Full version: 2011 års chilitråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Iren
Ja, jag var också nöjd med Biobact sen har jag också använt potatisgödsel pellets.
RB9310
Satt och funderade lite. Paprikor är ju av samma släkte som chili. Skulle chilifrågor kunna tas i den här tråden eller borde det startas en egen tråd ex 2012 års paprikatråd? Vad tycker ni andra?
Anja Danmark
God idé med en ny 2012-tråd - men chili og paprika skal jo dyrkes ens, så de kan vel være i den samme tråd?

Iren
Jag kan hålla med Anja där eftersom paprika o chili har en så otydlig gräns, mer än smaken då och den kan ju variera... Tja bara en åsikt.
PMK
Var det nån som hydroodlade chili denna säsong? Helt glömt bort det för egen del!
Iren
Bara en fundering... räknade de som gjorts i ordning för övervintring o det blev 55 st, är man drabbad av något eller... blush.gif ?? Men bara odlade i vanlig jord/kogödsel. Ja ska bli intressant att se vad dom gillar läget...
malin88
Hu min säsong blev inget vidare. Först fick mina Hungarian Hot Wax ohyra men de lyckades jag kämpa bort tillslut men sedan så kom en ny attack som var mycket större än den första med blandade sorter sad.gif och min Apache fick tyvärr en del av det med.

Hungarian fick även problem med fläckar när den mognade vilket jag hörde kan bero på fel fukthalt (?) och detta gjorde att jag fick nog och slängde ut plantorna. Nu har jag bara Apachen kvar som jag försöker få fri från skadedjur och det går nog si sådär... Verkar vara lite spinn och annat på plantan fortfarande och den ser inte helt glad ut.

Har tagit in den till mitt rum nu där jag ställt extrabelysning och ska försöka med en saftkur som jag läste om på ett cannabisforum där man blandar en del koncentrerad saft med 10 delar vatten och sprayar på plantan. Håller fingrarna för att detta ska funka så att jag kan övervintra den tongue.gif
Crazy4Flowers
Kul ide med saften, man behöver då inte vara rädd att något ska bli giftigt, kan nog fungera..... Men man bör nog inte spraya vid några fönster.
MrLeaf
Fråga på det: Hur skulle saften göra nytta?

Mvh
RB9310
Från senaste planteringen har 3 Sibirisk huspeppar och en Blue Christmas kommit upp. Väntar med spänning på resten.
MrLeaf
CITAT (RB9310 @ 27-10-2011, 20:38) *
Från senaste planteringen har 3 Sibirisk huspeppar och en Blue Christmas kommit upp. Väntar med spänning på resten.

Trevligt smile.gif Man får gratulera.

Mvh
Tiana
Upptäckte en blomma och några knoppar på den enda chili jag för tillfället har i fönstret - plocka bort eller låta vara kvar?
tommot123
Pimenta Da Neyde visade sig lätt att stickla, lite regnvatten och svag näringslösning!

Pimentastickling02.JPG

Pimentastickling0.JPG
En av mina Dorset Naga plantor! Fick bra skörd från dessa!

DorsetNaga0.JPG
77 stycken Rockwoolkuber för nästa frösådd som nog börjar snart. (Besvärliga chinense bl.a!) Inhandlade från odlamer!

77Rockwool.JPG

Robbanp
CITAT (MrLeaf @ 26-10-2011, 23:13) *
Fråga på det: Hur skulle saften göra nytta?

Mvh

Torde vara sockret i den som kletar till livet för de små stackarna. De blir så tjocka att de inte orkar hålla sig kvar på bladen. Eller hur var det nu... Nä, visst ja, de klibbar fast och kvävs troligen när deras andningsorgan segar ihop.
Sockerfri saft är nog effektlös så skippa allt med Light i namnet, Aspartam lär visserligen (enligt vissa) kunna ge cancer men då hinner nog plantan stryka med först. Frågan är om inte ren sockerlösning är bättre än blandsaft, fast inte lika kul förstås. Man kan ju alltid kalla det för Chillisaft, nån som testat att göra sån förresten?

-Sluta svamla!

-Okej, hej!
RB9310
CITAT (tommot123 @ 28-10-2011, 20:31) *
Pimenta Da Neyde visade sig lätt att stickla, lite regnvatten och svag näringslösning!

Pimentastickling02.JPG

Pimentastickling0.JPG

DorsetNaga0.JPG
77 stycken Rockwoolkuber för nästa frösådd som nog börjar snart. (Besvärliga chinense bl.a!) Inhandlade från odlamer!

77Rockwool.JPG

Kul att fler börjar så här tidigt. Vad har du sått/ska så i dina Rockwoolkuber?
Anja Danmark
Ville det ikke være en idé at starte en 2012 chilitråd nu? Denne bliver frygtelig lang, hvis den bare kører videre med de nye planter...

RB9310
Bra ide. Startar upp den.
tommot123
CITAT (RB9310 @ 28-10-2011, 21:49) *
Kul att fler börjar så här tidigt. Vad har du sått/ska så i dina Rockwoolkuber?

Bl.a Bih Jolokia Chocolate men sen har jag inte bestämt riktigt vilka jag ska så?
tudi
Då var man tillbaks från en helvetisk arbets period på 7 månader, men är i stället ledig hela vintern och har redan börjat planera 2012 års chili odling.

Jag Skulle jätte gärna vilja köpa lite frön i från bhut jolokia men även andra starka sorter. Finns det någon som vill sälja Pm:a mig gärna.

// Tudi wacko.gif

urbangarden
CITAT (tommot123 @ 28-10-2011, 19:31) *

Pimentastickling02.JPG

Pimentastickling0.JPG

DorsetNaga0.JPG

77Rockwool.JPG

Ser fint ut!

Mina första sådd för säsongen började idag. Hade köpt en root riot bricka med 24 platser för att sätta frön, men kom på att root riot kuberna är tillför kloner och har därmed rätt långt hål, bra mycket längre än den nivån där jag satte fröna. Får hoppas att det fungerar, svaret kommer om 1-2 veckor smile.gif
Anja Danmark
Husk, at der er oprettet en 2012-tråd...

[attachment=66142:DSC_0418.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon