Full version: Chili-tråden 2010
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Preussen
CITAT (Peppen @ 28-06-2010, 22:46) *
Skär upp torka i solen, torka sedan i ugn på 50-80 grader i 2 - 4 timmar tills dom är kruttorra. Mal sedan i mortel. Att mala ute och använda hanskar kan vara två bra tips. En liten trasa framför näsa och mun kan vara bra att av förklarliga skäl.

verkligen imponerande att använda morteln, stilpoäng å det högsta. 000.gif
själv brukar jag köra med en eletrisk kaffekvarn och får hyggligt resultat med den.
Peppen
smile.gif

Här kommer en näve av min favorit chili.

niklassthlm
Jösses, frukt....redan -fear-.gif jag har inte ens fått mina att blomma......långa o glesa är de, kan det bero på för lite sol!? Trånga krukor!?
zippoo
CITAT (niklassthlm @ 05-07-2010, 09:47) *
Jösses, frukt....redan -fear-.gif jag har inte ens fått mina att blomma......långa o glesa är de, kan det bero på för lite sol!? Trånga krukor!?

Om de är långa och glesa så låter det som att de har för mycket värme och för lite ljus
Nman
Tänkte dela med mig av denna bilden på några av mina första skördade frukter !
De gula är "hot lemon" (min personliga favoritchili) och de tre långsmala röda är vanliga "Ica" spansk peppar, sen är det meningen att den knubbiga röda frukten skulle vara en cayenne long slim vet dock ej vad som gått snett med den smile.gif
[attachment=51885:CIMG2232.JPG]
Grönberg

Chili Black Hungarian
Ca 1 m höga

Black Hungarian

Chili Rahjas Pride
Stamtjockleken är makalös, 3 säckar billig Bauhausjord blandad med 1 säck kogödsel och en tesked blodmjöl och benmjöl i månaden gör susen, kväveälskande växter. Mina plantor står i 65 liters murarbaljor, och vi bävar för vad dessa monster ska utvecklas till.......

sqrulan
Min första som nu håller på att bli riktigt stor, jag tror att det är en Hungarian Hot Wax namnet har jag tappat bort.
[attachment=51888:002H.hot_wax.jpg]
Peppen
@ Grönberg

När har du planterat och hur har du skolat om dom? Ser kitigt stabilt ut. smile.gif
Grönberg
CITAT (Peppen @ 10-07-2010, 09:36) *
@ Grönberg

När har du planterat och hur har du skolat om dom? Ser kitigt stabilt ut. smile.gif

Jag började i mitten på januari, la mina frön i vatten i 24 timmar, därefter planterades dem i frölådor (minidrivhus) i vanlig plantjord, och placerades ovanpå kylen för värmens skull, jag mätte upp ca 25-28 grader ovanpå kylen vilket är lagom för att få fröna att gro.
När skotten tittat upp - olika beroende på sort - placeras varje skott i egen liten kruka i fönsterkarmarna, allteftersom plantorna växer så planterar jag om dem i något större krukor, det funkar inte med att sätta dem i stora krukor med en gång, så det kan bli 5-6 omplanteringar innan Chilin hamnar i slutkrukan som ska vara på minst 15 liter om man vill ha jätteplantor, det går med 4 liters men dessa plantor blir ca 50 cm höga och ger betydligt mindre skörd, man bör ge näring var 14:e dag, helt ok med flytande blomnäring, men en tesked blodmjöl gör susen 1 gg/mån.
Vi sätter ut plantorna i växthuset när man är säker på att det inte blir nattfrost.
Senare när det börjar blomma har jag läst att man ska ta bort de första 7 blommorna för att stressa blomningen och därmed öka skörden, men det är mest en skröna, tillräckligt stor kruka ger jätteplantor, med fenomenal skörd.
En kombination av olika styrkor och chili som lämpar sig för torkning eller infrysning ger glädje över vintermånaderna.
smile.gif
Peppen
Här har vi omni color, den är rätt lik paloma med sitt hårda skal som börjar som nästan vitt och sedan stegar sig fram till rött. Tyvärr delar den även palomas svaghet som är att det har oljig lite parfymaktig smak. Inte min kopp te.

Den här habaneron har varit outröttlig, den kommer från en frukt köpt på coop och jag har redan plockat en handfull frukter.

Avslutningsvis är det en okändis som jag är nyfiken på vad det kan vara för sort. Frukterna är mörklila och bladen lika så.

Peppen
Min stelth-odling ute är inte soldränkt som din men det knatar på.

Ukranium Sweet, den här skulle jag vilja se i jätte kruka. smile.gif

Sweet Chocolate

Ungersk rund som börjar få röda strimmor. biggrin.gif

tommot123
CITAT (Peppen @ 10-07-2010, 10:38) *
Här har vi omni color, den är rätt lik paloma med sitt hårda skal som börjar som nästan vitt och sedan stegar sig fram till rött. Tyvärr delar den även palomas svaghet som är att det har oljig lite parfymaktig smak. Inte min kopp te.

Den här habaneron har varit outröttlig, den kommer från en frukt köpt på coop och jag har redan plockat en handfull frukter.

Avslutningsvis är det en okändis som jag är nyfiken på vad det kan vara för sort. Frukterna är mörklila och bladen lika så.

SER UT ATT VARA Belingrath Gardens, rätt lik black pearl men med avlånga frukter!

Har även gul chili och röd spansk från frukter köpta på ica och de blir mkt goda med bra skörder!
friberg76
Någon här som vet om det går att klippa ner chiliplantor lite utan att det påverkar plantan och dess befintliga frukter negativt på något sätt?

Jag hade inte riktigt räknat med att de skulle växa sig så stora och nu börjar det bli akut platsbrist, både på höjden och bredden. Vissa breder ut sig som savannträd och tar upp mer än 1 meter i bredd i mitt 2 meter långa växttält. Det håller inte riktigt med tanke på alla växter som bor där. Att ha dem ute i det fria är inget alternativ för av någon konstig anledning så blåser det alltid ganska mycket i just vårat kvarter, trots att det är vindstilla i resten av orten...

Jesper
Anja Danmark
Du kan sagtens klippe i dem, som du synes - de er ret tolerante i den retning!
Peppen
Red tip

Nepal snakebte

Bhut Jolokia

Inca berry

Fish pepper

wotan
tjenare.

jag har flera plantor yellow vax eller vad den kallas. jättegoda frukter. passar till all mat. men så fick jag se här om dagen att frukterna på ena plantan blev röda.

smakade.. och vilken styrka. jag som inte är så jätte förtjust i allt för starkt tyckte den var att jämföra med röd habanero. vad är detta??

det måste blivit någon miss där.. hehe. någon som vet vad det kan vara.

Peppen
Hur har du kommit över fröerna. Till och med fröproducenterna har problem med spontana hybrider.
wotan
CITAT (Peppen @ 21-07-2010, 13:30) *
Hur har du kommit över fröerna. Till och med fröproducenterna har problem med spontana hybrider.

jag köpte dem hos impecta. www.impecta.se som yellow vax hot. den är absolut inte gul och inte mild som mina andra frukter.
skånepåg
En penispepper biggrin.gif
Peppen
CITAT (wotan @ 21-07-2010, 16:08) *
jag köpte dem hos impecta. www.impecta.se som yellow vax hot. den är absolut inte gul och inte mild som mina andra frukter.

Frörer sorteras både för hand och i maskin så det är nog en som hoppat i fel påse bara.
wotan
CITAT (Peppen @ 21-07-2010, 16:47) *
Frörer sorteras både för hand och i maskin så det är nog en som hoppat i fel påse bara.

okej men vet du vad det kan vara för sort då?
Peppen
Nix. tongue.gif
zippoo
CITAT (wotan @ 21-07-2010, 17:30) *
okej men vet du vad det kan vara för sort då?

tycker att det ser ut som hungarian hot wax. den blir vad jag vet röd (mina blir det och de ser ut sådär)
Åsa, mälardalen zon 2
Japp yellow hot wax blir röd fast först är den gul, den blir ofta starkare när den är röd än när den är gul.
friberg76
Hej!

Någon som kanske vet vad detta är för sort? Skäms lite över att behöva tala om att det är en köpeplanta från plantagen. Enligt lappen skulle det vara De Cayenne men jag tror inte att det är det. Den verkar lite för stor för det och formen är väl inte riktigt cayenne heller i mina ögon.

zippoo
CITAT (friberg76 @ 22-07-2010, 09:15) *
Hej!

Någon som kanske vet vad detta är för sort? Skäms lite över att behöva tala om att det är en köpeplanta från plantagen. Enligt lappen skulle det vara De Cayenne men jag tror inte att det är det. Den verkar lite för stor för det och formen är väl inte riktigt cayenne heller i mina ögon.

ingen aning egentligen men det skulle kunna vara chimayo... men någon annan kanske har en bättre gissning.
Malin_MeL
CITAT (friberg76 @ 22-07-2010, 09:15) *
Hej!

[

har du smakat den? är den stark? ser väldigt mycket ut som söt spetspaprika i mina ögon.....
friberg76
Ingen styrka alls... Inte speciellt god heller för den delen. De får nog hänga kvar tills de är mogna
Malin_MeL
Den är ju inte mogen ännu, men man brukar känna chilihetta redan när de är gröna, iaf på hinnorna.

Skulle det vara spetspaprika så blir ju de väldigt söta och goda när de blir röda...men förstår att det inte var det du tänkt dej.
friberg76
Köpte plantan för att jag var lite sent på det med sådden i år. Jag har två andra sorters cayenne som garanterat är cayenne så jag klarar mig. Blir lite senare skörd än vad det var tänkt bara. Det är dock lite irriterande att ha en planta som jag inte vet var det är med säkerhet... smile.gif
friberg76
Efter att ha tittat på alla andras bilder på mogna frukter i ett par månader så känns det ganska skönt att i alla fall äntligen ha färdigvuxna frukter på några utav mina plantor. Nu återstår bara den långa väntan på mognad... sleeping.gif

Santa Fe Grande

Fresno

Röd Habanero

Early Jalapeno
tommot123
Lite bilder på Hot paper lantern, nepal snakebit, black pearl, yellow Bumpy, orange hab! Har några på friland och får hoppas det inte kommer för mycket regn!

Kul när de börjar mogna! Då känns det värt allt jobb!

HPapLant06.jpg

NepSnakebit0.jpg

BPearl0.jpg

YBumpy0.jpg

OrangHab0.jpg

PåFriland0.jpg

sqrulan
wub.gif Det är så härligt att kika in och se hur det växer hos er, jag ska ta mej i kragen och fota lite plantor till helgen. Min Black pearl är sååå vacker nu med alla lila färgade blommor och dom mörka bladen.
mattias__o
Vilken fantastiskt trevlig tråd. Jag bidrar med några bilder på mina chiliplantor.

Den stora till vänster är en Peri Peri som jag övervintrat. I mitten på maj var det bara en pinne och jag var övertygad om att den var död men plötsligt kom det fram ett litet blad och den började växa enormt. Det är många frukter på gång.

Mittenplantan är en Fresno. Hade problem med ohyra men det verkar som om jag blivit av med den och nu växer den bra och sätter mycket frukt.

Till Höger står en Habanero med massor av frukt. Jag väntar med spänning på att de ska börja mogna. Det är första gången jag har Habanero.

[attachment=52999:2010_07_28_017.jpg]

Fresno
[attachment=53000:_MG_7449.jpg]

Habanero
[attachment=53001:_MG_7454.jpg]
Pata
Hej

Unknown large red baccatum from michu (Peru)

Unknown large red baccatum from michu.

Brown 7 pod, från Sara som bor i Trinidad & Tobago

Pimenta Da Neyde, älskar denna sort!

Växthuset

Favoriten av alla i år är kanske denna sort (den två ovanstående bilderna). Pimenta Barra do Riberio. Det är en baccatum.

MVH

Patrik

Läs gärna mer på min blogg, bla om besöket på en av mina favortitplantskolor Cappelagårdens Örtagård.
mattias__o
Härliga bilder Pata. Gillar framförallt den översta.
Pata
CITAT (mattias__o @ 04-08-2010, 22:38) *
Härliga bilder Pata. Gillar framförallt den översta.

Tack, Ida (2,5 år) hjälpte till med det fotot:)
Johan_81
Dags att bidra med några bilder, detta är 2 av mina 6 olika plantor/sorter, alla är sådda den 1:a jan.
De blev ganska skadade av en rejäl hagelskur tidigt i somras, så det är fortfarande ganska många prickiga blad.

[attachment=53430:Fish_1_100807.jpg]
Fish pepper
Plockade 102 frukter från denna i mitten av juni, efter det växte den ytterligare lite och jag plockade av 143 till idag strax efter bilden togs. Finns fortfarande några små frukter och blommor kvar.
65 cm hög.

[attachment=53432:Unknown_1_100807.jpg]
Okänd sort (någon som vet?)
Denna kommer från samma fröpåse som fish peppern, men blev nåt helt annat. Mindre blad, men större blommor och frukter som ser lite plastiga ut. Plockade av ca 65 st röda idag. Se bild nedan.
Det blev ett fint litet träd av denna i alla fall. 40 cm hög, men 70 bred.

[attachment=53433:Unknown_2_100807.jpg]
Okänd sort

[attachment=53434:Chilis_1_100807.jpg]
Dagens skörd
Den okända + Fish pepper

Pata
CITAT (Johan_81 @ 07-08-2010, 13:48) *
Dags att bidra med några bilder, detta är 2 av mina 6 olika plantor/sorter, alla är sådda den 1:a jan.
De blev ganska skadade av en rejäl hagelskur tidigt i somras, så det är fortfarande ganska många prickiga blad.

[attachment=53430:Fish_1_100807.jpg]
Fish pepper
Plockade 102 frukter från denna i mitten av juni, efter det växte den ytterligare lite och jag plockade av 143 till idag strax efter bilden togs. Finns fortfarande några små frukter och blommor kvar.
65 cm hög.

[attachment=53432:Unknown_1_100807.jpg]
Okänd sort (någon som vet?)
Denna kommer från samma fröpåse som fish peppern, men blev nåt helt annat. Mindre blad, men större blommor och frukter som ser lite plastiga ut. Plockade av ca 65 st röda idag. Se bild nedan.
Det blev ett fint litet träd av denna i alla fall. 40 cm hög, men 70 bred.

[attachment=53433:Unknown_2_100807.jpg]
Okänd sort

[attachment=53434:Chilis_1_100807.jpg]
Dagens skörd
Den okända + Fish pepper

WOW vilka härliga plantor! Grattis till skörden.
tommot123
En hagelskur och hur mycket regn som helst har ställt till för mina chili! Håller på med en räddningsauktion för att rädda vad som räddas kan!
Tyvärr har hela växthuset dessutom vattenfyllts!
Lite bilder på eländet!

hagel.jpg

regn3.jpg

myckeregn.jpg

räddning.jpg
mattias__o
Det där ser inte kul ut. Jag lider med dig.
swix13
Oj, uff! Vad stora hagelkorn! Stackars dig och dina plantor...

Det är kanske en av de få fördelarna med att bara ha inneodling, inge hagel och inga översvämningar! Dock fasar jag en aning inför nästa år. Jag är nybörjare på chili men har precis lagt in en fröbeställning från Finland och kommer nästa år utöka från tre till 11 sorters chili här hemma :D Blir trångt i fönstren!

För närvarande har jag tre plantor (en årsplanta och två sen förra året) Jamaican Yellow (Habanero) som ger underbart goda frukter, jag kan stå länge och bara lukta på chilipulvret jag gjort på dem, riktigt smakrika men rätt så starka också :) Sen har jag en planta röda avlånga chilisar av okänd sort (köpte torkad chili i Mexico och stoppa några frön i krukor) och en piri piri som jag tagit från en chilifrukt jag köpte i fruktdisken på Ica. Denna är dock sparsam med frukterna tyvärr...

Nästa år blir det även:

Black scorpion tongue
Habanero Carribean Red
PI 281429
Duke Pequin
Aji Cristal
Bolivian Rainbow
Habanero Brown large
Turbo Pube

Jag hoppas jag lyckas ta upp dessa sorter också. Någon som har erfarenhet av dessa nya som vet om de är lätta att ta upp eller inte? Vet ni om man måste polinera dem själv eller om de får frukter ändå (som min Jamaican Yellow)? Jag är som sagt väldans nybörjare så tips och råd och överseende med dumma frågor uppskattas :)
tommot123
aji crystal och boliwian rainbow är rätt lätta tycker jag nog! Chinensesorterna är lite petiga i början och utvecklas långsamt men ger såååååå mycket tillbaka!
Har lite svårt för smaken på en del baccatum(bl.a Blondie, jamaican bell) men även där finns många tacksamma att odla! Dessa ger ofta stora skördar! Bra sorter är aji panca, omnicolor, cap 455, peru yellow, patricia(kan bli 2-3 meter lätt första året) som jag odlat! Dessa smakar dessutom bra tycker jag!
padde
Jag har sått chili från ICA - Röd, grön och habanero- och de har alla kommit upp fint. Bara habaneron som inte gett frukt än, den växer mycket långsammare än de andra.

Testade en grön chili igår och den var TOKstark! Mycket starkare än frukten som fröna kom ifrån. Vad avgör egentligen styrkan? Det måste vara mer än genetiskt?
mattias__o
CITAT (padde @ 10-08-2010, 17:23) *
Jag har sått chili från ICA - Röd, grön och habanero- och de har alla kommit upp fint. Bara habaneron som inte gett frukt än, den växer mycket långsammare än de andra.

Testade en grön chili igår och den var TOKstark! Mycket starkare än frukten som fröna kom ifrån. Vad avgör egentligen styrkan? Det måste vara mer än genetiskt?

Enligt The Complete Chilipepper Book är styrkan till 50% genetisk och 50% beroende på miljö. En planta som utsätts för stress ger starkare frukter. Frukter som mognar i högre temperatur blir också starkare än frukter som mognar under lägre temperatur.
Peppen
Jag vill dra en lans för den välsmakande och pangstarka caribian red. Den är som habanerons elaka storebror.

Anja Danmark
Jeg har lavet en lille film fra mit drivhus, så man kan se, hvor mange planter, der er plads til på 21 m2:

http://www.youtube.com/watch?v=mxgG1Dvxsnk

mvh
Anja
Peppen
Imponerande! biggrin.gif
Anja Danmark
Tak - jeg er også meget glad for det og bruger alt for meget tid derude.....
Johan_81
Plockade av 15 till från min okända sort (bilder i tidigare inlägg). Inte så starka, men fullt tillräckligt. Nästan lite habanero-doft på dessa, och det kände jag även på mina hungarian hot wax. Kan det verkligen stämma?

Hur lång tid tar Rocoto Manzano på sig att mogna? De verkar ha nåt full storlek för minst 7-8 veckor sen, men är fortfarande gröna.
Väldigt stor buske, bara växer mer och mer när jag försöker klippa ner denpga platsbrist. Men det är nog bara runt 30 frukter på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon