|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
CITAT (Inez @ 19-06-2011, 20:48)  På vilket sätt var det inte bra att klippa ned över vintern? Jag hade tänkt försöka övervintra den bästa chilin och ha den i flera år, trodde det var problemfritt att klippa ned? Jag upplevde att de torkade och sen började de mögla. Jag vattnade sparsamt och hade värme plus ljus i mitt växthus men det kan ha vart att jag klippte ner dem för hårt. Så här såg det ut.... [attachment=61915:V_xthuse...tring_01.JPG] Jag tror om man inte klipper ner dem utan låter de vissna ner bara helt enkelt och sen till våren när det börjar komma nya skott och blad då tror jag det är rätt tillfälle att klippa och forma. Jag ska testa detta i år plus att toppa dem när önskad höjd är uppnådd. Ni som gjort liknade experiment kan väl ge tips om hur ni gjorde eller kanske har någon bättre ide' för att lyckas.
tommot123
20-06-2011, 20:48
CITAT (Bock @ 20-06-2011, 09:22)  Jag upplevde att de torkade och sen började de mögla. Jag vattnade sparsamt och hade värme plus ljus i mitt växthus men det kan ha vart att jag klippte ner dem för hårt.
Så här såg det ut.... [attachment=61915:V_xthuse...tring_01.JPG]
Jag tror om man inte klipper ner dem utan låter de vissna ner bara helt enkelt och sen till våren när det börjar komma nya skott och blad då tror jag det är rätt tillfälle att klippa och forma. Jag ska testa detta i år plus att toppa dem när önskad höjd är uppnådd.
Ni som gjort liknade experiment kan väl ge tips om hur ni gjorde eller kanske har någon bättre ide' för att lyckas. Tycker chili är svår att övervintra. har övervintrat några men de mår inte riktigt bra verkar det som. Klipper ner dem så lite som möjligt, verkar som de inte tål det?
Jag tror en annan sak med... att man har det för kallt ??
Jag ska se hur det blir i år ( har citronträd och fikonträd i växthuset på vintern och dessa vill inte ha över 10 grader för sin övervintring )
Kanske fixa ett sånt tält man kan ha i växthus och ha chilin där inne och då kunna ha lite högre värme ?!
Jag övervintrar chilin i fönstren och det är inget problem, har än så länge övervintrat kanske totalt 20 chiliplantor, några går in för fjärde vintern i år. De brukar dock tappa många av sina blad framåt januari (jag bor i Umeå och vi har bara 3-4 timmar sol per dag i dec och jan...) men när våren kommer tar de sig alltid. Dock har jag aldrig klippt ner dem på hösten, nu i år är första året jag klippt ner dem över huvud taget och då gjorde jag det i mars. Man får stå ut med att ha lite plantor med tråkigt utseende några nånader innan de kommer igen så att säga. Dock har jag ju färst chili året runt. Det brukar finnas en 3-4 chili per planta även under vintern så...
Det verkar alltså att man ska göra det så lätt som möjligt för sig, låta bli dem och låta dem stå kvar i söderfönster  Jag trodde det skulle vara superlätt att ha med dem att göra efter att ha läst om bonzai chilin http://www.fatalii.net/growing/index.php?o...&Itemid=105
Jag har inte provat att bonchia dem än men är sugen på att göra det snart, efter att ha läst fataliis guide tycker jag dock det verkar som att det är viktigt med mycket ljus efter att man klippt ner dem (och det är det ju inte på vintern) samt säger han inget om att ha dem kallt så jag antar att det är fortsatt rumstemperatur som gäller?
Draugen
21-06-2011, 21:02
Jag får intrycket av att det är rumstemp som gäller. När man bonchiar lär man ju stressa plantorna kopiöst, och det sista de behöver då är temperaturstress.
Blev sjukt pepp på att testa av att läsa guiden! Någon som har testat? Bilder, tips?
