|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Kul att se alla bilder!! Sen märks det ju att det blir mer ute den här säsongen och inte så mycket vid datan... tänkte visa min Sweet Wrinkled old men som jag tycker är fin i växtsättet också. Lite lustigt att den får blommor även på dom små skotten vid stammen...
Ha en trevlig helg hälsar Irene[attachment=62840:blommor_2011_218.jpg]
Birre77
16-07-2011, 09:50
CITAT (PMK @ 15-07-2011, 18:46)  Har bara erfarenhet av våran. Röken jag och farsan byggde förra året! (eller aa.. tror farsan byggde de mesta om jag ska vara helt ärlig..) Funkar utmärkt att röka fisk i i alla fall! Röret är utbytt till ett rostfritt för zink är inge vidare till sånt här, men så ser den ut i alla fall! Där får du i en hel del chili kan jag lova!  Skall själv testa att röka de nästa gång vi drar igång den!  Simpelt och enkelt att bygga, och en riktig rök till skillnad från tex ABU! Den såg ju enkel men jäkligt fin ut den röken! @Backis Ginflyer har ju en jätte enkel guide annars hur man bygger en liten och nätt rök.  Blev lite smått avskräckt av den.... http://ginflyer.bloggsida.se/chili/nu-ar-det-rokt@Irene Den va läcker! Tyckte mej se en liten "rumpa" på en av frukterna. Den får nog bli en sådan nästa år brevid en peters pepper...
Jon Atan
16-07-2011, 14:18
Mycket fina bilder i den här tråden! Inte många som odlar inomus dock  Har väll att göra med att det är sommar antar jag  Gjorde precis en tråd om min inomhusodling (samma forum) men lägger upp två bilder här också    Använder mig av en 90W led och bevattningsystem.
Lite fundersam här... Planterade i morse om min minsta planta för att den nästan växt ur krukan - den svarar med att sloka och se riktigt ledsen ut!
Jon Atan
16-07-2011, 14:40
CITAT (Tiana @ 16-07-2011, 15:25)  Lite fundersam här... Planterade i morse om min minsta planta för att den nästan växt ur krukan - den svarar med att sloka och se riktigt ledsen ut!  Du kanske tog bort några rötter som den gillade? Eller så blev den bara stressad, händer ibland men den borde återhämta sig när den får fäste!
OK, då är det bara att vänta och se alltså. Jag är ju som jag är, resultatet ska synas direkt, helst redan igår
Jon Atan
16-07-2011, 15:24
CITAT (Tiana @ 16-07-2011, 15:42)  OK, då är det bara att vänta och se alltså. Jag är ju som jag är, resultatet ska synas direkt, helst redan igår  Jag vet hur det är! Jag kan ibland vara otroligt otålmodig Men för mig så hjälper det att odla, men måste ju faktis vänta Lycka till!
officinalis
16-07-2011, 22:01
Cayenne-sorterna är grymt snygga! Här är det bara aji blanco cristal som börjar mogna. Testar lite olika sorter på friland i år. Trinidad Seasoning är seeg, två frukter och massa blomknoppar. Men det är lite väl kyligt nu tycker jag! Med lite värme så ska nog den komma igång också
CITAT (Birre77 @ 16-07-2011, 10:50)  Den såg ju enkel men jäkligt fin ut den röken! @Backis Ginflyer har ju en jätte enkel guide annars hur man bygger en liten och nätt rök.  Blev lite smått avskräckt av den.... http://ginflyer.bloggsida.se/chili/nu-ar-det-rokt@Irene Den va läcker! Tyckte mej se en liten "rumpa" på en av frukterna. Den får nog bli en sådan nästa år brevid en peters pepper...  Vilken DJ-VLA RÖK!!!! :-) har ändrat mig från att vilja ha en liten nätt grej för hemmafixaren, den där ska jag bräcka!! :-)
Känns som att jag ligger skapligt till när det kommer till längsta chilifrukten? Hahaha, ser helt absurd ut IRL! Hur lång är er längsta? ^^
[attachment=62932:IMG_2845.JPG]
Massa nya bilder i bloggen, orkar inte förminska och hålla på för att det skall passa odlas datamängdsgräns! ^^
Klart imponerande! Får ut o mäta, haha... återkommer!
Piccante
19-07-2011, 19:02
till min förvåning så går min tropiska Lava Caribe (C. annuum) bra på friland i en drivbänk som nu mera står öppen jämt eftersom plantorna har vuxit sig så höga att den inte går att stänga längre. Trodde aldrig att en karbisk sort skulle vara lättodlad ute! Sen väntar vi på Manzano och Chiliega piccante som odlas på friland i Italien. Jag testar alltid olika sorter ute för nr man inte har växthus blir det trångt i fönsterna och plantorna når så mkt bättre ute.
Piccante
19-07-2011, 20:14
Kollade på mina Lava nyss. [attachment=62972:lava1462.JPG]
DaniPoo
21-07-2011, 03:46
Jag har precis startat en innomhus odling av Habanero. 4 små groddar har dykt upp efter 12 dagar. men upptäckte när jag tittade noga att bladen är lite brunaktiga längs ut på spetsarna, vad är det? Dem har stått ute i växthuset idag (igår) och fått massor av sol och mycket värme. Kanske för mycket? Har dock vattnat på rejält, Kanske för mycket. Hahah Eller så behöver jag inte oroa mig.
Anja Danmark
21-07-2011, 05:59
Pas på med at vande for meget - og de skal ikke have gødning endnu...
Brune kanter skyldes formentlig enten for meget vand eller gødning, men de har heller ikke godt af for meget direkte sol endnu.
Jeg er også i gang nu indendørs under blåt LED-lys - Jalapeno, Nora di Bola og Vicente's Sweet Habanero:
[attachment=62997:bl__chilier_1_sm_.jpg]
bellaobert
21-07-2011, 10:56
Någon som har erfarenhet av pasilla bajo? När är bäst att skörda osv. Vi har massor av stora frukter och de börjar bli grön-bruna nu.
Några bra tips på hur man torkar tjockväggiga chili?
mattias__o
21-07-2011, 13:05
CITAT (Anja Danmark @ 21-07-2011, 06:59)  Jeg er også i gang nu indendørs under blåt LED-lys - Jalapeno, Nora di Bola og Vicente's Sweet Habanero: Jag är nyfiken på vad du använder för LED-belysning. Jag håller på att läsa in mig på området och tar gärna mot tips. Jag tänkte starta lite tidigare med odlingarna i år än vad jag har gjort innan så jag vill ha bra belysning.
Anja Danmark
21-07-2011, 16:42
CITAT (mattias__o @ 21-07-2011, 14:05)  Jag är nyfiken på vad du använder för LED-belysning. Jag håller på att läsa in mig på området och tar gärna mot tips. Jag tänkte starta lite tidigare med odlingarna i år än vad jag har gjort innan så jag vill ha bra belysning. Jeg bruger disse lamper: http://www.prolys.dk/plante-akvarie-lys.htmlJeg starter med de rent blå, og når planterne er et par måneder gamle, skifter jeg til dem med både rødt og blåt lys, så der kan komme gang i blomstrerdannelsen. Mine første chilier blev sået sidst i september sidste år, men de fleste i november/december.
lindapinda
21-07-2011, 16:46
Är sjukt imponerad av alla fina frukter ni får! Första året jag försöker mig på chili och jag är mer än nöjd hitills! Har fått många fina gröna chilis av sorten serrano som jag hoppas ska bli röda någongång. -Hur lång tid kan det ta innan de mognar? Chilin har blivit ljus, nästan vit, längst upp. Bör jag oroa mig eller ska den se ut så?
Men är fruktansvärt arg på de små gröna bladlössen som verkar stormtrivas på båda mina plantor! Jag försöker ta död på dem genom att klämma sönder dem med fingrarna(äckligt, men då är jag säker på att de dör). Har även försökt spruta vatten på bladen, men är rädd att skada chilin. Är det ändå sprutandet som är det mest effektiva? Bör jag använda såpa också?
[attachment=63021:chilii.jpg]
Hoppas nu på många fina chilifrukter hos både mig och er andra!
Bolltistel
21-07-2011, 21:02
CITAT (Anja Danmark @ 21-07-2011, 17:42)  Jeg bruger disse lamper: http://www.prolys.dk/plante-akvarie-lys.htmlJeg starter med de rent blå, og når planterne er et par måneder gamle, skifter jeg til dem med både rødt og blåt lys, så der kan komme gang i blomstrerdannelsen. Mine første chilier blev sået sidst i september sidste år, men de fleste i november/december. Jag har kollat länge på lampor och förra hösten köpte jag lysrör (för växter) + armatur. Det funkar helt ok för övervintring (provade chili och rosmarin). Dock är jag väldigt intresserad av att få mer precision vad gäller våglängd (blått, rött) på ljuset eftersom det har så stor effekt på hur växterna beter sig. Länken ovan: De verkar mest sälja enskilda diodlampor utan armatur? Har de några paket med lampor + armatur + annat man antagligen behöver? Det känns som om man kan surfa i timmar på den där sidan utan att hitta det man behöver.
Anja Danmark
21-07-2011, 21:27
Jeg ved ikke, hvad de har ellers - jeg har kun set på mine egne lamper, som jo er superlette at bruge og ikke kræver ret meget ekstra grej.
Bare i en E27-fatning, og så er der lys...
Men prøv at skrive til ham, hvis du har spørgsmål!
mvh Anja
CITAT (lindapinda @ 21-07-2011, 17:46)  Är sjukt imponerad av alla fina frukter ni får! Första året jag försöker mig på chili och jag är mer än nöjd hitills! Har fått många fina gröna chilis av sorten serrano som jag hoppas ska bli röda någongång. -Hur lång tid kan det ta innan de mognar? Chilin har blivit ljus, nästan vit, längst upp. Bör jag oroa mig eller ska den se ut så?
Men är fruktansvärt arg på de små gröna bladlössen som verkar stormtrivas på båda mina plantor! Jag försöker ta död på dem genom att klämma sönder dem med fingrarna(äckligt, men då är jag säker på att de dör). Har även försökt spruta vatten på bladen, men är rädd att skada chilin. Är det ändå sprutandet som är det mest effektiva? Bör jag använda såpa också?
[attachment=63021:chilii.jpg]
Hoppas nu på många fina chilifrukter hos både mig och er andra! om det är något du INTE ska göra så är det att spruta vatten på plantorna, vattna jorden och låt plantorna vara torra, då är risken mindre för ohyra, hur du får bort de löss du redan har vet jag inte riktigt men såpa är ju ett välbeprövat knep som oftast funkar bra. att dina frukter ljusnar i basen visar att de håller på att mogna, man tycker det tar en evighet men sen när de mognar brukar det gå undan så det är nog snart dags ser det ut som om vädret vill vara på våran sida :-)
Är det någon som har erfarenhet Fatalii?
Min har växt sig frodig och stor och jag fick blom på den för ett par veckor sen men de trillade bara av. Har gått ca. 3-4 vecor sedan sista blomman trillade av. Efter det har det inte kommit några blommor, lite knopp har kommit men de har vissnat.
Är Fatalii seg när det gäller blomtillväxt?
marcusjj
23-07-2011, 17:07
Någon som kan säga mig när jag ska skörda mina frukter? Kan man känna det på dom? Är det så fort de blivit röda? Jag har ingen susning :S
Bifogar en dagsfärsk bild!
[attachment=63114:IMG_1177.jpg]
Om chilin har fått färg går det bra att skörda dem!!
Rebecca
23-07-2011, 19:14
Jaha, vad gör man med chilin nu då? Har flera sorter som är mogna - Yellow Thai, Apache och Cayenne... idag gjorde jag chili con carne med frukter från alla olika sorter, men det blev ingen riktig hetta ändå. Kanske för att jag pillade ut de mesta fröna för att spara till nästa års odling Nej men, jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra med mogna chilisar. Kan man steka upp på nåt vänster och äta som de är? Ge mig lite tips!
Bolltistel
24-07-2011, 04:06
CITAT (Rebecca @ 23-07-2011, 20:14)  Jaha, vad gör man med chilin nu då? Har flera sorter som är mogna - Yellow Thai, Apache och Cayenne... idag gjorde jag chili con carne med frukter från alla olika sorter, men det blev ingen riktig hetta ändå. Kanske för att jag pillade ut de mesta fröna för att spara till nästa års odling Nej men, jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra med mogna chilisar. Kan man steka upp på nåt vänster och äta som de är? Ge mig lite tips! Om de bara har lite hetta föreslår jag att du har dem i sallad. Man kan också fylla dem med ost och baka i ugnen. Jag föredrar numera att odla chili som är mild (bara aningens hetta vill jag ha) för de kan man grilla färska. Delikat! Frys in de riktigt heta, då kan man använda "färsk" chili i maten länge. Torkade frukter är också lätta att hantera.
Leonard91
24-07-2011, 10:30
Saker man kan göra med sin chili  Kolla google för recept • Chilisås • Chilipepparsås • Sweet Chili sås • Harissa • Sambal Oelek • Currypasta • Chilisalt • Salsa • Torka hela • Torka och mortla i bitar • Torka och mala till fint pulver (kaffe-kvarn) • Frysa in råa • Rosta och skala, frysa in
mattias__o
24-07-2011, 15:20
CITAT (Anja Danmark @ 21-07-2011, 17:42)  Jeg bruger disse lamper: http://www.prolys.dk/plante-akvarie-lys.htmlJeg starter med de rent blå, og når planterne er et par måneder gamle, skifter jeg til dem med både rødt og blåt lys, så der kan komme gang i blomstrerdannelsen. Mine første chilier blev sået sidst i september sidste år, men de fleste i november/december. Tack för länken.
mattias__o
24-07-2011, 16:36
Det känns som om det har regnat i en evighet nu och det verkar inte finnas något slut på det. Trots det mognar chilisarna. Här är en bild på dagens skörd. Det är Peri Peri, Cayenne Golden och Cayenne Long Red Slim. [attachment=63152:2011_07_24_038.jpg]
lindapinda
24-07-2011, 16:51
CITAT (backis @ 21-07-2011, 22:52)  om det är något du INTE ska göra så är det att spruta vatten på plantorna, vattna jorden och låt plantorna vara torra, då är risken mindre för ohyra, hur du får bort de löss du redan har vet jag inte riktigt men såpa är ju ett välbeprövat knep som oftast funkar bra. att dina frukter ljusnar i basen visar att de håller på att mogna, man tycker det tar en evighet men sen när de mognar brukar det gå undan så det är nog snart dags ser det ut som om vädret vill vara på våran sida :-) Tack för svaret! Jag kanske får införskaffa såpa. Jag börjar bli lite orolig för vädret. Klarar sig chilin ute fortfarande? Har dem står på balkongen, inget skydd, inget växthus. Kommer de mogna om det är så pass kallt som det är nu? Eller kan jag ha dem inne i fönster, utan någon extra belysning?
Nu måste jag ställa en nybörjarfråga igen. Mina chilisar växer och frodas, men börjar ha stora frukter och se lite trötta ut. Trots det lägger de energi på att göra nya blommor som bara vissnar bort.
Kan jag "lura" den att på något sätt fokusera på att få frukten mogen istället?
CITAT (mattias__o @ 24-07-2011, 17:36)  Det känns som om det har regnat i en evighet nu och det verkar inte finnas något slut på det. Trots det mognar chilisarna. Här är en bild på dagens skörd. Det är Peri Peri, Cayenne Golden och Cayenne Long Red Slim. [attachment=63152:2011_07_24_038.jpg] Snygg skörd med så fina färger!! Mina tar tid på att mogna... behöver lite värme nu - Tack!
Något annat att fråga er som hållit på mer med chili än jag har... Varför har min Condor Beak så fula bladkanter??? Ser inga ovälkomna gäster... Den har stått ute med ca 35 andra sorter o ingen av dom har så fula kanter/blad. Någon som vet? Tips mottages tacksamt![attachment=63235:blommor_2011_230.jpg]
Irene; det enda jag kan säga är att jag har liknande blad på några av mina, framför allt en Big Jim, ser väldigt skruttigt ut men den verkar inte ta nån direkt skada av de då den sett ut så länge nu!  Dem tål en del ändå verkar de som!
Är det nån här som har erfarenhet av att torka chili och göra olika pulver och flakes av det?  Är i tagen och.. provar mig fram nu helt enkelt, vore kul med lite erfarenhet till hjälp! ^^
Jag har gjort chilipulver! Delar dem först, så jag får ut kärnorna, in längst ner i ugnen i 50-70 grader i ca 5-8 timmar.. Sen är det bara in i mixer och blanda i lite annat, som tex vitlökspulver, svartpeppar och spiskummin.
Leonard91
28-07-2011, 09:21
Jag har hört att man ska kunna göra pulver i en kaffekvarn, någon som provat?
Crazy4Flowers
28-07-2011, 09:22
Pepperkvarn då?
Ginflyer
28-07-2011, 09:58
Pulver görs med fördel i kaffekvarn. Samma kaffekvarn används ogärna till kaffe. Se mitt inlägg här för lite tips om hur och hur inte....
Birre77
28-07-2011, 10:23
CITAT (Ginflyer @ 28-07-2011, 10:58)  Pulver görs med fördel i kaffekvarn. Samma kaffekvarn används ogärna till kaffe. Se mitt inlägg här för lite tips om hur och hur inte.... Just en sådan kvarn med knivar är verkligen att rekomendera. Med munskydd. Jag testade först att mala i en gammal kvarn med malskivor istället för knivar. Den var inte riktigt tät och det dammade tydligen en hel del. Inte för att jag såg något men tydligen får man våldsam hosta av att andas in bhut jolokia. Mycket otrevligt!
[attachment=63352:001__3_kop.jpg][attachment=63353:002__2_kop.jpg]Jag lägger in tre foto här och skulle behöva hjälp och tankar kring styrka på mina chilisar..glömmer alltid vad det är jag sår  ....är tacksam för hjälp innan jag öser ner dem i maten....hihi... [attachment=63354:003kop.jpg]
Ska testa att torka nästa omgång Cayenne i ugnen då!  Har ett gäng hängades på lufttorkning redan, ''ristas'' som det kallas om man gör det riktigt! Provar mig fram i år så jag vet hur jag skall göra, nästa år!  I solen ett par varma dagar borde ju också funka..
Fick tag i frö från black hungarian igår. Gissa om det kliar i såfingrarna nu?
mattias__o
29-07-2011, 19:01
Äntligen fick jag skörda min första paprika. Den långa väntan är nu över. Sorten är Ukrain Sweet och var mycket god. [attachment=63401:2011_07_29_006.jpg]
Crazy4Flowers
30-07-2011, 08:44
Ser jättegod ut, superfin!!
Så kul! Grattis till den första... :-D
Anja Danmark
30-07-2011, 19:16
Jeg var en tur i drivhuset med kamera for et par dage siden: https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlinkSom det kan ses på et af billederne, har jeg flyttet min seng derud - det kan anbefales! mvh Anja
myrtille
30-07-2011, 19:29
Vilka fantastiskt fina plantor du har, Anja. Så höga har jag aldrig lyckats få mina plantor att växa. Vad ska du göra med alla frukter? Peppadew ser ut att lämpa sig för ostfyllning - cheese poppers.
mattias__o
30-07-2011, 20:01
CITAT (Anja Danmark @ 30-07-2011, 20:16)  Jeg var en tur i drivhuset med kamera for et par dage siden: https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlinkSom det kan ses på et af billederne, har jeg flyttet min seng derud - det kan anbefales! mvh Anja Vilka otroligt fina plantor du har. Ser härligt ut med sängen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|