|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
blomkronan
05-12-2010, 13:08
CITAT (sqrulan @ 05-12-2010, 12:09)   Oj vilka mängder Blomkronan men det ser fint och spännande ut! Jag själv skulle ju försöka att övervintra mina fina svarta men nu verkar en vara döende, bladen bara rasar av den!  JA vad ska jag göra  jag kan ju inte välja bort någon  jag satte "bara" fyra frön av varje... är det någon som går förlorad, blir jag ju inte utan Jag är oxå oroad över mina övervintringar, jag har en del i rumsvärmen och en del står i kallförådet. Dom i rumsvärmen ser ut så här... [attachment=56684:paprika_...vintring.JPG] en har frukt [attachment=56685:en_med_frukt.JPG] De flesta blad har ju rasat av... är det någon här som kan säga om det är normalt ?? och vad kan man göra ?? Plantera om var en tanke jag haft men det kanske stressar mera än det gör nytta ??
sqrulan
06-12-2010, 09:24
Ja så ser den ut och den andra har börjat hänga.  Kan dom vissna ner och komma åter till våren det undrar jag???
Argyreia
07-12-2010, 19:56
Nu när alla har skördat sina chilis, finns det något smidigt sätt att byta frö med folk från odla.nu?
Har själv Afrikanska "landrace" frö som jag odlat i 2 år nu, finns både frö från 2009 och 2010...
Hade varit roligare att byta frö istället för att de ska ligga och samla damm. Det hade även varit roligt att höra åsikter om chilin, hur det står sig mot modernare sorter i smak och skörd.
officinalis
07-12-2010, 20:29
Ni som fröodlar. Hur undviker ni korspollinering?
tommot123
09-12-2010, 11:57
har en del frön att byta med! 50-60 sorter! En del är från i fjol men de brukar gro bra! är bara att höra av sig!
Bl.a 7pod, fish pepper, purple tiger, carribean red, Fatalii, black congo, black hungarian big sun nepal snakebit chinci ushu blondie fresno joe e parker Ají (blanco) cristal
2. Aji Amarillo C. baccatum (ej så många frön av denna!) 3. Aji benito 4. Aji Panca 5. Apache 6. Arizona (C. Annuum) aviculare 'Tuscon Arizona') 7. Aurora 8. Bellingrath Gardens 9. Bih Jolokia - 'Naga Jolokia'(Capsicum chinense) 10. Black Pearl – (C. annum) BE 11. Bolivian rainbow (C.annuum) 13. Cap 455 14. Cayenne Golden (capsicum Annuum) 15. Chilhuacle Negro (capsicum Annuum) 16. Chimayo 17. Czechoslovakien Black (svåra att få gro) 18. Early Jalapeno – Gott om! 19. Elisabeth 20. Fatalii 21. Fiesta 22. Fish pepper 23. Gul spansk peppar 24. Habanero Black Congo (c. Chinense) - BE 25. Habanero, gul (c. Chinense) 26. Habanero, orange (c. Chinense) 27. Habanero, röd (c. Chinense) 28. Habanero, vit (c. Chinense)
30. Hot Lemon - capsicum Baccatum 31. Hot Paper Lantern 32. Jamaican Bell C. baccatum 33. 34. Kapia 35. Kecskeszarv chili (Goat Horn) 36. 37. Monkey face, gul (c. annuum) 38. Mulato Islena 39. Omnicolor (Capsicum baccatum) 40. Padron – (c.Annuum) BE 41. Patricia C. baccatum 42. Pequin (Tepin) – NUMEX BAILEY PIQUIN 43. Peru yellow - AJI LIMON BE 44. Piri Piri (Capsicum frutescens) – Har gott om! 45. Prairie Fire - Prärie eld 46. PRETTY PURPLE 47. 48. Razzamatazz 50. Shishito 51. Sivri biber 52. superchili - BE 53. Sweet Wrinkled Old Man 54. Yellow Bumby (C. Chinense)
Vill helst byta mot chinense-sorter
blomkronan
09-12-2010, 23:46
CITAT (tommot123 @ 09-12-2010, 11:57)  Vill helst byta mot chinense-sorter  vilka är det? Jag har ju inte koll på vilka det kan vara... hur ser man skillnad?
