|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Preussen
23-02-2010, 13:23
felinlägg
tommot123
23-02-2010, 13:25
Någon som har byggt eller använder led som belysning!? Är inne på att bygga belysning själv så jag kan skräddarsy den liksom? Tommy!
Crazy4Flowers
23-02-2010, 13:25
Mina Hot Lemon (edit: Lemon Drop var det) fick en glassbytta häromdagen, delade av en i 6 avdelningar med reklampapper. Har inga lediga krukor som är höga men ändå smala så det vart perfekt, har även sparat ett par plastförpackningar till vindruvor som jag tror ska bli bra. Vart hittar man bra krukor? Man vill ju ha höga, smala, fyrkantiga krukor den 1:a tiden, lite senare kan jag tänka mig att byta till vanliga krukor. Ska ta och se om jag kan få tag på pluggboxar till granplant, inbillar mig att dom kanske är bra.
Mentha-Arvensis
23-02-2010, 14:41
CITAT (Crazy4Flowers @ 23-02-2010, 13:25)  Mina Hot Lemon (edit: Lemon Drop var det) fick en glassbytta häromdagen, delade av en i 6 avdelningar med reklampapper. Har inga lediga krukor som är höga men ändå smala så det vart perfekt, har även sparat ett par plastförpackningar till vindruvor som jag tror ska bli bra. Vart hittar man bra krukor? Man vill ju ha höga, smala, fyrkantiga krukor den 1:a tiden, lite senare kan jag tänka mig att byta till vanliga krukor. Ska ta och se om jag kan få tag på pluggboxar till granplant, inbillar mig att dom kanske är bra. Du kan göra krukor av tidningspapper.
skogstroll
23-02-2010, 15:11
yes tack för tipsen jag får göra lite tidningspapperskrukor ikväll framför TVn tror jag
CITAT (tommot123 @ 23-02-2010, 13:25)  Någon som har byggt eller använder led som belysning!? Är inne på att bygga belysning själv så jag kan skräddarsy den liksom? Tommy! Eftersom du är sugen på att bygga LED belysning så kanske du(eller någon annan) vet var man kan få tag på bra dioder med frekvens som man kan lita på?
tommot123
23-02-2010, 16:57
CITAT (zippoo @ 23-02-2010, 16:50)  Eftersom du är sugen på att bygga LED belysning så kanske du(eller någon annan) vet var man kan få tag på bra dioder med frekvens som man kan lita på? Får undersökas? Elfa, tradera kanske? tommy!
Har lyckats övervintra min Red Savina och Habanero Orange utan vare sig extraljus eller näring inne i vardagsrummet. Fast de kanske aldrig är nåt problem att övervintra dessa?
CITAT (tommot123 @ 23-02-2010, 16:57)  Får undersökas? Elfa, tradera kanske? tommy! tittade lite snabbt på Elfa utan några större förhoppningar eller frmgångar :/ och på tradera tror jag knappast att det finns  men det är väl säkert någon här som har byggt egen ledbelysning och kan hjälpa till att hitta dioder  (eller vet var det finns ändå)
Jag erkänner direkt att jag inte orkat läsa hela tråden, därför är kanske min fråga "gammal": Hur länge ska man eg. vänta innan man ger upp när man satt chilifröer? Jag sådde fröna för 2 veckor sedan, sorten heter Aji Blanco Cristal, inköpt på Runåbergs.
Sådderna står ganska varmt (på fönsterbräda m. element under) och har fukt så det räcker.
tommot123
23-02-2010, 19:13
CITAT (EKLO @ 23-02-2010, 19:10)  Jag erkänner direkt att jag inte orkat läsa hela tråden, därför är kanske min fråga "gammal": Hur länge ska man eg. vänta innan man ger upp när man satt chilifröer? Jag sådde fröna för 2 veckor sedan, sorten heter Aji Blanco Cristal, inköpt på Runåbergs.
Sådderna står ganska varmt (på fönsterbräda m. element under) och har fukt så det räcker. Ska gro lätt! Med rätt värme 25-29 ska det ta högst 1-2 veckor! Tog nog 4-5 dagar för mig! Tommy!
CITAT (tommot123 @ 23-02-2010, 19:13)  Ska gro lätt! Med rätt värme 25-29 ska det ta högst 1-2 veckor! Tog nog 4-5 dagar för mig! Tommy! Suck, kanske dags att ge upp då. har de lätt att ruttna? Jag tror nämligen det snarare kan vara för blöt jord än för torr - vad säger ni, ruttnar de ofta?
tommot123
23-02-2010, 19:55
CITAT (zippoo @ 23-02-2010, 17:21)  tittade lite snabbt på Elfa utan några större förhoppningar eller frmgångar :/ och på tradera tror jag knappast att det finns  men det är väl säkert någon här som har byggt egen ledbelysning och kan hjälpa till att hitta dioder  (eller vet var det finns ändå) Kollade på elfa men det verkar rörigt där! Kollade i stället Kjell & company och electrokit och där är det överskådligare! Får söka på optokomponenter och sedan högintensiva led! Exempel: lysdiod 5 mm vit, färg 6000-12000k, intesitet 12000-15000 mcd strålningsvinkel 17 grader 1st -15:-20st 3.25, 50 st 2.58:- Fanns mängder med varianter så det gäller att få tag i lämplig diod! Vill ju ha det optimala! Sedan tillkommer spänningsförsörjning och förkopplingsresistanser! Ska börja projektera på detta för det tar ett tag! Ska kolla lite på elektronikforumen om detta! Tommy!
CITAT (tommot123 @ 23-02-2010, 19:55)  Kollade på elfa men det verkar rörigt där! Kollade i stället Kjell & company och electrokit och där är det överskådligare! Får söka på optokomponenter och sedan högintensiva led! Exempel: lysdiod 5 mm vit, färg 6000-12000k, intesitet 12000-15000 mcd strålningsvinkel 17 grader 1st -15:-20st 3.25, 50 st 2.58:- Fanns mängder med varianter så det gäller att få tag i lämplig diod! Vill ju ha det optimala! Sedan tillkommer spänningsförsörjning och förkopplingsresistanser! Ska börja projektera på detta för det tar ett tag! Ska kolla lite på elektronikforumen om detta! Tommy! problemet är ju att man inte har en aning om nm... Antagligen så måste man hitta något företag som gör dioder just för växtbelysning för att hitta något vettigt :/ man vill ju även ha ganska stor strålningsvinkel och det kanske inte är så lätt att hitta om man tittar runt på "vanliga dioder" Jag vet att jag hittade någon hemsida förut som sålde "byggsatser" för ledbelysning men jag kommer inte ihåg hur jag hittade den, vad den hette eller vad det kostade :/
CITAT (EKLO @ 23-02-2010, 19:14)  Suck, kanske dags att ge upp då. har de lätt att ruttna? Jag tror nämligen det snarare kan vara för blöt jord än för torr - vad säger ni, ruttnar de ofta? Jag skulle ha kvar dem ett tag till. Jag vet inte hur det är med sorten du sår men det finns ju sorter som kan ta över en månad på sig att gro, jag har en annuum (super chili) i år som inte började visa sig fören drygt 2 veckor efter sådd :S
Ginflyer
24-02-2010, 08:04
När det är dags för den första omplanteringen när det andra paret blad kommit, vad rekommenderar ni för jord till det? Ska det fortfarande vara såjord, eller ska man gå på annat redan i det läget? Likaså läser jag delade meningar om när man ska börja göda försiktigt. Är det nu eller närmare när man ska sätta ut dem?
Crazy4Flowers
24-02-2010, 08:20
Du ska plantera om i en bra jordblandning ej i såjord. Den nya jorden håller näring i ett par veckor men sedan kan man börja ge lite näring, bladfärgen talar ofta om när näringen börjar ta slut. Finns det näring är bladen mörkt gröna, när näringen börjar ta slut så ljusnar dom.
Du får säkert bra råd här av experterna.
Ginflyer
24-02-2010, 09:35
Tack Crazy4Flowers. Jag gillar denna tråden. Snabb respons och folk verkar veta vad de snackar om. Några frågor till: Vad jag förstår så är "underbevattning" melodin. Stämmer detta och är det någon som kan berätta när man börjar se att rötterna tittar ut i botten av krukan? Är det bara att se till att faten krukorna står i har vatten alltid eller ska man ha någon sugande "matta"? Hur fungerar det? Är det någon som testat att ha en fläkt som blåser på plantorna kontinuerligt för att få dem stabilare inför utplanteringen? Läste på Fatalii's sida att han rekommenderar det. Som sagt, jag är novis på detta och har historiskt varit en massmördare av växter, men denna gången ska det bli ändring (om ni står ut med mig  .
Mentha-Arvensis
24-02-2010, 09:53
CITAT (Ginflyer @ 24-02-2010, 09:35)  Tack Crazy4Flowers. Jag gillar denna tråden. Snabb respons och folk verkar veta vad de snackar om. Några frågor till: Vad jag förstår så är "underbevattning" melodin. Stämmer detta och är det någon som kan berätta när man börjar se att rötterna tittar ut i botten av krukan? Är det bara att se till att faten krukorna står i har vatten alltid eller ska man ha någon sugande "matta"? Hur fungerar det? Är det någon som testat att ha en fläkt som blåser på plantorna kontinuerligt för att få dem stabilare inför utplanteringen? Läste på Fatalii's sida att han rekommenderar det. Som sagt, jag är novis på detta och har historiskt varit en massmördare av växter, men denna gången ska det bli ändring (om ni står ut med mig  . Om du har vanlig rumstempratur, kan det vara bra att kombinera med undervärme, eftersom fläkten sänker tempraturen något. Men det är inte nödvändigt.
Crazy4Flowers
24-02-2010, 11:24
Jag brukar klappa på mina Chilisar lite då och då, vet inte om det gör någon nytta. När dom väl har kommit upp så ska dom inte ha så varmt så en fläkt vore inte så dumt, har ingen själv. Har varit lite lat på senaste ska genast skärpa mig och klappa lite mer på plantorna.
Det som gör dom mest stabila är mycket bra ljus och inte för varmt när dom håller på och växer.
Crazy4Flowers
25-02-2010, 12:01
När jag ändå höll på och klappa på mina Chilisar igår kväll så kom jag på att jag inte har toppat dom ännu. Det skär i hjärtat men det brukar bli bra om man gör det, så tog jag topparna på några igår. Bättre att göra det rätt tidigt än om man väntar för länge. Hoppas nu att dom grenar sig fint.
Fler som gör det?
skogstroll
25-02-2010, 12:53
CITAT (Crazy4Flowers @ 25-02-2010, 12:01)  När jag ändå höll på och klappa på mina Chilisar igår kväll så kom jag på att jag inte har toppat dom ännu. Det skär i hjärtat men det brukar bli bra om man gör det, så tog jag topparna på några igår. Bättre att göra det rätt tidigt än om man väntar för länge. Hoppas nu att dom grenar sig fint.
Fler som gör det? toppa dem? hu... när ska man göra det?  jag tittar till mina små hjärtan varje morgon. Det torkar upp rätt bra där under belysningen. Nu ska jag köra igång med omplantering av de som kommit längst på väg.
Crazy4Flowers
25-02-2010, 13:25
Jag gjorde det i fjol, när några riktiga blad hade kommit igång, har man tur så blir det två grenar istället för ett, toppar man igen lite senare så kan man få ännu fler grenar och så håller man dom nere i höjd ett tag.
skogstroll
25-02-2010, 13:45
CITAT (Crazy4Flowers @ 25-02-2010, 13:25)  Jag gjorde det i fjol, när några riktiga blad hade kommit igång, har man tur så blir det två grenar istället för ett, toppar man igen lite senare så kan man få ännu fler grenar och så håller man dom nere i höjd ett tag. aha, jag väntar nog lite - mina är för späda än...
Det går bra att toppa dem efter 3-4 karaktärsblad. Jag brukar inte toppa dem utan binder ner dem i stället.
CITAT (Crazy4Flowers @ 25-02-2010, 12:01)  När jag ändå höll på och klappa på mina Chilisar igår kväll så kom jag på att jag inte har toppat dom ännu. Det skär i hjärtat men det brukar bli bra om man gör det, så tog jag topparna på några igår. Bättre att göra det rätt tidigt än om man väntar för länge. Hoppas nu att dom grenar sig fint.
Fler som gör det? toppar dem?  skall man göra det? när då? vissa av mina börjar få sina andra riktiga bladpar nu och jag planterade om dem här om dagen. menar du att när dessa är lika stora som det första karaktärsbladparet att man nypa ut de nästkommande blad? har du någon bild?
Anja Danmark
25-02-2010, 22:57
Jeg topper ikke mine, men fjerner de første 7-8 blomsterknopper, så planten kan blive lidt større, inden den skal give frugt.
Det er rigtigt, at man får lavere og mere buskede planter, hvis man topper dem - men jeg har alt for mange planter, så de må meget gerne blive høje og smalle i stedet, så der kan blive plads til mange forskellige slags i drivhuset.........
[attachment=47570:DSC_0704havelyst.jpg]
tommot123
26-02-2010, 09:46
Fler som gör det? Beror väl lite på hur plantan buskar sig! Vissa sorter sköter det själva! I så fall om de blivit rangliga kanske? Tommy!
Malin_MeL
26-02-2010, 10:00
jag toppade inte mina förra året och alla förgrenade sig väldigt fint på egen hand
skogstroll
26-02-2010, 10:08
CITAT (Malin_MeL @ 26-02-2010, 10:00)  jag toppade inte mina förra året och alla förgrenade sig väldigt fint på egen hand ja nu när du säger det så gjorde inte jag det heller men de blev väldigt fina ändå. I helgen blir det omplanteringsfest  hm börjar bli trångt nu... och jag har inte ens börjat med allt annat som tomater mm...
Crazy4Flowers
26-02-2010, 10:21
Haha har samma problem med utrymme. Såg en lösning i en annan tråd. http://blomster-tips.blogspot.com/2009/12/sa-tips.htmlFunderar starkt på en sådan lösning vore perfekt. En armatur till så kan man utnyttja utrymmet man har maximalt.
skogstroll
26-02-2010, 10:26
jag vågar inte köpa mera armaturer nu, sambon tycker jag är nog sjuk i huvet ändå...  fast jag har en högtrycksnatrium som jag smygkör på helgerna haha
Malin_MeL
26-02-2010, 11:27
ja min man genomskådade mig direkt igår....jag hade förslag på ny belysning i tvättstugan. "jaha, sa han, det e inte för att du ska gro lite mer frön där eller?!?!" i förrgår köpte jag en lysrörs skrivbordslampa till sybordet, där hamnade visst lite purjo sen hittade jag en lysrörsramp i verkstan som bara stod ivägen, den blev ett chili-terrarium dessa skaffade jag för att jag inte orkade pulsa ut i förrådet och hämta den ramp som jag köpte förra året. men när jag var klar med det nya så orkade jag helt plötsligt gå ut i förrådet...konstigt  så nu när jag kom med nya tvättstuge-idén så gick det sådär, men han är stöttande han, så han ska såklart koppla in de nya ramperna i fönstrena i tvättstugan
Micke32
27-02-2010, 01:22
Är det nån mer som haft problem att beställa från Fatalii? Beställde för ca 4 veckor sen och betalade via paypal. Har inte sett några fröer ännu, trotts jag skrivit mail till dom 2 ggr, inte ens ett svar har man fått. Har nog förlorat mina pengar där tyvärr...
Mentha-Arvensis
27-02-2010, 11:48
CITAT (Micke32 @ 27-02-2010, 01:22)  Är det nån mer som haft problem att beställa från Fatalii? Beställde för ca 4 veckor sen och betalade via paypal. Har inte sett några fröer ännu, trotts jag skrivit mail till dom 2 ggr, inte ens ett svar har man fått. Har nog förlorat mina pengar där tyvärr... Jag vet ingenting om hans service, Men om det snöar lika mycket i finland kan du nog räkna med att det tar tid. Skickas det inte med flygpost, är det hos inställda tåg problemet ligger. Jag har bara hört bra om honom, men har ingdn egen erfarenhet.
Micke32
27-02-2010, 17:43
CITAT (Mentha-Arvensis @ 27-02-2010, 11:48)  Jag vet ingenting om hans service, Men om det snöar lika mycket i finland kan du nog räkna med att det tar tid.
Skickas det inte med flygpost, är det hos inställda tåg problemet ligger.
Jag har bara hört bra om honom, men har ingdn egen erfarenhet. Hoppas det kommer. Synd bara att inte mailen svaras på.
Ginflyer
27-02-2010, 22:01
Pushar min fråga en gång till.
Vattnar man "vanligt" uppifrån eller ska man vattna faten så att rötterna själv får leta upp det? Har läst en del inlägg om det, men blir inte riktigt klok på hur det går till och om de isåfall alltid ska stå i vatten eller att fatet ska torka ut mellan vattningarna.
Micke32
27-02-2010, 22:28
CITAT (Ginflyer @ 27-02-2010, 22:01)  Pushar min fråga en gång till.
Vattnar man "vanligt" uppifrån eller ska man vattna faten så att rötterna själv får leta upp det? Har läst en del inlägg om det, men blir inte riktigt klok på hur det går till och om de isåfall alltid ska stå i vatten eller att fatet ska torka ut mellan vattningarna. Jag vattnar alltid uppifrån och det verkar funka väldigt bra. Tror inte de trivs att stå i vatten i rötterna.
tommot123
27-02-2010, 23:00
CITAT (Anja Danmark @ 25-02-2010, 22:57)  Jeg topper ikke mine, men fjerner de første 7-8 blomsterknopper, så planten kan blive lidt større, inden den skal give frugt.
Det er rigtigt, at man får lavere og mere buskede planter, hvis man topper dem - men jeg har alt for mange planter, så de må meget gerne blive høje og smalle i stedet, så der kan blive plads til mange forskellige slags i drivhuset.........
[attachment=47570:DSC_0704havelyst.jpg] Ser trevligt ut! Mera bilder på odlingar tycker jag! Tommy!
skogstroll
28-02-2010, 09:40
har en liten undran... mina omplanterade chilisar (igår) har fått torra ändar på en del av bladen. Nån som vet vad det kan bero på? För varmt, för kallt, övervattning eller något annat?
DanielE
28-02-2010, 09:53
Ni som hunnit plantera om er chili, var har ni fått tag på bra billiga krukor? Jag har 200 plantor i 5,5cm krukor nu och tänkte plantera i 10cm eller större.
För någon vecka sedan skrev jag här att jag höll på att ge upp mina chili-sådder som stått utan minsta livstecken i över två veckor, Men igår: 4 av åtta frön gror, det tog alltså drygt 3 veckor innan de syntes över jorden.
Sorten är Aji Blanco Cristal, inköpt på Runåbergs.
Ginflyer
28-02-2010, 10:29
Skulle också vilja ha tips på billiga krukor. Sanslöst vad de tar betalt för pressad plast. Framför allt blir det dyrt när man ska plantera om sista gången i en 8-10 literskruka.
Mentha-Arvensis
28-02-2010, 10:32
CITAT (EKLO @ 28-02-2010, 10:17)  För någon vecka sedan skrev jag här att jag höll på att ge upp mina chili-sådder som stått utan minsta livstecken i över två veckor, Men igår: 4 av åtta frön gror, det tog alltså drygt 3 veckor innan de syntes över jorden.
Sorten är Aji Blanco Cristal, inköpt på Runåbergs. Packad och/eller mycke jord på fröerna?
Mentha-Arvensis
28-02-2010, 10:43
CITAT (Ginflyer @ 28-02-2010, 10:29)  Skulle också vilja ha tips på billiga krukor. Sanslöst vad de tar betalt för pressad plast. Framför allt blir det dyrt när man ska plantera om sista gången i en 8-10 literskruka. Jag brukar köpa svarta 10/15 liters hinkar på byggvaruhus. Förra året för 50 kr. styck. ...men om man behöver 200 är det ju endå 10.000 kr. som kanske är mycke pengar för krukor.
officinalis
28-02-2010, 12:04
IKEA har plastbackar och liknande som är billiga och fungerar bra som krukor.
tommot123
28-02-2010, 12:24
CITAT (skogstroll @ 28-02-2010, 09:40)  har en liten undran... mina omplanterade chilisar (igår) har fått torra ändar på en del av bladen. Nån som vet vad det kan bero på? För varmt, för kallt, övervattning eller något annat? Har så på en del av mina! Om de nya bladen är okej så annars står de för torrt, lite eller för mycket gödning! Får prova sig fram lite! Kanske jorden? Man skadar ju rötterna lite när man planterar om? Tommy!
tommot123
28-02-2010, 12:31
CITAT (Ginflyer @ 28-02-2010, 10:29)  Skulle också vilja ha tips på billiga krukor. Sanslöst vad de tar betalt för pressad plast. Framför allt blir det dyrt när man ska plantera om sista gången i en 8-10 literskruka. Spelar inte utseendet någon roll kan du ta mjölkpaket! Göra krukor av tidningspapper! Odla hydro! Köpte 50 cl bägare ifjol som jag brände hål i botten med lödpenna eller använd liten multislip(miljonvarvare)! Såg även någon som sålde 100 pack med begagnade vita krukor på tradera men hann inte bjuda på dem! Kolla även med plantskolor om de har överskott på krukor! Här finns stora pengar att tjäna! Tommy!
skogstroll
28-02-2010, 14:43
CITAT (tommot123 @ 28-02-2010, 12:24)  Har så på en del av mina! Om de nya bladen är okej så annars står de för torrt, lite eller för mycket gödning! Får prova sig fram lite! Kanske jorden? Man skadar ju rötterna lite när man planterar om? Tommy! tack för trösten... de nya bladen ser ju ganska ok ut så de kanske bara var lite kinkiga  jorden kan ha varit lite torr å gammal men nu har jag köpt ny
Malin_MeL
28-02-2010, 15:29
CITAT (DanielE @ 28-02-2010, 09:53)  Ni som hunnit plantera om er chili, var har ni fått tag på bra billiga krukor? Jag har 200 plantor i 5,5cm krukor nu och tänkte plantera i 10cm eller större. jag har köpt fyrkantiga 8 och 13 cm krukor i hårdplast på Lindbloms frö. de krukorna är mycket bättre och mer prisvärda än de som finna på typ plantagen! jag har inte testat men det känns som de skulle klara diskmaskin. sen har jag murarhinkar i 7 och 12 liter, köpta på biltema, billigt och praktiskt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|