|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
skogstroll
09-03-2010, 10:28
CITAT (tommot123 @ 08-03-2010, 15:56)  Är också nyfiken på vit hab även då blondie som dessutom verkar växa snabbt! Tommy ja Blondie hade jag förra året, den växer verkligen bra och får fina frukter men jag behöver lite mera hot hot  och de bilder jag sett på den vita habaneron är urballa tycker jag
Hejsan alla...
Nu börjar det hända saker i källaren sett en del har väldigt fina plantor ( håller på att jobba på det med )
Uppdrivningen i källaren....
[attachment=47914:F_rkulti...laren_01.JPG]
En bild på min Fish Pepper
[attachment=47915:Fish_Pepper_01.JPG]
Det börjar ser bra ut tycker jag (mycket bättre än förra året innan jag hade lampan): [attachment=47917:Bild130b.jpg] Men. Om två-tre veckor åker vi till fjällen  eller så borde smiley:n vara  egentligen...  Jag vill helst inte lämna mina stackars små chili- och tomatbebisar men hela familjen åka upp under påsk och det går inte att undvika Problemet nu då är att alla som hade kunnat svänga förbi och vattna finns ju med i fjällen... Vad gör jag då? Lampan tänkte jag lämna på dygnet runt då det är väl bättre antar jag än att släcka det i (minst) tio dagar och bättre än att ha alla växterna stående i söder fönster då det kan bli gassande sol hela dagen men att även dagsjluset räcker fortfarande inte ännu... Sedan när det gäller bevattning vad föreslår ni att jag gör. Jag tänkte lägga in blöta wettexdukar under alla krukor och även ger de största plantorna en 'semester' snöre (med en ända i en petflaska med vatten). Det är de småsmå som jag är mest orolig för, de som har precis börjat visa sig med en liten krok...  kan man ställa dessa i ganska mycket vatten innan vi reser eller förstör det rötterna på något sätt, typ att de blir långa och svaga eller så? Hur länge kan de vara utan vatten innan de dör eller försvagas tror?? Jobbigt läge. I värsta fall får jag väl börja om när jag kommer hem efter påsk, blir det för sent tror? Tacksam för alla suggestions!
Anja Danmark
09-03-2010, 17:33
Hej Laura -
har du ikke naboer eller venner, som du kan sætte planterne hos, når du tager afsted?
Det er da for ærgerligt, hvis du skal starte forfra - og det forsinker jo hele din sæson...
mvh Anja
CITAT (Anja Danmark @ 09-03-2010, 17:33)  Hej Laura -
har du ikke naboer eller venner, som du kan sætte planterne hos, når du tager afsted?
Det er da for ærgerligt, hvis du skal starte forfra - og det forsinker jo hele din sæson...
mvh Anja Jag ville inte besvära med att be dem kommer hit och de är inte så där jätteodlingsfanatiker heller så hos dem skulle dem inte överlever...  Eventuellt om kanske Knytt hade plats för några kompisar till??
Shrimpii
10-03-2010, 00:14
Tänkte bara göra er lite avis och visa en bild på en Black Pearl  [attachment=47933:24496_36...449790_n.jpg]
Anja Danmark
10-03-2010, 07:20
Det virkede!
Mine er ikke ret store endnu - de er først sået sidst i januar...
Shrimpii
10-03-2010, 08:56
Hehe, vad bra XD
skogstroll
10-03-2010, 08:59
CITAT (Shrimpii @ 10-03-2010, 00:14)  Tänkte bara göra er lite avis och visa en bild på en Black Pearl  [attachment=47933:24496_36...449790_n.jpg] oj vad fin!!
CITAT (Laura @ 09-03-2010, 14:49)  Det börjar ser bra ut tycker jag (mycket bättre än förra året innan jag hade lampan): [attachment=47917:Bild130b.jpg] Men. Om två-tre veckor åker vi till fjällen  eller så borde smiley:n vara  egentligen...  Jag vill helst inte lämna mina stackars små chili- och tomatbebisar men hela familjen åka upp under påsk och det går inte att undvika Problemet nu då är att alla som hade kunnat svänga förbi och vattna finns ju med i fjällen... Vad gör jag då? Lampan tänkte jag lämna på dygnet runt då det är väl bättre antar jag än att släcka det i (minst) tio dagar och bättre än att ha alla växterna stående i söder fönster då det kan bli gassande sol hela dagen men att även dagsjluset räcker fortfarande inte ännu... Sedan när det gäller bevattning vad föreslår ni att jag gör. Jag tänkte lägga in blöta wettexdukar under alla krukor och även ger de största plantorna en 'semester' snöre (med en ända i en petflaska med vatten). Det är de småsmå som jag är mest orolig för, de som har precis börjat visa sig med en liten krok...  kan man ställa dessa i ganska mycket vatten innan vi reser eller förstör det rötterna på något sätt, typ att de blir långa och svaga eller så? Hur länge kan de vara utan vatten innan de dör eller försvagas tror?? Jobbigt läge. I värsta fall får jag väl börja om när jag kommer hem efter påsk, blir det för sent tror? Tacksam för alla suggestions!  Du kan ju alltid skaffa en timer? Det har jag på mina lampor så körs dom på 16h varje dag. Om du har på lampan 24h/7 i en hel vecka lär du stressa ihjälplantorna, skulle då hellre ha dom i fönstret. Ang vattning blir det svårare, finns väl nått självbevattnings system som ett sugrör typ? eller så kanske du kan få till nått enkelt droppsystem.
CITAT (orrevs @ 14-03-2010, 21:45)  Du kan ju alltid skaffa en timer? Det har jag på mina lampor så körs dom på 16h varje dag. Om du har på lampan 24h/7 i en hel vecka lär du stressa ihjälplantorna, skulle då hellre ha dom i fönstret.
Ang vattning blir det svårare, finns väl nått självbevattnings system som ett sugrör typ?
eller så kanske du kan få till nått enkelt droppsystem. Tyvärr kan man inte koppla en timer till lampan, det är en vanlig på/av knapp på den  Är det verkligen bättre att ha dem i fönstret än 24/7 under lampan i en vecka (det blir bara en vecka nu tack o lov)? Ja, jag får väl försöka fixa någon slags droppsystem. Jag har inte så många egentligen så det borde gå med lite vilja
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2010, 08:43
Det funkar utmärkt med timer till en sån lampa du har, bara stoppa timern i urtaget och ha on knappen till lampan på hela tiden timern bryter strömmen till lampan och den slås av och sätts på av timern.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-03-2010, 08:43)  Det funkar utmärkt med timer till en sån lampa du har, bara stoppa timern i urtaget och ha on knappen till lampan på hela tiden timern bryter strömmen till lampan och den slås av och sätts på av timern. Det finns inget uttag alltså... sladden går in i väggen... [attachment=48101:Bild142b.jpg]
CITAT (Laura @ 15-03-2010, 08:40)  Tyvärr kan man inte koppla en timer till lampan, det är en vanlig på/av knapp på den  Är det verkligen bättre att ha dem i fönstret än 24/7 under lampan i en vecka (det blir bara en vecka nu tack o lov)? Ja, jag får väl försöka fixa någon slags droppsystem. Jag har inte så många egentligen så det borde gå med lite vilja  Jag bor i Södermanland, och har 4 plantor i fönstret och dom visar inga täcken på att må dåligt. Funderar på att börja sätta fler där, då det börjar bli lite fullt under mina lampor  Bifogar även en fil på dom under ena 400w lampan ;P Hoppas det löser dig med vattningen!
tommot123
16-03-2010, 13:07
Lite bilder på årets odling och mina övervintrade chili! Vissa är lite skadade av den starka solen! Får försöka skydda dem bättre! Har nu 53 olika frösådda sorter plus mina övervintrade chili! Var meningen jag skulle ha mellan 20-30 frösådda i år men så tog Chilintresset(begäret) över förstås! Blir tvungen att göra av med mina sticklingar av fatalii, black congo, Hot paper lantern och en del dubletter av de frösådda! Är någon intresserad så är det bara att höra av sig! Skickar isåfall när vintern har gett sig! (Får dem mot portokostnad!) Har inte sett någon ohyra på dem! Körde provena-pinnar i höstas och sen har jag inte sett några bladlöss Först Pretty Purple och Orange Habaner! PPurpOHab.JPG Purple Tiger PTiger0.JPG Övervintrade Omnicolor och Bih Jolokia OmniBihJolok.JPG Övervintrad Hot paper lantern Paperlant.JPG Hydro0.JPG Hydro02.JPG Black Pearl BPearl3.JPG Övervintrad Fatalii! Ska byta kruka och jord på denna! Kommer redan nya chilifrukter! Har inte hjärta att nypa bort dem! Fatalii33.JPG Amarillo, nytoppad! Amarillo0.JPG Blondie, Large Red Hot, Arizona och Fishpepper! 4Chili0.JPGKommer mer bilder! Har tyvärr svårt att ta bra bilder!
Crazy4Flowers
16-03-2010, 13:26
Har någon av er som kör med hydro testat vulkansten? Jag har glömt att plantera i endast vulkansten, skulle ju testa det, har fler sorter till som ska planteras om, måste få klart med en odlingshylla till för det är fullt, den är snart klar och då ska belysningen hängas upp. Får en massa knoppar på chilin så jag tror att jag har fel lysrör måste byta dessa också.
Tyvärr strulade bilderna - nu fungerar det både här och på min blogg hoppas jag;) Härligt att se allas bilder. Idag gjorde jag omplanterade jag några av mina största plantor. På min blogg har jag lagt upp ett flertal bilder om ni vill ser mer hur jag gjorde.  7 pod
Vad kul med alla bilder och alla plantor ser ju riktigt fina ut! Såhär ser mina plantor ut nu, planterade om dem i större krukor idag !
CITAT (Nman @ 17-03-2010, 20:45)  Vad kul med alla bilder och alla plantor ser ju riktigt fina ut! Såhär ser mina plantor ut nu, planterade om dem i större krukor idag !  Härligt!!!
Lantmästaren
20-03-2010, 18:08
Ny här, har någon tips om en mild sort, lämplig för inläggning?
Har sått några köpefröer, och några från köpefrukter, men de är nog för starka för ändamålet.
PG
officinalis
21-03-2010, 00:40
Jag har inte testat inläggning själv. Men här är några tips om sorter som ska vara bra för inläggning (från Örtagårdens plantskola):
Gul Körsbärspeppar Capsicum annuum Hegyes erös Capsicum annuum Hollyday Cheer Capsicum annuum Jalapeno, Capsicum annuum Rata Capsicum annuum
skånepåg
21-03-2010, 00:53
Några av mina chilis
Jag har blivit väldigt intresserad av att odla chili. förra året testade jag habanero. i år är det väl närmare 20 sorter. jag funderar på om det är bra eller dåligt att vattna med vatten från akvariet? I akvarie vattnet tillsätter jag PMDD växt gödning.
klistrar in detta. Växtnäring kallad PMDD vad är det? En billig växtnäring för akvarium. PMDD står för Poor Mans Dosage Drops Innan Poor Mans Dupla Drops. Ett akvarium med växter behöver näringsämnen. PMDD är det bästa som finns just nu. PMDD består av viktiga makroämnen som kalium, fosfat sulfat kalcium och kväve. PMDD innehåller även mikroämnen som bor, mangan, molybden, järn, zink, koppar mm.
borde inte det funka bra att vattna med?
skånepåg
21-03-2010, 12:39
CITAT (wotan @ 21-03-2010, 12:34)  Jag har blivit väldigt intresserad av att odla chili. förra året testade jag habanero. i år är det väl närmare 20 sorter. jag funderar på om det är bra eller dåligt att vattna med vatten från akvariet? I akvarie vattnet tillsätter jag PMDD växt gödning.
klistrar in detta. Växtnäring kallad PMDD vad är det? En billig växtnäring för akvarium. PMDD står för Poor Mans Dosage Drops Innan Poor Mans Dupla Drops. Ett akvarium med växter behöver näringsämnen. PMDD är det bästa som finns just nu. PMDD består av viktiga makroämnen som kalium, fosfat sulfat kalcium och kväve. PMDD innehåller även mikroämnen som bor, mangan, molybden, järn, zink, koppar mm.
borde inte det funka bra att vattna med? Det är mycket bra näring i akvarie vatten ^^
Platinum
21-03-2010, 12:40
CITAT (wotan @ 21-03-2010, 12:34)  Jag har blivit väldigt intresserad av att odla chili. förra året testade jag habanero. i år är det väl närmare 20 sorter. jag funderar på om det är bra eller dåligt att vattna med vatten från akvariet? I akvarie vattnet tillsätter jag PMDD växt gödning.
borde inte det funka bra att vattna med? Visst kan du vattna med akvarievattnet, men så mycket kvar av gödningen är det ju inte vid vattenbyte för stordelen har ju växterna ätit upp.
NiklasTyreso
21-03-2010, 13:49
CITAT (blomkronan @ 03-01-2010, 09:13)  Förra året satte jag en massa chili och det var kul att se dom växa... men det jag inte tänkte på!! Var att jag gillar inte stark mat  så jag tog inte vara på frukterna!! Jag håller oxå ned på styrkan! I år odlar jag flera milda C. baccatum-sorter: + Jamaican Bell + Kaleidioscope + Cap 455 Dessutom odlar jag med styrka: + Etiopisk trädpeppar (C. baccatum) Jag har sparat två plantor sedan förra året: + Japansk Hana Matasuri (C. Annum, produktiv, ganska mild, liten planta med vita blommor som har blåa kanter.) + 7-pod (extremt stark) Förutom chili odlas även helig basilika (enligt hinduer bor det 3 gudar i plantan) och Ashvaganda (indisk ginseng). /Niklas
NiklasTyreso
21-03-2010, 14:50
CITAT (Platinum @ 21-03-2010, 12:40)  Visst kan du vattna med akvarievattnet, men så mycket kvar av gödningen är det ju inte vid vattenbyte för stordelen har ju växterna ätit upp. Akvarievatten brukar vara kväverikt p g a fiskarnas avföring. Det är bra gödning för chilin. /Niklas
officinalis
21-03-2010, 16:21
Kul med helig basilika. Rätt egendomlig smak och mycket användbar i köket tycker jag. Jag lyckas mycket bättre med helig basilika än vanlig söt basilika.
Tjena igen experter. Tänkte fråga er när det är dax att plantera om Mina yellow wax hot eller vad de heter. De är direkt sådda i en liten plastkruka 3x3 cm och växten är nu ca 10 cm åvan jord. bifogar en bild. lite dålig bild kanske. http://www.pixbox.se/pic_show_id30642515.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id30642523.html
officinalis
21-03-2010, 20:46
Det fungerar bra att plantera om nu, men du kan nog vänta ett tag till också ifall du skulle behöva. Jag brukar skola plantorna när de utvecklat 2-4 karaktärsblad.
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2010, 20:48
När plantan är välrotad = det sticker ut rötter i dräneringshålen och när du försiktigt drar upp plantan så följer hela rotklumpen med då kan du flytta över klumpen till en något större kruka och bara fylla på med jord.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-03-2010, 20:48)  När plantan är välrotad = det sticker ut rötter i dräneringshålen och när du försiktigt drar upp plantan så följer hela rotklumpen med då kan du flytta över klumpen till en något större kruka och bara fylla på med jord. okej det låter vettigt. tack för svaret.
Lantmästaren
21-03-2010, 21:27
Vad är karaktärsblad? Hjärtblad är de två första bladen som bildas, har inte hört talas om karaktärblad innan jag börja kolla denna tråd. En annan fråga, när krävs det tillskott av näringsämne, skall det tillföras innan sådd eller under tillväxten? Har ingen erfarenhet av chiliodling, därimot av raps, sockerbetor, spannmål och potatis mm mm. Det här är intressant, vilka näringsämne påverkar styrka/smak? N P och K är ju essentiella makrnäringsämne, men vilka micronäringsämne krävs, svavel, mangan,magnesium,koppar mm. där finns massor av komponenter att ta hänsyn till. Vad har ni kommit fram till?
officinalis
21-03-2010, 21:46
Chili kräver alla makro- och mikronäringsämnen. Möjligen med något litet undantag. Karaktärsblad är de bladen som växter får efter hjärtebladen. Jag vet inte vilka processer som är involverade i bildandet av capsaicin osv.
Mina erfarenheter:
Använd ett fullgödselmedel. Du kan börja med försiktig med svag dos cirka 2 veckor efter omskolning (men näringen i planteringsjorden räcker gott och länge). Viktigast att tänka på är nog bara att ha en rätt sammansatt växtnäring och att dra ned på näringen mitt på sommaren så att de hinner mogna av.
edit: ordnade felstavning.
Lantmästaren
21-03-2010, 21:59
Tack officinalis för ditt svar. Ni får ursäkta mina frågor, är van vid jordbruk, krukväxtodling är inte min starka sida
officinalis
21-03-2010, 22:06
Fråga på du. Det är bara roligt. Du kanske ska lägga in lite chileppar i ett skifte då?  Fält med chili. Källa: http://eppws.nmsu.edu/documents/chile-field-5.jpg
Lantmästaren
21-03-2010, 22:09
Karaktärsblad, är det inte det samma som kronblad? Ursäkta mitt ordbemärkeri  CITAT (officinalis @ 21-03-2010, 22:06)  Fråga på du. Det är bara roligt. Du kanske ska lägga in lite chileppar i ett skifte då?  Fält med chili. Källa: http://eppws.nmsu.edu/documents/chile-field-5.jpg
officinalis
21-03-2010, 22:18
Nej, kronblad är bladen på blommorna. Här nedan har du rosa kronblad på chilisorten 'Peruvian Purple':  Källa: http://www.reimerseeds.com/images/products...ppers_Seeds.jpg
Lantmästaren
21-03-2010, 22:56
Groddblad då? Det är väl det första paret blad på plantan, eller är det hjärtblad?
Länge sedan jag höll på med sådant här, nu återgår jag till den praktiska odlingen.
officinalis
21-03-2010, 23:39
Groddblad tror jag man pratar inom skolmedicinen. Men har ingen vidare koll på det. Men hjärteblad kallas för groddblad ibland också.
tommot123
24-03-2010, 12:31
Tittade närmare på min fatalii och black kongo, såg att de redan börjat bilda frukter! Smakade på en och det var redan styrka i den! Fatalii96.JPG BCongo95.JPG Auroran ska nu få blomma och bilda frukter! Aurora599.JPG
skogstroll
24-03-2010, 12:43
CITAT (officinalis @ 21-03-2010, 22:06)  Fråga på du. Det är bara roligt. Du kanske ska lägga in lite chileppar i ett skifte då?  Fält med chili. Källa: http://eppws.nmsu.edu/documents/chile-field-5.jpghmmm ungefär som hemma i odlingsrummet
skogstroll
24-03-2010, 13:01
några av mina småchilisar fick nåt jäkelskap på sig häromdan, bladen fick liksom små bucklor på sig  undras vad det kan vara... de fick en omgång såpvatten i alla fall så det är väl bara att hoppas att "det" försvinner
Meriona
24-03-2010, 13:39
Med risk att ställa en fråga som redan berörts i denna låååånga tråd: När man omskolar paprika och chili, gör man på samma sätt som med tomater, dvs sätter dem djupt?
tommot123
24-03-2010, 13:40
CITAT (skogstroll @ 24-03-2010, 13:01)  några av mina småchilisar fick nåt jäkelskap på sig häromdan, bladen fick liksom små bucklor på sig  undras vad det kan vara... de fick en omgång såpvatten i alla fall så det är väl bara att hoppas att "det" försvinner Fick även något på min boliwian rainbow! Tror att det var vatten jag fick på bladet! Såg ut som något hade bränt? Sprejar nu den varje dag!
skogstroll
24-03-2010, 13:42
ja man blir lite nedstämd kan man säga, jag petade på en av de "drabbade" och då kom nåt vitt ludd... hoppas det inte återkommer. Det är ett himla vattnande varje dag
Crazy4Flowers
24-03-2010, 13:46
CITAT (Meriona @ 24-03-2010, 13:39)  Med risk att ställa en fråga som redan berörts i denna låååånga tråd: När man omskolar paprika och chili, gör man på samma sätt som med tomater, dvs sätter dem djupt?  Ja man kan plantera ner dom ända till hjärtbladen det ska finnas rotanlag upp dit.
Meriona
24-03-2010, 14:17
Tack snälla för svar! Jag har letat och letat och inte hittat nåt svar....
Kotte42
24-03-2010, 22:26
Liten uppdatering av mina chiliplantor. So far so good. Blommor har börjat komma på de jag satte 20/1.
Till vänster (planterade ca 20/1) omplanterade i 2 L krukor. "Cayenne long slim" (två st) "Jalapeno Hercules" (två st)
Till höger (planterade ca 22/2 utom habaneron som planterades ca 20/1): "Jamaican Bell" (en st) "Apache" (en st) "Hot Lemon" (två st) "Caribbean Red Habanero" (en st)
[attachment=48352:chili2010_f.jpg]
officinalis
24-03-2010, 22:56
Fint. Jag sådde 28/1 och plantorna har inte kommit i närheten så långt. Under vilka förutsättningar odlar du och i vilken jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|