|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
officinalis
21-04-2011, 13:22
Nä, jag har inget på stammen. Det är framförallt vid bladnerverna. Just där man kan förvänta sig att tripsen lägger ägg. Men jag har inte näringsvattnat särskilt mycket. Ett par gånger med biobacts näringslösning, rekommenderad dosering. Men de är ju välgödda förstås. Så det är möjligt att det skulle kunna vara så och att jorden jag planterar i är näringsrik. Maskkompost verkar göra susen. 20% inblandat i den vänstra plantan. Något längre internodier, men betydligt kraftigare stam och större blad. I övrigt skötta på samma vis.
Hallå alla, riktigt gött att kunna ha sina plantor i växthuset på dagarna nu, de blir större, grönare och kraftigare för var dag och det börjar dyka upp små chillisar lite överallt. Men jag undrar vad som kan betraktas vara lägsta möjliga natt-temperatur för att man ska kunna låta dem övernatta utan att de stannar av i utvecklingen? nu om nätterna går det ner till 5-7 grader, är det för kallt? tänkte om man kunde härda dem lite smått redan nu även om det kommer bli kallare nätter framöver då man får bära in dem. dum ide eller inte?
Anja Danmark
23-04-2011, 18:34
CITAT (backis @ 23-04-2011, 12:22)  Hallå alla, riktigt gött att kunna ha sina plantor i växthuset på dagarna nu, de blir större, grönare och kraftigare för var dag och det börjar dyka upp små chillisar lite överallt. Men jag undrar vad som kan betraktas vara lägsta möjliga natt-temperatur för att man ska kunna låta dem övernatta utan att de stannar av i utvecklingen? nu om nätterna går det ner till 5-7 grader, är det för kallt? tänkte om man kunde härda dem lite smått redan nu även om det kommer bli kallare nätter framöver då man får bära in dem. dum ide eller inte? 5-7 grader kan få dem til at stoppe med væksten i en periode - de skal ikke under 10-12 grader, hvis de skal trives og vokse normalt.
Sitter och klurar som bäst... Jag har ett par Jamaican Yellow-plantor hemma som jag köpt frön till på Tradera. När jag köpte dem fick jag veta att det är en habanero. Nu har jag köpt fler habanerofrön (andra sorter) från Fatalii och på påsarna står det att dessa är av sorten C. chinense. När jag googlar på Jamaican Yellow står det dock att dessa är C. annuum. Jag är inte expert på ämnet (började läsa på för en kvart sen typ  ), men borde inte alla habanero vara av samma familj? Var är det som det går fel...?
kboklov
24-04-2011, 11:09
[attachment=59996:chilitomat.jpg]
Jag har ingen aning om vad jag håller på med men det fungerar iaf och nu undrar jag lite hur skördar man chilin? Klipper man av den, rycker man av den eller lossnar den av sig själv?
CITAT (kboklov @ 24-04-2011, 12:09)  [attachment=59996:chilitomat.jpg]
Jag har ingen aning om vad jag håller på med men det fungerar iaf och nu undrar jag lite hur skördar man chilin? Klipper man av den, rycker man av den eller lossnar den av sig själv? Impressive!! du vet när du köper chili i affären? man får skaftet med på frukterna, så när de kan knäcka av den vid skaftroten utan alltför vycket våld är det dags, man kan ta dem innan med med då är de inte riktigt mogna. undvik att klippa av dem så att skaften sitter kvar på plantan.
Så trevlig du har ordnat det för dina växter Swix! Praktiskt med hyllan i mitten på fönstret, funderar på något liknande... Tack för titten!
Alexander-VG-zon3
24-04-2011, 19:23
CITAT (swix13 @ 24-04-2011, 16:59)  Tänkte bara visa hur en chiliodling kan se ut om man inte har så stora ytor att tillgå vilka vackra chili plantor  dom sjuder ju av välmående ser det ut som.
Nu är jag hemma igen och har lagt en stor uppdatering i bloggen, massor med bilder!  Väldigt nöjd själv så kika in: http://howigrowchili.blogspot.com/Smakprov: [attachment=60112:IMG_1696.jpg] (max 1000 kb så fick bara bli en bild, 12 stycken i bloggen!) Ha de gött!
