Full version: Chili-tråden 2010
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Pata
CITAT (tommot123 @ 04-02-2010, 19:22) *
Det blir nog billigare med rockwool, leca och blomjord! Kommer långt med detta! har kombinerat rockwool med blomjord och det ser bra ut än!

Har blomknopp på sticklingarna såg jag![img]
http://www.odla.nu/forums/uploads/12652133...4057_108388.jpg[/img]
Sticklng02.JPG

Denna Aji Blanco Crystal är uppdragen i rockwool och sedan planterad i jord och leca!
Ser ut att trivas!

AjiBlancoCryst0.JPG

Hot Paper Lantern ger bra!

HotPaperLantern6).jpg
rolleyes.gif

WOW vilken fin planta! Hot Paper Lantern är min favorit, helt enkelt underbar. Skriver om den på min blogg och andra chinense favoriter. Har haft den inomhus i fyra år. Frukterna är ganska stora för att vara chinensesläktet 3-7 cm

Crazy4Flowers
CITAT (tommot123 @ 04-02-2010, 15:12) *
Fin hemsida du har Crazy4Flowers!

blush.gif Tack det var snällt.

Har mycket job kvar på den, ska göra en databas, har faktiskt kommit så långt att jag har en som fungerar, ska bara lista ut hur jag ska skriva för att få ut allt som jag vill ha det. Har inte haft lust och ork att ta tag i det ännu, kommer kanske nu när man har börjat odla igen.

Chilisarna verkar må mycket bra, har börjat få riktiga blad och även dom lite segare har tittat upp, det är bara några få sorter som inte kommit. De flesta har grott till 100% vilket är kul. Fasar bara för omplantering av alla, vart ska jag få plats med alla dessa??? Men det brukar ordna sig på ett eller annat sätt. Tror att Hoyorna får vackert maka på sig och klara sig utan lysrör ett tag. Måste köpa en armatur till bara måste..... det gäller bara att ta sig iväg, man har så mycket annat också.

Drömde inatt att vi här på forumet köpte in en pall med vulkansten för då fick vi det till bra pris hihi man är ju inte klok.
Crazy4Flowers
Ang. vulkansten här är sidan som insperade mig att testa lite, http://christinashoyor.se/Vulkansten.htm om ni vet något om Hoyor så vet ni att dom är riktigt sega att få att växa ordentligt, kan ta flera år innan dom "kommer igång". Jag har endast testat att rota i vulkansten har inte gått över till hydro men jag blandar i vulkansten i jorden ungefär som ni gör mer perlite osv...

Men när jag i mitt test med rotning i vulkansten och sett den OTROLIGA skillnaden så har mina funderingar malt på lite, som sagt jag ska göra ett test så får vi se vad resultatet blir. Det där med Rockwool är också toppen har rotat sticklingar av bla Miniänglatrumpeter i det med lysande resultat, den håller lagomt fuktigt och ändå luftigt så det inte ruttnar så lätt.

Vad dom "tror" i en blomsterbutik skulle jag nog inte ta så hårt på dom VET ju faktiskt inte för dom har inte testat garanterat.. Rötter verkar trivas som fisken i vattnet när det gäller vulkansten, det blir ungefär samma som hos Rockwool luftigt men ändå fuktigt med en skillnad att Vulkansten innehåller lite näring och har andra bra egenskaper.

Undrar vad dom sa om Leca när den kom. Troligen så skulle den bara vara prydnad uppepå krukan eller??
Mentha-Arvensis
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-02-2010, 08:17) *
Ang. vulkansten här är sidan som insperade mig att testa lite, http://christinashoyor.se/Vulkansten.htm om ni vet något om Hoyor så vet ni att dom är riktigt sega att få att växa ordentligt, kan ta flera år innan dom "kommer igång". Jag har endast testat att rota i vulkansten har inte gått över till hydro men jag blandar i vulkansten i jorden ungefär som ni gör mer perlite osv...

Men när jag i mitt test med rotning i vulkansten och sett den OTROLIGA skillnaden så har mina funderingar malt på lite, som sagt jag ska göra ett test så får vi se vad resultatet blir. Det där med Rockwool är också toppen har rotat sticklingar av bla Miniänglatrumpeter i det med lysande resultat, den håller lagomt fuktigt och ändå luftigt så det inte ruttnar så lätt.

Vad dom "tror" i en blomsterbutik skulle jag nog inte ta så hårt på dom VET ju faktiskt inte för dom har inte testat garanterat.. Rötter verkar trivas som fisken i vattnet när det gäller vulkansten, det blir ungefär samma som hos Rockwool luftigt men ändå fuktigt med en skillnad att Vulkansten innehåller lite näring och har andra bra egenskaper.

Mycket näring och mineraler skapas under ett lava utbrott.
Titta hur det ser ut på en plats några år efter att det varit ett utbrott.
Litegrann som efter en skogs/svedjebrand fast i större skala.
tommot123
CITAT (officinalis @ 04-02-2010, 20:59) *
Aji Blanco Crystal ser inte helt frisk ut, näringsbrist?

Har nog fel ph-värde på mitt vatten! Får hem en lite grjor idag för att testa mitt ph! Plantan har fått ny jord så någon näringsbrist är det inte!
confused.gif

Hot Paper Lantern var riktigt fin. Hur stora frukter får den?

Hot paper frukterna blir nog ca 3-8 cm! Lite lurig för vissa var milda medan andra frukter var superheta på samma planta! Jag lyckades lura mig själv lite så det sved rätt ordentligt!

Hur många har förresten lyckats peta sig i ögonen? confused.gif
Crazy4Flowers
Gjorde det igår. AJJJJJ
Köpte Chili på ICA dom säljer en förpackning med en massa olika sorter i kunde bara inte låta bli, kikade igenom allihopa och valde en som hade dom sorterna jag ville ha.

En av dom hetare skar jag upp och tog ur fröna ur tänkte så dom och se vad det blir. Sonen testade och fräste som en katt jag sa åt honom att vara noga med att tvätta händerna efter och det gjore även jag typ 6ggr men ändå så ajjjjj så fort man tog någonstanns ojoj det är bett i dom där.
Husihelvete
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-02-2010, 10:34) *
Gjorde det igår. AJJJJJ
Köpte Chili på ICA dom säljer en förpackning med en massa olika sorter i kunde bara inte låta bli, kikade igenom allihopa och valde en som hade dom sorterna jag ville ha.

En av dom hetare skar jag upp och tog ur fröna ur tänkte så dom och se vad det blir. Sonen testade och fräste som en katt jag sa åt honom att vara noga med att tvätta händerna efter och det gjore även jag typ 6ggr men ändå så ajjjjj så fort man tog någonstanns ojoj det är bett i dom där.

Jag satte frö från ICA chilis förra året, som du nu gör. Det gav verkligen resultat. Om jag kommer ihåg så grodde alla frön jag planterade och plantorna gav massor med fukt. En del användes färskt, en del fryste jag men det mesta torkades och maldes ner till ett väldigt användbart pulver.
officinalis
För dräneringens skull tycker jag att små leca-kulor är bra, men det kostar förståss också pengar.
Grövre sand sägs fylla samma funktion.
tommot123
CITAT (tommot123 @ 05-02-2010, 10:24) *
Hot paper frukterna blir nog ca 3-8 cm! Lite lurig för vissa var milda medan andra frukter var superheta på samma planta! Jag lyckades lura mig själv lite så det sved rätt ordentligt!

Hur många har förresten lyckats peta sig i ögonen? confused.gif

Har nu testat mitt vatten! Det hade ph-värde på 8.0-8.5 på tok för högt! Har nu tagit ner ph:t med ph down till 6.0 och ska bli kul och se om det blir ngn skillnad!
officinalis
Odlar du hydroponiskt tommot123 eller är det jorden som har så högt pH-värde?
zippoo
Hej.

I år hade jag tänkt att odla

Early Jalapeno - annuum
Peru Yellow - baccatum
Chiluacle Negro - annuum
Superchili - annuum
Rekord - annuum
Chimayo - annuum
Aji Umba - chinense
Hungarian Hot Wax - annuum
Bih Jolokia - chinense

sådde alla sorter för ett par dagar sedan så nu sitter jag bara och väntar smile.gif

Det är andra året jag odlar men förra året så odlade jag bara bih jolokia, så det ska bli roligt att se vad som kommer upp iår biggrin.gif

tänkte även prova en planta i hydro (DWC/bubblare) men jag vet inte vart jag ska få tag på en lämplig "tank" till en planta. ni som kan något om hydro kanske kan kolla min tråd "http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=95291" eller svara i den här tråden. det skulle uppskattas!
skogstroll
CITAT (Crazy4Flowers @ 05-02-2010, 08:02) *
Drömde inatt att vi här på forumet köpte in en pall med vulkansten för då fick vi det till bra pris hihi man är ju inte klok.

det var ju en bra dröm, bättre än min... drömde att min sambo långsamt höll på att förvandlas till Reine Brynolfsson -fear-.gif
tommot123
CITAT (officinalis @ 05-02-2010, 21:20) *
Odlar du hydroponiskt tommot123 eller är det jorden som har så högt pH-värde?

Odlar både hydro och med jord och även kombinerar dem! Det är vattnet som håller så högt ph!
Vet att jord neutraliserar ph till en viss del! Använt ph down till detta! Blir kul att se hur det utvecklar sig!
Är ju novis på detta! confused.gif

CITAT (zippoo @ 06-02-2010, 16:32) *
Hej.

I år hade jag tänkt att odla

Early Jalapeno - annuum
Peru Yellow - baccatum
Chiluacle Negro - annuum
Superchili - annuum
Rekord - annuum
Chimayo - annuum
Aji Umba - chinense
Hungarian Hot Wax - annuum
Bih Jolokia - chinense

sådde alla sorter för ett par dagar sedan så nu sitter jag bara och väntar smile.gif

Det är andra året jag odlar men förra året så odlade jag bara bih jolokia, så det ska bli roligt att se vad som kommer upp iår biggrin.gif

tänkte även prova en planta i hydro (DWC/bubblare) men jag vet inte vart jag ska få tag på en lämplig "tank" till en planta. ni som kan något om hydro kanske kan kolla min tråd "http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=95291" eller svara i den här tråden. det skulle uppskattas!

Köpte plastlådor på ikea men clas olson har även färgade då som inte släpper in ljus! Gjorde hålen med en billig hålsåg från biltema! Har mkt billigt och bra där! Lysrör dagsljus under 30 spänn! rolleyes.gif
zippoo
jo jag har kollat på lådorna som CO har. men ja ska bara ha en planta, så de lådorna känns onödigt breda och låga... jag skulle vilja hitta en "hink/tunna" med lock som är typ 20-40L eller något sådant (någon behållare som är högre och inte lika bred)

någon som har någon idé?
4:an
Jag är ny i det här med chiliodling...har dock upptäckt hur otroligt gott det är med färsk chili....! Har fått några påsar med fröer från Filippinerna...är det någon som känner till något om dem....styrka t ex?? Det står inget annat där påsen är vikt! [attachment=46948:P1010489.JPG]
tommot123
CITAT (zippoo @ 07-02-2010, 15:26) *
jo jag har kollat på lådorna som CO har. men ja ska bara ha en planta, så de lådorna känns onödigt breda och låga... jag skulle vilja hitta en "hink/tunna" med lock som är typ 20-40L eller något sådant (någon behållare som är högre och inte lika bred)

någon som har någon idé?

Ta en vanlig 10 liters hink med lock! sätt en syrepump och syresten så har du en odling för 5-10 plantor!
Billigt och bra! Såg någon tråd om detta! Något med shimas bubblarguide tror jag det var! happy.gif

CITAT (4:an @ 07-02-2010, 18:06) *
Jag är ny i det här med chiliodling...har dock upptäckt hur otroligt gott det är med färsk chili....! Har fått några påsar med fröer från Filippinerna...är det någon som känner till något om dem....styrka t ex?? Det står inget annat där påsen är vikt! [attachment=46948:P1010489.JPG]

De är ju det som är kul! Nya spännande frön! Skulle så dem direkt om det var jag! tummenupp.gif
Det har jag redan gjort!!! flirting.gif
zippoo
CITAT (tommot123 @ 07-02-2010, 19:28) *
Ta en vanlig 10 liters hink med lock! sätt en syrepump och syresten så har du en odling för 5-10 plantor!
Billigt och bra! Såg någon tråd om detta! Något med shimas bubblarguide tror jag det var! happy.gif

5-10 plantor i en 10L hink ohmy.gif det måste ju vara om man bara ska låta dom växa där i ett litet tag när dom är små. kan ju inte ha 5-10 fullvuxna plantor i en 10L hink. men jag funderar på att prova med en 10L hink för 1 planta om jag inte hittar någon större.

problemet är väll att det blir så lite vatten så det kan bli svårt att få ett stabilt Ph (det blir ju inte många liter i en 10L hink när man bara ska ha vatten upp till underdelen av krukan.)
Nauti
CITAT (zippoo @ 07-02-2010, 20:02) *
5-10 plantor i en 10L hink ohmy.gif det måste ju vara om man bara ska låta dom växa där i ett litet tag när dom är små. kan ju inte ha 5-10 fullvuxna plantor i en 10L hink. men jag funderar på att prova med en 10L hink för 1 planta om jag inte hittar någon större.

problemet är väll att det blir så lite vatten så det kan bli svårt att få ett stabilt Ph (det blir ju inte många liter i en 10L hink när man bara ska ha vatten upp till underdelen av krukan.)
Jag skulle nog inte kört tio plantor i en hink men fem stycken går nog bra. Det är en av fördelarna med hydro, man kan ha plantorna väldigt tätt utan att det blir någon konkurrens om plats för rötterna. Det kan vara en fördel att hålla isär plantorna genom att binda ner dem i riktning från varandra, så att de inte växer ihop till en stor röra tongue.gif Men kan du bygga flera och ha en i varje så är nog det bättre ändå.

Ja, de lär ju dricka upp tio liter vatten väldigt snabbt dessutom om du har flera plantor i en. Jag har aldrig haft några större problem med pH i vattnet även om jag kört med mindre vattenvolymer i tanken.
Åsa, mälardalen zon 2

Den gröna "chilin" är ingen chili det är ju okra vilket både syns på bilden + det står med stora bokstäver på påsen.
zippoo
CITAT (Nauti @ 07-02-2010, 21:38) *
Jag skulle nog inte kört tio plantor i en hink men fem stycken går nog bra. Det är en av fördelarna med hydro, man kan ha plantorna väldigt tätt utan att det blir någon konkurrens om plats för rötterna. Det kan vara en fördel att hålla isär plantorna genom att binda ner dem i riktning från varandra, så att de inte växer ihop till en stor röra tongue.gif Men kan du bygga flera och ha en i varje så är nog det bättre ändå.

Ja, de lär ju dricka upp tio liter vatten väldigt snabbt dessutom om du har flera plantor i en. Jag har aldrig haft några större problem med pH i vattnet även om jag kört med mindre vattenvolymer i tanken.

ok ok ja har inte tänkt på att man skulle kunna klämma ihop dom ganska tätt när man kör hydro smile.gif

eftersom du kör chili i hydro (gissar att det är chili pga att du är här inne och läser/skriver om det) så kan jag också passa på att fråga hur stora nätkrukor du använder? jag vet att plantorna ändå "växer i vattnet" men hur stora bör dom vara för att plantorna ska få ordentligt med stöd? (fullvuxen planta)
Erkänner min okunskap....men vad använder man okra till....???? blush.gif
blomkronan
Har bytt frön med tommot123, thanks.gif tommot123.

Igår satte jag allihop biggrin.gif
-Szentesi Piqcos
-Ramio
-Kapitokka
-Szentesi
-Senator
-Chimoyo
-Storman
-Tequila Sunrise
-Sivvi Bibev
Bara milda chilis och paprikor tummenupp.gif

Sen har jag ju mina 19 olika sorters paprika som jag satte i januari... tillsamans ca 150 st frön har jag satt naughty.gif Det ska bli kul och se om jag kommer få plats i vår innan allt kan flytta ut...
Pata
Hej

Nu skänker jag bort tre fröpaket på min blogg, det enda som behövs är att man skriver i min blogg, först till kvarn. smile.gif

Hälsningar

Patrik
Shrimpii
Gjorde ett inlägg i din blogg patrik biggrin.gif
//Oskar
Grönberg

Den röda kan vara SILING LABUYO (PI 281421)
"'Siling' is the Flipino word for capsicums in general. The pods are very small and thin and look like mini tabasco pods. They grow erect on the plant, measure approximately 0.5in long x 0.15in wide and mature from green to red. It is sometimes though to be a Frutescens"
Laura
Nu har alla mina 3 Cayenne tittat upp och 3 av mina Jamaica Bell. Alla planterade 31 Jan. Här är dem, bilderna är tagit idag, bara 8 dagar senare biggrin.gif

[attachment=46972:Bild003.jpg]

[attachment=46971:Bild004b.jpg]

Mentha-Arvensis
CITAT (4:an @ 08-02-2010, 07:46) *
Erkänner min okunskap....men vad använder man okra till....???? blush.gif

God asiatisk baljväxt.
Kan med fördel wokas.
Mentha-Arvensis
CITAT (Pata @ 08-02-2010, 09:18) *
Hej

Nu skänker jag bort tre fröpaket på min blogg, det enda som behövs är att man skriver i min blogg, först till kvarn. smile.gif

Hälsningar

Patrik

Gjorde inget direkt genomtänkt inlägg eftersom jag inte ville missa sjansen,
Men det finns där.

Hoppas det räknas.
officinalis
Hur viktigt är det med jämn temperatur egentligen?
Funderar på ifall mina temperaturväxlingar är ogynnsamma. Det åker ned till 17 grader på natte, och runt 22 på dagen.
skogstroll
CITAT (officinalis @ 08-02-2010, 10:52) *
Hur viktigt är det med jämn temperatur egentligen?
Funderar på ifall mina temperaturväxlingar är ogynnsamma. Det åker ned till 17 grader på natte, och runt 22 på dagen.

om jag förstått det rätt så är habanero ganska petiga och vill inte ha för kallt
Nauti
CITAT (zippoo @ 07-02-2010, 22:08) *
eftersom du kör chili i hydro (gissar att det är chili pga att du är här inne och läser/skriver om det) så kan jag också passa på att fråga hur stora nätkrukor du använder? jag vet att plantorna ändå "växer i vattnet" men hur stora bör dom vara för att plantorna ska få ordentligt med stöd? (fullvuxen planta)
Jag körde chili i kokos i fjol i helt vanliga krukor. I år kommer jag nog att köra odling ett ebb och flod-system med LECA-kulor eftersom det är återanvändbart i en helt annan utsträckning och det kan jag köpa utan att stödja palmoljeindustrin. Sedan ger det mig en helt annan frihet att experimentera med hemmagjord organisk näring.

Växterna brukar stabilisera sig själva med hjälp av rötterna även i ganska små krukor och det krävs nog inga större volymer. Annars kan du ju bygga något stöd för dem om det behövs.
zippoo
CITAT (Nauti @ 08-02-2010, 12:25) *
Jag körde chili i kokos i fjol i helt vanliga krukor. I år kommer jag nog att köra odling ett ebb och flod-system med LECA-kulor eftersom det är återanvändbart i en helt annan utsträckning och det kan jag köpa utan att stödja palmoljeindustrin. Sedan ger det mig en helt annan frihet att experimentera med hemmagjord organisk näring.

Växterna brukar stabilisera sig själva med hjälp av rötterna även i ganska små krukor och det krävs nog inga större volymer. Annars kan du ju bygga något stöd för dem om det behövs.

ok tack för hjälpen. men det där med "ganska små" kan det ju vara en väldigt stor skillnad på vad man tycker är en ganska liten kruka...

det kanske är svårt att säga men, vad skulle du för standardstorlek på kruka för chili? 95mm, 127mm, 152mm? jag antar att man inte behöver större eller mindre än det

(anledningen till att jag tog just dom måtten är pga att det är dom som finns på e40bulbs.se där jag ska köpa lite saker)
Nauti
CITAT (zippoo @ 08-02-2010, 12:47) *
ok tack för hjälpen. men det där med "ganska små" kan det ju vara en väldigt stor skillnad på vad man tycker är en ganska liten kruka...

det kanske är svårt att säga men, vad skulle du för standardstorlek på kruka för chili? 95mm, 127mm, 152mm? jag antar att man inte behöver större eller mindre än det

(anledningen till att jag tog just dom måtten är pga att det är dom som finns på e40bulbs.se där jag ska köpa lite saker)
Jag odlade chili i en plastmugg, sådana där som brukar finnas vid handfat. Hur stora kan de vara 1,5dl? tongue.gif Jag tycker du skall köra så stora som du får plats med helt enkelt.
zippoo
ok haha, då vet jag. då kan man ta en ganska liten då och fixa med lite stöd så blir det nog bra.

tack för hjälpen
officinalis
CITAT (skogstroll @ 08-02-2010, 12:04) *
om jag förstått det rätt så är habanero ganska petiga och vill inte ha för kallt

Kanske är läge för en doppvärmare för att jämna ut temperaturen då. Kan förvisso ta ett par veckor innan fröna gror enligt erfarenhet, men någon borde ju ha tittat upp efter 10 dagar tycker man.
Börjar bli otålig och ser över odlingsmetoderna smile.gif
zippoo
CITAT (officinalis @ 08-02-2010, 13:14) *
Kanske är läge för en doppvärmare för att jämna ut temperaturen då. Kan förvisso ta ett par veckor innan fröna gror enligt erfarenhet, men någon borde ju ha tittat upp efter 10 dagar tycker man.
Börjar bli otålig och ser över odlingsmetoderna smile.gif

temperaturen beror ju på vad det är som du har sått. tex. chinense vill ju ha ganska hög temp (ca 25-30).
som mina bih jolokia som jag odlade förra året, de stod i temp på 28-30 grader hela tiden och efter 6-7 dagar så hade alla frön tittat upp smile.gif

angående tempskiftningar så vet jag inte hur mkt det gör men jag kan inte tänka mig att det är någon fara sålänge det inte är stora skillnader. är det inte mer än ett par tre grader så gör det nog inget, men vad vet jag... tongue.gif
Mentha-Arvensis
Jag funderar på att odla några plantor i;

Drivhustunnel 60 x 130 höjd 50 cm.
Termostat reglerad värmematta 0 - +40 grader.
2st. 36W IP23 klassade lysrörsarmaturer 6500 lumen.

Vilken värme passar bässt till plantorna?

Och borde jag kompletera med LED växtbelysning?

Ska nog kompletera med underbevattningsbricka och IPX2 klassad värmefläkt.
officinalis
CITAT (zippoo @ 08-02-2010, 13:29) *
temperaturen beror ju på vad det är som du har sått. tex. chinense vill ju ha ganska hög temp (ca 25-30).
som mina bih jolokia som jag odlade förra året, de stod i temp på 28-30 grader hela tiden och efter 6-7 dagar så hade alla frön tittat upp smile.gif

angående tempskiftningar så vet jag inte hur mkt det gör men jag kan inte tänka mig att det är någon fara sålänge det inte är stora skillnader. är det inte mer än ett par tre grader så gör det nog inget, men vad vet jag... tongue.gif

Det är pubescens, annum och frutescens jag odlar. Ingen chinense i år.
zippoo
CITAT (officinalis @ 08-02-2010, 14:28) *
Det är pubescens, annum och frutescens jag odlar. Ingen chinense i år.

pubescens = ca 24-30
annuum = minst 18 - max 32
frutescens= 21-32

det här är bara lite siffror som jag hittade med en snabb googlesökning. men om du söker på just den sorten som du har så kanske du får lite bättre siffror...
Nauti
CITAT (zippoo @ 08-02-2010, 15:10) *
pubescens = ca 24-30
frutescens= 21-32

det här är bara lite siffror som jag hittade med en snabb googlesökning. men om du söker på just den sorten som du har så kanske du får lite bättre siffror...
Jag odlade en annuum som tålde frostnätter(ja, i plural) i höstas smile.gif Den förstod inte att den borde sluta producera frukter när det var riktigt kallt ute heller för den delen och det var då under 18 som genomsnitt. De andra har jag ingen koll på om det stämmer men jag har också alltid trott att de inte tålde låga temperaturer, men inte den inte tongue.gif
zippoo
CITAT (Nauti @ 08-02-2010, 15:22) *
Jag odlade en annuum som tålde frostnätter(ja, i plural) i höstas smile.gif Den förstod inte att den borde sluta producera frukter när det var riktigt kallt ute heller för den delen och det var då under 18 som genomsnitt. De andra har jag ingen koll på om det stämmer men jag har också alltid trott att de inte tålde låga temperaturer, men inte den inte tongue.gif

men det där var grotemp för fröerna, dom är nog bra mkt känsligare då än när dom har växt upp en bit

jag tror verkligen inte att de klarar frostnätter när de ska gro
Nauti
CITAT (zippoo @ 08-02-2010, 15:24) *
men det där var grotemp för fröerna, dom är nog bra mkt känsligare då än när dom har växt upp en bit

jag tror verkligen inte att de klarar frostnätter när de ska gro
Nej det gör de inte och jag missförstod helt. Jag trodde att det var någon generalisering över vilka temperaturer som rekommenderades för de olika arterna tongue.gif
zippoo
CITAT (Nauti @ 08-02-2010, 16:12) *
Nej det gör de inte och jag missförstod helt. Jag trodde att det var någon generalisering över vilka temperaturer som rekommenderades för de olika arterna tongue.gif

jo jag förstod att du hade missuppfattat smile.gif eftersom du pratade om att den fortsatte att producera frukt tongue.gif och det gör dom inte så ofta som frön biggrin.gif
tommot123
CITAT (zippoo @ 07-02-2010, 22:08) *
ok ok ja har inte tänkt på att man skulle kunna klämma ihop dom ganska tätt när man kör hydro smile.gif

Man kan ju byta lock sedan plantorna blir större! Har nu 35 plantor i en ikealåda på 40 x 60 cm!
Och har inskaffat ett par lock till som jag i efterhand byter ut! confused.gif
zippoo
CITAT (tommot123 @ 08-02-2010, 17:39) *
Man kan ju byta lock sedan plantorna blir större! Har nu 35 plantor i en ikealåda på 40 x 60 cm!
Och har inskaffat ett par lock till som jag i efterhand byter ut! confused.gif

jo men du måste ju ha fler lådor också isåfall. Man kan ju inte kan ju inte ha ett lock fullt med småhål och sedan ett annat med lika mkt stora hål, det kan bli lite svårt att få plats då tongue.gif

det känns som att jag inte förstår vad du menar till 100% för du lär väll inte kunna få plats med 35 vuxna plantor på 40x60cm
tommot123
CITAT (zippoo @ 08-02-2010, 17:48) *
jo men du måste ju ha fler lådor också isåfall. Man kan ju inte kan ju inte ha ett lock fullt med småhål och sedan ett annat med lika mkt stora hål, det kan bli lite svårt att få plats då tongue.gif

det känns som att jag inte förstår vad du menar till 100% för du lär väll inte kunna få plats med 35 vuxna plantor på 40x60cm

Jag byter lock på lådan! Jag har ju samma storlek på lådan så när plantorna blivit större så flyttar jag plantorna till locket med mindre antal hål i ! Tar lock med 24 hål! Byter eventuellt till ett lock med 10 -20 hål i sedan, beror lite på hur stora plantorna blir!

Det går ju bra innan plantorna blir för stora så att säga! Får ju inte skada rötterna för mkt!

Jag har fler lådor för när vattnet ska bytas i tanken så är det bra att kunna flytta locket! Är du med på mitt tankesätt! Kan lägga upp lite bilder på locken så får du se hur jag tänker??? confused.gif

Hydroodling.JPG Min Hydroodling! Mycket experimenterande med detta! Hoppas att det lyckas!

lock02.JPG Med hålsåg blir locken såhär! Har hört att kärl och lock inte ska vara genomskinliga för

ljuset är inte gynnsamt för denna typ av odling!
Lådor jag tänkte använda först men är nog för små confused.gif

Odling 2010! Detta håller jag på med nu! Hoppas det kommer att gå bra?

officinalis
tommot123:
De där ikealådorna du tänkte använde släpper väl igenom lite ljus? Kanske kan vara bra att isolera så du slipper att en massa alger börja växa i tanken.

CITAT (zippoo @ 08-02-2010, 15:10) *
pubescens = ca 24-30
frutescens= 21-32

Då kanske det inte är så dumt med en doppvärmare för att jämna ut temperaturkurvan på nätterna.
Såg nu att en frutescens har grott.
Har du något annat förslag än just doppvärmare för att jämna ut temperaturen. Har inga andra idéer själv nämligen.
tommot123
CITAT (zippoo @ 08-02-2010, 17:48) *

Såg att du frågade om hur stora krukor man behöver för hydro så lpngt har jag inte funderat än! Men nätkrukor måste väl vara optimalt! Eller om man tillverkar någon ställning! Har funderat på att modda vanliga krukor med lödpenna eller något! Viktigaste är ju att plantan har stöd! Man kan ju hänga plantorna i snören också!
Blir lite att fundera på???? confused.gif sleeping.gif

CITAT (officinalis @ 08-02-2010, 18:16) *
tommot123:
De där ikealådorna du tänkte använde släpper väl igenom lite ljus? Kanske kan vara bra att isolera så du slipper att en massa alger börja växa i tanken.
Då kanske det inte är så dumt med en doppvärmare för att jämna ut temperaturkurvan på nätterna.
Såg nu att en frutescens har grott.
Har du något annat förslag än just doppvärmare för att jämna ut temperaturen. Har inga andra idéer själv nämligen.

Kan ju måla lådorna eller sätta på packeteringstejp!
zippoo
CITAT (tommot123 @ 08-02-2010, 18:14) *
Jag byter lock på lådan! Jag har ju samma storlek på lådan så när plantorna blivit större så flyttar jag plantorna till locket med mindre antal hål i ! Tar lock med 24 hål! Byter eventuellt till ett lock med 10 -20 hål i sedan, beror lite på hur stora plantorna blir!

Det går ju bra innan plantorna blir för stora så att säga! Får ju inte skada rötterna för mkt!

Jag har fler lådor för när vattnet ska bytas i tanken så är det bra att kunna flytta locket! Är du med på mitt tankesätt! Kan lägga upp lite bilder på locken så får du se hur jag tänker??? confused.gif

då var det som jag trodde, att du tar färre hål i nästa lock osv osv. men det var ju därför jag sa att du måste ha fler lådor också och inte bara lock (sålänge du inte slänger de plantorna som blir över då)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon