|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Vad var orättvist?
skogstroll
20-04-2010, 12:52
att de är så fiiiiina
Aaah, tackar.
Jag tror att mina Chili plantor har blivit lite sol-skadade. Jag har haft dem ute på min inglasade balkong nu några soliga dagar och upptäckte att några blad på några plantor har fått "vita" och genomskinliga fläckar. Undrar om det stämmer att de är solen som varit lite för stark för de ovana innomhusplanterna (detta är första gången de fått riktigt solljus). De har ej blivit brända av hög temperatur då jag öppnat för att reglera temperaturen och den har legat stadigt på ca 25C. Har klippt av de värst skadade bladen och de ser ut så här. [attachment=49186:solskada.JPG] Någon som har några tips, räcker kanske att skydda dem från den värsta middagssolen till att börja med ? Tacksam för hjälp
Anja Danmark
20-04-2010, 20:26
De skal bare have lidt skygge - et lagen eller et tyndt gardin kan bruges. Eller fiberdug, hvis du har noget af det, som kan hænges op, så de ikke får solen direkte.
Malin_MeL
20-04-2010, 20:52
mot löss fick jag tipset att duscha plantan, men INTE JORDEN, i varmt vatten 40-45 grader, jag la helt enkelt plantan i duschen och sprutade på den.
jag gjorde det ett par ggr i vintras på en som jag hade inne som fick mycket löss. de kom ju tillbaka, men det var nog en månad mellan attackerna så det funkade tycker jag
CITAT De skal bare have lidt skygge - et lagen eller et tyndt gardin kan bruges. Eller fiberdug, hvis du har noget af det, som kan hænges op, så de ikke får solen direkte. Tack för tipsen ! Ska se om jag har något gammalt lakan som ja kan använda annars köper jag nog fiberduk.
CITAT (Peppen @ 20-04-2010, 10:09)  Vilken tråd! Här några snapshots från mitt fönsterbräde från gårdagen. Habanero.  Favoriten sunflame.  Egen sort.  Vad fina dina chili är mina har inga frukter ännu inte ens en liten blomma
Malin_MeL
21-04-2010, 16:49
Jag har fått något på några av miona paprikaplantor, det är på bladen, både ovan och undersida, men mest undersida, det ser ut som sockerkristaller. är det ägg av något? eller kan de utsöndra något vid ändrade temperaturförhållanden? de har fått flytta ut i växthuset nu i helgen.
Två riktigt charmiga paprika plantor den vänstra är 6 månader och den högra drygt ett år men bär frukt först nu. 
Platinum
21-04-2010, 18:51
Och jag råkade nyligen ut för årets första tripsangrepp, ett par bilder kan jag bidra med på eländet om någon mot förmodan inte skulle veta hur ett sånt angrepp ser ut. 
CITAT (Malin_MeL @ 21-04-2010, 17:49)  Jag har fått något på några av miona paprikaplantor, det är på bladen, både ovan och undersida, men mest undersida, det ser ut som sockerkristaller. är det ägg av något? eller kan de utsöndra något vid ändrade temperaturförhållanden? de har fått flytta ut i växthuset nu i helgen. Kan det ha med näringen att göra dvs att det är ett mineral som fälts ut? Vild gissning som jag inte hittar några belägg för på internet.
CITAT (Malin_MeL @ 21-04-2010, 16:49)  Jag har fått något på några av miona paprikaplantor, det är på bladen, både ovan och undersida, men mest undersida, det ser ut som sockerkristaller. är det ägg av något? eller kan de utsöndra något vid ändrade temperaturförhållanden? de har fått flytta ut i växthuset nu i helgen. Inte för att jag tror att jag kan ge dig något svar, men det kanske skulle vara enklare för någon annan att veta om du kunde lägga in en bild?
I vanliga fall drar jag upp fröna i en pluggbox och låter dem sedan vänja sig vid rummets luftfuktighet en vecka innan omplantering. Vid ut planteing väntar jag tills det blivit försommar med + 13-15 grader på nätterna och härdar då plantan dagtid under en vecka. Vid senast omplanteringen så hade jag 100 % groddbarhet och 100 % överlevnad så jag fick fler pluggar än jag kunde plantera om så jag tog tre pluggar direkt från lådan och satte ut dom i 4 med fryra graders nattemperatur. Så här ser det ut en vecka senare. Helt otroligt alla tre lever och ser tiptop ut. Med detta vill jag inte ha sagt att det är så här man skall göra. Tänkte bara att det var skojigt att dela med mig av detta annorlunda sätt.
Tjusigt pata.
Malin_MeL
26-04-2010, 12:30
CITAT (zippoo @ 21-04-2010, 22:50)  Inte för att jag tror att jag kan ge dig något svar, men det kanske skulle vara enklare för någon annan att veta om du kunde lägga in en bild? Jag fick svar på vad det är, det heter tydligen ödem och kan bli så när man flyttar växterna till andra öjusförhållanden, inte så värst skadligt tydligen. jag kan lägga in en bild och visa hur det ser ut iaf...
CITAT (Malin_MeL @ 26-04-2010, 13:30)  Jag fick svar på vad det är, det heter tydligen ödem och kan bli så när man flyttar växterna till andra öjusförhållanden, inte så värst skadligt tydligen.
jag kan lägga in en bild och visa hur det ser ut iaf... Oki, jag fick det på en planta som inte flyttats. Bytte från flytande näring till hönsgössel och då försvan det. Men det kan vara en slump.
2 * paprika på härdning, det växer så det knakar jmf sista bilden på s. 33  En klase Sunflame  Habanero stor som en vindruva. Ca 10 frukter på plantan.
tommot123
27-04-2010, 11:38
Vilka fina chili! Får hoppas på en bra sommar! Börjar nu skörda från mina övervintrade chili! Är nyfiken på fish chili? Fish80.jpg På bilden nyskördade Black kongo, Fatalii och hot paper lantern! Skördade.jpg Tommy
Mentha-Arvensis
27-04-2010, 17:44
CITAT (tommot123 @ 27-04-2010, 12:38)  Är nyfiken på fish chili? Fish80.jpg Tommy hur får man fiskj*veln att gro? Jag har tvärmisslyckats med den flera ggr. nu. Fattar inte vad den vill...
Malin_MeL
27-04-2010, 20:04
CITAT (Mentha-Arvensis @ 27-04-2010, 18:44)  hur får man fiskj*veln att gro? Jag har tvärmisslyckats med den flera ggr. nu.
Fattar inte vad den vill... jag har oxå haft svårt, men en kom upp!!!
tjenare. de flesta av mina chiliplantor växer som fan på höjden. kan jag toppa dem för att få en lite buskigare planta? hur går jag tillväga i så fall?
CITAT (wotan @ 27-04-2010, 21:13)  tjenare. de flesta av mina chiliplantor växer som fan på höjden. kan jag toppa dem för att få en lite buskigare planta? hur går jag tillväga i så fall? Jag använder små krukor 8-10 cm på dem som jag vill hålla tilbaka. När dom nått sin fulla höjd i en liten kruka så börjar dom sätta blad på stammen. Det finns ju buskiga sorter annars men det är kanske lite sent nu.
tommot123
28-04-2010, 10:44
CITAT (wotan @ 27-04-2010, 21:13)  tjenare. de flesta av mina chiliplantor växer som fan på höjden. kan jag toppa dem för att få en lite buskigare planta? hur går jag tillväga i så fall? Jag toppar om de sticker iväg för mycket! Hade arizona, Bolivian rainbow m.fl ifjol som blev över metern höga! Sådde fish pepper ifjol och fick inte upp någon så jag sådde de jag hade kvar i rockwool och då grodde en enda! Är nog svåra verkar det som! Har haft sorter som inte vill gro på något vis! Tycker att chinense inte är svårast att gro men de växer ju så långsamt! Tommy
Mentha-Arvensis
28-04-2010, 13:43
CITAT (tommot123 @ 28-04-2010, 11:44)  Sådde fish pepper ifjol och fick inte upp någon så jag sådde de jag hade kvar i rockwool och då grodde en enda! Är nog svåra verkar det som! Har haft sorter som inte vill gro på något vis! Tycker att chinense inte är svårast att gro men de växer ju så långsamt! Tommy jag tycker frutescens och aviculare/glabriusculum är svår. Jag har ett gäng fröer nu, lägger till länk till lista eftersom det är en lång lista... http://mentha-arvensis.blogspot.com/2010/0...n.html#comments
skogstroll
28-04-2010, 13:45
nu har jag några som fått blomknoppar  härligt...
NattyFred
28-04-2010, 21:34
Hallå där alla chileheads! Jag har för första gången blivit med chile, och hittills har det gått alldeles utmärkt. Jag har ca. 30 sorter nu, de flesta såddes i slutet av januari. Vill börja med att tacka för initiativet med den här tråden! Fantastisk läsning, härligt med så mycket kunskap och erfarenhet samlat på ett ställe. Nu till min fråga: Vilken typ av näring ger ni era plantor? Finns det någon särskild chilenäring eller hur funkar det? Tacksam för svar.
Mentha-Arvensis
29-04-2010, 07:59
CITAT (NattyFred @ 28-04-2010, 22:34)  Hallå där alla chileheads! Jag har för första gången blivit med chile, och hittills har det gått alldeles utmärkt. Jag har ca. 30 sorter nu, de flesta såddes i slutet av januari. Vill börja med att tacka för initiativet med den här tråden! Fantastisk läsning, härligt med så mycket kunskap och erfarenhet samlat på ett ställe. Nu till min fråga: Vilken typ av näring ger ni era plantor? Finns det någon särskild chilenäring eller hur funkar det? Tacksam för svar. ChiliFocus, Aska, SM3... Det funkar med det mesta.
tommot123
29-04-2010, 09:58
CITAT (NattyFred @ 28-04-2010, 22:34)  Hallå där alla chileheads! Jag har för första gången blivit med chile, och hittills har det gått alldeles utmärkt. Jag har ca. 30 sorter nu, de flesta såddes i slutet av januari. Vill börja med att tacka för initiativet med den här tråden! Fantastisk läsning, härligt med så mycket kunskap och erfarenhet samlat på ett ställe. Nu till min fråga: Vilken typ av näring ger ni era plantor? Finns det någon särskild chilenäring eller hur funkar det? Tacksam för svar. Flytande Blåkorn, nässelvatten(luktar illa) det mesta funkar bara man inte övergödslar! Tommy
CITAT (tommot123 @ 29-04-2010, 10:58)  Flytande Blåkorn, nässelvatten(luktar illa) det mesta funkar bara man inte övergödslar! Tommy Vad händer om man övergödsla?  Jag har ganska nyligen omplanterad, eller upp-planterad ett gäng av mina chilisar i vanlig jord blandad med hästgödsel. Har jag gjort något tokigt? För övrigt har jag blomknoppar på 2 long slim cayennes, 2 aji colorados, en purple jalapeno, en jamaican bell och även serannon börjar bilda knoppar (Jag tror inte jag hade hästgödsel när jag omplanterade dessa sist)
Ginflyer
29-04-2010, 10:38
För de som vill lära sig mer om gödsling för våra skyddslingar kan jag rekommendera att omedelbums och skyndsamt klicka sig vidare till vår allas übernörd och guru, Michael Salemssons blog: http://michaelsalemssonchili.blogspot.com/Han har ett säreget intresse för biologi, kemi och andra religioner som han är vänlig nog att dela med sig av. Han har svarat på många frågor som jag ställt till honom (även om han inte vetat svaret, har han tagit reda på det). Jag ska köra en test av gödsling med hjälp av blåstång från sydkusten i ett experiment Michael och jag tagit fram. Kan gå käpprätt åt helvete, men ocskå lyckas, vi får se. Jag kommer att dokumentera det på min egen blogg.
Ginflyer
29-04-2010, 11:00
CITAT (Mentha-Arvensis @ 27-04-2010, 18:44)  hur får man fiskj*veln att gro? Jag har tvärmisslyckats med den flera ggr. nu.
Fattar inte vad den vill... Jag har nog haft nybörjartur. Satte 6 stycken Fish Pepper och fick upp 4. En växte iof skitdåligt och såg konstig ut så den blev nedklippt näring till de kvarvarande tre (kunde inte förmå mig att slänga den stackaren)
Mentha-Arvensis
29-04-2010, 22:14
CITAT (Ginflyer @ 29-04-2010, 12:00)  Jag har nog haft nybörjartur. Satte 6 stycken Fish Pepper och fick upp 4. En växte iof skitdåligt och såg konstig ut så den blev nedklippt näring till de kvarvarande tre (kunde inte förmå mig att slänga den stackaren) okey... Svåraste jag haft hittils. Angående tången är det bra om du först sköljer dem i färskvatten. om du vet hur man gör nässlevatten kan du göra likadant med tången. Men tänk bara på att tången innehåller högre näring och är lätt att överdosera.
Ginflyer
30-04-2010, 06:54
@Mentha Sköljning ska bli. Kan tänka mig att där är en hel del salt i gojan annars. Jag hade tänkt att blanda ut det med P-jord som får stå i soligt söderläge med mycket fukta och vända det en gång i veckan fram till när det är dags att plantera om i de stora krukorna. Eventuellt blanda i lite Skånska maskar. Det var en bra idé med nässelvattentekniken. Ska minsann prova det också. Det enda som talar emot det är att de borde vara extremt vattentåliga då det är dess naturliga element och förmultningstakten i vatten nog är väldigt långsam. Men det är bara en gissning. Testerna får utvisa  Jag fick en uträkning av Hr. Salemsson på fördelningen och förvånande nog visade det sig att man skulle ha 50/50 viktmässigt för att få NPK optimering. Nu har jag inte koll på vikten på torr tång, men det blir ju sjukt mycket tång om man ska optimera teorin. Vilka värde är det som är höga i blåstång menar du? Alltid kul att få argument till en debatt med en egensinnig vetenskapsman från Stockholm, så var inte blyg nu
Mentha-Arvensis
30-04-2010, 07:09
CITAT (Ginflyer @ 30-04-2010, 07:54)  @Mentha Sköljning ska bli. Kan tänka mig att där är en hel del salt i gojan annars. Jag hade tänkt att blanda ut det med P-jord som får stå i soligt söderläge med mycket fukta och vända det en gång i veckan fram till när det är dags att plantera om i de stora krukorna. Eventuellt blanda i lite Skånska maskar. Det var en bra idé med nässelvattentekniken. Ska minsann prova det också. Det enda som talar emot det är att de borde vara extremt vattentåliga då det är dess naturliga element och förmultningstakten i vatten nog är väldigt långsam. Men det är bara en gissning. Testerna får utvisa  Jag fick en uträkning av Hr. Salemsson på fördelningen och förvånande nog visade det sig att man skulle ha 50/50 viktmässigt för att få NPK optimering. Nu har jag inte koll på vikten på torr tång, men det blir ju sjukt mycket tång om man ska optimera teorin. Vilka värde är det som är höga i blåstång menar du? Alltid kul att få argument till en debatt med en egensinnig vetenskapsman från Stockholm, så var inte blyg nu  på A svarar jag soltorka tången innan du gör nässelvatten. På B svarar jag återkommer när jag kollat upp det. Jag tror det kan vara kväve (N) men det kan vara någonting annat också.
