Full version: Chili-tråden 2010
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Laura
CITAT (Kotte42 @ 24-03-2010, 22:26) *
Liten uppdatering av mina chiliplantor. So far so good. Blommor har börjat komma på de jag satte 20/1.

Till vänster (planterade ca 20/1) omplanterade i 2 L krukor.
"Cayenne long slim" (två st)
"Jalapeno Hercules" (två st)

Till höger (planterade ca 22/2 utom habaneron som planterades ca 20/1):
"Jamaican Bell" (en st)
"Apache" (en st)
"Hot Lemon" (två st)
"Caribbean Red Habanero" (en st)

[attachment=48352:chili2010_f.jpg]

Oj! Vad gröna, stabila och fina dina plantor ser ut. bravo.gif Mina är mycket mera ljusgrön och lite rangligare (de flesta av dem i alla fall) trots att jag planterade dem nästan samtidigt som du men det beror väl på att jag inte har de bästa ljusförhållanden kanske. sad.gif Inte mycket att göra åt det heller, bara hoppas de överlever och ge några frukter... biggrin.gif

Kotte42
CITAT (officinalis @ 24-03-2010, 22:56) *
Fint. Jag sådde 28/1 och plantorna har inte kommit i närheten så långt.
Under vilka förutsättningar odlar du och i vilken jord?

Jag tror den goda tillväxten till största delen beror på belysningen. Det har hela tiden stått dikt under 4 st 60 cm växtlysrör (5-10 cm avstånd, hyllan med lysrörsarmaturerna är borttagen på fotot), med 16 h lyse per dygn. Växtlysrören är en en blandning av diverse olika, 1xFlora-Glo 2xGro-lux 1xOsram Fluora.

I och med att min lägenhet är ganska mörk (inget söderfönster) räknar jag med att de får ha artificiellt ljus under största delen av sin uppväxt. Smakar det så kostar det. Sedan tycker jag det är roligt att hålla på och bygga saker, så jag testade lite olika lysvarianter, med bl.a LE-lampor, innan det slutade med denna setup.

Alla har fått börja sina liv i torvbriketter innan de hamnade i 10 cm-krukor. Vanlig standard krukväxtjord från först ICA. Sedan vid andra omplanteringen till 17 cm-kruka (2 L), så blev det Änglamark "Blomjord med leca" från Coop. Så inga konstigheter där med andra ord.

edit:Glömde tillägga att jag också har en 12 cm datorfläkt som hela tiden blåser på dem. Samt en luftfuktare i rummet, för de torraste dagarna i vinter.
skogstroll
ja jag måste faktiskt säga att jag tycker torvbriketter är rätt praktiskt. En smula dyrt dock om man inte hittar nån billig storpack. Men det är lätt och snabbt att så och sen plantera i ny kruka. Jag slipper gärna lite jord-dräll... det blir det så mycket senare ändå biggrin.gif
Kotte42
För en småodlare som en annan svider 1-2 kr per brikett inte sådär jättemycket i lädret.

Läste i en annan tråd här på forumet om för och nackdelar med torvbriketter och det verkar vara ganska varierande hur folk tycker om dem. För mig gick det dock bra. Lämnade t.o.m ett par plantor kvar i briketterna för att jag ändå inte hade plats för dem under lyset efter omplantering. De överlevde bra ändå. Nu har jag planterat om dem ändå och satt dem att dö av för lite ljus i fönstret istället smile.gif
urbangarden
CITAT (tommot123 @ 24-03-2010, 12:31) *
Tittade närmare på min fatalii och black kongo, såg att de redan börjat bilda frukter! Smakade på en och det var redan styrka i den!
Fatalii96.JPG

BCongo95.JPG
Auroran ska nu få blomma och bilda frukter!

Aurora599.JPG

ser riktigt fint ut, nice att de redan bildat frukt! smile.gif
evachris
hur stora är dina chilliplantor nu?

mina är ca 7 cm men har inte vuxit så mycket den senaste tiden

mvh
Eva-Christin
tommot123
CITAT (urbangarden @ 27-03-2010, 08:40) *
ser riktigt fint ut, nice att de redan bildat frukt! smile.gif

Såg att jag skrev väldigt fel! Det var inte i september jag sådde de första chilina utan i november!

det är i för sig mina övervintrade men såg att även min frösådda shishito för den här säsongen bildar nu frukt också! sådde den 11 November som kanske är en bidragande orsak!
tommy

CITAT (evachris @ 27-03-2010, 21:26) *
hur stora är dina chilliplantor nu?

mina är ca 7 cm men har inte vuxit så mycket den senaste tiden

mvh
Eva-Christin

chili växer ju olika fort! av de frösådda är nog bland annat blondie nu 3-4 dmhög! vissa kanske högre?
tommy
tommot123
Lite olika storlek på mina Vita Habanero och shishito! Den lilla chilin är vit habanero! De är sådda samtidigt!
ShishitoVitHab.JPG
Min shishiti som börjar bilda frukt! En del andra börjar också men de är för små än så de knipsar jag av!

ShishitoMfrukt.JPG
Blommande aurora!

Aurora0 (1).JPG
Kanske bättre bild!

Aurora0 (2).JPG
Märkt att vissa chili inte trivs så bra i Hydro utan verkar trivas bättre med jord!
Tommy!

tommot123
Hur går de för er andra med era chili?
tommy!
Ginflyer
CITAT (tommot123 @ 30-03-2010, 13:08) *
Hur går de för er andra med era chili?
tommy!

Det går bra, men har inte kommit så långt som du. Har nog lyckats lite för bra, då nästan alla frön tog sig. Platsen börjar tryta och jag måste nog göra mig av med några (aj aj).

Titta gärna in på min blog där jag försöker dokumentera försöken.
tommot123
Trevlig blogg du har Ginflyer! Använde faktiskt plastpåsar och tidningar som krukor i fjol! Snurrade runt en tidning och häftade ihop den med häftklammer! Bara ett problem var att mördarsniglarna fick ett bra ställe att krypa in i! Så är det inte så snyggt!
tommy
zippoo
Hej.

Jag tänkte bryta mig in här med en liten fråga.
Är det en dödssynd att plantera om direkt ifrån ca 12-15cm kruka till 10-12liter? Om det inte är det, gör det någon skillnad om jag byter till 10 eller 12L? Jag har ingen lust att köpa en massa dyra mellankrukor men självklart så vill jag att det ska fungera, så om det blir helt värdelöst om man gör så så får jag väl försöka hitta några "mellankrukor"...
Ginflyer
@Zippoo

Jag var och handlade 100 st 14 cm svarta plastkrukor på Öspab och frågade pris på nästa storlek mellan dessa 14cm's och 10 liters slutförvaring. Killen i butiken sa att det inte behövdes om man såg till att rötterna var mycket väl utvecklade vid omplantering direkt till 10 liters. Man skulle också vara noga med att behålla så mycket som möjligt av klumpen och inte skaka av någon jord. Mao skulle rotsystemet vara ganska torrt vid tillfället för omplanteringen.

Jag vill gärna tro honom då han lika gärna hade kunnat tjäna mer pengar på att sälja ytterligare 100 krukor till mig. För övrigt tycker jag att han verkade veta vad han talade om efter vårt samtal om chiliodling i största allmänhet. Nu är jag förstås en novis inom chiliodling, så jag kan varken råda till det ena eller det andra, jag bara beskriver min känsla och kommer själv att följa hans råd (om ingen expert här inne bestämt avråder naturligtvis wink.gif )

Vad jag förstår så skulle det nog räcka med mindre krukor än 10 liters också. Skillnaden är nog mest att ju mindre kruka man har, desto oftare måste man vattna. Blandar man i lite (ca10%) Perlite, så hjälper det att dämpa svängningarna (för torrt och för blött).
tommot123
CITAT (zippoo @ 30-03-2010, 21:27) *
Hej.

Jag tänkte bryta mig in här med en liten fråga.
Är det en dödssynd att plantera om direkt ifrån ca 12-15cm kruka till 10-12liter? Om det inte är det, gör det någon skillnad om jag byter till 10 eller 12L? Jag har ingen lust att köpa en massa dyra mellankrukor men självklart så vill jag att det ska fungera, så om det blir helt värdelöst om man gör så så får jag väl försöka hitta några "mellankrukor"...

Du kan ju plantera bara i halva krukan eller en 1/4-1/3 del! Beror ju lite på hur stor chilin kommer att bli! Jag planterade ifjol bara en liten del av krukan och fyllde då bara på mer jord vid behov! Eller ha flera chili i en större kruka! För stor kruka gynnar inte rotsystemet bra! Blir ostabilt och är lätt att vattna för mycket!
Tommy!
zippoo
CITAT (tommot123 @ 30-03-2010, 21:07) *
Du kan ju plantera bara i halva krukan eller en 1/4-1/3 del! Beror ju lite på hur stor chilin kommer att bli! Jag planterade ifjol bara en liten del av krukan och fyllde då bara på mer jord vid behov! Eller ha flera chili i en större kruka! För stor kruka gynnar inte rotsystemet bra! Blir ostabilt och är lätt att vattna för mycket!
Tommy!

Jag tänkte på det ganska precis efter att jag postade min fråga, det måste ju fungera utmärkt smile.gif
zippoo
CITAT (Ginflyer @ 30-03-2010, 21:01) *
@Zippoo

Jag var och handlade 100 st 14 cm svarta plastkrukor på Öspab och frågade pris på nästa storlek mellan dessa 14cm's och 10 liters slutförvaring. Killen i butiken sa att det inte behövdes om man såg till att rötterna var mycket väl utvecklade vid omplantering direkt till 10 liters. Man skulle också vara noga med att behålla så mycket som möjligt av klumpen och inte skaka av någon jord. Mao skulle rotsystemet vara ganska torrt vid tillfället för omplanteringen.

Jag vill gärna tro honom då han lika gärna hade kunnat tjäna mer pengar på att sälja ytterligare 100 krukor till mig. För övrigt tycker jag att han verkade veta vad han talade om efter vårt samtal om chiliodling i största allmänhet. Nu är jag förstås en novis inom chiliodling, så jag kan varken råda till det ena eller det andra, jag bara beskriver min känsla och kommer själv att följa hans råd (om ingen expert här inne bestämt avråder naturligtvis wink.gif )

Vad jag förstår så skulle det nog räcka med mindre krukor än 10 liters också. Skillnaden är nog mest att ju mindre kruka man har, desto oftare måste man vattna. Blandar man i lite (ca10%) Perlite, så hjälper det att dämpa svängningarna (för torrt och för blött).

visserligen så tror jag inte att killen i butiken tjänar mer pengar för att du köper mer krukor (så länge han inte är ägaren då) men jag tror inte att han står och ljuger för det, så det fungerar nog bra smile.gif. Men jag tror jag gör så att jag planterar i halva krukan eller något till att börja med som tommot123 föreslog biggrin.gif
Ginflyer
Det är ingen dum idé, men hur gör man då rent praktiskt? Fyller halva höjden t.ex., sen lyfter upp hela klumpen efter ett tag och fyller på med jord längst ner och sätter tillbaka den, eller avgränsar man krukan på bredden på något sätt redan från början och sedan tar bort avgränsaren och fyller på med mer jord runt omkring? Oj vad det blev obegripligt wink.gif
zippoo
Min plan är iaf att fylla halva, sedan lyfta klumpen och fylla på mer. Sålänge det inte är någon som tycker att man ska göra på något annat sätt.
Det kanske låter lite jobbigt, men det är ju egentligen ingen skillnad mot en vanlig omplantering i större kruka.
Bock
Hej zippoo!

Jag har gjort så här : tog en 10L hink ( typ ÖB eller coop ect ) och gjorde 4st hål som jag sedan satte för med markduk! La leckakulor i botten och sen fyllde upp med billig jord ( 6st för 100:- Coop ) och i med plantorna...Eftersom chilin vill ha näring så lägger jag inte så stor vikt vid jorden eftersom man ger dem av det hela tiden....

här har du lite bilder och se på

Hålet

[attachment=48507:10_L_Hink_H_l.JPG]

Leca

[attachment=48508:10_L_Hink_Leca.JPG]

Färdiga Resultatet

[attachment=48509:Hinkar_1...ing_2010.JPG]

hoppas att det kunde va till någon hjälp
Bock
här är det lite bilder på mina chilisar

[attachment=48510:Diverse_...ing_2010.JPG]

Hepp nu väntar sängen ( Jobbat Natt ) kanske kommer med lite mera bilder

Ha det!
zippoo
Det där ser ju väldigt bra ut smile.gif men om jag inte missade något så har du inte planerat någon "omplantering" (ha i mer jord), så det kanske inte hjälpte mig så mycket i det här fallet (men markduk i botten lät bra). Men hur som helst så ser det bra ut smile.gif och det är ju alltid trevligt med bilder
skogstroll
mina habanerosar växter dåligt tycker jag jämfört med andra sorter. Vill de stå extra nära lysrören eller vad vill de... de är så små så det känns dumt att ta upp dem ur pluggbrättena thanks.gif
Malin_MeL
habanero är skitlångsamma! förra året satt jag min i mitten av jan och de satte inte frukt föränn i aug-sept. kanske skulle så dem i okt eller nåt smile.gif

alla mina sorter är iår väldigt små, jag var iof rätt sen med att sätta dem, någongång i februari. men många har inte varit med förska omskolningen ännu, de står fortfarande i sina torvpuckar
skogstroll
aha ok då kanske det är normalt... de ser nästan förkrympta ut
blomkronan
här är mina planter smile.gif en blandning av paprika och chili
[attachment=48516:IMG_2208.JPG]
men dom växer otroligt dåligt! dom stanna nästan i växten efter jag plantera om dom för ca en månad sedan.

Jag kanske är för "snål" med gödningen, ska man ge gödning varje gång? jag har get dom gödning kanske två ggr på en månad. Efter omplanteringen vänta jag två veckor innan jag gav första gödningen.
Har ojämn temperatur ute i min bod, ca 15 grader på natten och runt 20 grader på dan. Har för mig att jag läst att dom vill ha ojämn temp??? eller är det fel. Ska jag ta in dom i rumsvärmen i stället?
Bock
Blomkronan
De ser väl jätte fina ut! Jag tror när den riktiga solen & värmen kommer så sätter det nog fart...

Jag ger gödning varje gång jag vattnar förutom när ny jord är precis som du sa...2 veckor sän är det väl slut på näringen i den jorden.

En del av mina plantor är oxå små

[attachment=48526:DSC00904.JPG]

[attachment=48527:DSC00905.JPG]

[attachment=48528:DSC00906.JPG]
Kotte42
CITAT (skogstroll @ 31-03-2010, 10:23) *
aha ok då kanske det är normalt... de ser nästan förkrympta ut

Jag hoppas det är normalt, för det är lika hos mig!
Iofs har min Habanero stora fina blad, men den är pygmé på längden.

Habanero bredvid Cayenne long slim, planterade samma dag och exakt samma förutsättningar:
[attachment=48543:chili2010_g1.jpg]
Min Long Slim hade väl nog tjänat på att klippas ner lite, den har rusat väldeliga i höjden, trots bra ljus.
Den kanske har haft det lite för varmt (rumstemp).
Knytt
Jag har provat olika sorters habanero också, en sort växer ganska fort ändå, den andra är löjligt trög. Oktober som sagt ...

Jag skulle inte klippt cayennen, de brukar bli kraftiga och fina och sätta bra med frukt. Är det kanske en högre planta helt enkelt? smile.gif
tommot123
CITAT (skogstroll @ 31-03-2010, 09:01) *
mina habanerosar växter dåligt tycker jag jämfört med andra sorter. Vill de stå extra nära lysrören eller vad vill de... de är så små så det känns dumt att ta upp dem ur pluggbrättena thanks.gif

de jag satte 11 november är väl 1-3 dm höga och en del av dem börjar blomma nu! Sorterna är 7Pod, Big Sun, Datil, vit och orange hab, Dorset naga, carribean red, Scotch bonnet chocolate, yellow bumby!
Har övervintrat Fatalii, Bih Jolokia, Black congo, Hot Paper Lantern, omnicolor och dorset naga och de är nog 5-7 dm höga och börjar nu ge frukt så det lönar sig verkligen att övervintra chinense-släktet!
Tommy!
tommot123
Såg i dag en bekant insekt på min 7pod! Tittade närmare och såg då små bladlöss angry.gif tänkte är det kört nu och kollade över övriga chili och hittade för tillfället inga? Stoppade ner en halv provadopinne och hoppas jag slipper de små krypen!(önsketänkande) tummenupp.gif
Tommy
Crazy4Flowers
Går det bra att köra provado till chili? Ett bra tips är annars att vattna med en provadopinne upplöst i vattenkannan, sorgmyggorna gillar inte denna behandling. Man får snabbt ut de verksamma ämnena.
skånepåg
Mina Habanero biggrin.gif
sqrulan
Mina lever och frodas och nu har jag toppat vissa av dom för dom grenade sig så dåligt och dom började att blomma under lysrörsarmaturen.
Jag ska visa bilder senare för just nu har jag inte tid.
tommot123
CITAT (Crazy4Flowers @ 06-04-2010, 13:45) *
Går det bra att köra provado till chili? Ett bra tips är annars att vattna med en provadopinne upplöst i vattenkannan, sorgmyggorna gillar inte denna behandling. Man får snabbt ut de verksamma ämnena.

Har använt provado på hösten till mina chili som jag övervintrar! Bladlössen försvinner efter 1-2 veckor och chilin ser fin ut för övrigt! Tack för tipset att lösa pinnarna i vatten thanks.gif Är nog inte så bra att äta frukterna?
Undrar hur lång tid efter en behanling med provado som chilin går att äta igen?
Tommy
Crazy4Flowers
Jag köpte Pyrsol ser att Bayer har fler http://www.bayergarden.se/sv/produkter/vaxtskyddsmedel/

Insektsmedel spray såg intressant ut. Innehåller säkert typ såpa och rödsprit.....
Natria såg också intressant ut.
urbangarden
spraya med neemlösning funkar bra, luktar förfärligt och sätter sig i allt men är naturligt och bra. surfactant av cocos från sprayngrow är bra, men går lika bra med såpa antar jag. det effektivaste medlet som jag haft med hjälp av är gnat off, den får bort alla blomflugor på ett par dagar, helt naturligt och ofarligt för mig och för plantan smile.gif den är i och för sig till för att bli av med blomflugor, men värt att nämna i varje fall. jag har haft mest nytta av den.

tommot, hur går det med plantorna? ska bli kul att få se dina bilder.
tommot123
CITAT (urbangarden @ 10-04-2010, 11:56) *
spraya med neemlösning funkar bra, luktar förfärligt och sätter sig i allt men är naturligt och bra. surfactant av cocos från sprayngrow är bra, men går lika bra med såpa antar jag. det effektivaste medlet som jag haft med hjälp av är gnat off, den får bort alla blomflugor på ett par dagar, helt naturligt och ofarligt för mig och för plantan smile.gif den är i och för sig till för att bli av med blomflugor, men värt att nämna i varje fall. jag har haft mest nytta av den.

Kommer ta bilder under veckan! Har provsmakat första fataliin! blir kul att även se se dina tycker jag!
tommy
officinalis
Hur stor smakskillnad kvalitet tycker ni det blir mellan chili i konstljus och naturilgt mognande i sol?
Mina plantor börjar blomma lite smått, men jag nyper av knopparna. Vill att de ska växa till sig mer ordentligt först.
Platinum
Det växer och frodas även h mina odlingar och till skillnad mot majoriteten odlar jag inte under lysrör utan driver upp mina vid ett söderfönster.

Ett antal krukor med namngivna sorter, då det råder platsbrist så drar jag upp mina tre och tre i krukorna. Nya för i år är Anaheim och Peter Penis Peppar och i övrigt har jag Atomic starfish, De Cayenne, Early Jalapeno och Hungarian Yellow Hot Wax.

Som vanligt har jag även ett antal krukor med ej namngivna sorter, fröerna kommer från färska frukter köpta i mataffären och i år valde jag paprika och spansk peppar.
tommot123
CITAT (officinalis @ 10-04-2010, 15:15) *
Hur stor smakskillnad kvalitet tycker ni det blir mellan chili i konstljus och naturilgt mognande i sol?
Mina plantor börjar blomma lite smått, men jag nyper av knopparna. Vill att de ska växa till sig mer ordentligt först.

Måste prova chili från olika typer av odlingar? Styrkan är beroende av olika väder verkar det som! Chilin jag har i vanligt fönster är nog mildare nu tycker jag!
Tommy
tommot123
CITAT (urbangarden @ 10-04-2010, 11:56) *

Lite nya bilder!

Hydroodlad Yellow Bumpy

YellowBumpy0 (1).jpg
PURPEL TIGER, Frön från dig urban garden. Har fått många fina chili från dig! Blir mer !

PurpTig1.jpg
Ångrar inte att jag byggde verandan!

Veranda08.jpg

Hydro06.jpg

Arizona016.jpg

Fish 012.jpg

Tommy!

tommot123
Vore kul att Byta Chilifrön mot andra spännande frön! Bland annat tobak, grönsaks, änglatrumpet, kryddörter o.s.v
Har nog 50 olika chilisorter och även andra frön!
Tommy
skogstroll
puh håller på att plantera om och avlusa mina chilisar... ranting.gif i alla fall måste jag säga att min odling av egna frö på Chocolate Scotch Bonnet ser bäst ut av alla plantor... inbillning? confused.gif de ser ut som frodiga basilikaplantor... Är glad att jag hitta en en paper lantern (heter de väl) på trädgårdsmässan, de har jag sett är väldigt fina smile.gif

En grej jag undrar är om småplantorna kanske upp till 1,5-2 dm klarar av såpvatten på bladen mot lössen? Alternativet är väl lusdöden... Några erfarenheter?
tommot123
CITAT (skogstroll @ 11-04-2010, 11:44) *
puh håller på att plantera om och avlusa mina chilisar... ranting.gif i alla fall måste jag säga att min odling av egna frö på Chocolate Scotch Bonnet ser bäst ut av alla plantor... inbillning? confused.gif de ser ut som frodiga basilikaplantor... Är glad att jag hitta en en paper lantern (heter de väl) på trädgårdsmässan, de har jag sett är väldigt fina smile.gif

En grej jag undrar är om småplantorna kanske upp till 1,5-2 dm klarar av såpvatten på bladen mot lössen? Alternativet är väl lusdöden... Några erfarenheter?

Någon tipsade om att lägga i portionssnus i såpspritlösningen och skulle fungera? Vet förr att det fanns nikotionlösning för att bekämpa ohyra! Har ej provat detta själv! Doppa el duscha småplantorna i lösningen går säkert bra bara de inte står i solen utan att torkat! Får nog upprepa behandlingen var 3 dag några ggr!
Tommy!
skogstroll
ja jag har provat förr med nikotinlösningar (vatten på gamla fimpar) men det körde jag på sköldlöss och ullöss med viss framgång, kanske funkar på bladlössen också då...

Aleister
Nu har en av mina chiliplantor fått 6-7 knoppar. Så då är ju den stora frågan om jag ska knipsa av dem? vad tycker ni. Det är ju rätt tidigt! 2 månader gamal planta. En venus of willendorf chiliplanta!
Crazy4Flowers
Sedan jag sprayade med en Prosol eller vad det nu hette så har jag inte sett till några mera kryp. Sprayade 2 ggr med någon dags mellanrum, det är väl dag att spaya en gång till, men man ska nog inte ha lampan igång då.....
urbangarden
nice tommy. jag skördar just nu kontinuerligt från min bhut som är den enda som jag lät vara kvar i tältet. kommer nya frukter hela tiden men den kommer väl förr eller senare få komma ut ur tältet så det blir plats för något annat kul smile.gif har tagit en del bilder och ska ta fler och lägga upp. plantan ser ut som de bhutplantor jag odlade förut som kom från en annan källa. frukterna smakar och luktar lika, styrkan är.. devil.gif men frukterna ser lite annorlunda ut, jag har låtit den växa under en 200W lågenergi så det är svårt att jämföra med mina tidigare bhut där den ena utav dom stod under sommarsol och den andra under 250W MH->HPS. frukterna som kommer från den nya plantan verkar vara lite större, avlångare samt slätare.
Peppen
Vilken tråd!

Här några snapshots från mitt fönsterbräde från gårdagen.

Habanero.

Favoriten sunflame.

Egen sort.

skogstroll
CITAT (Peppen @ 20-04-2010, 10:09) *
Vilken tråd!

Här några snapshots från mitt fönsterbräde från gårdagen.

Habanero.

Favoriten sunflame.

Egen sort.

Nämen det där var ju lite orättvist....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon