Full version: Chili-tråden 2010
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
skogstroll
jag kör på låg värme i varmluftsugn tills de är ok torra (inte sönderknaprade) sen kör jag dem i en elektrisk kaffekvarn som jag bara har till chili. kanske ska hänga dem på tork i växthuset till nästa säsong, det beror lite på, men jag tycker i alla fall att pulvret blir väldigt gott!!
Fuel
Ska själv ta mig i kragen och börja göra riktigt chilipulver nu. Har oftast förut endast blivit att man gjort flakes av chilin som man torkat. Men det är ju så förbannat gott med chilipulver. Det är ju också lite lättare att använda än flakes. Men så kan vi ju också fira att vi slagit 200 inläggsgränsen smile.gif Så keep up the good work allihop!

Ha de bra!

//Oscar
Åsa, mälardalen zon 2
Tänk bara på att när det står chilipulver i recept är det inte pulvriserad chilipeppar man menar. Chilipulver man köper är en blandning av ex. kajennpeppar, oregano, kakao, paprika, spiskummin, kryddnejlika, mejram och vitlök. Används ofta i mexikansk mat, chili con carnne etc. och är inte speciellt starkt så ofta ska man ha i många tsk i recepten av detta. Det kan bli väldigt fel ifall man tar malen eller pulvriserad chilipeppar istället, det kan då bli bra mycket hetare än man önskar (jag vet av egen erfarenhet).
Anja Danmark
[quote name='skogstroll' date='22-01-2010, 08:46' post='1158504']
tänkte prova pluggbox eller rootrainer i år. funkar nån av dem med chili? tycker de där pluggboxarna är så pyttiga de måste växa ur dem fort? confused.gif

Jeg bruger roottrainere, og det ser ud til at fungere rigtig godt! Det er min første sæson med dem.

Det eneste "problem" kan være, at man skal have en relativt stor potte, når de skal plantes om...

mvh
Anja

urbangarden
Jag köpte en roottrainer, jag tyckte den var opraktisk och allmänt jobbig, kanske inte använde den på rätt eller jag vet inte vad. Jag brukar sätta mina frön i torvbriketter och sen fortsätta med 1dl (om jag minns rätt) krukor av tunn plast, de där billiga från plantagen. Vid nästa omskolning skär jag raklånga snitt längs krukhörnen för att sen ta ut allt och förhoppningsvis utan att störa rötterna allt för mycket.

Jag lufttorkar mina chilis. Jag delar dom på mitten, tar bort fröna och trär dom på en sytråd och hänger dom vid ett fönster. Är många som använder en sån där aparat man kan torka med, skulle vara kul att prova en sån, speciellt om jag skulle få för mig att göra en lite större mängd pulver.
skånepåg
Jag fryser in de flesta chilin och tar fram varje dag för behov, torkar sällan men tar fröna ^^
urbangarden
CITAT (skånepåg @ 22-01-2010, 20:40) *
Jag fryser in de flesta chilin och tar fram varje dag för behov, torkar sällan men tar fröna ^^

samma här. jag brukar torka ett par chilis mest på skoj. jag föredrar att frysa in dom eftersom att smaken är identisk med hur den var innan, i varje fall i min mun, bara utseendet och konsistensen som går förlorad efter att den tinas upp. annars blir det färskt så mycket jag hinner med, särskilt vissa annuum sorter, som inte är kriminellt starka, jalapeno försöker jag använda så mycket som möjligt när de är nyplockade, gott med färsk och fin, med form och konsistens i behåll, till mat, som taco och pizza osv. men de mesta brukar jag dela på mitten, ta bort fröna och frysa in i matlådor av plast.
Bock
hittade denna för 595:-

http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=5...681&AreaID=

Kommer inte ihåg vad den andra torken hette som jag såg på nät för ett år sen men den var betydligt dyrare ( ca 1800:- ).

Sen kanske man ska komplettera med en sådan här också

http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=7...D62&AreaID=

Sen kom Örtagårdens katalog idag ska nog frossa ikväll och se om jag kan hitta något roligt naughty.gif
Bock
hejsan igen jag hittade detta Evermat

http://www.europlast.se/

1900:-
Bock
annars kan man göra en sån här billigt ....

http://www.utsidan.se/cldoc/hur-man-bygger-en-tork_7448.htm
skogstroll
nu har jag sått mina första, kunde inte hålla mig.... rolleyes.gif chocolate scotch bonnet och vit habanero, fast jag har lite frön kvar till senare hehe... har sått kronärtskocka oxå
Bock
Skogstroll det kliar säkert i fingrarna som det gjorde på mig jag sådde mina första redan 20100108 och har några sorter kvar sen är jag färdig för i år ( det som ska va i växthuset )
skogstroll
ja det blir trångt i växthuset i sommar smile.gif
Pata
Jag har obh nordica torken, den är mycket bra till chili, den blir ganska varm 50-60 grader. Vilket är nästan för varmt för svamp men bra till chili. Frukterna bilr mycket vackra om man torkar dem hela och då slipper man den stickande lukten. Det tar dock ganska lång tid.

tantGröön
Hej

Jag körde mina chilis i vanlig mixer tillsammans med vatten.

Sen frös jag in dem i isbitsförpackningar.

Jag har fortfarande en del chili-isbitar kvar i ziplock påse i frysen.

Det är väldigt smidigt att bara kunna ta ut en isbit och slänga ner i grytan.
Pata
CITAT (tantGröön @ 24-01-2010, 09:09) *
Hej

Jag körde mina chilis i vanlig mixer tillsammans med vatten.

Sen frös jag in dem i isbitsförpackningar.

Jag har fortfarande en del chili-isbitar kvar i ziplock påse i frysen.

Det är väldigt smidigt att bara kunna ta ut en isbit och slänga ner i grytan.

Vilket smart sätt att ta vara på skörden;)

Patrik
Husihelvete
Just nu står en stor sats choli-con-carne och puttrar klart på spisen. Den är laddad med två av mina egna chilipulver och också pulveriserad rökt paprika. Det blir mycket olika smaker som alla bidrar till att det smakar mäktigt.
skogstroll
CITAT (Husihelvete @ 24-01-2010, 14:37) *
Just nu står en stor sats choli-con-carne och puttrar klart på spisen. Den är laddad med två av mina egna chilipulver och också pulveriserad rökt paprika. Det blir mycket olika smaker som alla bidrar till att det smakar mäktigt.

blir säkert supergott!!! tummenupp.gif
Fuel
Tänkte skriva en uppdatering av mina sådda frön. Bilder kommer, har ju som tidigare problem med kameran som fungerar ungefär när den känner för det. Eller egentligen är det ju datorns fel, men ska inte gå in mer på det just nu!
  • Bhut Jolokia Chocolate - Tittade Fram: 23/1-10
  • Bhut Jolokia Yellow - Ej Kommit Upp 24/1-10
  • Trinidad Scorpion Morouga Blend - Ej Kommit Upp 24/1-10
  • Morouga Yellow - Ej Kommit Upp 24/1-10
  • Trinidad Douglah - Ej Kommit Upp 24/1-10
  • Naga Morich - Tittade Fram:
  • 7-Pod - Tittade Fram:
  • 7-Pod Jonah Strain - Ej Kommit Upp 24/1-10
  • Chocolate Fatalii - Tittade Fram 24/1-10
  • Turbo Pube - Ej Kommit Upp 24/1-10
Kan dock vara så att det är något fel i denna lista, men i det stora hela så stämmer den smile.gif Uppdaterar väl den eftersom det tittar fram tongue.gif

CITAT (Husihelvete @ 24-01-2010, 14:37) *

Låter som skogstroll skrev riktigt gott! Några starka sorter så det blir riktigt stark eller kör du lite mjukare smak? smile.gif
Eller man kan ju köra starka sorter med måtta så det inte blir så starkt heller tongue.gif Men berätta gärna vilka sorter du har till detta tummenupp.gif
Pata
CITAT (Fuel @ 24-01-2010, 19:16) *
Tänkte skriva en uppdatering av mina sådda frön. Bilder kommer, har ju som tidigare problem med kameran som fungerar ungefär när den känner för det. Eller egentligen är det ju datorns fel, men ska inte gå in mer på det just nu!
  • Bhut Jolokia Yellow - Ej Kommit Upp 24/1-10
  • Trinidad Scorpion Morouga Blend - Ej Kommit Upp 24/1-10
  • 7-Pod - Tittade Fram:
Kan dock vara så att det är något fel i denna lista, men i det stora hela så stämmer den smile.gif Uppdaterar väl den eftersom det tittar fram tongue.gif

Spännande, låt oss följa sorterna. var uttålig på vissa sorter. Igår tittade flera plantor upp som jag sådde 1/1 2010. Tyvärr har bara 2 frön av 5-6 Trinidad Douglah grott, bättre än förr året. Men den verkar vara ganska svår. Ställ den varmt.

Lycka till! Kul att du odlar Turbo Pube, en av mina pubescens favoriter som jag just skrivit om i bloggen.

Patrik
Fuel
Jo jag har också läst att Trinidad Doulgah är ganska svår att få upp. Men hoppas för allt jag kan tongue.gif Men de andra sorterna ska nog titta upp hoppas jag. De flesta har jag ju ändå odlat någon gång förr och då har de kommit upp fint. Chocolate Fatalii var ju ruskigt snabb, den har tittat fram för mig på bara 3 1/2 dag. Inte bara ett frö som stuckit upp som det är ibland utan alla sådda fröerna har tittat upp samtidigt idag smile.gif

Chocolate Bhut Jolokia däremot var lååångsam. Den sådde jag 31/12-09 så den tog en stund på sig. Men Bhut Jolokia ska ju tydligen kunna ta upp till 45 dagar på sig innan de känner för att titta upp.

7-pod och Naga Morich tog väl så där lagom lång tid. Kommer inte ihåg hur lång tid men ungefär 2 veckor.

Ska hålla er uppdaterad om hur det fortlöper med fröerna och när de börjar växt ordentligt tummenupp.gif

Turbo Pube hade jag tänkt mest som skoj då jag fick den gratis från Fatalii.
Det har jag förresten glömt att skriva att jag gjorde en andra beställning från Fatalii (Förlåt Sara att jag glömde fråga dig först), fick då en massa olika roliga extrafröer, t.ex. några sorter som jag redan har, men 2 påsar Aji Crstal Pulver, Turbo Pube och en massa andra spännande sorter. Sedan beställde jag några sorter också som t.ex. någon variant som tydligen var sällsynt tongue.gif & Aji Brown. Men dessa ska jag nog odla först nästa år. Men det är ju bäst att köpa när man hittar sorterna för man vet ju inte om de finns nästa år när man ska leta igen. Men totalt fick jag några fler bonussorter än sorter jag hade beställt coolgleam.gif
Fuel
Tjena allihopa!

En sak som jag har tänkt på en längre tid är om det inte skulle vara en smart idé att starta en hemsida för chili (Huvudsakligen). Där man säljer fröer. Det ska alltså inte vara en vanlig fröbutik utan det jag hade tänkt var det att man skulle erbjuda fröer som kommer från privatpersoner. Då får man ju fram de mest sällsynta sorterna. Självklart skulle man ju behöva ha olika kategorier då för isolerade/ej isolerade. Alltså en väldigt seriös sida med indelningar för ursprung/sort/privatodlad osv.

Vet inte om detta finns just nu? Skriv gärna det här då, men annars tycker jag att det vore en bra idé inte sant? Det betyder ju också att det blir en del fröer som kanske bara kommer in i portioner om 10 frön. Men då får det ju bli så, det är ju liksom själv idéen att man ska få tag på olika sällsynta sorter och strains. Priser osv. får ju bestämmas av den som gett fröerna då de självklart ska ha en del av kakan.

Men problemet är ju som alltid att det inte räcker att jag startar detta själv utan behöver ju någon/några som vill vara med och undersöka om detta kan fungera. Har lite olika personer som har fröer som kan skänkas/säljas till detta ändamål, men inga som känner för att deltaga med någon uppgift.

Detta skulle ju självklart vara på hobbynivå där vi endast gör detta för att utöka chiliodling som hobby. Min idé är inte att tjäna pengar på detta. Förutom kanske några kronor för besväret att packa och ta hand om allt.

Självklart så är ju detta bara en tanke. Men tycker att det vore ett ganska roligt hobbyprojekt att hålla på med för de som är inbitna inom chiliodling smile.gif
Tänkte även att man kunde ha en seriös del med recensioner över olika sorter osv. För då skulle det ju säkert locka mer personer.

Just nu tänkte jag mest slänga ut detta som idé, så säg gärna vad ni tycker. Är det någon som skulle vilja delta i detta projekt så hör gärna av er i ett pm tongue.gif
Pata
CITAT (Fuel @ 24-01-2010, 21:42) *
Tjena allihopa!

En sak som jag har tänkt på en längre tid är om det inte skulle vara en smart idé att starta en hemsida för chili (Huvudsakligen). Där man säljer fröer. Det ska alltså inte vara en vanlig fröbutik utan det jag hade tänkt var det att man skulle erbjuda fröer som kommer från privatpersoner. Då får man ju fram de mest sällsynta sorterna. Självklart skulle man ju behöva ha olika kategorier då för isolerade/ej isolerade. Alltså en väldigt seriös sida med indelningar för ursprung/sort/privatodlad osv.

Vet inte om detta finns just nu? Skriv gärna det här då, men annars tycker jag att det vore en bra idé inte sant? Det betyder ju också att det blir en del fröer som kanske bara kommer in i portioner om 10 frön. Men då får det ju bli så, det är ju liksom själv idéen att man ska få tag på olika sällsynta sorter och strains. Priser osv. får ju bestämmas av den som gett fröerna då de självklart ska ha en del av kakan.

Men problemet är ju som alltid att det inte räcker att jag startar detta själv utan behöver ju någon/några som vill vara med och undersöka om detta kan fungera. Har lite olika personer som har fröer som kan skänkas/säljas till detta ändamål, men inga som känner för att deltaga med någon uppgift.

Detta skulle ju självklart vara på hobbynivå där vi endast gör detta för att utöka chiliodling som hobby. Min idé är inte att tjäna pengar på detta. Förutom kanske några kronor för besväret att packa och ta hand om allt.

Självklart så är ju detta bara en tanke. Men tycker att det vore ett ganska roligt hobbyprojekt att hålla på med för de som är inbitna inom chiliodling smile.gif
Tänkte även att man kunde ha en seriös del med recensioner över olika sorter osv. För då skulle det ju säkert locka mer personer.

Just nu tänkte jag mest slänga ut detta som idé, så säg gärna vad ni tycker. Är det någon som skulle vilja delta i detta projekt så hör gärna av er i ett pm tongue.gif

Låter spännande, jag tror dock att många hittar lättast till sidor som tradera - men de som säljer där verkar ju sälja ganska mycket. Tycker som du att man måste uppge om sorterna man säljer är isolerade. Annars kan man få en och annan sur kund:) Jag tror det är viktigt att man är kunnig på att bygga upp hemsidor osv. Men kan man det så är det nog bara att köra.
Fatalii började för ett antal år sedan som en hobbyodlare, nu driver han en stor affärsverksamhet.

Patrik
Fuel
Det är Fatalii som är den jag tänkte på i min idé. Fast jag ville ta det steget att sälja/byta fröer som inte är garanterade sortäkta osv. Utan att sälja olika korsningar som kan bli vad som helst, men med information om varje korsning. Alltså att man kan få tag på det mesta på sidan, men ända känna att man vet vad man handlar med sig. Sedan finns ju självklart inga garantier angående sortäkthet med fröer. Men man skulle ju kunna ha som mål att ge så mycket information om korsningen som möjligt.

Det är ju synd att många bara hittar till Tradera. Vilket vore en stor motståndare, men det som man skulle ha som starkt argument var ju just info och lite säkerhet angående sorterna. För även om jag känner en hel del som säljer på tradera och vet att de är ärliga så kan du ju lika gärna få kattskit (inte riktigt då kanske men ni förstår vad jag menar). Sedan kan man väl tänka sig att huvudskaran av köpare skulle vara entusiaster som vill prova nya sorter som inte tidigare funnits kanske. Men det är ju lite det som blir meningen också. Fast vanliga personer som bara vill odla också lättare kan få tag på "häftiga" sorter utan att behöva känna folk på diverse forum.

Sedan så måste ju allt byggas av någon kunnig person, visst jag har gått någon konstig kurs i Webdesign. Men det räcker kanske inte här riktigt. Inte vill man ju lämna bort det till någon firma heller som gör det då det kostar alldeles för mycket för att hobbyprojekt! Men kanske finns det någon som kan Dreamweaver och är chilihead här? tongue.gif Lite extratid skadar ju inte om personen har heller smile.gif

Kan även tillägga att jag också har sålt en del på tradera när jag velat bli av med fröer! Men försöker alltid vara ärlig så det är inte mig ni köpt felande fröer av iaf! smile.gif
Bock
Då kom fröerna från Danmark Idag tummenupp.gif

Då ska dessa ner i jorden idag

Rocoto Manzano Red
Rocoto Manzano Orange
Rocoto Manzano Yellow
Trinidad Scorpion Orange
Peter Penis Peppar Röd
Peter Penis Peppar Gul
White Diamond ( En vit Paprika )

Så nu har jag uppnått mitt mål ( 25 Sorter ) Men får se om jag kan hålla mig ska ha ett par sorter från Örtagården slutar på 30 men sen år det vara slut!
skogstroll
lyckos dig, peter pepper gick inte unsure.gif för mig förra säsongen
Fuel
Peter Pepper kom upp fint för mig förra året. Men hade inte så mycket plats över till den tyvärr så den fick inte så stora mängder frukter. Men mycket rolig sort, har dock valt bort den iår då jag inte vill ha den i samma inklämda läge iår igen. Men kanske nästa år, vem vet? tongue.gif
urbangarden
Ska bli kul när det börjar läggas upp bilder på blommande plantor man kan kika på , och på såna som börjat bära chillisar smile.gif
blomkronan
Jag kommer inte i håg... när är det dax att skola om planterna?
[attachment=46597:IMG_0730.jpg]
Var det när dom är så stora att dom är hanterbara eller ska man vänta på flera blad?
urbangarden
CITAT (blomkronan @ 26-01-2010, 09:26) *
Jag kommer inte i håg... när är det dax att skola om planterna?
[attachment=46597:IMG_0730.jpg]
Var det när dom är så stora att dom är hanterbara eller ska man vänta på flera blad?

jag omskolar första gången då andra "riktiga" bladparet växt ut.
Fuel
Andra bladparet är väl huvudregel även hos mig oftast. Men brukar också gå efter hur rötterna har växt till sig och vattenåtgång osv. Men inte att jag kollar det efter någon tabell direkt. Utan det är mer en känsla man lyckats bygga upp efter ett flertal år! smile.gif
Fuel
Dags för en uppdatering av grodda fröer igen då! Alltid lika roligt smile.gif
  • Bhut Jolokia Yellow - Tittade Fram 26/1-10
  • Trinidad Scorpion Morouga Blend - Tittade Fram 26/1-10
  • 7-Pod - Tittade Fram:
Hur går det med Din Bhut Yellow då Pata? Som du ser så lyckades ju mina gro idag bravo.gif yahoo.gif
De 2 som kom fram idag var sådda 18 resp. 19/1-10. Så de var ju ganska så snabba ändå!
Pata
CITAT (Fuel @ 26-01-2010, 16:15) *
Dags för en uppdatering av grodda fröer igen då! Alltid lika roligt smile.gif
  • 7-Pod - Tittade Fram:
Hur går det med Din Bhut Yellow då Pata? Som du ser så lyckades ju mina gro idag bravo.gif yahoo.gif
De 2 som kom fram idag var sådda 18 resp. 19/1-10. Så de var ju ganska så snabba ändå!

Chocolate Fatalii tittade upp idag;) Yellow Bhut Jolokia är väl på gång nere i jorden;)
Patrik
Crazy4Flowers
Idag har några av mina sorter kommit upp, så lycklig smiley_small_hug.gif
Fuel
CITAT (Pata @ 26-01-2010, 17:58) *
Chocolate Fatalii tittade upp idag;) Yellow Bhut Jolokia är väl på gång nere i jorden;)
Patrik

Trevligt Trevligt smile.gif Den kommer väl snart Yellow Bhut också då!

CITAT (Crazy4Flowers @ 26-01-2010, 18:57) *
Idag har några av mina sorter kommit upp, så lycklig smiley_small_hug.gif

Vilka sorter är det som dykt upp då? smile.gif
Man blir ju nyfiken crazy.gif
eNChili
Här kommer lite bilder från odlingarna idag. De stora plantorna är sådda i oktober förra året och blommar för fullt. De stora är habanero long red, orange bhut jolokia och mem jolokia i ena bilden samt antillias caribbean, bhut jolokia och cajamarca på andra bilden.

Bild från källaren där jag sådde strax före nyåret har kommit upp bra. Läge att plantera om dem till helgen.

Var även ute till växthuset idag, väldigt fin men det känns avlägset med odling ute.

Jag har en fundering om att få mer skörd i år. Brukar ta bort blommor/första frukterna på plantorna men har ibland glömt det. Har märkt vissa skillnader med capsicum annuum, capsicum chinese. Framförallt funkar det bra på capsicum annuum att ta bort frukterna men på capsicum chinese verkar det som om det inte spelar någon roll. Det blir bra med skörd iallafall.

Skulle dock vilja vässa odlingsråden lite för att få mer skörd. Hur gör ni?

/Niklas
Pata
Tack, för dina fantastiska bilder niklas. Förerna är skickade.

Vad gäller plocka blommor/frukter eller inte - så tillhör jag ligan som inte tar bort de första blommorna/frukterna som kommer inomhus. Dessa frukter är värdefulla för mig eftersom de atomatiskt är isolerade (inomhus utan insekter). Utomlands rynkar de på näsan när jag säger att vi i Sverige ofta tar bort de första blommorna/frukterna. Även Bosland/DeWitt beskriver att det inte finns några större bevis för att man skulle få större skörd genom att ta bort frukt/blommor. Men det kanske är annourlunda i Sverige gemfört med andra varmare länder. Erfarenhetsmässigt får jag på vissa sorter en tidig skörd på ca 5-10 frukter i juni och sedan kommer andra stora skörden i september-november. Så det kan ju tala för att man ska ta bort blommorna i början så man får den stora skörden tidigare.

De flesta svenska odlarna jag känner rekomenderar att man plockar bort de första blommorna (3-10 st). Den första blomman ger ofta en stor frukt och tar därför mycket energi (Den producer också ofta en massa frön;) Själv blir jag så glad när jag kan plocka mogna frukter i maj/juni.

Har man en planta nu som blommar kanske man gör den en tjänst att ta bort blommor då den inte har optimala förutsättningar just nu.

Jag ska ju odla till höstuställningen på Bergianska, så jag kommer rikta in mig på att få så mycket mogen frukt som möjligt i oktober - så på min övervintrade habaneroplanta kommer jag sakta men säker börja plocka bort blommor. Det tar väl ca 100 dagar för habanero att gå från blomma till mogen frukt = så i juni får den blomma för fullt.

Lycka till

Patrik
Crazy4Flowers
Ännu fler har kommit upp, så roligt, har uppdaterat min sida med vilka som kommit.
Med lite info om varje sort också.

http://www.crazy4flowers.se/chili_2010.php
Bilder kommer snart också
Fuel
Då var det dags för en lite update igen då smile.gif
  • Morouga Yellow - Tittade Fram 27/1-10
  • 7-Pod - Tittade Fram:
Det var alltså Morouga Yellow som tittade fram idag! tongue.gif
Börjar närma sig att alla är klara nu, då är ju första och värsta steget klart innan man vet om allt gror giggle.gif
Crazy4Flowers
Fler och fler kommer varje dag, men jag blir lite fundersam satte ett frö i varje på alla utom en sort som inte såg ut att vara fertila, men ändå har jag fått 2 plantor i 2 av pluggarna, kan ett frö ge 2 plantor?
Pata
CITAT (Crazy4Flowers @ 28-01-2010, 22:19) *
Fler och fler kommer varje dag, men jag blir lite fundersam satte ett frö i varje på alla utom en sort som inte såg ut att vara fertila, men ändå har jag fått 2 plantor i 2 av pluggarna, kan ett frö ge 2 plantor?

Har aldrig hört om något liknande, men jag vet inte. Försöker komma på någon förklarning som att två frön kan sitta ihop och se ut som ett. Ett annat alternativ är att det är ett ogräs från jorden. Men vem vet en tvillig vore väl inte möjligt;)

Patrik

Fullt úpp att diska mina plastkrukor extra noggrant. Snart dags att plantera om. I år har det grott över all förväntan.

Mer bilder på bloggen.

Om ni tittar till vänster vid Pimenta do ... så kan man se att en av plantorna saknar klorofyll. Den är helt vit. Antar att det är inget att hoppas på. Nån som varit med något liknande?

Patrik
Micke32
CITAT (Pata @ 28-01-2010, 23:07) *
Om ni tittar till vänster vid Pimenta do ... så kan man se att en av plantorna saknar klorofyll. Den är helt vit. Antar att det är inget att hoppas på. Nån som varit med något liknande?

Patrik

Jo har hänt mig flera ggr, men mest om dom suttit nära varann.
Bock
Då var listan komplett för chili/paprika odlingen för i år ( 30 + 8 )

Chili

1 Capsicum baccatum 'Jamaican Bell'
16 Capsicum Chinense 'Habanero'
20 Capsicum baccatum 'Hot Lemon'
22 Capsicum annuum 'Cayenne Long Slim'
23 Capsicum annuum 'Piment d'Espelette'
26 Capsicum Chinense 'Bih Jolokia'
27 Capsicum Chinense 'Trinidad Seasoning'
28 Capsicum annuum 'Brazil'
29 Capsicum baccatum 'Aji'
30 Capsicum baccatum 'Blondie'
31 Capsicum Chinense 'Vit Habanero'
32 Capsicum annuum 'Monkeyface'
49 Capsicum annuum L. 'Fish Pepper'
50 Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'Red
51 Capsicum annuum var aviculare 'Birds Eye'
67 Capsicum annuum 'Brasileiro'
68 Capsicum annuum 'Chilhuacle Negro'
69 Capsicum Chinense '7Pod'
70 Capsicum Chinense 'Habanero Chocolate'
71 Capsicum Chinense 'Bih Jolokia'Brown
72 Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'Yellow
73 Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'Orange
78 Capsicum Chinense 'Trinidad Scorpion'
79 Capsicum annuum 'Peter Pepper'Red
80 Capsicum annuum 'Peter Pepper'Yellow
82 Capsicum annuum 'Cascabel'
83 Capsicum annuum 'Abchazskij ostruyi'
84 Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'Brown
85 Capsicum baccatum 'Hot Orange'
86 Capsicum Chinense 'Naga Morich'

Paprika

7 Capsicum annuum L. 'Alexander'
11 Capsicum annuum L. 'California Wonder'
14 Capsicum annuum L. 'Golden Calwonder'
15 Capsicum annuum L. 'Corno di Toro'
17 Capsicum annuum L. 'Zlata'
19 Capsicum annuum L. 'Sweet Banana'
76 Capsicum annuum L. 'Pusztagold'
81 Capsicum annuum L. 'White Diamond'