Tjena /D
mattias__o
21-06-2011, 21:07
Jag brukar lyckas ganska bra med mina övervintringar men bonchi går inte. Jag har testat med några plantor. Alla dog snabbt så jag är nog inte rätt person att ge råd. Om någon lyckas ser jag fram mot att få lite tips.
En rätt stor paprikaplanta bröts av i vinden ute så den skall jag testa att bonzai:a, återkommer med resultat! ;D Tack för superbra info swix13, skall definitivt låta mina favoriter stå kvar i vårt söderfönster även under vintern nu! Tack!!
CITAT (mattias__o @ 21-06-2011, 22:07)  Jag brukar lyckas ganska bra med mina övervintringar men bonchi går inte. Jag har testat med några plantor. Alla dog snabbt så jag är nog inte rätt person att ge råd. Om någon lyckas ser jag fram mot att få lite tips. När klippte du ner dem? På hösten eller våren? Tricket är kanske att vänta med att klippa ned dem till våren precis innan tillväxtperioden? Som man gör med växterna i trädgården...
tommot123
22-06-2011, 20:23
Chili får lätt ohyra under vintern och det försvagar dem nog? Har märkst att vissa sorter är lättare att övervintra än andra. Vissa av mina såg bra ut efter vintern men vissnade bara ner i våras och dog (bhut jolokia, fatalii, vit hab o.s.v) men aji amarillo, kongo black, 7pod, caribean red och en fatalii har klarat sig bra. Har både beskärt och inte beskärt! Tror inte det beror enbart på klimatet? Är svåra att övervintra tycker jag!
mattias__o
22-06-2011, 20:25
Jag minns inte riktigt. Skulle tro att det var någon gång på vintern. På några kom det lite nya blad. Jag tyckte det var svårt att veta hur mycket av rötterna man vågade klippa bort och i och med att man ska plantera dem i små krukor med lite jord var det svårt med vattningen.
Om jag skulle prova igen blir det på någon planta som jag inte är rädd om.
Säg att du har ca 15 - 18 grader i växthuset över vintern då tror jag att de klarar sig...? Men hur mår plantan ? Den behöver väl som oss människor lite vila ( semester ) ! Man har ju hört att vissa plantor,träd ect måste få vintervila för att orka med, är det så för chilin med och då är vissa sorter mera känsliga. Eller vad tror ni ?
Det här är ju en intressant diskussion! Har ju tänkt på detta och undrar om chilisarna kan bo i ett visserligen ganska ljust utrymme men kanske bara 5-10 plusgrader till vintern. I samma utrymme som citrus, fikon, oliv mm?
Har någon testat den tempen för vinterförvaring??
CITAT (Iren @ 24-06-2011, 09:27)  Det här är ju en intressant diskussion! Har ju tänkt på detta och undrar om chilisarna kan bo i ett visserligen ganska ljust utrymme men kanske bara 5-10 plusgrader till vintern. I samma utrymme som citrus, fikon, oliv mm?
Har någon testat den tempen för vinterförvaring?? Det var så jag gjorde i fjol och det gick inte men det kan berott på att jag klippte ner den ganska hårt. Kan ha gett dem för mycket vatten...
Anja Danmark
24-06-2011, 20:40
jeg havde både klippede og ikke klippede chilier stående ved 5-6 grader i vinter - ingen overlevede.... Men til gengæld er det gået forrygende godt med mine planter i denne sæson: https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlink
Nom nom nom nom nom från dagens middag.. (: [attachment=62087:IMG_2594_copy.jpg] [attachment=62088:IMG_2602_copy.jpg] Tar nu hemskt gärna emot tips på maträtter och kanske också tillbehör och inläggningar med chilli! Börjar gilla stark mat mer och mer men har i princip aldrig lagat mat med färsk chili förut, och nu börjar jag få så jag kan skörda av mina egna! Som jag skrev på min blogg nu nyss, allt från grillat till soppor och allt där i mellan, alla recepttips är välkomna!
CITAT (Anja Danmark @ 24-06-2011, 21:40)  jeg havde både klippede og ikke klippede chilier stående ved 5-6 grader i vinter - ingen overlevede.... Men til gengæld er det gået forrygende godt med mine planter i denne sæson: https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlinkVilka bilder Anja! Verkligen imponerande! Ja, jag tycker nog också att dina plantor ser ut att ha växt väldigt bra. Men vad har du för mini temp då du övervintrar??? CITAT (Bock @ 24-06-2011, 10:12)  Det var så jag gjorde i fjol och det gick inte men det kan berott på att jag klippte ner den ganska hårt. Kan ha gett dem för mycket vatten... Ja det får väl bli väldigt sparsamt med vatten... Hur mycket vattnade du??? Sen klipper jag nog inte ner alls innan förvaringen då...
mattias__o
30-06-2011, 22:10
I väntan på att mina första chilisar ska mogna slänger jag upp en bild på en min fishpepper. Den börjar sätta rikligt med frukt nu och jag tycker det är kul att se att även frukterna har samma defekter som bladen. Är det någon som har erfarenhet av fishpepper? [attachment=62260:fishpepper.jpg]
Anja Danmark
30-06-2011, 22:40
CITAT (Iren @ 27-06-2011, 11:16)  Vilka bilder Anja! Verkligen imponerande! Ja, jag tycker nog också att dina plantor ser ut att ha växt väldigt bra.
Men vad har du för mini temp då du övervintrar??? Jeg overvintrer slet ikke, men har startet 3 nye planter inde under LED for en måned siden, som skal give lidt friske vinterchilier... Måske prøver jeg at starte et par stykker mere som stiklinger i august - det har tidligere givet moden frugt i april, og det er jo pænt tidligt. Planterne i drivhuset er sået i oktober/november året før og har stået under LED på mit kontor hele vinteren, så de var allerede store, da de blev flyttet i drivhus. De blev flyttet derud i starten af maj - med varme på om natten derude, så temperaturen ikke kom under 10 grader. Jeg er holdt op med at overvintre, da jeg ikke vil have bladlus/löss indendørs på mine små planter. Det havde jeg forrige år, og det gik ret meget ud over deres vækst.
Har en liten undran som ni med mer erfarenhet kanske kan svara på:
Har redan både chili och paprika på gång, men har fått tag i nya spännande sorter av chili som damp ner i brevlådan idag. Är det lönt att försöka sätta dem nu?
Johan_81
01-07-2011, 22:45
CITAT (mattias__o @ 30-06-2011, 23:10)  I väntan på att mina första chilisar ska mogna slänger jag upp en bild på en min fishpepper. Den börjar sätta rikligt med frukt nu och jag tycker det är kul att se att även frukterna har samma defekter som bladen.
Är det någon som har erfarenhet av fishpepper? Hade en Fish-pepper förra året som gav lite över 300 frukter. Dessa blev mkt goda inlagda (gröna). De smakar inte lika bra och är inte lika snygga när de blivit röda. Jag har en i år också, men den är inte lika stor/hög som den förra året, och den börjar precis få frukter. Jag är inte helt säker på hur äkta sorten är från denna, för fröerna kom från en planta som inte hade liknade en fish-pepper förra året, men som kom från en köpt fröpåse med fish-pepper. Bilder på dessa finns i förra årets chilitråd.
Det var intressant Anja! Du verkar ju ha kommit på något som verkligen fungerar med tanke på hur fina dina plantor är. Så kul att få frukt redan i april!! Det är ju detta med ljus som kan vara svårt bara för vintersådder.... Tror jag ska prova det du säger med sticklingar också. Man borde ju kunna förnya plantorna med sticklingar nu redan för att ha något till vintern, eller vad tror du?? Sen provar jag, hursomhelst, att övervintra chilisarna i mitt orangeri i vinter. Det är nybyggt så jag vet inte riktigt vad vintertemp blir, men förstår att 10 grader nog är mer optimalt än 5-10. visar ett par bilder på det. Tack för svar o ha en bra dag  [attachment=62279:blommor_2011_158.jpg][attachment=62280:blommor_2011_159.jpg]
Crazy4Flowers
02-07-2011, 12:49
Undras vad den lägsta tempen för chilisar är eg. tror att det är lite olika på sorterna vilka som klarar en övervintring, kan vara värt att veta om vissa är mer svår eller omöjlig. Onödigt att lägga ner en massa jobb på en växt som ändå inte fixar det + att objudna gäster är mer benägna att hälsa på om dom inte mår optimalt.
Ja just det - det är ju olika sorter/familjer dom tillhör. Kan man dra en slutsats av det tro...
Fick lite frö av Flaxss o Markus och det var bl a en Manzano pepper orange - C. pubescens, som tydligen ska vara mer köldtålig. Den får nog testa 5-10 (alltså +)grader i vinter...
gardengeek
02-07-2011, 15:51
Liten skördebild;
Cayenne Long Slim, Aji Cristal, Jalapeno, Ancho Grande, Peter Pepper samt en okänd orange sort :-)
[attachment=62297:chilii.JPG]
Förresten, jag odlar Pimenta da Neyde, hur vet man när frukterna är mogna? Dom skiftar väl inte färg utan är svarta hela tiden?
mattias__o
02-07-2011, 17:40
CITAT (Johan_81 @ 01-07-2011, 23:45)  Hade en Fish-pepper förra året som gav lite över 300 frukter. Dessa blev mkt goda inlagda (gröna). De smakar inte lika bra och är inte lika snygga när de blivit röda. Tack för infon. Grymt med över 300 frukter  Så mycket tror inte jag att jag får.
Anja Danmark
02-07-2011, 23:12
CITAT (Tiana @ 01-07-2011, 20:56)  Har en liten undran som ni med mer erfarenhet kanske kan svara på:
Har redan både chili och paprika på gång, men har fått tag i nya spännande sorter av chili som damp ner i brevlådan idag. Är det lönt att försöka sätta dem nu? Kun hvis du har mulighed for at overvintre inde - ellers når de ikke at modne frugter i år... CITAT (Iren @ 02-07-2011, 09:04)  Det var intressant Anja! Du verkar ju ha kommit på något som verkligen fungerar med tanke på hur fina dina plantor är. Så kul att få frukt redan i april!!
Det är ju detta med ljus som kan vara svårt bara för vintersådder.... Tror jag ska prova det du säger med sticklingar också. Man borde ju kunna förnya plantorna med sticklingar nu redan för att ha något till vintern, eller vad tror du?? Jeg vil foreslå, at du sætter et par stiklinger nu - de bør kunne give chilier til vinter, hvis det går godt med dem... Og måske et par stykker mere i september til overvintring.
Tack för tips!! Ska ta tag i detta nu.
Tack för svar! I och med jag bor i villa så har jag ju plats inomhus. Men min gubbe är lite mer skeptisk till varför jag behöver ännu mer "blommor"
Birre77
07-07-2011, 11:00
Tänkte att jag skulle sätta lite färg på vardagen.
Kali Mirch har gått från grön till lila/svart till gul, orange och snart vidare till röd. [attachment=62488:_IMG_1450.jpg]
Bih Jolokia börjar nu också se god ut så får vi se hur mycket hetta vi får ur den. [attachment=62489:_IMG_1454.jpg]
Leonard91
07-07-2011, 17:45
Vad är skillnaden mellan Bhut Jolokia och Bih Jolokia?
Föresten så har min Aji Amarillo blivit angripen av bladlöss (små vita insekter på bladen), är det bäst att separera den från alla andra växter och slänga så att de inte smittas? hur gör jag annars? Jag har provat såpa/vatten-spray, men det biter inte på lössen.
Bhut jolokia och bih jolokia är precis samma chili, "kärt barn har många namn". Den sägs ju också vara den starkaste chilin, min är ju dock inte klar än, vet inte om jag törs testa den ändå sen, gillar ju inte egentligen jättestark mat.. Försök upprepade gånger att spreja med såpvatten, annars kan du ju (om du har bra syn) klämma ihjäl dom.. Jag brukar göra så, men är det för mycket bladlöss på vissa blad så tar jag helt enkelt bort dom bladen. De kan ju sprida sej, så det bästa är ju om man har en avskild plats för de växterna..
Leonard91
07-07-2011, 20:05
Jaha, så det är samma sort Haha, jag har ju bara en etta, så det går inte att flytta krukan så långt bort från de andra växterna utan att den inte får solljus
Anja Danmark
07-07-2011, 22:06
Hvis dine planter ikke er meget store, kan du vende planten op og ned og dyppe den i ca. 35 grader varmt vand. Det er kun planten, der skal i vandet - ikke krukken. Planten kan sagtens tåle det, men lusene falder af...
Prøv det med 7-10 dages mellemrum - det burde hjælpe!
mvh Anja
Birre77
09-07-2011, 09:24
CITAT (IreneH @ 07-07-2011, 18:57)  Bhut jolokia och bih jolokia är precis samma chili, "kärt barn har många namn". Den sägs ju också vara den starkaste chilin, min är ju dock inte klar än, vet inte om jag törs testa den ändå sen, gillar ju inte egentligen jättestark mat.. Försök upprepade gånger att spreja med såpvatten, annars kan du ju (om du har bra syn) klämma ihjäl dom.. Jag brukar göra så, men är det för mycket bladlöss på vissa blad så tar jag helt enkelt bort dom bladen. De kan ju sprida sej, så det bästa är ju om man har en avskild plats för de växterna.. Jag kan meddela att de tre pyttesmå som satt nere på stammen va det riktigt bra drag i. Inte så man inte visste vart man skulle ta vägen men helt OK. Två av dom åkte i var sin hamburgare råa och den sista i en sås. Skall bli riktigt spännande att se hur de stora smakar. De som har lite mer kött och fröväggar.
Längesen jag gjorde nått ljud ifrån mig men jag lever i alla fall, och plantorna har börjat frodas igen efter blåstskadorna osv osv! [attachment=62603:IMG_2693.jpg] [attachment=62604:IMG_2662.jpg] Uppdaterat bloggen med me lite nya finfina bilder på hela ägorna..
Leonard91
10-07-2011, 17:32
CITAT (Anja Danmark @ 07-07-2011, 23:06)  Hvis dine planter ikke er meget store, kan du vende planten op og ned og dyppe den i ca. 35 grader varmt vand. Det er kun planten, der skal i vandet - ikke krukken. Planten kan sagtens tåle det, men lusene falder af...
Prøv det med 7-10 dages mellemrum - det burde hjælpe!
mvh Anja Jag badade alla chiliplantor (endast dessa + basilikan som blivit angripen trots att alla växter står i samma fönster) i badkaret idag. Tempen var nog lite över 37, så jag hoppas på att en del löss försvinner nu. Annars får jag bada plantorna igen. Jag sprayar även med såpa, vilket verkar hjälpa nu faktiskt! Jag kanske är nojjig som vill bli av med lössen, skadar de plantan så värst mycket?
En handfull hetta..
[attachment=62774:IMG_2789.JPG]
mattias__o
14-07-2011, 20:36
Det är nära nu. Det kommer inte ta lång tid innan jag kan avnjuta denna Cayenne Golden. [attachment=62779:2011_07_14_008.jpg]
Så härliga bilder! Jag kommer få vänta lite längre dock, mina är långa och gröna, och inte en antydan till att de vill skifta färg... Ännu
Birre77
15-07-2011, 08:30
Håller med. Verkligen fina bilder. PMK... Vad har ni era skördar till. Någon speciell rätt? Bih Jolokian funkade fint att ha en halv i pastasås till två personer och grannen slängde i en hel i sin Chili con carne utan att man dog på kuppen. Kul med så tidig skörd så man har färsk hela sommaren och hösten.
Leonard91
15-07-2011, 08:55
CITAT (Leonard91 @ 10-07-2011, 18:32)  Jag badade alla chiliplantor (endast dessa + basilikan som blivit angripen trots att alla växter står i samma fönster) i badkaret idag. Tempen var nog lite över 37, så jag hoppas på att en del löss försvinner nu. Annars får jag bada plantorna igen. Jag sprayar även med såpa, vilket verkar hjälpa nu faktiskt!
Jag kanske är nojjig som vill bli av med lössen, skadar de plantan så värst mycket? De nya bladen (gäller alla mina fyra plantor) är alldeles krulliga och missformade, antagligen pga lössen antar jag? Är det bara att fortsätta med såpa-spray och vattenbad eller finns det något annat man kan göra? Känns så tråkigt att få löss nu när man kämpat så mycket med plantorna :/
Ginflyer
15-07-2011, 09:12
@Birre77 Förutom alla såser, pulver, köttfärs, grytor etc. så har jag ett par tips som jag använder en hel del chilisar (och mina vitlökar) till. Smaskiga nattamackor http://ginflyer.chilipeppar.com/?p=318"Guck" till hemgjord (eller köpe) pizza, hamburgare, pasta. http://ginflyer.chilipeppar.com/?p=373
Fortsätt med vattnet och såpan!! Ta på såpan sen nån gång i bland, även om du inte ser några.., lössen kan komma tillbaka.
Ginflyer: Tackar ödmjukast för båda tipsen, skall testa båda två!  Birre: Den handfullen där tog jag bara vara på fröna från, eftersom de kom från ''prydnadschilis''  Men jag tog ändå lite av Black Pearl:en och la i min fajitas igår och fick verkligen svettas, haha!! Men, se här vad jag hittat på idag! [attachment=62800:IMG_2804.JPG]
Hallå alla!!
Varit på semester 4 veckor och kommer hem till runt 500 mogna frukter av olika slag :-) klart positivt överaskad och det hänger mängder kvar som väntar på att bli mogna att plockas. men jag har en liten fråga, förutom torkning och infrysning blir det lite heta såser av olika slag som håller sig i kylen ett år eller så, men jag vill prova att RÖKA chilin med, någon som testat och kan ge tips om utrustning och metod? och då menar jag inte ett sätt som kräver en kallrök a 3000:- eller nåt i den stilen utan för en glad hemmafixare, typ ABU-rök eller nåt. Tips någon?
Har bara erfarenhet av våran. Röken jag och farsan byggde förra året! (eller aa.. tror farsan byggde de mesta om jag ska vara helt ärlig..) [attachment=62801:IMG_9654_copy_copy.jpg] Funkar utmärkt att röka fisk i i alla fall! Röret är utbytt till ett rostfritt för zink är inge vidare till sånt här, men så ser den ut i alla fall! Där får du i en hel del chili kan jag lova!  Skall själv testa att röka de nästa gång vi drar igång den!  Simpelt och enkelt att bygga, och en riktig rök till skillnad från tex ABU!
Birre77
15-07-2011, 22:43
CITAT (Ginflyer @ 15-07-2011, 10:12)  @Birre77 Förutom alla såser, pulver, köttfärs, grytor etc. så har jag ett par tips som jag använder en hel del chilisar (och mina vitlökar) till. Smaskiga nattamackor http://ginflyer.chilipeppar.com/?p=318"Guck" till hemgjord (eller köpe) pizza, hamburgare, pasta. http://ginflyer.chilipeppar.com/?p=373Jag tackar för tipsen! Det får testas. Jag hade byggt en hylla så mina plantor skulle komma upp en bit från sniglarna. Som talanglös snickare och för korta skruv och tunga plantor resulterade i att skiten rasade idag. Kali Mirchen skadade sej mest och blev av med flest grenar. [attachment=62833:kali1_edit.jpg]
Birre77
15-07-2011, 22:48
Så efter en ofrivillig skörd av omoga frukter så ligger nu 55st kali mirch och en red savina i fönstret så hoppas vi att dom mognar lite....
[attachment=62836:kali2_edit.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|