Jag har några riktigt  om någon är intresserad. Bhut jolokia, naga morich naga king, trinidad scorpion, congo black och purple serrano. Jag har nog bara några få renodlade frö (från fröfirma alltså) då jag kommer inte att använda alla... Först till kvarn  Pata: du har naturligtvis företräde...
blomkronan
10-12-2010, 09:12
CITAT (blomkronan @ 09-12-2010, 23:46)   vilka är det? Jag har ju inte koll på vilka det kan vara... hur ser man skillnad? Jag hitta en sida... men vad många det finns
blomkronan
10-12-2010, 09:32
CITAT (officinalis @ 07-12-2010, 20:29)  Ni som fröodlar. Hur undviker ni korspollinering? När mina blommar inomhus penslar jag i blommorna så dom blir pollinerade, sen när jag ställer ut planterna markerar jag den frukt som jag hand-pollinerat så jag inte glömmer bort vilken, sen är det från den som jag spar fröna. Har du inga blommor innan du ställt ut dom och odlar i kruka, kan du ju ställa in den medans knoppen bli blomma så du får pollinera själv.
tommot123
12-12-2010, 11:59
CITAT (blomkronan @ 09-12-2010, 23:46)   vilka är det? Jag har ju inte koll på vilka det kan vara... hur ser man skillnad? Typ habanerosorter men givetvis byter jag mot det mesta som jag tycker verkar kul! Habanerotyperna har fungerat mycket bra för mig! Hittar du något intressant på min lista så hör gärna av dig!
tommot123
20-12-2010, 18:28
officinalis
20-12-2010, 18:33
Stiligt, vad är det för sort(er)?
Helt jäkla underbara bilder tommot123!! Efterfrågar MER bilder från folk, alltid kul!  När ni spar frön, tar man helt sonika från ur frukterna, låter dem ligga och torka på ett.. fat typ? Och sen lägger i lufttät behållare..?  Är grymt sugen på att komma igång nu! Förresten, va har ni att säga om krukor, närmare bestämt materialet? Ser att många kör plastkrukor av olika slag, i alla fall i början. Kanske inte spelar nån roll what so ever?
blomkronan
22-12-2010, 08:38
tommot123 Vilken underbar chili-buske Vilken sort är det? Det kommer en paprika och chilibild från mig då... [attachment=56933:paprika_och_chili.JPG] det är 17 dagar sedan jag satte fröna, och jag måste fråga er... När tycker ni att det är dax att omskola första gången? Jag har läst på så många olika ställen och jag hittar två svar på den frågan. -Omskolas då dom går att hantera (det går ju att "hantera" mina nu) -Omskola då karaktärsbladen har kommit (då det blivit fyra blad på plantan) Plantera ner plantorna djupare... är det flera som säger oxå, gör ni det? Nu har jag ju så många plantor att jag ska kosta på mig att prova båda sätten. Djupare och samma djup, för jag vill se vad det blir för skillnad
officinalis
22-12-2010, 11:20
Det blir intressant att se när alla era till synes platssnåla småplantor kommer bli stora. Har ni någon plan gällande belysning och utrymme?  CITAT (PMK @ 21-12-2010, 22:06)  (..) Förresten, va har ni att säga om krukor, närmare bestämt materialet? Ser att många kör plastkrukor av olika slag, i alla fall i början. Kanske inte spelar nån roll what so ever? Jag kör nästan alltid med plast. Lerkrukor är väl principellt bättre eftersom de "andas". Däremot så dunstar vattnet betydligt snabbare i lerkrukor. Jag tycker det är enklare att hålla en jämn och bra bevattning i plast, åtminstonde under förkultiveringen.
tommot123
22-12-2010, 11:38
Torkar fröna och lägger dem i papperspåsar! Har funkat bra! Använder plast, lerkrukor, 10 L hinkar! Man tar vad man haver! Viktigast är att man inte planterar i för stora krukor! CITAT (blomkronan @ 22-12-2010, 08:38)  tommot123 Vilken underbar chili-buske Vilken sort är det? Det är Hot paper lantern(C.Chinense). Gav 500-600 frukter i somras! Får hoppas den överlever för då har jag haft den i 3 år! Har gott om fröer från denna om du vill ha?
tommot123
22-12-2010, 11:54
CITAT (officinalis @ 20-12-2010, 18:33)  Stiligt, vad är det för sort(er)?
Plantan är Hot paper lantern överst! Denna är så odlingsvärd! Väldigt het och smakar bra!
Black pearl! (små svarta,röda) Arizona! (små svarta,röda) Fatalii (den gula) Scotch bonnet chocolate Black hungarian Total! (Stora rödgula) Hot paper lantern! Största antalet på bilden De små vita är Limo Blanco (vit hab) mulato islena (stora rödbruna)
Har nog fått med det mesta
Bör nog så chionense i nov-dec! Ej senare än januari!
officinalis
22-12-2010, 11:55
tommot123, ah. Fint. Vart har du köpt fröerna och vilka sorter rekommenderar du mest? (jag har inte beställt mina fröer för i år än)
tommot123
22-12-2010, 15:21
Anja Danmark
22-12-2010, 20:58
CITAT (blomkronan @ 22-12-2010, 08:38)  tommot123 Vilken underbar chili-buske Vilken sort är det? Det kommer en paprika och chilibild från mig då... [attachment=56933:paprika_och_chili.JPG] det är 17 dagar sedan jag satte fröna, och jag måste fråga er... När tycker ni att det är dax att omskola första gången? Jag har läst på så många olika ställen och jag hittar två svar på den frågan. -Omskolas då dom går att hantera (det går ju att "hantera" mina nu) -Omskola då karaktärsbladen har kommit (då det blivit fyra blad på plantan) Plantera ner plantorna djupare... är det flera som säger oxå, gör ni det? Nu har jag ju så många plantor att jag ska kosta på mig att prova båda sätten. Djupare och samma djup, för jag vill se vad det blir för skillnad  Du kan godt plante om nu, hvis du er forsigtig - og du kan sagtens plante dybt. Det er i hvert fald min erfaring - og når planterne er større endnu, kan de plantes dybt igen... Jeg kan ikke helt se, hvor mange planter du har i hvert hul - måske er det i virkeligheden bedst at dele dem nu for ikke at forstyrre rødderne så meget?
blomkronan
22-12-2010, 22:47
CITAT (tommot123 @ 22-12-2010, 11:38)  Det är Hot paper lantern(C.Chinense). Gav 500-600 frukter i somras! Får hoppas den överlever för då har jag haft den i 3 år! Har gott om fröer från denna om du vill ha? Yes... det vill jag gärna  . jag är ju lite knäpp... jag har inte hunnit kolla igenom din lista, men jag får se om jag hinner det i mellan dagarna. Annars kan du kanske hjälpa mig att välja några av dina sorter. Jag har en del fröer kvar... jag ska inventera dom så du får se vad jag har. jag p:mar dig. CITAT (officinalis @ 22-12-2010, 11:20)  Det blir intressant att se när alla era till synes platssnåla småplantor kommer bli stora. Har ni någon plan gällande belysning och utrymme?  Ja, det har ju blivit en del plantor, men jag har skaffat mig såbrätten som kommer hjälpa mig med "platsbristen" under vintern. Först sätter jag planterna i mitt brätte som har 96 celler och bara tar en yta på 30x50 cm. Sen blir det omplantering till 35 celler på ytan av 30x50. [attachment=56943:hyllor_med_br_tten.JPG] Visar en bild på såbrätten om du inte vet vad jag menar, på bilden har jag ställt ut brätterna bara för att se hur många som kommer att få plats i växthuset...sen. I vinter kommer jag ha brätterna inomhus. På så sätt kommer dom inte att ta så mycket plats under vintern. I sommar... då blir det trångt CITAT (Anja Danmark @ 22-12-2010, 20:58)  Du kan godt plante om nu, hvis du er forsigtig - og du kan sagtens plante dybt. Det er i hvert fald min erfaring - og når planterne er større endnu, kan de plantes dybt igen...
Jeg kan ikke helt se, hvor mange planter du har i hvert hul - måske er det i virkeligheden bedst at dele dem nu for ikke at forstyrre rødderne så meget? Jag har god lust att plantera om, men det får vänta till efter jul då. Jag har 4-5 frön i varje "ruta" så dom sitter med ca 2 cm i mellan varje planta, så... så trångt står dom inte
tommot123
22-12-2010, 23:04
CITAT (officinalis @ 07-12-2010, 20:29)  Ni som fröodlar. Hur undviker ni korspollinering? Bäst är det att isolera dem men bin och humlor kan ju ställa till det!
tommot123
22-12-2010, 23:12
Vilka fantastiska plantor och skörd!  Tråkigt med hagelskadan, jag såg dina bilder från när det hände  Inte kul. Men kolla hur stark naturen är och hur bra de överlevde det! Igår paketerade jag en liten julpaket till dig och skickar det med posten idag
tommot123
23-12-2010, 17:06
CITAT (Laura @ 23-12-2010, 09:29)  Vilka fantastiska plantor och skörd!  Tråkigt med hagelskadan, jag såg dina bilder från när det hände  Inte kul. Men kolla hur stark naturen är och hur bra de överlevde det! Igår paketerade jag en liten julpaket till dig och skickar det med posten idag  Försöka få iväg ett litet paket i mellandagarna till dig!
Fyfan vilka vackra bilder det kommit upp nu! Jäävlar va inspirerande att se!!  Fråga: Vad gör ni med era torkade chilis? Gör ni nått annat än pulver? Och du med såbädden med ''cellerna'', var har du fått tag i den? Riktigt bra ju!
Crazy4Flowers
25-12-2010, 18:47
Mycket fina bilder!!! Den där Fish Pepper är så läcker med vitt och grönt jättekul. Nä nu måste man nog ta sig i kragen och sätta upp lampan och börja så lite, måste nog börja lite tidigare med dom långsamma denna gång.
officinalis
25-12-2010, 19:57
Tycker det där vita mest såg ut som en långgående näringsbrist. Men såg väl fint ut annars
CITAT (officinalis @ 25-12-2010, 19:57)  Tycker det där vita mest såg ut som en långgående näringsbrist. Men såg väl fint ut annars  finns det ingen chilepeppar med brokiga blad och frukter?
blomkronan
25-12-2010, 23:36
CITAT (PMK @ 24-12-2010, 21:27)  Fyfan vilka vackra bilder det kommit upp nu! Jäävlar va inspirerande att se!!  Fråga: Vad gör ni med era torkade chilis? Gör ni nått annat än pulver? Och du med såbädden med ''cellerna'', var har du fått tag i den? Riktigt bra ju!  Jag köpte den med bevattningslådan under på willab garden, sen köpte jag mina med 96 celler på älvsjömässan förra året i wexthusets monter men hon hade inga underbrickor, så jag leta och hitta det på lindblom.se på sidan 50 hittar du såbrätterna. Det är platsbesparande med brätterna  Nu är det dax för mig att omskola... ska ta och göra det i morgon. [attachment=56996:chili.JPG] [attachment=56997:chili_och_paprika.JPG]
tommot123
26-12-2010, 12:36
CITAT (officinalis @ 25-12-2010, 19:57)  Tycker det där vita mest såg ut som en långgående näringsbrist. Men såg väl fint ut annars  Tjaa!!! det var ju rätt kul!!!
tommot123
26-12-2010, 21:28
CITAT (elinh @ 25-12-2010, 20:05)  finns det ingen chilepeppar med brokiga blad och frukter?
Kanske en del av dessa
Purple Tiger PTiger01.JPG ]Pretty Purple Pretty Purple! En söt prydnadschili! Mycket trevlig och lättodlad sort! Numex Twilight Numex Twilight
Jävligt häftiga!  Hade gärna kommit över ett par såna frön nu när jag skall så..
blomkronan
27-12-2010, 01:40
CITAT (tommot123 @ 26-12-2010, 21:28)  PTiger01.JPG ]Pretty Purple Pretty Purple! En söt prydnadschili! Mycket trevlig och lättodlad sort! Numex Twilight Numex TwilightMen vilka fina växter du visar... jag vill ha ALLIHOP  I kväll omskola jag mina sådder, men jag hann inte med alla.... jag fick bara ner mina sweet chili = paprika i såbrättet med 96 celler. [attachment=57020:k.JPG] Jag tror dom kan stå i denna ett tag... innan jag måste plantera om dom igen.
tommot123
27-12-2010, 10:58
CITAT (PMK @ 26-12-2010, 21:31)  Jävligt häftiga!  Hade gärna kommit över ett par såna frön nu när jag skall så.. har gott om frön av dessa!
CITAT (blomkronan @ 25-12-2010, 23:36)  Jag köpte den med bevattningslådan under på willab garden, sen köpte jag mina med 96 celler på älvsjömässan förra året i wexthusets monter men hon hade inga underbri ... vad fint! Vad ska du göra med alla plantor?
blomkronan
28-12-2010, 21:23
CITAT (elinh @ 28-12-2010, 15:41)  vad fint! Vad ska du göra med alla plantor? Ja den som vet...  (Jag gillar ju inte stark mat ) Nu har jag ju blivit en odlings tok! och odlar inte så mycket för att få frukter, utan jag är ute efter att få en... eller rättare sagt flera fina plantor och jag kan ju inte välja bort någon... jag vill ha ALLA. Paprika och chili är en så lätt odlad växt och dom växer bra, både blommor och frukter tilltalar mig... andra får endorfinerna av att springa runt... och hoppa fallskärm, jag får det genom att odla  Jag har både växthus och odlingslott på 135 km2 så jag har plats för allihop
CITAT (blomkronan @ 28-12-2010, 21:23)  Ja den som vet...  (Jag gillar ju inte stark mat ) Nu har jag ju blivit en odlings tok! och odlar inte så mycket för att få frukter, utan jag är ute efter att få en... eller rättare sagt flera fina plantor och jag kan ju inte välja bort någon... jag vill ha ALLA. Paprika och chili är en så lätt odlad växt och dom växer bra, både blommor och frukter tilltalar mig... andra får endorfinerna av att springa runt... och hoppa fallskärm, jag får det genom att odla  Jag har både växthus och odlingslott på 135 km2 så jag har plats för allihop  å, jag förstår! Härligt att du har bra med utrymme i allafall! Jag roar mig ibland på nätterna när jag inte kan somna med att tänka på vilka kära vänner som ska få vilken sort... :-P men jag är noga med att säga att de inte BEHÖVER ta emot, för jag vet själv hur "jobbigt" det kan vara och få en planta som man inte alls vill ha...
blomkronan
02-01-2011, 13:35
Nu har jag ju redan en massa chili men jag skulle så gärna vilja ha någon planta av Capsicum pubescens rocoto, är det möjligen någon som har lite svarta frön att sälja  (eller byta)
mallinpallin
02-01-2011, 14:10
Vilka härliga bilder på era plantor, visste inte ens att det var lönt att försöka övervintra plantorna. I år ska jag odla chili, jag har gjort något halvhjärtat försök innan, men nu ska jag slå på stort! Vilka är bra nybörjarsorter (inte tokstarka, ganska snabba och lätta)?
Shrimpii
04-01-2011, 00:31
Odlade för första gången förra året. Blev riktigt bra och vissa plantor gav skörder på över 300 frukter De sorter jag lyckades bäst med var Apache, vilken blev en favorit för den vackra plantans skull  och Pequin. Vilken sort kan man inte vara utan i år?  tips om plantor som ger bra skörd och ser vackra ut mottages! ^_^
300 frukter? Fantastiskt ju, va va de för sort?  Nu har jag sått i alla fall, 17 olika sorter i 75 krukor blev det totalt i mitt lilla rum, hahaha! Polarna tror jag blivit helt galen! Bilder och vad jag använd osv finns i bloggen!  Hoppas dem gror nu också! PS. Kan verkligen rekommendera en sprejflaska för att hålla sådderna fuktiga! Mycket mycket smidigare än att hålla på å smådutta med vattenkanna (vilket för mig betyder en insjö med vatten även utanför krukorna -.-) Funkar skitbra!
tommot123
14-01-2011, 16:30
Hot Paper Lantern, Blondie, Prärieeld, piri piri, Aji benito, Fiesta, Numex Twilight, Patricia, Yellow Thai, omnicolor kan ge mkt stora mängder särskilt andra året man odlar dem! Skörd Blondie, Vit Hab m.m Hot Paper Lantern! En het god habanero Blondie! Ger massor! Säregen smak? Bolivian Rainbow! alla regnbågens färger Aji Benito! Aji Benito! En lagom het lättodlad pepparväxt av släktet baccatum!
Crazy4Flowers
14-01-2011, 16:37
Aji Benito ser jättegoda ut!! Ska så vilken dag som helst måste bara få tag i såjord.
hur håller ni koll på när alla sorter kan plockas? *förvirrad till tusen*
tommot123
15-01-2011, 19:42
Hur lång tid behöver Pimenta Da Neyde på sig för att gro? Har nu sått mina för 12-13 dagar sedan och inget har hänt?
Anja Danmark
15-01-2011, 21:32
Jeg har ikke sået Pimenta da Neyde i år, men mener at den var ret lang tid om at spire sidste år...
Måske skulle du så/planta et par frø mere for en sikkerheds skyld?
Mvh Anja
[attachment=57563:Pimenta_lille_fil.jpg]
CITAT (tommot123 @ 15-01-2011, 19:42)  Hur lång tid behöver Pimenta Da Neyde på sig för att gro? Har nu sått mina för 12-13 dagar sedan och inget har hänt? Mina stack upp efter en vecka, men har vuxit otroligt långsamt sen dess.
sqrulan
16-01-2011, 13:22
Vilka vackra plantor tommot123!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|