Får se vad som jag lyckas med blush.gif
skogstroll
vad spännande! jag ska så lite fler sorter i helgen sen sparar jag lite sådd till senare för säkerhets skull om inte min belysning skulle räcka. Visst är det härligt att ta en bild på de första spirande chilisarna, man blir så himla glad och söta är de också wub.gif
Fuel
CITAT (Pata @ 28-01-2010, 23:07) *
Har aldrig hört om något liknande, men jag vet inte. Försöker komma på någon förklarning som att två frön kan sitta ihop och se ut som ett. Ett annat alternativ är att det är ett ogräs från jorden. Men vem vet en tvillig vore väl inte möjligt;)

Patrik

Fullt úpp att diska mina plastkrukor extra noggrant. Snart dags att plantera om. I år har det grott över all förväntan.

Mer bilder på bloggen.

Patrik

Värst vad dina har växt då tongue.gif Tyckte mina hade blivit stora jag, men inte riktigt som dina än dock smile.gif
Har alla grott för dig nu då Pata? Har 2 sorter som inte kommit upp ännu, men de kanske kommer snart! coolgleam.gif
Pata
Här de som jag planterat. Det första datumet är sådd, det andra är när första plantan tittade upp. Yellow Bhut Jolokia tittade upp idag;)

Chiltepin DOI031 (Cameron County, Texas) annuum 2010-01-01
O´odams Indian Piquin annuum 2010-01-01
Aji Brazilian Bonanza baccatum 2010-01-01
Inca Red Drop baccatum 2010-01-01 2010-01-08
.Pimenta Barra-Do Ribeiro baccatum 2010-01-01 2010-01-19
Unknown Large Red Baccatum from Michu Peru baccatum 2010-01-01 2010-01-09
7 Pod chinense 2010-01-01 2010-01-07
Bhut Jolokia chinense 2010-01-01 2010-01-09
Chocolate Bhut Jolokia chinense 2010-01-01 2010-01-10
Habanero chinense 2010-01-01 2010-01-17
Habanero Golden Bullet chinense 2010-01-01
Limo chinense 2010-01-01
Limon chinense 2010-01-01 2010-01-11
Morouga Yellow chinense 2010-01-01 2010-01-12
Naga Morich chinense 2010-01-01 2010-01-07
Peruivian White Habanero chinense 2010-01-01 2010-01-07
Pimenta da Neyde chinense 2010-01-01 2010-01-07
Spicy Porto Rican chinense 2010-01-01 2010-01-10
Trinidad Douglah chinense 2010-01-01 2010-01-13
Trinidad Scorpion - Morouga Blend chinense 2010-01-01 2010-01-17
Wild Chinense chinense 2010-01-01 2010-01-09
Yellow 7 Pod chinense 2010-01-01 2010-01-10
Tabasco Greenleaf frutescens 2010-01-01 2010-01-08
Locato PI 387838 pubescens 2009-12-12 2009-01-28
Aji Verde baccatum 2010-01-18 2009-01-24
Red Tip baccatum 2010-01-18 2010-01-23
Yellow Cheese Pimento annuum 2010-01-18 2010-01-26
Blue Christmas annuum 2010-01-18 2010-01-23
Grifo 15020 flexuosum 2010-01-18
Capsicum flexuosum flexuosum 2010-01-18
Yellow Bhut Jolokia chinense 2010-01-19 2010-01-30
NMSU Bhut Jolokia chinense 2010-01-19 2010-01-23
Chocolate Fatalii chinense 2010-01-19 2010-01-26

Pata

Nu har jag planterat om många sorter, närmare 90 planter har fått en egen kruka;)

Det är ganska mycket jobb men så härligt att se när det växer. På min blogg har jag nu skrivit om chilepepparutställningen Het Höst och om Svenska Chilepeppar Föreningen, där jag numera sitter i styrelsen.

Läs här:

http://chilepeppar.blogspot.com/
tommot123
Hej!
Låter kul med att byta fröer! Fick mängder på mina chilis i höstas som jag inte hinner att så och det är ju synd att de ligger här och blir gamla!
Så om det är någon som är intresserad av några fröer så är jag gärna med och byter!
Intresserad av såna som inte finns på min lista!

Aji benito
Aji Panca
Apache
Arizona (C. Annuum) aviculare 'Tuscon Arizona')
Aurora
Bellingrath Gardens
Bih Jolokia - 'Naga Jolokia'(Capsicum chinense)
Black Pearl – (C. annum) BE
Bolivian rainbow (C.annuum)
Cap 455
Cascabelle C. annum
Cayenne Golden (capsicum Annuum)
Cherry Peppar
Chilhuacle Negro (capsicum Annuum)
Chimayo
Czechoslovakien Black(Svåra att få gro)
Dorset Naga *
Early Jalapeno – Gott om!
Elisabeth
Ezpeleta (Piment d'Espelette) C. annuum - BE
Fatalii*
Fiesta
Fruit'n' Spice (C. annuum)
Gul spansk peppar
Habanero Black Congo (c. Chinense)
Habanero, röd (c. Chinense)
Heatwave - orange Hot lemon/Lemon drops
Hot Lemon - capsicum Baccatum
Hot Paper Lantern *
Jamaican Bell C. baccatum
Kapia
Kapitokka** god men ej söt rikgivande paprika *
Kecskeszarv chili (Goat Horn)
Monkey face, gul (c. annuum)
Numex Chimayo Hot Pepper (C. annum)
Numex Twilight
Omnicolor (Capsicum baccatum)
Padron – (c.Annuum) BE
Patricia C. baccatum
Pequin (Tepin) – NUMEX BAILEY PIQUIN
Peru yellow - AJI LIMON BE
Piri Piri (Capsicum frutescens) – Har gott om!
Prairie Fire - Prärie eld
PRETTY PURPLE –
Prik Kalieng
Ramnad Mundu
Razzamatazz
Satans Kiss
Senator ** en mycket söt och smakrik paprika *
Sibirisk Huspeppar *
Siviri Biber ** söt snackpaprika med lite hetta, supergod
Sivri biber
Stor Man ** god och mycket rikgivande paprika *
Sweet Wrinkled Old Man *
Szentesi - Bockhornspaprika ** smakrik men ej stark *
Tequila Sunrise (paprika)
Yellow Thai
skogstroll
CITAT (Pata @ 31-01-2010, 18:44) *
Här de som jag planterat. Det första datumet är sådd, det andra är när första plantan tittade upp. Yellow Bhut Jolokia tittade upp idag;)

Chiltepin DOI031 (Cameron County, Texas) annuum 2010-01-01
O´odams Indian Piquin annuum 2010-01-01
Aji Brazilian Bonanza baccatum 2010-01-01
Inca Red Drop baccatum 2010-01-01 2010-01-08
.Pimenta Barra-Do Ribeiro baccatum 2010-01-01 2010-01-19
Unknown Large Red Baccatum from Michu Peru baccatum 2010-01-01 2010-01-09
7 Pod chinense 2010-01-01 2010-01-07
Bhut Jolokia chinense 2010-01-01 2010-01-09
Chocolate Bhut Jolokia chinense 2010-01-01 2010-01-10
Habanero chinense 2010-01-01 2010-01-17
Habanero Golden Bullet chinense 2010-01-01
Limo chinense 2010-01-01
Limon chinense 2010-01-01 2010-01-11
Morouga Yellow chinense 2010-01-01 2010-01-12
Naga Morich chinense 2010-01-01 2010-01-07
Peruivian White Habanero chinense 2010-01-01 2010-01-07
Pimenta da Neyde chinense 2010-01-01 2010-01-07
Spicy Porto Rican chinense 2010-01-01 2010-01-10
Trinidad Douglah chinense 2010-01-01 2010-01-13
Trinidad Scorpion - Morouga Blend chinense 2010-01-01 2010-01-17
Wild Chinense chinense 2010-01-01 2010-01-09
Yellow 7 Pod chinense 2010-01-01 2010-01-10
Tabasco Greenleaf frutescens 2010-01-01 2010-01-08
Locato PI 387838 pubescens 2009-12-12 2009-01-28
Aji Verde baccatum 2010-01-18 2009-01-24
Red Tip baccatum 2010-01-18 2010-01-23
Yellow Cheese Pimento annuum 2010-01-18 2010-01-26
Blue Christmas annuum 2010-01-18 2010-01-23
Grifo 15020 flexuosum 2010-01-18
Capsicum flexuosum flexuosum 2010-01-18
Yellow Bhut Jolokia chinense 2010-01-19 2010-01-30
NMSU Bhut Jolokia chinense 2010-01-19 2010-01-23
Chocolate Fatalii chinense 2010-01-19 2010-01-26

JÖSSES
officinalis
CITAT (Pata @ 01-02-2010, 14:51) *
(..)
Nu har jag planterat om många sorter, närmare 90 planter har fått en egen kruka;)
(..)

Odlar du allt hemma? Blir en hel del. För egen del så blir det bara tre sorter i år (jamiacan bell, zimbabwe bird och tuscan arizona), har riggat upp lysrör i två ikea-hyllor och alla andra sådder måste ju få plats också smile.gif
Hur har du löst det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon