|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Crazy4Flowers
04-05-2010, 07:21
Bilderna på angreppen var tripsangrepp så varför skulle man köra medel mot spinn?
Mentha-Arvensis
04-05-2010, 08:06
CITAT (Crazy4Flowers @ 04-05-2010, 07:21)  Bilderna på angreppen var tripsangrepp så varför skulle man köra medel mot spinn? menade trips. Men det är ju liknande djur. I vilket fall är det värt att prova. Inga kemikalier alls eftersom det är organiskt. Varför inte prova det?
Husihelvete
04-05-2010, 09:42
Jag fick upp alldeles för många plantor för att kunna ha dem kvar själv så jag hörde efter på jobbet om någon var intresserad. Det blev en strykande åtgång. Efter inte ens en halv dag har jag mindre än en tredjedel kvar av plantorna. Jag ville ha symboliska 15kr per planta, begärde jag för lite?
Nu har mina Plantor äntligen börjat bära frukt  Så här ser 2 av mina plantor ut, första Jalapeno och andra Hot lemon [attachment=49653:jalapeno.JPG] [attachment=49654:hot_lemon.JPG]
Tjusigt, när satte du igång dom där? Mina jalapenofrukter är bara 3 mm långa men plantorna ser kanoners ut.  Passar på att posta en bild på min habanero som är i högform.
Malin_MeL
05-05-2010, 21:17
CITAT (Peppen @ 05-05-2010, 17:17)  Passar på att posta en bild på min habanero som är i högform. det var tidigt! är den övervintrad, mina satte inte frukt förränn augusti förra året
Jag satte fröerna i jorden 10:e januari ! så jag var tidigt ute. Blir riktigt avundsjuk på din habanero, riktigt fin
Det är frön från en frukt från livsmedelsbutiken. Drog igång den i oktober vilket verkar vara rätt optimalt. CITAT (Nman @ 05-05-2010, 22:18)  Jag satte fröerna i jorden 10:e januari ! så jag var tidigt ute. Blir riktigt avundsjuk på din habanero, riktigt fin  Det är nästan på dagen samma som jag, ändå ligger jag minst 20 dagar efter. Märkligt.
Jag fortsätter att posta lite bilder. Åters frösådda Apache, en riktig vinnare från förra året.  Bhut jolokia, världen starkaste chili tar sakta men säkert form.  En bamsing till sunflame kommer börja bli härligt gul vilken dag som.  En av två roliga (okända) paprika bröder.  Den andre.  Och så lite fler Habanerosar i bättre ljus. 
Fantastiska bilder ! Det är så de ska se ut !
Michael Salemsson
07-05-2010, 10:19
Jag läste angående urinfrågan att Mentha undrade om man hade koll på mängden urinsyra. Eller om man hade lab tillgång för att kunna verrifiera vilka siffror i termer av makro/mikronäringsämnen något innehåller. Jag skulle ju kunna vara totalt nördig och skriva en hel rapport i den här tråden om det. Men jag känner att det inte skulle tillföra så mycket. Däremot skriver jag om det på min blog senare om folk skulle vara intresserade. Jag ska dock besvara ganska enkelt. Om man får reda på siffror i allmänhet hur mycket Makro/mikro näringsämnen urin innehåller är det irrelevant med mängden urinsyra. Detta med anledning av att empriska försök har ju gjorts om och om igen när det gäller användning av urin som fertiliseringsmedel. Där man har kommit fram till att urinsyramängden är inte skadligt om utspädningen blir 1:10. Urinsyra i sig är inget makro/mikro näringsmedel. Så jag förstår inte att det kom upp på tapeten. Om det är för att man är orolig för att det påverkar pH-värdet. Har jag full respekt för den oron. Men det är därför det har gjorts empiriska studier även av odla.nu angående urin och rekommendationen utspädning 1:10 gäller. En del hävdar 1:8 några andra 1:10. Tillgång till lab är inte nödvändigt om data finns att tolka. Och nej, jag har inte tillgång till lab. För att tråden inte ska bli lidande får ni gärna ställa frågor på min blogg. Tack på förhand och det är bra med kritiska frågor! http://michaelsalemssonchili.blogspot.com/
Kotte42
07-05-2010, 12:04
Små framgångar är också framgångar Lite bilder från mina första frukter: "Cayenne long slim" [attachment=49725:chili2010_cayenne1.jpg] "Jalapeno Hercules"-embryo [attachment=49726:chili201...alapeno1.jpg] "Apache"-embryo [attachment=49727:chili2010_apache2.jpg] Det har blivit en hel del blommor, men pollineringen har nog klickat en hel del så de har bara torkat och trillat av. Nu har jag varit noggrannare med "handpollineringen", hoppas det hjälper.
Sköna bilder!
nybörjar1
11-05-2010, 08:29
Hej!
Måste först säga hur otroligt inspirerande ni och den här tråden är, underbart!
Jag undrar, jag blev så otroligt sugen på att sätta några chilifrön, tror ni att det blir helt knas att sätta dom nu?
Ser härligt ut Laura! Kul att se allas fina bilder! Längtar att få ställa ut plantorna permanent, just nu får de bara känna på friska luften under kortare perioder. Här är en ny sort för mig, Sangria:  Samt den härliga Bhut Jolokia  På bloggen finns det mer bilder på frukter av sorterna Pimenta Da Neyde och Red Tip.
Kalas fint både Laura och pata. När plantera du Jolokian pata? @nybörjare1 Plantera du men köp också lite förkultiverade plantor så du får frukt till sommaren. Förkultiverat kan du köpa på byggvaruhusens trägårdsavdelning, plantskolor eller örtagården i Vinslöv (öppet till 13 maj). Lycka till.
CITAT (Pata @ 11-05-2010, 21:06)  Ser härligt ut Laura! Kul att se allas fina bilder! Längtar att få ställa ut plantorna permanent, just nu får de bara känna på friska luften under kortare perioder. Tack Pata, många av dessa har kommit från dig!  Jag har verkligen blivit biten och det bli en hel del spännande chilisorter varje år numera. Din Sangria ser jätterolig ut! Men behöver inte den något stöd? Jag skulle gärna vilja testa en  Bhut Jolokia om du skulle ha några frö över till vintern  Går det att äta över huvud taget eller måste man ta bort fröerna och sedan steka den för att ens kunna använda? Alltså hur lagar du den i maten? Och när brukar man kunna ställa ut plantorna 'heltid'? Jag har ingen värme i växthuset...
nybörjar1
12-05-2010, 07:08
CITAT (Peppen @ 11-05-2010, 21:22)  @nybörjare1 Plantera du men köp också lite förkultiverade plantor så du får frukt till sommaren. Förkultiverat kan du köpa på byggvaruhusens trägårdsavdelning, plantskolor eller örtagården i Vinslöv (öppet till 13 maj). Lycka till.  Tack för ditt svar! Mina små plantor jag har nu (planterade i slutet av april, ca 5cm + 3 bladpar) ska jag bara låta dom växa och ta bort blommorna tills nästa sommar?
CITAT (nybörjar1 @ 12-05-2010, 08:08)  Tack för ditt svar! Mina små plantor jag har nu (planterade i slutet av april, ca 5cm + 3 bladpar) ska jag bara låta dom växa och ta bort blommorna tills nästa sommar? Låt dom växa du behöver inte plocka bort blommorna. Växten sköter det själv. Glöm inte att plantera några plantor var tredje månad eller så så kommer du ha många olika stadier nästa vår. Dock kan du behöva ett par kalvita lågenergilampor för att övervintra.
ebbasiglite
12-05-2010, 16:28
Hej! Jag är helt ny på Odla.nu och helt färsk på odling överlag. Jag blev jätteglad av att hitta den här tråden! Jag kan inte dem finare "rätta" namnen på chilin men jag har sått paprika chili, "vanlig" chili (röd lång frukt) och så testar jag penis pepper! Haha. Någonting som jag verkligen skulle vilja testa att så är den plantan som ger en skörd av olikfärgade chilifrukter. Någon som har sådana frön? MVH Ebba.
Michael Salemsson
12-05-2010, 18:25
Några sorter som du skulle kunna vara intresserade utav är då. Om du är ute efter några klassiska sorter.
Aji Omnicolor ( capsicum Baccatum) Bolivian Rainbow ( Capsicum Annuum)
Bolivian rainbow brukar ju säljas hos blomhandlarna senare. Men båda sorterna kan du köpa frön via nätet från svenska handlare.
(http://michaelsalemssonchili.blogspot.com/)
tommot123
12-05-2010, 20:24
Väntan på att komma ut till växthuset! Härdning0.jpg Black Pearl och pretty purple! BPearlPPurple.jpg Lite nyskördade Fatalii och Black Congo! FataliBCong.jpg Shishito! Shishito0.jpg Fish Pepper och Purple Tiger! fishPTiger.jpg Årets första mogna Omnicolor! Omnicolor.jpg
Ginflyer
12-05-2010, 20:32
Det hade varit roligt att se var alla finns. Har ni registrerat er på The Chileman Database, världens största databas med över 3700 sorter. När man registrerat sig kan man lägga upp vilka sorter man har och sen placera sig på Google maps. Där ser man sen var ens likar finns någonstans och vad de odlar. Prova om ni känner för det, det hade varit kul att få Sverige mer representerat. http://www.thechileman.org/search.php[attachment=49923:Chileman_karta.jpg]
Michael Salemsson
13-05-2010, 00:30
Grymt snyggt Tommo. Skriv några rader om Purple Tiger är du snäll. Färg på pistillerna/ståndare? Hur många blomblad har en purple tiger blomma? Bladfärgen varierar? Snabbväxande?
Snyggt jobbat. Tack på förhand.
Platinum
13-05-2010, 08:52
Har ni som skall frilandsodla börjat avhärda era plantor än?
Om man ska frilandsodla chilepeppar bör man plantera ut plantorna i juni, när frostrisken är över. Dvs efter järnätterna (som ofta kommer i början av juni i stockholmstrakten). Om man inte har ett speciellt utrymme för avhärdning så brukar ju en vecka räcka för avhärdning. Lycka till med frilandsoldingen " Din Sangria ser jätterolig ut! Men behöver inte den något stöd? " Jo visst men jag har slarvat i år nästan ingen av mona plantor har stöd. Dvs det är så passa starka att blompinne inte behövs men det skulle utan tveckan vara bättre både för stöd och för att gynna fruktsättningen framöver. "Jag skulle gärna vilja testa en Bhut Jolokia om du skulle ha några frö över till vintern Går det att äta över huvud taget eller måste man ta bort fröerna och sedan steka den för att ens kunna använda? Alltså hur lagar du den i maten? " Jag älskar torkad bhut jolokia = använd bara lite åt gången. Tycker faktiskt att det är lättare att kontrollera hetta med bhut jolokia när jag lagar mat en med många andra pulver där jag är mer osäcker på hettan - man börjar med en knivsudd. Smaken är fantastisk, prova att lägga lite på tex chockladkola så får du känna på den fantastiska smaken. Färsk Bhut Jolokia tenderar man att använda för mycket:) Vilket blir hett, men testa detta: mycket finhackad bhut jolokia på en ostmacka - mums. Börja med lite och prova dig fram. "Och när brukar man kunna ställa ut plantorna 'heltid'? Jag har ingen värme i växthuset... " Svårt - jag har också sedan förra året ett kallväxthus. Hur klarar sig växthuset mot järnnätterna, tveksamt. Det som gäller om man vill ställa ut plantorna tidigare. Är att ha en värmefläkt i växthuset antar jag. Annars kan man lägga på en duk över växthuet vid kalla klara nätter på så sätt förhindrar man utstrålningen (som gör att plantor kan frysa redan vid ett par plusgrader). Egentilgen gillar ju inte chilepeppar, tomater och pelargoner natttemperaturer under 8-10 grader. Men en och annan natt kan ju fungera. Bhut Jolokia-plantan planterades den 1 januari 2010.  Bhut Jolokiaplantan, får ta en paus i solen. Patrik
tommot123
13-05-2010, 13:43
En annan bra länk är http://www.g6csy.net/chile/database.html där jag har hittat fler sorter!
tommot123
13-05-2010, 13:48
CITAT (Michael Salemsson @ 13-05-2010, 01:30)  Grymt snyggt Tommo. Skriv några rader om Purple Tiger är du snäll. Färg på pistillerna/ståndare? Hur många blomblad har en purple tiger blomma? Bladfärgen varierar? Snabbväxande?
Snyggt jobbat. Tack på förhand. Såg att Den har 5-6 blomblad! Hela blomman är lila! Bladfärgen är spräcklig på en av mina: En annan har nästan helt gröna blad! Köpte dessa av urban garden som har bra frökvalite på sina chili! Snabb och lättodlad tycker jag, bildar frukt tidigt! Blir kul när frukterna mognar! Dröjer nog inte länge?
tommot123
13-05-2010, 13:59
CITAT (ebbasiglite @ 12-05-2010, 17:28)  Hej! Jag är helt ny på Odla.nu och helt färsk på odling överlag. Jag blev jätteglad av att hitta den här tråden! Jag kan inte dem finare "rätta" namnen på chilin men jag har sått paprika chili, "vanlig" chili (röd lång frukt) och så testar jag penis pepper! Haha. Någonting som jag verkligen skulle vilja testa att så är den plantan som ger en skörd av olikfärgade chilifrukter. Någon som har sådana frön? MVH Ebba. Twilight, Aurora, Pretty Purple, Kapia, Razzamatazz, bolivan rainbow m.m. Har en del sådana kvar men är nog lite sent för att få frukt denna säsong! Är du intresserad av frön så hör av dig
CITAT (Platinum @ 13-05-2010, 09:52)  Har ni som skall frilandsodla börjat avhärda era plantor än? Jag har haft mina uteplantor ute ett par veckor dock växer det bättre inne och där finns det inga sniglar.
CITAT (Ginflyer @ 12-05-2010, 21:32)  Det hade varit roligt att se var alla finns. Har ni registrerat er på The Chileman Database, världens största databas med över 3700 sorter. När man registrerat sig kan man lägga upp vilka sorter man har och sen placera sig på Google maps. Där ser man sen var ens likar finns någonstans och vad de odlar. Prova om ni känner för det, det hade varit kul att få Sverige mer representerat. http://www.thechileman.org/search.php[attachment=49923:Chileman_karta.jpg] Jag har lagt till mig på Chileman Databas coolt nu ska jag bara lägga upp mina sorter ( ca 30st ) det får bli när jag har tid....
Ginflyer
13-05-2010, 22:20
CITAT (Bock @ 13-05-2010, 21:51)  Jag har lagt till mig på Chileman Databas coolt nu ska jag bara lägga upp mina sorter ( ca 30st ) det får bli när jag har tid.... Har du 30 sorter? Du är min idol.... Vilka är de?
Dessa....
Capsicum baccatum 'Jamaican Bell' Capsicum Chinense 'Habanero' Capsicum baccatum 'Hot Lemon' Capsicum annuum 'Cayenne Long Slim' Capsicum annuum 'Piment d'Espelette' Capsicum Chinense 'Bih Jolokia' Capsicum Chinense 'Trinidad Seasoning' Capsicum annuum 'Brazil' Capsicum baccatum 'Aji' Capsicum baccatum 'Blondie' Capsicum Chinense 'Vit Habanero' Capsicum annuum 'Monkeyface' Capsicum annuum L. 'Fish Pepper' Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'Red Capsicum annuum var aviculare 'Birds Eye' Capsicum annuum 'Brasileiro' Capsicum annuum 'Chilhuacle Negro' Capsicum Chinense '7Pod' Capsicum Chinense 'Habanero Chocolate' Capsicum Chinense 'Bih Jolokia'Brown Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'Yellow Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'Orange Capsicum Chinense 'Trinidad Scorpion' Capsicum annuum 'Peter Pepper'Red Capsicum annuum 'Peter Pepper'Yellow Capsicum annuum 'Cascabel' Capsicum annuum 'Abchazskij ostruyi' Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano'Brown Capsicum baccatum 'Hot Orange' Capsicum Chinense 'Naga Morich'
och dessa paprikasorter ( milda )
Capsicum annuum L. 'Alexander' Capsicum annuum L. 'California Wonder' Capsicum annuum L. 'Golden Calwonder' Capsicum annuum L. 'Corno di Toro' Capsicum annuum L. 'Zlata' Capsicum annuum L. 'Sweet Banana' Capsicum annuum L. 'Pusztagold' Capsicum annuum L. 'White Diamond'
Tillskott från örtagårdens plantskola i vinslöv 2010-05-16
C.Annuum Monkeyface Nepal Snakebite Espelette Ungersk Rund Fishpepper
C.Baccatum Aji Verde Inca Berry Jamaican Bell Red Tip
C Chinense Carribian Red
C. Pubescen Röd Rocoto
ebbasiglite
16-05-2010, 23:58
Mina sådder börjar kika upp ifrån jorden! Lycka!
Snart kan jag vänta mig fler frön i brevlådan, tusen tack till Tommot123!! Ser fram emot att spendera dagarna i ända med plantering, markering och senare omplantering! Skörd får jag vänta med; men det gör jag gärna för när den dagen kommer; då kan jag garantera att jag är i extas och helt överlycklig, det är någonting helt klart väntan!
Jalapeno Hercules  Övervintrad paprika  Okänd lila chiliplanta  Mognande Apache
Monkeyface Nepal Snakebite Espelette Ungersk Rund Fishpepper Aji Verde Inca Berry Jamaican Bell Red Tip Carribian Red Röd Rocoto  Chilhuacle Negro blomma. Redan om några dagar kommer frukten vara svartbrun.Kolla in va feta ståndarna är. Jag har inte sett något likande.
Michael Salemsson
18-05-2010, 23:03
Jag vet inte om det tillför er mycket mer än nöje ( förhoppningsvis). Men jag skrev några rader om sperma och pollen, utifrån ett lite mer fantasifullt perspektiv och med vinkling på chile plantor. Kommentera gärna inlägget ( om det ansågs för provocerande ). Det finns en relevans i inlägget för oss botanikintresserade. Jag läste delar av en vetenskaplig artikel om likheterna mellan sperma och pollen som inspirerade mig till inlägget. ( http://michaelsalemssonchili.blogspot.com/)
friberg76
19-05-2010, 11:04
En liten fråga om gödning. Vilket NPK värde rekommenderar ni till chiliplantor som börjat blomma och vilken produkt motsvarar detta bäst ute i handeln? Jag har läst runt lite på nätet och sett en hel del olika experiment med diverse vanliga och ovanliga ämnen men jag är denna gången endast ute efter en vanlig produkt som du hittar hos de flesta plantskolor/blomsterhandlare. Jag ger mina växter lite Bio Bact för tillfället men fosforhalten är i mina ögon ganska låg, framför allt om man jämför med andra produkter. Jag har absolut noll kunskap om vad plantorna egentligen behöver för mängd näring så alla tips är välkomna!
Crazy4Flowers
19-05-2010, 12:21
Vore toppen med svar på din fråga, jag ger också Bio-Bact lite då och då just nu.
Jag kör också med bio bact lite då och då så det skulle ju vara roligt att veta om det finns något bättre inte allt för dyrt alternativ, men mina sätter frukt som fan nu iallafall så jag är ganska nöjd med bio bacten hittills
Jag är rudis på ämnet men jag ställde frågan på Örtagårdens plantskola i Vinslöv och dom kör med fast tomatnäring som slammas upp i vatten, duger det för dom som livnär sig på fröproduktion duger det också för mig tänker jag. Jag körde med vanlig blomsternäring (halv dos) från ica förra året och det gav riklig skörd. I år har jag fått några gula blad på ett par plantor men det tror jag snarare beror på att jag kört med lite torvrikare jord i år.
nybörjar1
19-05-2010, 21:34
Någon som har några bhut jolokia frön till salu? Blev så himla nyfiken på denna starka chili!
Malin_MeL
19-05-2010, 22:01
Jag kör med I LOVE ECO gödning under innesäsongen och sen i växthuset blir det nässelvatten täcker även jorden med några cm gräsklipp under sommaren
Jag kör med nässelvatten under säsongen när man kan få tag på nässlor ( har gjort iordning 2st 10L hinkar ) sen så fyller jag på en blå tunna ( ca 65L ) och sen gör jag nässelvatten hela tiden under sommaren...nackdelen är att det luktar kobajs samma dag som man har vattnat  . Dosering: --> Då tar jag en halv liter nässelvatten till 10L vattenkanna vid varje gång som jag vattnar.
Platinum
20-05-2010, 05:53
Grässklipp och nässelvatten har funkat bra till mina frilandsodlingar.
ebbasiglite
20-05-2010, 12:36
Ja! För någon dag sen trillade det ner frön från inte mindre än 29 chilisorter i brevlådan!!! Igår satte jag mig med dem och planterade för vad jag hade plats med; det vart dock lite mer än vad jag faktiskt har plats med. (som alltid). Jag har sått 22 st olika sorters chili bara igår. Sedan innan har jag 3 olika sorter. Lista för den nyfikne; Chilhuacle Negro Fatalii Bolivian rainbow Satans kiss Razzamatazz CAP 455 Black pearl Black congo AJI Benito Numex twilight Dorset Naga Jalapeno Aurora Cherry pepper Yellow thai Cayenne golden Bih Jolohia AJI panca Fiesta Omnicolor Pretty purple Piri piri Tack snälla Tommy! Dem satte jag igår (fönstret är fullt) Sen tidigare har jag; okänd chili (lång röd frukt), jamaican bell och penis pepper. Sicken tur att jag har en god granne som kommer och vattnar allt när jag är borta på militärövningar i tre veckor framöver. När jag kommer hem hopps jag på att dem är klara för omplantering. Hoppas kan man alltid göra!
Kotte42
20-05-2010, 19:52
Liten uppdatering sedan sist. Nu när sommarvärmen kommit till Stockholm, har jag börjat sätta ut plantorna på balkongen för lite friskluft och kvällssol. Vet någon varför bladen börjar sloka så smått när de står ute? Det är i princip samma temp ute och inne nu, men ute blåser det ju lite grann. Är det chocken av miljöombytet (sol, vind?)? De repar sig när de kommer in under lysröret igen.
För övrigt tycker jag att Apache nog måste vara bland de bästa nybörjar-chilisarna. Den buskar sig omedelbart, sätter miljoner blommor och nästan lika många frukter.
Jalapeno 'Hercules' F1 [attachment=50183:chili201...alapeno2.jpg]
Cayenne Long Slim [attachment=50184:chili2010_cayenne2.jpg]
Apache [attachment=50186:chili2010_apache3.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|