|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Någon som har sina plantor ute mycket som känner igen detta kanske? Allt detta har kommit efter att jag låtit dem stå ute, och det har ju blåst så jävligt som det brukar i detta ***** land!  [attachment=60890:IMG_2078.jpg] [attachment=60891:IMG_2081.jpg] [attachment=60892:IMG_2086.jpg] [attachment=60893:IMG_2093.jpg] [attachment=60894:IMG_2096.jpg] [attachment=60895:IMG_2100.jpg] Inte så jättekul kanske! Känns inte som det är nån fara men.. ändå!
officinalis
24-05-2011, 17:16
Svårt att säga exakt. Jag gissar på för torrt odlingsklimat.
CITAT (PMK @ 21-05-2011, 21:40)  Dött som i graven här nu!
Mina plantor har blivit lite skadade av vinden ser det ut som, var ute och band upp alla noggrant nu.. men de e mest bladen som ser lite skamfilade ut, småvissna på sina ställen.. men men!
Inomhus ser det fint ut iaf!
[attachment=60833:IMG_2040_copy.jpg] Jättefina plantor och frukter ju! Men håller med om detta vädret är ett elände, det blåser ju så man blir riktigt less på det.... Vad det gäller dina bilder på ev skador på bladen vet jag inte riktigt heller, men det är ju inte optimalt för dom att få den här blåsten på bladen. Hoppas dina plantor piggnar till i lite lugnare miljö!
Har nu observerat en planta som stått intill en vägg och nu när de blåst så jävligt så har de blad som nuddat väggen i blåsten blivit såna helt enkelt. Så det är blåsten, och att de stått för tätt på saker eller andra plantor!
Kan verkligen rekommendera Aurora Iren, kan skicka frön sen i höst om du vill ha och testa själv!
Hade 2 väldigt höga chiliplantor de sköt i höjden antagligen pga för lite ljus. nu till min fråga de har givetvis blåst sönder och samman på sina ställen finns det nått sätt man kan klippa ner dom eller klippa bort de skadade delarna utan att plantorna dör helt?
Hej och  PMK för erbjudandet men jag fick ju tag i några frön i våras. Så jag fick upp en fin som precis har börjat blomma och det är några pyttefrukter på gång - jättekul! Känner jag gillar de med lite mörkt pigment i blad o gärna blommor... Din Purple Tiger blev 2 fina plantor och så har jag en Explosive(Explorer) Ember som är läckra tycker jag. Ska försöka få in bilder... Ha det gott hälsar Irene[attachment=60975:Blommor_2011_126.jpg][attachment=60976:Blommor_2011_130.j pg][attachment=60977:Blommor_2011_128.jpg]
K-ronan
27-05-2011, 18:07
Hejsan alla, idag skördade jag mina första mogna chilisar 
Birre77
27-05-2011, 19:29
CITAT (K-ronan @ 27-05-2011, 19:07)  Hejsan alla, idag skördade jag mina första mogna chilisar   Ser ju väldigt trevligt ut! Men jag hoppas att du åt någonting till, och inte bara en talrik med chili!  Vad är det för sorter och är dom sådda i år eller övervintrare?
Leonard91
27-05-2011, 19:39
Läckert Iren och K-ronan  Här är min enda chiliplanta:  Det är första året jag har chili. Jag fick plantan av en kompis, så jag vet inte vad det är för sort. Dock tycker jag att den ser lite hängig ut i de nedersta bladen. Misstänker att krukan (ca. 2 liter) är för liten och att den behöver lite gödning, så jag ska plantera om den i helgen och jag har precis börjat vattna med guldvatten Vad tror ni om den? Jag förstår inte hur ni får era plantor så buskiga och fina! Något hemligt tips?
Bladen skriker näringsbrist i mina ögon! Syrrans plantor såg precis likadana ut!
Leonard91
27-05-2011, 20:14
Tack för tipset! Det borde väl räcka med Guldvatten?
Vad är guldvatten? En tanke jag har är att de nedersta bladen kanske är lite bleka för att de inte får så mycket sol då krukan är väldigt djup? Mer erfarna kanske vet om det kan stämma?
K-ronan
27-05-2011, 20:58
CITAT (Birre77 @ 27-05-2011, 20:29)  Ser ju väldigt trevligt ut! Men jag hoppas att du åt någonting till, och inte bara en talrik med chili!  Vad är det för sorter och är dom sådda i år eller övervintrare? Tack, det var min lunch  nedå. det är pimenta da neyde, chocolate bhut jolokia och röd habanero, ja sådde dom i slutet av december tror ja de va.
Leonard91
27-05-2011, 21:24
Guldvatten är urin utblandat med vatten x10 =)
Anja Danmark
28-05-2011, 09:57
CITAT (swix13 @ 27-05-2011, 21:49)  Vad är guldvatten? En tanke jag har är att de nedersta bladen kanske är lite bleka för att de inte får så mycket sol då krukan är väldigt djup? Mer erfarna kanske vet om det kan stämma? Jeg tror ikke, at potten er for lille endnu - men planten står lidt langt nede, så jeg vil foreslå, at du i første omgang fylder jord op omkring planten. Bladene kan også hænge på grund af overvanding - husk at chilier gerne må være næsten tørre mellem vandingerne. Og ud over det er det også normalt, at et par af de nederste blade bliver gule og falder af - det behøver ikke at være et tegn på, at der er noget galt!
Leonard91
28-05-2011, 12:30
Tack Anja! Det är mycket möjligt att jag övervattnat plantan. Den har aldrig fått torka ut, så jag ska låta den göra det nu i fortsättningen
CITAT (Leonard91 @ 27-05-2011, 20:39)  Jag förstår inte hur ni får era plantor så buskiga och fina! Något hemligt tips?  Jag tror det har med ålder att göra, mina var taniga och rangliga hur länge som helst och jag tittade avundsjukt på alla andras yviga saker, sen en dag helt plötsligt tog de fart både på höjden och stammen blev förvedad, när det väl hände gick det super fort så misströsta inte. En sak bara, jag tycker det ser ut som tre plantor och inte en, om tre står så tätt så konkurerar deras rötter med varandra och då blir de nog svagare.
CITAT (Leonard91 @ 27-05-2011, 21:14)  Tack för tipset! Det borde väl räcka med Guldvatten? Jag kör med Bio Bact på det jag ska äta i alla fall... Men chili vill ha mycket gott att äta - en del här i forumet har ju superfina chilisar och som jag förstått det så fjäskar dom med bra jord o mycket gödsel. Mina planterar jag i kogödsel och dom gillar det skarpt. CITAT (K-ronan @ 27-05-2011, 21:58)  Tack, det var min lunch  nedå. det är pimenta da neyde, chocolate bhut jolokia och röd habanero, ja sådde dom i slutet av december tror ja de va. Kul och fina bilder! Visste inte att Bhut J fanns som chocolate??? Hur stark blir den?
K-ronan
28-05-2011, 18:48
CITAT (Iren @ 28-05-2011, 16:21)  Kul och fina bilder! Visste inte att Bhut J fanns som chocolate??? Hur stark blir den? nu har ja inte smakat vanlig bhut jolokia, men chocolate ska vara lika stark som den vanliga, vissa säger oxå att den till och med e lite starkare!?
Leonard91
29-05-2011, 17:06
CITAT (Inez @ 28-05-2011, 15:10)  Jag tror det har med ålder att göra, mina var taniga och rangliga hur länge som helst och jag tittade avundsjukt på alla andras yviga saker, sen en dag helt plötsligt tog de fart både på höjden och stammen blev förvedad, när det väl hände gick det super fort så misströsta inte. Precis, stammen är ju fortfarande inte vedartad, så jag hoppas att den blir lite piggare då och även nu när den ska få större kruka och gödning. Jag funderar på att komplettera Gudlvattnet med Chrysan, är det någon vits med det eller blir det bara dubbelt upp? Som jag förstår det, så strör man bara Chrysan ovanpå jorden i krukan? CITAT (Inez @ 28-05-2011, 15:10)  En sak bara, jag tycker det ser ut som tre plantor och inte en, om tre står så tätt så konkurerar deras rötter med varandra och då blir de nog svagare. Det har jag också funderat på. Jag vet inte om det är en eller flera plantor, men den såg ut så när jag fick den. Jag tror ju också att en planta som får mer rotutrymme skulle må bättre, så tycker ni att det är värt att gräva lite i jorden för att se hur det står till? eller skadar man bara plantan då?
jag är absolut ingen expert utan totalt nybörjare faktiskt, bara så du vet innan du tar mig på för stort alvar Dina ser ut precis som mina gör och de är helt enkelt kärnor från en lång röd ica chili. Sen om jag förstått det rätt så är ju chili ett träd, jag har aldrig sett någon som ser ut som en buske så flera stammar upp ur jorden borde väl betyda flera plantor. Lyft ur jordklumpen ur krukan och titta på hur det ser ut. Är rötterna jätte välutvecklade med vita trådar över allt så är det kanske synd att slita upp dem, men om de har små rotsystem hade jag försökt dela.
Crazy4Flowers
31-05-2011, 21:19
Jag har planterat om mina var 14 dag till 1 ggr per månad, varje gång så har det varit fullt med rötter i krukan. Det är lätt att ta upp dom ur krukan och kika på hur mycket rötter dom har är det rätt fullt med rötter är det hög tid med större kruka.
pyra_ohms
04-06-2011, 14:43
Blommorna på Biskopens Hatt är riktigt fina!
[attachment=61295:IMG_4090.JPG]
CITAT (pyra_ohms @ 04-06-2011, 15:43)  Blommorna på Biskopens Hatt är riktigt fina!
[attachment=61295:IMG_4090.JPG] Snyggt, verkligen! Kul då jag har en på tillväxt, men inga blommor än.... Har chilisarna ute nu för att låta dom få ladda med mycket sol innan nästa "oväder"...
CITAT (Inez @ 28-05-2011, 15:10)  Jag tror det har med ålder att göra, mina var taniga och rangliga hur länge som helst och jag tittade avundsjukt på alla andras yviga saker, sen en dag helt plötsligt tog de fart både på höjden och stammen blev förvedad, när det väl hände gick det super fort så misströsta inte. Jag försöker trösta mig med kommentarer som denna. Frågade tidigare i en annan tråd om min Jamaican Bell och fick också svaret att vänta på att få sidorgrenar med mera. Men jag glömde fråga hur länge? Vill ju så gärna ha den fin och yvig och just nu är den en 90 cm lång pinne som fortsätter växa. Fast idag fick jag se något som ser misstänkt likt blomknoppar  Men då inget på stammen är förvedat ännu, ska jag låta den blomma och hoppas på frukt eller knipsa bort dem?  Tack för svar
gardengeek
05-06-2011, 15:10
Liten bildupdate :-)
2 bilder på min Aji Cristal
[attachment=61310:aji.jpg]
[attachment=61311:aji_2.jpg]
Peter Pepper;
[attachment=61312:peter.jpg]
Pimenta da Neyde
[attachment=61313:pi_enta.jpg]
Vackra bilder och växter Gardengeek!
Anja Danmark
05-06-2011, 16:24
CITAT (NilaM @ 05-06-2011, 15:23)  Jag försöker trösta mig med kommentarer som denna. Frågade tidigare i en annan tråd om min Jamaican Bell och fick också svaret att vänta på att få sidorgrenar med mera. Men jag glömde fråga hur länge? Vill ju så gärna ha den fin och yvig och just nu är den en 90 cm lång pinne som fortsätter växa. Fast idag fick jag se något som ser misstänkt likt blomknoppar  Men då inget på stammen är förvedat ännu, ska jag låta den blomma och hoppas på frukt eller knipsa bort dem?  Tack för svar  Hej - du skal bare passe den, som du plejer. Når den begynder at sætte blomsterknopper, begynder den også snart at forgrene sig, så den skal nok blive fin! mvh Anja
Leonard91
05-06-2011, 17:23
Nu har min chilli-planta kommit igång med tillväxten  Den längsta av de 3 stjälkarna har även delat sig och jag tycker mig skymta ett par blomknoppar där också!   Sedan har jag även fått ett gäng plantor av en jätteschysst person här i Göteborg, stort tack! De sorterna jag fick är: Aji Amarillo, Red Savina och Bih Jolokia Aji Amarillo, den ska tydligt bli ca. 2m hög, så jag ska se till att binda upp den ordentligt. Dock har toppen delat sig, så mitt exemplar kanske inte blir lika högt.   Red Savina, en stark rackare! Den här plantan har också delat sig i toppen.   Bih Jolokia, ännu hetare!  Alla plantor förutom Aji Amarillo står inomhus. Kul att det växer nu!
Anja Danmark
05-06-2011, 19:34
Så høj bliver Aji Amarillo nu ikke normalt - omkring 0,75 - 1 meter er mere normalt.
Og den er ret tidlig til at sætte frugt, så du har noget at glæde dig til!
Leonard91
05-06-2011, 23:07
Hehe, hoppas på att den stannar i tillväxten då  Den är ju redan 120cm hög.
angthea
06-06-2011, 21:37
Jag skulle behöva lite hjälp med en av chiliplantorna som står här hemma. Den rullar sina blad. De två nedersta är bara rullade medan det översta bladet som rullat sig verkar ha för korta "nerver" för att bli som ett vanligt blad. Vad kan det vara för något som hänt? Jag har 3 till och ingen av dem har gjort så.
[attachment=61375:1.jpg]
CITAT (gardengeek @ 05-06-2011, 16:10)  Liten bildupdate :-)
...
... Åh helvetes jävlar va frukt!! Va precis de jag tänkte fråga er här, hur mycket frukt per planta brukar ni få per säsong? Om dessa jag har på nu är allt jag får känns de ju fantastiskt ovärt?  Men dem kanske blommar på efter hand sen? ^^ Paprikan känns ju mest ovärd, typ ett par per planta.. ''yeeeay''.
Anja Danmark
07-06-2011, 07:34
Paprika - jeg får normalt mellem 15-20 frugter på de storfrugtede typer og mange flere på de mindre.
Lidt det samme gælder chili - jo større frugter, jo færre af dem. Min Bhut Jolokia sidste år gav over 100 frugter...
Og de kan sagtens nå at give en høst mere i år, så ingen grund til at blive desperat endnu!
Hvordan ser dine planter ud nu?
De va nästan mest de jag va nyfiken på, om dem får en omgång frukt till.. Mina paprikaplantor heter Ukrainian Sweet, har växt bäst av alla plantor nästan men stannat i växten nu. ''Riklig skörd'' stod det nämligen på hemsidan där jag köpte frön, om två frukter på en planta är rikligt så vill jag inte veta vad dålig skörd är..  Nä, skämt å sido, verkar vara precis så, stora frukter: färre. Den e ganska korta och buskiga med så. Min Cayenneplanta har rätt bra med frukt på nu i alla fall, alltid något..
Bilderrrr!! Dagsfärska! Lite Cayenne har de blivit i alla fall! Räknade till 11 stycken eller något sånt nu. [attachment=61376:IMG_2202.jpg] Hungerian Hot Wax: [attachment=61377:IMG_2181.jpg] [attachment=61378:IMG_2187.jpg] Hittade en stor jävla frukt på min ena Numex Big Jim.. hade inte sett den alls!  (den har bara precis börjat få frukt på det jag har sett liksom) [attachment=61379:IMG_2206.jpg] Aurora, fruktomgång 2 + röda mogna från första omgången frukter! Räknade till över 20 frukter bara på denna nu! [attachment=61380:IMG_2213.jpg] [attachment=61381:IMG_2223.jpg] Alltid något i alla fall! ^^
mattias__o
07-06-2011, 21:00
CITAT (PMK @ 07-06-2011, 12:51)  De va nästan mest de jag va nyfiken på, om dem får en omgång frukt till.. Mina paprikaplantor heter Ukrainian Sweet, har växt bäst av alla plantor nästan men stannat i växten nu. ''Riklig skörd'' stod det nämligen på hemsidan där jag köpte frön, om två frukter på en planta är rikligt så vill jag inte veta vad dålig skörd är..  Nä, skämt å sido, verkar vara precis så, stora frukter: färre. Den e ganska korta och buskiga med så. Min Cayenneplanta har rätt bra med frukt på nu i alla fall, alltid något.. Jag har också Ukrainian Sweet. Det är första gången jag har denna sorten så jag vet inte hur mycket frukt den brukar ge. Min planta är 30 - 40 cm hög och har nu 7 frukter och minst lika många blommor. Jag hoppas att det blir mycket paprika i år. Vet du hur stora frukterna blir?
Min största frukt är rätt stor asså, typ som en ''matvarubutikspaprika''! ^^ Men den lät ja få frukt först av alla så kanske därför den bara har två, min andra har fler frukter på gång.. ville ju också ha mkt paprika, det är min favoritgrönsak! O_o
Anja Danmark
07-06-2011, 21:55
CITAT (PMK @ 07-06-2011, 22:03)  Min största frukt är rätt stor asså, typ som en ''matvarubutikspaprika''! ^^ Men den lät ja få frukt först av alla så kanske därför den bara har två, min andra har fler frukter på gång.. ville ju också ha mkt paprika, det är min favoritgrönsak! O_o Nu ved jeg jo ikke, om du har fjernet de første blomster - men hvis man ikke gør det, går planten som regel i gang med at danne nogle få, store frugter, og det bremser for udvikling af flere. Kan det være problemet for dig? mvh Anja
Jodå det gjorde jag, inte bara dem första utan jag fortsatte längre ändå. Men som sagt, den som bara har några få fick ändå börja blomma tidigast av alla, så det är ju därför, ja!  Får se hur dem andra paprikorna blir! Ps. Ska till Grekland imorgon och blir borta en vecka, hoppas dem lever när jag kommer tillbaka! Darrigt..
tommot123
08-06-2011, 12:42
CITAT (PMK @ 08-06-2011, 11:15)  Jodå det gjorde jag, inte bara dem första utan jag fortsatte längre ändå. Men som sagt, den som bara har några få fick ändå börja blomma tidigast av alla, så det är ju därför, ja!  Får se hur dem andra paprikorna blir! Ps. Ska till Grekland imorgon och blir borta en vecka, hoppas dem lever när jag kommer tillbaka! Darrigt.. Ställ krukorna på en bädd av lecakulor och vatten eller plastflaskor med vatten i och tryck ned dem med öppningen i jorden! Brukar funka rätt bra/Tommy
Får nog anställa nån vän eller granne som vattnare istället! (:
CITAT (PMK @ 08-06-2011, 11:15)  Jodå det gjorde jag, inte bara dem första utan jag fortsatte längre ändå. Men som sagt, den som bara har några få fick ändå börja blomma tidigast av alla, så det är ju därför, ja!  Får se hur dem andra paprikorna blir! Ps. Ska till Grekland imorgon och blir borta en vecka, hoppas dem lever när jag kommer tillbaka! Darrigt.. Snygga bilder och fina frukter!! Ha en trevlig resa!
mattias__o
09-06-2011, 20:58
Slänger upp två bilder tagna idag. En på paprikan Ukrain Sweet och en på min Cayenne Golden.
Paprika Ukrain Sweet [attachment=61469:2011_06_09_021.jpg]
Cayenne golden [attachment=61470:2011_06_09_016.jpg]
Hej alla glada! Skördade för ett par dagar sedan min första frukt av sorten champion och till min besvikelse så saknade denna hetta=( Hela frukten var röd.
Infinner sig hettan om man låter dom sitta ett par veckor efter att dessa har "färgat ut" eller är det nått annat som gjort att den saknar hetta?
Tack för en bra tråd! Har följt er sedan i vintras och bryter först nu tystnaden=)
Anja Danmark
17-06-2011, 06:19
Jeg kan ikke finde sorten ved at google - hvor har du fået planten eller frøene fra, og er du sikker på, at det ikke er en paprika/peberfrugt og ikke en chili?
Mattias_o: Fan va fint med så mycket frukt på din Ukrain..  Fint!! Det är roligt att komma hem efter en vecka om man har lite odlingsprojekt, för fan va det händer saker! Haha! Min största paprika börjar bli röd, samma med Cayenne osv osv. Kommer nog lite bilder senare, dem har överlevt i alla fall!
Har inte skrivit nått om mina chiliplantor i år ( 20 tal sorter ). Jag kom igång sent i år med att så frön eftersom jag testade att övervintra lite chiliplantor. Jag experimenterade med att klippa ner dem inför vintervilan men det var inte så bra och nu testar jag att klippa dem under säsong. Jag ska forma dem till typ 1- 2m träd och buskar. Är det någon mera som har nått liknade experiment så dela gärna med er av era erfarenheter eller andra tips...
Experiment på Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano Red'
[attachment=61885:Chillipl..._2011_05.JPG]
Bock: ''Buskar på 1-2 meter'' är väl det vi alla eftersträvar, nästan..?  Grådassigt ute, men kan i alla fall äntligen bjuda på lite färg från krukorna! [attachment=61902:IMG_2529_copy.jpg] [attachment=61903:IMG_2547_copy.jpg] [attachment=61904:IMG_2541_copy.jpg]
På vilket sätt var det inte bra att klippa ned över vintern? Jag hade tänkt försöka övervintra den bästa chilin och ha den i flera år, trodde det var problemfritt att klippa ned?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|