tommot123
30-04-2010, 09:38
CITAT (Laura @ 29-04-2010, 11:05)  Vad händer om man övergödsla?  Jag har ganska nyligen omplanterad, eller upp-planterad ett gäng av mina chilisar i vanlig jord blandad med hästgödsel. Har jag gjort något tokigt? För övrigt har jag blomknoppar på 2 long slim cayennes, 2 aji colorados, en purple jalapeno, en jamaican bell och även serannon börjar bilda knoppar (Jag tror inte jag hade hästgödsel när jag omplanterade dessa sist) I värsta fall kan växten bränna särskilt om den står i sol! Hästgödsel måste ha brunnit färdigt innan det används! Har man lyckats övergödsla så kan man byta jord! Brukar ge mina chili flytande blåkorn 1 gg i veckan! Lite kogödsel när man planterar om är bra har jag sett av en bekant med en hur fin habanero som helst! Gav bort en liten ynklig planta som jag trodde var misslyckad! Ja där ser man! Tommy!
Mentha-Arvensis
30-04-2010, 15:50
CITAT (tommot123 @ 30-04-2010, 10:38)  ...Brukar ge mina chili flytande blåkorn 1 gg i veckan! äter du din blåkornade frukt? Frukten använder också näringen.
skånepåg
30-04-2010, 16:19
Dags för omplantering i helgen ^^
Michael Salemsson
30-04-2010, 19:17
När det gäller blåstången så är beräkningen baserat på 50 kg färsktång eller våt tång eller sköljd tång beroende på hur man vill definera det. Därefter 50 kg vanlig jord. Det som visar sig är att kvävet kommer vara 38 ggr högre koncentration än vad vanlig grönsaksjord har. Problemet är att all denna kväve i blåstång inte kommer hamna i jorden. Saker och ting kommer inte förmultna, viss materia kommer tas upp av djur såsom maskar m.m , urlakning kommer ske av komposten om den är i ett öppet läge. Så jag räknar iskallt med att det blir en superb blandning till slut ändå. Men för att vara säker på att Janne får frukter så att inte växten bara satsar på tillväxt så kan ju 25 kg blåstång köras. Ju senare på sässongen jorden används ju mindre blåstång !! Men det sker alltid en urlakning. Blåstången kommer kanske inte slå urinblandning 1:10 !! Fast jag har faktiskt aldrig sett siffror på vad urin innehåller. Om någon hittar siffrorna på urin kan ni vänligen skicka den till mig på salemsson.michael@gmail.com. Med siffror menar jag relevanta makro/mikroämnen siffror. Kul med en chilitråd. Måste berika bloggen med ett foto. Jag tror jag misslyckades med att ladda upp foton. Titta gärna in på bloggen och kommentera ifall ni gillar bilderna. Håller på lär mig en ny systemkamera. http://michaelsalemssonchili.blogspot.com/[attachment=49491:chili6_055.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2010, 19:21
Jag tror inte att man kan fastställa exakt vad urinet innehåller i procent av olika ämnen för det beror ju på vad man äter och vi människor äter ju inte identisk diet. Coca cola/Pepsidrickare brukar dock ha högre fosforhalt i urinet.
Kotte42
01-05-2010, 15:28
Första frukten har nu visat sig, det blev Cayenne Long Slim som blev först. Detta efter ett ärligt försök att ta död på alla. Var bortrest i 12 dagar så de fick klara sig utan vatten så länge. Den enda som synes ha strukit med var dock min andra Cayenne Long Slim. Övriga ser ut att ha överlevt. T.o.m. de som stod på lit de parade i fönstret klarade sig och de har dessutom små krukor (dessa står och väntar på döden i brist på plats).
Michael Salemsson
01-05-2010, 19:42
Du har helt rätt Åsa. Men om man får exempel på procenthalter kan man göra ungefärliga estimeringar. Enligt källor är c:a 95 % vatten av urin. Resten är ? Så det finns faktiskt ett värde med siffror även om de är inte ett medelvärde av något slag. Jag är ju i och för sig lite nördig så jag vill gärna jämföra teori med praktik. Eller helst bli nöjd med teorin för att använda i praktiken och sedan spekulera vad som var bra eller dåligt.
Jag ska leta reda på urin analys siffror. Det kan ju berika alla informationsmässigt. Jag själv är väldigt nyfiken på mängderna där och hur variationen kan se ut. Tack för inläggen, jag är otroligt glad över när folk kritiskt granskar och kommer med nya ideer. Om ni mot förmodan skulle hitta data över folks urin kan ni med fördel skicka det till min e.mail. Påbörjar det arbetet om 1,5 vecka då jag är mer ledig.
CITAT (Platinum @ 21-04-2010, 19:51)  Och jag råkade nyligen ut för årets första tripsangrepp, ett par bilder kan jag bidra med på eländet om någon mot förmodan inte skulle veta hur ett sånt angrepp ser ut.   Jaha, då har jag fått det på min övervintrade fönster paprika. Ska man kasta ut plantan eller går det att bli av med? Och hur förhindrar man spridning?
Mentha-Arvensis
02-05-2010, 22:13
CITAT (Michael Salemsson @ 01-05-2010, 19:42)  Du har helt rätt Åsa. Men om man får exempel på procenthalter kan man göra ungefärliga estimeringar. Enligt källor är c:a 95 % vatten av urin. Resten är ? Så det finns faktiskt ett värde med siffror även om de är inte ett medelvärde av något slag. Jag är ju i och för sig lite nördig så jag vill gärna jämföra teori med praktik. Eller helst bli nöjd med teorin för att använda i praktiken och sedan spekulera vad som var bra eller dåligt.
Jag ska leta reda på urin analys siffror. Det kan ju berika alla informationsmässigt. Jag själv är väldigt nyfiken på mängderna där och hur variationen kan se ut. Tack för inläggen, jag är otroligt glad över när folk kritiskt granskar och kommer med nya ideer. Om ni mot förmodan skulle hitta data över folks urin kan ni med fördel skicka det till min e.mail. Påbörjar det arbetet om 1,5 vecka då jag är mer ledig. hur mycket av urinet är urinsyra? Har du tillgång till labb, skulle du kunna kondensera/kristalisera urin och analysera det för att få pålitlig data. Men det kanske är att gå sex sju steg för långt?
Ginflyer
02-05-2010, 22:27
CITAT (Peppen @ 02-05-2010, 22:50)  Jaha, då har jag fått det på min övervintrade fönster paprika. Ska man kasta ut plantan eller går det att bli av med? Och hur förhindrar man spridning? Här har du en sida som Michael S hittade åt mig. Det handlar om att bekämpa skadedjur med andra djur/insekter. http://www.koppert.com/pests/thrips/detail/thrips/
Mentha-Arvensis
03-05-2010, 08:29
CITAT (Peppen @ 02-05-2010, 21:50)  Jaha, då har jag fått det på min övervintrade fönster paprika. Ska man kasta ut plantan eller går det att bli av med? Och hur förhindrar man spridning? prova Spidermite Control. Organiskt...
Crazy4Flowers
03-05-2010, 09:02
Jag använde något som man kan använda på grönsaker pyrsol hette det. Granngården hade det, finns säkert att köpa på fler ställen. Besprutade minga 2ggr och har inte sett till ohyra på länge nu, fast jag hade inte så mycket från början heller.
CITAT (Crazy4Flowers @ 03-05-2010, 10:02)  Jag använde något som man kan använda på grönsaker pyrsol hette det. Granngården hade det, finns säkert att köpa på fler ställen. Besprutade minga 2ggr och har inte sett till ohyra på länge nu, fast jag hade inte så mycket från början heller. Sprutade mot bladlöss med pyrosol och det var ett ganska håt slag mot plantan och nu fick jag dessa istället. Jag ger den en chans till med pyrosol om det inte blir bättre åker den ut så det inte sprider sig.
Mentha-Arvensis
03-05-2010, 21:39
CITAT (Peppen @ 03-05-2010, 18:53)  Sprutade mot bladlöss med pyrosol och det var ett ganska håt slag mot plantan och nu fick jag dessa istället. Jag ger den en chans till med pyrosol om det inte blir bättre åker den ut så det inte sprider sig. prova spidermite, det är till för spinn. http://www.wexthuset.com/default.asp?sp_pi...sp_product=8080
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|