|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Rebecca
06-01-2011, 21:03
Jag odlade lite paprika från en köpefrukt förra säsongen och det var ju sanslöst roligt. Är lite nyfiken på det här med chili... har tre frön från en köpechili hemma som jag tänkte peta ner i jorden. Är det för sent att göra detta nu? Pimento de padron lät ju också väldigt god. Var får man tag på bra frön egentligen? Jag har ju inget behov att speciellt många frön eftersom jag har ont om plats i min lägenhet... men ltie olika sorter hade varit kul.
Zzzleepy
07-01-2011, 15:36
Hej igen ska snart dra igång med planteringen nu. Tänkte på det där med gödning, jag har lite benmjöl hemma tror ni att det gör nån nytta och ska jag lägga i det i jorden nu direkt eller ska jag slänga i lite i jorden när jag planterar om.
MVH: Chrille
Edit: Klar! 6 olika sorter blev det, 72 små krukor (4X4) Planterade i såna flak eller vad man ska säga med 24 behållare i varje. När jag var färdig hade jag 8 rutor över så jag tog en Habanero jag köpt på ICA och nallade lite frö ifrån får se om dom tar sig. Väntar även på Pimento de padron och Pimenta de neyde som jag har beställt .
MVH Chrille
blomkronan
07-01-2011, 18:15
CITAT (Rebecca @ 06-01-2011, 21:03)  Jag odlade lite paprika från en köpefrukt förra säsongen och det var ju sanslöst roligt. Är lite nyfiken på det här med chili... har tre frön från en köpechili hemma som jag tänkte peta ner i jorden. Är det för sent att göra detta nu? Pimento de padron lät ju också väldigt god. Var får man tag på bra frön egentligen? Jag har ju inget behov att speciellt många frön eftersom jag har ont om plats i min lägenhet... men ltie olika sorter hade varit kul.  Jag har lite frön du kan få om du vill, dom är från mina plantor från förra året (2009) som självpollinerade sig, med det menas att det kan vara korsade med varandra! Men jag tänkte att det vore kul med något annat än köpe frukt  -Yellow thai - stark gul chili -Pepper (sweet) minimix - Dvärgväxt med mini paprikor från odla.nu -Jalapeno - Den tror jag är från självpollinerad blomma -Apache - dvärgväxt låg, bra för fönsterbrädor -Cayenne gul - mognar tidigt hög växande. Skicka P.M med din adress så skickar jag det du vill ha  CITAT (Zzzleepy @ 07-01-2011, 15:36)  lägga i det i jorden nu direkt eller ska jag slänga i lite i jorden när jag planterar om. Edit: Klar! 6 olika sorter blev det, Oj, där gick det fort....  Bara inte du hade i gödning på en gång! Dom vill ju gro i näringsfattig jord = såjord Vilka sorter satte du?
Zzzleepy
07-01-2011, 18:29
@BLOMMKRONAN
Jag hade inte nån gödning i nu får väll bli sen när jag planterar om dom. Det blev dom sorter som jag skrev lite längre upp i den här tråden denna sidan.
Förutom dom jag beställt för dom har inte kommit än. Hur gör du när du planterar om jag har problem med just det vet inte vad jag gör för fel.
MVH Chrille
malin72
07-01-2011, 20:31
snart kommer jag med i denna tråd väntar bara på att fröna ska dimpa ner i lådan, fast för mig är det bara 5 olika sorter...och en paprika då..ska man så den nu med tro??
blomkronan
07-01-2011, 20:46
Jag vet inte vad man kan göra fel  jag "bara" omskolar. Det jag gillar med chili är ju att dom är så tåliga. Men vad jag brukar tänka på är att inte ta i stjälken eller roten, utan att jag håller plantan i bladet, det är väll en regel som gäller på de flesta växter vid omplantering. Sen undviker jag att roten "snurras" ner i krukan, utan jag försöker få den så rakt ner det går. [attachment=57402:i.JPG] CITAT (malin72 @ 07-01-2011, 20:31)  snart kommer jag med i denna tråd väntar bara på att fröna ska dimpa ner i lådan, fast för mig är det bara 5 olika sorter...och en paprika då..ska man så den nu med tro?? Kul att kommer med oss Malin  , MEN bara 5 sorter
Zzzleepy
07-01-2011, 20:47
@Malin72 Lycka till! Vad blev det för sorter?
@Blommkronan Okej, jag kanske inte är så försiktig som jag borde helt enkelt.
malin72
07-01-2011, 22:11
fniss japp blomkronan...jag känner en som brukar driva upp mycket så om jag saknar någon sort och har plats övker så kanske hon är snäll och ger mig en eller så
ja vad blev det för några
Meek and Mild "poblana" Jalapeno "summer Heat" lemon drops sen 2 sorter som kommer på posten av vänner vet inte vad dom heter
paprikan är "Big Banana"
blomkronan
07-01-2011, 23:42
CITAT (malin72 @ 07-01-2011, 22:11)  [color=#8B0000] jag känner en som brukar driva upp mycket så om jag saknar någon sort och har plats över så kanske hon är snäll och ger mig en eller så   Ta med dig en dramatenvagn till mässan, eller hade din gubbe bil med släp... Nu en fråga om blommor på övervintrare [attachment=57403:blom.JPG] En av mina övervintrare har fått blom, och det kommer flera, jag kan se minst 7 knoppar. Jag förstår att jag borde knipsa av dom, för att lämna kraften till plantan, men jag kan INTE... hur gör ni andra...? lämnar ni kvar knopparna eller tar ni bort dom?
Anja Danmark
08-01-2011, 00:54
Hvor store er dine overvintrende planter? Hvis de har en god størrelse, kan du jo godt lade dem beholde et par blomster - der vil sikkert ikke komme frugt på dem alle alligevel på denne årstid... CITAT (Zzzleepy @ 07-01-2011, 20:47)  Okej, jag kanske inte är så försiktig som jag borde helt enkelt. Det er selvfølgelig for sent nu - men ellers kan du nøjes med at så et eller eller to frø i hver lille krukke. Så kan de stå der længere og er større og stærkere, når de skal over i en større krukke... Mvh Anja
blomkronan
08-01-2011, 09:13
CITAT (Anja Danmark @ 08-01-2011, 00:54)  Hvor store er dine overvintrende planter? Ja dom är inte stora! jag valde att spara dom som var minst, för att få plats och jag ville "bara" prova att övervintra. Men jag ville höra hur ni andra gör  .
mallinpallin
08-01-2011, 10:45
Jag väntar hem fröer och sen hoppas jag på att kunna sätta igång. Bara lysröret kommer upp i garaget så! Spännande att följa er alla.
Smarterchild
08-01-2011, 19:18
Här ska satsas stort på chili o paprikor i år även om jag inte har växthus!
Övervintrar endast en Jamaican bell i år, den blir två år i vår. Älskar utseendet på frukterna enda problemet är att skörden är minst sagt blygsam! Fick skörda TVÅ pyttefrukter i sommras (eller det var iof höst). Synd! förstår inte vad problemet kan vara, odlade Hungarian Yellowi stort sett likadant och det gick ju bra!
Men skam den som ger sig! I år är ett nytt år!! [attachment=57426:55293_46...760036_o.jpg]
Zzzleepy
09-01-2011, 14:39
[attachment=57447:Starkab_bisar.JPG]
Så nu har bebisarna fått lite lyse med, det är dom rören som satt i lampan. Vet inte vad det är för lysrör, Behöver jag köpa rör för växter tror ni? Tycker ni att lampan sitter för högt upp? Satte den så för att alla plantorna skulle få lite ljus. Dom får ju lite naturligt ljus med från fönsterna (söder läge). Sitter element under fönsterbrädan så dom har 22-23 grader.
Bumpar även frågan om näring? Nån som vet vad när och hur när det gäller det?
MVH Chrille
malin72
09-01-2011, 16:20
så fort det har grott ska plantorna upp till ca 15 cm underlysrören, om det går att sänka gör det annars får du bygga med saker för att få upp sådderna
Zzzleepy
09-01-2011, 16:33
@Malin72
Okej då måste ja investera i längre armatur annars får ju inte alla plats. Vad tror du om ljusrör för växter vanliga ljusrör?
c
malin72
09-01-2011, 16:43
lysrör ska vara av kallvita sorter...det går bra med billiga från claes olsson eller vart som, det viktiga är att det är just kallvita, jag kan själv inte ställa om höjden på mina armaturer så jag är tvungen att lägga tex vhs fodral under som jag sen lägger folie runt tråd ang lysrör
Nu är mina förstsådda 7 veckor gamla och växer fint  [attachment=57462:Bild001b.jpg] Rötterna börjar synas under krukorna, när är det dags att omplantera tror?
vilka fina! Kul att se :-)
Preussen
10-01-2011, 19:32
CITAT (Laura @ 10-01-2011, 16:23)  Nu är mina förstsådda 7 veckor gamla och växer fint  Rötterna börjar synas under krukorna, när är det dags att omplantera tror? fina plantor, verkligen. de står i tämligen stora krukor men sticker rötterna ut så är det klart du ska plantera om. skaffa gärna smalare och högre krukor så att du kan plantera ner stammen lite var gång du omplanterar. generellt när det gäller capsicum är att det är bättre att plantera om fler gånger än och öka krukstorleken försiktigt än få gånger och stora övergångar.
CITAT (Preussen @ 10-01-2011, 19:32)  fina plantor, verkligen. de står i tämligen stora krukor men sticker rötterna ut så är det klart du ska plantera om. skaffa gärna smalare och högre krukor så att du kan plantera ner stammen lite var gång du omplanterar. generellt när det gäller capsicum är att det är bättre att plantera om fler gånger än och öka krukstorleken försiktigt än få gånger och stora övergångar. Tack!!  Jag försöker lära mig från förra årets errors, t.ex. för lite belysning/kärlek, för kallt, för sen sådd m.m. Jag omplanterade de in i dessa krukor när de hade 6 blad var ungefär tror jag. Fattar inte att de behöver större redan! Idag har jag sådd 4 st. Bih Jolokia och 4 st. Hot Paper Lantern (courtesy of Tommot  ) i små plastpåsar på blöt hushållspapper, då mina försök med Bhut Jolokia (liknande typ tydligen) misslyckades, troligtvis pga. såmaterialet. [attachment=57464:Bild002b.jpg] [attachment=57465:Bild003b.jpg]
Sylvestris
11-01-2011, 16:00
Har någon koll på hur länge det tar för Hot Lemon att mogna från grön till gul färg?
CITAT (Laura @ 10-01-2011, 21:05)  Idag har jag sådd 4 st. Bih Jolokia och 4 st. Hot Paper Lantern (courtesy of Tommot  ) i små plastpåsar på blöt hushållspapper, då mina försök med Bhut Jolokia (liknande typ tydligen) misslyckades, troligtvis pga. såmaterialet. å, din jolokia skulle jag vilja följa för jag satte två så'na, varav en växer - men ytterst långsamt...? Se http://www.linh.se. Den andra håller på att ta sig upp, men ser ut att kämpa som tusan. Den har inte blivit mycket större nu efter snart 6 veckor heller.
Mentha-Arvensis
11-01-2011, 18:07
CITAT (Sylvestris @ 11-01-2011, 16:00)  Har någon koll på hur länge det tar för Hot Lemon att mogna från grön till gul färg?  Vattna väldigt sparsamt så går det fort.
Sylvestris
11-01-2011, 18:13
Vattna sparsamt?  Tyvärr odlar jag i vattenkultur vilket gör att vatten är väldigt svårt att minska ner på  Går det alltså att sätta chilin på svältkur med vatten och därmed få tidigare mognad? Vad är det som stimulerar växten att göra så?
Zzzleepy
11-01-2011, 19:34
@Laura (eller nån annan som vet)
Varför sår man i plast påsar och inte i jord? Jag har också sått jolokia men jag satte fröna en halv cm ner i så jord, kommer inte det att funka med mina frön nu?
MVH C
CITAT (Zzzleepy @ 11-01-2011, 19:34)  @Laura (eller nån annan som vet)
Varför sår man i plast påsar och inte i jord? Jag har också sått jolokia men jag satte fröna en halv cm ner i så jord, kommer inte det att funka med mina frön nu?
MVH C Jag är ganska ny till odling och testa därför lite olika saker när något inte fungerar. Jag sådde 5 stycken Jolokia frö (fick bara fem i påsen  ) och ingen kom upp. Då läste jag (eller hörde från någon... Tommot kanske?) att dessa sorter föredrar en neutral medium till att börja med, sedan kan man ju peta ned den i jord när det har kommit i gång. Kanske möglar det i jord? Vet inte faktiskt... Någon annan?
Malin_MeL
11-01-2011, 20:15
jag brukar så på en blöt wettexduk som jag viker över fröna då kan man lyfta och se om det grott, när det grott lägger jag över fröt i såjord detta funkar bra för mig som är lite för ivrig och nyfiken, när jag sådde i jord så pillade jag i jorden för att se om det hänt nåt, då skadade jag ofta groddarna
alla sätt är bra utom de dåliga....
Mentha-Arvensis
11-01-2011, 21:03
CITAT (Sylvestris @ 11-01-2011, 18:13)  Vattna sparsamt?  Tyvärr odlar jag i vattenkultur vilket gör att vatten är väldigt svårt att minska ner på Du kan höja upp plantorna en bit eller sänka vatten nivån, så att rötterna får mer luft.Går det alltså att sätta chilin på svältkur med vatten och därmed få tidigare mognad? Vad är det som stimulerar växten att göra så? Det är ganska vetenskapligt invecklat, men i grunden handlar det om överlevnads instinkt.Får dom tillräckligt lite vatten, blir dom smakrikare och starkare med.
blomkronan
11-01-2011, 21:22
CITAT (Laura @ 10-01-2011, 16:23)  Nu är mina förstsådda 7 veckor gamla och växer fint  Skit! vad dina har växt  vad är det för kärlek du ger dom  Jag älskar mina och bäddar dom god natt varje kväll men inte är mina så fina som dina... när sådde du dom?
CITAT (blomkronan @ 11-01-2011, 21:22)  Skit! vad dina har växt  vad är det för kärlek du ger dom  Jag älskar mina och bäddar dom god natt varje kväll men inte är mina så fina som dina... när sådde du dom? hi hi  *stolt* 18 timmar stark ljus, ca. 25 grader konstant, lagom vatten regelbundet. 23 November sådde jag dessa. Visst blir det 7 veckor?  eller?
blomkronan
11-01-2011, 23:32
CITAT (Laura @ 11-01-2011, 21:32)  hi hi  *stolt* 18 timmar stark ljus, ca. 25 grader konstant, lagom vatten regelbundet. 23 November sådde jag dessa. Visst blir det 7 veckor?  eller? jag satte 5 dec... då ligger jag två veckor efter.... på med MERA ljus och MERA kärlek, då kanske mina ser ut som dina sen
Hejsan. Jag har en fråga angående en chili planta. Vet någon här inne något om "pyramidchili" frukterna har olika färger, lila,röd,gul, mm. men dom verkar bli röda när dom mognat. plantorna är små och buskiga.
då jag har lyckats få upp några plantor av just den sorten så vill jag kunna läsa lite om dom.
tacksam för svar // Tudi
blomkronan
12-01-2011, 14:01
CITAT (tudi @ 12-01-2011, 13:53)  Hejsan. Jag har en fråga angående en chili planta. Vet någon här inne något om "pyramidchili" frukterna har olika färger, lila,röd,gul, mm. men dom verkar bli röda när dom mognat. plantorna är små och buskiga. då jag har lyckats få upp några plantor av just den sorten så vill jag kunna läsa lite om dom. tacksam för svar // Tudi Numex twilight och Bolivian ranbow ser ut som din planta googla lite på dom så kanske du hittar.
Tack så mycket. Bolivian ranbow verkar vara den sorten. HUR viste du det? jag har googlat som en galning på pyramid chili men utan resultat. Tack tack tack
blomkronan
12-01-2011, 14:19
CITAT (tudi @ 12-01-2011, 14:11)  Tack så mycket. Bolivian ranbow verkar vara den sorten. HUR viste du det? jag har googlat som en galning på pyramid chili men utan resultat. Tack tack tack  googel och jag är kompisar Jag misstänkte att du fått ett felaktigt/påhittat namn, och jag visste att dessa två påminde om din
2011 års chili odling Jag odlar: Gul peppar, Bolivian rainbow, Cayenne, piri piri. 6 x 36w 6500k. lägg märke till korgarna och det blåa underlägget som krukorna passar perfekt i. dessa fyndade jag utanför en skräp container. Perfekt att vattna underifrån. // Tudi
Mentha-Arvensis
12-01-2011, 17:07
CITAT (tudi @ 12-01-2011, 13:53)  Hejsan. Jag har en fråga angående en chili planta. Vet någon här inne något om "pyramidchili" frukterna har olika färger, lila,röd,gul, mm. men dom verkar bli röda när dom mognat. plantorna är små och buskiga. då jag har lyckats få upp några plantor av just den sorten så vill jag kunna läsa lite om dom. tacksam för svar // Tudi tror att du redan fått rätt svar. Ville bara poängtera att det finns en italiensk sort som heter pyramid. Men det är en gul tabasco-lik annuum.
blomkronan
12-01-2011, 18:50
CITAT (Mentha-Arvensis @ 12-01-2011, 17:07)  tror att du redan fått rätt svar.
Ville bara poängtera att det finns en italiensk sort som heter pyramid.
Men det är en gul tabasco-lik annuum. Det fanns Pyramid chili med flera färger...
ja precis....  har 5 st småa plantor av den sorten.. verkar som att den är lite ovanlig. så om allt går vägen så kommer de finnas frön gratis nästa vinter
CITAT (tudi @ 12-01-2011, 14:42)  2011 års chili odling Jag odlar: Gul peppar, Bolivian rainbow, Cayenne, piri piri. 6 x 36w 6500k. lägg märke till korgarna och det blåa underlägget som krukorna passar perfekt i. dessa fyndade jag utanför en skräp container. Perfekt att vattna underifrån. // Tudi Har du SEX gånger 36 W endast till dem krukorna? Harrejisses! Förresten, fick precis upp min belysning nu, 2 * 36 W, 6500K  Funderar lite på hur många timmar jag ska satsa på per dag.. en ovan skrev 18 och helvete va den har växt, så kanske..  Men å andra sidan, växer dem så fort har jag ju inte plats för dem innan våren! ^^
Preussen
12-01-2011, 22:18
CITAT (tudi @ 12-01-2011, 14:42)  2011 års chili odling Jag odlar: Gul peppar, Bolivian rainbow, Cayenne, piri piri. 6 x 36w 6500k. lägg märke till korgarna och det blåa underlägget som krukorna passar perfekt i. dessa fyndade jag utanför en skräp container. Perfekt att vattna underifrån. // Tudi mycket påhittigt må jag säga men jag tycker att du har lite väl stora krukor för dina plantor. capsicum gillar att bli omplanterade ganska frekvent med lite mindre hopp i storlek mellan krukorna.
CITAT (PMK @ 12-01-2011, 22:16)  Har du SEX gånger 36 W endast till dem krukorna? Harrejisses! Förresten, fick precis upp min belysning nu, 2 * 36 W, 6500K  Funderar lite på hur många timmar jag ska satsa på per dag.. en ovan skrev 18 och helvete va den har växt, så kanske..  Men å andra sidan, växer dem så fort har jag ju inte plats för dem innan våren! ^^ inte direkt, jag har 2 hyller, och 3 lampor på vardera. 18 tim ljus kör jag oxå på, men tycker de växer normalt ändå. de ända jag märkt skillnad på är att dom verkar bli mer knubbiga. sträcker kanske mindre på sig då det är ljus på under längre tid? slipper "leta ljuset" platsbrist de har jag med! har kanske bara en 30 cm att spela på. så ja ska klippa ner dom rejält och hoppas på mer kompakta plantor
CITAT (Preussen @ 12-01-2011, 22:18)  mycket påhittigt må jag säga men jag tycker att du har lite väl stora krukor för dina plantor. capsicum gillar att bli omplanterade ganska frekvent med lite mindre hopp i storlek mellan krukorna. Ja de kan jag hålla med om, men budgeten är lite ansträngd nu så jag "stal" krukorna av min mor  Nu får dom sitta där i hasselfors lyxiga P-jord och bli stor o STARK föresten så provade jag så i kaktusjord för ca en månad sen, men växten stannade helt upp efter hjärtebladen. blev trött och slängde allt, sådde om allt direkt i p-jord och då hände de grejer direkt. Mycket märkligt! hädanefter så får mina chilisar bo direkt i p-jord.
Mentha-Arvensis
13-01-2011, 00:10
CITAT (tudi @ 12-01-2011, 13:53)  Hejsan. Jag har en fråga angående en chili planta. Vet någon här inne något om "pyramidchili" frukterna har olika färger, lila,röd,gul, mm. men dom verkar bli röda när dom mognat. plantorna är små och buskiga. då jag har lyckats få upp några plantor av just den sorten så vill jag kunna läsa lite om dom. tacksam för svar // Tudi nu när jag tittat lite närmare på bilden, ser jag att den är väldigt lik aurora.
blomkronan
13-01-2011, 08:37
CITAT (Mentha-Arvensis @ 13-01-2011, 00:10)  nu när jag tittat lite närmare på bilden, ser jag att den är väldigt lik aurora. Men Aurora går från lila till röd och har mörka blad... mina blev aldrig gula?.
CITAT (tudi @ 12-01-2011, 23:20)  inte direkt, jag har 2 hyller, och 3 lampor på vardera. 18 tim ljus kör jag oxå på, men tycker de växer normalt ändå. de ända jag märkt skillnad på är att dom verkar bli mer knubbiga. sträcker kanske mindre på sig då det är ljus på under längre tid? slipper "leta ljuset" platsbrist de har jag med! har kanske bara en 30 cm att spela på. så ja ska klippa ner dom rejält och hoppas på mer kompakta plantor  Smart där.. kan ju alltid testa det ja med, att klippa ner dem jag ändå hade behövt göra mig av med pga platsbrist, å se hur de blir!  Kanske tom. testa att göra Bonsai som vissa gjort, fett ball!
hehe bonsai skulle ja nog aldrig våga mig på, platerade om en frisk övervintrad chili, klippte ner den och tog även bort en dal av rötterna, den dog tyvärr men att klippa bort en bit av toppen på chiliplantor har ja nog aldrig misslyckas med. du får ge oss lite bilder snart igen!!
Zzzleepy
14-01-2011, 17:11
Hej nybörjaren här igen Mina små krukor torkar ut hela tiden, blir snus torra över en dag bara. Vattna med blommspruta för om jag häller på vatten från kannan så rinner det bara rakt igenom, antar att det blir så om det är för torrt. Som jag sa tidigare så odlar jag gröna backar med 24 behållare i varje. Hur funkar det här med att vattna underifrån? står krukorna i lite vatten då? kan man gör det från första dagen. Om nån kunde förklara för mig vore det kanon. Jag reser ju en massa i mitt jobb så jag kan inte vara hemma och klappa på mina plantor varje dag heller. MVH Chrille
Anja Danmark
14-01-2011, 18:19
CITAT (Zzzleepy @ 14-01-2011, 17:11)  Hej nybörjaren här igen Mina små krukor torkar ut hela tiden, blir snus torra över en dag bara. Vattna med blommspruta för om jag häller på vatten från kannan så rinner det bara rakt igenom, antar att det blir så om det är för torrt. Som jag sa tidigare så odlar jag gröna backar med 24 behållare i varje. Hur funkar det här med att vattna underifrån? står krukorna i lite vatten då? kan man gör det från första dagen. Om nån kunde förklara för mig vore det kanon. Jag reser ju en massa i mitt jobb så jag kan inte vara hemma och klappa på mina plantor varje dag heller. MVH Chrille Har du mulighed for at lægge et par billeder ind? Så kan det være lidt lettere at hjælpe dig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|