Tack  Hyllan är väldigt praktiskt när plantorna är små, men nu när de blir större och högre och inte ryms därunder längre får jag problem. Jag skulle kunna plocka bort hyllan men jag har för många plantor för att de skulle rymmas i fönstren om jag plockar bort den, samtidigt ryms de inte nu heller *gaah* jag har för många plantor helt enkelt! Varför händer detta mig varje år? ;P Det blev definitivt inte bättre detta år då jag bestämde mig för att odla 9 olika sorters chili samt tre sorters solrosor, två sorters blomstertobak, basilika, oregano, rosmarin, citronmeliss, luktärtor plus alla mina "ordinarie" plantor i min lilla lägenhet med fyra fönster =/ Kaos kan man kalla det, men ganska trevligt kaos förstår alla som gillar grönt  När tror ni att man kan börja nyttja balkongen i Umeå utan att de får det kallt om fötterna *errk* rötterna mena jag såklart!
Blåtåtel
29-04-2011, 09:47
Jag har fått ohyra på mina fina plantor! Det är mycket små (0,5-1 mm), genomskinliga, avlånga djur. De suger på bladen så de gulnar och faller av. Vad är det för djur och hur blir jag av med dem? Hjälp!
johanna_zon3
29-04-2011, 10:33
Hej, har läst tråden under vårvintern och har två frågor till er proffs inför kommande omplantering. Blir det för stort steg från en kruka på 8x8 till en på 1,5-2l och kan jag plantera alla sorter djupt eller bara de som bildat "rotknölar" ovan jord? Mvh Johanna
Hejsan hoppsan från GBG! [attachment=60166:IMG_1836.JPG]
ufferos
30-04-2011, 08:17
Hejsan,
Jag har två st övervintrade Purple Tiger plantor som blommar för fullt just nu. Men det verkar inte komma några frukter?? Jag har även testat att pollinera dom själv med en pensel. Varför blir det så här? Tips? råd?
//Uffe
Två försök, Omnicolor och Guajillo: http://www.minikaktus.se
Crazy4Flowers
30-04-2011, 16:58
Det är trips du har fått, Wikipedia tripsIn med dom i duschen och spola av med varmt vatten då får du bort de flesta, sedan kan du spaya på med såpa/sprit/vatten lite då och då. Det är nog inte så dumt att spola av i duschen några gånger till enligt wiki så har dom livscykel på 3 veckor så man får vara ihärdig. Förra året körde jag med ett medel som man kunde ha på fruktträd osv. I år har jag klarat mig än så länge. Att man får ohyra är pga att något inte är bra. Låt dom inte torka ut och duscha ofta med blomsprutan. CITAT (Blåtåtel @ 29-04-2011, 10:47)  Jag har fått ohyra på mina fina plantor! Det är mycket små (0,5-1 mm), genomskinliga, avlånga djur. De suger på bladen så de gulnar och faller av. Vad är det för djur och hur blir jag av med dem? Hjälp!
CITAT (ufferos @ 30-04-2011, 09:17)  Hejsan,
Jag har två st övervintrade Purple Tiger plantor som blommar för fullt just nu. Men det verkar inte komma några frukter?? Jag har även testat att pollinera dom själv med en pensel. Varför blir det så här? Tips? råd?
//Uffe Hur stor kruka står dem i? Menar du att blommorna ramlar av, eller sitter dem bara där utan att ge frukt?
anders96
01-05-2011, 14:07
CITAT (PMK @ 29-04-2011, 17:27)  Hejsan hoppsan från GBG! [attachment=60166:IMG_1836.JPG] Ser mkt trevligt ut, liten fråga, var har du köpt dina krukor, har letat efter 4 kantiga. Så här ser du förtillfället, renovering pågår hemma mvh anders96
anders96
01-05-2011, 14:19
CITAT (anders96 @ 01-05-2011, 15:07)  Ser mkt trevligt ut, liten fråga, var har du köpt dina krukor, har letat efter 4 kantiga.
Så här ser du förtillfället, renovering pågår hemma
mvh anders96 några till CITAT (anders96 @ 01-05-2011, 15:18)  några till
CITAT (anders96 @ 01-05-2011, 15:07)  Ser mkt trevligt ut, liten fråga, var har du köpt dina krukor, har letat efter 4 kantiga. Tack! http://www.hydrogarden.se/fyrkantiga-krukor/Jag va dock där på plats, i deras lilla butik, i Västra Frölunda! Mvh!
ufferos
02-05-2011, 06:50
CITAT (PMK @ 30-04-2011, 18:31)  Hur stor kruka står dem i? Menar du att blommorna ramlar av, eller sitter dem bara där utan att ge frukt?  Hejsan, Dom ser ut att vara välmående tycker jag. Jag hade tänkt plantera om dom i större krukor till sommaren. Blommorna sitter kvar tills dom vissnar och faller bort. Men sedan blir det inget mera.....Man brukar ju se att det kommer en frukt ganska snabbt när blomman försvinner. [attachment=60238:P1000955.jpg][attachment=60239:P1000956.jpg] //Uffe
Birre77
03-05-2011, 07:05
Undra om snön som faller nu på västkusten gör gott för mina plantor som stått ute sedan påsk... Dom såg lite ledsna redan igår efter en kall natt med frost.  Tur att man har säkerhetskopior innomhus också men snart har jag nog inte problem med att ha för många plantor...
Så här ser du förtillfället, renovering pågår hemma
mvh anders96[/quote]
Hoppar in här bara men vill säga vad bra läge med dina fönster för att dra upp plantor, ljust o fint, där får du väl mycket på köpet med naturligt ljus???Så fina plantor och frukt redan, Imponerande!!
Hur har det gått för dig PMK? Växer dom o är du nöjd med antalet nu....
Hälsn Irene
Blåtåtel
03-05-2011, 11:22
Tack för svar! Då blir det duschen igen ... CITAT (Crazy4Flowers @ 30-04-2011, 17:58)  Det är trips du har fått, Wikipedia tripsIn med dom i duschen och spola av med varmt vatten då får du bort de flesta, sedan kan du spaya på med såpa/sprit/vatten lite då och då. Det är nog inte så dumt att spola av i duschen några gånger till enligt wiki så har dom livscykel på 3 veckor så man får vara ihärdig. Förra året körde jag med ett medel som man kunde ha på fruktträd osv. I år har jag klarat mig än så länge. Att man får ohyra är pga att något inte är bra. Låt dom inte torka ut och duscha ofta med blomsprutan.
Ja då får man hoppas att man inte får ohyra på dom små, för det skulle bli besvärligt ju...
Visar några av årets skörd, som har vuxit till sig. Nere till vänster i bild, på dom i växthuset, är Exlosive?Ember och Purple Tiger, mina favoriter. Gillar den härliga färgen på bladen...
Flera har fått knoppar - ska man ta bort dom första eller? Vad säger ni som vet...[attachment=60265:blommor_2011_070.jpg][attachment=60266:blommor_2011_069. jpg]
CITAT (Iren @ 03-05-2011, 10:17)  Hur har det gått för dig PMK? Växer dom o är du nöjd med antalet nu....
Hälsn Irene Tjena! Jo de går fint, antalet är också kanon! Börjar bli känt runt hela gården att jag odlar ett och annat nu, haha! Fått många kommentarer om va de va för lampa jag hade i mitt rum å.. senast härom dagen fick jag höra ''Ja har de blivit nått lantbrukande idag då?'' Haha! Tog lite bilder nu precis bara för att du frågade! Aurora i alla dess färger, från lila där uppe till starkt röd!  Gillar denna sorten SKARPT! [attachment=60279:gfgd.jpg] Black Pearl får lite frukt. Ser lite mongo ut med blixt så nära men ljuset är skumt nu så sent! [attachment=60280:IMG_1876.jpg] Mina största frukter, Ukrain Sweet.. blir glad varje gång jag ser dem!  [attachment=60281:IMG_1874.jpg] Min första ''riktiga'' chili, en Cayenne.. väldigt kul!! [attachment=60282:IMG_1880.jpg] Så de går fint, har dem ute så mycket jag kan!
Crazy4Flowers
03-05-2011, 20:01
Har just uppdaterat bloggen lite.
Har en som ska vara lik Bolivian Rainbow som är helt otrolig den är FULL med frukter redan. Den och CAP 1546 är mina favoriter just nu älskar lila chili så snyggt.
Så fina chilisar och med frukter du har PMK, dom jär ju en prydnad i sig ju... Gott det löste sig med antalet också, förstår ju att en del blir stora då dom "vuxit" upp...
Crazy4 flowers är det den bolivian look-aliken du visar eller CAP 1546? Jag har ju en CAP efter vi bytte i vintras och den är SÅ fin, dock inte så stor än. Gillar dom med mörk/brokbladig bladfärg skarpt!!
Köpte lite sent några till med mörk bladfärg som är lite små än men verkar bli fina i färgen(bladen) det är Filius Blue, Royal Black, Numex Centennial och Jalapeno Purple, hoppas dom håller den färgen som stora med...
Hade förresten -5 i natt joch +5 i växthuset - inte riktigt vad jag gillar....
Temperaturen har börjat gå ner ganska rejält här hos mig med på nätterna  har ställt ut ungefär hälften av alla mina plantor på min inglasade balkong för ett par veckor sedan och temperaturen har varit stadigt över 10+ grader.. nu ett par nätter har temperaturen droppat till 6-8 +grader på nätterna på balkongen och minus utomhus.. och då är balkongen ändå stängd och dörren in till lägenheten lite öppen.. ge oss tillbaka värmen!!!
Crazy4Flowers
04-05-2011, 13:02
CITAT (Iren @ 04-05-2011, 09:02)  Crazy4 flowers är det den bolivian look-aliken du visar eller CAP 1546? Jag har ju en CAP efter vi bytte i vintras och den är SÅ fin, dock inte så stor än. Gillar dom med mörk/brokbladig bladfärg skarpt!!
Köpte lite sent några till med mörk bladfärg som är lite små än men verkar bli fina i färgen(bladen) det är Filius Blue, Royal Black, Numex Centennial och Jalapeno Purple, hoppas dom håller den färgen som stora med...
Hade förresten -5 i natt joch +5 i växthuset - inte riktigt vad jag gillar.... Det är Bolivian look-aliken kan även vara Bolivian är inte säker. CAP 1546 har riktigt mörka frukter och mindre blommor "Bolivian" har ljusare. Kolla på bloggen där la jag upp bägge igår. Visst är det hur snyggt som helts med de mörka bladen. Du får tala om vilka som blir fina av dom du köpte.
[ Visst är det hur snyggt som helts med de mörka bladen. Du får tala om vilka som blir fina av dom du köpte. [/quote] Ja det ska jag gärna göra, tar ju gärna emot tips på chilisar med rolig/avvikande färg
Tjena gurus! Gästskriver från min kära syster, som fick adoptera lite plantor av mig och helvete!  Cayennefrukter, Hungerian Hot wax osv osv. Nu till frågan! ÄR frukterna av Purple Tiger ätbara? Goda? För dem ser lite läskiga ut ju, iaf nu? Är dem svarta som mogna med?  Mvh Niklas!
Ja du det var ju en bra fråga... en del står ju som "ornamental" då man läser om dom, men om just P.T. vet jag inte...
Monarda
04-05-2011, 17:41
Hot Portugal har redan producerat en frukt lika lång som hela plantan!
[attachment=60299:P5040523.jpg]
CITAT (Iren @ 04-05-2011, 18:05)  Ja du det var ju en bra fråga... en del står ju som "ornamental" då man läser om dom, men om just P.T. vet jag inte... Hittat video på en som käkar å han lever ju än iaf så verkar OK!  Dem blir ju röda när dem är mogna såg jag, så då ser dem ju mer aptitliga ut! MEN! Chilivänner, jag behöver tips på maträtter med chili i? Chili con carne har jag redan blivit fräst på (recept på de, sugen på att testa RIKTIG, dvs med köttbitar?), men det måste ju finnas massor? Soppor gillar jag jättemycket, grillat..? Måste finnas många chilirecept?
pyra_ohms
04-05-2011, 17:54
För förkultivering under lampa och odling på balkong rekommenderar jag en spansk sort som heter "Padron". Av sorterna jag har satt detta året så är det utan tvekan den som har trivts bäst. Ca 18h 200W lampa och ungefär 25c i odlingsutrymmet har gett mig dessa resultat:
[attachment=60301:IMG_4049.JPG]
[attachment=60302:IMG_4045.JPG]
Ja, det undrar jag också, vilka chilisar som är ätbara. Vet någon om dessa är ätbara eller inte? Om någon är mer eller minde god?
Turbo Pube Habanero Brown Short Yellow Tabasco Bolivian Rainbow Duke Pequin Caribbean red habanero PI 281429
Jo, hur känsliga är chili och paprikaplantor för uttorkning?
anders96
05-05-2011, 07:45
CITAT (swix13 @ 01-05-2011, 16:37)  Ja plockar redan skörd, sorter jag har är: Bhut x Bell Pepper F3 CAP 220 CAP 222 Caribbean Red Chocolate Fatalii Pimenta de Neyde PL 281429 Sarga Cseresnye Vanero Hot Lemon - Limon Kali Mirch Chocolate Scotch Bonnet Black Scorpion Tongue Chilhuacle Negro Ancho Habanero Datil Habanero Golden Habanero Mustard Morouga Blend Mini Bonnet Och ett gäng till som håller på att ta sig, återkommer med dom vid senare tillfälle med bilder
anders96
05-05-2011, 08:11
CITAT (Iren @ 03-05-2011, 10:17)  Så här ser du förtillfället, renovering pågår hemma
mvh anders96 Hoppar in här bara men vill säga vad bra läge med dina fönster för att dra upp plantor, ljust o fint, där får du väl mycket på köpet med naturligt ljus???Så fina plantor och frukt redan, Imponerande!!
Hur har det gått för dig PMK? Växer dom o är du nöjd med antalet nu....
Hälsn Irene Tack Irene Ja det fönstret är mkt tacksamt, ljust o fint Öster och söderläge, så sol hela dagen "nästan". Har även ett elementet under där, så det blir varmt o gott för dom under kalla dagar under mörka tiden på året.
anders96
05-05-2011, 08:16
CITAT (PMK @ 04-05-2011, 18:44)  Hittat video på en som käkar å han lever ju än iaf så verkar OK!  Dem blir ju röda när dem är mogna såg jag, så då ser dem ju mer aptitliga ut! MEN! Chilivänner, jag behöver tips på maträtter med chili i? Chili con carne har jag redan blivit fräst på (recept på de, sugen på att testa RIKTIG, dvs med köttbitar?), men det måste ju finnas massor? Soppor gillar jag jättemycket, grillat..? Måste finnas många chilirecept?  Hej Gå in på min FB sida och kolla under anteckningar, har lagt upp lite chilirätter där som jag har testat själv och gjort lite ändringar på efter mitt smak och tycke. Hoppas du hittar ngt som smakar. http://www.facebook.com/anders.schonborg?sk=notesHls Anders96
pyra_ohms
05-05-2011, 21:01
CITAT (Tjaa @ 05-05-2011, 01:50)  Jo, hur känsliga är chili och paprikaplantor för uttorkning? Inte speciellt skulle jag vilja säga. Jag tror till och med dem mår bra av det ibland.
mattias__o
05-05-2011, 21:58
CITAT (Tjaa @ 05-05-2011, 01:50)  Jo, hur känsliga är chili och paprikaplantor för uttorkning? Har för mig att man brukar rekommendera att låta dem torka ut mellan vattningarna och att man vattnar rejält när det verkligen behövs. Vad ger ni för näring till era chiliplantor? Finns det någon sort som är extra bra för just chili?
CITAT (pyra_ohms @ 05-05-2011, 22:01)  Inte speciellt skulle jag vilja säga. Jag tror till och med dem mår bra av det ibland. Hoppas fan de! Händer titt som tätt att jag glömmer vattna, speciellt på dem med små krukor, och ibland vissnar dem ner ganska ordentligt, snustorrt i krukan. Får dem då bara vatten skiner dem upp igen, oftast väldigt snabbt också! Och alla mina plantor är ju.. stora och fina, så jag tror helt klart på att dem mår bra av att torka ut mellan vattningarna, så kör jag iaf!  (såklart inte så dem vissnar, men de händer..  )
CITAT (PMK @ 05-05-2011, 23:06)  Händer titt som tätt att jag glömmer vattna +1 blev lite "skitnödig" igår när jag upptäckte att jag missat några paprikaplantor för omplantering, var extremt hängiga men de hade repat sig till dagen efter. CITAT (mattias__o @ 05-05-2011, 22:58)  Vad ger ni för näring till era chiliplantor? Finns det någon sort som är extra bra för just chili? Sneglat lite på blomstras röda näringspinnar för krukväxter som blommar, läste på swecan att de har bra med kalium och fostat i jämfört med nitrat.
Crazy4Flowers
06-05-2011, 07:53
I år har jag försökt vara extra noga med att inte låta dom torka ut, inbillar mig att det stressar på dom i onödan och dessutom så är risken för ohyra överhängande då, men det är bara vad jag har fått för mig.
officinalis
06-05-2011, 13:05
De ska definitivt inte hänga, däremot gäller det att hitta balansen strax innan de börjar bli stressade av det. Lär man sig det får man fina kompakta plantor.
pyra_ohms
06-05-2011, 14:17
CITAT (mattias__o @ 05-05-2011, 22:58)  Har för mig att man brukar rekommendera att låta dem torka ut mellan vattningarna och att man vattnar rejält när det verkligen behövs. Vad ger ni för näring till era chiliplantor? Finns det någon sort som är extra bra för just chili? Jag ger dem BioBizz Bio-Grow ( http://www.biobizz.nl/products.php?nid=190&cat=p). Fantastisk näring! Just nu har jag dem på halv dosering (2ml/l) men när plantorna blivit större är det full dosering som gäller. CITAT (officinalis @ 06-05-2011, 14:05)  De ska definitivt inte hänga, däremot gäller det att hitta balansen strax innan de börjar bli stressade av det. Lär man sig det får man fina kompakta plantor. Exakt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|