|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Zzzleepy
14-01-2011, 19:22
@Anja
Jag har lagt upp bilder tidigare i tråden som du kan titta på.
mvh Chrille
CITAT (Zzzleepy @ 14-01-2011, 17:11)  Hej nybörjaren här igen Mina små krukor torkar ut hela tiden, blir snus torra över en dag bara. Vattna med blommspruta för om jag häller på vatten från kannan så rinner det bara rakt igenom, antar att det blir så om det är för torrt. Som jag sa tidigare så odlar jag gröna backar med 24 behållare i varje. Hur funkar det här med att vattna underifrån? står krukorna i lite vatten då? kan man gör det från första dagen. Om nån kunde förklara för mig vore det kanon. Jag reser ju en massa i mitt jobb så jag kan inte vara hemma och klappa på mina plantor varje dag heller. MVH Chrille Man kan ju ha lite fuktigt papper eller liknande under så att de har lite att suga upp, det hjälper lite iaf.
Zzzleepy
15-01-2011, 09:29
Fundera på att köpa krukunderlägg med lite högre kant, så kan det ju stå lite vatten i underlägget.
Är det fel?
Lilla hjärtat
15-01-2011, 10:03
I dag har jag beställt mina första påsar med chilifrö. Någonsin! Så spännande. Vill att de ska komma på stubberten. För två år sedan fick jag Jamaican Bell som bonusfrö. Trodde att det var en paprika. Den övervintrar nu för andra gången och har fått en ordentligt vedartad stam. Förra året bodde den i ett stort söderfönster i vardagsrummet och stortrivdes, trots att vi har det varmt inomhus och eldar mycket i kaminen. I år bor den i ett söderfönster i boden där det är tio grader. Den verkar trivas med det också. Fördelen med övervintringen är att jag får tidig skörd. Och jag, som egentligen inte är så förtjust i hetta, tycker om Jamaican Bell. Jamaican BellI år har jag tre paprikaplantor på övervintring i sovrumsfönstret. Det går också hur bra som helst. Inget extraljus. Det hade jag inte till Jamaican Bell heller. Men nu har jag som sagt beställt chilifröer. Främst för utseendets skull. Sorterna blev Hungarian Black, Big Red, White Fire och Inca Berry. Det ska bli så roligt - även om jag kanske är lite sent ute - jämfört med er andra verkar jag vara hopplöst efter. Hoppas att det ska gå bra ändå. En fråga - är det bara att stoppa fröna i såjord och ställa dem under lysrör? Eller finns det några bra knep och trix? Trevlig helg! //Linda
officinalis
15-01-2011, 12:20
Äh, det är inte för sent nu. Tror nog det är lite av en myt att man ska behöva börja såhär tidigt. Undantaget med sorter som har väldigt lång utvecklingstid förstås  Men många C. annuum lär du kunna så i Mars också. Jag kommer så en del i månadsskiftet och en del senare i mars. Zzzleepy: Underbevattning är bra. Men du ska inte låta dem stå i vatten jämt. När de står i små krukor kan du nog räkna med att behöva vattna någon gång per dag. Att vattnet rinner rätt igenom i dina krukor låter dock som om krukorna har torkat ut för mycket? Såjorden kan liksom var lite svår att återfukta när den väl torkat upp. Så ett tips är att låta krukorna stå med dräneringshålen i vatten ett tag så att de suger upp vatten ordentligt.
blomkronan
15-01-2011, 12:54
CITAT (Lilla hjärtat @ 15-01-2011, 10:03)  En fråga - är det bara att stoppa fröna i såjord och ställa dem under lysrör? Eller finns det några bra knep och trix? Kul att du oxå ska sätta chili  . Det räcker med att du sätter dom 0,5 cm under ytan, håll fuktigt inge extra ljus behövs innan något har kommit upp. Inge trix och fix med chili... det är nog den lättaste växten att odla tycker jag  MYCKET tålig, och växer fort det är ju det som är så kul. När den väl är uppe då vill dom ha mycket ljus, jag hade 8 timmar på en del och 14 timmar på andra... dom andra har kommit dubbelt så långt, och är dubbelt så kraftiga.
CITAT (Zzzleepy @ 14-01-2011, 17:11)  Hej nybörjaren här igen Mina små krukor torkar ut hela tiden, blir snus torra över en dag bara. Vattna med blommspruta för om jag häller på vatten från kannan så rinner det bara rakt igenom, antar att det blir så om det är för torrt. Som jag sa tidigare så odlar jag gröna backar med 24 behållare i varje. Hur funkar det här med att vattna underifrån? står krukorna i lite vatten då? kan man gör det från första dagen. Om nån kunde förklara för mig vore det kanon. Jag reser ju en massa i mitt jobb så jag kan inte vara hemma och klappa på mina plantor varje dag heller. MVH Chrille Hejsan! dränk igenom dina krukor ordentligt om du vattnar underifrån så är de ocå bra att hälla en liten skvätt vatten överifrån oxå. och som redan är sagt i tråden, ska du bort några dagar så lägg gärna nå fuktigt (ogiftigt) under krukorna. spraya vatten direkt på bladen är oxå bra o bidrar till en bra luftfuktighet. kolla så du inte har det för varmt då detta kan få din jord att torka ut onödigt fort. //Tudi
Zzzleepy
15-01-2011, 13:15
Hej
Tack för all hjälp. Jag ska göra som ni har sagt och så får jag smöra ordentligt för damen här hemma så hon ser till dom när jag är borta.
Ett av problemen är nog oxå att jag vattnat för lite. Har bara kört med blomspruta för att undvika att det rinner igenom. Har nu satt behållare under som fångar upp vattnet om det skulle hända, så nu kan jag ha på lite mer vatten utan att det gör något. Plus att det kanske hjälper till att hålla kvar fukten om det är nån halv cm med vatten under flaken.
Har ni plastfolie på under gro tiden?
MVH Chrille
blomkronan
15-01-2011, 13:47
Hur har du satt dom? i små krukor? du kan sätta på en plastpåse med hål i så det inte blir för mycket kondens i, påsen hjälper till att hålla fukten kvar. Med folie som ligger tätt på kan det bli svårt för plantan att komma, för när det börjar gro då går det fort! en cm på ett par timmar kan jag tycka att det går ibland  Jag har mina frön med " automatisk" underbevattning. Så dom stå i lite vatten hela tiden. Men med mycket vatten hela tiden, ruttnar dom lätt, det bli FÖR blött. Det kan lätt bygga en själv... om du är lite händig. tex ta tre godislådor. Låda nr ett får bli vattenbehållaren, ställ en låda i den med massor med stora hål i, genom hålen trär du remsor av disktrasor, se till att disktrasan ligger i vattnet under så den suger upp till överlådan... ställ i dina krukor... förstår du vad jag menar???? Sen tar du den tredje lådan upp och ner som ett lock borrad med hål. Så får du ett litet växthus  Jag hittar inte bilderna på mina lådor som jag gjorde för ett par år sedan, jag kan försöka leta om du inte förstår vad jag menar en bild säger ju mera än flera ord...
Zzzleepy
15-01-2011, 17:11
@Blommkronan
jag förstår hur du menar, trasan ska suga vatten från botten lådan så att det blir fuktigt på trasan som krukorna står på. Jag har lite smartstore lådor hemma som skulle funka.
Tack för tipset.
MVH Chrille
Hej, appropå underbevattning med någon form av bevattningsmatta under krukorna. Min erfarenhet är att detta är bra i ett tidigt skede. Men i ett senare skede kan det bli ett problem. Förra året hade jag inte möjlighet att plantera om mina chilepeppar, då växte rötter ut på bevattningsmattan. Tog man sedan bort krukorna blev chilepepparen klart missnöjd - då många fina rötter gick av.
Mvh
Patrik
Zzzleepy
15-01-2011, 17:45
@Pata
Hej pata kollade din blogg, trevligt. Du som har erfarenhet av dom lite starkare sorterna, är det längre gro tid beroende på styrka? Haft mina i jorden nu en vecka och inget liv syns än, men jag har ju inte nått drivhus eller nått annat hightec.
Hur lång gro tid tror du att det kan vara? Jag har Bird pepper Habanero (några från ica och några från en kompis) Bhut jolokia dorset naga piquin red savina
mvh chrille
Anja Danmark
15-01-2011, 18:16
Det kan tage alt fra 1-4 uger, får de dukker op af jorden...
Især Habanero'er kan være rigtig lang tid om det.
Hvor varmt står dine frø? De er ret glade for at have omkring 25 grader, når de skal spire/gro.
[attachment=57559:stor_spirekasse.jpg]
Zzzleepy
15-01-2011, 18:20
@Anja
Hej Jag har nog inte riktigt 25, kanske 23. Jag har en termometer där men jag litar inte på den riktigt. Visar väldigt olika. Men vi har ju 20 grader i huset och plantorna står över ett element så det är nog några grader till där.
mvh chrille
blomkronan
15-01-2011, 18:32
CITAT (Pata @ 15-01-2011, 17:31)  Hej, appropå underbevattning med någon form av bevattningsmatta under krukorna. Min erfarenhet är att detta är bra i ett tidigt skede. Men i ett senare skede kan det bli ett problem. Förra året hade jag inte möjlighet att plantera om mina chilepeppar, då växte rötter ut på bevattningsmattan. Tog man sedan bort krukorna blev chilepepparen klart missnöjd - då många fina rötter gick av.
Mvh
Patrik Man kan ju fortsätta med underbevattning (för hand), men tänka på att ta bort mattan om det finns risk för att rötterna växer ut... tack för tipset  Att ha automatisk underbevattning i starten tycker jag är skönt för då får groddarna som kommer inte torka ut! Jag tycker chili är väldigt tålig (igämnförelse med annat jag sått genom åren) så lite torka kan jag tänka mig att dom tål... men jag har aldrig låtit dom torka, tack vare min pluggbox med automatiks underbevattning då dom är små groddar. Men sen när jag skolat om dom är dom ju så stora att dom vill/kan torka ut lite mellan vattningarna.
CITAT (Zzzleepy @ 15-01-2011, 17:45)  @Pata
Hej pata kollade din blogg, trevligt. Du som har erfarenhet av dom lite starkare sorterna, är det längre gro tid beroende på styrka? Haft mina i jorden nu en vecka och inget liv syns än, men jag har ju inte nått drivhus eller nått annat hightec.
Hur lång gro tid tror du att det kan vara? Jag har Bird pepper Habanero (några från ica och några från en kompis) Bhut jolokia dorset naga piquin red savina
mvh
Hej!
Flera av de sorter du nämner kan ta lång tid för att gro, tre veckor är inte ovanligt. Det svåra under denna tid enligt mig är att inte vattna ihjäl dem. När inget kommer upp är man gärna där och vattnar för ofta, detta kan göra att fröna ruttnar. Mvh
PAtrik chrille
Zzzleepy
16-01-2011, 14:42
Tack Patrik för svar. Jag får helt enkelt lugna mig. Fick ner 14st pimenta de neyde och lika många pimenta de padron i jorden med idag. så nu har jag 100 chili frö som ska gro, så nu vore det väll fan om inte nån kommer upp. Hittade två av ica´s kräm fräs  burkar hemma, dom har ju genomskinligt lock. så jag satte 2 frön i varje gjorde några hål i botten och i locket och vips så hade jag två små driv hus, får se om det funkar. MVH Chrille
blomkronan
16-01-2011, 23:11
@Zzzleepy Här kan jag visa dig vad fort det går, i går kl 20 såg jag första stumpen... [attachment=57581:kom_upp.JPG] idag kl 20... 24 timmar senare... [attachment=57580:a.JPG] Det går sååå fort då dom sätter fart
CITAT (blomkronan @ 16-01-2011, 23:11)  @Zzzleepy Här kan jag visa dig vad fort det går, i går kl 20 såg jag första stumpen... --snipp-- idag kl 20... 24 timmar senare... --snipp-- Det går sååå fort då dom sätter fart  vad är det här för sorter?
blomkronan
17-01-2011, 00:03
CITAT (elinh @ 16-01-2011, 23:43)  vad är det här för sorter? Fatima (sweet), Granndy smith, Georgia Flame och Bolivian Rainbow.
CITAT (blomkronan @ 17-01-2011, 00:03)  Fatima (sweet), Granndy smith, Georgia Flame och Bolivian Rainbow. Bra sorter för den otåliga, alltså ;-) Kom ju upp jättefort!
officinalis
17-01-2011, 12:09
Nu börjar jag strax komma igång med sådderna. Tänkte börja med att så Trinidad Seasoning och senare bl.a. Aji Blanco Cristlal, Hot Lemon och eventuellt någon/några till. Jag undrar ifall det är någon av er som har fröer till Sarit Gat som är groningsdugliga?. Skulle vilja odla den sorten. Kan byta mot chili- eller andra köksväxtfrön. Eventuellt bovete och subklöver också ifall någon är intresserad. Trevliga samodlingsväxter. Skicka PM! Och en fråga: När man pratar om utvecklingstid för chilepeppar. Menar man då från uppkomst till skörd eller mognad från grön frukt till röd frukt? Har sett sorter som hävdas ha 55 dagars utvecklingstid. Låter väldigt snabbt för att vara chilepeppar. De riktiga tidiga borde man dock kunna så i mars någonstanns, eller vad tror ni? Min erfarenhet säger att det sällan lönar sig att så för tidigt (annat att det blir grönt och frodigt hemma förstås  ). Största problemet är att få plats med allt och att de ska få tillräckligt med ljus.
Anja Danmark
17-01-2011, 17:24
Jeg synes, at marts er alt for sent at så - selv med tidlige sorter vil man først have moden frugt omkring september...
Jeg ved ikke, hvad 55 dage kan være i forbindelse med chili - i hvert fald er det nærmere 5-7 måneder fra såning til frugt, er i hvert fald min erfaring!
Jeg vil mene, at selv om man ikke giver kunstigt lys, så kan man så i starten af februar, hvis man har en lys vindueskarm. Måske bliver planterne lidt ranglede, men de kan jo tåle at blive plantet dybt, hver gang de skal i en større krukke.
I hvert fald vil det kunne give tidligere frugt med den tidligere såning, så du må snart i gang!
Mvh Anja
[attachment=57588:chilipla...05112010.jpg]
Jag sådde bih jolokia i mars för 2 år sedan och jag hann få en ganska bra skörd. Bor i zon 3-4 utanför uppsala
Hej! Utvecklingstiden är tiden från att man planterat ut chilepepparen på tex friland (eller sista krukan) tills att man får mogen frukt. Om jag fattat rätt. Dvs har inget med sådden att göra. Men det ger en hint om sorten hinner mogna. Normalt sätter man ut chilepepparen från slutet av maj till slutet av juni.  Nysådd, läs gärna mer på migg blogg.
Anja Danmark
18-01-2011, 07:10
CITAT (zippoo @ 17-01-2011, 19:48)  Jag sådde bih jolokia i mars för 2 år sedan och jag hann få en ganska bra skörd. Bor i zon 3-4 utanför uppsala Det gør også en stor forskel, om de står i krukker eller direkte i jorden - dem i krukker vil give en meget tidligere høst, men planterne i jorden vil bruge en masse kraft på at danne et stort rodnet, så de vil sætte frugt senere. Krukkestørrelsen betyder også meget - jo mindre krukke, jo tidligere høst... mvh Anja
Lilla hjärtat
19-01-2011, 08:59
CITAT (blomkronan @ 15-01-2011, 12:54)  Kul att du oxå ska sätta chili  . Det räcker med att du sätter dom 0,5 cm under ytan, håll fuktigt inge extra ljus behövs innan något har kommit upp. Inge trix och fix med chili... det är nog den lättaste växten att odla tycker jag  MYCKET tålig, och växer fort det är ju det som är så kul. När den väl är uppe då vill dom ha mycket ljus, jag hade 8 timmar på en del och 14 timmar på andra... dom andra har kommit dubbelt så långt, och är dubbelt så kraftiga. Tack för tipsen! Hade hoppats på att ha fröerna i bredlådan till i dag när jag är ledig och har tid att greja, men det får bli en annan dag. Får fortsätta att längta! Solsken //Linda
Hej alla ni som är duktiga på chili, får man ställa en fråga så här ´mitt i´? Köpte en chiliplanta -09 som gav 3-4 cm vrålstarka frukter, övervintrade den inne och förra året gav den frukter som bara smakade vanlig röd paprika. Någon som vet varför? Den frös för mig men jag har frö kvar, vet inte om det är någon ide att sätta dom.
Zzzleepy
20-01-2011, 19:54
Hej alla. Kommit hem från jobb resa idag och upptäcker att två frön grott.  Det är från en habanero jag köpte på ica (dålig bild) [attachment=57641:Its_alive.JPG] Hoppas bara att det blir lite fart på dom andra med. MVH Chrille
I dag har jag petat ner chili Hot Lemon,Georgia flame,Habanero bara att vänta på att dom små liven ska titta upp och hoppas på ett lika lyckat resultat som förra sommaren.
Zzzleepy
22-01-2011, 15:37
Lycka till Vippan Nu har fem grott här hemma, 3 habanero 1 bhut jolokia och 1 red savina.
CITAT (Zzzleepy @ 22-01-2011, 15:37)  Nu har fem grott här hemma, 3 habanero 1 bhut jolokia och 1 red savina. hur många dagar tog det för bhut jolokia att visa sig?
Zzzleepy
22-01-2011, 20:25
Hej Elin Planterade 8 januari och den kom upp typ idag eller igår.
CITAT (Zzzleepy @ 22-01-2011, 20:25)  Hej Elin Planterade 8 januari och den kom upp typ idag eller igår. ca 2 veckor, alltså, för bhut jolokia. Mina har inte dykt upp än efter 1 vecka.
Anja Danmark
22-01-2011, 20:57
ÅRETS FØRSTE FRUGT!!!!!!!!!!!! [attachment=57687:frugt.jpg] Planten er sået d. 27. september og er den helt almindelige, røde chili, som kan købes i supermarkedet. Herligt at se, at der sker noget! Mine planter er vokset op under LED-lys. Først rent blåt lys og efter ca. 1½ måned en blanding af rødt og blåt, og jeg er meget tilfreds med, at det er lykkedes at få den til at sætte frugt... Lidt flere billeder af mit projekt: http://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlinkmvh Anja
CITAT (Anja Danmark @ 22-01-2011, 20:57)  kul att se, Anja!
blomkronan
23-01-2011, 09:46
CITAT (Anja Danmark @ 22-01-2011, 20:57)  ÅRETS FØRSTE FRUGT!!!!!!!!!!!! Grattis Anja  Vad kul att få frukt så tidigt.
NattyFred
23-01-2011, 11:38
Kul med en chilitråd även i år! Nu har årets fröer kommit i jorden. hade tänkt hålla det på en mer "normal" nivå i år, men det spårade ur som vanligt PaprikaRedskin Ukrain sweet Stor spansk paprika Röd ramiro ChileApache Hot lemon Kali mirch Purple tiger Hot orange Speedball habanero cumari Chocolate scotch bonnet Tabasco Blue Christmas Pimente da neyede Monkeyface Fish pepper Golden cayenne Jalapeno Pimente de padron Mini bonnet Bih jolokia Habanero carribean red Jamaican bell Chechoslovakian black Nepal snakebite Arizona Hot palette Prik khee noo Espelette Det kanske finns någon som vill byta lite frön, jag har bara använt ca: hälften. Alla fröer är "köpe-fröer" från örtagården.
gardengeek
23-01-2011, 18:55
Hey alla När man skolar om chili, hur djupt ska man plantera dom då? Lika djupt som dom stod innan eller ska man sätta dom djupare, kanske med jord ända upp till hjärtbladen?
tigrella
23-01-2011, 18:58
Här kommer en nybörjare till på chiliodling, kan någon hjälpa mig med lite info om numex suave orange och numex pinata. Tar tacksamt imot råd och tips! Härlig tråd att följa...
Anja Danmark
23-01-2011, 20:27
CITAT (gardengeek @ 23-01-2011, 18:55)  Hey alla När man skolar om chili, hur djupt ska man plantera dom då? Lika djupt som dom stod innan eller ska man sätta dom djupare, kanske med jord ända upp till hjärtbladen?  De kan fint plantes helt op til hjertebladene - og de kan også plantes endnu dybere, næste gang de bliver plantet om... Jeg forsøgte med nogle stykker sidste år, og det var helt uden problemer - de satte ret hurtigt rødder på den del af stemmen, som var under jorden. mvh Anja
Jag sådde igår. Det blev Cayenne Long Slim, Espelette, Habanero, Habanero Lemon, Hot Lemon och Jalapeno. Alla såddes i en blandning av planteringsjord och perlit, och de står under ett par lysrör i en hylla i köket. Den härliga harmoniska Ferdinand-stämningen som jag tänkte mig har inte infunnit sig än, eftersom jag måste kolla varannan timme om det har hänt något  .
Nu har jag skrivit in i fel tråd...  Det är här, 2011, inte 2010 som gäller nu... Istället för att lägga in en massa bilder på alla mina småttingar, lägger jag in en länk till min blogg som jag nyss uppdaterad med några bilder (inte så jättespännande bilder iofs men för er som är intresserad...) http://ruralsweden.blogspot.com/2011/01/chilli-update.html
tigrella
24-01-2011, 10:38
Jag inser att jag ställde en stor fråga om mina nyinköpta chilifrön  Jag vet att numex suave orange är en mild habanero och att numex pinata är en mild - medium mångfärgad jalapeno, men hur ska jag sätta fröna, mörkt, varmt? Är det dessutom någon som har en aning om hur stora de blir (busken eller trädet)? Ja som ni ser många frågor......
Crazy4Flowers
24-01-2011, 19:47
Idag satte jag äntligen mina chilisar, det vart 25 chili sorter och 3 paprika, kommer att lägga upp bilder och info på min hemsida senare. Härligt att man har börjat med sådden för i år.
Crazy4Flowers
24-01-2011, 19:59
Dom vill ha rätt så varmt innan dom har grott, ca 26 grader. Dom kan stå mörkt tills dom har grott men har dom väl tittat upp ska dom ha mycket ljus och svalare men inte för kallt runt 18 är nog rätt lämpligt om det går. CITAT (tigrella @ 24-01-2011, 10:38)  Jag inser att jag ställde en stor fråga om mina nyinköpta chilifrön  Jag vet att numex suave orange är en mild habanero och att numex pinata är en mild - medium mångfärgad jalapeno, men hur ska jag sätta fröna, mörkt, varmt? Är det dessutom någon som har en aning om hur stora de blir (busken eller trädet)? Ja som ni ser många frågor......
Birre77
24-01-2011, 20:00
CITAT (Laura @ 24-01-2011, 10:26)  Nu har jag skrivit in i fel tråd...  Det är här, 2011, inte 2010 som gäller nu... Istället för att lägga in en massa bilder på alla mina småttingar, lägger jag in en länk till min blogg som jag nyss uppdaterad med några bilder (inte så jättespännande bilder iofs men för er som är intresserad...) http://ruralsweden.blogspot.com/2011/01/chilli-update.html Skönt att det inte bara va jag som va kvar i 2010.  Tur vi hittade hit... Hur är det nu då? Skall jag ha ljus till min pluggbox 14h/d innan de har kommit upp också eller kan de stå mörkt? Edit: såg att Crazy4Flowers redan svarat 1 min innan jag postade detta. Jag skriver väl för långsamt... /Birre
tigrella
24-01-2011, 21:10
Jag tackar för svar, men jag hoppas att de är ätbara  , kan de användas som paprika kanske. Tusan också att man inte kan något om detta, följer tråden med största intresse, vill ju lära mig allt. Kanske blir jag chilifantast  med tiden.
blomkronan
24-01-2011, 21:51
Vad roligt att vi börjar bli så många som sätter chili  Ni måste lova att ni kommer med bilder sen... (ni som har kamera) Det är så kul att se bilder Här är en bild från mig... [attachment=57719:tre_hj_rt.JPG] Denna tycker jag var lite lustig, den kom upp med tre hjärtblad? Det här jag inte sett förut, det är en Black Pearl. CITAT (tigrella @ 24-01-2011, 21:10)  Kanske blir jag chilifantast  med tiden. Det är så galet roligt att odla chili, så du har nog redan fastnat
CITAT (blomkronan @ 24-01-2011, 21:46)  Här är en bild från mig...
[BILD]
Denna tycker jag var lite lustig, den kom upp med tre hjärtblad? Det här jag inte sett förut, det är en Black Pearl. Jag har också fått några sånna där  Jag har fått en sådan tidigare år och den fortsatte att ha tvådelade blad lite här och där. (Men det var Bih jolokia)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|