|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
tjena.
Jag har en fin samling plantor hemma som växer och växer. Men har ett par plantor "birds eye" med lite problem. har läst att namn som innehåller bird ska tydligen vara arter som växer vilt. Birds eye växer väl i afrika. och går under samlingsnamnet pirri pirri. ursäkta min stavning.
Problemet med mina plantor är att de växer rakt upp. är jätte taniga och rangliga. den största är väl närmare 50 cm. har fått binda upp den en hel del för att den inte ska gå av. den fortsätter att växa uppåt och jag undrar om jag kan toppa den för att bli mer buskig. eller hur ska jag göra?
tommot123
21-05-2010, 08:38
CITAT (nybörjar1 @ 19-05-2010, 22:34)  Någon som har några bhut jolokia frön till salu? Blev så himla nyfiken på denna starka chili! har sådana och även andra starka men det är för sent att få frukt denna säsongen(kanske om man har tur) men övervintrar du dem så blir de fina nästa år! jag byter mot något annat spännande! Hör av dig i så fall/Tommy! CITAT (wotan @ 20-05-2010, 22:40)  tjena.
Jag har en fin samling plantor hemma som växer och växer. Men har ett par plantor "birds eye" med lite problem. har läst att namn som innehåller bird ska tydligen vara arter som växer vilt. Birds eye växer väl i afrika. och går under samlingsnamnet pirri pirri. ursäkta min stavning.
Problemet med mina plantor är att de växer rakt upp. är jätte taniga och rangliga. den största är väl närmare 50 cm. har fått binda upp den en hel del för att den inte ska gå av. den fortsätter att växa uppåt och jag undrar om jag kan toppa den för att bli mer buskig. eller hur ska jag göra? Låter som de har för lite ljus? i så fall ge dem lite extra ljus! En del sorter blir väldigt höga! Mina som sticker iväg toppar jag! Tommy!
Malin_MeL
21-05-2010, 08:41
CITAT (wotan @ 20-05-2010, 22:40)  tjena.
Problemet med mina plantor är att de växer rakt upp. är jätte taniga och rangliga. den största är väl närmare 50 cm. har fått binda upp den en hel del för att den inte ska gå av. den fortsätter att växa uppåt och jag undrar om jag kan toppa den för att bli mer buskig. eller hur ska jag göra? Om det är Tepin Peppar du har, tror de kallas birds eye, så har jag oxå två. den ena är tunn och hög, den andra toppade jag och den buskar nu till sig. forfarande väldigt vek dock. det ser ut som även den otoppade kommer att sätta grenar i varje bladveck, men att det tar lite längre tid. Detta ska bli en stor buske om jag förstått rätt så eg kanske det är bättre för mig att ha den hög än vid för jag har platsbrist.
CITAT (tommot123 @ 21-05-2010, 09:38)  har sådana och även andra starka men det är för sent att få frukt denna säsongen(kanske om man har tur) men övervintrar du dem så blir de fina nästa år! jag byter mot något annat spännande! Hör av dig i så fall/Tommy! Låter som de har för lite ljus? i så fall ge dem lite extra ljus! En del sorter blir väldigt höga! Mina som sticker iväg toppar jag! Tommy! för lite ljus har den inte. då alla andra plantor växer som bara den. det är ca 15 plantor som delar på 4x58 watt dagsljus rör. men jag ska prova att toppa en av dem, så får vi se vad som händer.
CITAT (wotan @ 21-05-2010, 15:48)  för lite ljus har den inte. då alla andra plantor växer som bara den. det är ca 15 plantor som delar på 4x58 watt dagsljus rör.
men jag ska prova att toppa en av dem, så får vi se vad som händer. här kommer en bild på min fina habanero. den får inte för lite ljus. har börjat sätta frukt nu. Habanero
Mentha-Arvensis
22-05-2010, 21:20
CITAT (wotan @ 20-05-2010, 21:40)  ...den största är väl närmare 50 cm. har fått binda upp den en hel del för att den inte ska gå av. den fortsätter att växa uppåt och jag undrar om jag kan toppa den för att bli mer buskig. eller hur ska jag göra? Ställ en fläkt framför den några timmar varje dag så kommer den bli stabil efter ett tag.
CITAT (wotan @ 22-05-2010, 00:52)  här kommer en bild på min fina habanero. den får inte för lite ljus. har börjat sätta frukt nu. ...klipp... Habanero Härligt att se, så såg min planta ut för 40 dagar sedan nu har den mogen frukt.
Nu är det härliga tider, med nästan all chili ute i växthuset och några få kvar i sina hydrosytem under en 600w HPS. Så har jag tyvärr råkat ut för en minst sagt tråkig överraskning. Dom flesta fröna jag satt är köpta från fatalii. Ganska många sorter kanske en 40st. Min Aji Peru som är en C.Bacc är en C.Annumm (lila blommor) och Aji cristali fröna går ej att gro (är ej ensam om detta fler som köpt därifrån har samma problem med just aji cristal). Och sen CAP 1047 som ska ha en lila kant på blomman. har satt 4st av denna. Och 3 är helt vita och en är helt lila (blommorna). Brukar inte vara så mycket för o köpa av "hobby" odlare just pga korsnings risken. Men fatalii verka ju vara en seriös sådan. Fast sådant var ju inte fallet tyvärr. (och jag har inte märkt fel). Några andra som råkat ut för samma sak? Skriver inte det här för o smutskasta nån, men jävla tråkigt när man lägger ner sin skäl i o dra upp lite plantor så blir dom nått helt annat. Änn kan det bli mer överraskningar tyvärr alla har inte riktigt fått frukt och blommat än.
tommot123
24-05-2010, 11:57
CITAT (orrevs @ 24-05-2010, 00:41)  Nu är det härliga tider, med nästan all chili ute i växthuset och några få kvar i sina hydrosytem under en 600w HPS. Så har jag tyvärr råkat ut för en minst sagt tråkig överraskning. Dom flesta fröna jag satt är köpta från fatalii. Ganska många sorter kanske en 40st. Min Aji Peru som är en C.Bacc är en C.Annumm (lila blommor) och Aji cristali fröna går ej att gro (är ej ensam om detta fler som köpt därifrån har samma problem med just aji cristal). Och sen CAP 1047 som ska ha en lila kant på blomman. har satt 4st av denna. Och 3 är helt vita och en är helt lila (blommorna). Brukar inte vara så mycket för o köpa av "hobby" odlare just pga korsnings risken. Men fatalii verka ju vara en seriös sådan. Fast sådant var ju inte fallet tyvärr. (och jag har inte märkt fel). Några andra som råkat ut för samma sak? Skriver inte det här för o smutskasta nån, men jävla tråkigt när man lägger ner sin skäl i o dra upp lite plantor så blir dom nått helt annat. Änn kan det bli mer överraskningar tyvärr alla har inte riktigt fått frukt och blommat än.  Har köpt fröpåsar och fått totalt helt fel frön! Det har blivit helt något annat! Men från urban garden och enchili har det stämt rätt bra! Lillstumpa på tradera har bra ordning på sina frön tycker jag! Dessa rekommenderar jag! Urban Garden är allra bäst! Får man göra reklam här? Köpte i fjol från två andra hobbyodlare där det blev hur mycket fel som helst
Crazy4Flowers
24-05-2010, 13:32
Tradewindfruits har stämt rätt bra.
Då passar jag på att varna för http://www.kitchengarden.se/ som trots beställning på hemsidan valde att ersätta halva min beställning med olika sorters standardfröer som man kan köpa på byggvaruhuset. Sen tog dom betalt för det fröer jag beställt och inte den s**t de skickade. Jag kontaktade dom via e-post efter en vecka då jag var så arg så jag kokade. Istället för ett svar fick jag ett brev från ett inkasso företag. Jag pallade inte att driva ärendet efter som det kändes värt att få en betalningsanmärkning för uteblivna fröer.
slänger in ett par bilder på mina Bhut Jolokia. Bhut Jolokia Den här sorten va lite seg i början. men nu börjar de sätta fart. en och annan blomknopp skymtas. Bhut Jolokia
Slänger väl in lite bilder jag med då  Aji cristali:  Cap220  Purvan:  Hyper pube blomma:  Cap220 blomma  Cap 220 i Ebb & flow system:
tommot123
25-05-2010, 12:24
CITAT (wotan @ 22-05-2010, 00:52)  här kommer en bild på min fina habanero. den får inte för lite ljus. har börjat sätta frukt nu. HabaneroDet bör ju räcka bra men rören bör sitta 5-10 cm ovan! Hade lite problem med dagsljus så jag tog ett dagsljus och ett kallvitt och tyckte växterna såg finare ut! Har detta i ett hydrosystem men får inte riktigt kläm på detta(hydrot alltså)! Ser ut som växterna inte trivs? Tommy! CITAT (Peppen @ 24-05-2010, 21:26)  Då passar jag på att varna för http://www.kitchengarden.se/ som trots beställning på hemsidan valde att ersätta halva min beställning med olika sorters standardfröer som man kan köpa på byggvaruhuset. Sen tog dom betalt för det fröer jag beställt och inte den s**t de skickade. Jag kontaktade dom via e-post efter en vecka då jag var så arg så jag kokade. Istället för ett svar fick jag ett brev från ett inkasso företag. Jag pallade inte att driva ärendet efter som det kändes värt att få en betalningsanmärkning för uteblivna fröer.  Mycket dåligt tycker jag! De bör ju bojkottas!!!!!! tommy
CITAT (tommot123 @ 25-05-2010, 13:24)  Det bör ju räcka bra men rören bör sitta 5-10 cm ovan! Hade lite problem med dagsljus så jag tog ett dagsljus och ett kallvitt och tyckte växterna såg finare ut! Har detta i ett hydrosystem men får inte riktigt kläm på detta(hydrot alltså)! Ser ut som växterna inte trivs? Tommy! tommy jag har 2 st Powerglo akvarie lysrör liggandes. de ligger på 18000 kelvin. kanske ska prova med dem?
Årets första skör som skall bli en födelsedagspresent med medina, sunflame, habanero, spansk peppar, jalapeno och apache.
ebbasiglite
29-05-2010, 20:31
Snart får jag lägga upp bilder jag också. Tommy; jag sådde 22 av 29 sorter till att börja med. Tror jag räknade 9-10 som kikat upp ur jorden redan nu. Kvalitets frön! Jag hoppas att alla tittar upp snart (vilket jag tror, var väl inte mer än två veckor sen jag satte dem?).
Michael Salemsson
30-05-2010, 18:25
Fick min första mogna frukt för iår. Blev en B. Jolokia kropp fylld med Capsaicin. Sparar frukterna på plantan tills midsommar så att ett större sällskap ska få chansen att testa på dessa angenäma frukter. Kan läsas mer om detta på min blog ( skriven på engelska) http://michaelsalemssonchili.blogspot.com/
Bra jobbat där Michael. Nu händer det grejer mina Caribian red och Bhut Jolokia har satt små koppar. Ännu längre har Röd Rocoto (Capsicum pubescens) kommit. Detta är en höghöjds chili med vakra blomsterknoppar.  Omni Color  Hercules Jalapeno ger jättefrukter.  Sun flame även denna med jättelika färgmättade vaxiga frukter i år.  Paprikan har mognat och är nu stor som en barnanäve.  Färgfest i habaneroplantan.  Årets andra skörd.
 Limon, capsicum chinense, var en trevlig överraskning. Fruktig smak med tydlig hetta. Tror att sortern på Svenska kallas för Lemon Habanero. Jag la in lite fler blommor på bloggen.
Platinum
01-06-2010, 05:52
Och jag har precis kunnat notera de första fruktanlagen på mina chiliplantor som ju förodlats inne i söderfönster utan extrabelysning och numer står ute på friland (i zon 4).
tommot123
01-06-2010, 07:08
CITAT (ebbasiglite @ 29-05-2010, 21:31)  Snart får jag lägga upp bilder jag också. Tommy; jag sådde 22 av 29 sorter till att börja med. Tror jag räknade 9-10 som kikat upp ur jorden redan nu. Kvalitets frön! Jag hoppas att alla tittar upp snart (vilket jag tror, var väl inte mer än två veckor sen jag satte dem?). Skoj! Nu hoppas vi de andra tittar upp lika fint! Tommy!
tommot123
01-06-2010, 07:17
ebbasiglite
01-06-2010, 15:48
Jag följer mina sådder varje dag; kikar på dem minst en gång om dagen; det är så spännande!! Och jag kan meddela att nu är det 13-14 som tittat upp. Hihi! Hoppar inte jag är den enda här på forumet som är så "löjlig" att jag kikar till mina plantor snudd på varje dag.
ebbasiglite
01-06-2010, 16:38
Rättelse; 16!! 16 av 22 sorter planterade har tittat upp. Åker nu på torsdag och blir borta tre veckor; så jag hoppas fler tittar upp och gör mig glad innan jag åker. [attachment=50572:1chili.jpg] Några som tittat upp; dem är lite större - denna bild togs för ett par dagar sen. [attachment=50573:2chili.jpg] Alla mina planterade chilis. I förgrunden är det chili i alla mindre planteringskrukor. (från v. blå, svart, blå). Bakom står annat; tomater, sallad, kryddor, gurka, physalis osv osv.
tommot123
02-06-2010, 11:55
Bild på frukten från min fishpepper! Kanske lite tjatigt?! fishpepper
Malin_MeL
02-06-2010, 14:54
Fish pepper är snygg! jag har gott hopp om den, det är första året jag testar den, är den god med?
Jobbigt att se hur stora allas chilis är och att de redan fått frukt. Mina har precis börjat komma i gång igen efter angreppet och är bara pinnar med några gröna blad än så länge :/
CITAT (Nauti @ 02-06-2010, 17:26)  Jobbigt att se hur stora allas chilis är och att de redan fått frukt. Mina har precis börjat komma i gång igen efter angreppet och är bara pinnar med några gröna blad än så länge :/ Åk till en plantskolla träggårdshandel och köp ett par förkultiverade så du har något att titta på medans du väntar in dina egna.
Michael Salemsson
02-06-2010, 22:25
Ebbasiglite skrev
"Jag följer mina sådder varje dag; kikar på dem minst en gång om dagen; det är så spännande!! Och jag kan meddela att nu är det 13-14 som tittat upp. Hihi! giggle.gif Hoppar inte jag är den enda här på forumet som är så "löjlig" att jag kikar till mina plantor snudd på varje dag. "
Jag är nog mer patologisk än så tyvärr. Då plantorna är i rummet får de uppmärksamhet 3-5 gånger per dag med lösskontroll m.m. Så du behöver nog inte oroa dig för att känna dig nördig på något sätt. Tvärtom så är detta rätt forum. Du är helt enkelt en medlem i anonyma chileheads föreningen.
Eder respektfulle,
M S
ebbasiglite
03-06-2010, 08:45
CITAT (Michael Salemsson @ 02-06-2010, 23:25)  Ebbasiglite skrev
"Jag följer mina sådder varje dag; kikar på dem minst en gång om dagen; det är så spännande!! Och jag kan meddela att nu är det 13-14 som tittat upp. Hihi! giggle.gif Hoppar inte jag är den enda här på forumet som är så "löjlig" att jag kikar till mina plantor snudd på varje dag. "
Jag är nog mer patologisk än så tyvärr. Då plantorna är i rummet får de uppmärksamhet 3-5 gånger per dag med lösskontroll m.m. Så du behöver nog inte oroa dig för att känna dig nördig på något sätt. Tvärtom så är detta rätt forum. Du är helt enkelt en medlem i anonyma chileheads föreningen.
Eder respektfulle,
M S Hahaha! Gud vad bra. Tack för det varma välkomnandet.
tommot123
04-06-2010, 10:10
CITAT (Malin_MeL @ 02-06-2010, 15:54)  Fish pepper är snygg! jag har gott hopp om den, det är första året jag testar den, är den god med? Vet ej? Är första året jag odlar den så jag är verkligen nyfiken på smaken!
Grillade denna sun flame idag och den är så himelsk i all sin enkelhet. Den är helt ren i smaken och kanske dubbelt så stark som spansk peppar.
Man blir ju lite avundsjuk på alla som verkar ha fått frukt/mogna frukter redan. Har bara 2 som har börjat blomma precis, men den som väntar på nåt gott...
tommot123
10-06-2010, 13:24
Upptäckte i dag att alla mina pretty purple(3 st) är Black Pearl så nu har jag plötsligt 5 st Black Pearl! Har varit väldigt noga med att hålla i sär fröna från olika chili eller så har det blivit någon korspollinering? Har mängder med frön så jag får så 10 pretty purple nästa år! Skam den som ger sig! Frukterna från pretty purple är dessutom mycket godare än de från black pearl! Någon annan som råkat ut för detta? Nu börjar förresten purple tiger mogna så det ska bli kul och provsmaka frukten!
PerChill
14-06-2010, 11:45
Detta är mitt första försök med chili på allvar. Jag har ca: 50 plantor, 20 olika om 2-8 dm höga, de flesta blommar eller har knoppar. Jag kunde inte låta bli att plantera flera då jag inte orkar vänta till nästa år för att testa fler sorter vilka alla ser så goda ut!  Det är som i godisbutiken då man inte kan låta bli den, den den.... Det är drygt 40st till på gång, 25 olika vilka bör planteras om nästa helg 7x7 krukor. Då måste de 25-30 andra på köksbordet nu under en 400W HPS lampa ut till mitt växthus modell tält från Ö&B där 18 st redan trivs. "Murbrukslådor" från Biltema blir hemvist för många plantor senare. Frön köpta från The Chilli Pepper Company, Urban Garden och några sorter från köpechili i matvarubutiken. The Chilli Pepper Company har chilipulver också. Bhut Jolokia pulvret är sååå gott!! Såsen "10Minute Burn" är som den låter. Den uppfyller den slitna klyschan "1 drop is enough" ! Bilder kommer senare..
Här kommer lite skördebilder. Först ett par paprikor.   En jalapeno  Och så några plantor som just börjat få frukt Ungersk rund  Omni Color  Dans lila  Paloma
Ginflyer
17-06-2010, 11:20
Mycket vackert Peppen. Fina bilder också.
Man tackar, jag passade på att hacka ner paprikan längst up i en feta sallad. Ren och mild i smaken, inte alls besk elller frän. En trevlig kranbat i till sallad.
Shrimpii
26-06-2010, 18:31
Hjääälp!!!
Har precis planterat ut mina plantor på min trapp. Satte dem i lådor från ikea. Det som har hänt är att bladen på vissa plantor blivit vita/torra. Det började på mina 7 pod plantor, men verkar nu även ske på min bhut jolokia, hot paper lantern och pretty & purple.
[attachment=51453:Foto_0815.jpg]
Vad ska man göra? :S
Plantorna tappar bladen efter ett tag. Trodde det först berodde på att plantorna var trötta innan utplanteringen. speciellt då 7 poden hade fått dåligt med vatten.
Mentha-Arvensis
26-06-2010, 20:51
CITAT (Shrimpii @ 26-06-2010, 18:31)  Hjääälp!!!
Har precis planterat ut mina plantor på min trapp. Satte dem i lådor från ikea. Det som har hänt är att bladen på vissa plantor blivit vita/torra. Det började på mina 7 pod plantor, men verkar nu även ske på min bhut jolokia, hot paper lantern och pretty & purple.
[attachment=51453:Foto_0815.jpg]
Vad ska man göra? :S
Plantorna tappar bladen efter ett tag. Trodde det först berodde på att plantorna var trötta innan utplanteringen. speciellt då 7 poden hade fått dåligt med vatten. jag tycker dom ser solbrända ut. Prova att hänga en fiberduk framför dom eller täck för med smörpapper så kommer dom nog må bättre.
Shrimpii
26-06-2010, 23:09
Ok ska testa det. Dem är dock inte torra i bladen, utan mer sega. ungefär som bladen kan bli när plantorna har för lite vatten... Tack för hjälpen
ebbasiglite
27-06-2010, 19:31
Jag har precis satt mina chiliplantor i egna krukor. Det ska bli spännande att få se dem växa till sig; får se om mina pretty purple är black pearl Tommy. =)
Det ser dock roligt ut i vardagsrummet; alla andra växter har fått flytta för att lämna plats åt dem växande chiliplantorna.
Några av mina sorter har inte alls velat ta sig; ska rota bland fröna och se vad som finns kvar; om man kanske ska så dem på nytt.
Aleister
27-06-2010, 20:52
Jag har ett problem, jag har en planta peruvian purple som har fått massa fina blommor, den har haft blommor nu flera veckor men det blir ingen pollen, har försökt pollinera massor gånger utan resultat. Jag har även en bhut jolokian som vägrar bli pollinerad. Något förslag va problemet kan vara? plantorna ser fina å friska ut.
Mentha-Arvensis
28-06-2010, 04:31
CITAT (Aleister @ 27-06-2010, 20:52)  Jag har ett problem, jag har en planta peruvian purple som har fått massa fina blommor, den har haft blommor nu flera veckor men det blir ingen pollen, har försökt pollinera massor gånger utan resultat. Jag har även en bhut jolokian som vägrar bli pollinerad. Något förslag va problemet kan vara? plantorna ser fina å friska ut. Jolokian är en kaxig art som helt bestämmer när den känner för att sätta frukt, men den behöver oftast endå hjälp med polineringen. Peruanen vet jag inte riktigt men handpolinera den med. Kan tipsa om att chili ofta gillar torrperioder med sparsam vattning under och inför fruktsättningen. Men ska så klart inte torka ut helt.
Preussen
28-06-2010, 12:51
då har det börjat mogna här på bakgården. En hot cayenne (c.annum) är nästintill mogen. Väntar in de andra så hänger jag dem på tork.
Shrimpii
28-06-2010, 21:19
Börjar få en del frukter nu. Vad gör ni av era? torka dem? Hinner inte göra mat av allt ^^
Ginflyer
28-06-2010, 21:45
@Shrimpii Om du inte hinner äta alla färska, så förutom att torka dem, kan du skära dem i mindre bitar och frysa ner dem i iskubsbehållare. Blir lätt att portionera dem senare och de håller till nästa skörd. Andra sätt är att göra puréer eller såser alternativt inläggningar. Var bara säker på att ha i vinäger eller liknande så att Clostridium botulinum (botulism) inte går loss. Du hittar en massa bra recept om du Googlar.
Ännu så länge hinner jag trycka i mig allt, men jag ser att jag också kommer att få krypa till korset inom kort. Tror att jag har i runda slängar 700-800 frukter redan nu. Iof gröna, men det smäller väl bara till en dag, sen går det fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|