. Sådde för två veckor sen bl.a mina favoriter som hänger med varje år Aji Cristal, Lemon Drop, Inca Berry och Bolivian Rainbow(främst för de fina färgerna). Skulle gärna ännu så Early Jalapeno och Hot Hungarian Wax Pepper om någon som har dem och vill byta. Själv har jag lite fröer från Fatalii att byta med: Starfish, Dutch-Habanero, Aji Habanero, Fatalii, Pink Habanero (mild), CAP 1486 (C.pubescens), Pl 593605 (C.baccatum)
Crazy4Flowers
28-02-2010, 22:11
Jag har en del fröer av Early Jalapeno, byter gärna
Britt zon 3 fi
01-03-2010, 16:35
Crazy4Flowers du har meddelande om frö-byte
tommot123
01-03-2010, 18:33
CITAT (Britt zon 3 fi @ 28-02-2010, 21:45)  Hej! Jag sår inte så många chilisorter varje år så jag är nog novis på chilisådder. Sådde för två veckor sen bl.a mina favoriter som hänger med varje år Aji Cristal, Lemon Drop, Inca Berry och Bolivian Rainbow(främst för de fina färgerna). Skulle gärna ännu så Early Jalapeno och Hot Hungarian Wax Pepper om någon som har dem och vill byta. Själv har jag lite fröer från Fatalii att byta med: Starfish, Dutch-Habanero, Aji Habanero, Fatalii, Pink Habanero (mild), CAP 1486 (C.pubescens), Pl 593605 (C.baccatum) Har såna frön om du vill byta! Har även andra om du är intresserad! Du har roliga sorter! Tommy!
Britt zon 3 fi
01-03-2010, 20:34
tommot123, jag har skickat meddelande åt dej. Av chili-sorterna från Fatalii jag nämde tidigare i tråden har jag bara några frön av var sort. Av öppet pollinerade, egna insamlade har jag rätt mycket frö: Aji Cristal, Champion och Inca Berry
Hej alla chili Fantaster ! jag har ganska nyligen upptäckt hur intressanta dessa växter med dess frukt är. Försökte mig på att odla förra året men blev mindre lyckat så gjorde ett nytt försök i år! Listan på årets sorter: "Hot Lemon" "Cayenne long slim" "Jalapeno Hercules" "Piment d'Espelette" "Hungarian yellow wax hot" "Ciliegia piccante" Tycker det har gått bra och plantorna ser fina ut änsålänge men har dock en fråga, petade ner mina fröer 10/1 och redan inom en vecka hade de första tittat upp och nu är det ca 15 - 18 cm höga och börjar redan få blomknoppar! tycker det verkar hemskt tidigt och undrar om jag gjort något fel, för mycket eller litet av ljus/värme kanske ? är det bara att knipa av blomknopparna som kommer så här tidigt ? En bild på min odling
En fråga ?
Hur stora krukor behöver man första året när man odlar chili ( förra året hade jag 1 per 10L hink & 3 i mina blå hinkar som är på 33 L )
Man kanske kan börja med mindre och öka från år till år om man övervintrar chilin. Lästa här i tråden om nåt på ett par liter per planta kan det stämma ?
Det börja bli trångt i källaren nu dags för omplantering....
CITAT (Nman @ 02-03-2010, 00:20)  Hej alla chili Fantaster ! jag har ganska nyligen upptäckt hur intressanta dessa växter med dess frukt är. Försökte mig på att odla förra året men blev mindre lyckat så gjorde ett nytt försök i år!
Listan på årets sorter:
"Hot Lemon" "Cayenne long slim" "Jalapeno Hercules" "Piment d'Espelette" "Hungarian yellow wax hot" "Ciliegia piccante"
Tycker det har gått bra och plantorna ser fina ut änsålänge men har dock en fråga, petade ner mina fröer 10/1 och redan inom en vecka hade de första tittat upp och nu är det ca 15 - 18 cm höga och börjar redan få blomknoppar! tycker det verkar hemskt tidigt och undrar om jag gjort något fel, för mycket eller litet av ljus/värme kanske ? är det bara att knipa av blomknopparna som kommer så här tidigt ? Ja det är bara att ta bort knopparna nu tills plantorna har växt på sig lite. Ser fint ut
Okej tack för svaret ! Då knippsar jag blomknopparna tills plantorna har blivit stora och kraftiga och orkar bära lite frukt
Kotte42
02-03-2010, 18:41
Hejsan alla! Här är en annan förstagångsodlare. Väldigt bra tråd att hämta tips från detta! Sådde den 22/1 följande: "Cayenne long slim" "Jalapeno Hercules" "Caribbean Red Habanero"
samt ca en månad senare "Jamaican Bell" "Apache" "Hot Lemon" som alla hade 100% grobarhet, så nu måste jag börja gallra för jag får inte plats med alla i min lägenhet (inte om de skall ha ljus).
Alla grodde bra utom Habaneron, där bara en kom upp ok. Den växer dock långsamt, men det kanske den skall göra? Hade troligen gått bättre om jag blötlagt fröerna först, för de hade problem att ta sig ut ur skalet.
På bilden nedan är Habaneron den i vita krukan. Alla krukor är från första såomgången. Någon som vet varför bladen börjar sloka framåt kvällen, men repar sig över natten? Jag har dem stående under två st 60 cm lysrörsarmaturer, med inalles 4 lysrör (lite blandad kompott med olika "växtlysrör") på ca 5-10 cm avstånd. [attachment=47733:chili2010_d.jpg]
Aleister
02-03-2010, 20:16
Idag titta min första lilla planta upp, 7 dagar efter plantering! Förstagångsodlare så jag hoppas jag lyckas bättre än 1 planta av 13 möjliga! Hoppas jag inte är försent ute för lite frukt! Ska väl plantera lite nya frön i slutet av veckan vad tror ni om detta? Är det försent?
Har planterat följande: Green Habanero Fish Pepper Venus of Willendorf
Jag ska följa den här tråden med stort intresse!
Anja Danmark
02-03-2010, 20:49
CITAT (Aleister @ 02-03-2010, 20:16)  Idag titta min första lilla planta upp, 7 dagar efter plantering! Förstagångsodlare så jag hoppas jag lyckas bättre än 1 planta av 13 möjliga! Hoppas jag inte är försent ute för lite frukt! Ska väl plantera lite nya frön i slutet av veckan vad tror ni om detta? Är det försent?
Har planterat följande: Green Habanero Fish Pepper Venus of Willendorf
Jag ska följa den här tråden med stort intresse! Der skal nok nå at komme flere - de kan være flere uger om at dukke op. Især Habanero synes jeg er meget langsomme... Men for en sikkerheds skyld skulle du måske så et par stykker mere, hvis du har frø til det? Så skal du ikke vente så længe igen, hvis det første hold ikke giver så meget.
Aleister
02-03-2010, 21:07
CITAT (Anja Danmark @ 02-03-2010, 20:49)  Der skal nok nå at komme flere - de kan være flere uger om at dukke op. Især Habanero synes jeg er meget langsomme...
Men for en sikkerheds skyld skulle du måske så et par stykker mere, hvis du har frø til det? Så skal du ikke vente så længe igen, hvis det første hold ikke giver så meget. Jag har beställt några frön som borde komma vilken dag som helst! Då ska jag så lite mer frön! Glömde skicka med en bild så jag gör de nu. Har några lediga platser än så länge! [attachment=47740:IMG_4391_chili.jpg]
Ginflyer
02-03-2010, 21:12
Lite off topic, men abstinensen sätter in mer och mer och det enda jag har tillgång till är ICA's mögliga Habanero. Måste ha tag i lite heta frukter innan mina plantor börjar producera.
Är det någon som har tips på var jag kan hitta färska frukter av lite olika slag vid denna tid på året, gärna i Malmöregionen?
officinalis
03-03-2010, 11:03
Kotte42: Habanero brukar vara långsamväxande. I alla fall när jag sått så har det tagit absolut längst tid för habaneron i jämförelse med alla andra sorter. CITAT (Ginflyer @ 02-03-2010, 21:12)  Lite off topic, men abstinensen sätter in mer och mer och det enda jag har tillgång till är ICA's mögliga Habanero. Måste ha tag i lite heta frukter innan mina plantor börjar producera.
Är det någon som har tips på var jag kan hitta färska frukter av lite olika slag vid denna tid på året, gärna i Malmöregionen? Färska frukter får du nog vänta med. Det är ju liksom inte riktigt säsong. Möjligen kan du hitta någon som fraktats långväga och inte håller någon vidare kvalitet. Örtagården säljer både pulver och hel torkad chili av lite olika roliga sorter. Kika in där så länge!
skogstroll
03-03-2010, 11:12
för oss abstinensoffer så är det nog färdigköpta såser som gäller om man inte har nåt kvar från förra årets skörd. Jag har liiiite lite habaneropulver kvar men den är i pincip slut  får försöka härda ut... ibland handlar jag chilisar på affären och gör pulver på men nu kanske det är lite sent... brukar botanisera runt lite i asiatiska affärer för att se om jag hittar nå kul
Crazy4Flowers
03-03-2010, 11:29
Men ICA säljer ju en förpackning med olika sorter i, jag har köpt mest för att ta fröer, vissa av sortera är riktigt het, varning bara man borde ha hanskar på sig när man hanterar dessa, ajaj vad ont det gör när man petar där man inte ska, hjälper inte heller att man har tvättat typ 8ggr. Tyvärr är det så många chilisar i att man hinner inte förbruka man skulle kanske ta och torka några, har aldrig testat det.
skogstroll
03-03-2010, 12:55
CITAT (Crazy4Flowers @ 03-03-2010, 11:29)  varning bara man borde ha hanskar på sig när man hanterar dessa, ajaj vad ont det gör när man petar där man inte ska, hjälper inte heller att man har tvättat typ 8ggr. hehe och inte bara i ögonen kanske Jag brukar köpa en påse habanero ibland i mataffären om jag får syn på det, sen kör jag på låg värme några timmar i varmluftsugnen och sen gör jag pulver på det i min för ändamålet avsedda elektriska kaffekvarn.... mmmmums
tommot123
03-03-2010, 14:33
Jag undrar? Varför bildas det inte frön i alla frukter! Hade Sweet Wrinkled old Man och Monkeyface förra året som inte ville ge några frön! Kan det ha något med ljuset eller saknad av näring att göra???? Tommy
Crazy4Flowers
03-03-2010, 14:48
Kan det kanske vara så att dom är framodlade att inte göra det, många frukter går mot det, päronen tex är helt kärnfria ofta. Allt för att vi inte ska kunna göra egna plantor. CITAT (skogstroll @ 03-03-2010, 12:55)  hehe och inte bara i ögonen kanske Jag brukar köpa en påse habanero ibland i mataffären om jag får syn på det, sen kör jag på låg värme några timmar i varmluftsugnen och sen gör jag pulver på det i min för ändamålet avsedda elektriska kaffekvarn.... mmmmums Undras hur kaffet skulle smaka om du malde lite i den nu......  kanske råka bjuda någon.... nä fyy nu var jag dum.
skogstroll
03-03-2010, 14:55
undrar hur sweet wrinkled old man smakar
tommot123
03-03-2010, 14:58
CITAT (skogstroll @ 03-03-2010, 14:55)  undrar hur sweet wrinkled old man smakar  En mild lite söt välsmakande chili! Tommy
Nu har jag blivit en riktig chillihead  Först blev det bara Cayenne Long Slim Jamaican Bell Sedan kom jag i kontakt med sveriges chillihead no.1, pata, och planterade de frö jag fick från honom: Aji Colorado Jalapeno Jalapeno Olé Purple Jalapeno Serrano Sen kom kuveret med frökedjan och idag planterade jag: Peruvian Purple Körsbärs chilli Vinagrito Hungarian Hot Wax Alltså elva sorters chillisar!!
Mentha-Arvensis
03-03-2010, 15:06
CITAT (tommot123 @ 03-03-2010, 14:33)  Jag undrar? Varför bildas det inte frön i alla frukter! Hade Sweet Wrinkled old Man och Monkeyface förra året som inte ville ge några frön! Kan det ha något med ljuset eller saknad av näring att göra???? Tommy Jag vet inte exakt. Men någonting jag ofta tänkt på, Är att mycket av det som odlas nu för tiden verkar vara hemafroditer. Avsiktligt förädlad genetisk defekt? Kanske man ska samla pollen och konstpollinera varje blomma för hand? Har läst på någon mexikansk sida att det kan resultera i mer frukt och kraftigare plantor, Fröer bör bildas av att blommorna pollineras.
tommot123
03-03-2010, 17:00
CITAT (Mentha-Arvensis @ 03-03-2010, 15:06)  Jag vet inte exakt. Men någonting jag ofta tänkt på, Är att mycket av det som odlas nu för tiden verkar vara hemafroditer. Avsiktligt förädlad genetisk defekt? Kanske man ska samla pollen och konstpollinera varje blomma för hand? Har läst på någon mexikansk sida att det kan resultera i mer frukt och kraftigare plantor, Fröer bör bildas av att blommorna pollineras. Kan det vara så enkelt! Får pollinera vissa förhand och så undviker även man kanske oavsiktlig korspollinering också? Tommy
Grönberg
03-03-2010, 17:07
CITAT (skogstroll @ 03-03-2010, 14:55)  undrar hur sweet wrinkled old man smakar  Sämre än Hot young giant enl min fru
tommot123
03-03-2010, 18:52
CITAT (Grönberg @ 03-03-2010, 17:07)  Sämre än Hot young giant enl min fru  tyvärr inte smakat dem! sweet wrinkled old man är mild och smaken är rätt svag men går mkt bra att äta naturell! Tommy
Ginflyer
03-03-2010, 19:28
Misstänkte att så var fallet. Får stå ut med ICAs Habanero. Vet någon vilken sort det är? Finns det något sånt som "vanlig" Habanero? Fick för övrigt en nyplockad Ethiopian Pepperfruit idag av en arbetskamrats sambo som tagit den med sig från ett uppdrag i Etiopien. Jag har pillat ut fröna för torkning och om några dagar, plantering. Titta in på mitt försök till blogg för att titta på kirurgresultatet. Köttet kommer att avnjutas i någon god rätt i veckan. Hon har för övrigt tidigare skickat en frukt till Örtagården som numera har den med i sitt sortiment. Kul med alla rundor en sort kan ta.
Mentha-Arvensis
03-03-2010, 21:47
CITAT (Grönberg @ 03-03-2010, 17:07)  Sämre än Hot young giant enl min fru  Bättre än ordinary midaged stud? CITAT (tommot123 @ 03-03-2010, 17:00)  Kan det vara så enkelt! Får pollinera vissa förhand och så undviker även man kanske oavsiktlig korspollinering också? Tommy Inte helt säker, men förmodligen. Sen kan det vara någonting med näringen också, som måste vara ganska hög/riklig och jämn under fruktsätningen.
Anja Danmark
03-03-2010, 22:39
CITAT (Crazy4Flowers @ 03-03-2010, 11:29)  Men ICA säljer ju en förpackning med olika sorter i, jag har köpt mest för att ta fröer, vissa av sortera är riktigt het, varning bara man borde ha hanskar på sig när man hanterar dessa, ajaj vad ont det gör när man petar där man inte ska, hjälper inte heller att man har tvättat typ 8ggr. Tyvärr är det så många chilisar i att man hinner inte förbruka man skulle kanske ta och torka några, har aldrig testat det. Man kan sagtens fryse chili, og de bevarer styrken fint. Jeg halverer og renser dem og fryser dem ned, som de er - så er de lige til at lægge i gryden, eller blende til en lækker chilisauce...
skogstroll
04-03-2010, 09:40
CITAT (Grönberg @ 03-03-2010, 17:07)  Sämre än Hot young giant enl min fru  hot young giant? hoppla...  (ps varför är den asgarvande smileysen grå....) Nu kom jag att tänka på pxxx pepper  fast den fick jag inte upp i somras ...
CITAT (tommot123 @ 03-03-2010, 14:33)  Jag undrar? Varför bildas det inte frön i alla frukter! Hade Sweet Wrinkled old Man och Monkeyface förra året som inte ville ge några frön! Kan det ha något med ljuset eller saknad av näring att göra???? Tommy Varför ingen frukt, detta har jag råkat ut för. Dåligt med ljus = minimalt med frukt Jord med felaktigt ph = ingen frukt För mycket kväve = mycket grönska, mindre blommning Avsaknad av pollinerade insekter och vind (dvs inomhus)= sämre pollinering = mindre frukt (dvs skaka plantorna ibland eller pollinera dem med tops/fingrar kan hjälpa) Felaktig temperatur, chileplantor är känsliga - är temperaturen fel kommer blommorna falla av. Några plantor misslyckas jag alltid med, ibland pga ovanstående ibland vet jag inte. Patrik
Anja Danmark
05-03-2010, 17:27
Jeg satte stiklinger af Trinidad Perfume, Christmas Pepper, Cumari og Citronchili i august sidste år og har overvintret dem under LED-lys i starten og den sidste måned i vinduet, fordi jeg ikke havde mere plads under lyset.
De er alle fulde af blomsterknopper nu, så jeg får meget tidlig chili i år - herligt!
Jeg klippede bare nogle skudspidser af, satte dem i potter i drivhuset og holdt dem fugtige, og de slog rødder på ca. 3 uger - det kan da ikke være lettere! Jeg tog dem ind sidst i september, og de har ikke tabt blade, men har vokset fint lige siden og er ca. 60 cm høje nu.
[attachment=47807:trinidad1.jpg]
[attachment=47808:trinidad2.jpg]
tommot123
06-03-2010, 11:35
CITAT (Anja Danmark @ 05-03-2010, 17:27)  Jeg satte stiklinger af Trinidad Perfume, Christmas Pepper, Cumari og Citronchili i august sidste år og har overvintret dem under LED-lys i starten og den sidste måned i vinduet, fordi jeg ikke havde mere plads under lyset.
De er alle fulde af blomsterknopper nu, så jeg får meget tidlig chili i år - herligt!
Jeg klippede bare nogle skudspidser af, satte dem i potter i drivhuset og holdt dem fugtige, og de slog rødder på ca. 3 uger - det kan da ikke være lettere! Jeg tog dem ind sidst i september, og de har ikke tabt blade, men har vokset fint lige siden og er ca. 60 cm høje nu.
[attachment=47807:trinidad1.jpg]
[attachment=47808:trinidad2.jpg] Ser verkligen fina ut! Håller på och sticklar fatalii, Black Congo och hot paper lantern men inte kommit så långt som dina! Hoppas bara? Tommy
Aleister
06-03-2010, 17:03
Nu har de satt fart i drivhuset, 7/13 sådda frön verkar gro! Green habanero har till och med tittat upp =)
Mentha-Arvensis
06-03-2010, 19:16
Det börjar bli lite chili och paprika. Allt hadde varit så mycket enklare om man hadde haft en herrgård till plantorna.  Annuum - Anaheim Annuum - Ancho Annuum - Apache Annuum - Atomic heart Annuum - Cayenne Golden Annuum - Cayenne Long slim Annuum - Chiluacle negro Annuum - Dutch Annuum - Filius blue Annuum - Fish pepper Annuum - Fresno Annuum - Hot lemon Annuum - Jalapeno Annuum - Jalapeno Hercules Annuum - Jalapeno Dutch Annuum - Jumbo sweet Annuum - Lombardo Annuum - New Mexico Annuum - Orient Annuum - Passilla Annuum - Piment d'Espelette Annuum - Piquin Annuum - Piquin black Annuum - Piri piri Annuum - Prik khee new Annuum - Serrano 2007 Annuum - Snabbköp grön Annuum - Snabbköp gul Annuum - Snabbköp röd Annuum - Thai Annuum - Thai röd Annuum - Top girl Annuum var. Aviculare - Birds eye Annuum var. Aviculare - Chilitepin Annuum var. Aviculare - Tuscon Arizona Baccatum - Aji Colorado Baccatum - CAP455 Baccatum - Cascabell Baccatum - Ear bob Baccatum - Inca berry Baccatum - Jamaican bell Baccatum - Lemon drop Baccatum - PI441551 Baccatum - Red tip Baccatum - Speed ball Chacoense - Örtagården Chinense - 7 Pod Chinense - Aji rocotillo Chinense - Bhut jolokia Chinense - Bhut jolokia 2009 Chinense - Bih jolokia Chinense - Habanero Caribbean red Chinense - Habanero Carribian red Chinense - Habanero Fatali Chinense - Habanero grön Chinense - Habanero gul Chinense - Habanero lemon Chinense - Habanero red savina Chinense - Habanero röd Chinense - habanero tasmanian Chinense - Hot paper lantern Chinense - Nepalese bells Chinense - Scotch bonnet Chinense - Scotch bonnet chocolate Chinense - Vinagrito (PI281441) Frutescens - Tabasco Pubescens - CAP1492 Spp. - Hot stuff baccatum - Aji Cristal annuum - Alban annuum - Anthoni romanian annuum - Apple annuum - Bulgarian carrot annuum - Buran annuum - Chocolate annuum - Ferenc tender annuum - Frigitello annuum - Golden bell annuum - Hungarian hot wax annuum - Jalapeno annuum - Joe's long cayenne annuum - Joe's round baccatum - Nepalese bells annuum - Razzmatazz annuum - Red cherry annuum - Romano mixed annuum - Super chili annuum - Twilight annuum - Sarit gat annuum - Yesil tatli Annuum - Abchatzkij ostruyi Annuum - Czechoslovakian black Annuum - Hungarian black Annuum - Mavras Annuum - Meek and mild (Ancho) Annuum - White fire Baccatum - Blondie Chinense - Habanero dulce Chinense - Habanero vit Frutescens - Demon red Lite många sorter, men man kan ju fylla några rum... ...ett växthus och en balkong.  Kanske får börja ta det lite lugnt.  Kanske ska hyra en liten stuga till plantorna...
tommot123
06-03-2010, 20:00
CITAT (Mentha-Arvensis @ 06-03-2010, 19:16)  Det börjar bli lite chili och paprika. Allt hadde varit så mycket enklare om man hadde haft en herrgård till plantorna.  Annuum - Anaheim Annuum - Ancho Annuum - Apache Annuum - Atomic heart Annuum - Cayenne Golden Annuum - Cayenne Long slim Annuum - Chiluacle negro Annuum - Dutch Annuum - Filius blue Annuum - Fish pepper Annuum - Fresno Annuum - Hot lemon Annuum - Jalapeno Annuum - Jalapeno Hercules Annuum - Jalapeno Dutch Annuum - Jumbo sweet Annuum - Lombardo Annuum - New Mexico Annuum - Orient Annuum - Passilla Annuum - Piment d'Espelette Annuum - Piquin Annuum - Piquin black Annuum - Piri piri Annuum - Prik khee new Annuum - Serrano 2007 Annuum - Snabbköp grön Annuum - Snabbköp gul Annuum - Snabbköp röd Annuum - Thai Annuum - Thai röd Annuum - Top girl Annuum var. Aviculare - Birds eye Annuum var. Aviculare - Chilitepin Annuum var. Aviculare - Tuscon Arizona Baccatum - Aji Colorado Baccatum - CAP455 Baccatum - Cascabell Baccatum - Ear bob Baccatum - Inca berry Baccatum - Jamaican bell Baccatum - Lemon drop Baccatum - PI441551 Baccatum - Red tip Baccatum - Speed ball Chacoense - Örtagården Chinense - 7 Pod Chinense - Aji rocotillo Chinense - Bhut jolokia Chinense - Bhut jolokia 2009 Chinense - Bih jolokia Chinense - Habanero Caribbean red Chinense - Habanero Carribian red Chinense - Habanero Fatali Chinense - Habanero grön Chinense - Habanero gul Chinense - Habanero lemon Chinense - Habanero red savina Chinense - Habanero röd Chinense - habanero tasmanian Chinense - Hot paper lantern Chinense - Nepalese bells Chinense - Scotch bonnet Chinense - Scotch bonnet chocolate Chinense - Vinagrito (PI281441) Frutescens - Tabasco Pubescens - CAP1492 Spp. - Hot stuff baccatum - Aji Cristal annuum - Alban annuum - Anthoni romanian annuum - Apple annuum - Bulgarian carrot annuum - Buran annuum - Chocolate annuum - Ferenc tender annuum - Frigitello annuum - Golden bell annuum - Hungarian hot wax annuum - Jalapeno annuum - Joe's long cayenne annuum - Joe's round baccatum - Nepalese bells annuum - Razzmatazz annuum - Red cherry annuum - Romano mixed annuum - Super chili annuum - Twilight annuum - Sarit gat annuum - Yesil tatli Annuum - Abchatzkij ostruyi Annuum - Czechoslovakian black Annuum - Hungarian black Annuum - Mavras Annuum - Meek and mild (Ancho) Annuum - White fire Baccatum - Blondie Chinense - Habanero dulce Chinense - Habanero vit Frutescens - Demon red Lite många sorter, men man kan ju fylla några rum... ...ett växthus och en balkong.  Kanske får börja ta det lite lugnt.  Kanske ska hyra en liten stuga till plantorna...  Lagom många sorter! Tommy
Oj jävlar! det där var ett par sorter det
Ginflyer
06-03-2010, 21:15
@Mentha-Arvensis: Dunka gärna in bilder på dessa (om du har minneskort stort nog till att plåta alla).
Mentha-Arvensis
06-03-2010, 22:10
I från början var det meningen att jag bara skulle ha ett tiotal, Men jag kunde inte mobba ut någon sort.
Jag tror jag ska adoptera bort ett par stycken.
Letar efter en bra billig kamera.
Mentha-Arvensis
06-03-2010, 23:33
CITAT (tommot123 @ 03-03-2010, 14:33)  Jag undrar? Varför bildas det inte frön i alla frukter! Hade Sweet Wrinkled old Man och Monkeyface förra året som inte ville ge några frön! Kan det ha något med ljuset eller saknad av näring att göra???? Tommy Sprang på en intressant avhandling som kanske kan sprida lite ljus. http://www.springerlink.com/content/u5g0w2g8212811r0/Fast det gäller ju förståss hanar...w
tommot123
08-03-2010, 14:51
Ett ämne som ofta kommer upp är hur odlingsvärd chilin är! Jag tycker det beror på många faktorer! För mig är de viktigast att de producerar bra och har bra smak är viktigare än utseendet! Gärna växa rätt snabbt! Mejlade med en som tyckte att vissa sorter var mycket godare än andra! Jag tycker inte man kan jämföra smaken mellan Röd habanero, Fatalii och black Kongo där skillnaderna är stora! Man kan inte säga exempelvis att röd hab är godare än fatalii! Tyckte att smaken blev sämre i december på fatalii och black congo? Jag tycker brun chili har en egen smak och tycker även smaken skiljer sig från olika plantor av samma sort! Tommy!
skogstroll
08-03-2010, 14:58
jag håller med, även om de där med mörka blad och eller blå blommor är väldigt vackra. Jag älskar habanero och kör järnet på det i olika varianter (ska bli väldigt kul med den vita) men jag provar lite andra sorter också! Tänkte göra lite olika sorters chilipulver
tommot123
08-03-2010, 15:56
CITAT (skogstroll @ 08-03-2010, 14:58)  jag håller med, även om de där med mörka blad och eller blå blommor är väldigt vackra. Jag älskar habanero och kör järnet på det i olika varianter (ska bli väldigt kul med den vita) men jag provar lite andra sorter också! Tänkte göra lite olika sorters chilipulver Är också nyfiken på vit hab även då blondie som dessutom verkar växa snabbt! Tommy
Hej,
orkar inte läsa hela tråden, vågar mig ändå på en möjligen uttjatad fråga:
Hur stor kruka ska en planta ha tro? Jag har nu två krukor (5X5 cm) med 3 små uppstickare i varje (sorten är Aji Blanco Cristal). Vet inte om jag ska sätta dem på friland i försommar eller ej, men om det blir kruka - hur stora? Bättre att sätta flera i en stor kanske...?
tips någon?
Malin_MeL
08-03-2010, 19:54
jag har mina chilis och paprikor i 12 liters krukor. eller två i en 20-liters.
förra året testade jag en habanero i en 7 liters och det gick oxå bra
CITAT (Malin_MeL @ 08-03-2010, 19:54)  jag har mina chilis och paprikor i 12 liters krukor. eller två i en 20-liters.
förra året testade jag en habanero i en 7 liters och det gick oxå bra tack för raskt svar - så ska jag göra, EKLO
officinalis
08-03-2010, 20:19
Att plantera om en fröling i en stor kruka är dock en dålig idé. Risken är att det blir svårare att hålla på en god vattning och det är inte ovanligt att rötterna förgrenar sig dåligt och skickar ut långa rottrådar som gör rotsystemet svagt. En slutkruka på runt 10 liter, eller två stycken i en 20 låter dock bra.
edit: Sätt dina 3 stycken i en varsin ~10x10x10cm-kruka. Det fungerar bra. Sedan när plantorna fyllt ut krukorna med rötter, eller ifall du märker att de börjar bli onormalt ljusa (kan bero på kvävebrist också), eller att du behöver vattna väldigt ofta så kan du skola om i ännu större krukor. Var försiktig så att du inte skadar rötterna. Tips: I ett poröst substrat faller ofta mycket av jorden av utan att rötterna skadas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|