Full version: 2011 års chilitråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
officinalis
marcusjj:
Om du snabbt flyttar plantorna från svagt ljus till starkt ljus så är det inte ovanligt att plantorna skadas. Detta beror på att plantorna rent fysiologiskt anpassar sig till de lägre ljusnivåerna (bland annat genom att omarrangera kloroplasterna för maximal ljusabsorbering). Det blir för mycket ljus helt enkelt.
Sen kan förstås andra faktorer spela in. Det blir betydligt torrare med lampor som utvecklar mycket värme.
Jag rekommenderar att du vänjer plantorna vid det starkare ljuset genom att använda någon skuggande väv av något slag.
Crazy4Flowers
Jag bytte från två lysrör till en ny MH på 400W hade inga problem alls. Ett stort problem vart det efter bytet med värmen, har på tok för varmt. En fläkt blåser men det är ändå runt 28 grader flyttade fläkten till fönstret som jag brukar ha lite öppet och nu har jag runt 24. Kanske om man monterar fläkten närmare fönstret och riktar luften till växterna så får jag kanske ner tempen lite till.

Kika gärna i min blogg. Har mycket bilder där.

Tyvärr så får man inte kompakta och snygga chilisar när tempen är så hög, dom ränner iväg även fast man har bra lyse.

Kommer nog inte så något mera i år, får starta extra tidigt nästa år med dom långsamtväxande. Ska ha många häftiga chilisar nästa år. Tror man ska så redan i november för vissa växer så otroligt långsamt.
PMK
Ja vissa växer verkligen långsammare än andra! Idag omskolade jag min sista, min enda Habanero! smile.gif

[attachment=58875:IMG_1039.JPG]

Så liten är den när dessa såddes samma kväll liksom:

[attachment=58876:IMG_1004.JPG]

Lite kul när man ser de så tydligt!
Iren
Ja vilken skillnad! Men är det inte så att en del gror vääldigt långsamt? Kan man ana att det är vissa sorter som tar mer tid på sig eller inbillar jag mig...
Laura
CITAT (ElisabethÖrebro @ 14-03-2011, 13:59) *
help.gif
Har helt misslyckats med sådden i år. Kom igång sent o inget ville gro!
Finns det någon som vill sälja några plantor?
Helst i närheten av Örebro eller Västerås.
Är intresserad av:
Hot Lemon eller Lemon drop
Aji Limo
Purple tiger

Jag har också tok för många, bl.a. purple tiger, men bor också i Göteborgsområde sad.gif Sorry.
backis
God Vår på er.

Nu behöver jag råd av någon som kan det här med att odla chili väl.
Ska jag, eller ska jag inte nypa bort de blomknopparna som redan nu dyker upp i mängder på mina plantor? antar att de inte utvecklas till frukt ändå ännu (plantorna sådda mitten av jan.) och antar också att om jag låter de blomma så saktar växttakten på plantorna drastiskt. har jag rätt i min tankegång? de ska ut i växthus senare och min tanke var att låta de gå i blom först då (maj) då de borde ha blivit fullstora.

Nån som vet besked?
tudi
CITAT (backis @ 15-03-2011, 12:22) *
God Vår på er.

Ska jag, eller ska jag inte nypa bort de blomknopparna som redan nu dyker upp i mängder på mina plantor? antar att de inte utvecklas till frukt ändå ännu (plantorna sådda mitten av jan.) och antar också att om jag låter de blomma så saktar växttakten på plantorna drastiskt. har jag rätt i min tankegång? de ska ut i växthus senare och min tanke var att låta de gå i blom först då (maj) då de borde ha blivit fullstora.

Nån som vet besked?

Du tänker rätt. Alla frågor besvarade du helt korrekt.
PMK
CITAT (backis @ 15-03-2011, 12:22) *
God Vår på er.

Nån som vet besked?

Du sådde i mitten av Jan, och jag sådde den 7 Jan dvs ganska likvärdigt. Jag har låtit knopparna vara kvar på en av mina bara för att se vad som händer, och visst blir det frukt!

Bildbevis:
[attachment=58886:IMG_1048_copy.jpg]

Så jag plockar av knopparna på alla plantor utom denna då. Du tänker rätt! wink.gif
backis
Man får tacka för svaren smile.gif

jag har ett antal plantor av varje sort så låter en av varje blomma som de vill och nyper de andra då. Skadar aldrig att testa olika saker, man lär sig av allt, allra mest av det som blir mindre bra smile.gif
backis
PMK

Var inne på din blogg och kikade lite, jädrans fina plantor du har smile.gif tänker du hålla de inomhus eller ska de ut i växthus senare? Hade varit kul att jämföra våra resultat lite under sommaren i så fall.

PMK
CITAT (backis @ 15-03-2011, 13:29) *
PMK

Var inne på din blogg och kikade lite, jädrans fina plantor du har smile.gif tänker du hålla de inomhus eller ska de ut i växthus senare? Hade varit kul att jämföra våra resultat lite under sommaren i så fall.

Tjenare och tack! smile.gif

Ja några ska jag ha inomhus.. eller så många som får plats kan ja tänka mig, och resten skall jag sprida ut lite här och var på tomten kring huset! Försöka hitta platser med lä och bra med sol, vår veranda kommer nog få en del till exempel! Nått växthus har jag icke, dock lite sugen på att skaffa nån variant men jag tror inte det. (Kanske skall flytta till hösten osv så det vore lite osmart kanske)

Klart det skall jämföras! ;D Lägger upp statusen löpande på bloggen så! smile.gif
Anja Danmark
CITAT (backis @ 15-03-2011, 13:20) *
Man får tacka för svaren smile.gif

jag har ett antal plantor av varje sort så låter en av varje blomma som de vill och nyper de andra då. Skadar aldrig att testa olika saker, man lär sig av allt, allra mest av det som blir mindre bra smile.gif

God idé - så får du en lang sæson!

Og når du har planter nok, betyder det jo ikke noget, om nogle af dem vokser lidt langsomt - bare de giver frugt!
marcusjj
CITAT (officinalis @ 14-03-2011, 22:29) *
marcusjj:
Om du snabbt flyttar plantorna från svagt ljus till starkt ljus så är det inte ovanligt att plantorna skadas. Detta beror på att plantorna rent fysiologiskt anpassar sig till de lägre ljusnivåerna (bland annat genom att omarrangera kloroplasterna för maximal ljusabsorbering). Det blir för mycket ljus helt enkelt.
Sen kan förstås andra faktorer spela in. Det blir betydligt torrare med lampor som utvecklar mycket värme.
Jag rekommenderar att du vänjer plantorna vid det starkare ljuset genom att använda någon skuggande väv av något slag.

Tack för tipset!

Just nu är det stora problemet värmen i mitt hus. Luft-luft pumpen är trasig så jag eldar bara i kamin. Så tempen vandrar från 15c till 22c för att sedan gå tillbaka till 15c (kan bara elda morgon och kväll). Men så fort den nya luftpumpen är installerad så bygger jag en ställning för HPS-lampan på boplan. Sist jag körde med HPS lampan med chili så växte de som ogräs, hoppas de gör det i år med smile.gif
mazer2
Tack för de bra o snabba svaren smile.gif det blev 2st 6500k rör och köpte ett större miniväxthus o 4x4cm krukor smile.gif nu får man hoppas på att de kommer bli något även om det blir en sen sådd smile.gif, fick ej tag i p-jord så skaffade såjord ist. skall ja blanda något i krukorna när ja sår eller räcker det med jorden ?
Birre77
CITAT (marcusjj @ 15-03-2011, 20:18) *
Tack för tipset!

Just nu är det stora problemet värmen i mitt hus. Luft-luft pumpen är trasig så jag eldar bara i kamin. Så tempen vandrar från 15c till 22c för att sedan gå tillbaka till 15c (kan bara elda morgon och kväll). Men så fort den nya luftpumpen är installerad så bygger jag en ställning för HPS-lampan på boplan. Sist jag körde med HPS lampan med chili så växte de som ogräs, hoppas de gör det i år med smile.gif

Ger inte HPS:en bra med värme? wink.gif
Värma huset med lampa och få chilin att växa samtidigt...

CITAT (mazer2 @ 15-03-2011, 21:33) *
Tack för de bra o snabba svaren smile.gif det blev 2st 6500k rör och köpte ett större miniväxthus o 4x4cm krukor smile.gif nu får man hoppas på att de kommer bli något även om det blir en sen sådd smile.gif, fick ej tag i p-jord så skaffade såjord ist. skall ja blanda något i krukorna när ja sår eller räcker det med jorden ?

Jag satte i bara såjord först och blandade i perlite sen vid första omskolningen.

Det blir nog kalas med grejjerna du skaffat.
Största misstaget jag gjorde va att så för många och nu får man sota för det.
Mer utrymme och fler lysrör osv...

/birre
mazer2
Tackar smile.gif

Jadå det hoppas jag allt. Hade själv tänkt att så en del planor, bor på landet så hade tänkt att så några ute o någon inne o kolla skilnaden sen kanske även skänka bort några när de börjat mogna lite. fixade även Bio Bact, skall jag använda denna ca 1 gång i veckan eller hur funkar det ?
Birre77
CITAT (mazer2 @ 15-03-2011, 22:03) *
Tackar smile.gif

Jadå det hoppas jag allt. Hade själv tänkt att så en del planor, bor på landet så hade tänkt att så några ute o någon inne o kolla skilnaden sen kanske även skänka bort några när de börjat mogna lite. fixade även Bio Bact, skall jag använda denna ca 1 gång i veckan eller hur funkar det ?

Vänta du med Bio Bact tills du skolat om till planteringsjord. Sen finns där ju näring i den nya jorden i tre veckor. Sen kan man väl ge näring.
Hur ofta får någon vuxen hjälpa till att svara på. wink.gif Det är första gången jag gör detta också.

Uppdatera med bilder när de kommer upp!
PMK
CITAT (mazer2 @ 15-03-2011, 21:33) *

De va ju tur det för de är i just såjord du skall så! wink.gif Nästa omskolning (omplantering) är det näringsrik jord som P-jord som gäller! Jag blandade Perlite i både såjorden och P-jord sen men det känns mest som.. placebo såhär i efterhand, men vad vet jag, haha! Alltid kul med lite ''extra gadgets'' om man säger så!

Även jag sådde påtok för många av rena farten, så tänk på det. Ingen näring i vattnet alls i första krukan och jag väntade dessa tre veckor även efter omplanteringen innan jag började vattna med näring. Men det är ju långt tills dess så du verkar vara ready to go! wink.gif
mazer2
ah ok tack så mycke för de hjälpfulla svaren smile.gif, nu har ja sått de första fröna de andra kommer nog i morgon smile.gif , det blir 18 chili 2 oliv 1 melon. kommer antagligen ge bort ett par stycker med har 2 av varje sort. bifogar en liten bild. planteringen blev väll inte så väldans fin men får väll hoppas de växer iaf haha biggrin.gif[attachment=58933:DSC00078.JPG]

tempen ligger runt 20-24 grader.
Crazy4Flowers
Det där såg väll bra ut, skulle ha haft lysröret närmare sedan när dom väl har kommit upp, ca 10-15cm ovanför den högsta plantan.
backis
Oj då....

var ju duktig och beställde hem LED-spots till mina små barn, vad jag inte räknade med var att en 15W led-spot rött/blått ger en SJUK mängd ljus ifrån sig som inte direkt ser ut som en normal kvälls belysning i stugan!! ett käckt blå-violett sken sprider sig över halva kvarteret och jag sitter just nu och väntar på att farbror blå ska knacka på dörren smile.gif !!

eftersom jag inte längre kör enbart på konstljus utan har LED som stödljus under dagen och för att "sträcka" dygnet till 14 tim så står plantorna i ett rum med gott om fönster för att använda solen så mycket som möjligt, om nån går i samma tankar så kan jag varmt rekommendera att man funderar ut ett väl fungerande system för mörkläggning de timmar det är mörkt ute!!

(nu har jag dessutom bara EN spot igång, en till med mera rött i ska upp så småningom, då blir det nog f_n till att snickra till några fönsterluckor eller nåt)
mazer2
CITAT (Crazy4Flowers @ 16-03-2011, 17:38) *
Det där såg väll bra ut, skulle ha haft lysröret närmare sedan när dom väl har kommit upp, ca 10-15cm ovanför den högsta plantan.

thx skall fixa så den kommer upp en bit så kommer vara runt 15cm ovanför. märkt att man alltid får bra o vettiga svar här jämfört med alla andra forum de uppskattas smile.gif (y)

CITAT (backis @ 16-03-2011, 19:37) *
Oj då....

var ju duktig och beställde hem LED-spots till mina små barn, vad jag inte räknade med var att en 15W led-spot rött/blått ger en SJUK mängd ljus ifrån sig som inte direkt ser ut som en normal kvälls belysning i stugan!! ett käckt blå-violett sken sprider sig över halva kvarteret och jag sitter just nu och väntar på att farbror blå ska knacka på dörren smile.gif !!

har en kort fråga xD som nybörjare jag är har sätt folk ha LED-spots innan men det är ju dock till andra saker :/ vad är det LED-spotsen är till för o har för funktion ? är de till för nattljus att dom växer även på natten eller liknande?
marcusjj
CITAT (Birre77 @ 15-03-2011, 21:42) *
Ger inte HPS:en bra med värme? wink.gif
Värma huset med lampa och få chilin att växa samtidigt...

/birre

Det har du helt rätt i. Den värmer lite iaf. Kommer ihåg sist i min lägenhet så hade jag lampan i köket. Då var där alltid 27C i köket, hehe.

Ska se om jag får tummen ur till helgen och bygger en ställning till lampan. Uppdaterar självklart när jag fått igång allt!
Birre77
CITAT (mazer2 @ 16-03-2011, 17:32) *
ah ok tack så mycke för de hjälpfulla svaren smile.gif, nu har ja sått de första fröna de andra kommer nog i morgon smile.gif , det blir 18 chili 2 oliv 1 melon. kommer antagligen ge bort ett par stycker med har 2 av varje sort. bifogar en liten bild. planteringen blev väll inte så väldans fin men får väll hoppas de växer iaf haha biggrin.gif

Det ser ju lysande ut!
Men du behöver inte ha lysrören igång fören någon har tittat upp ur jorden.
Sen är det bara att köra den på timer i 14h.

Jag har ännu en gång idag fått skruva om hela min bokhylla så att mina plantor skall få plats på höjden.
Alla tre hyllplanen med lampor under.
Man skulle haft en hylla med hyllstift så man kunde reglera enklare. Eller hängt armaturen i kedjor.
Lätt att vara efterklok.
Birre77
Oj då....

eftersom jag inte längre kör enbart på konstljus utan har LED som stödljus under dagen och för att "sträcka" dygnet till 14 tim så står plantorna i ett rum med gott om fönster för att använda solen så mycket som möjligt, om nån går i samma tankar så kan jag varmt rekommendera att man funderar ut ett väl fungerande system för mörkläggning de timmar det är mörkt ute!!

(nu har jag dessutom bara EN spot igång, en till med mera rött i ska upp så småningom, då blir det nog f_n till att snickra till några fönsterluckor eller nåt)

Så länge du bara har Chili under dina LED så kan väl Harry Haffa få komma och titta om dom inte har nåt bättre för sej? smile.gif
Fast det är klart. Grannarna kanske börjar snacka bakom ryggen på en...
Crazy4Flowers
Hahaha den var kul, själv har jag ett otroligt vitt sken som skiner, ses nog väldigt tydligt från andra sidan älven. (låångt) giggle.gif fnissar fortfarande

Oj då....

Crazy4Flowers
Led för växter har bara dom våglängder som växterna tar åt sig mest av, just dom röda och blåa våglängderna, man kan ha dom istället för lysrör osv..
Fördelen är att man sparar mycket ström och så håller dom väldigt länge, men armaturerna kostar rätt mycket ännu.

Kika under Redskap, Maskiner, Växtbelysning i forumet där står det mycket om dessa lampor.

CITAT (mazer2 @ 16-03-2011, 20:07) *
thx skall fixa så den kommer upp en bit så kommer vara runt 15cm ovanför. märkt att man alltid får bra o vettiga svar här jämfört med alla andra forum de uppskattas smile.gif (y)
har en kort fråga xD som nybörjare jag är har sätt folk ha LED-spots innan men det är ju dock till andra saker :/ vad är det LED-spotsen är till för o har för funktion ? är de till för nattljus att dom växer även på natten eller liknande?

backis
CITAT (mazer2 @ 16-03-2011, 20:07) *

som crazy sa så har LED vissa fördelar, de består av små dooder på ca 1w styck, och man kan bestämma lusets vågländ väldigt exakt i dessa dioder, och hoppa över alla de våglängder som växterna ändå inte kan tillgodogöra sig (till fotosyntesen). min lilla spot ger växterna nästan dubbelt så mycket "rätt" ljus som en 80-90w vanlig lampa, men drar som sagt bara 15w = billig i drift. men som sagt, de kostar en slant att köpa in och ska man vara riktigt seriös behöver man ett par olika till de olika stadiumen växterna går igenom även om de finns "mixade" som (ska) funka fint. har gjort en liten setup till hälften av mina plantor så ska jag jämföra och se om den eventuella nyttan är värd sin prislapp. återkommer med resultat senare smile.gif

CITAT (Birre77 @ 16-03-2011, 20:48) *
Så länge du bara har Chili under dina LED så kan väl Harry Haffa få komma och titta om dom inte har nåt bättre för sej? smile.gif
Fast det är klart. Grannarna kanske börjar snacka bakom ryggen på en...

här bor bara sådär härligt "präktiga" människor i grannskapet så de har säkert redan hunnit skvallra om mina odlingsaktiviteter, skulle de sen se en polisbil här så är jag körd för tid och evighet här i kvarteret smile.gif
fast det kan jag bjuda på!!
backis
CITAT (mazer2 @ 16-03-2011, 17:32) *
ah ok tack så mycke för de hjälpfulla svaren smile.gif, nu har ja sått de första fröna de andra kommer nog i morgon smile.gif , det blir 18 chili 2 oliv 1 melon. kommer antagligen ge bort ett par stycker med har 2 av varje sort. bifogar en liten bild. planteringen blev väll inte så väldans fin men får väll hoppas de växer iaf haha biggrin.gif[attachment=58933:DSC00078.JPG]

Ser kanon ut, tips, ska man vara petig kan du försöka sätta nåt matt-vitt både under drivhuset och på de mörka väggarna du har på sidorna, jag använder mig av frigolitblock sjäv så plockar jag bara bort dem efterhand, det gör rätt mycket med tanke på ljusreflektionen. spelar ingen roll förrän de tittat upp men då är mycket ljus A o Ö, speciellt som du är ute i sista minuten.

Keep us posted smile.gif
Birre77
Jag tycker att mina chili bara växer på bredden. Det kanske är ett anjenämt problem och löser sej kanske när dom får sola i ett fönster istället för under lysrör. Eller vad tror ni?

Dessa planterade jag om idag från en 3,5L kruka till dessa 7L.
Krukorna är 16x16x24cm så jag tycker proportionen på planta/kruka ser lite komisk ut.
[attachment=58949:DSC_0400_odla.jpg]

De enda plantorna som växer lite mer på höjden är mina Kali Mirch och Thai hybriderna.

Vad tror ni oroar sej pappa i onödan? wink.gif
Crazy4Flowers
Dina chilisar ser toppenfina ut, vissa sorter växer mer långsamt än andra är troligen sådana som är låga, jag har också liknande problem med tex habaneros, Fatalii yellow, Manzano Orange mfl, andra växer på mycket snabbare.
Birre77
CITAT (Crazy4Flowers @ 17-03-2011, 11:44) *
Dina chilisar ser toppenfina ut, vissa sorter växer mer långsamt än andra är troligen sådana som är låga, jag har också liknande problem med tex habaneros, Fatalii yellow, Manzano Orange mfl, andra växer på mycket snabbare.

Det låter ju bra det!
Tänkte att det nog va så men det är ju bra att får det bekräftat. Det är just Bih Jolokia, Carribian Red och Red Savina som växer mer på brädden än höjden.

Med tanke på hur stora de krukorna är. Någon som har ett bra tips på hur man skall få ut allt helt nästa omskolning? Lägger man dom ned innan och drar bort krukan?
Nu har jag lagt handflatan mot jorden och vänt upp och ned på krukan för att få ut dom.
Men med 7L krukorna blir det nog lite för mycket för min näve.
Nåt tips? g.gif
Crazy4Flowers
Jag brukar klämma på krukan peta i hålen i botten och dra försiktigt i plantan, det brukar inte vara något större problem att få ur dom.
PMK
När jag tog ut min största, som i princip bara växt på bredden, och ställde den i ett fönster med bara naturligt ljus så tog det bara några dagar för den att ''dra ut sig'' till mer normala proportioner! Så du har nog inget att oroa dig för!

Fan mina är fortf i ca 1 L krukor.. kanske dags för en omplantering rätt snart!
PMK
När jag tog ut min största, som i princip bara växt på bredden, och ställde den i ett fönster med bara naturligt ljus så tog det bara några dagar för den att ''dra ut sig'' till mer normala proportioner! Så du har nog inget att oroa dig för!

backis
CITAT (PMK @ 17-03-2011, 15:51) *

Hmm, nu blir jag lite nervös.

mina är som du vet bara nån vecka och står fortfarande i 9x9x9 krukor, dags att uppgradera kanske? har tyckt att de avstannat lite i växten på sistone men jag har inte fått nåt värst "rotsnurr" i bottnarna än, det borde väl vara lugnt? Jag inbillar mig att det är bättre att gå lite saktare än för snabbt fram i krukstorlek så att rötterna inte bara kan växa spikrakt ut/ner/iväg från plantan? tiden lär ju ändå räcka till för att få dem fullstora i tid.
Eller är jag ute och cyklar nu)

CITAT (backis @ 17-03-2011, 17:14) *

mina är som du vet bara nån vecka och står fortfarande i 9x9x9 krukor, dags att uppgradera kanske? har tyckt att de avstannat lite i växten på sistone men jag har inte fått nåt värst "rotsnurr" i bottnarna än, det borde väl vara lugnt? Jag inbillar mig att det är bättre att gå lite saktare än för snabbt fram i krukstorlek så att rötterna inte bara kan växa spikrakt ut/ner/iväg från plantan? tiden lär ju ändå räcka till för att få dem fullstora i tid.

nån vecka YNGRE än dina skulle det ju vara såklart
Birre77
CITAT (backis @ 17-03-2011, 17:17) *

nån vecka YNGRE än dina skulle det ju vara såklart

Jag har planterat om mina när rötterna har slingrat sej ur hålen i botten.
Det är väl bra att hålla dom i så små krukor som möjöogt så plantan växer istället för att utveckla mer rötter.?

Jag börjar snart att placera ut mina i fönster med stöd av en LE-lampa.
Men måste förstärka blomsterbrädorna bättre först. smile.gif

1L låter ju smått. wink.gif

CITAT (Crazy4Flowers @ 17-03-2011, 15:04) *
Jag brukar klämma på krukan peta i hålen i botten och dra försiktigt i plantan, det brukar inte vara något större problem att få ur dom.

Det är klart... Man kan ju kanske våga lyfta lite i stammen nu.
Jag tackar för tipset.
Birre77

Sorry! Nu är jag snurrig...
Mina nya stora krukor är 3,5L och jag gick från 1L.
Så de flesta av mina är också i 1L krukor men skall snart planteras om.
PMK
Ni som kan!!

Vafan är detta?

[attachment=58970:IMG_1129.JPG]

[attachment=58971:IMG_1134.JPG]

confused.gif
PMK
CITAT (Birre77 @ 17-03-2011, 18:02) *
Sorry! Nu är jag snurrig...
Mina nya stora krukor är 3,5L och jag gick från 1L.
Så de flesta av mina är också i 1L krukor men skall snart planteras om.

¨

Står ju på sidan innan att du gått från 3,5 till 7 L på dem, och dem ser ändå mindre ut än mina största, som står i 11 ggr 11 cm krukor! tongue.gif Rymmer dvs lite drygt 1 liter!
Anja Danmark
CITAT (PMK @ 17-03-2011, 20:41) *
Ni som kan!!

Vafan är detta?

[attachment=58970:IMG_1129.JPG]

[attachment=58971:IMG_1134.JPG]

confused.gif

Jeg havde det samme problem tidligere på sæsonen - formentlig for meget gødning... Det hjalp på mine planter, da jeg plantede dem i større potter og stoppede gødningen for en tid...

mvh
Anja
PMK
Tack snälla Anja! smile.gif Nu när du säger de är de säkert så, doserade gödningen lite väl.. mycket! Ville ju att dem skulle växa vafan! wink.gif Men tack åter igen, skall nog plantera om dem snart, och vara snålare med gödningen då framöver!

Tusen tack! smile.gif
Birre77
CITAT (PMK @ 17-03-2011, 21:01) *
¨

Står ju på sidan innan att du gått från 3,5 till 7 L på dem, och dem ser ändå mindre ut än mina största, som står i 11 ggr 11 cm krukor! tongue.gif Rymmer dvs lite drygt 1 liter!

Rörde ihop det lite med krukstorlekarna.
Mina tittade ju upp i början på februari så de är inte så gamla än.
Har inte dina rötter kommit ut ur botten på dina krukor än? Eller växer dom bara på höjden och bredden?
mazer2
Idag när jag vakna såg ja att 1 liten stackare hade tittat fram biggrin.gif men tycker de e skumt skall de inte ta ca 3 veckor innan de tittar fram ? det har gått 2 dagar är detta möjligt att det är en liten chili tror ni verkar ju inte så troligt men eller bukar de komma upp groddar för er ^^? sorten är Colorado picante

[attachment=58988:DSC00086.JPG]
Iren
Jag har fått upp en del tidigt, men då den ser ut att vara nära kanten är det kanske lite skumt... Satte du flera i samma kruka?
mazer2
nej satte den i mitten är de ja tycker e skumt. men märkte att jorden flöt kring en del när ja vattna. hade inte packat så mycke så kan hända att fröt flyttade på sig. ja låter de växa en stund till och kolla vad som händer så får vi se va det är smile.gif
Iren
Ja det blir nog bra, speciellt om det flöt runt lite.
malin72
Jag har fått löss på mina tror jag ranting.gif det ser ut som på bilderna som PMK lagt ut fast man ser på mina blad att något äter dom ranting.gif ..
jag har sköljt i kall vatten och ställt undan dom, och pga att det är för varmt inne i mitt rum har jag ställt dit nya skålar med vatten på hyllorna för att få lite fukt.
Men jag vill inte spraya med gift på ätbara växter..vaad gör ni om ni får löss eller så på plantor man ska äta frukter från???
mazer2
malin du kan ju testa att skölja av plantorna i duschen och byta jord, vet vi gjort det på andra växter bara man är noga i alla väck o under blad o skit. o blanda lite lätt diskmedel o torka bord med svamp.

bifogar en till bild om någon känner igen växten om det är en chilis eller något annat någon som vet ?^^
[attachment=59035:DSC00089.JPG]
Zzzleepy
Mazer2:

Jupp det är en Chili smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon